En dan?quote:Op dinsdag 2 januari 2007 09:44 schreef more het volgende:
[..]
Ze neemt geen afstand van "haar" kerk dus gelooft ze dat Jezus over niet al te lange tijd terugkomt op Aarde.
Sterk argument, ik ben direct overtuigd.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 16:07 schreef more het volgende:
[..]
Volgens mij zit het met haar orale dienstverlening wel goed.
[afbeelding]
Weten we ook meteen waarom ze die Partij voor de Dieren heeft opgericht. Puur eigenbelang natuurlijk.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 16:07 schreef more het volgende:
[..]
Volgens mij zit het met haar orale dienstverlening wel goed.
[afbeelding]
Idd dat wijst dit artikel weer uitquote:
Merkwaardige manier van redeneren heb je toch ook. Nogmaals ze zit hier zeer waarschijnlijk bij omdat de Zevendedags Adventisten nou eenmaal een zeer groot aandeel aan vegetariers in de gelederen hebben. Dat zal haar wel hebben aangesproken, dat maakt haar dus nog niet de nieuwe Gonny.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 20:31 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd dat wijst dit artikel weer uit![]()
Waarom??? Wat is er zo raar aan om bij een kerk te horen?quote:Op dinsdag 2 januari 2007 20:31 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Idd dat wijst dit artikel weer uit![]()
Het dieet van een doorsneelid van een bepaalde kerk zou voor mij niet echt een reden zijn om me bij die kerk aan te sluiten.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 20:48 schreef Ericr het volgende:
Nogmaals ze zit hier zeer waarschijnlijk bij omdat de Zevendedags Adventisten nou eenmaal een zeer groot aandeel aan vegetariers in de gelederen hebben. Dat zal haar wel hebben aangesproken, dat maakt haar dus nog niet de nieuwe Gonny.
Het is geen dieet, het is een 'state of mind'.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 22:21 schreef freako het volgende:
[..]
Het dieet van een doorsneelid van een bepaalde kerk zou voor mij niet echt een reden zijn om me bij die kerk aan te sluiten.
Ligt eraan of ze ook lekker eten in de kerk.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 22:21 schreef freako het volgende:
Het dieet van een doorsneelid van een bepaalde kerk zou voor mij niet echt een reden zijn om me bij die kerk aan te sluiten.
Tja. Ik blijf het een magere reden vinden. Dan zou ik, als ik varkentjes zo lief vind dat ik geen varkensvlees eet, net zo goed joods kunnen worden. Die eten immers ook geen varkensvlees.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 22:22 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Het is geen dieet, het is een 'state of mind'.
quote:Op dinsdag 2 januari 2007 22:28 schreef SCH het volgende:
Ze hebben mazzel met de koopzondag
Het is ook niet de enige reden natuurlijkquote:Op dinsdag 2 januari 2007 22:32 schreef freako het volgende:
[..]
Tja. Ik blijf het een magere reden vinden. Dan zou ik, als ik varkentjes zo lief vind dat ik geen varkensvlees eet, net zo goed joods kunnen worden. Die eten immers ook geen varkensvlees.
Je wil het niet begrijpen of je begrijpt het gewoon niet? Als er nou binnen de hele Christelijke gemeenschap geen enkele stroming is die dierenwelzijn hoog in het vaandel heeft staan en de Zevendedags Adventisten wel, waar zou dan je voorkeur naar uit gaan als dierenwelzijn je zeer aan het hart ligt?quote:Op dinsdag 2 januari 2007 22:32 schreef freako het volgende:
[..]
Tja. Ik blijf het een magere reden vinden. Dan zou ik, als ik varkentjes zo lief vind dat ik geen varkensvlees eet, net zo goed joods kunnen worden. Die eten immers ook geen varkensvlees.
Hoezo? het maakt haar toch ook ongeloofwaardig?quote:Op woensdag 3 januari 2007 09:38 schreef Seneca het volgende:
Ja, laten we nu ook al iemands persoonlijke geloof gebruiken om die persoon ongeloofwaardig te maken
Wat een intens zielige, zwakke persoonlijke aanval is dit
Mijn beste genverbrander, iemands persoonlijk geloof staat volledig los van die persoons denkbeelden op andere gebieden. Ik heb professoren die overtuigd Christen zijn, en die zou ik toch echt niet ongeloofwaardig willen noemen.quote:Op woensdag 3 januari 2007 09:42 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Hoezo? het maakt haar toch ook ongeloofwaardig?![]()
Als Balkenende in kaboutertjes blijkt te geloven wil je dat toch ook liever weten?
Nou ik zou er mijn stem liever niet aan willen geven!quote:Op woensdag 3 januari 2007 09:43 schreef Seneca het volgende:
[..]
Mijn beste genverbrander, iemands persoonlijk geloof staat volledig los van die persoons denkbeelden op andere gebieden. Ik heb professoren die overtuigd Christen zijn, en die zou ik toch echt niet ongeloofwaardig willen noemen.
Dat zegt imho meer over jouw bekrompenheid dan haar geloofwaardigheid. Religie en wetenschap zijn twee dingen die niets met elkaar te maken hebben.quote:Op woensdag 3 januari 2007 09:45 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Nou ik zou er mijn stem liever niet aan willen geven!
Ik vind het dan ook kiezersbedrog dat ze dit niet heeft verteld vóór de verkiezingen.
Het zegt iets over haar karakter, en je kunt niet ontkennen dat een karakter belangrijk is in de politiek.quote:Op woensdag 3 januari 2007 09:47 schreef Seneca het volgende:
[..]
Dat zegt imho meer over jouw bekrompenheid dan haar geloofwaardigheid. Religie en wetenschap zijn twee dingen die niets met elkaar te maken hebben.
Je kunt een geloof niet bewijzen of weerleggen (daar heet het een geloof voor), dus iemand als ongeloofwaardig te bestempelen omdat JIJ er een ander geloof aanhoudt (en ja, geloven dat God niet bestaat is OOK een geloof) is tamelijk bekrompen.
Wat zegt iemands geloof over iemands karakter, in jouw ogen?quote:Op woensdag 3 januari 2007 09:51 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Het zegt iets over haar karakter, en je kunt niet ontkennen dat een karakter belangrijk is in de politiek.
Nou als je lid bent van zo'n enge sekte wil dat wel zeggen dat je op z'n minst naïef en irrationeel bent, twee eigenschappen die ik liever niet zie bij een parlementariër.quote:Op woensdag 3 januari 2007 09:51 schreef Seneca het volgende:
[..]
Wat zegt iemands geloof over iemands karakter, in jouw ogen?
Ze komt mij totaal niet naïef en irrationeel over. Het gaat om wat ze als parlementariër doet en daar kunnen we haar op afrekenen, wanneer ze het niet goed doet.quote:Op woensdag 3 januari 2007 09:53 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Nou als je lid bent van zo'n enge sekte wil dat wel zeggen dat je op z'n minst naïef en irrationeel bent, twee eigenschappen die ik liever niet zie bij een parlementariër.
Wel pa s na 4 jaar.quote:Op woensdag 3 januari 2007 10:04 schreef zwambtenaar het volgende:
[..]
Ze komt mij totaal niet naïef en irrationeel over. Het gaat om wat ze als parlementariër doet en daar kunnen we haar op afrekenen, wanneer ze het niet goed doet.
Ik heb even gegoogled voordat ik dit zei, ik vond het aardig sektarisch klinken.quote:Op woensdag 3 januari 2007 10:17 schreef Ericr het volgende:
Enge sekte? Genverbrander als je niet weet waar je over praat zeg dan gewoon niks. Zevendedags Adventisten hebben niks met sektes te maken.
Dus als ik geloof dat alle zwanen wit zijn kun je dat niet weerleggen?quote:Op woensdag 3 januari 2007 09:47 schreef Seneca het volgende:
Je kunt een geloof niet bewijzen of weerleggen (daar heet het een geloof voor)
maar wat is daar de discussiewaarde van?quote:Op dinsdag 2 januari 2007 09:44 schreef more het volgende:
[..]
Ze neemt geen afstand van "haar" kerk dus gelooft ze dat Jezus over niet al te lange tijd terugkomt op Aarde.
welke religie vind jij geen sekte?quote:Op woensdag 3 januari 2007 10:19 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Ik heb even gegoogled voordat ik dit zei, ik vond het aardig sektarisch klinken.
In welke zin dan? Ze hebben vrij democratische beginselen voor een kerk, hun bestuur wordt grotendeels gekozen. Ze staan vrijheid van religie voor. Dus wat maakt het tot een sekte?quote:Op woensdag 3 januari 2007 10:19 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Ik heb even gegoogled voordat ik dit zei, ik vond het aardig sektarisch klinken.
Van het bestuur weet ik niets, zal me niet verbazen als daar een of enkele krachtige leiders achter zitten.quote:Op woensdag 3 januari 2007 10:25 schreef Ericr het volgende:
[..]
In welke zin dan? Ze hebben vrij democratische beginselen voor een kerk, hun bestuur wordt grotendeels gekozen. Ze staan vrijheid van religie voor. Dus wat maakt het tot een sekte?
Bronquote:Gastpredikant Adventskerk haalt uit naar homoseksualiteit
09-05-2006 Onder kerkgangers van de Alphense Adventskerk is afgelopen week grote beroering ontstaan. Gastpredikant ds. Lichti haalde tijdens de ochtenddienst op 30 april genadeloos uit naar homoseksuelen en veroordeelde euthanasie scherp.
De dagen daarna hadden de kerkelijk werkers van de Adventskerk er hun handen vol aan om de gemoederen tot bedaren te brengen.
Seks met dieren
Vanaf de kansel in de Adventskerk Alphen, van oorsprong een hervormde kerk en nu deel uitmakend van de Protestantse Kerk Nederland (PKN), verkondigde ds. Lichti uit het Friese dorp Reitsum dat homoseksualiteit gelijk staat aan incest en seks met dieren. Ook voor mensen die zich inlaten met euthanasie had ds. Lichti geen goed woord over.
Donderpreek
Voor de Wijkkerkenraad kwam de donderpreek onverwacht. In een verklaring op de website van de kerk toont de Raad zich niet gelukkig met de actie van ds. Lichti.
'Het spreekt voor zich dat de kerkenraad de verantwoordelijkheid die de predikant heeft om naar eer en geweten te preken uitermate belangrijk vindt en ook volledig respecteert. Alleen is spreken en preken over deze onderwerpen niet eenvoudig. Het leek dan ook minder gepast om als gastpredikant zonder ooit eerder in deze gemeente te zijn voorgegaan deze thema’s zo ondubbelzinnig vanaf de kansel te adresseren'.
Voorbijganger
'De benadering van de kerkenraad is op dit vlak duidelijk anders', schrijft de Wijkkerkenraad. 'De onderwerpen homofilie, homofiele relaties, euthanasie zijn lastig en gevoelig, en kunnen volgens de kerkenraad alleen op een zorgvuldige manier besproken worden als zowel prediking als pastoraat een belangrijke plaats hebben. Deze zorgvuldigheid ontbreekt als een gastpredikant deze onderwerpen als 'voorbijganger' achterlaat in een gemeente'.
[Bronnen: Leidsch Dagblad & CHJC]
Sja het is kennelijk nog steeds een taboe om te zeggen dat religies achterlijk zijn, helemaal dit soort clubjes.quote:Op woensdag 3 januari 2007 10:38 schreef Ericr het volgende:
Goh, 1 voorbeeld van een predikant die doorslaat maakt Thieme tot iemand die 'eng' is? Rare manier van associeren heb je, Genverbrander.
Ach, ik vind het gewoon nogal hypocriet. Religies worden weggezet als achterlijk omdat zij hun geloof als enige echte waarheid zouden zien. Blijkbaar besef je niet dat je door religies als achterlijk te bestempelen zelf precies hetzelfde doet.quote:Op woensdag 3 januari 2007 10:41 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Sja het is kennelijk nog steeds een taboe om te zeggen dat religies achterlijk zijn, helemaal dit soort clubjes.
Nee, dat besef ik inderdaad niet.quote:Op woensdag 3 januari 2007 10:51 schreef Seneca het volgende:
[..]
Ach, ik vind het gewoon nogal hypocriet. Religies worden weggezet als achterlijk omdat zij hun geloof als enige echte waarheid zouden zien. Blijkbaar besef je niet dat je door religies als achterlijk te bestempelen zelf precies hetzelfde doet.
Dat denk ik ook.quote:Op woensdag 3 januari 2007 10:50 schreef speknek het volgende:
Ik ben het op zich met je eens Ericr, maar ik denk dat je wel een verschil in beleving kunt verwachten van mensen die lid zijn van een (relatief) kleine genootschap, of van een brede stroming. Ook hier zal het grootste gedeelte waarschijnlijk door opvoeding bij een bepaalde stroming horen, maar ik denk dat je wel algemeen kunt stellen dat mensen die bij een kleine stroming horen bewuster zijn van hun keuze. Dus een gemiddelde zevendedagsadventist zal dichter bij de officiele leer van de kerk zitten, dan een PKNer.
Het is een stroming met zo'n 25 miljoen volgelingen wereldwijd waarvan 15 miljoen lid zijn van de kerk. Hoe klein ben je dan nog? In Nederland is 5.000 volgelingen natuurlijk niet erg breed, dat is waar.quote:Op woensdag 3 januari 2007 10:50 schreef speknek het volgende:
Ik ben het op zich met je eens Ericr, maar ik denk dat je wel een verschil in beleving kunt verwachten van mensen die lid zijn van een (relatief) kleine genootschap, of van een brede stroming. Ook hier zal het grootste gedeelte waarschijnlijk door opvoeding bij een bepaalde stroming horen, maar ik denk dat je wel algemeen kunt stellen dat mensen die bij een kleine stroming horen bewuster zijn van hun keuze. Dus een gemiddelde zevendedagsadventist zal dichter bij de officiele leer van de kerk zitten, dan een PKNer.
Hoezo zegt SCH dan dat de 7dagsadventisten dierenwelzijn zo belangrijk vinden?quote:Op woensdag 3 januari 2007 11:06 schreef speknek het volgende:
Ik bedoelde natuurlijk inderdaad de Nederlandse tak. Ze hebben overigens ook een heel mooi hoofdgebouw, groot landhuis tussen Huis ter Heide en Soesterberg, maar dat terzijde. Ik denk ook dat Thieme prima geloof en politiek kan scheiden, al was het maar vanwege het vooroordeel dat Christelijke partijen standaard niet veel op met milieuproblematiek hebben. Waarom zou ze immers d'r best daarvoor doen, als Jezus' komst toch spoedig is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |