Zaad, van de cockilles natuurlijk.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 22:09 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Wat is dat kwakje wit spul aan de rechterkant?![]()
als lemper lukt dan moet dit zeker lukken, lempers lukken bij mij zelden, sushi rol ik in een handomdraaiquote:Op vrijdag 5 januari 2007 22:25 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ik heb vanmiddag spullen gekocht en ga er denk ik komende week eens wat mee proberen te fabricerenIk heb al ervaring met lempers rollen dus sushi moet ook te doen zijn
misschien kun je de saus van rujak manis, maar dan aangepast omdat de wasabi al pittig is, makenquote:Op vrijdag 5 januari 2007 22:29 schreef SHE het volgende:
Oh ja, wel zo aardig om het recept erbij te vermelden;
Fruit Sushi-Zushi
Rijst
Beetje kokosmelk
Zakje vanillesuiker
zoete gember ( stemgember heel fijn gesneden is ok )
Mango/Perzik of Kiwi..in elk geval een harde vrucht
Met name mango schijnt geniaal te zijn met wasabi..
beetje wasabi dus
Kook de rijst zoals je dat voor gewone sushi doet
Voeg tevens een zakje vanillesuiker en een paar eetlepels kokosmelk ( klappermelk ) toe.
Zelfde bereidingswijze als je gewone sushi; rijst op je nori, met wasabi aantippen, dan overdwars je fruit in repen schikken, zoete gember erbij en rollen maar.
probeer vooral eens de gekleurde nori, verkrijgbaar bij sommige toko's
Supergeinig!
Ik weet alleen nog niet wat ik erbij als dip moet geven...misschien moet ik iets maken van gember..maar dat wordt lastig, want ik haat gember
maar ik zal iemand anders laten proeven dan.
Mocht iemand een idee hebben, dan lees ik dat graag!
dacht ergens in MED gelezen te hebben dat je gestopt was als modjequote:
maak me gek! wanneer ben ik uitgenodigd?quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:02 schreef releaze het volgende:
Mijn sushi van een week of twee terug![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Sorry hoor, maar dat klopt niet. Goede sushi rijst plakt zo min mogelijk. We zaten altijd te foeteren als iemand sushi rijst had gemaakt die teveel plakte want dat was een crime om te verwerken. Het zal nooit zo droog worden als bij lange korrelrijst vanwege de eigenschappen van japonica en de toevoeging van het azijnmengsel, maar dat is meer dan voldoende. Het is niet makkelijk om de rijst goed te krijgen, de methode van scheppen, de kooktijd, de hoeveelheid water, de tijd dat het mengsel wordt geschept, de wijze van wassen, de droogtijd ... allemaal factoren die de kwaliteit van de rijst beinvloeden.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 21:18 schreef SHE het volgende:
Bij de eerste slag, meteen goed druk zetten met je matje...mooi glad rollen kan later ook nog, maar stevigheid verkrijg je alleen als je de eerste stappen goed aanpakt.
Ook is je rijst volgens mij niet goed gelukt..gebruik wel gewoon sushi rijst of aborio en laat de zooi natkoken ( = plakken )
Geen plakrijst, geen sushi
Met dit soort sushi begeef je je op de fusion tour. Niks mis mee natuurlijk. Mango is dan idd. een optie, evt. met wat honing. Honing en roomkaas kan ook, of honing en zongedroogde tomaten etc. Genoeg om mee te experimenteren.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 22:29 schreef SHE het volgende:
Oh ja, wel zo aardig om het recept erbij te vermelden;
Fruit Sushi-Zushi
...
Ik weet alleen nog niet wat ik erbij als dip moet geven...misschien moet ik iets maken van gember..maar dat wordt lastig, want ik haat gember
maar ik zal iemand anders laten proeven dan.
Mocht iemand een idee hebben, dan lees ik dat graag!
Ik heb een tijdje in California doorgebracht en dat mensen het als ontbijt eten heb ik nergens gezien. Heb ook geen enkele sushi tent gezien die 's ochtends open was.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 01:30 schreef Stereotomy het volgende:
In Californie hebben sommige mensen sushi als ontbijt, gevuld met zalm en philadelphia roomkaas. Ik moet zeggen, een lekker ontbijtje
Dat kan ook. Klinkt net zo aannemelijk. Wat maakt het ook uit eigenlijkquote:Op zaterdag 6 januari 2007 01:36 schreef Stereotomy het volgende:
Oh, mij is verteld dat de naam Philadelphia komt van de roomkaas Philadelphia, juist omdat net zoals bijv. bij Xerox Philadelphia ook als naam voor roomkaas wordt gebruikt in de VS.
Ik heb hier nog een zooi van die foldertjes van sushi bars uit California liggen. Die combinaties die ze verzinnen, haha, da's af en toe echt te gek voor woorden en hoe het eruit ziet. Ik heb ze daar ook moeten maken en het is soms nog verdomde lastig om een rol nog in vorm te houden, terwijl er een zooi saus en extra dingetjes op de rol horen.quote:Familie in Santa Barbera hebben dit soort Sushi wel eens gehad, ik ging er gemakshalve van uit dat dit regelmatiger gebeurt.
Dan hyebben we denk ik gewoon een andere definitie van plakrijst. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de rijst aan gort kookt en je een soort pap overhoud. De hele clue is juist dat de korrel mooi rond blijft en ook van elkaar te onderscheiden is ( is mij niet zo aardig verteld )quote:Op zaterdag 6 januari 2007 01:27 schreef mirugai het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar dat klopt niet. Goede sushi rijst plakt zo min mogelijk. We zaten altijd te foeteren als iemand sushi rijst had gemaakt die teveel plakte want dat was een crime om te verwerken. Het zal nooit zo droog worden als bij lange korrelrijst vanwege de eigenschappen van japonica en de toevoeging van het azijnmengsel, maar dat is meer dan voldoende. Het is niet makkelijk om de rijst goed te krijgen, de methode van scheppen, de kooktijd, de hoeveelheid water, de tijd dat het mengsel wordt geschept, de wijze van wassen, de droogtijd ... allemaal factoren die de kwaliteit van de rijst beinvloeden.
En echt druk zetten hoort ook niet. Bij sushi horen de rijstkorrels tegen elkaar aan te liggen, lichtjes aangedrukt, zodat bij het oppakken de sushi nog zijn vorm behoudt, maar dat in je mond de sushi uit elkaar valt en je iedere rijstkorrel kunt proeven. Te vochtige sushirijst kun je alleen de vorm laten behouden door hard te drukken en dan krijg je een rijstprutje.
[..]
Met dit soort sushi begeef je je op de fusion tour. Niks mis mee natuurlijk. Mango is dan idd. een optie, evt. met wat honing. Honing en roomkaas kan ook, of honing en zongedroogde tomaten etc. Genoeg om mee te experimenteren.
Als dip zou ik gewoon mayonaise nemen. Evt. mayonaise met een licht smaakje ofzo (beetje wasabi poeder er doorheen oid), maar meer niet. Of een andere zoete saus. Als je enigzins terug wilt naar de klassieke sushisauzen, dan zou je palingsaus kunnen proberen. Dat is een ingekookte saus van palingresten met shoyu, sake, suiker en water. In Japanse toko's is het te vinden als unagi no tare (palingsaus), voor insiders in de sushibar heet het nitsume.
ow, vertel?quote:Op zaterdag 6 januari 2007 11:28 schreef SHE het volgende:
Dan hyebben we denk ik gewoon een andere definitie van plakrijst. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de rijst aan gort kookt en je een soort pap overhoud. De hele clue is juist dat de korrel mooi rond blijft en ook van elkaar te onderscheiden is ( is mij niet zo aardig verteld )
Van wie heb je die info? Japonica is sowieso al lastig droog te koken door de eigenschappen van deze rijstsoort. Bij plakrijst moet ik aan lontong (ketan) denken uit de Indonesische keuken. Wat je wilt (nou ja, ik dan tenminste) is geen droogheid a la Uncle Ben natuurlijk, maar dat de korrels net aan elkaar blijven plakken.quote:Echter, je doet het voorkomen alsof je de rijst moet droogkoken en dat is pas echt onmogelijk te verwerken. Zeker als je diverse roltechnieken wilt toepassen.
Nitsume wordt eigenlijk gemaakt van zoutwaterpaling en minimaal een stuk of dertig. Wat je doet is de palingen fileren en de filets kort in kokend water gaar laten worden. Die filets gebruik je dan als sushi beleg. De koppen rooster je lichtjes en voeg je samen met de graten toe aan het kookvocht. Daar voeg je dan shoyu, sake en suiker aan toe en laat je inkoken.quote:bedankt voor de palingsaus tip! Daar ben ik wel benieuwd naar; welke resten moet ik gebruiken dan en heb je de verhoudingen voor me?
quote:Op zaterdag 6 januari 2007 13:02 schreef Oblivion het volgende:
Kunnen we niet met z'n alle lappen en dat mirugai sushi en sashimi maakt?
JAJAJAJAJAJAJAJAJAJAJAJAJAJA!![]()
*spring *spring *spring....
Ik heb altijd een bakkie water naast me staan. De plakkerigste rijst plakt niet aan natte vingers vast. Je zou dus kunnen zeggen dat je sushirijst altijd met natte vingers moet vingeren.quote:Natte rijst kun je niet rollen, want dan blijft alles aan je voorpootjes plakken
Eenschquote:Op zondag 7 januari 2007 00:15 schreef Duderinnetje het volgende:
En je mes natmaken als je de rolls snijdt, werkt ook als een tiet
Kunnen we dan misschien wel een mini-cursusje van maken?quote:Op zondag 7 januari 2007 01:05 schreef golfer het volgende:
Ik ben voor een sushi- en sashimimeet.
Alleen blijft mijn bijdrage dan beperkt tot het lappen van wat geld en het opeten van wat door anderen vakkundig is klaargemaakt.
Zelf sushi's maken behoort (nog) niet tot mijn vaardigheden.![]()
Is dat een ja of een nee?quote:
Altijd welkom. Alleen verwacht van mij geen bijdrages.quote:Op zondag 7 januari 2007 02:20 schreef Oblivion het volgende:
Kunnen we dan misschien wel een mini-cursusje van maken?![]()
Jezus man, laat je toch niet zo kisten MANquote:Op zondag 7 januari 2007 03:04 schreef computermistake het volgende:
morgen....vandaag dusweer proberen, het ziet er naar mijn mening al stukken beter uit dan de vorige keer ( zie pagina 1
).
nog steeds zonder "echte" vulling, anders is het "zonde van de vis" volgens mijn chinese werkgever![]()
+ Er zit nu alleen nog maar zeewier aan de buitenkant, niet aan de binnenkant gerold.
+ Het oogt beter
+ De rijst is beter gekookt
+ Beetje zout samen met het azijn gedaan
- Rijst is papperig?![]()
![]()
[[url=http://img40.imagevenue.com/loc534/th_35339_01_07_07_0243_122_534lo.jpg]afbeelding][/URL]
Haha, bij mij ging het zo (Stel je een oude Japanner voor, die gebrekkig Amerikaans spreekt)quote:
Dat is een misschien.quote:
Nee, dan kunnen we ook naar een restaurant gaan.quote:Op zondag 7 januari 2007 11:52 schreef mirugai het volgende:
Dat is een misschien.![]()
Even serieus. Ik wil mensen (wel amateurs, geen profs) best helpen bij het maken van sushi en daarbij wat tips geven, maar ik ga niet zomaar voor een groep sushi maken.
Hmm.. Lion Wasabi.. Heb het er wel voor over om het uit het buitenland bestellen, maar waar?...quote:Wasabi (Japans) is een zeer scherpe specerij uit de Japanse keuken, die vaak gebruikt wordt bij sushi- en andere visgerechten. De op mosterd gelijkende substantie wordt gemaakt van de wortels van de Wasabia Japonica, die op de mierikswortel lijken maar een opvallend groene kleur hebben. Wasabi wordt onder meer in tubes en in poedervorm op de markt gebracht. De scherpste Wasabi is de Lion Wasabi (vrijwel niet in Nederland te koop).
De meeste 'wasabi' die op de markt aangeboden wordt, is geen echte wasabi, maar een imitatie ervan, die gemaakt is van groengekleurde radijs, of een mengeling van mierikswortel, radijs, mosterd en bladgroen.
Ja dat is ook zo, niet aan gedacht. Het enide nadeel is dat de supermarkten voor mij heel ver weg zijn. Maar toevallig moet ik morgen toch in de buurt zijnquote:Op donderdag 11 januari 2007 12:50 schreef MissyMirjaM het volgende:
de beter gesorteerde supermarkt heeft tegenwoordig ook wel matjes
quote:Op woensdag 27 december 2006 20:35 schreef _Arual_ het volgende:
Ik plaats even een ordinaire TVP. Ik ben inmiddels verslaafd aan sushi!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |