abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45422218
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 22:27 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Van links naar rechts is van de onderste snaar naar de bovenste snaar. Dus bij F: 1e fret op de laagste e-snaar, 3e fret bij de a-snaar, 3e fret bij de d-snaar, 2e fret bij de g-snaar, 1e fret bij de b-snaar en 1e fret bij de hoogste e-snaar. Ook wel bekend als de 6e, 5e, 4e, 3e, 2e en 1e snaar.
Een fret is zo'n ijzeren streepje op je gitaarhals toch? Ik denk dat ik het langzaam begin te begrijpen. Maar als er dus F staat moet ik die 6 snaren bespelen dat lijkt me niet echt handig om snel te kunnen bespelen of wel. Of wacht is datgene wat je net heb uitgelegd 1 akkoord die je in 1 keer moet bespelen?
  dinsdag 16 januari 2007 @ 22:42:13 #102
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45422318
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 22:39 schreef persoon14362 het volgende:

[..]

Een fret is zo'n ijzeren streepje op je gitaarhals toch? Ik denk dat ik het langzaam begin te begrijpen. Maar als er dus F staat moet ik die 6 snaren bespelen dat lijkt me niet echt handig om snel te kunnen bespelen of wel. Of wacht is datgene wat je net heb uitgelegd 1 akkoord die je in 1 keer moet bespelen?
Daar heb je allemaal handgrepen voor. Ik zou proberen te beginnen met het A-akkoord, E-akkoord en D-akkoord. Kan je die opzoeken? Alvast een voorproefje voor wat er komen gaat: Die ene F-akkoord, met 6 snaren is een vooruitgeschoven E-akkoord, alleen dan met een barre, 1 vinger die alle snaren bestrijkt. Maar in ieder geval: A, D en E-akkoord oefenen!
Zyggie.
pi_45422431
Zijn er DVD's te koop met een ik-leer-de-basis-van-gitaarspelen cursus of zijn het allemaal boekjes?
Nee.
pi_45422536
Dus als ik zegmaar het A-akkoord wil spelen is dit hem: Am = x-0-2-2-1-0. Of is dit geen A-akkoord omdat die m erbij staat. Dus voor dit akkoord moet ik eerst op dat plaatje kijken waar de A staat op de gitaarhals en vanaf daar deze cijfers spelen?
pi_45422655
Ik probeer nu 1 akkoord te spelen maar ik krijg mijn vingers niet allemaal tegelijk op de snaren dat is nog best moeilijk zeg.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 22:52:08 #106
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45422695
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 22:47 schreef persoon14362 het volgende:
Dus als ik zegmaar het A-akkoord wil spelen is dit hem: Am = x-0-2-2-1-0. Of is dit geen A-akkoord omdat die m erbij staat. Dus voor dit akkoord moet ik eerst op dat plaatje kijken waar de A staat op de gitaarhals en vanaf daar deze cijfers spelen?
Je hebt A-majeur en A-mineur. De eerste is vrolijk/normaal, de ander heeft een wat droevigere toon. A-majeur is de standaard A, waar de afwijkende op gebasseerd zijn.. doet er allemaal verder (nog) niet toe. Je hebt dus een A en een Amineur.

A= x-0-2-2-2-0 Am=x-0-2-2-1-0
Zyggie.
pi_45422783
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 22:47 schreef persoon14362 het volgende:
Nee, bepaalde akkoorden moet je gewoon uit je hoofd weten. Op een gegeven moment vormt je hand automatisch de vorm van het akkoord als je de letter ziet staan.
Het A-akkoord is deze: A = x-0-2-2-2-0 .
Het akkoord dat jij gaf is het A mineur akkoord.
Leer eerst deze akkoorden maar eens, dat kom je al een heel eind:
E = 0-2-2-1-0-0
D = x-x-0-2-3-2
A = x-0-2-2-2-0
Em=0-2-2-0-0-0
Am=x-0-2-2-1-0
G=3-2-0-0-0-3
C=x-3-2-0-1-0

Met deze akkoorden kan je al gauw duizenden liedjes spelen, dus veel plezier ermee!
Het nummer "About a Girl" van Nirvana is bijvoorbeeld (met het juiste slagritme) Em-G.
Het intro van het nummer "Fire Water Burn" van de Bloodhound Gang is G-Em.
pi_45422824
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 22:52 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Je hebt A-majeur en A-mineur. De eerste is vrolijk/normaal, de ander heeft een wat droevigere toon. A-majeur is de standaard A, waar de afwijkende op gebasseerd zijn.. doet er allemaal verder (nog) niet toe. Je hebt dus een A en een Amineur.

A= x-0-2-2-2-0 Am=x-0-2-2-1-0
Oke bedankt, maar nog 1 vraagje, waar begin ik met dit A-akkoord. Ik zie namelijk verschillende A dingen staan op dit plaatje:

dinsdag 16 januari 2007 @ 22:57:48 #109
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45422889
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 22:55 schreef persoon14362 het volgende:

[..]

Oke bedankt, maar nog 1 vraagje, waar begin ik met dit A-akkoord. Ik zie namelijk verschillende A dingen staan op dit plaatje:

[afbeelding]
Je begint nergens, die nummers zijn een projectie van die frets. 0 betekent dat je geen fret indrukt, maar de snaar los aanslaat. Snap-ez vous?
Zyggie.
pi_45422931
Ooh oke ik dacht al wat ik met de 0 moet.
pi_45422947
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 22:55 schreef persoon14362 het volgende:

[..]

[afbeelding]
Je moet nog even het verschil doorkrijgen tussen noten en akkoorden. Een akkoord is (in principe) niet hetzelfde als alleen maar dezelfde noot klinken, dat zou heel dof klinken. Een akkoord is opgebouwd uit verschillende noten uit een bepaalde toonladder. Zo zitten er dus in het A majeur akkoord de noten: A-E-A-C#-E (uit mijn hoofd, het kan fout zijn ).
pi_45422964
Zoek de A op op internet: A = x-0-2-2-2-0

wil dus zeggen 1e snaar niet aanslaan, 2e snaar los aanslaan etc.

Ow ja een tip, dat plaatje ziet er best verwarrend uit. Je hoeft in principe alleen de snaren te onthouden. EADGBE. Onthou dan ook het feit dat elk vakje een halve noot is. Dus je begint bij E. 1 vakje verder is de F, vakje verder de F#. etc. Nou alleen onthouden dat E&F en B&C maar een halve noot verschil is, en je bent al een heel eind. (ezelbruggetje: Eet Friet met BeCel)
pi_45423098
Oke bedankt voor de helpende reacties. Het kwartje begint bij mij eindelijk te vallen en het A akkoord wat ik net speelde begint ergens op te lijken. Nu ga ik even oefenen.
pi_45425069
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 22:59 schreef DuranK het volgende:
(ezelbruggetje: Eet Friet met BeCel)
Eet Friet Bij Cor .
pi_45428613
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 00:04 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Eet Friet Bij Cor .
Eet Fruit, Behalve Citroenen!
  woensdag 17 januari 2007 @ 09:31:11 #116
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_45429014
Een Aap Die Graag Bananen Eet
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_45429109
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 22:45 schreef Opa_vertelt het volgende:
Zijn er DVD's te koop met een ik-leer-de-basis-van-gitaarspelen cursus of zijn het allemaal boekjes?
Blijkbaar niet...
Nee.
  woensdag 17 januari 2007 @ 09:53:07 #118
115209 NASDAQbastardo
Slaafzwepende blasfemie
pi_45429419
Op videogoogle en youtube staat een ongezonde hoeveelheid van dat soort filmpjes. Zoek daar eens op "guitar beginner" ofzo.

Het zou me echter verbazen als dat soort DVD's niet te koop zijn in een muziekzaak. Heb je zelf wel gezocht?
|: Emadd9 | Am6 :|
An amateur practices something until he can play it right, a pro practices it until he can't play it wrong
pi_45430202
Meestal zijn het toch niet de video's die je zoekt als beginner. Als je nog nooit een gitaar in je handen hebt gehad dan helpt het niet echt direct om de meeste video's te bekijken die daar staan.

Heb zelf ook al wat torrent's gedowned over gitaar lessen. Meestal zijn het het speedbuilding lessen van langharig tuig.

Ik les zelf bij iemand op dit moment en ik moet zeggen dat het voor mij werkt. Ik krijg in mijn tempo les en kan gewoon direct iets vragen tijdens het lessen. Alles wat we behandelen staat op Internet (Wat staat er eigenlijk niet op Internet?) Maar voor mij werkt het voor al doordat er iemand je direct op je fouten wijst zoals het niet rechtzetten van je vinger op de hals, foute snaren aanslaan.

Afgelopen maandag les 2 gehad en nu het totaal 5 open accoorden behandelt. E, A en D week1 en C, G in week2. Oefeningen die je meekrijgt bestaat voornamelijk uit het afwerken van je accoorden.

Voorbeeld:
4/4 EEEE | AADD | E... |:
3/4 EEE | AAA | DDD |:

Vooral in het begin vind ik het belangrijk dat je jezelf een juiste techniek aanleert.
pi_45430305
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 09:53 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Op videogoogle en youtube staat een ongezonde hoeveelheid van dat soort filmpjes. Zoek daar eens op "guitar beginner" ofzo.

Het zou me echter verbazen als dat soort DVD's niet te koop zijn in een muziekzaak. Heb je zelf wel gezocht?
Zelf zoeken

Garpje. Nee, heb nog niet gezocht.. Al wel wat filpmjes op youtube e.d. gekeken,
maar eigenlijk niets echt voor de totale beginner kunnen vinden. Wel wat howto's,
maar dan in de trant van; "Now I will show you the basics of playing guitar", en
dan volgt er vaak een knetterende solo waar je U tegen zegt.

Wat ik dus eigenlijk zoek, is een cursus op DVD voor de absolute gitaar-n00b.
"Guitar basics for dummies" oid

Wat is trouwens een leuke beginnersgitaar + versterkertje? (budget ¤150-¤200)
Wil er niet teveel geld insteken, misschien vindt ik het na een tijdje wel geen reet aan.
Nee.
  woensdag 17 januari 2007 @ 13:09:08 #121
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_45434811
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 10:27 schreef Opa_vertelt het volgende:

[..]

Zelf zoeken

Garpje. Nee, heb nog niet gezocht.. Al wel wat filpmjes op youtube e.d. gekeken,
maar eigenlijk niets echt voor de totale beginner kunnen vinden. Wel wat howto's,
maar dan in de trant van; "Now I will show you the basics of playing guitar", en
dan volgt er vaak een knetterende solo waar je U tegen zegt.

Wat ik dus eigenlijk zoek, is een cursus op DVD voor de absolute gitaar-n00b.
"Guitar basics for dummies" oid

Wat is trouwens een leuke beginnersgitaar + versterkertje? (budget ¤150-¤200)
Wil er niet teveel geld insteken, misschien vindt ik het na een tijdje wel geen reet aan.
een goede spiksplinternieuwe gitaar + versterker heb je niet met een budget van 200 max
Ik zou gewoon een klein versterkertje kopen van 50 eu en de 150 eu uitgeven aan een 2e hands gitaar en iemand meenemen die er verstand van heeft om de goede occasion voor je uit te kiezen.
Era Vulgaris
pi_45435298
http://www.maxguitarstore.com/store.php?categoryID=237 Hier staat wel een set voor 200 euro heb hem eigenlijk niet in mijn handen gehad toen ik mijn gitaar daar kocht. Dus het is mogelijk om voor 200 euro klaar te zijn. Ik wist gewoon dat ik het wilde doen en blijven doen dus ik heb mezelf een iets groter budget gegeven. (Je kan heeeel lang doen met een gitaar!)
  woensdag 17 januari 2007 @ 13:30:04 #123
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_45435490
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:24 schreef kyoghu het volgende:
http://www.maxguitarstore.com/store.php?categoryID=237 Hier staat wel een set voor 200 euro heb hem eigenlijk niet in mijn handen gehad toen ik mijn gitaar daar kocht. Dus het is mogelijk om voor 200 euro klaar te zijn. Ik wist gewoon dat ik het wilde doen en blijven doen dus ik heb mezelf een iets groter budget gegeven. (Je kan heeeel lang doen met een gitaar!)
jmmr dat ze t merk niet geven bij de electrische gitaar set
Era Vulgaris
pi_45436606
Volgens mij is het een vintage http://www.maxguitarstore.com/store.php?productID=228

Snap alleen niet als een gitaar los 199 euro kost dat ze dan een set kunnen maken voor dezelfde prijs. Maar ja het zal allemaal in de marge zitten ofzo.
pi_45443595
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 22:54 schreef SNArky het volgende:

[..]

Nee, bepaalde akkoorden moet je gewoon uit je hoofd weten. Op een gegeven moment vormt je hand automatisch de vorm van het akkoord als je de letter ziet staan.
Het A-akkoord is deze: A = x-0-2-2-2-0 .
Het akkoord dat jij gaf is het A mineur akkoord.
Leer eerst deze akkoorden maar eens, dat kom je al een heel eind:
E = 0-2-2-1-0-0
D = x-x-0-2-3-2
A = x-0-2-2-2-0
Em=0-2-2-0-0-0
Am=x-0-2-2-1-0
G=3-2-0-0-0-3
C=x-3-2-0-1-0

Met deze akkoorden kan je al gauw duizenden liedjes spelen, dus veel plezier ermee!
Het nummer "About a Girl" van Nirvana is bijvoorbeeld (met het juiste slagritme) Em-G.
Het intro van het nummer "Fire Water Burn" van de Bloodhound Gang is G-Em.
Ben nu een beetje dit aan het oefenen, dit zijn een beetje de basisakkoorden toch? Ik was net een beetje proberen om The Moody Blues - Tuesday Afternoon te spelen (via dit http://www.tabsrus.nl/view/download.php?tab=5892 ) maar ik geloof dat ik de lat voor mezelf nog te hoog heb gelegd. Dat F akkoord spelen ging al helemaal verkeerd. Hoe kan ik trouwens alle 6 de snaren tegelijk aanraken, is daar een bepaalde techniek voor? Ik gebruik hooguit 3 of 4 vingers om de snaren aan te raken en dan zelfs gaat het moeilijk. Ook zitten sommige vingers in de weg van snaren waardoor ik ze niet goed kan aanslaan. Zou er wat mis zijn met me vingers. Voorlopig ga ik nog maar even oefenen met simpele akkoorden. Maar ik heb een akoetische gitaar, zou dat verschil maken?
pi_45444403
Je kan alle 6 de snaren tegelijkertijd indrukken door een zogenaamde "barrée" te maken met je wijsvinger. Dat wil zeggen dat je de wijsvinger plat legt over alle 6 de snaren. Om kracht te zetten (de snaren moeten natuurlijk wel allemaal netjes tegen het fretboard aanzitten) gebruik je je duim, die je ter hoogte van je wijsvinger zet (achter de hals uiteraard), mag ook iets rechts daarnaast.

Ik ken je niet persoonlijk, maar neem maar van mij aan dat er niks mis is met jouw vingers! Het is een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen.

Op een elektrische gitaar hoef je minder moeite te doen om een akkoord te pakken, maar daarentegen zijn de snaren wel "scherper". Daarom is het tòch iets verstandiger gewoon akoestisch (lees: op een klassieke gitaar in dit geval) te beginnen.
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_45446888
Soms zegt een foto meer dan duizend woorden:

Dit is dus het F-akkoord.
Misschien is het inderdaad wat hoog gegrepen, maar probeer het eens .
pi_45447000
-

[ Bericht 50% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2007 19:13:56 ]
pi_45447697
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 19:08 schreef SNArky het volgende:
[afbeelding]
Nog knap lastig om alle vingers op de goeie plek te hebben en kracht te zetten, ik moet me vingers denk ik nog een beetje trainen. Maar nu lukt het wel bijna.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 17-01-2007 19:30:42 ]
pi_45448437
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 19:30 schreef persoon14362 het volgende:

[..]

Nog knap lastig om alle vingers op de goeie plek te hebben en kracht te zetten, ik moet me vingers denk ik nog een beetje trainen. Maar nu lukt het wel bijna.
Wacht maar, als je het een tijdje doet, krijg je straks kramp in je hand .
  woensdag 17 januari 2007 @ 20:05:05 #131
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_45448991
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 19:08 schreef SNArky het volgende:
[afbeelding]
Hij heeft de vinger verkeerd. De vinger mag niet op de richel komen, maar er vlak voor. Anders krijg je zon doffe toon als je de e en B snaar aanslaat.
Het is heel erg moeilijk in het begin om zuivere barré akkoorden te maken, slechts door veel oefening en het sterker worden van je vingers zal het lukken!
Era Vulgaris
pi_45450180
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 13:09 schreef Vassili_Z het volgende:

[..]

een goede spiksplinternieuwe gitaar + versterker heb je niet met een budget van 200 max
Ik zou gewoon een klein versterkertje kopen van 50 eu en de 150 eu uitgeven aan een 2e hands gitaar en iemand meenemen die er verstand van heeft om de goede occasion voor je uit te kiezen.
Ik ben vanmiddag bij Feedback in Apeldoorn geweest en daar is me een Ibanez (glx?) 70 + accesoires
en een klein Ibanez (15watt?) versterkertje aangeboden voor ¤179,- (normale prijs was ¤199 ofzo)
Ibanez was toch niet zo'n slecht merk? Ik heb trouwens wel een foto'tje ervan gevonden; link.

En anders hadden ze nog wel een budget-setje staan van het merk "playmate" , ook met een 15watt
versterkertje, maar van één of ander vaag merk. Gitaartje zelf zag er op zich wel leuk uit, maarja..
..de kwaliteit zal wel anders zijn. Moest iets van ¤109 of ¤119 kosten, weet het niet meer. Foto.

Iemand hier ervaring met deze merken/modellen?
Nee.
pi_45450182
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 20:05 schreef Vassili_Z het volgende:

[..]

Hij heeft de vinger verkeerd. De vinger mag niet op de richel komen, maar er vlak voor. Anders krijg je zon doffe toon als je de e en B snaar aanslaat.
Het is heel erg moeilijk in het begin om zuivere barré akkoorden te maken, slechts door veel oefening en het sterker worden van je vingers zal het lukken!
Dat weet ik, maar ik liet de plaatje meer zien zodat je globaal de vingerzetting bij een barre-akkoord ziet. Bovendien is het altijd slim om te luisteren hoe de afzonderlijke snaren klinken in je akkoord, om de perfecte greep te krijgen .
pi_45452378
Dan is deze beter :

Let's go and watch the sun rise,
over London bridge or the Golden Gates, or Puddefjordsbroen.
pi_45457176
Hier is een site waar heel veel videomateriaal staat, ook voor beginners: http://www.freeguitarvideos.com/
  woensdag 17 januari 2007 @ 23:32:36 #136
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45457236
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 21:42 schreef Blivox het volgende:
Dan is deze beter :

[afbeelding]
Oei die ziet er niet goed uit.
Zyggie.
pi_45457335
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 23:32 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Oei die ziet er niet goed uit.
Slechte webcam.
pi_45457620
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 20:39 schreef Opa_vertelt het volgende:

[..]

Ik ben vanmiddag bij Feedback in Apeldoorn geweest en daar is me een Ibanez (glx?) 70 + accesoires
en een klein Ibanez (15watt?) versterkertje aangeboden voor ¤179,- (normale prijs was ¤199 ofzo)
Ibanez was toch niet zo'n slecht merk? Ik heb trouwens wel een foto'tje ervan gevonden; link.

En anders hadden ze nog wel een budget-setje staan van het merk "playmate" , ook met een 15watt
versterkertje, maar van één of ander vaag merk. Gitaartje zelf zag er op zich wel leuk uit, maarja..
..de kwaliteit zal wel anders zijn. Moest iets van ¤109 of ¤119 kosten, weet het niet meer. Foto.

Iemand hier ervaring met deze merken/modellen?
Ibanez is zeer zeker een goed merk. Het heeft heen hele hoge prijs/kwaliteitverhouding. Die "playmate" heb ik geen ervaring mee, maar meestal kun je je geld er op inzetten dat het niet veel voorstelt. Als ik jou was zou ik voor die ibanez gaan. Ik weet niet hoe veel je er aan uit wil geven, maar anders kun je er over denken om de gitaar en versterker los te kopen, dan heb je wat meer keus. Een gitaar kopen is toch een kwestie van smaak, dus gaan naar die winkel en probeer eens een paar gitaren uit. Kan je zelf nog niet spelen, neem dan iemand mee...
pi_45461239
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 23:43 schreef Elmo1608 het volgende:

[..]

Ibanez is zeer zeker een goed merk. Het heeft heen hele hoge prijs/kwaliteitverhouding. Die "playmate" heb ik geen ervaring mee, maar meestal kun je je geld er op inzetten dat het niet veel voorstelt. Als ik jou was zou ik voor die ibanez gaan. Ik weet niet hoe veel je er aan uit wil geven, maar anders kun je er over denken om de gitaar en versterker los te kopen, dan heb je wat meer keus. Een gitaar kopen is toch een kwestie van smaak, dus gaan naar die winkel en probeer eens een paar gitaren uit. Kan je zelf nog niet spelen, neem dan iemand mee...
Tja, om je eerlijk te zeggen zit ik zelf te denken om voor de "zo goedkoop mogelijk" optie te gaan.
Het zit zo.. Ben zelf nogal druk (ook prive) en zal dus geen tijd hebben voor prive-lessen oid,
dus zal het uiteindelijk gaan betekenen dat ik het zelf een beetje moet leren uit boekjes/video's.
Een ander ding is dat ik nogal snel opgeef. Hmm.. opgeef is misschien het verkeerde woord,
ik bedoel dat dingen me nogal snel vervelen. Aangezien die beginnerssetjes 2dehands geen drol
waard zijn, lijkt het me dan het slimst om er niet meteen teveel geld aan uit te geven en zo de 'schade'
zo beperkt mogelijk te houden. Mocht het me wel bevallen, is een betere gitaar natuurlijk zo gekocht.

Ik bedoel; Stel ik koop nu zo'n " honderd euro setje", en ik merk dat ik na een jaar nog steeds plezier
heb in het leren/spelen, dan kan ik altijd nog een goede set kopen en de goedkopere 'doorgeven'
aan een ander lid in de familie die er interesse in heeft? (als zo'n goedkope set al een jaar meegaat)

Dat uitzoeken van een beginnersgitaar komt op zich wel goed, ik kan zelf nog absoluut niet
spelen (weet bij wijze van spreken nieteens hoe je zo'n ding fatsoenlijk vasthoud), maar ik
moet zeggen dat ze bij feedback heel erg behulpzaam waren, de verkoper speelde zelfs
een stukje op elke gitaar die voor mij van toepassig was en me persoonlijk ook beviel.

Dus tja.. goedkoop vs mooi.. Die kwahl der wahl.
Nee.
  donderdag 18 januari 2007 @ 07:51:02 #140
115209 NASDAQbastardo
Slaafzwepende blasfemie
pi_45461319
Maar zo'n beginnersset kan ook zo slecht zijn dat je er mee stopt. Ik ken iemand die een of ander misbaksel van chinese makelij had gekocht om gitaar te leren. 2 maanden nadat ie begonnen was met spelen kwam ik bij hem langs en vertelde die dat ie gestopt was. Dus ik zo van 'hmm, ok', toch wou ik voor de grap nog even op z'n gitaar spelen. Nou, het verbaasde me niet dat hij gestopt was. Snaren stonden veel te hoog en uit dat versterkertje kwam stront in plaats van geluid. Etcetera.

Ik ook mede door een slechte gitaar gestopt met spelen, maar daar kwam ik pas achter toen ik hem enkele jaren geleden uit de berging haalde om weer eens te rocken. Maar voor het grootste deel had het toch te maken met het feit dat ik helemaan geen interesse in muziek had .

Maargoed, alle anekdotes op een stokje, dat is meer uitzondering dan regel. Meestal is het niet zó slecht wat je in zo'n setje vindt. Ik raad dan wel die Ibanez aan, ik ben van mening dat je echt betaalt voor wat je krijgt, en dan maakt die ~70 euro best wel een verschil. Zeker als het Ibanez VS. Paupermerk betreft.

PS. 'aanbieding' is een erg... los - bijna betekenisloos - begrip bij feedback . Driekwart van het assortiment is daar altijd in de aanbieding.
An amateur practices something until he can play it right, a pro practices it until he can't play it wrong
pi_45461379
Bedankt voor de tips, hier kan ik wat mee.
Denk dat ik dan toch maar voor de Ibanez of iets gelijkwaardigs ga..

Maakt het soort hout waarvan een (elec.) gitaar is gemaakt nog veel uit, of is dat te verwaarlozen?
Nee.
pi_45461785
Het hout maakt kan veel uitmaken maar voor jou nog niet. Laat de boel wel even goed afstellen: omdat het een goedkope gitaar is moet je je niet maar met een dichte doos laten wegsturen, juist niet, eigenlijk: zoals al gezegd is het voor een beginner belangrijk dat alles goed is afgesteld, anders staat dat een grote carrière in de weg! (En dan heb ik het niet over simpelweg ff stemmen, maar over de kam, de hals en de elementen.)
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 07:51 schreef NASDAQbastardo het volgende:
PS. 'aanbieding' is een erg... los - bijna betekenisloos - begrip bij feedback . Driekwart van het assortiment is daar altijd in de aanbieding.
LOL Ja, en het valt me ook altijd weer op dat zowat elke zin in de productomschijvingen in hun folders een uitroepteken heeft. Alsof ALLES echt goed is en super en het beste van het beste. Ook al is het een prul van 5 euro dan nog is het top. Niet echt geloofwaardig. Irritant zelfs. Maar ja, ze hebben wel veel en da's handig. Als je zélf maar weet wat je wilt kopen is het een goede zaak. Voor goede info kijk ik liever rond op internet.

Edit:
Ter info wat betreft het afstellen (als je al thuis zit met nog een dichte doos ) even wat links (gewoon een paar die ik snel ff via google vond):
http://www.donhofstee.nl/zelfafstellen.htm
http://home.wanadoo.nl/gi(...)Afstellen_gitaar.htm
http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.html

Het afstellen is heel belangrijk: een slechte afstelling staat je ontwikkeling in de weg en wordt (volgens mij) veel over het hoofd gezien, zeker door autodidakten. Ik spreek uit ervaring...

[ Bericht 15% gewijzigd door hello_goodbye op 18-01-2007 09:02:18 ]
pi_45461890
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 08:48 schreef hello_goodbye het volgende:
Het hout maakt kan veel uitmaken maar voor jou nog niet.
Dan laat ik dat nu voor wat het is, bedankt
quote:
LOL Ja, en het valt me ook altijd weer op dat zowat elke zin in de productomschijvingen in hun folders een uitroepteken heeft. Alsof ALLES echt goed is en super en het beste van het beste. Ook al is het een prul van 5 euro dan nog is het top. Niet echt geloofwaardig. Irritant zelfs. Maar ja, ze hebben wel veel en da's handig. Als je zélf maar weet wat je wilt kopen is het een goede zaak. Voor goede info kijk ik liever rond op internet.
Nou, ik moet zeggen dat dat Ibanez setje nergens goedkoper is hoor.
Zelfs op hun eigen site staat hij nog voor ¤199(van ¤299). Echter
boden zij mij deze set aan voor ¤179. Maar als iemand dezelfde set
in een betere aanbieding heeft zien liggen hoor ik het natuurlijk graag..

Ik wist dus totaal niet wat ik moest kopen, maar de users hier én
de verkoper bij feedback hebben me hier echt goed bij geholpen.
Die gast speelde zelfs stukjes muziek op verschillende gitaren voor me.
Nee.
pi_45462015
199,-/179,- is dus goedkoop, helemaal voor een compleet setje! Een beetje (electrische) gitaar op zich kost al minsten 500/600 euro (alles onder de 500 zijn toch wel instappers) en als je echt een topper wilt een paar duizend. Maar dat betekent verder niet zo veel, hoor: ik heb 20 jaar plezier gehad met een gitaar van (toen nog) 200 gulden. Het ding was op het laatst krom en steevast vals na één bend, maar lol heb ik er zeker mee gehad. Alhoewel ik denk ik wel beter was geworden op een goede gitaar...!

BTW Aan dit plaatje...

[afbeelding]

...heb je imho dus helemaal niets als beginnende gitarist! Complete nonsens. Gelijk weer vergeten en weggooien. Wat heb je er aan als je weet waar de noot F allemaal zit, zonder te weten wat je er mee moet? Zonder te weten wat de relatie van die F is tot de andere noten? Ik zou zeggen: lees alle zeer goede posts van Keromane nog eens even helemaal door...

[ Bericht 8% gewijzigd door hello_goodbye op 18-01-2007 09:21:14 ]
  donderdag 18 januari 2007 @ 10:27:51 #145
115209 NASDAQbastardo
Slaafzwepende blasfemie
pi_45463603
Ik zou idd bij aankoop vragen of ze hem voor je willen afstellen. Een kleine moeite lijkt me, aangezien je vaak bij die winkel terug gaat komen om snaren/gitaren/versterkers te kopen.
pi_45463731
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 10:27 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Ik zou idd bij aankoop vragen of ze hem voor je willen afstellen. Een kleine moeite lijkt me, aangezien je vaak bij die winkel terug gaat komen om snaren/gitaren/versterkers te kopen.
Da's inderdaad een goed idee, had ik zelf nieteens aan gedacht..

/edit
Wellicht een domme vraag maar zijn er ook gitaren die zichzelf afstellen?
(of kan dat helemaal niet)
Nee.
  donderdag 18 januari 2007 @ 10:55:40 #147
115209 NASDAQbastardo
Slaafzwepende blasfemie
pi_45464294
Hahaha, nee dat kan niet. Een gitaar afstellen doe je met schroevendraaiers en inbussleuteltjes. Afstellen heeft vooral te maken met speelgemak en, tot op zekere hoogte, 'klank', een baggersound kan je natuurlijk niet verhelpen. Sleutelwoorden zijn; snaren hoger/lager zetten, de kromming (de holte) van de nek veranderen, en intonatie.
pi_45464706
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 10:55 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Hahaha, nee dat kan niet. Een gitaar afstellen doe je met schroevendraaiers en inbussleuteltjes. Afstellen heeft vooral te maken met speelgemak en, tot op zekere hoogte, 'klank', een baggersound kan je natuurlijk niet verhelpen. Sleutelwoorden zijn; snaren hoger/lager zetten, de kromming (de holte) van de nek veranderen, en intonatie.
Ok, weer wat geleerd. Hoe vaak moet dat afstellen trouwens gebeuren?
Nee.
pi_45466184
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 11:10 schreef Opa_vertelt het volgende:

[..]

Ok, weer wat geleerd. Hoe vaak moet dat afstellen trouwens gebeuren?
Intoneren moet je in principe iedere keer doen als je er nieuwe snaren opzet (als je het een paar keer hebt gedaan is het een klusje van 10 minuten).
  donderdag 18 januari 2007 @ 16:28:43 #150
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_45476378
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 08:01 schreef Opa_vertelt het volgende:
Bedankt voor de tips, hier kan ik wat mee.
Denk dat ik dan toch maar voor de Ibanez of iets gelijkwaardigs ga..

Maakt het soort hout waarvan een (elec.) gitaar is gemaakt nog veel uit, of is dat te verwaarlozen?
Als ze een London City of Farida hebben, dan zou ik die prefereren boven een Ibanez.
(Farida = London City en andersom namelijk). Helaas is London City niet wijdverbreid en/of bekend, terwijl ze echt supergitaren maken voor weinig geld.

Maar Ibanez zou ook cker geen verkeerde keuze zijn!
Era Vulgaris
pi_45480173
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 09:08 schreef hello_goodbye het volgende:
199,-/179,- is dus goedkoop, helemaal voor een compleet setje! Een beetje (electrische) gitaar op zich kost al minsten 500/600 euro (alles onder de 500 zijn toch wel instappers) en als je echt een topper wilt een paar duizend. Maar dat betekent verder niet zo veel, hoor: ik heb 20 jaar plezier gehad met een gitaar van (toen nog) 200 gulden. Het ding was op het laatst krom en steevast vals na één bend, maar lol heb ik er zeker mee gehad. Alhoewel ik denk ik wel beter was geworden op een goede gitaar...!

BTW Aan dit plaatje...

[afbeelding]

...heb je imho dus helemaal niets als beginnende gitarist! Complete nonsens. Gelijk weer vergeten en weggooien. Wat heb je er aan als je weet waar de noot F allemaal zit, zonder te weten wat je er mee moet? Zonder te weten wat de relatie van die F is tot de andere noten? Ik zou zeggen: lees alle zeer goede posts van Keromane nog eens even helemaal door...
Oke goed dat je het zegt dan vergeet ik dit plaatje maar. Maar waar zou ik dan mee moeten beginnen om te leren?
pi_45480356
Ben nu dit aan het oefenen maar ik begrijp er niks van. Zit er wel een logisch verband in? Zou iemand kunnen uitleggen hoe het werkt...

http://www.musictheory.net/trainers/html/id81_en.html
  donderdag 18 januari 2007 @ 18:01:53 #153
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_45480501
weet iemand nog een paar leuke liedjes op acoustische gitaar? Ik speel nu een jaartje of 2/3 electrisch, maar zou ook graag wat liedjes op m'n acoustische gitaar willen leren. Ben nu bezig met Michel van Anouk (om mezelf te begeleiden tijdens het zingen) maar die komt ondertussen mn neus uit iemand nog een ideetje?
pi_45480682
tvp
pi_45480719
Ik zou wel een liedje willen proberen te leren ook op de akoestische gitaar ik dacht een beetje een simpele.
pi_45481335
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 18:01 schreef morgane het volgende:
weet iemand nog een paar leuke liedjes op acoustische gitaar? Ik speel nu een jaartje of 2/3 electrisch, maar zou ook graag wat liedjes op m'n acoustische gitaar willen leren. Ben nu bezig met Michel van Anouk (om mezelf te begeleiden tijdens het zingen) maar die komt ondertussen mn neus uit iemand nog een ideetje?
Ik geloof nooit dat je serieus nog geen normaal nummer kunt spelen op je akoestische gitaar na ongeveer 2,5 jaar electrisch gespeeld te hebben. Michel is een nummer voor de absolute beginner, een beetje verder qua niveau ben je toch wel? Of heb je alleen maar powerchords gespeeld de laatste jaren?
pi_45481341
Vet ik kan bijna deze intro spelen.

http://www.tabsrus.nl/view/download.php?tab=14819

En de rif van Purple Haze van Jimi Hendrix lukt ook bijna foutloos het gaat goed.

http://www.tabsrus.nl/view/download.php?tab=14071 deze

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 18-01-2007 18:37:21 ]
pi_45481523
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 18:27 schreef persoon14362 het volgende:
Vet ik kan bijna deze intro spelen.

http://www.tabsrus.nl/view/download.php?tab=14819
Die intro is gewoon wat akkoordjes aanslaan. Barre akkoordjes. Je maakt me nooit wijs dat je dit als absolute beginner al vloeiend kunt spelen.
pi_45481577
Nee niet vloeiend maar de muziek die ik maak begint in ieder geval een klein beetje op het echte nummer te lijken.
pi_45482244
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 17:57 schreef persoon14362 het volgende:
Ben nu dit aan het oefenen maar ik begrijp er niks van. Zit er wel een logisch verband in? Zou iemand kunnen uitleggen hoe het werkt...

http://www.musictheory.net/trainers/html/id81_en.html
Er zit een heel goed logisch verband in. Zoals ik al had gezegd in dit topic ( ), elk vakje is een halve noot.
A-A#-B-C-C#-D-D#-E-F-F#-G-G#-A (van uit kruizen gezien)
A-Ab-G-Gb-F-E-Eb-D-Db-C-B-Bb-A (van uit mollen gezien)

Als je een halve tel omhoog gaat bij een hele noot, krijg je er een kruis bij (#). Spreek het uit als ies.
Als je een halve tel omlaag gaat bij een hele noot, krijg je er een mol bij (b). Spreek uit als es.

Nou zijn er 2 uitzonderingen. B-C en E-F. Verschillende ezelsbruggetjes daarvoor. Eet Friet met BeCel.
succes
pi_45483912
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 18:52 schreef DuranK het volgende:

[..]

Er zit een heel goed logisch verband in. Zoals ik al had gezegd in dit topic ( ), elk vakje is een halve noot.
A-A#-B-C-C#-D-D#-E-F-F#-G-G#-A (van uit kruizen gezien)
A-Ab-G-Gb-F-E-Eb-D-Db-C-B-Bb-A (van uit mollen gezien)

Als je een halve tel omhoog gaat bij een hele noot, krijg je er een kruis bij (#). Spreek het uit als ies.
Als je een halve tel omlaag gaat bij een hele noot, krijg je er een mol bij (b). Spreek uit als es.

Nou zijn er 2 uitzonderingen. B-C en E-F. Verschillende ezelsbruggetjes daarvoor. Eet Friet met BeCel.
succes
A tot en met G klinkt logisch, maar ik begrijp het nog niet helemaal. Wat zijn kruizen en mollen? # en b maar waar dienen ze voor. Misschien een beetje domme vragen. Staat het ergens uitgelegd voor echt vanaf het begin beginnende beginners.

Ik begrijp dit wel sinds vandaag:

e|--------------|---------------|--------------|---------------|
B|------8b------|---------------|------8b------|---------------|
G|----7---------|---------------|----7---------|---------------|
D|-/9------7vv--|-/5-0----------|-/9------7vv--|-/5-0----------|
A|--------------|--------5/7vv--|--------------|--------5/7vv--|
E|--------------|------0--------|--------------|------0--------|

Ik begrijp alleen niet wat /, b en vv is. Maar als ik het speel klinkt het echt als hoe dat nummer hoort te klinken.

Maar dit zijn dus tabs volgens mij. Zal ik verder gaan met de tabs leren of moet ik noten leren lezen om echt goed gitaar te kunnen spelen? Of maakt het niet uit?
pi_45485579
Nogmaals, lees de posts van Keromane, eerder in dit topic (ook al zijn ze lang )! Al je vragen heeft hij al beantwoord en er staan zeer nuttige links bij!
Als je niet de tijd wilt nemen om zijn posts helemaal te lezen zal je ook nooit het geduld kunnen opbrengen dat je nodig hebt om gitaar te leren spelen. Haastige spoed is zelden goed.
  donderdag 18 januari 2007 @ 20:11:42 #163
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45485654
Ah Purple Haze van Hendrix. De B staat voor benden, de snaar opduwen totdat hij een bepaalde toon bereikt, de w staat voor de snaar heen en weer duwen. / = slide, schuiven van een toon naar een andere toon.
Zyggie.
  donderdag 18 januari 2007 @ 20:12:24 #164
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45485684
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 20:10 schreef hello_goodbye het volgende:
Nogmaals, lees de posts van Keromane, eerder in dit topic (ook al zijn ze lang )! Al je vragen heeft hij al beantwoord en er staan zeer nuttige links bij!
Als je niet de tijd wilt nemen om zijn posts helemaal te lezen zal je ook nooit het geduld kunnen opbrengen dat je nodig hebt om gitaar te leren spelen. Haastige spoed is zelden goed.
Dit is waar.
Zyggie.
pi_45486172
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 20:10 schreef hello_goodbye het volgende:
Ik heb het hele topic al gelezen. Staan veel nuttige links in dit topic.
pi_45486501
Je wilt veel te veel in veel te korte tijd. Lees dit eens door:

http://www.guitarbasics.com/theory/accigt_menu.htm
pi_45486612
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 20:30 schreef Blivox het volgende:
Je wilt veel te veel in veel te korte tijd. Lees dit eens door:

http://www.guitarbasics.com/theory/accigt_menu.htm
Bedankt. Even lezen...
pi_45486686
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 20:33 schreef persoon14362 het volgende:

[..]

Bedankt. Even lezen...
Vooral het begin is nu belangrijk. De rest is een overkill aan informatie voor je op dit moment denk ik. Alles vanaf de scales lekker skippen dus, of je moet een enorm goed gevoel hebben voor muziektheorie en alles meteen snappen. Vanaf de derde pagina begint het verwarrend te worden .
pi_45489465
LOL Die link zegt OOK veel te veel in veel te korte tijd! En bovendien zijn het geen gitaarlessen maar eerder muziektheorielessen (met de gitaar als uitgangspunt). Volgens mij staat er NIETS in over het gitaarspelen ZELF, dus: hoe moet je je linker hand houden, en hoe de rechter of een plectrum. Hoe plaats je de vingers op de snaren, nou ja, de ECHTE basics: het wordt NOOIT wat als de basis niet goed is! Een beginner moet niet ontmoedigd worden met de Dorian of Phrygian modes!

Als je per se snel ff wat gitaar wilt leren spelen, richt je dan eerst op de TECHNIEK en niet op de muziektheorie. Leer eerst HOE je moet spelen en daarna WAT (of nog beter tegelijkertijd). Je kan je daarnaast i.p.v. op muziektheorie ook richten op de logica van het fretboard: de patronen die je daar op kunt vinden en die het je makkelijker maken om te spelen wat je wilt spelen (op gehoor bijvoorbeeld). Om een mooie solo te spelen hoef je geen muziektheorie te kennen: je moet alleen maar kunnen gitaarspelen. (Ik zeg met dit alles NIET dat je dus nooit muziektheorie zou moeten bestuderen! Maar begin wel bij het begin!)
pi_45491714
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 21:39 schreef hello_goodbye het volgende:
LOL Die link zegt OOK veel te veel in veel te korte tijd! En bovendien zijn het geen gitaarlessen maar eerder muziektheorielessen (met de gitaar als uitgangspunt). Volgens mij staat er NIETS in over het gitaarspelen ZELF, dus: hoe moet je je linker hand houden, en hoe de rechter of een plectrum. Hoe plaats je de vingers op de snaren, nou ja, de ECHTE basics: het wordt NOOIT wat als de basis niet goed is! Een beginner moet niet ontmoedigd worden met de Dorian of Phrygian modes!

Als je per se snel ff wat gitaar wilt leren spelen, richt je dan eerst op de TECHNIEK en niet op de muziektheorie. Leer eerst HOE je moet spelen en daarna WAT (of nog beter tegelijkertijd). Je kan je daarnaast i.p.v. op muziektheorie ook richten op de logica van het fretboard: de patronen die je daar op kunt vinden en die het je makkelijker maken om te spelen wat je wilt spelen (op gehoor bijvoorbeeld). Om een mooie solo te spelen hoef je geen muziektheorie te kennen: je moet alleen maar kunnen gitaarspelen. (Ik zeg met dit alles NIET dat je dus nooit muziektheorie zou moeten bestuderen! Maar begin wel bij het begin!)
Dat zeg ik ook. Eerst even die eerste 2 bladzijdes lezen, en daarna alles skippen omdat dat veel te lastig is. Maar weten wat EADGBe betekent is al erg handig bijvoorbeeld.
pi_45492030
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 19:35 schreef persoon14362 het volgende:

[..]

A tot en met G klinkt logisch, maar ik begrijp het nog niet helemaal. Wat zijn kruizen en mollen? # en b maar waar dienen ze voor. Misschien een beetje domme vragen. Staat het ergens uitgelegd voor echt vanaf het begin beginnende beginners.

Ik begrijp dit wel sinds vandaag:

e|--------------|---------------|--------------|---------------|
B|------8b------|---------------|------8b------|---------------|
G|----7---------|---------------|----7---------|---------------|
D|-/9------7vv--|-/5-0----------|-/9------7vv--|-/5-0----------|
A|--------------|--------5/7vv--|--------------|--------5/7vv--|
E|--------------|------0--------|--------------|------0--------|

Ik begrijp alleen niet wat /, b en vv is. Maar als ik het speel klinkt het echt als hoe dat nummer hoort te klinken.

Maar dit zijn dus tabs volgens mij. Zal ik verder gaan met de tabs leren of moet ik noten leren lezen om echt goed gitaar te kunnen spelen? Of maakt het niet uit?
# en b zijn om aan te tonen dat je of een halve toon omhoog gaat of een halve toon omlaag. Dit wil dus zeggen dat een F# hetzelfde is als een Gb. Waarom er toch verschil wordt gemaakt is nog niet belangrijk. Mijn advies voor wat je nou probeert te spelen, probeer makkelijkere dingen te doen. Zo als ik begrijp ben je echt een beginner, en dan is dit nog echt te moeilijk. Het komt nog wel allemaal
pi_45496053
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 20:35 schreef Blivox het volgende:

[..]

Vooral het begin is nu belangrijk. De rest is een overkill aan informatie voor je op dit moment denk ik. Alles vanaf de scales lekker skippen dus, of je moet een enorm goed gevoel hebben voor muziektheorie en alles meteen snappen. Vanaf de derde pagina begint het verwarrend te worden .
De theorie is wel handig. Het is wel geinig om te weten wat je nou eigenlijk aan het doen bent qua muziek.

Toffe link.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  vrijdag 19 januari 2007 @ 09:47:40 #173
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_45499092
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 18:27 schreef Blivox het volgende:

[..]

Ik geloof nooit dat je serieus nog geen normaal nummer kunt spelen op je akoestische gitaar na ongeveer 2,5 jaar electrisch gespeeld te hebben. Michel is een nummer voor de absolute beginner, een beetje verder qua niveau ben je toch wel? Of heb je alleen maar powerchords gespeeld de laatste jaren?
ik heb tijdens m'n gitaarles nooit veel aan akkoorden gedaan, eigenlijk bijna alleen maar toonladders/sequencen en powerchords. Dus vandaar wou vooral met akkoorden en fingerpicking oefenen eigenlijk
  vrijdag 19 januari 2007 @ 11:37:51 #174
57892 savale
lalalalaaa
pi_45501645
hehe volgens mij own ik jou dan nog als we allebei michel spelen
Maar begin gewoon met akkoorden en doe dan de fingerpicking. Fingerpicking is bijna altijd een akkoord pakken en dan ipv alles in 1 bubs aanslaan, snaartje voor snaartje, of soms 2 tot 3 snaren pakken. Succes iig!
<a href="http://www.savale.nl" target="_blank" rel="nofollow">savale.nl</a>
  vrijdag 19 januari 2007 @ 19:30:15 #175
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_45514058
ik weet wel wat fingerpicking inhoudt hoor ben bijvoorbeeld nu met Happy van Intwine bezig:
e|-----------------------------------------0--------|
B|----1-1--1-----1-1--1----3-3-3-------------1------|
G|----0-0----2---2-2---2---0-0---0-----2-------2----|
D|------2----------2-------0-0-----0-----3-------3--|
A|--3---3-3----0---0-0---2---2-------3--------------|
E|--------------------------------------------------|
(fcuk, de lay-out verkloot m'n tab haha)
maar iig is dat fingerpicking en akkoorden door elkaar, en dat gaat vrij goed. Maar het probleem bij mij is dus dat ik het 'saai' vind om akkoorden 'los' te oefenen, ik begin liever gewoon met een simpel liedje ofzo. Ik heb met gitaarles wel veel akkoorden 'los' geleerd dus dat kan ik wel, maar het overpakken enz. vind ik veel fijner om bijv. met een simpel liedje te leren dan gewoon 'droog'. Ingewikkeld verhaal haha, maar je snapt me wel denk ik. Iig bedankt voor de tips
pi_45514144
Wil je met een uitdaging beginnen aan fingerpicking?

http://www.youtube.com/watch?v=Cn63LYAEW44
  vrijdag 19 januari 2007 @ 19:37:24 #177
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_45514296
Ok ok... ik speel nu euhm... al een aantal jaar "gitaar".... Geen les gehad, kan wel noten lezen, gebruik vooral tabs. Verder dan het repetoire van Nirvana ben ik nog niet echt gekomen... er zijn vrij weinig nummers die ik daarbuiten helemaal kan spelen (zonder distortion ). Dus bij deze een oproep:"Help, wat moet ik doen?"

Om wat beter gitaar te leren spelen dus .... Ik ga over 3 weekjes een half jaar naast mn vriendin wonen (bij een hospita), zonder internet, dus ik denk dat ik veel tijd over heb en mijn acoustische (nylonsnarige gitaar) meeneem.... Probleem zit hem vaak in "ik wil te snel een liedje spelen, waardoor het crappy klinkt en ik neem niet de tijd om het langzaam op te bouwen, totdat ik het perfect kan spelen".

Dus... als iemand een nummer heeft die ik kan leren spelen (acoustisch), dan zal ik dat proberen en dan post ik af en toe een opname, zodat jullie kunnen luisteren (soort van feedback). Dus.. roept u maar!!!!
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  vrijdag 19 januari 2007 @ 19:37:58 #178
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_45514321
jemig, dat stukje vanaf 1:20 is knap! mooi nummer idd, ken 'm van 1 of andere tv-reclame geloof ik. hoor alleen vrij veel slides (als ik de goede term noem) en da's nou niet bepaald mn sterkste kant net ff de guitar pro-tab gedownload, toch wel aardig ontmoedigend ja al helemaal als je bedenkt dat ik altijd met plectrum heb gespeeld maar dit kan technisch gezien niet met plectrum he?
  vrijdag 19 januari 2007 @ 19:41:07 #179
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45514423
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 19:32 schreef Blivox het volgende:
Wil je met een uitdaging beginnen aan fingerpicking?

http://www.youtube.com/watch?v=Cn63LYAEW44
Die comments eronder.
Zyggie.
  vrijdag 19 januari 2007 @ 19:44:35 #180
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_45514548
U KICK SERIOUS ASS DUDE

ik denk dat ik trouwens beter eerst wat beter 'plectrumpicking' kan leren, of is het beter om juist ook te kunnen 'fingerpicken'?
pi_45514576
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 19:37 schreef morgane het volgende:
jemig, dat stukje vanaf 1:20 is knap! mooi nummer idd, ken 'm van 1 of andere tv-reclame geloof ik. hoor alleen vrij veel slides (als ik de goede term noem) en da's nou niet bepaald mn sterkste kant net ff de guitar pro-tab gedownload, toch wel aardig ontmoedigend ja al helemaal als je bedenkt dat ik altijd met plectrum heb gespeeld maar dit kan technisch gezien niet met plectrum he?
Valt erg mee. Voor mij was dit 1 uurtje oefenen denk ik, voor het een beetje vloeiend ging.

Deze tab moet je erbij hebben: http://www.elliotfriedman.com/tabs/heartbeattab.txt

Op zich slide je vrij weinig, alleen de 4/5 af en toe, de rest is simpelweg aanslaan. Op zich speelt hij het nummer ook erg snel ook in de video, persoonlijk sla ik veel minder aan, omdat het dan wat rustiger klinkt.
pi_45514827
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 19:44 schreef morgane het volgende:
U KICK SERIOUS ASS DUDE

ik denk dat ik trouwens beter eerst wat beter 'plectrumpicking' kan leren, of is het beter om juist ook te kunnen 'fingerpicken'?
Ligt er maar net aan wat JIJ wilt spelen.
  vrijdag 19 januari 2007 @ 19:54:39 #183
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45514943
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 19:45 schreef Blivox het volgende:

[..]

Valt erg mee. Voor mij was dit 1 uurtje oefenen denk ik, voor het een beetje vloeiend ging.

Deze tab moet je erbij hebben: http://www.elliotfriedman.com/tabs/heartbeattab.txt

Op zich slide je vrij weinig, alleen de 4/5 af en toe, de rest is simpelweg aanslaan. Op zich speelt hij het nummer ook erg snel ook in de video, persoonlijk sla ik veel minder aan, omdat het dan wat rustiger klinkt.
Het lukt mij direct vloeiend van de tab. Slides moet je trouwens gewoon blijven oefenen; stukken met veel en lastige slides zijn juist aanraders!
Zyggie.
  vrijdag 19 januari 2007 @ 19:55:44 #184
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_45515000
ik zal m een andere keer eens proberen, tab heb ik opgeslagen iig. Maar heb nu geen zin om mn gitaar anders te gaan stemmen iig bedankt, zal er zeker eens naar kijken
pi_45515033
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 19:54 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Het lukt mij direct vloeiend van de tab. Slides moet je trouwens gewoon blijven oefenen; stukken met veel en lastige slides zijn juist aanraders!
Echt de beste tab die ik er van heb kunnen vinden. Het enige wat ik echt lastig vind aan dit nummer is om het zo snel te spelen. Waar de man in de video twee keer het riffje speelt, speel ik het één keer en laat de noten lekker klinken .
  vrijdag 19 januari 2007 @ 19:56:49 #186
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_45515045
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 19:51 schreef Blivox het volgende:

[..]

Ligt er maar net aan wat JIJ wilt spelen.
ik vind met plectrum veel fijner en ik merk dat er veel gitaristen zijn die eigenlijk ook niet goed zijn in fingerpicking, vroeg me alleen af of ik dan niet iets essentieels mis
pi_45515202
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 19:56 schreef morgane het volgende:

[..]

ik vind met plectrum veel fijner en ik merk dat er veel gitaristen zijn die eigenlijk ook niet goed zijn in fingerpicking, vroeg me alleen af of ik dan niet iets essentieels mis
Geen idee, ik ben slecht mét plectrum .
pi_45515227
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 19:55 schreef morgane het volgende:
ik zal m een andere keer eens proberen, tab heb ik opgeslagen iig. Maar heb nu geen zin om mn gitaar anders te gaan stemmen iig bedankt, zal er zeker eens naar kijken
Hier, EADBGe stemming

http://www.shedjo.me.uk/tab/koc/cayman_islands.htm
  vrijdag 19 januari 2007 @ 20:10:50 #189
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_45515526
net ff de video op Youtube gecheckt, mooi nummer! Maar ligt het nou aan mij of gebruiken ze in de clip geen capo's? kan ook scheel zijn hoor
pi_45518145
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 19:37 schreef maniack28 het volgende:
Ok ok... ik speel nu euhm... al een aantal jaar "gitaar".... Geen les gehad, kan wel noten lezen, gebruik vooral tabs. Verder dan het repetoire van Nirvana ben ik nog niet echt gekomen... er zijn vrij weinig nummers die ik daarbuiten helemaal kan spelen (zonder distortion ). Dus bij deze een oproep:"Help, wat moet ik doen?"

Om wat beter gitaar te leren spelen dus .... Ik ga over 3 weekjes een half jaar naast mn vriendin wonen (bij een hospita), zonder internet, dus ik denk dat ik veel tijd over heb en mijn acoustische (nylonsnarige gitaar) meeneem.... Probleem zit hem vaak in "ik wil te snel een liedje spelen, waardoor het crappy klinkt en ik neem niet de tijd om het langzaam op te bouwen, totdat ik het perfect kan spelen".

Dus... als iemand een nummer heeft die ik kan leren spelen (acoustisch), dan zal ik dat proberen en dan post ik af en toe een opname, zodat jullie kunnen luisteren (soort van feedback). Dus.. roept u maar!!!!
Wish You Were Here van Pink Floyd is lekker simpel om mee te beginnen. Wel mooier op een Western, maar ach .
pi_45518371
Volgens mij mis ik iets want wat is er nou zo knap aan dat Youtube filmpje van Heartbeats...? Ik zat maar te wachten tot hij snel zou gaan spelen maar hij blijft doorkeutelen tot het eind...?

Probeer deze maar eens:
http://www.youtube.com/watch?v=WROFtZTSpBM

Huiswaarts (origineel van Sacksioni) is ook leuk: daar heeft de duim tenminste wat snelheid:
http://www.youtube.com/watch?v=Gsi-0MKK33c
pi_45519327
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 21:40 schreef hello_goodbye het volgende:
Volgens mij mis ik iets want wat is er nou zo knap aan dat Youtube filmpje van Heartbeats...? Ik zat maar te wachten tot hij snel zou gaan spelen maar hij blijft doorkeutelen tot het eind...?

Probeer deze maar eens:
http://www.youtube.com/watch?v=WROFtZTSpBM

Huiswaarts (origineel van Sacksioni) is ook leuk: daar heeft de duim tenminste wat snelheid:
http://www.youtube.com/watch?v=Gsi-0MKK33c
Dit is een beginnerstopic. Dus om zomaar met ontzettend moeilijke fingerpicking patronen aan komen slaat ook nergens op, denk je niet? En zo sim-pel is José niet eens te spelen, op het filmpje speelt hij het langzaam, zodat je kan zien hoe hij pickt .

Hoe dan ook, die filmpjes die je net postte zijn net zo nuttig als een mooie lick van Vai of Satriani. Veel te hoog voor een beginner.
  vrijdag 19 januari 2007 @ 22:32:59 #193
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_45520027
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 21:33 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Wish You Were Here van Pink Floyd is lekker simpel om mee te beginnen. Wel mooier op een Western, maar ach .
Oef.... lekker simpel zegt ie dan.. dat ritme is vrij onregelmatig... ik ga het proberen
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_45529898
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 22:08 schreef Blivox het volgende:

[..]

Dit is een beginnerstopic. Dus om zomaar met ontzettend moeilijke fingerpicking patronen aan komen slaat ook nergens op, denk je niet? En zo sim-pel is José niet eens te spelen, op het filmpje speelt hij het langzaam, zodat je kan zien hoe hij pickt .

Hoe dan ook, die filmpjes die je net postte zijn net zo nuttig als een mooie lick van Vai of Satriani. Veel te hoog voor een beginner.
O ja, da's waar ook... Daar heb je wel een punt.
  zaterdag 20 januari 2007 @ 15:33:54 #195
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_45534017
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 12:25 schreef hello_goodbye het volgende:

[..]

O ja, da's waar ook... Daar heb je wel een punt.
Gast.. echt.
Zyggie.
  maandag 22 januari 2007 @ 23:43:32 #196
57892 savale
lalalalaaa
pi_45585837
lol die laatste 2 zijn echt niet meer voor beginners hoor hehe

Ik kan trouwens nummers van Snow Patrol aanraden als je een beetje wat akkoorden kunt spelen:

beginner (speel m desnoods met de gewone A, E, D akkoorden):
http://www.youtube.com/watch?v=CBl801hkRG8

Goede voor barré:
http://www.youtube.com/watch?v=3N9fdlPdJYw&mode=related&search=
<a href="http://www.savale.nl" target="_blank" rel="nofollow">savale.nl</a>
  dinsdag 23 januari 2007 @ 15:48:26 #197
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_45598791
Snow Patrol is idd leuk om te spelen kan nu Chasing Cars en Hands open. Ben aan het oefenen met Chocolate, mr het refrein is toch wel een beetje tricky Ik vind Run trouwens op de 1 of andere manier toch vrij lastig
pi_45600270
Ik ben nu 'Supertramp - Give a little bit' aan het proberen te spelen. Lijkt me echt vet als je die zonder fouten kan spelen. http://www.youtube.com/watch?v=VsB0gAnyo9U
pi_45600761
http://www.youtube.com/watch?v=ZWMugncGo00

Probeer dit maar eens na te spelen en dan vooral de solo

Voor de slayer fans onder ons is hier een mooie site met meesta van hun guitar en bass tabs:
http://www.slaytanic.com/tab/#guitar

Ik zelf ben nu ook bezig met het coveren van slayer
Lukt al aardig, de sleutel is vooral blijven oefenen
  dinsdag 23 januari 2007 @ 17:24:11 #200
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_45602275
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 21:42 schreef Blivox het volgende:
Dan is deze beter :

[afbeelding]
Nee ook niet goed, de wijsvinger is te krom. Moet rechter, maar dus wel in vakje 1 blijven (het liefst tegen het fretje aan).
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')