abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44779660
Af en toe loopt mijn pc prompt vast. Geen foutmelding of niets, het beeld blijft gewoon stil staan. Nergens reageert de pc dan op, niet de muis, keyboard, enzovoorts. Als je dan een harde reset doet probeert de pc wel opnieuw op te starten, maar krijgt het beeldscherm geen signaal meer door. Wat is er aan de mogelijk aan de hand?

Ik heb van alles geprobeert; Windows opnieuw geinstalleerd, pc geaard, geluidskaart eruit gehaald, andere hd's, dvd-devices losgekoppeld, bios-instellingen op default, andere biosinstellingen, andere stroomkabel, stekkerdoos, voeding, geheugen, geheugenbanken etcetera.

Videokaart of moederbord probleem misschien (de overgebleven componenten van het geheel) ?

Mobo is een standaard Asus KT400 en videokaart ATi X1600 Pro.

[ Bericht 3% gewijzigd door pberends op 28-12-2006 17:16:38 ]
pi_44779684
Misschien.
pi_44779740
Processor misschien te warm? Cooler ff schoonmaken ofzo, of als je hem hebt overclocked terugzetten op de standaardwaarden.
pi_44779769
quote:
Op woensdag 27 december 2006 22:59 schreef SuperRogier het volgende:
Processor misschien te warm? Cooler ff schoonmaken ofzo, of als je hem hebt overclocked terugzetten op de standaardwaarden.
Processor is meestal zo'n 45 graden, bovendien zit er een grote 8cm cooler op. Ook niet overgeclocked trouwens. Maar ik vraag zeer af waar zo'n soort vastloper meestal mee te maken heeft...
pi_44779772
misschien wel en misschien ook wel niet

maar goed aan dat soort antwoorden heb je dus niets
doe je op dat moment bepaalde dingen met de pc of staat ie gewoon te niksen?
heb je al bios update gedaan?
gebruik je de laatste drivers?
heb je alle windowsupdates geïnstalleerd?
<a href="http://whatpulse.org/ref/164249/" target="_blank" rel="nofollow">Typ mee, met FOK! naar de top</a>
  woensdag 27 december 2006 @ 23:01:29 #6
153070 Rock_de_Braziliaan
Stranger than fiction
pi_44779824
Ik zou alles wat niet noodzakelijk is eruit halen. Een aantal dagen draaien om problemen op te sporen en indien er geen problemen zijn steeds onderdelen toe te voegen.

Ik zou iig s proberen met een andere videokaart te werken. Mobo problemen zijn het moeilijkst op te sporen.
"I think I'm in a tragedy"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FZFG5PKw504[/youtube]
"In America today profit is privatized but risk is increasingly socialized"
pi_44779855
quote:
Op woensdag 27 december 2006 23:00 schreef commentator het volgende:
misschien wel en misschien ook wel niet

maar goed aan dat soort antwoorden heb je dus niets
doe je op dat moment bepaalde dingen met de pc of staat ie gewoon te niksen?
heb je al bios update gedaan?
gebruik je de laatste drivers?
heb je alle windowsupdates geïnstalleerd?
PC draaide al maanden perfect zonder BIOS updates. Lijkt me ook niet nodig, de hardware is niet splinternieuw. Dit lijkt me ook niet echt een software probleem eigenlijk .

PC loopt zowel vast in idle stand als actief.
  woensdag 27 december 2006 @ 23:03:06 #8
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_44779882
heb je je pc recentelijk nog schoongemaakt? al het stof eruit. Ik had ook eens een probleem met mijn videokaart, toen bleek dat er zoveel stof tussen de ventilator en de kaart zat dat het amper meer koelde.

Er zijn programma's die je gehele pc checken op de warmte van de componenten, al zijn er vast heerschappen op fok! die beter dan ik weten waar die te vinden zijn.
pi_44779913
quote:
Op woensdag 27 december 2006 23:01 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Ik zou alles wat niet noodzakelijk is eruit halen. Een aantal dagen draaien om problemen op te sporen en indien er geen problemen zijn steeds onderdelen toe te voegen.

Ik zou iig s proberen met een andere videokaart te werken. Mobo problemen zijn het moeilijkst op te sporen.
Heb ik geprobeerd, met alleen een videokaart en HD (de rest zit immers onboard), maar toen liep ie nog vast. Ander geheugen gedaan en voeding, loopt nog steeds vast.

Ik zal morgen eens een andere videokaart proberen inderdaad.
pi_44779949
quote:
Op woensdag 27 december 2006 23:03 schreef problematiQue het volgende:
heb je je pc recentelijk nog schoongemaakt? al het stof eruit. Ik had ook eens een probleem met mijn videokaart, toen bleek dat er zoveel stof tussen de ventilator en de kaart zat dat het amper meer koelde.

Er zijn programma's die je gehele pc checken op de warmte van de componenten, al zijn er vast heerschappen op fok! die beter dan ik weten waar die te vinden zijn.
Ik heb 'm gestoft toen ie begon vast te lopen . Ventilatoren in de pc doen het nog prima en de videokaart is pas enkele maanden oud. Maar misschien wordt m'n videokaart wel te warm ofzo, ik kan er nog een exhaust onderzetten... maar tijdens de zomermaanden liep ie gewoon wel goed, terwijl het toen toch echt wat warmer was...
  woensdag 27 december 2006 @ 23:15:49 #11
Stranger than fiction
pi_44780361
quote:
Op woensdag 27 december 2006 23:03 schreef pberends het volgende:

[..]

Heb ik geprobeerd, met alleen een videokaart en HD (de rest zit immers onboard), maar toen liep ie nog vast. Ander geheugen gedaan en voeding, loopt nog steeds vast.

Ik zal morgen eens een andere videokaart proberen inderdaad.
Videokaart testen is de enige optie en anders wordt het een hartoperatie.
pi_44780598
Klinkt precies als het probleem wat ik had. Ook een pc die bevroor en ik moest 2 keer opstarten voordat ik weer beeld had. Bij mij was het mijn videokaart. De fan draaide niet goed meer, waardoor dat ding veel te warm werd.
pi_44782753
Mischien dat er iets draait zodat je FAN langzamer loopt dan nodig is?

mijn Videokaart heeft dat ook, alleen out of the box draait de fan echt iets te langzaam, en als het warmer wordt draait die wel harder maar niet significant harder
pi_44783604
Start -> Accesoires -> (effe zoeken) System -> Hardware tab -> Device manager

en dan zoeken naar de uitroeptekens
pi_44797195
nVidia-kaart up and running... als ie het blijft doen koop ik nooit meer een ATi .
pi_44858436
Met die nVidia kaart was ie stabieler, maar liep nog steeds vast. Nu een ander mobo erin gegooid.
  zaterdag 30 december 2006 @ 16:05:17 #17
Stranger than fiction
pi_44859080
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 15:48 schreef pberends het volgende:
Met die nVidia kaart was ie stabieler, maar liep nog steeds vast. Nu een ander mobo erin gegooid.
Ben benieuwd.
  zaterdag 30 december 2006 @ 16:39:55 #18
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_44860412
Meestal ligt dat aan kapot intern geheugen, of je mobo is dood.
pi_44860439
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 16:39 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Meestal ligt dat aan kapot intern geheugen, of je mobo is dood.
Geheugen is het zeker niet, ik had al andere geprobeerd, maar die liep ook vast.
pi_44867020
Help

Ik heb net ontdekt dat m'n processor maar op 333mhz Front Side Bus (FSB) werkt, terwijl ik altijd alles instelde op 400MHz (omdat zowel mijn mobo als geheugen 400mhz is), zou dat het kunnen zijn???
  zaterdag 30 december 2006 @ 20:34:22 #21
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44868560
Dat kun je niet instellen nee.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_44868990
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 20:34 schreef Yildiz het volgende:
Dat kun je niet instellen nee.
Je kunt je geheugen toch op 400 doen?
  zaterdag 30 december 2006 @ 21:19:13 #23
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44869994
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 20:48 schreef pberends het volgende:

[..]

Je kunt je geheugen toch op 400 doen?
Je kunt dat volgens mij alleen downgraden, niet 'opvoeren' ofzo.
Je stelt toch ook niet in dat je je HDD op 8000 rpm zet, terwijl hij max 7200 kan?

[ Bericht 11% gewijzigd door Yildiz op 30-12-2006 21:29:46 ]
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  Moderator zaterdag 30 december 2006 @ 21:58:47 #24
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_44871241
quote:
Op woensdag 27 december 2006 22:56 schreef pberends het volgende:

Mobo is een standaard Asus KT400 en videokaart ATi X1600 Pro.
Ik heb je probleem dik gedrukt. Oplossing is heel simpel: Asus mijden.
En volgens mij is het nog een AMD ook, ook mijden.

Probleem opgelost
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_44871306
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 21:19 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Je kunt dat volgens mij alleen downgraden, niet 'opvoeren' ofzo.
Je stelt toch ook niet in dat je je HDD op 8000 rpm zet, terwijl hij max 7200 kan?
Ik snap wat je bedoel, toch kon ik de FBS op 400 zetten. Waarschijnlijk omdat m'n geheugen het wel kon... maar het zal wel.
pi_44871446
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 21:58 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ik heb je probleem dik gedrukt. Oplossing is heel simpel: Asus mijden.
En volgens mij is het nog een AMD ook, ook mijden.

Probleem opgelost
M'n mobo is overigens een KT880 . Verkeerd neergezet.

Asus zuigt inderdaad.
pi_44871518
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 22:00 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik snap wat je bedoel, toch kon ik de FBS op 400 zetten. Waarschijnlijk omdat m'n geheugen het wel kon... maar het zal wel.
Je hebt je processor gewoon 20% overklokt.
Grote kans dat hij daarom instabiel was inderdaad.
Je geheugen op 200(=400) zetten en je FSB op 166 (=333).
Als je mainboard dat niet kan, dan FSB op 166 en geheugen op 166.
pi_44871555
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 22:03 schreef pberends het volgende:

[..]

M'n mobo is overigens een KT880 . Verkeerd neergezet.

Asus zuigt inderdaad.
Asus is perfect spul. Het ligt zo te zien gewoon aan de instellingen.

KT880 (A7V880) is een heel goed bord. DualChannel en zeer stabiel.
  Moderator zaterdag 30 december 2006 @ 22:19:03 #29
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_44872151
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 22:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Asus is perfect spul. Het ligt zo te zien gewoon aan de instellingen.

KT880 (A7V880) is een heel goed bord. DualChannel en zeer stabiel.
asus heeft het grootste percentage aan defecten van de grote merken, de garantie is dan wel in orde, maar ik denk dat je liever een mobo hebt wat jaren en jaren goed werkt dan dat je 3x je garantie nodig hebt in 1 jaar...
pi_44872476
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 22:19 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

asus heeft het grootste percentage aan defecten van de grote merken, de garantie is dan wel in orde, maar ik denk dat je liever een mobo hebt wat jaren en jaren goed werkt dan dat je 3x je garantie nodig hebt in 1 jaar...
Asus heeft niet het grootste percentage aan defecten van de grote merken.
Zeer betrouwbaar zelfs.

Van de 1200 PC's die wij op jaarbasis assembleren heeft 90% een Asus mainboard. Uitval is minimaal.
We zijn in het verleden diverse malen overgestapt op andere merken (o.a. MSI, A-Open, Abit) maar daar zijn we op teruggekomen.

Er zijn wel mindere borden van Asus, bijvoorbeeld enkelen voor de S478 met Sis chipset en onboard VGA. Kieskeurig met geheugen en bovengemiddelde uitval (vage klachten).

[ Bericht 26% gewijzigd door TheFreshPrince op 30-12-2006 22:35:26 ]
  Moderator zaterdag 30 december 2006 @ 23:34:26 #31
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_44874970
Ik heb andere ervaring.
De pc's die ik assembleer gaan allemaal weg met Foxconn of Gigabyte. Uitval is 0,0 dit jaar. We praten dan niet over 1200 stuks maar een stuk minder, maar toch.
Foxconn kennen de meeste mensen niet, maar bijvoorbeeld veel macs hebben ook Foxconn, de Nintendo Wii wordt door Foxconn gebouwd. Zeer betrouwbaar, nooit vage klachten

Ik heb Asus als zeer onvoorspelbaar ervaren en raad het iedereen af.
Kan dus best dat er borden zijn die het prima doen, alleen te vaak te veel kapot.
pi_44875751
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 19:54 schreef pberends het volgende:
Help

Ik heb net ontdekt dat m'n processor maar op 333mhz Front Side Bus (FSB) werkt, terwijl ik altijd alles instelde op 400MHz (omdat zowel mijn mobo als geheugen 400mhz is), zou dat het kunnen zijn???
Wreed. Een 333 proc op 400 zetten is een lekkere overclock, en dat ie zoals ik t begrijp nog lang heeft gewerkt... respect!
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_44876586
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 23:34 schreef djkoelkast het volgende:
Ik heb andere ervaring.
De pc's die ik assembleer gaan allemaal weg met Foxconn of Gigabyte. Uitval is 0,0 dit jaar. We praten dan niet over 1200 stuks maar een stuk minder, maar toch.
Foxconn kennen de meeste mensen niet, maar bijvoorbeeld veel macs hebben ook Foxconn, de Nintendo Wii wordt door Foxconn gebouwd. Zeer betrouwbaar, nooit vage klachten

Ik heb Asus als zeer onvoorspelbaar ervaren en raad het iedereen af.
Kan dus best dat er borden zijn die het prima doen, alleen te vaak te veel kapot.
Gigabyte ook prima spul. Daarom ook heel fijn Asus nu een minderheidsaandeel in Gigabyte United heeft (samenwerkingsverband onder nieuwe bedrijfsnaam).

Met Foxconn heb ik geen ervaring. Ik geloof je op je woord dat het goed is.
We zijn echter tevreden met Asus. Ook de barebones en notebooks zijn dik in orde. Daarnaast is de garantie uitstekend. Ook niet onbelangrijk omdat je als ondernemer (ik spreek hier voor mijn werkgever) weinig risico wilt lopen en goede service wilt geven.

Daarnaast hebben we nog Acer. Daar ben ik minder enthousiast over maar ik maak het beleid niet als techneut zijnde

Ik zal volgend jaar eens zo'n Foxconn bordje bestellen en het uitvoerig bekijken. Ik beoordeel zoiets op assemblage gemak, praktische indeling, degelijkheid, stabiliteit. Daarnaast is geluidsniveau belangrijk. Chipset fans maken lawaai en gaan snel stuk.

Over betrouwbaarheid weet je pas na 100+ exemplaren en een paar jaar verder iets meer.
pi_44893595
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 23:52 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Wreed. Een 333 proc op 400 zetten is een lekkere overclock, en dat ie zoals ik t begrijp nog lang heeft gewerkt... respect!
Nou het mocht niet baten. Ik had die KT880 erweer ingepleurd, en toen liep ie direct weer vast, ook al stond alles op 333mhz.

Nu zit die KT600 er weer in, en nog totaal geen vastlopers. KT880 (Asus A7V880) waarschijnlijk dus defect . Maar de komende dagen nog even met die KT600 draaien. KT600 is overigens ook Asus.

Enige nadeel van die KT600 is dat ie geen double date rate geheugen aankan (nou ja, dat scheelt toch maar 1% ofzo) en dat je de mp3 speler moet loskoppelen bij het opstarten (anders start ie niet eens op) .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')