zie editquote:Op zondag 28 januari 2007 20:27 schreef Whiskers het volgende:
Ya, maar wat betekent dat in cijfertjes ( ik ben belastingblond...)
ik zou even wachten je kunt er veel tijd mee verliezen als het fout gaat, en ik denk dat je nauwelijks wat wint door een weekje eerder je aangifte inteleverenquote:Op dinsdag 30 januari 2007 19:58 schreef Nirak het volgende:
Even een vraagje:
ik heb vorig jaar digid aangevraagd, maar toen niet geactiveerd omdat ik toen aangifte heb gedaan met m'n persoonlijke pincode o.i.d.
Nu wil ik mijn digid gebruiken maar is die dus verlopen. Nu heb ik hem opnieuw aangevraagd maar moet ik nog even wachten op de post. Kan ik op voorhand nu al aangifte doen met de gevraagde gebruikersnaam en ww of moet ik echt eerst activeren?
Ik moet ook nog steeds terugkrijgen! Ook ruim op tijd ingediend!quote:Op woensdag 3 januari 2007 14:05 schreef Sjoebeloe het volgende:
Vraagje:
Ik heb in april 2006 mijn inkomstenbelasting 2005 teruggevraagd. Volgens mijn berekening krijg ik zo'n 1000 euro terug. Nu ben ik eind 2005 verhuisd naar een andere provincie. Ik kreeg een brief van de belastingdienst dat hierdoor mijn dossier naar een ander kantoor was overgedragen en het allemaal wat langer ging duren. Nu is het ondertussen 03-01-2007 en ik heb nog steeds niks gehoord! Heb tussendoor nog wel gebeld, maar het was in behandeling....
Ik heb netjes op tijd mijn opgave gedaan... Hoelang mogen ze er wel over doen om mijn opgave af te handelen..? Ik kan het geld wel gebruiken...
Alvast bedankt!
Nee hoor, je kunt ook gewoon schriftelijk aangifte doen.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 20:41 schreef Zwansen het volgende:
Shit, ben ik nu al verplicht om met die digicode te werken?
Ik download altijd een T(J) biljet. En dan online insturen. Maar daarvoor moet je nu dus een digicode hebben?quote:Op dinsdag 30 januari 2007 20:44 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Nee hoor, je kunt ook gewoon schriftelijk aangifte doen.
www.digid.nl zo gebeurd hoef je echt de deur niet voor uitquote:Op dinsdag 30 januari 2007 20:47 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik download altijd een T(J) biljet. En dan online insturen. Maar daarvoor moet je nu dus een digicode hebben?
Ja, digitale aangifte kan niet meer zonder DigiD.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 20:47 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ik download altijd een T(J) biljet. En dan online insturen. Maar daarvoor moet je nu dus een digicode hebben?
Inderdaad. Aan je elektronische handtekening heb je nu dus niets meer, je moet echt digid gebruiken.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 21:10 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Ja, digitale aangifte kan niet meer zonder DigiD.
Ik hoefde maar een paar dagen te wachten op de activeringscode, dus ik vermoed dat ook jij niet zo veel geduld hoeft te hebbenquote:Op dinsdag 30 januari 2007 21:22 schreef Nirak het volgende:
[..]
Inderdaad. Aan je elektronische handtekening heb je nu dus niets meer, je moet echt digid gebruiken.
Ik wacht wel een weekje op m'n activeringscode
Ik wacht wel gewoon tot de Belastingdienst gaat zeuren om mijn aangifte. Met een beetje mazzel laten ze dat achterwege. Komen ze er wel mee, dan krijgen ze 'm schriftelijk.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 21:22 schreef Nirak het volgende:
[..]
Inderdaad. Aan je elektronische handtekening heb je nu dus niets meer, je moet echt digid gebruiken.
Ik wacht wel een weekje op m'n activeringscode
Netto minder dan 10.000 euro.quote:Op woensdag 31 januari 2007 10:31 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Studiefinanciering is een vrijgestelde periodieke uitkering (art. 3.104d Wet IB).
Kijk je wel even uit dat de IB-Groep niet moeilijk gaat doen? Ik mag niet meer dan +/- 10.000 verdienen, doe ik dat wel dan vervalt mijn recht op studiefinanciering (of gedeeltelijk ofzo). Maar ja, ik ben thuiswonend, zonder kinderen enzo, dus misschien ligt dat bij jou anders, maar ik zou het even nakijken.
Ik heb zo mijn twijfels of je recht hebt op die 4.400 euro. Zoals je misschien wel weet kan je in principe nooit meer terug krijgen dan dat er aan loonheffing is ingehouden. Weet je wel heel zeker dat er op een 11.000 euro bruto 4.400 aan loonheffing is ingehouden? Lijkt mij behoorlijk veel namelijk. Je schrijft dat je vriendin niet werkt, krijgt zij misschien nog een uitkering waarop loonheffing wordt ingehouden?quote:Op woensdag 31 januari 2007 00:33 schreef Bierie het volgende:
...
- 12.000 eur netto Studiefinanciering
- 11.000 eur Bruto Loon uit werk.
Nu vul ik mijn jaaropgave in over 2006 in de belasting-applicatie en komt het erop neer dat mijn vriendin en ik samen ongeveer 4400 euro terugkrijgen van de belastingdienst. Ik heb immers maar een inkomen van 11.000 euro uit werk en wel hypotheeklasten zoals ik dat had voordat ik studeerde. (met bijbehorden HRA)
...
Je hebt gelijk, ik zag even niet dat er bruto achter stond.quote:Op woensdag 31 januari 2007 11:57 schreef Bierie het volgende:
[..]
Netto minder dan 10.000 euro.![]()
Maar toch bedankt dat je er aan denkt!
Mijn partner werkt niet, zij krijgt daarentegen wel de algemene heffingskorting (goed voor 1900 euro) ook heeft zij verder geen uitkering oid.quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:06 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ik heb zo mijn twijfels of je recht hebt op die 4.400 euro. Zoals je misschien wel weet kan je in principe nooit meer terug krijgen dan dat er aan loonheffing is ingehouden. Weet je wel heel zeker dat er op een 11.000 euro bruto 4.400 aan loonheffing is ingehouden? Lijkt mij behoorlijk veel namelijk. Je schrijft dat je vriendin niet werkt, krijgt zij misschien nog een uitkering waarop loonheffing wordt ingehouden?
De algemene heffingskorting van jouw vriendin wordt alleen uitbetaald indien er bij jou genoeg loonheffing is ingehouden, waar ik dus gewoon mijn twijfels bij heb. Hoeveel aftrekposten en heffingskortingen je ook hebt, als er geen loonheffing is ingehouden krijg je ze niet terug (enkele uitzonderingen daargelaten)quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:44 schreef Bierie het volgende:
[..]
Mijn partner werkt niet, zij krijgt daarentegen wel de algemene heffingskorting (goed voor 1900 euro) ook heeft zij verder geen uitkering oid.
Ik heb het nog diverse malen nagekeken en ik kan niks verkeerds ontdekken. Het enige waar ik over twijfelde was in principe of studiefinanciering wel of al dan niet meetelt.
Het tikt erg hard aan, de kinderkorting, HRA, algemene heffingskorting voor de fiscale partner.
Ik heb al vaker opgemerkt dat je als student van veel meer regelingen gebruik kan maken.
Zo is mij ook opgevallen dat als ik weer zou huren een poosje. Ik gebruik kan maken van huursubsidie omdat daarbij men ook alleen maar uitgaat van loon uit inkomen (en dus buiten beschouwing laten dat ik nog eens stufi heb á 1000 euro per maand inclusief toeslag voor kinderen).
Ik zou dan in theorie een woning kunnen huren van 550 euro per maand en met huursubsidie ervanaf getrokken slechts 150 euro nog betalen.
Ik denk dat de regels niet gemaakt zijn op uitzonderingen zoals in mijn situatie.
Zoals DonJames ook al opmerkt kan 4400 euro in jouw situatie eigenlijk niet kloppen. Heb je het aangifteprogramma op de computer ingevuld?quote:Op woensdag 31 januari 2007 12:44 schreef Bierie het volgende:
[..]
Mijn partner werkt niet, zij krijgt daarentegen wel de algemene heffingskorting (goed voor 1900 euro) ook heeft zij verder geen uitkering oid.
Ik heb het nog diverse malen nagekeken en ik kan niks verkeerds ontdekken. Het enige waar ik over twijfelde was in principe of studiefinanciering wel of al dan niet meetelt.
Het tikt erg hard aan, de kinderkorting, HRA, algemene heffingskorting voor de fiscale partner.
Ik heb al vaker opgemerkt dat je als student van veel meer regelingen gebruik kan maken.
Zo is mij ook opgevallen dat als ik weer zou huren een poosje. Ik gebruik kan maken van huursubsidie omdat daarbij men ook alleen maar uitgaat van loon uit inkomen (en dus buiten beschouwing laten dat ik nog eens stufi heb á 1000 euro per maand inclusief toeslag voor kinderen).
Ik zou dan in theorie een woning kunnen huren van 550 euro per maand en met huursubsidie ervanaf getrokken slechts 150 euro nog betalen.
Ik denk dat de regels niet gemaakt zijn op uitzonderingen zoals in mijn situatie.
Die kans is aanwezig, ja. Als ze vermoeden dat ze nog geld van jou tegoed hebben over die jaren zou je daar best wel eens vragen over kunnen krijgen. Ze doen het niet standaard overigens.quote:Op woensdag 31 januari 2007 20:03 schreef jordydriessen het volgende:
Hallo,
Ik zit met de volgende vraag. Ik overweeg de aangifte over 2006 in te vullen. Wanneer ik dit doe, gaat de Belastingdienst dan tevens de voorgaande jaren uitzoeken waarover geen aangifte is gedaan?
Arbeidskorting: 2quote:Op woensdag 31 januari 2007 20:16 schreef Syytön het volgende:
Uhm, ik heb net mijn eerste jaaropgave gekregen, en snap het nu al niet.
Hoe vul ik dit in bij Arbeidskorting en loonheffing?
- Loon: 20
-Ing. loonheffing: 1
-Loon zorgverzekeringswet: 10
- Verrekende arbeidskorting: 2
- Ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet: 3
Tabel: witte tabel
Code loonheffingskorting: ja
maar je mag toch wel je collegegeld en boekenkosten aftrekkenquote:Op woensdag 3 januari 2007 19:16 schreef maestro1980 het volgende:
Stel, je hebt een HBO studie gevolgt (onder andere in 2005 en deel 2006). Hier heb je een prestatiebeurs voor ontvangen.
op je laatste loonstrook staan je bedragen ook cumulatief, kun je dus ook gebruikenquote:Op vrijdag 12 januari 2007 20:03 schreef Slarioux het volgende:
Damn schiet eens op met die jaaropgaves stomme bedrijven, ik heb wel wat beters te doen. Ik wil er vanaf
Jawel, maar dat vroeg je nietquote:Op woensdag 31 januari 2007 21:49 schreef Syytön het volgende:
Met de ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet doe ik dus niets?
Die zijn niet aftrekbaar.quote:Op woensdag 31 januari 2007 22:28 schreef Billy_Mack het volgende:
zijn de kosten voor een paspoort aftrekbaar?
weet iemand dit?
Nee dat mag niet zomaar, daar zijn normbedragen voor. Staat al wel ergens in dit topic dacht ik.quote:Op woensdag 31 januari 2007 22:31 schreef Billy_Mack het volgende:
[..]
maar je mag toch wel je collegegeld en boekenkosten aftrekkende stufi dekt dat nl. nooit helemaal!!
Het helpt ook om bij het programma van aangifte eens op dat vraagtekentje te klikken, daar staat alles zó duidelijk in omschreven! Ook wat er wel en niet aftrekbaar is mbt studiekosten (boeken etc.)quote:Op woensdag 31 januari 2007 22:56 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee dat mag niet zomaar, daar zijn normbedragen voor. Staat al wel ergens in dit topic dacht ik.
Aangifteprogramma gebruikt. Eigenlijk alleen maar loon uit inkomen kunnen invullen (met arbeidskorting en loonheffing) Daarnaast wat zaken over de eigen woning en de kinderkorting aangevinkt.quote:Op woensdag 31 januari 2007 18:35 schreef Jeffrey2000 het volgende:
[..]
Zoals DonJames ook al opmerkt kan 4400 euro in jouw situatie eigenlijk niet kloppen. Heb je het aangifteprogramma op de computer ingevuld?
Aangeven hèquote:Op donderdag 1 februari 2007 10:44 schreef Syytön het volgende:
[..]
Oh, wat moet ik daarmee doen dan?![]()
Je kan een verzoekschrift sturen naar de Belastingdienst met de posten die je alsnog wilt toevoegen in de aangifte. Echter als je al een definitieve aanslag 2005 hebt ontvangen bestaat de kans dat de Belastingdienst het niet meer accepteerd. Heb je de def. aanslag nog niet dan moeten ze de extra gegevens aannemen als toevoeging op je aangifte.quote:Op donderdag 1 februari 2007 15:35 schreef Ill-Skillz het volgende:
Ik heb nietecht een vraag over de teruggave van 2006 - maar over die van 2005. Ik ben er namelijk achtergekomen (tijdens het opmaken van mijn teruggave van 2006) dat ik in 2005 enkele aftrekposten niet heb gebruikt waardoor ik honderden euro's belanstingteruggave ben misgelopen.
Is het nog mogelijk mijn aangifte van 2005 te wijzigen?
Als je al een definitieve aanslag over 2005 hebt gehad, en de bezwaartermijn (6 weken) is verlopen, kun je een verzoek indienen tot ambtshalve vermindering. Dan kijkt de Belastingdienst nogmaals naar je aanslag, op basis van de nieuwe gegevens.quote:Op donderdag 1 februari 2007 15:35 schreef Ill-Skillz het volgende:
Ik heb nietecht een vraag over de teruggave van 2006 - maar over die van 2005. Ik ben er namelijk achtergekomen (tijdens het opmaken van mijn teruggave van 2006) dat ik in 2005 enkele aftrekposten niet heb gebruikt waardoor ik honderden euro's belanstingteruggave ben misgelopen.
Is het nog mogelijk mijn aangifte van 2005 te wijzigen?
Heb je geen studiefinanciering ontvangen?quote:Op donderdag 1 februari 2007 16:33 schreef mark_dabomb het volgende:
In hoeverre kan ik als student de 1500 zoveel euro opvoeren als studiekosten?
Het moet inderdaad over een heel jaar, helaas dus...quote:Op donderdag 1 februari 2007 16:58 schreef Qarinx het volgende:
Hoi ik heb ook een vraagje
Ik ontvang sinds dit jaar september geen stufie meer, maar heb wel een lening..
Nu heb ik dus van september t/m december collegegel dbetaald, en in oktober studieboeken en een computer (1000euro) aangeschaft..
Ik snap niet helemaal hoe ik studiekosten als aftrekpost kan gebruiken, want je hebt van die normbedragen (zit daar al computer in?)..
Moet ik nu doen:
4 * 179 (normbedrag vanaf sept 2006) = 716 - 0 (geen stufi) - drempel 500 = 216
of mag dat niet en moet ik dus over een heel jaar doen..
8*177 + 4 * 179 (normbedragen) - 240*8 (stufi uitwonend) - 500 drempel = dikke pech
Groetjes!
De wet zegt trouwens dat je het alleen mag aftrekken als bij afronding van de studie een promotie in het vooruitzicht staat o.i.d.. Ik weet niet precies hoe dat voor full-time studenten zit...quote:Op donderdag 1 februari 2007 17:13 schreef mark_dabomb het volgende:
Harmen, ik heb 4 maanden stufi ontvangen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |