1+1= vaak geen tweequote:Op woensdag 3 januari 2007 17:10 schreef Daniel.J het volgende:
[..]
Opzich heb je gelijk maar daarvoor is 1+1=2 inzicht ook handig, ik weet even niet het juiste woord ervoor, maar het komt er op neer dat ik makkelijk bepaalde dingen kan begrijpen hoe ze inelkaar linken (van oud naar nieuw>> religie etc. )
Ik heb even niet de denkkracht ervoor (op het moment) om dit uit te leggen.
[..]
de bijbel en koran zijn verhaaltjes gebaseerd op de sumerische goden >> isak (judea) ismael (babylon) etc
[..]
wie zoekt die vind > www.google.com
[..]
Op die laatste vraag kan ik maar ga ik niet antwoorden omdat het niet van belang is, ik ben hier niet om een kroontje op mn hoofd te zetten maar juist mijn mantel om anderen hun schouders te doen. om het zo simpel mogelijk te zeggen. [quote]
Dit alles wordt uitgelegd door Michael Tsarion (ik hoop dat je engels goed kunt verstaan) die er meer dan 40 jaar onderzoek naar heeft gedaan.quote:Op woensdag 3 januari 2007 00:17 schreef EsPe het volgende:
Ik kan het niet helpen, mezelf af te vragen hoe jullie aan dergelijke 'kennis' komen.
Natuurlijk, boeken, internet en andere media.
Maar deze kennis is honderden, zo niet duizenden jaren oud. Het berust allemaal op oude geschriften van 'vermoedelijk' erg intelligente beschavingen.
Niemand kan het echter bewijzen.
Al vind ik het nog zo interessant, voor mij is het net zo geloofwaardig als de Bijbel of de Koran.
Ik vind dit serieus erg boeiend, maar het probleem met dit soort verhalen is dat er stomweg geen enkel stukje bewijs voor is.
Deze verhalen zijn van honderden, duizenden jaren terug. Niemand weet hoe ze ooit tot stand zijn gekomen en of ze waar zijn.
Welke reden heb jij überhaupt om te denken dat de verhalen van de Sumerians waar zijn?
Ik heb de Griekse en Sumerische mythologie proberen te vergelijken. In de Griekse mythologie heb je Chronos en Rhea. Chronos = Saturnus en Rhea = Venus. Chronos zou de Sumerische Anu moeten zijn, maar dat klopt niet want Anu is niet Saturnus. Chronos en Rhea kregen een aantal kinderen namelijk Hestia, Hera, Demeter, Poseidon, Hades en Zeus. Zeus = jupiter, Poseidon = Neptunus en Hades = Pluto. In Sumer is Enlil Jupiter en Enki is Mercurius, Erragal is zou pluto moeten zijn en dus hades, maar dat klopt niet want Adad oftewel Baal Hadad is een zoon van Anu en hij zou dan de god van de onderwereld moeten zijn maar hij is god van de bliksem :S Volgens mij mis ik wat informatie? Ingewikkeld dit.quote:Op donderdag 8 februari 2007 17:36 schreef Djaser het volgende:
Wat begrijp je er niet van?
Nee nee, dat zijn Nergal en Ereshkigal.quote:Op donderdag 8 februari 2007 18:29 schreef Daniel.J het volgende:
Enki is god van de onderwereld.
(zoon van anu)
Ik geloof dat deze goden net als pharao's van vlees en bloed waren maar dat terzijde is dat precies wat ik in dit topic zeg, Deze goden zijn de voorlopers van vele regionale goden, zoals ook de joods christelijk en islamitische god, en daar dus de goden waar de joods christelijk en islamitische goden op gebaseerd zijn.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 03:07 schreef het_fokschaap het volgende:
Anu, Enki, Enlil etc...waren goden van de sumeriers. Ea is de babylonische naam van Enki.
Deze goden zijn niet meer en niet minder dan de voorlopers van vele regionale goden, zoals ook de joods/christelijke/islamitische god. Daarmee hebben ze nog niet bestaan als persoon of als entiteit. Ze hebben net zo bestaan als alle andere goden, nl. in de hoofde van mensen die dachten dat zij een "hogere" macht nodig hadden voor bepaalde aardse zaken, zoals bv. een goede oogst, geluk...etc etc...
nou ja, dat zou nog kunnen. misschien waren er lokale leiders die zich als goden hebben laten vereren, maar dan nog zijn een aantal verhalen toch echt mythen...zoals de zondvloed uit Gilgamesh e.d.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 08:46 schreef Daniel.J het volgende:
[..]
Ik geloof dat deze goden net als pharao's van vlees en bloed waren maar dat terzijde is dat precies wat ik in dit topic zeg, Deze goden zijn de voorlopers van vele regionale goden, zoals ook de joods christelijk en islamitische god, en daar dus de goden waar de joods christelijk en islamitische goden op gebaseerd zijn.
Ondanks dat het Gilgamesh epos een compositie van totaal verschillende verhalen is?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 09:17 schreef Daniel.J het volgende:
Ik denk niet dat de Gilgamesh epos een mythe is maar goed, dat is mijn mening.
het gaat in dit topic niet over meningen, maar over feitenquote:Op vrijdag 9 februari 2007 09:17 schreef Daniel.J het volgende:
Ik denk niet dat de Gilgamesh epos een mythe is maar goed, dat is mijn mening.
quote:Op vrijdag 9 februari 2007 03:07 schreef het_fokschaap het volgende:
Anu, Enki, Enlil etc...waren goden van de sumeriers. Ea is de babylonische naam van Enki.
ik denk dat: De goden niet meer en niet minder zijn dan de voorlopers van vele regionale goden, zoals ook de joods/christelijke/islamitische god. Daarmee hebben ze nog niet bestaan als persoon of als entiteit. Ze hebben net zo bestaan als alle andere goden, nl. in de hoofde van mensen die dachten dat zij een "hogere" macht nodig hadden voor bepaalde aardse zaken, zoals bv. een goede oogst, geluk...etc etc...
Waarom is het verhaal van noach.. oftewel het gilgamesh epos een verzinsel.. een bedtime story?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 09:52 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
het gaat in dit topic niet over meningen, maar over feiten![]()
Waarom wordt die zondvloed dan niet erkent?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:29 schreef Ticker het volgende:
[..]
[..]
Waarom is het verhaal van noach.. oftewel het gilgamesh epoch een verzinsel.. een bedtime story?
Er kunnen genoeg (onofficiële) bewijzen gevonden worden voor een catastrofale zondvloed.
Mijn mening is dat het gewoon veel st moeilijk is om zoiets te herkennen.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:34 schreef Djaser het volgende:
[..]
Waarom wordt die zondvloed dan niet erkent?
Waarom word buitenaards leven niet erkent?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:34 schreef Djaser het volgende:
[..]
Waarom wordt die zondvloed dan niet erkent?
Omdat er geen echt bewijs voor is?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:36 schreef Daniel.J het volgende:
[..]
Waarom word buitenaards leven niet erkent?
Ik neem aan deze vloed in Mesopotamië heeft plaats gevonden maar wanneer zou dat gebeurd moeten zijn?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:36 schreef Ticker het volgende:
[..]
Mijn mening is dat het gewoon veel st moeilijk is om zoiets te herkennen.
Wetenschappers spelen liever op safe.
Kijk een vulkaan uitbarsting in Pompai is makkelijk te zien.. overal as e.d.
Maar hoe wil jij een reusachtige vloed herkennen van meters hoog als je geen voorbeeld hebt.
Er zijn wetenschappers die beweren dat ze dit wel degelijk kunnen aantonen, maar wetenschappers in hogere posities met meer aanzicht verwerpen dit.
Dan de vraag terug.. is dat voor iedereen op deze planeet zo? Worden we niet informatie onthouden?quote:
Ja kan, het kan ook wijder geweest zijn, dus over een groot deel van de aarde.quote:Ik neem aan deze vloed in Mesopotamië heeft plaats gevonden maar wanneer zou dat gebeurd moeten zijn?
Wie weet? Maar zoland je dat bewijs niet hebt is de discussie zinloos.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:09 schreef Ticker het volgende:
[..]
Dan de vraag terug.. is dat voor iedereen op deze planeet zo? Worden we niet informatie onthouden?
Je gaat problemen krijgen als je de vloed rond 3000 of eerder wil dateren. Er was niks van kleitabletten, tokens, aardewerk, of oude gebouwen over gebleven. Dateer je hem rond 10.000 dan zou het vloed verhaal nooit zo lang oraal overgeleverd kunnen zijn voordat het opgeschreven werd. Ik heb al eerder gemeld dat het zeer twijfelachtig is of de Summeriërs überhaupt wel een vloedverhaal hadden, de eerste keer dat het werd vast gelegd was in de Oud-Babylonische tijd. En tsja als je die problemen naast elkaar legt wordt het toch lastig om een eventuele vloed aan de Noach mythe te koppelen. Dat wil niet zeggen dat het Joodse, Griekse, en Akkadische verhaal niet aan elkaar verwant zijn, maar dat is weer een ander verhaal.quote:De vraag van wanneer is een goeie. Liefst wordt aangenomen dat deze rond de ijstijd zou zijn. Kan, zou zelfs veel verklaren m.b.t. verdwenen culturen in die tijd.
Het kan ook dat de bijbel helemaal niet mis zat met hun 3000 v.c.
Nog niet zo lang geleden kwam er op de Fok! frontpage een bericht na voren over een wetenschapster die de theorie had over een meteoriet die rond die tijd in de zee is gestort en daardoor een reusachtige tsunami veroorzaakte. Haar theorie was dat er bijvoorbeeld egyptische dynastisch sporadisch verdwenen.
Daar hebben we het al eens eerder over gehad.quote:Zo hebben we nog meer links naar Egypte. Volgens sommige onderzoekers zouden er erosie sporen aan de voorkant van de sphynx aanwezig zijn. Sporen die duiden op regenval, let op, dus geen abrupte overstroming. Helaas is dit nooit verder onderzocht, omdat Hawass hier tegen was.
Hoe weet je dat zo zeker?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:22 schreef Djaser het volgende:
[..]
Wie weet? Maar zoland je dat bewijs niet hebt is de discussie zinloos.
[..]
Ik heb al eerder gemeld dat het zeer twijfelachtig is of de Summeriërs überhaupt wel een vloedverhaal hadden, de eerste keer dat het werd vast gelegd was in de Oud-Babylonische tijd. En tsja als je die problemen naast elkaar legt wordt het toch lastig om een eventuele vloed aan de Noach mythe te koppelen.
Ok maar de bijbel in zijn hedendaagse vorm, in een tijd waarin weinig mensen nog geloven zoals er ooit geloofd werd, wordt nog steeds veel verteld.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:12 schreef Djaser het volgende:
De Summeriërs schreven hartstikke veel maar vooral administratieve teksten. Ze hadden ook wel mythes en andere literaire teksten maar de enige Summerische versie van het zondvloed verhaal is van na 2000 uit de Oud Babylonische periode en dat is waarschijnlijk een vertaling vanuit het Akkadisch.
Gilgamesh (in de vorm die jij kent), Athrahis, en Enuma Elish zijn allemaal in het Akkadisch.
hoeft niet persé een verzinsel te zijn, maar wel een uitvergroting...een plaatselijke vloed wordt dan een globale vloed en daarnaast zitten er natuurlijk nog wel wat mythologische zaken in het verhaal verweven.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:29 schreef Ticker het volgende:
[..]
[..]
Waarom is het verhaal van noach.. oftewel het gilgamesh epos een verzinsel.. een bedtime story?
Er kunnen genoeg (onofficiële) bewijzen gevonden worden voor een catastrofale zondvloed.
Mijn hypothese is dat al die godsdiensten in de kern hetzelfde zijn omdat ze afkomstig zijn uit babylon en na de babylonische spraakverwarring de mensen ze meenamen over de wereld heen. Daarom wil ik ze vergelijken maar het is zo ontzettend ingewikkeld aangezien goden van naam veranderen en meerdere goden 1 verschijnsel/god voor kunnen stellen. Feit is dat het systeem op basis van de zon, maan, planeten en sterren universeel is en dat er wereldwijd veel overenkomsten zijn qua symbolen, feestdagen en rituelen.quote:Op donderdag 8 februari 2007 18:41 schreef Djaser het volgende:
Grappig dat je dat doet, ik heb daar een compleet artikel over. Je moet Sumerië uit je hoofd zetten want dat speelt zich ver voor Griekse beschaving af. Veel interessanter is de Akkadische mythologie. Als je kijkt naar Enuma Elish dan kun je Absu en Tiamat met Oceanus en Tethys vergelijken de oergoden paren. Bij Tethys en Tiamat groeien hun kinderen in de buik en worden gehaat door hun echtgenoot. De kinderen worden door Absu en Oceanus bestreden maar een van hen Marduk/Cronos vernietigd zijn vader. Nog meer overeenkomsten zijn er tussen Hurritisch/Hettitische scheppingsverhaal en het Griekse.
Wat jij (en Daniel) probeert is fout. Je kunt geen Griekse, Egyptische, en Babylonische goden aan elkaar gelijk stellen want die zijn allemaal op verschillende manieren ontstaan. Wat je wel kunt doen is overeenkomstige motieven in mythologie zoeken.
de babylonische spraakverwarring is geen historisch feit, maar een bijbelverhaalquote:Op vrijdag 9 februari 2007 21:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mijn hypothese is dat al die godsdiensten in de kern hetzelfde zijn omdat ze afkomstig zijn uit babylon en na de babylonische spraakverwarring de mensen ze meenamen over de wereld heen.
ik denk dat het wel erkend zou worden als het wetenschappelijk onderbouwd zou kunnen worden. ik denk eerder dat er een aparte vorm van wetenschap wordt bedreven door gelovigen in de zondvloed en de ark.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 17:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De bijbelse zondvloed is echt evenals de ark. Kan allemaal wetenschappelijk onderbouwd worden maar wordt inderdaad niet als zodanig erkend. Over de zondvloed:
http://video.google.nl/url?vidurl=http%3A%2F%2Fvideo.google.nl%2Fvideoplay%3Fdocid%3D-5521410965822202656%26q%3Dwalter%2Bveith&docid=-5521410965822202656&ev=v&esrc=sr9&usg=AL29H211uUKfYPFvtQk6L_1B2_JRz2fxkQ
Dat het een bijbelverhaal is wil niet zeggen dat het niet geen historisch feit is. En ja het is de natuur die aanbeden wordt, maar er zijn zoveel overeenkomsten dat ik het mogelijk acht dat het allemaal uit babylon komt.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 21:46 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
de babylonische spraakverwarring is geen historisch feit, maar een bijbelverhaal
mogelijk dat dit verhaal ook weer "gepikt" is uit eerdere verhalen overigens.
verder is het inderdaad zo dat veel godsdiensten dezelfde oorsprong hebben, nl...de natuur, waaronder de zichtbare nachtelijke hemel (sterren en planeten) en de maan en zon.
Het wordt ook wetenschappelijk onderbouwd! En is voor mij een stuk logischer dan alternatieven. Verder staan geloof en wetenschap vaak nogal lijnrecht tegen over elkaar waardoor veel wetenschappers God en de zondvloed koste wat kost weg willen drukken. Als de zondvloed werkelijk heeft plaatsgevonden is de evolutietheorie een onmogelijkheid.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 21:47 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ik denk dat het wel erkend zou worden als het wetenschappelijk onderbouwd zou kunnen worden. ik denk eerder dat er een aparte vorm van wetenschap wordt bedreven door gelovigen in de zondvloed en de ark.
Hoe verklaar jij eigenlijk de Columbian Exchange?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 21:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Als de zondvloed werkelijk heeft plaatsgevonden is de evolutietheorie een onmogelijkheid.
klopt, maar andersom ook nietquote:Op vrijdag 9 februari 2007 21:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat het een bijbelverhaal is wil niet zeggen dat het niet geen historisch feit is.
er is natuurlijk veel mogelijk...maar babylon borduurt weer voort op sumerië. en wie weet borduurt sumerië wel weer door op nog iets ouders.quote:En ja het is de natuur die aanbeden wordt, maar er zijn zoveel overeenkomsten dat ik het mogelijk acht dat het allemaal uit babylon komt.
ik vraag het me af...dergelijke creationistische "wetenschappelijke" verhalen zijn al vaker onderuit gehaald.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 21:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het wordt ook wetenschappelijk onderbouwd!
Andersom ook.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 23:15 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ik vraag het me af...dergelijke creationistische "wetenschappelijke" verhalen zijn al vaker onderuit gehaald.
quote:Op vrijdag 9 februari 2007 22:13 schreef Apropos het volgende:
[..]
Hoe verklaar jij eigenlijk de Columbian Exchange?
Wat moet ik hier aan verklaren?quote:The Columbian Exchange (also sometimes known as The Grand Exchange) has been one of the significant events in the history of world ecology, agriculture, and culture. The term is used to describe the enormous widespread exchange of plants, animals, foods, human populations (including slaves), communicable diseases, and ideas between the Eastern and Western hemispheres that occurred after 1492. Many new and different goods were exchanged between the two hemispheres of the Earth, and it began a new revolution in the Americas and in Europe. In 1492, Christopher Columbus' first voyage launched an era of large-scale contact between the Old and the New World that resulted in this ecological revolution: hence the name "Columbian" Exchange.
Ja dat is dus wat ik probeer uit te zoeken, wat waar begint en wat op elkaar gebaseerd is.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 23:14 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
klopt, maar andersom ook niet
[..]
er is natuurlijk veel mogelijk...maar babylon borduurt weer voort op sumerië. en wie weet borduurt sumerië wel weer door op nog iets ouders.
ik denk dat er voor jou op zich weinig meer valt uit te zoeken dan wat er door andere historici, archeologen is gevonden. verder zijn zij ook maar weer afhankelijk van evt. geschriften, vondsten.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 23:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja dat is dus wat ik probeer uit te zoeken, wat waar begint en wat op elkaar gebaseerd is.
Nou vreemd genoeg worden de links meestal niet gelegd, ben t in ieder geval nog nergens als 1 geheel logisch verhaal tegen gekomen.quote:Op zaterdag 10 februari 2007 00:05 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ik denk dat er voor jou op zich weinig meer valt uit te zoeken dan wat er door andere historici, archeologen is gevonden. verder zijn zij ook maar weer afhankelijk van evt. geschriften, vondsten.
mja, ik denk dat je het meer moet zien dat er een aantal opvolgende religies zijn die enigszins op elkaar steunen. daarnaast zijn er ook eigen gevormde religies die dan wel weer dingen overnemen van anderen door migratie etc...quote:Op zaterdag 10 februari 2007 00:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nou vreemd genoeg worden de links meestal niet gelegd, ben t in ieder geval nog nergens als 1 geheel logisch verhaal tegen gekomen.
Die ziektes, bijvoorbeeld. Hoe komt het dat de Zuid-Amerikaanse volkeren hier zo gevoelig voor waren?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 23:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
[..]
Wat moet ik hier aan verklaren?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |