abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44965683
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 10:01 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Ja, absoluut en dat geldt wat mij betreft ook voor christelijke scholen. Een eenzijdig beeld schetsen van de werkelijkheid is nooit wenselijk wat mij betreft.
Dat ligt eraan. Als de werkelijkheid is dat je "ik word" zonder T schrijft, is een eenzijdig beeld wel nodig.
  woensdag 3 januari 2007 @ 10:22:33 #102
124377 pmb_rug
salvation received
pi_44965820
Vrijheid van onderwijs is een groot goed.

Wat is nou een overtuigend argument om bijzonder onderwijs af te schaffen? Is er een probleem? Zo ja, wat voor probleem dan?

Volgens mij zjin Christelijke scholen excellente scholen waar jongeren buitengewoon goed worden opgeleid om in de samenleving te functioneren. Ik zou niet weten waarom dit een bezwaar is. Ik zou al helemaal niet weten waarom de overheid moet bepalen welk onderwijs de jeugd moet volgen ipv de ouders.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  woensdag 3 januari 2007 @ 10:30:35 #103
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_44965940
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 10:22 schreef pmb_rug het volgende:

Wat is nou een overtuigend argument om bijzonder onderwijs af te schaffen? Is er een probleem? Zo ja, wat voor probleem dan?

Volgens mij zjin Christelijke scholen excellente scholen waar jongeren buitengewoon goed worden opgeleid om in de samenleving te functioneren. Ik zou niet weten waarom dit een bezwaar is. Ik zou al helemaal niet weten waarom de overheid moet bepalen welk onderwijs de jeugd moet volgen ipv de ouders.
Je kan je natuurlijk ook afvragen of de christelijkheid van een school echt nodig is om kinderen goed te onderwijzen. Of dat het al dat privegeld en die overheidssubsudies zijn die er gewoon voor zorgen dat er goede leraren aanwezig zijn.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  woensdag 3 januari 2007 @ 10:59:24 #104
153023 spk2go
like.no.other
pi_44966449
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 10:30 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Je kan je natuurlijk ook afvragen of de christelijkheid van een school echt nodig is om kinderen goed te onderwijzen. Of dat het al dat privegeld en die overheidssubsudies zijn die er gewoon voor zorgen dat er goede leraren aanwezig zijn.
Die is helemaal niet nodig, en ik ben de laatste die dat beweert. Maar andersom kun je je ook afvragen: Kun je kinderen alleen juist onderwijzen als ze op een openbare school zitten? Ik denk het niet, en het argument dat je alleen dan een objectief beeld krijgt, geldt wat mij betreft ook niet: ouders, en vaak de kinderen zelf kiezen bewust voor een Christelijke school. Mocht een kind uiteindelijk vinden de het Christendom niet het juiste geloof is, wordt het in haar waarde gelaten.

Het feit dat Christelijke scholen goed presteren, is niet toevallig. tenslotte staat er in de Bijbel dat mensen hun (van God gekregen) talenten moeten benutten, tot eer van God. Dat is dan ook exact wat die mensen doen.
Third Day roelt!
pi_44966453
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:12 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Religie opleggen aan kleine kinderen is gelijk aan hersenspoeling. Het is een vergif voor de kinderen, omdat ze door religieuze indoctrinatie minder vrij zijn om later in hun leven zelf te beslissen wat ze willen geloven. Hele generaties groeien nu op met het irrationele idee dat God bestaat en een hoop andere fabeltjes die in de Bijbel staan.

Religieus onderwijs moet dus zoveel mogelijk ontmoedigd worden, en ZEKER NIET gesubsidieerd worden door de staat zoals nu gebeurt.
Is dit nu wat jouw politiek leider bedoelt met 'het kan in Nederland allemaal socialer'?

If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_44966469
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 10:59 schreef damian5700 het volgende:

[..]

Is dit nu wat jouw politiek leider bedoelt met 'het kan in Nederland allemaal socialer'?

ik ben bang van niet.
  woensdag 3 januari 2007 @ 11:02:04 #107
153023 spk2go
like.no.other
pi_44966512
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 11:00 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

ik ben bang van niet.
Ik krijg bij jou meer het idee dat je het Christelijk onderwijs wilt afschaffen, omdat je het een eng geloof vind, of hun standpunten niet wilt weten. Vanwaar die angst, of heb je ook nog andere (zinvolle) argumenten?
Third Day roelt!
  woensdag 3 januari 2007 @ 11:09:24 #108
3542 Gia
User under construction
pi_44966645
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 09:35 schreef Autodidact het volgende:
Bijzonder onderwijs moedigt ouders aan om hun kind discutabele (onbewezen, onwaarschijnlijke, tribale en vaak onwenselijke) geloofsovertuigingen aan te leren waar het kind nog geen enkele keuze in kan maken. Het aanmoedigen van een geloofsovertuiging is zo onwenselijk als politiek gekleurd onderwijs, daar het een kweekvijver is van tunnelkijkers.

Het grootste bezwaar is een didactische: de vrijheid die de ouder wint door het aanmoedigen van religieus gekleurd onderwijs, gaat ten koste van de vrijheid van het kind om een gewogen keuze te maken over deze onderwerpen als het oud genoeg is erover te oordelen. Zodra er een tunnelvisie ingestampt is ("de bijbel kom van de hand gods en is onfeilbaar") wordt kritisch denken afgestompt, en dat lijkt me juist een van de doelen van onderwijs: kritisch denken.
Ja maar, dan vind jij dat ouders hun kinderen ook niet gelovig mogen opvoeden?

Ben het met je eens dat dit niet op school mag gebeuren, maar niet omdat kinderen niet gelovig op mogen groeien, maar gewoon omdat ik vind dat dit thuis dient te gebeuren, of in de kerk. Maar niet op school.

Kom ik meteen op het volgende:
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 08:18 schreef sigme het volgende:
Ouders hebben het recht hun kinders op te voeden met de levensovertuiging die de ouders het beste achten. Ze hebben óók het recht hun kinderen te beschermen tegen mensen die die levensovertuiging proberen te ondermijnen.
Bijzonder onderwijs moet om die reden bestaan.
Ja, ouders hebben dus inderdaad dat recht. Maar ouders behoren ZELF hun kinderen op te voeden. Dit moet een school niet hoeven te doen. Ik ken ouders die vinden dat de school hun kinderen maar moet leren strikken. Schijnbaar zijn er ook ouders die vinden dat de school hun kinderen maar moet leren bidden.

Nee, opvoeden doe je thuis. De school is om kennis te vergaren.
  woensdag 3 januari 2007 @ 11:14:25 #109
3542 Gia
User under construction
pi_44966743
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 10:22 schreef pmb_rug het volgende:

De meeste scholen zijn alleen nog in naam christelijk. Er wordt gewoon zeer weinig aan het geloof gedaan.
Mijn kids hebben op een katholieke basisschool gezeten. De voorbereiding voor de communie en het vormsel mogen de ouders mooi zelf doen. Bij mijn jongste was bij de kerkelijke bijeenkomst voor de voorbereiding van het vormsel niet eens een leerkracht aanwezig. Bij de andere scholen wel. Vond ik sowieso schandalig. Op de hele school was één leerkracht die nog een ochtendgebed deed. Dus wat dat betreft mag op die gevel gewoon 'openbaar' staan, want er is weinig christelijk aan.
'ja maar, ze staan voor christelijke zaken als klaar staan voor elkaar, lief zijn voor elkaar enz...'
Openbare scholen ook hoor.
pi_44966756
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 11:02 schreef spk2go het volgende:
Ik krijg bij jou meer het idee dat je het Christelijk onderwijs wilt afschaffen, omdat je het een eng geloof vind, of hun standpunten niet wilt weten. Vanwaar die angst, of heb je ook nog andere (zinvolle) argumenten?
Ik denk dat hij dat ook voorstaat. Dat heeft niets met angst te maken maar met dat je kinderen niet aan een infuus van leugens wilt leggen. Kennis vergaren over religie in het algemeen: oke, goed zelfs. Maar op een school beweren dat er een god bestaat is volkomen onzinnig en beknopt de geest van een kind.
Overigens heb ik zelf op christelijke scholen gezeten en kan niet zeggen dat er veel werd geindoctrineerd. Er werd maar weinig met het christelijk geloof gedaan. (Gelukkig) En dan is de vraag: wat is de meerwaarde van zo'n school? Ik denk nul komma nul. Maar met het oog op integratie konden islamitische scholen wel eens negatief zijn.
pi_44966855
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 11:09 schreef Gia het volgende:

[..]

Ja maar, dan vind jij dat ouders hun kinderen ook niet gelovig mogen opvoeden?

Ben het met je eens dat dit niet op school mag gebeuren, maar niet omdat kinderen niet gelovig op mogen groeien, maar gewoon omdat ik vind dat dit thuis dient te gebeuren, of in de kerk. Maar niet op school.
Kinderen opvoeden met als doel ze een bepaald geloof aan te laten hangen vind ik persoonlijk onethisch omdat ze dit soort zaken beter zelf kunnen afwegen als ze oud zijn en de mogelijkheden verkend hebben, maar ouders "mogen" het wel. Taak van de school is dan juist om de verkenning mogelijk te maken. Leer kinderen over de bijbel, de koran, het Spaghettimonster, Griekse godheden, Hare Krishna, seculier humanisme....laat ze de deugden en ondeugden ervan zien en laat ze zelf kiezen.
  woensdag 3 januari 2007 @ 11:28:58 #112
153023 spk2go
like.no.other
pi_44967064
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 11:15 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Ik denk dat hij dat ook voorstaat. Dat heeft niets met angst te maken maar met dat je kinderen niet aan een infuus van leugens wilt leggen. Kennis vergaren over religie in het algemeen: oke, goed zelfs. Maar op een school beweren dat er een god bestaat is volkomen onzinnig en beknopt de geest van een kind.
Overigens heb ik zelf op christelijke scholen gezeten en kan niet zeggen dat er veel werd geindoctrineerd. Er werd maar weinig met het christelijk geloof gedaan. (Gelukkig) En dan is de vraag: wat is de meerwaarde van zo'n school? Ik denk nul komma nul. Maar met het oog op integratie konden islamitische scholen wel eens negatief zijn.
Daarom bestaat er ook de keuzevrijheid tussen een openbare school, of een bijzondere school. Dus van dat 'probleem' hoeft hij geen last te hebben. Wat hij wel in gedachte moet houden is dat veel ouders, en leerlingen dit soort onderwijs graag willen, en hij niet mag beslissen wat een ander wil.

Voor de leerlingen (en veel leerlingen zeggen dat ook achteraf) heeft zo'n school wel degelijk meerwaarde. Maar ik snap dat we niet kunnen discrimineren op geloof, dwz wel Christelijke, maar geen islamitische scholen. Maar volgens mij hoeft dat ook niet.

Zoals iedereen afgelopen weken heeft kunnen lezen, had 1 van de weinige islamitische scholen grote problemen met de kwaliteit van het onderwijs. Blijkbaar 'kan' het islamitisch onderwijs nog niet fatsoenlijk lesgeven (op grote schaal). Ik heb ook niets tegen islamitisch onderwijs, zolang de kwaliteit van onderwijs geven maar goed is.
Third Day roelt!
  woensdag 3 januari 2007 @ 11:31:10 #113
153023 spk2go
like.no.other
pi_44967111
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 11:20 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Kinderen opvoeden met als doel ze een bepaald geloof aan te laten hangen vind ik persoonlijk onethisch omdat ze dit soort zaken beter zelf kunnen afwegen als ze oud zijn en de mogelijkheden verkend hebben, maar ouders "mogen" het wel. Taak van de school is dan juist om de verkenning mogelijk te maken. Leer kinderen over de bijbel, de koran, het Spaghettimonster, Griekse godheden, Hare Krishna, seculier humanisme....laat ze de deugden en ondeugden ervan zien en laat ze zelf kiezen.
Dat doen scholen ook, ook Christelijke scholen. Nogmaals: natuurlijk wordt het Christelijk geloof voorgetrokken, waar het hart vol van is stroom de mond tenslotte van over. Evenzo geldt het voor de ouders. Als jij gelooft dat jij naar een hele mooie wereld na deze aarde gaat, dan wil je toch ook dat je kind daar heen gaat?
Third Day roelt!
  woensdag 3 januari 2007 @ 11:34:05 #114
3542 Gia
User under construction
pi_44967180
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 11:20 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ben het helemaal met je eens.

De voorstanders van christelijk onderwijs snappen niet dat kinderen alles geloven wat de meester zegt.
Heb eens bijna ruzie gehad met mijn zoon, omdat de meester had gezegd dat 'pyramide' met een y-grek moest en ik zei met een 'i'. "ja maar de meneer heeft het zelf gezegd"
Bij die kids is het zo dat wat de meneer zegt op school, dát is waar.

Daarom vind ik al dit onderwijs slecht voor kinderen, en mag er van mij een soort basisonderwijs komen dat voor alle kinderen hetzelfde is. Er mag uiteraard geen God ontkend worden, maar ook niet gepromoot. Gewoon alles algemeen.
Wat mij betreft vieren ze er kerst, chanoeka, suikerfeest met de hele klas, maar liever gewoon niets. Dat soort zaken hoort thuis te gebeuren en in de kerk, moskee, enz.. Ook mag er dan dus niet gebeden worden, door niemand, geen religieuze kleding en geen zichtbare religieuze symbolen. Met slechts één uitzondering: Een Turks meisje mag uiteraard wel naar school als het een bruiloft heeft gehad, en haar handen zijn nog niet schoon. Dat soort zaken is iets waar je niets aan kan doen en waar naar mijn mening wel begrip voor mag zijn.
  woensdag 3 januari 2007 @ 11:35:51 #115
3542 Gia
User under construction
pi_44967218
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 11:31 schreef spk2go het volgende:
Evenzo geldt het voor de ouders. Als jij gelooft dat jij naar een hele mooie wereld na deze aarde gaat, dan wil je toch ook dat je kind daar heen gaat?
Maar daarvoor hoeft het kind niet naar een christelijke school. Dat zijn zaken die je prima als ouders over kunt brengen op je kind.
pi_44967293
quote:
Dat doen scholen ook, ook Christelijke scholen. Nogmaals: natuurlijk wordt het Christelijk geloof voorgetrokken, waar het hart vol van is stroom de mond tenslotte van over.
En dat is nu juist het probleem. Jezus voor en Jezus na, terwijl dat niets van doen heeft met het doel van onderwijs, slechts met indoctrinatie.
Wanneer ouders hun kinderen willen laten opgroeien met religieuze nonsens is dat al erg genoeg, een overheid hoeft dat te gaan lopen sponsoren.
pi_44967347
quote:

[..]

Dat doen scholen ook, ook Christelijke scholen. Nogmaals: natuurlijk wordt het Christelijk geloof voorgetrokken, waar het hart vol van is stroom de mond tenslotte van over.
Op bijzondere onderwijs waar "bijzonder" nog meer is dan retoriek, zal wel degelijk getracht worden een geloof als waarheid en de overigen als dwalingen te verkondigen. "Moslims geloven dit, vroeger geloofde men in Zeus....hahaha, dat geloven jullie toch niet hè? Nee." en met een of ander boekje wordt de historiciteit van De Ark van Noach gepropageerd. Dat is geen evenwicht.
quote:
Evenzo geldt het voor de ouders. Als jij gelooft dat jij naar een hele mooie wereld na deze aarde gaat, dan wil je toch ook dat je kind daar heen gaat?
Vast wel. Maar ze hoeven van mij niet te verwachten dat ik hun geloof ga sponsoren natuurlijk.
pi_44967379
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 11:38 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

En dat is nu juist het probleem. Jezus voor en Jezus na, terwijl dat niets van doen heeft met het doel van onderwijs, slechts met indoctrinatie.
Wanneer ouders hun kinderen willen laten opgroeien met religieuze nonsens is dat al erg genoeg, een overheid hoeft dat te gaan lopen sponsoren.
Jij hebt er echt niets van begrepen of wilt het niet begrijpen.

Dit soort posts storen mij net zo erg als posts van reli-fanaten. Jij weet dus to-taal niet hoe het er op een protestant-christelijke school aan toe gaat. Geeft niet, ik kom er ook niet dagelijks, net zoals mijn kinderen er nooit komen, maar zoals je het hier schetst, is het gewoon onzin.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_44967445
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 11:41 schreef Five_Horizons het volgende:
Jij hebt er echt niets van begrepen of wilt het niet begrijpen.

Dit soort posts storen mij net zo erg als posts van reli-fanaten. Jij weet dus to-taal niet hoe het er op een protestant-christelijke school aan toe gaat. Geeft niet, ik kom er ook niet dagelijks, net zoals mijn kinderen er nooit komen, maar zoals je het hier schetst, is het gewoon onzin.
Ik heb 15 jaar lang protestants-christelijk onderwijs genoten.
pi_44967485
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 11:45 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Ik heb 15 jaar lang protestants-christelijk onderwijs genoten.
Ik ook... en nu?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')