quote:
Als de serieuze, goedbedoelende stijl van helpen vastloopt, kan de provocatieve stijl van coachen een uitkomst en een bevrijding zijn. Een provocatieve coach of therapeut kan u eindelijk weer in beweging brengen. De provocatieve coach daagt u op speelse wijze uit om uw eigen aandeel in de problemen in alle eerlijkheid te bekijken.
Wat doet een provocatieve coach?
Uw provocatieve coach is geen zachte heelmeester en ook geen serieuze wijsgeer. Hij is eerder een vrolijke plaaggeest. Hij zegt wat hij denkt. Hij benadrukt het slechte om het goede te versterken. Uw provocatieve coach zal u vaak op humoristische wijze irriteren, schofferen of beledigen. Dat kan heel frustrerend zijn, maar hij heeft het beste met u voor. Hij zet u aan tot protesteren, omdat hij weet dat uw verzet u sterker maakt. Hij gelooft dat mensen veerkrachtiger zijn dan ze lijken. Zelfs u. De provocatieve manier van werken is onorthodox. Het is zeker niet wat de meeste mensen van een coach verwachten.
Een voorbeeld
Traditionele coach:
Cliënt: Mijn huwelijk is al jaren niks meer:
Coach: Wat ellendig; hoezo niks?
Cliënt: Tja, kijk het is begonnen toen ik...
Coach: (Een kwartier later) Hmmm, wat naar dat u zich zo gekleineerd hebt gevoeld.
Provocatieve coach:
Cliënt: Mijn huwelijk is al jaren niks meer.
Coach: Wat is het geworden... de drank of een vriendin?
Cliënt: Allebei, maar die verhouding van mij...
Coach: Is je overkomen... daar was je niet op uit.
Cliënt: Precies, maar...
Dit onderwerp werd dus besproken bij Casaluna (nachtradioprogramma, voor als je niet kan slapen, erg rustgevend enzo
![]()
)
http://cgi.omroep.nl/cgi-(...)luna/woensdag-00.wmaDe psycholoog in deze uitzending past pv-therapie heel vaak toe, en ook in de uitzending was hij op een gegeven moment de radio-journaliste een beetje aan het jennen (het zijn dus vaan "intieme" gesprekken bij Casa Luna)wat wel redelijk grappig is om te beluisteren. (maar goed de uitzending duurt een uur, dus al je daar zin in hebt kan je het moment zoeken)
Wat mijn punt eigenlijk is:
VInden jullie dit kunnen?
De psycholoog in de uitzending kreeg namelijk deze vraag:
Is het ook wel eens misgegaan?
Antwoord:
Ja: Er liep een dikke vrouw naar binnen en ik zei meteen: Pak maar meteen twee stoelen!
Zij antwoordde: Ik wil het niet daarover hebben , eerder over mijn niet gezonde levensstijl
Hij: Het gaat eerder om u overdreven duidelijke en alomvattende aanwezigheid.
Zij: *loopt weg en komt niet meer terug.
Journaliste: Voelde je je schudlig?
Hij: Nee: 'you can't win them all, dus ik lag er niet echt wakker van, nee. Ik heb ook veel mensen geholpen en uiteindelijk heb ik het beste met de patiënt voor.
...
Done of not done dus?
disclaimer: gebaseerd op wat ik me ervan herriner, woordgebruik enz. kunnen heel anders zijn in het echt