abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45089356
quote:
Als de serieuze, goedbedoelende stijl van helpen vastloopt, kan de provocatieve stijl van coachen een uitkomst en een bevrijding zijn. Een provocatieve coach of therapeut kan u eindelijk weer in beweging brengen. De provocatieve coach daagt u op speelse wijze uit om uw eigen aandeel in de problemen in alle eerlijkheid te bekijken.

Wat doet een provocatieve coach?
Uw provocatieve coach is geen zachte heelmeester en ook geen serieuze wijsgeer. Hij is eerder een vrolijke plaaggeest. Hij zegt wat hij denkt. Hij benadrukt het slechte om het goede te versterken. Uw provocatieve coach zal u vaak op humoristische wijze irriteren, schofferen of beledigen. Dat kan heel frustrerend zijn, maar hij heeft het beste met u voor. Hij zet u aan tot protesteren, omdat hij weet dat uw verzet u sterker maakt. Hij gelooft dat mensen veerkrachtiger zijn dan ze lijken. Zelfs u. De provocatieve manier van werken is onorthodox. Het is zeker niet wat de meeste mensen van een coach verwachten.

Een voorbeeld
Traditionele coach:
Cliënt: Mijn huwelijk is al jaren niks meer:
Coach: Wat ellendig; hoezo niks?
Cliënt: Tja, kijk het is begonnen toen ik...
Coach: (Een kwartier later) Hmmm, wat naar dat u zich zo gekleineerd hebt gevoeld.

Provocatieve coach:
Cliënt: Mijn huwelijk is al jaren niks meer.
Coach: Wat is het geworden... de drank of een vriendin?
Cliënt: Allebei, maar die verhouding van mij...
Coach: Is je overkomen... daar was je niet op uit.
Cliënt: Precies, maar...
Dit onderwerp werd dus besproken bij Casaluna (nachtradioprogramma, voor als je niet kan slapen, erg rustgevend enzo )

http://cgi.omroep.nl/cgi-(...)luna/woensdag-00.wma

De psycholoog in deze uitzending past pv-therapie heel vaak toe, en ook in de uitzending was hij op een gegeven moment de radio-journaliste een beetje aan het jennen (het zijn dus vaan "intieme" gesprekken bij Casa Luna)wat wel redelijk grappig is om te beluisteren. (maar goed de uitzending duurt een uur, dus al je daar zin in hebt kan je het moment zoeken)

Wat mijn punt eigenlijk is:
VInden jullie dit kunnen?

De psycholoog in de uitzending kreeg namelijk deze vraag:
Is het ook wel eens misgegaan?

Antwoord:
Ja: Er liep een dikke vrouw naar binnen en ik zei meteen: Pak maar meteen twee stoelen!
Zij antwoordde: Ik wil het niet daarover hebben , eerder over mijn niet gezonde levensstijl
Hij: Het gaat eerder om u overdreven duidelijke en alomvattende aanwezigheid.
Zij: *loopt weg en komt niet meer terug.

Journaliste: Voelde je je schudlig?
Hij: Nee: 'you can't win them all, dus ik lag er niet echt wakker van, nee. Ik heb ook veel mensen geholpen en uiteindelijk heb ik het beste met de patiënt voor.
...

Done of not done dus?

disclaimer: gebaseerd op wat ik me ervan herriner, woordgebruik enz. kunnen heel anders zijn in het echt
  zaterdag 6 januari 2007 @ 21:33:50 #2
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_45089383
Cool, mijn vriendje is zo'n therapeut !
pi_45089676
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 21:33 schreef SHE het volgende:
Cool, mijn vriendje is zo'n therapeut !
Zou het een voldoening geven om mensen af te zeiken of doet hij het echt 100% voor de patiënt denk je?

Je hoeft mijn vraag niet serieus te nemen trouwens.
  zaterdag 6 januari 2007 @ 21:46:22 #4
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_45089920
In mijn geval doet hij het voor de patient!

en volgens mij werkt het...ik schijn een stuk milder te worden
  zaterdag 6 januari 2007 @ 21:46:38 #5
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_45089932
Ik denk dat het in sommige gevallen gevaarlijk kan zijn. Het kan alleen bij zeer evenwichtige mensen. Bij iemand met een eetstoornis, een depressie, of agressiestoornis is dit ronduit gevaarlijk...

En je weet nooit hoe er mis dit kan lopen bij iemand.
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
pi_45090075
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 21:46 schreef SHE het volgende:
In mijn geval doet hij het voor de patient!

en volgens mij werkt het...ik schijn een stuk milder te worden
Ik dacht even dat hij echt therapeut was.
pi_45090118
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 21:46 schreef boekenworm het volgende:
Ik denk dat het in sommige gevallen gevaarlijk kan zijn. Het kan alleen bij zeer evenwichtige mensen. Bij iemand met een eetstoornis, een depressie, of agressiestoornis is dit ronduit gevaarlijk...

Ja dat dacht ik dus ook.

Meestal zijn het instabiele mensen die bij een psycholoog belanden, en dan kan je zo iemand de zelfmoord in praten zeg maar.
pi_45092783
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 21:46 schreef boekenworm het volgende:

Jeffrey Wijnberg heeft een aantal boeken geschreven over dit onderwerp. Hij is zelf ook zo´n ´tough love´- therapeut.
Ik geloof er wel in. Het geeft cliënten juist zelfvertrouwen als ze aangesproken worden op hun zelfgenezend vermogen. Natuurlijk moet de therapeut wel bedreven zijn in de techniek. Iemand meteen beledigen over haar uiterlijk lijkt me niet zo effectief.
De therapeut moet ook menselijke warmte en humor uitstralen, anders is het alleen maar ´geziek´. Kun je je voorstellen dat het voor een therapeut ook erg spannend is om zo met een cliënt om te gaan? Het is weer eens wat anders dan ´mmm´zeggen en meelevend kijken.
dat viel toch wel mee?
pi_45092900
Jeffrey Wijnberg was dus de gast bij Casaluna voor de volledigheid.
pi_45093427
Casaluna is vet , ik luisterde het altijd elke week via de radio van mijn telefoon, helaas heb ik nu geen radio meer (op mijn telefoon). Sorry voor de off topic.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_45096034
Oh, dat is wat voor mij.
Ja, die met de ballen in de bek.
  zondag 7 januari 2007 @ 04:51:44 #12
137595 SatanicWarrior
Inter Till I Die!!!
pi_45101451
Interessant, ik provoceer eigenlijk heel vaak de mensen uit mijn omgeving, gewoon om bepaalde onderwerpen aan te halen.
The truth is relative, pick one that works!
  zondag 7 januari 2007 @ 05:23:39 #13
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_45101610
Casa Luna is zeker heerlijk
  zondag 7 januari 2007 @ 12:03:20 #14
81237 releaze
best of both worlds
pi_45103732
ik merk in mn omgeving dat er voldoende mensen zijn die openstaan voor dit soort coaching, en zich daar ook veilig bij voelen. ff geen ellelange empathie maar gewoon ff een spiegel. het is aan de deskundigheid van de coach te kunnen inschatten of de persoon voor hem dit wel of niet nodig heeft. ik denk niet dat je als coach alleen maar deze vorm moet aanhouden, maar dat het zeker een aanvulling is op het repetoir.
pi_45106043
Bij manische mensen (a la zelfmoord op de loer) vind ik dit nogal gevaarlijk, maar ik denk dat de psycholoog dat zelf ook wel aan voelt. Bij de sommige gevallen doe je dit niet.

Maar ik vind het wel een erg goed initiatief. Soms heb ik namelijk wel het idee dat dat medelijden/medeleven/empathie juist de patient zijn of haar leed versterkt, dat ze zich alleen maar minder erdoor gaan voelen. Op deze manier relativeer je wat, bekijk je het wat nuchterder.
  dinsdag 9 januari 2007 @ 22:52:46 #16
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_45196303
lijkt me erg moeilijk om bij zo'n therapeut te zitten. ik weet niet of ik dat zou trekken als ik naar de klote zou zijn.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')