Ja, leuk, maar wat is dan het juiste onderwijs?quote:Op zondag 31 december 2006 20:19 schreef SillyWalks het volgende:
Ik zeg: "iedereen hetzelfde onderwijs, de rest leer je maar thuis"
Openbaar onderwijs. Voor geloof ga je maar naar de kerk of naar de zondags school.quote:Op zondag 31 december 2006 20:22 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ja, leuk, maar wat is dan het juiste onderwijs?
Geef je eigen mening eens.quote:Op zondag 31 december 2006 20:08 schreef zwambtenaar het volgende:
Naar aanleiding van een zijdiscussie in een andere topic open ik daarvoor een eigen topic. Dient het bijzonder onderwijs te worden afgeschaft, dan wel te worden verwijderd uit het bestand van ontvangers van onderwijssubsidies?
Er is meer "bijzonder onderwijs" dan onderwijs gestoeld op religieuze basis, hoor.quote:Op zondag 31 december 2006 20:25 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Openbaar onderwijs. Voor geloof ga je maar naar de kerk of naar de zondags school.
Allemaal afschaffen.quote:Op zondag 31 december 2006 20:29 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Er is meer "bijzonder onderwijs" dan onderwijs gestoeld op religieuze basis, hoor.
Ah... okee... geweldige argumentatie.quote:
Lees de plannen van Hirsi Ali maar. Artikel 23 afschaffen.quote:Op zondag 31 december 2006 20:32 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ah... okee... geweldige argumentatie.Ik ben om....
Wat is jou argumentatie om bijzonder onderwijs te behouden dan?quote:Op zondag 31 december 2006 20:32 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ah... okee... geweldige argumentatie.Ik ben om....
Omdat er niet 1 soort onderwijs is dat heilig/het beste is. Ik hecht heel erg aan keuzevrijheid en onderwijs wat bij een kind past. Dat zie je misschien pas in als je kinderen hebt en je zelf de keuze moet maken om voor een bepaald soort onderwijs te kiezen.quote:Op zondag 31 december 2006 20:37 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Wat is jou argumentatie om bijzonder onderwijs te behouden dan?
Bijzonder onderwijs is in Nederland het onderwijs dat voortkomt uit particulier initiatief. In artikel 23 van de Grondwet is de financiële gelijkstelling van openbaar en bijzonder onderwijs geregeld. De gelijkstelling van het bijzonder aan het openbaar onderwijs in 1917 was ten overstaan van de confessionelen een noodzakelijke concessie van de liberalen in ruil voor het algemeen kiesrecht. De meeste scholen voor bijzonder onderwijs zijn confessionele scholen. Naast de confessionele scholen zijn er de algemeen-bijzondere scholen, die uitgaan van een bepaalde levensbeschouwing of pedagogisch-didactische beginselen. Speciaal onderwijs zijn de onderwijsinstellingen voor moeilijk lerende kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden.quote:Op zondag 31 december 2006 21:42 schreef tactic_to het volgende:
wat noem je bijzonder onderwijs want als ik me niet vergis is bijzonder onderwijs onderwijs waar leerlingen met een achterstand of een handycap onderwijs krijgen.
dat is dus ook onderwijs voor blinden en doven. als je zoiets gaat afschaffen dan zadel je leerkrachten op met problemen waar ze niks van weten. dit betekend meer overspannen leerkrachten en dat soort problemen.
daarnaast heb je ook nog het speciaal onderwijs voor leerlingen met taal of leerproblemen. die hebben ook een andere aanpak nodig, wil je daarmee een doorsnee leerkracht mee opzadelen?
ik vind dit dus een belachelijk idee omdat iedereen andere begeleiding nodig heeft.
quote:Op zondag 31 december 2006 21:42 schreef tactic_to het volgende:
wat noem je bijzonder onderwijs want als ik me niet vergis is bijzonder onderwijs onderwijs waar leerlingen met een achterstand of een handycap onderwijs krijgen.
dat is dus ook onderwijs voor blinden en doven. als je zoiets gaat afschaffen dan zadel je leerkrachten op met problemen waar ze niks van weten. dit betekend meer overspannen leerkrachten en dat soort problemen.
daarnaast heb je ook nog het speciaal onderwijs voor leerlingen met taal of leerproblemen. die hebben ook een andere aanpak nodig, wil je daarmee een doorsnee leerkracht mee opzadelen?
ik vind dit dus een belachelijk idee omdat iedereen andere begeleiding nodig heeft.
Je hebt duidelijk niet langer dan 1 seconde nagedacht.quote:Op zondag 31 december 2006 20:19 schreef SillyWalks het volgende:
Ik zeg: "iedereen hetzelfde onderwijs, de rest leer je maar thuis"
Schattig.quote:Op zondag 31 december 2006 22:10 schreef RabarberKing het volgende:
[..]
beste anti-reli neurootjes[...]
Met die constatering en met het doornemen van dit zou jij weleens die trend kunnen doorbreken.quote:Maar iets verder denken dan buiten je vaste vertrouwde patroontje is inderdaad niet het gemakkelijkst
Dat vind ik wel een aardige argumentatie, eigenlijk. Voorkomen dat juffen en meesters de rest van de klas moeten laten wachten terwijl ze jou voor de 16e keer het begrip 'bezittelijk voornaamwoord' uitleggen.quote:Op zondag 31 december 2006 20:37 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Wat is jou argumentatie om bijzonder onderwijs te behouden dan?
Nee, dat valt allemaal onder het speciaal onderwijs. Speciaal onderwijs is er in verschillende vormen. Variërend van LOM, ZMOK tot scholen voor kinderen met autisme enz....quote:Op zondag 31 december 2006 22:10 schreef RabarberKing het volgende:
Onder "bijzonder onderwijs", beste anti-reli neurootjes, vallen ook LOM-scholen en scholen voor lichamelijk en geestelijk gehandicapten, zodat die een kans krijgen om niet in het uitkeringencircuit te blijven steken. Onder bijzonder onderwijs valt ook onderwijs aan kinderen die voor korte of langere tijd in het ziekenhuis liggen, zodat ze geen leerachterstand krijgen, en jaren moeten over doen.
Welnee, er zijn atheïsten zat. Maar ik denk dat een Christelijke of islamitische leerkracht ook les moet kunnen geven zonder zijn eigen geloof op te dringen. Ik heb vroeger op een katholieke middelbare school gezeten. We hadden daar katechese van een katholieke man. Dit ging over allerlei geloven en nooit is door die man gezegd dat alleen het Christendom het ware geloof is. Hij kon heel verhelderend vertellen over boeddhisme, hindoeisme enz.... Heb er veel van geleerd.quote:Op maandag 1 januari 2007 12:07 schreef Viking84 het volgende:
afschaffen, maar dan met een vak 'godsdienst' op openbare scholen, gegeven door een atheïst of althans iemand die de kinderen niet probeert te indoctrineren met z'n eigen geloof. En zo iemand is moeilijk te vinden, denk ik zo.
Maarja, op openbare scholen wordt dan ook geen atheisme gepredikt.quote:Op maandag 1 januari 2007 12:23 schreef Roönaän het volgende:
atheïsme is net zo goed een levensovertuiging met zijn/haar eigen kanttekeningen en aanmerkingen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |