abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44900671
Naar aanleiding van een zijdiscussie in een andere topic open ik daarvoor een eigen topic. Dient het bijzonder onderwijs te worden afgeschaft, dan wel te worden verwijderd uit het bestand van ontvangers van onderwijssubsidies?
  zondag 31 december 2006 @ 20:13:50 #2
161276 JackRabbitSlim
It s not you it s the E-TALKIN
pi_44900788
bijzonder..

Je hebt twee soorten dwazen. De eerste zegt: "Het is oud, daarom is het goed". De tweede zegt: "Dit is nieuw, daarom is het beter".
  zondag 31 december 2006 @ 20:19:50 #3
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_44900924
Ik zeg: "iedereen hetzelfde onderwijs, de rest leer je maar thuis"
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_44900973
quote:
Op zondag 31 december 2006 20:19 schreef SillyWalks het volgende:
Ja, leuk, maar wat is dan het juiste onderwijs?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_44901058
quote:
Op zondag 31 december 2006 20:22 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja, leuk, maar wat is dan het juiste onderwijs?
Openbaar onderwijs. Voor geloof ga je maar naar de kerk of naar de zondags school.
lollig
pi_44901097
quote:
Op zondag 31 december 2006 20:08 schreef zwambtenaar het volgende:
Naar aanleiding van een zijdiscussie in een andere topic open ik daarvoor een eigen topic. Dient het bijzonder onderwijs te worden afgeschaft, dan wel te worden verwijderd uit het bestand van ontvangers van onderwijssubsidies?
Geef je eigen mening eens.

Gegroet,

Een verslaafde.
pi_44901153
quote:
Op zondag 31 december 2006 20:25 schreef ub40_bboy het volgende:

[..]

Openbaar onderwijs. Voor geloof ga je maar naar de kerk of naar de zondags school.
Er is meer "bijzonder onderwijs" dan onderwijs gestoeld op religieuze basis, hoor.
pi_44901195
quote:
Op zondag 31 december 2006 20:29 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Er is meer "bijzonder onderwijs" dan onderwijs gestoeld op religieuze basis, hoor.
Allemaal afschaffen.
lollig
pi_44901215
quote:
Op zondag 31 december 2006 20:31 schreef ub40_bboy het volgende:

[..]

Allemaal afschaffen.
Ah... okee... geweldige argumentatie. Ik ben om....
pi_44901290
quote:
Op zondag 31 december 2006 20:32 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Lees de plannen van Hirsi Ali maar. Artikel 23 afschaffen.
lollig
pi_44901319
quote:
Op zondag 31 december 2006 20:32 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Wat is jou argumentatie om bijzonder onderwijs te behouden dan?
lollig
pi_44902647
wat noem je bijzonder onderwijs want als ik me niet vergis is bijzonder onderwijs onderwijs waar leerlingen met een achterstand of een handycap onderwijs krijgen.

dat is dus ook onderwijs voor blinden en doven. als je zoiets gaat afschaffen dan zadel je leerkrachten op met problemen waar ze niks van weten. dit betekend meer overspannen leerkrachten en dat soort problemen.

daarnaast heb je ook nog het speciaal onderwijs voor leerlingen met taal of leerproblemen. die hebben ook een andere aanpak nodig, wil je daarmee een doorsnee leerkracht mee opzadelen?

ik vind dit dus een belachelijk idee omdat iedereen andere begeleiding nodig heeft.
pi_44903043
quote:
Op zondag 31 december 2006 20:37 schreef ub40_bboy het volgende:

[..]

Omdat er niet 1 soort onderwijs is dat heilig/het beste is. Ik hecht heel erg aan keuzevrijheid en onderwijs wat bij een kind past. Dat zie je misschien pas in als je kinderen hebt en je zelf de keuze moet maken om voor een bepaald soort onderwijs te kiezen.
Hiermee doel ik dus niet op onderwijs op basis van religie.
pi_44903053
quote:
Op zondag 31 december 2006 21:42 schreef tactic_to het volgende:
wat noem je bijzonder onderwijs want als ik me niet vergis is bijzonder onderwijs onderwijs waar leerlingen met een achterstand of een handycap onderwijs krijgen.

dat is dus ook onderwijs voor blinden en doven. als je zoiets gaat afschaffen dan zadel je leerkrachten op met problemen waar ze niks van weten. dit betekend meer overspannen leerkrachten en dat soort problemen.

daarnaast heb je ook nog het speciaal onderwijs voor leerlingen met taal of leerproblemen. die hebben ook een andere aanpak nodig, wil je daarmee een doorsnee leerkracht mee opzadelen?

ik vind dit dus een belachelijk idee omdat iedereen andere begeleiding nodig heeft.
Bijzonder onderwijs is in Nederland het onderwijs dat voortkomt uit particulier initiatief. In artikel 23 van de Grondwet is de financiële gelijkstelling van openbaar en bijzonder onderwijs geregeld. De gelijkstelling van het bijzonder aan het openbaar onderwijs in 1917 was ten overstaan van de confessionelen een noodzakelijke concessie van de liberalen in ruil voor het algemeen kiesrecht. De meeste scholen voor bijzonder onderwijs zijn confessionele scholen. Naast de confessionele scholen zijn er de algemeen-bijzondere scholen, die uitgaan van een bepaalde levensbeschouwing of pedagogisch-didactische beginselen. Speciaal onderwijs zijn de onderwijsinstellingen voor moeilijk lerende kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden.

Persoonlijk ben ik wel voor een discussie omtrent het bijzonder onderwijs, omdat de secularisering zo'n gestalte heeft gekregen dat confessionele scholen geen bijzondere bescherming gegeven hoeft te worden.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  zondag 31 december 2006 @ 22:10:52 #15
66149 RabarberKing
stiekum genieten!
pi_44903225
quote:
Op zondag 31 december 2006 21:42 schreef tactic_to het volgende:

In hun blinde woede om geloofsonderwijs af te schaffen is het makkelijker om dit soort scholen de bagatelliseren qua belang. Als je 100% afschaft kun je namelijk niet beschuldigd worden van discriminatie van gelovigen. Er worden dan immers ook scholen gesloten die niet op basis van geloof werken.

Onder "bijzonder onderwijs", beste anti-reli neurootjes, vallen ook LOM-scholen en scholen voor lichamelijk en geestelijk gehandicapten, zodat die een kans krijgen om niet in het uitkeringencircuit te blijven steken. Onder bijzonder onderwijs valt ook onderwijs aan kinderen die voor korte of langere tijd in het ziekenhuis liggen, zodat ze geen leerachterstand krijgen, en jaren moeten over doen.

Maar iets verder denken dan buiten je vaste vertrouwde patroontje is inderdaad niet het gemakkelijkst
pi_44903560
quote:
Op zondag 31 december 2006 20:19 schreef SillyWalks het volgende:
Je hebt duidelijk niet langer dan 1 seconde nagedacht.

Ik heb liever speciaal onderwijs... en waarom? Omdat kinderen die speciaal onderwijs nodig hebben meer tijd en aandacht van een onderwijzer vragen. Deze tijd kunnen ze niet aan 'normale' kinderen geven.

Daarbij komt ook nog eens de demotivatie en zelfvertrouwens kwesties kijken die kinderen die wat meer hulp nodig hebben.

Speciaal onderwijs moet blijven!
Free people own guns! Slaves do not!
pi_44904354
ik ben zelf ook iemand die op het bijzonder onderwijs heeft gezeten, ik vind wel dat er mogelijk een aantal dingen gewijzigd moeten/kunnen worden maar afschaffen is echt van de zotte.

daarin tegen als je het over religieus onderwijs heb, ik vind dat de staat daar niet aan hoeft te meebetalen.
  zondag 31 december 2006 @ 23:11:47 #18
35189 Troel
scherp en bot
pi_44904425
Ik vind dat iedere ouder voor zijn kind moet kunnen beslissen om hun kind op een school te stoppen waar een bepaalde godsdienst aangehangen wordt. Ik ben zelf protestants, ik vind het best belangrijk om mijn kind later ook op zo'n school te doen. Mits de kwaliteit van het onderwijs daar goed is, uiteraard, want dat moet niet in het gedrang komen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_44910387
quote:
Op zondag 31 december 2006 22:10 schreef RabarberKing het volgende:

[..]

beste anti-reli neurootjes[...]
Schattig.
quote:
Maar iets verder denken dan buiten je vaste vertrouwde patroontje is inderdaad niet het gemakkelijkst
Met die constatering en met het doornemen van dit zou jij weleens die trend kunnen doorbreken.
En goed voorbeeld doet volgen.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
  maandag 1 januari 2007 @ 11:16:31 #20
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_44910397
quote:
Op zondag 31 december 2006 20:37 schreef ub40_bboy het volgende:

[..]

Dat vind ik wel een aardige argumentatie, eigenlijk. Voorkomen dat juffen en meesters de rest van de klas moeten laten wachten terwijl ze jou voor de 16e keer het begrip 'bezittelijk voornaamwoord' uitleggen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 1 januari 2007 @ 12:03:35 #21
3542 Gia
User under construction
pi_44910880
quote:
Op zondag 31 december 2006 22:10 schreef RabarberKing het volgende:
Onder "bijzonder onderwijs", beste anti-reli neurootjes, vallen ook LOM-scholen en scholen voor lichamelijk en geestelijk gehandicapten, zodat die een kans krijgen om niet in het uitkeringencircuit te blijven steken. Onder bijzonder onderwijs valt ook onderwijs aan kinderen die voor korte of langere tijd in het ziekenhuis liggen, zodat ze geen leerachterstand krijgen, en jaren moeten over doen.
Nee, dat valt allemaal onder het speciaal onderwijs. Speciaal onderwijs is er in verschillende vormen. Variërend van LOM, ZMOK tot scholen voor kinderen met autisme enz....

Onder bijzonder onderwijs vallen alle scholen die gesticht zijn op gronden als geloof, levensovertuiging enz... Dus Katholieke scholen, Islamitische scholen, Montesorry scholen en het "kinderen mogen zelf weten of ze willen leren" iederwijs.

Ja, van mij mag er voor 'normale' gezonde kinderen gewoon één onderwijsvorm komen. Scholen waar geen rekening gehouden wordt met geloofsovertuigingen of andere overtuigingen van mensen, maar waar wel lesgegeven wordt over alle grote godsdiensten en hun onderlinge verschillen. Verder dient een school alleen maar voor het bijbrengen van kennis. Opvoeden horen ouders nog altijd zelf te doen.
  maandag 1 januari 2007 @ 12:07:36 #22
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_44910929
afschaffen, maar dan met een vak 'godsdienst' op openbare scholen, gegeven door een atheïst of althans iemand die de kinderen niet probeert te indoctrineren met z'n eigen geloof. En zo iemand is moeilijk te vinden, denk ik zo .
Niet meer actief op Fok!
  maandag 1 januari 2007 @ 12:18:35 #23
3542 Gia
User under construction
pi_44911114
quote:
Op maandag 1 januari 2007 12:07 schreef Viking84 het volgende:
afschaffen, maar dan met een vak 'godsdienst' op openbare scholen, gegeven door een atheïst of althans iemand die de kinderen niet probeert te indoctrineren met z'n eigen geloof. En zo iemand is moeilijk te vinden, denk ik zo .
Welnee, er zijn atheïsten zat. Maar ik denk dat een Christelijke of islamitische leerkracht ook les moet kunnen geven zonder zijn eigen geloof op te dringen. Ik heb vroeger op een katholieke middelbare school gezeten. We hadden daar katechese van een katholieke man. Dit ging over allerlei geloven en nooit is door die man gezegd dat alleen het Christendom het ware geloof is. Hij kon heel verhelderend vertellen over boeddhisme, hindoeisme enz.... Heb er veel van geleerd.
pi_44911191
atheïsme is net zo goed een levensovertuiging met zijn/haar eigen kanttekeningen en aanmerkingen.
  † In Memoriam † maandag 1 januari 2007 @ 12:31:37 #25
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_44911308
quote:
Op maandag 1 januari 2007 12:23 schreef Roönaän het volgende:
atheïsme is net zo goed een levensovertuiging met zijn/haar eigen kanttekeningen en aanmerkingen.
Maarja, op openbare scholen wordt dan ook geen atheisme gepredikt.

Van mij mogen ze al het onderwijs wat religie als grondslag heeft afschaffen en de andere bijzondere scholen lekker laten bestaan.
Carpe Libertatem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')