Dat 'bedrijf' is al begonnen. Een jaar geleden. (Als je een inschrijving bij de kvk tenminste kunt beschouwen als een 'eigen bedrijf'.)quote:Op woensdag 27 december 2006 03:14 schreef wyccie het volgende:
Wil je een uithangbord voor je huis of voor je eigen (nog te beginnen) bedrijfje?
Ik kreeg zonet een mooie lieve kaart in de busquote:
Hoi.quote:Op woensdag 27 december 2006 13:53 schreef Bupatih het volgende:
Klein schopje.
Win jij dan ook altijd?quote:Op woensdag 27 december 2006 14:28 schreef Lienekien het volgende:
't Is niet echt aan mij besteed. We hebben wel gescrabbeld, dat was wel leuk.
Met mijn broer erbij heb ik geen kans om te winnen. Die legt in de eerste beurt al al zijn letters weg.quote:Op woensdag 27 december 2006 14:30 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Win jij dan ook altijd?
Ik heb 'De Weerwolven van Wakkerdam' gespeeld. Da's ook leuk.
Co-schappen duren maar een paar weken per co-schap hoorquote:Op woensdag 27 december 2006 14:37 schreef Lienekien het volgende:
Trouwens, Isa. Je liep toch co-schappen in Meppel? Maar nou las ik ergens anders dat je nu in een verpleegtehuis werkt?
Zo kort maar, ik had geen idee! Hierna studeer je dan af, als basisarts?quote:Op woensdag 27 december 2006 14:39 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Co-schappen duren maar een paar weken per co-schap hoorEn ik was in de zomer al in Meppel. Ik doe nu mijn laatste co-schap in een verpleeghuis. Een co-schap waarbij je al als arts moet kunnen functioneren en ik heb dan ook 3 afdelingen gekregen en het is verschrikkelijk leuk!
![]()
Monopoly is altijd wel leuk.quote:Op woensdag 27 december 2006 14:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Met mijn broer erbij heb ik geen kans om te winnen. Die legt in de eerste beurt al al zijn letters weg.![]()
Gelukkig verloor hij dan weer met Monopoly.
(Dat spel ziet er leuk uit!)
Zo heet ik trouwens; Ouwehand. De neef van mijn overgrootvader is daar ooit mee begonnen.quote:Op woensdag 27 december 2006 18:21 schreef dwerg het volgende:
Blijdorp, Artis, Ouwehands Dierenpark, Burger's Zoo en Amersfoort zijn al uitverkochtgereserveerd.
Een kraan.quote:Op woensdag 27 december 2006 18:46 schreef JAM het volgende:
Ik woon op een woning, men noemt het een krot, maar ik zie geen enkel bewijs. Er staat aan de deur: 'Onbewoonbaar verklaard.' Voor mij blijft het toch een paleis. Het huis is gebouwd in de zestiende eeuw. Het staat van de ouderdom scheef. Ik ben er geboren, ik ben er getrouwd, ik woon er zolang als ik leef.
Op die afgekeurde woning in het hartje van de Jordaan daar sleet ik mijn jeugd, had ik leed, had ik vreugd, in de strijd om een eerlijk bestaan. Maar toch voel ik mij een koning, ook al vloeide er dikwijls een kraan. Op die afgekeurde woning in het hart van die oude Jordaan.
Het geeft wel diepgang aan het huilenquote:Op woensdag 27 december 2006 18:48 schreef JAM het volgende:
God, dat is wel echt de raarste tikfout die ik sinds tijden heb gemaakt..
Met Ouwehand heten?quote:Op woensdag 27 december 2006 18:46 schreef JAM het volgende:
Zo heet ik trouwens; Ouwehand. De neef van mijn overgrootvader is daar ooit mee begonnen.
Ga slapen dan.quote:Op donderdag 28 december 2006 01:14 schreef Claudia_x het volgende:
Ik moet over 4 uur en 1 kwartier opstaan.![]()
Ik heb geen slaap nodig.quote:Op donderdag 28 december 2006 01:20 schreef Claudia_x het volgende:
Waarom ben jij nog wakker? Ben je zo'n nachtbraker?
Naar Dromenland?quote:Op donderdag 28 december 2006 01:20 schreef Claudia_x het volgende:
Ja. Kut. Morgen nog vliegen ook.
Niks te klagen dus.quote:Op donderdag 28 december 2006 01:24 schreef Claudia_x het volgende:
En er is nog chocola in huis ook.
Dan wordt dat de volgende op mijn te-huren-lijstje.quote:Op donderdag 28 december 2006 01:43 schreef Bupatih het volgende:
Ik deed gewoon The Cable Guy na in die ene scène.
quote:
quote:Op donderdag 28 december 2006 01:46 schreef broer het volgende:
[..]
Dan wordt dat de volgende op mijn te-huren-lijstje.
ik heb vanmiddag 'Lemony Snicket's A Series of Unfortunate Events' gekeken.quote:Op donderdag 28 december 2006 01:48 schreef Claudia_x het volgende:
Wat was de laatste, Bup?
Nou, hij stond onder het kopje 'filmhuis' en de achterkant vermeldde het een en ander aan psychologische ellende. En daar hou ik wel van.quote:Op donderdag 28 december 2006 01:47 schreef Claudia_x het volgende:
Houd je wel van dat genre, broer?
Doelt ze niet op 'The Cable Guy'?quote:Op donderdag 28 december 2006 01:51 schreef broer het volgende:
[..]
Nou, hij stond onder het kopje 'filmhuis' en de achterkant vermeldde het een en ander aan psychologische ellende. En daar hou ik wel van.
Ik ben alleen niet zo gewend aan de Aziatische inslag. Die heeft iets kouds, of het nu om de liefde gaat of om grof geweld.
Welke? The Number 23?quote:Op donderdag 28 december 2006 01:51 schreef Claudia_x het volgende:
Ah, dat zegt me helemaal niets.
Ja, inderdaad.quote:Op donderdag 28 december 2006 01:53 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Doelt ze niet op 'The Cable Guy'?
Eigenlijk allebei niet. Maar ik ben ook niet erg op de hoogte van watdanook.quote:Op donderdag 28 december 2006 01:54 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Welke? The Number 23?
Is een thriller. Met een serieuze Jim erin.
O, pardon.quote:Op donderdag 28 december 2006 01:54 schreef Claudia_x het volgende:
Ja, inderdaad.
Ja. Dagelijks.quote:Op donderdag 28 december 2006 01:56 schreef Claudia_x het volgende:
Dwz, in de spiegel kijken en denken: ik kan beter binnen blijven.
Ik vind het tof, maarja, ik houd dan ook wel van het genre 'uiterst flauw'.quote:Op donderdag 28 december 2006 01:59 schreef broer het volgende:
[..]
O, pardon.
Jawel hoor. Jim Carrey heeft de meest wanstaltige films gemaakt, maar zo af en toe vind ik hem echt briljant. Ook in comedy's. En ik hoor van meer kanten dat The Cable Guy erg goed is.
Dat doet me deugd, broer. Niet dat ik het je gun, hoor.quote:
Een vrouw naar mijn hart.quote:Op donderdag 28 december 2006 02:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het tof, maarja, ik houd dan ook wel van het genre 'uiterst flauw'.
Waarom doet dat je deugd?quote:Op donderdag 28 december 2006 02:03 schreef Claudia_x het volgende:
Dat doet me deugd, broer. Niet dat ik het je gun, hoor.
Dan voel ik me iets minder een freak.quote:
http://youtube.com/watch?v=cMrusIGYq0cquote:Op donderdag 28 december 2006 02:06 schreef Claudia_x het volgende:
Die karaoke-scene is uiterst flauw. Maar erg leuk.
Don't you want somebody to love...
Ik zou dit kiezen.quote:Op donderdag 28 december 2006 02:08 schreef Bupatih het volgende:
[..]
http://youtube.com/watch?v=cMrusIGYq0c
Mocht ik ooit in mijn leven een karaoke-nummer moeten zingen...
Ocherm...quote:Op donderdag 28 december 2006 02:08 schreef Claudia_x het volgende:
Dan voel ik me iets minder een freak.
quote:Op donderdag 28 december 2006 02:10 schreef broer het volgende:
[..]
Ocherm...
Jij mag gewoon elke dag de straat op, hoor. Geen probleem.
Neh. Als ik me dan toch compleet voor lul ga zetten, dan maar met zo'n druk liedje van Jim.quote:
Ik ga morgen de straat op. Zónder in de spiegel te kijken.quote:Op donderdag 28 december 2006 02:12 schreef Claudia_x het volgende:
En anders is er dit nog om je beter te doen voelen.
Op vakantie slaap ik steevast slecht.quote:Op donderdag 28 december 2006 02:27 schreef broer het volgende:
O, als het spanning is dan valt het nog mee. Dan gaat het weg zodra je in Spanje bent.
Ik hoef niet op de bank, maar hij voelde zich niet zo lekker en ik wil hem niet per ongeluk wakker maken. Ik heb liever dat maar 1 van ons beiden zich ronduit kut voelt.quote:En als hij snurkt moet jij op de bank? Een geëmancipeerde vrouw had ervoor gezorgd dat dat andersom was.
Wat ben jij een moeilijk geval.quote:Op donderdag 28 december 2006 02:29 schreef Claudia_x het volgende:
Op vakantie slaap ik steevast slecht.
Maar wel een moeilijk geval dat bijzonder vriendelijk aan een ander denkt.quote:Ik hoef niet op de bank, maar hij voelde zich niet zo lekker en ik wil hem niet per ongeluk wakker maken. Ik heb liever dat maar 1 van ons beiden zich ronduit kut voelt.![]()
Heb je geen één foto waarvan je denkt: niet slecht?quote:Op donderdag 28 december 2006 02:37 schreef broer het volgende:
Of, in mijn geval, om nooit foto's te maken.
Ik moet nu gaan kiezen: warme melk (slapen!) of koffie (wakker blijven!).quote:Op donderdag 28 december 2006 02:43 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb nog wel Red Bull om wakker te blijven. De smaak is verder geen aanrader.
Het is in ieder geval een tof hotel. Ik ga morgenmiddag lekker in bed liggen en vrijdagochtend roomservice regelen.quote:Alvast veel plezier in Spanje
quote:Op donderdag 28 december 2006 02:47 schreef Isabeau het volgende:
Als ik jou was zou ik nu wakker blijven. Ik word altijd heel erg brak van weinig slaap en niet slapen valt meestal wel mee.
Ja, dat klopt. Dat klopt. Ik moet me weer even voor de geest halen wat ik daar over wilde zeggen.quote:Op donderdag 28 december 2006 19:37 schreef LXIV het volgende:
Tja, ik wil eigenlijk helemaal niks kwijt van hem. Wat ik me afvraag is hoe het komt dat hij zo verdomd goed schrijft. Laatst hadden we het nog over der Prozess. Toen zei je nog hierop terug te komen.
Dat inderdaad. Ik heb een grote hekel aan het anaalyseren van lieturatuur. Daarmee maak je het KAPOT.quote:Op donderdag 28 december 2006 19:37 schreef LXIV het volgende:
We moeten trouwens niet gaan anaalyseren in deze. Daarmee versjteren we het enkel.
Daar heeft hij best een punt.quote:The purpose of art is to impart the sensation of things as they are perceived and not as they are known. The technique of art is to make objects ‘unfamiliar’, to make forms difficult, to increase the difficulty and length of perception because the process of perception is an aesthetic end in itself and must be prolonged. Art is a way of experiencing the artfulness of an object; the object is not important." (Shklovsky, "Art as Technique", 12)
Daar is hij zonder meer een meester in. Toch heb ik meestal het gevoel dat hij daarnaast ook nog iets meer er mee wil zeggen. Maar daar kan ik mijn vinger telkens nét dan niet tussen krijgen, ik heb hooguit een idee.quote:Op donderdag 28 december 2006 19:41 schreef JAM het volgende:
Wat ik in ieder geval een van Kafka's grote krachten vindt, is het aannemelijk maken van wat eigenlijk helemaal niet zo aannemelijk is. Die man weet de suspension of disbelief tot het maximale te rekken. Er zijn maar weinigen die dat echt goed kunnen, in de de wereld van de boeken. Dat spreekt tot de verbeelding.
Ik vrees dat als ik daar antwoord op moet geven, ik aan het anaalyseren sla. Wat men met een schrijven of een boek bedoelt, kan me eigenlijk niet zoveel interesseren. Ik geniet veeleer van het plot, het taalgebruik, de gevoelens die iets oproept dan dat ik me bezig houd met het bedoelende aspect (- het bedoelende aspect..?-) van een schrijven.quote:Op donderdag 28 december 2006 19:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
Daar is hij zonder meer een meester in. Toch heb ik meestal het gevoel dat hij daarnaast ook nog iets meer er mee wil zeggen. Maar daar kan ik mijn vinger telkens nét dan niet tussen krijgen, ik heb hooguit een idee.
Zo is een groot deel van d.P. opgebouwd uit gesprekken met allerhande lieden die allemaal iets meer over de aard van de Gerichtshöfer vertellen, maar toch blijven deze een groot mysterie. Uiteindelijk is het raadsel enkel groter geworden, terwijl er toch van alles verteld is. Wat wordt er nu precies bedoeld?
En dat alles, zoals ik al eerder zei, zonder wazig te worden.
Lees je in het Duits of in het Nederlands?quote:Op donderdag 28 december 2006 19:50 schreef JAM het volgende:
Die man heeft ook een prachtig taalgebruik. Prachtig, die zware Deutsche Wörter..
Voor mij is dat analyseren eerder het letterkundig onder de loupe houden van een bepaalde tekst. Tellen hoevaak er aan de tijd gerefereerd wordt in 'De Avonden', of de woordkeus afzetten tegenover literatuur uit hetzelfde tijdsvak.quote:Op donderdag 28 december 2006 19:49 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik vrees dat als ik daar antwoord op moet geven, ik aan het anaalyseren sla. Wat men met een schrijven of een boek bedoelt, kan me eigenlijk niet zoveel interesseren. Ik geniet veeleer van het plot, het taalgebruik, de gevoelens die iets oproept dan dat ik me bezig houd met het bedoelende aspect (- het bedoelende aspect..?-) van een schrijven.
Nee, dat is meer mijn gevoel wat ik bij die taal heb. Ik ken ook een zekere mevrouw Zeppenfelt aus Berlin en die zegt dingen als: 'Tuupisj' en 'Zuustheematisj.' Als ze tiepies en siestumaaties bedoelt. Ik ervaar Duits als een zware taal.quote:Op donderdag 28 december 2006 19:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Lees je in het Duits of in het Nederlands?
Ik vind dat K. trouwens niet zo zwaar aanzet met zijn woordkeuze.
Ik heb bij dat soort boeken al heel snel zo'n : 'Mijn naam is Piet de Schrijver en ik schrijf een BOEK! Ha! Ha! Zie je dat; een BOEK!'-gevoel, als het allemaal zo opeens, toevallig, dan toch op een plekje valt. Ik vind dat wat flauw. Ik moet erkennen ook heel erg van boeken te houden waarin heel veel gebeurt. Van die aaneenschakelingen van anekdotes, eigenlijk. Dat, vergeef me, leest zo lekker weg.quote:Op donderdag 28 december 2006 19:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Voor mij is dat analyseren eerder het letterkundig onder de loupe houden van een bepaalde tekst. Tellen hoevaak er aan de tijd gerefereerd wordt in 'De Avonden', of de woordkeus afzetten tegenover literatuur uit hetzelfde tijdsvak.
De tekst te duiden is voor mij heel wat anders dan te analyseren. Hoewel voor mij ook het taalgebruik het meeste genot geeft. De plot intereseert mij in het algemeen erg weinig, zeker de zogenaamde Angelsaksische plot, waarbij in het laatste hoofdstuk alle losse draadjes op ingenieuze wijze bijeenkomen en op 'verrassende' wijze alle ideeën die men had anders blijken te zijn. Dat vind ik juist bijzonder slecht. In mijn favoriete boeken gebeurt eigenlijk nauwelijks iets.
Ja, in dat opzicht is Duits een volmaakte taal voor K. Frans had overigens ook wel gekund denk ik, al was het dan heel anders geworden.quote:Op donderdag 28 december 2006 19:59 schreef JAM het volgende:
[..]
Nee, dat is meer mijn gevoel wat ik bij die taal heb. Ik ken ook een zekere mevrouw Zeppenfelt aus Berlin en die zegt dingen als: 'Tuupisj' en 'Zuustheematisj.' Als ze tiepies en siestumaaties bedoelt. Ik ervaar Duits als een zware taal.
Er mag gerust van alles gebeuren, als het maar niet op oppervlakkige wijze samenhangt en al helemaal niet als het op het einde allemaal op wonderbaarlijke wijze aaneengeknoopt wordt.quote:Op donderdag 28 december 2006 20:02 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik heb bij dat soort boeken al heel snel zo'n : 'Mijn naam is Piet de Schrijver en ik schrijf een BOEK! Ha! Ha! Zie je dat; een BOEK!'-gevoel, als het allemaal zo opeens, toevallig, dan toch op een plekje valt. Ik vind dat wat flauw. Ik moet erkennen ook heel erg van boeken te houden waarin heel veel gebeurt. Van die aaneenschakelingen van anekdotes, eigenlijk. Dat, vergeef me, leest zo lekker weg..
Ik heb nooit zoveel Russische dingen gelezen. Een keer Gogol's Dagboek van een Gek, maar daar is het wel bij gebleven. Ik vond dat overigens prachtig. Ik vertrouw ze ook niet, die Russen. Mijn vader vindt het prachtig, de boekenkast staat in het ouderlijk huis vol met allemaal Russenschrijfsels. Nu valt de smaak van mijn vader me vaak tegen, dus ik wil het risico niet nemen. Ik heb wel laatst een bundel korte verhalen van Dostojevski gekocht...Nog niet in begonnen trouwens.quote:Op donderdag 28 december 2006 20:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, in dat opzicht is Duits een volmaakte taal voor K. Frans had overigens ook wel gekund denk ik, al was het dan heel anders geworden.
Russische literatuur lees ik bij voorkeur in het Duits, omdat die taal het beste 'past' bij veel Russische schrijvers. Mijn Russisch zelf voldoet uiteraard niet.
Ja, ik doelde meer op (wat ik dan) verantwoorde pulp (meen), zoals Charles Bukowski.quote:Op donderdag 28 december 2006 20:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er mag gerust van alles gebeuren, als het maar niet op oppervlakkige wijze samenhangt en al helemaal niet als het op het einde allemaal op wonderbaarlijke wijze aaneengeknoopt wordt.
Dat soort boeken (Dan Brown, Tom Clancy, kortom al die troep die je tegenkomt in boekhandels op vliegvelden, paperbacks met glimmende kaften en allitererende titels), wordt ook helemaal niet door een eenzaam genie geschreven, maar veeleer door een team olv een manager van de uitgeverij geproduceerd.
Één iemand houdt zich bezig met het opzoeken van allerlei achtergrondinformatie, iemand bewaakt de plotlijn, twee anderen produceren weer tekst, een vijfde houdt het tegen de politiek-correcte meetlat et cetera. Vuilnis dus.
Ik ook niet zoveel. Het is vaak wel heel langzaam aangezet en ook soms wat zwaarzinnig. Dostojevski is wel weer leuk dan.quote:Op donderdag 28 december 2006 20:08 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik heb nooit zoveel Russische dingen gelezen. Een keer Gogol's Dagboek van een Gek, maar daar is het wel bij gebleven. Ik vond dat overigens prachtig.
Ja, ja, dat herken ik. Bij mij zit het er echter meer in dat ik gewoon een apatische lul ben. Er zijn maar héél weinig dingen waar ik me nog over kan verwonderen of verbazen. Kafka roept dat in me op. Daar geniet ik van. Dan denk ik: 'Ha! Ben ik toch nog een mens zeg!'quote:Op donderdag 28 december 2006 20:16 schreef LXIV het volgende:
Kijk, mijn gevoel bij Kafka...
Vroeger, toen ik nog jong en onnozel was, waren er nog allerlei dingen die in mij een soort magisch gevoel opriepen. Veel hele gewone, triviale dingen die, omdat ik niet wist hoe het werkte of wat er achter stak, me ontzettend fascineerden.
Zo vond ik alles wat met electronica en electriciteit te maken had geweldig interessant. In die tijd was alles nog niet vergeven van de electronica, een radio en later een televisie was alles wat wij op dat gebied zo ongeveer hadden. Een radio, met glimmende buizen en die karakteristieke electrische brandlucht,, wanneer je hem openmaakte al die onbegrijpelijke onderdeeltjes en draadjes, waar dan ook na 5 minuten geluid uit kwam, het was voor mij niets meer dan een wonder.
Dat is het niet lang gebleven, want toen ik eenmaal electrotechniek ging studeren, en wist wát al die onderdeeltjes deden, en dus ook dat het alles niet met magie te maken had, verloor het meteen al zijn bekoring.
Dit geld natuurlijk ook voor het idee dat er in oude boeken in de bibliotheek schatkaarten verstopt kunnen zitten, dat er nog gebieden op aarde zijn waar niemand ooit geweest is, de mogeljikheid om met allerhande rommel uit de schoonmaakmiddelenkast van je moeder een middel te brouwen waarmee je onzichtbaar bent, et cetera. Door scholing wordt je hoop op al die zaken ontnomen, wat overblijft is een koud en ontluisterend wereldbeeld. Dat je desnoods helemaal kunt narekenen op de zakjapanner. Dan is de magie verdwenen.
Een heel enkele keer, bijvoorbeeld wanneer ik Kafka lees, maar ook wel met andere vormen van kunst, komt dat gevoel van vroeger weer terug. Dat mysterie, dat onkenbare. Daarom vind ik Kafka zo goed.
Weinig dingen waar ik me nog over kan verwonderen of verbazen. Inderdaad, zo is het.quote:Op donderdag 28 december 2006 20:24 schreef JAM het volgende:
[..]
Ja, ja, dat herken ik. Bij mij zit het er echter meer in dat ik gewoon een apatische lul ben. Er zijn maar héél weinig dingen waar ik me nog over kan verwonderen of verbazen. Kafka roept dat in me op. Daar geniet ik van. Dan denk ik: 'Ha! Ben ik toch nog een mens zeg!'
Tja, Nietzche. Ik vind dat toch wel erg moeilijk allemaal.quote:Op donderdag 28 december 2006 20:12 schreef JAM het volgende:
Ik had zo graag gezien dat Nietzsche zich met proza had bezig gehouden. Die man schrijft werkelijk prachtig.
Gefeliciteerd, en een goed begin, de post rondbrengen. Dat is bijna hetzelfde als schrijven.quote:Op donderdag 28 december 2006 20:32 schreef JAM het volgende:
Oh; voor wie het trouwens interesseert, ik heb eindelijk werk. Vanaf morgenochtend breng ik in navolging van Raymond van Barneveld en Charles Bukowski de post rond.
Met zijn filosofie heb ik me nooit zo intensief bezig gehouden. Ik vind dat vermoeiend, filosofie. Om zijn autobiografie heb ik vooral heel erg hard moeten lachen. Daar zijn werkelijk briljante passages te vinden.quote:Op donderdag 28 december 2006 20:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tja, Nietzche. Ik vind dat toch wel erg moeilijk allemaal.
Een tijd geleden was het nogal populair onder politici en andere B.N.'ers om luidkeels te roepen hoe ontzettend Nietzsche hun beïnvloedt had. Adelmund, Jorritsma, dat soort typetjes.
Dan dacht ik bij mezelf: Nietzsche? Hen beïnvloed? Ik snap nauwelijks waarover het gaat, terwijl ik toch het gros van zijn werken gelezen heb, sommige meermaals, de omgeving en tijd waarin hij schreef goed ken, en niet op mijn achterhoofd ben gevallen. Zouden zij dan naast hun drukke overige werkzaamheden écht de tijd genomen hebben hem nóg beter te bestuderen? En er meer uit opgepakt hebben dan ik? En waarom merk ik daar dan niets van in hun politieke uitingen? Want als je Nietzsche begrepen hebt, en hij heeft je ook nog beïnvloedt, nou maak dan je borst maar nat, dat is niet niks...
Nietzsche, ik weet niet precies wat ik ermee aanmoet.
quote:In der That, ich habe bis zu
meinen reifsten Jahren immer nur schlecht gegessen, - moralisch
ausgedrückt "unpersönlich", "selbstlos", "altruistisch", zum Heil
der Köche und andrer Mitchristen. Ich verneinte zum Beispiel durch
Leipziger Küche, gleichzeitig mit meinem ersten Studium Schopenhauer's
(1865), sehr ernsthaft meinen "Willen zum Leben". Sich zum Zweck
unzureichender Ernährung auch noch den Magen verderben - dies Problem
schien mir die genannte Küche zum Verwundern glücklich zu lösen.
(Man sagt, 1866 habe darin eine Wendung hervorgebracht -.) Aber die
deutsche Küche überhaupt - was hat sie nicht Alles auf dem Gewissen!
Die Suppe vor der Mahlzeit (noch in Venetianischen Kochbüchern des 16.
Jahrhunderts alla tedesca genannt); die ausgekochten Fleische, die
fett und mehlig gemachten Gemüse; die Entartung der Mehlspeise
zum Briefbeschwerer! Rechnet man gar noch die geradezu viehischen
Nachguss-Bedürfnisse der alten, durchaus nicht bloss alten Deutschen
dazu, so versteht man auch die Herkunft des deutschen Geistes - aus
betrübten Eingeweiden... Der deutsche Geist ist eine Indigestion,
er wird mit Nichts fertig. - Aber auch die englische Diät, die, im
Vergleich mit der deutschen, selbst der französischen, eine Art
"Rückkehr zur Natur", nämlich zum Canibalismus ist, geht meinem eignen
Instinkt tief zuwider; es scheint mir, dass sie dem Geist schwere
Füsse giebt - Engländerinnen-Füsse... Die beste Küche ist die
Piemont's. - Alkoholika sind mir nachtheilig; ein Glas Wein oder Bier
des Tags reicht vollkommen aus, mir aus dem Leben ein "Jammerthal" zu
machen, - in München leben meine Antipoden. Gesetzt, dass ich dies
ein wenig spät begriff, erlebt habe ich's eigentlich von Kindesbeinen
an. Als Knabe glaubte ich, Weintrinken sei wie Tabakrauchen anfangs
nur eine Vanitas junger Männer, später eine schlechte Gewöhnung.
Vielleicht, dass an diesem herben Urtheil auch der Naumburger Wein
mit schuld ist. Zu glauben, dass der Wein erheitert, dazu müsste ich
Christ sein, will sagen glauben, was gerade für mich eine Absurdität
ist. Seltsam genug, bei dieser extremen Verstimmbarkeit durch kleine,
stark verdünnte Dosen Alkohol, werde ich beinahe zum Seemann, wenn es
sich um starke Dosen handelt. Schon als Knabe hatte ich hierin meine
Tapferkeit. Eine lange lateinische Abhandlung in Einer Nachtwache
niederzuschreiben und auch noch abzuschreiben, mit dem Ehrgeiz in
der Feder, es meinem Vorbilde Sallust in Strenge und Gedrängtheit
nachzuthun und einigen Grog von schwerstem Kaliber über mein Latein zu
giessen, dies stand schon, als ich Schüler der ehrwürdigen Schulpforta
war, durchaus nicht im Widerspruch zu meiner Physiologie, noch
vielleicht auch zu der des Sallust wie sehr auch immer zur ehrwürdigen
Schulpforta... Später, gegen die Mitte des Lebens hin, entschied ich
mich freilich immer strenger gegen jedwedes "geistige" Getränk: ich,
ein Gegner des Vegetarierthums aus Erfahrung, ganz wie Richard Wagner,
der mich bekehrt hat, weiss nicht ernsthaft genug die unbedingte
Enthaltung von Alcoholicis allen geistigeren Naturen anzurathen.
Wasser thut's... Ich ziehe Orte vor, wo man überall Gelegenheit hat,
aus fliessenden Brunnen zu schöpfen (Nizza, Turin, Sils); ein kleines
Glas läuft mir nach wie ein Hund. In vino veritas: es scheint, dass
ich auch hier wieder über den Begriff "Wahrheit" mit aller Welt
uneins bin: - bei mir schwebt der Geist über dem Wasser... Ein paar
Fingerzeige noch aus meiner Moral. Eine starke Mahlzeit ist leichter
zu verdauen als eine zu kleine. Dass der Magen als Ganzes in
Thätigkeit tritt, erste Voraussetzung einer guten Verdauung. Man
muss die Grösse seines Magens kennen. Aus gleichem Grunde sind
jene langwierigen Mahlzeiten zu widerrathen, die ich unterbrochne
Opferfeste nenne, die an der table d'hôte. - Keine Zwischenmahlzeiten,
keinen Café: Café verdüstert. Thee nur morgens zuträglich. Wenig, aber
energisch; Thee sehr nachtheilig und den ganzen Tag ankränkelnd, wenn
er nur um einen Grad zu schwach ist. Jeder hat hier sein Maass, oft
zwischen den engsten und delikatesten Grenzen. In einem sehr agaçanten
Klima ist Thee als Anfang unräthlich: man soll eine Stunde vorher eine
Tasse dicken entölten Cacao's den Anfang machen lassen. - So wenig als
möglich sitzen; keinem Gedanken Glauben schenken, der nicht im Freien
geboren ist und bei freier Bewegung, in dem nicht auch die Muskeln
ein Fest feiern. Alle Vorurtheile kommen aus den Eingeweiden. - Das
Sitzfleisch - ich sagte es schon einmal - die eigentliche Sünde wider
den heiligen Geist.
Ja, goed geschreven.quote:Op donderdag 28 december 2006 20:36 schreef JAM het volgende:
[..]
Met zijn filosofie heb ik me nooit zo intensief bezig gehouden. Ik vind dat vermoeiend, filosofie. Om zijn autobiografie heb ik vooral heel erg hard moeten lachen. Daar zijn werkelijk briljante passages te vinden.
Aangezien je Duits leest;
[..]
Flikker op man, met je vuile praat.quote:Op donderdag 28 december 2006 21:27 schreef JAM het volgende:
Ha! Lienekien! Ik wilde net masturberen met een aubergine in mijn poepgat! Wat een toeval zeg!
quote:Op donderdag 28 december 2006 20:32 schreef JAM het volgende:
Oh; voor wie het trouwens interesseert, ik heb eindelijk werk. Vanaf morgenochtend breng ik in navolging van Raymond van Barneveld en Charles Bukowski de post rond.
Ik ken Neerlandici die daar nog altijd hun brood mee verdienen.quote:Op donderdag 28 december 2006 21:31 schreef Augustina het volgende:
Gleuvenvuller.
Dan hadden ze maar een vak moeten leren, zeg ik dan weer.quote:Op donderdag 28 december 2006 21:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik ken Neerlandici die daar nog altijd hun brood mee verdienen.
Hoe is het verder?quote:Op donderdag 28 december 2006 21:34 schreef Augustina het volgende:
Het is een eerzaam beroep. En dan ook nog eens beginnen na de ergste drukte. Het zit hem mee, dat is duidelijk.
En dan houd ik mijn mond.quote:Op donderdag 28 december 2006 21:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan hadden ze maar een vak moeten leren, zeg ik dan weer.
Ook uitstekend. Het was nog spannend of ik vóór de kerst thuis zou zijn, maar alles kwam goed.quote:Op donderdag 28 december 2006 21:37 schreef Augustina het volgende:
Met mij is alles goed.En Kerst was gezellig. Hoe is het met jou?
Gatverdamme, die taalfout.quote:Op donderdag 28 december 2006 21:38 schreef JAM het volgende:
Ik zeg u nog; het schijnt dat men aubergine's ook kan neuken. Dag schatten..
Kijken de kinderen dan films, of maken/acteren ze er in?quote:Op donderdag 28 december 2006 21:42 schreef Augustina het volgende:
Geef dr maar een extra knuffel dan.
Mijn oudste doet mee aan het Kinder Film Festival. Vindt ze nog leuk ook.
Aubergines, niet aubergine's.quote:Op donderdag 28 december 2006 21:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zie geen taalfout?
Ik zeg u nog -voordat ik hier vertrek-:
Oh ja, want ook zonder zo'n haakje verandert de klank niet.quote:Op donderdag 28 december 2006 21:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Aubergines, niet aubergine's.![]()
Ze maakt een Stop Motion (dat woord heb ik geleerd van AR, toen hij zijn Talpa filmpje maaktequote:Op donderdag 28 december 2006 21:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Kijken de kinderen dan films, of maken/acteren ze er in?
Ah.quote:Op donderdag 28 december 2006 23:58 schreef Bupatih het volgende:
Wat snap je er niet aan?
Viva -> hekel aan reisblogs -> linkt als voorbeeld naar een nepblog -> ik maak 'm aan, maar doe dat op een manier waardoor het overduidelijk is dat het nep is -althans, daar mag je toch van uitgaan- -> GS'ers ontdekken de link uit het artikel ook -> gaan er naartoe -> hebben niet door dat het nep is.
Precies hetzelfde verhaal, maar dan zonder verbindingswoorden en mét tussenstreepjes.quote:Op donderdag 28 december 2006 23:59 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Ah.
Ja, zo is het ineens geheel duidelijk.
(. )
Of Aniek die vanaf de Eiffeltoren naar beneden kijkt!quote:
Deze? Heel kort.quote:Op vrijdag 29 december 2006 00:05 schreef De-oneven-2 het volgende:
En hoelang doe je daar nu over, Bupa? Zo'n grap?
Hoezo 'deze'? Heb je er meer?quote:Op vrijdag 29 december 2006 00:07 schreef Bupatih het volgende:
Deze? Heel kort.
Echt?quote:Op vrijdag 29 december 2006 00:08 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Oh, ok.
Ik zou daar een dagtaak aan hebben, namelijk.
quote:
Niet echt dus.quote:Op vrijdag 29 december 2006 00:12 schreef Bupatih het volgende:
Al ligt er wel iets op de planken. (Een hele tijd.)
Daar ben ik ook blij om, Do2.quote:Op vrijdag 29 december 2006 00:15 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik ben allang blij dat ik de toetsen kan vinden, Bupa.
Dat had ik nou nooit achter je gezocht.quote:Op vrijdag 29 december 2006 00:24 schreef De-oneven-2 het volgende:
Oh,
daar ging ik wel vanuit, eigenlijk.
Vind je dat een leuk grapje, Do2?quote:
Welke van de vijf mooie meiden vind jij gek?quote:Op vrijdag 29 december 2006 00:28 schreef De-oneven-2 het volgende:
En wie is die gekke ( -maar mooie- ) meid, eigenlijk?
Oh, dan vraag ik het je morgen nog wel een keer.quote:Op vrijdag 29 december 2006 00:32 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik vind 'm leuk, Bupa.
Maar ik ben wel dronken...
Da's Bob. (Die punt hoort bij haar naam.)quote:Op vrijdag 29 december 2006 00:34 schreef De-oneven-2 het volgende:
Oh, het zijn er meer...
Ik zag er in de gauwigheid eentje met de tong richting camera...
O, dank.quote:Op vrijdag 29 december 2006 00:36 schreef De-oneven-2 het volgende:
In z'n fotoboek, broer.
Ja. Nou ja, eentje al een hele tijd niet meer (ze lurkt wel). En een andere sinds kort niet meer echt...quote:Op vrijdag 29 december 2006 00:39 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ah, ok.
En die dames zitten ook allemaal op Fok, of zo?
quote:Op vrijdag 29 december 2006 00:44 schreef broer het volgende:
Verder niet erg. Ik moet alleen die foto's van mijn computer verwijderen, wil ik de politie niet aan de deur krijgen.
Ik ben het geheel met je eens.quote:Op vrijdag 29 december 2006 00:40 schreef De-oneven-2 het volgende:
Het is een mooie verzameling.
Nee, joh. Allemaal minimaal 18.quote:
Die tweede ook.quote:Op vrijdag 29 december 2006 00:46 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ja, die eerste heeft haar gezicht ook goed verstopt.
Jij bent toch niet veel ouder? Dan kan het toch wel?quote:Op vrijdag 29 december 2006 00:45 schreef Bupatih het volgende:
Waarom is zij pas 13?!
En wat doet ze in mijn fotoboek?!
19, broer.quote:Op vrijdag 29 december 2006 00:47 schreef broer het volgende:
[..]
Jij bent toch niet veel ouder? Dan kan het toch wel?
18.quote:Op vrijdag 29 december 2006 00:49 schreef De-oneven-2 het volgende:
Hoe oud is Sophie-dinges?
Huuuu, ben jij al 32.quote:Op vrijdag 29 december 2006 00:49 schreef broer het volgende:
[..]
O, sorry. Op de afstand die ik mij van die leeftijden bevind, is dat ongeveer hetzelfde.
Wat bedoel je? Hoe oud ze is of hoe oud ze wil lijken?quote:Op vrijdag 29 december 2006 00:49 schreef De-oneven-2 het volgende:
Hoe oud is Sophie-dinges?
Ook. Achttien dus.quote:Op vrijdag 29 december 2006 00:51 schreef De-oneven-2 het volgende:
En de laatste, hoe oud is die?
Hoezo 'wil lijken'?quote:Op vrijdag 29 december 2006 00:51 schreef broer het volgende:
[..]
Wat bedoel je? Hoe oud ze is of hoe oud ze wil lijken?
Ach, kom op. Ze wil eruitzien als een carrièrevrouw van 35.quote:Op vrijdag 29 december 2006 00:53 schreef Bupatih het volgende:
Hoezo 'wil lijken'?
Volgens mij valt dat ook wel mee...
Zal ik het 'r vragen?quote:Op vrijdag 29 december 2006 00:54 schreef broer het volgende:
[..]
Ach, kom op. Ze wil eruitzien als een carrièrevrouw van 35.
Nee. Duh.quote:Op vrijdag 29 december 2006 00:55 schreef De-oneven-2 het volgende:
Nou, daar slaagt ze dan niet volledig in, broer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |