Kijk, dit is een reactie waar ik iets aan heb, bedankt.quote:Op vrijdag 22 december 2006 11:21 schreef Biancavia het volgende:
Er bestaan wel boekjes over, zoals 'Schrijven voor je plezier' van Bert Reesinck.
Maar daar staan vaak dingen in die je zelf eigenlijk al zou moeten weten of kunnen bedenken.
Zo heb ik ook zo'n schrijverscursus van de NHA ingekeken.![]()
Maar als daar dingen in staan die je nog niet weet dan zul je denk ik nooit echt goed kunnen schrijven.
Schrijven leer je voornamelijk door het gewoon te doen. En veel romans lezen natuurlijk.
Hier kun je een gratis workshop verhalen schrijven volgen: http://www.verhalensite.com/
Om volkomen eerlijk te zijn wil ik graag fantasy schrijven. Ik vind het heel mooi, hoe mensen een wereld in zijn geheel kunnen verzinnen en deze zo mooi kunnen omschrijven. Ik wil graag fantasy schrijven...quote:Op vrijdag 22 december 2006 17:40 schreef JAM het volgende:
De vervolgvraag; wilt u graag een roman schrijven, of wilt u een roman geschreven hebben?
Of dat je een hekel aan een karakter krijgt, omdat hij altijd zo stom doet!quote:Op zaterdag 23 december 2006 13:03 schreef teamlead het volgende:
goed topicIk ben al een paar keer begonnen, maar op de een of andere manier heb ik de karakters niet onder controle. Klinkt een beetje vaag wellicht, maar tijdens het schrijven zeggen en doen mijn karakters plots dingen die ik eigenlijk niet wil
![]()
quote:Op zaterdag 23 december 2006 13:08 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Of dat je een hekel aan een karakter krijgt, omdat hij altijd zo stom doet!![]()
Ja, allicht. Maar lijkt het je naar een beeldscherm staren en dan op je toetsenbord rammen zo leuk, of ooit met een boekwerk in je hand rondlopen en zeggen: 'Kaaik! Dat heeft maain gemaakt!' nu zo leuk?quote:Op vrijdag 22 december 2006 23:49 schreef G.Fawkes het volgende:
[..]
Om volkomen eerlijk te zijn wil ik graag fantasy schrijven. Ik vind het heel mooi, hoe mensen een wereld in zijn geheel kunnen verzinnen en deze zo mooi kunnen omschrijven. Ik wil graag fantasy schrijven...
Een beetje naar mijn beelscherm staren en op mijn toestenbord rammen kan ik ook op fok. Maar ik heb een aantal ideeen over een wereld en die wil ik graag op papier hebben. Ik denk namelijk dat ze wel potentie hebben. Ik ben onderhand ook al begonnen...quote:Op zaterdag 23 december 2006 21:34 schreef JAM het volgende:
[..]
Ja, allicht. Maar lijkt het je naar een beeldscherm staren en dan op je toetsenbord rammen zo leuk, of ooit met een boekwerk in je hand rondlopen en zeggen: 'Kaaik! Dat heeft maain gemaakt!' nu zo leuk?
Wellicht zou mevrouw Dorrestein er goed aan doen eerst zelf te leren schrijven voordat ze zich met zoiets bezig houdt en zo het risico loopt anderen te versjteren met haar geneuzel.quote:Op maandag 25 december 2006 15:39 schreef Mjam het volgende:
Renate Dorrestein heeft een boek geschreven voor beginnende schrijvers: http://www.renatedorrestein.nl/index.php?id=55
Ik heb een goeie tip voor je:quote:Op vrijdag 22 december 2006 23:49 schreef G.Fawkes het volgende:
Om volkomen eerlijk te zijn wil ik graag fantasy schrijven. Ik vind het heel mooi, hoe mensen een wereld in zijn geheel kunnen verzinnen en deze zo mooi kunnen omschrijven. Ik wil graag fantasy schrijven...
quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:25 schreef OllieA het volgende:
Wat een wonderlijke opvattingen in dit topic.
Alsof schrijven toch vooral het opborrelen van woordjes uit interessante mensjes zou zijn.
Alsof er aan schrijven geen ambachtelijke kanten zouden zitten.
Het sterft hier in Nederland van de mensen die 'aldoende vanzelf leren'. Die 'gewoon beginnen'.
Het resultaat is doorgaans bagger.
Als je wilt leren schrijven, volg een schrijfcursus. En hoop vervolgens maar dat je iets te melden hebt, een authentieke stem kan ontwikkelen.
Als je een beetje kan schilderen of tekenen moet je ook vooral niet naar de kunstacademie gaan, je zou er eens iets kunnen leren.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 14:43 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..].
Oefening baart kunst, niet den academie of den LOI-cursist. Noch de LOI-cursusdocent baart veel kunst, anders was deze geen LOI-cursusdocent geworden.
Ja, oké, je zou iets kunnen leren, dat klopt. Heeeeel veel. Heeeel veel over wat jouw leraar of academie vindt. Heeeel veel. Soooo veel. Dan sit hoofje vol met poepoe.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 16:23 schreef OllieA het volgende:
[..]
Als je een beetje kan schilderen of tekenen moet je ook vooral niet naar de kunstacademie gaan, je zou er eens iets kunnen leren.
Gewoon blijven oefenen en doen joh!
Ach zo!quote:Op zaterdag 6 januari 2007 16:42 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Ja, oké, je zou iets kunnen leren, dat klopt. Heeeeel veel. Heeeel veel over wat jouw leraar of academie vindt. Heeeel veel. Soooo veel. Dan sit hoofje vol met poepoe.
Nee, ik vrees conditionering, in wat voor mate dan ook. Niet elke leraar conditioneert, maar in de mensen om mij heen die op den academie vertoeven, heb ik niet anders dan een conditionering gezien. Ik denk dat dit meer ligt aan den academie dan aan de leerling. Nee, niets mis met leraren. Wel den hedendaagse conventionele leraar.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 16:50 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ach zo!
Jij bent er zo eentje die bang is de 'authentieke kunstenaar in jezelf' te verliezen, wanneer je een leraar tegenkomt.
Dat duidt op een gebrek aan zelfvertrouwen.
Tja of je hebt talent wat door de juiste mensen wordt ontdekt.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:25 schreef OllieA het volgende:
Wat een wonderlijke opvattingen in dit topic.
Alsof schrijven toch vooral het opborrelen van woordjes uit interessante mensjes zou zijn.
Alsof er aan schrijven geen ambachtelijke kanten zouden zitten.
Het sterft hier in Nederland van de mensen die 'aldoende vanzelf leren'. Die 'gewoon beginnen'.
Het resultaat is doorgaans bagger.
Als je wilt leren schrijven, volg een schrijfcursus. En hoop vervolgens maar dat je iets te melden hebt, een authentieke stem kan ontwikkelen.
Sonja Bakker!quote:Op zondag 7 januari 2007 00:13 schreef Stali het volgende:
[..]
Tja of je hebt talent wat door de juiste mensen wordt ontdekt..
Dit komt uiteraard zelden voor want vaker is dit het zwak excuus om vooral geen cursus te willen doen.
Maar wat hebben we in de aanbieding? De LOI of NTI? Daar brengen ook heel wat mensen zakken geld naar toe he? En ook na het volgen van zo'n cursus is het resultaat blijkbaar toch ook bagger. Ik ken in ieder geval geen schrijvers die voor het publiceren van hun boeken eerst efkes een cursus bij de LOI of NTI hebben gedaan. Dus in dat opzicht kan ik me de weerzin wel voorstellen.
Wat is nu eigenlijk een goede cursus?
Bij schrijven moet je wel discipline hebben om eens iets af te maken, JAM. Dat zou misschien leuke resultaten opleveren.quote:Op vrijdag 22 december 2006 17:39 schreef JAM het volgende:
SCHIJT AAN ALLES.
En gewoon schrijven. Dat soort dingen van: 'Je moet dit doen, je moet dat doen. Ik kan je aanraden dit te doen, ik kan u aanraden dat niet te doen.'-etc. (Dat wil zeggen; advies en principes over het schrijven) worden enkel GESCHREVEN en GEHANTEERD door degenen die niet kunnen schrijven, want, hadden zij dat wel gekund, dan hadden zij wel iets beters dan een fokkin' handleiding geschreven. De drang om dat soort dingen te doen, het schrijven over het hoe te schrijven, komt voort uit de wens te kunnen schrijven, maar men kan dit niet, dus gaat men dan voor zichzelf uitleggen waarom men niet kan schrijven in de hoop zo tot beter schrijverschap te komen.
Ik zeg u:
SCHIJT AAN ALLES.
En gewoon schrijven. Dat levert toch de beste resultaten.
Dat is weer een ander verhaal natuurlijk.quote:Op zondag 7 januari 2007 00:24 schreef Stali het volgende:
[..]
Bij schrijven moet je wel discipline hebben om eens iets af te maken, JAM. Dat zou misschien leuke resultaten opleveren.
Ze heeft de Brood & Banket-cursus gedaan?quote:Op zondag 7 januari 2007 00:14 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Sonja Bakker!
Maar dat was dan geen schrijfcursus.![]()
Discipline:quote:Op zondag 7 januari 2007 00:26 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Dat is weer een ander verhaal natuurlijk.
En ook discipline kun je niet leren door een LOI-cursus te gaan doen.
De meeste schrijvers lopen er ook niet mee te koop hoor. Ik ken er wel een heel stel, maar ga hier niet de namen noemen. Als ze er zelf hun muil over houden, wat zal ik het dan op straat gooien.quote:Op zondag 7 januari 2007 00:13 schreef Stali het volgende:
[..]
Tja of je hebt talent wat door de juiste mensen wordt ontdekt..
Dit komt uiteraard zelden voor want vaker is dit het zwak excuus om vooral geen cursus te willen doen.
Maar wat hebben we in de aanbieding? De LOI of NTI? Daar brengen ook heel wat mensen zakken geld naar toe he? En ook na het volgen van zo'n cursus is het resultaat blijkbaar toch ook bagger. Ik ken in ieder geval geen schrijvers die voor het publiceren van hun boeken eerst efkes een cursus bij de LOI of NTI hebben gedaan. Dus in dat opzicht kan ik me de weerzin wel voorstellen.
Wat is nu eigenlijk een goede cursus?
Hermine Landvreugd idem dito: Schrijversvakschool.quote:Mireille Geus
voltooide in 1993 de opleiding aan Schrijversvakschool ’t Colofon met de toneeltekst Dierenhart. Daarna schreef ze voor jeugdtoneel o.a. Geschiedenis van de nacht (1996), Tuig (1998) en De Olifantensteen (1998). Samen met Wijnand Stomp maakte ze een bewerking van het boek i (2000) van Miep Diekmann. In 2003 kwam haar eerste kinderboek uit: Virenzo en ik (Vlag en wimpel 2004). Ze heeft een praktijk als individuele schrijfcoach en geeft adviezen aan bedrijven. Winnares van de Gouden griffel 2006 met haar jeugdboek Big (2005).
Aan de schrijversvakschool zijn ook niet de slechtste leraren verbonden; ik dacht dat Thomas Rosenboom er las gaf, weet het niet zeker - wel dat hij les geeft, niet of het idd op die school is.quote:Op zondag 7 januari 2007 00:35 schreef OllieA het volgende:
En wat een goeie cursus is, vind ik moeilijk te zeggen. Dat hangt af van hoe het would-be schrijvertje in elkaar steekt. Voor de een is de LOI-cursus prima, de ander heeft meer aan een workshop-achtige vorm zoals die door de Schrijversvakschool wordt aangeboden.
Vraag eerst even of ze een hond heeft.quote:Op zondag 7 januari 2007 03:02 schreef JAM het volgende:
Nadine, je kutje. Ik wil er aan likken en dan, als je kutje lekker nat is, m'n pik erin stoppen. Dat vind je kutje wel lekker. Dat weet ik, dat je kutje dat lekker vindt.
Is dit je eerste schrijfoefening van vandaag?quote:Op zondag 7 januari 2007 03:02 schreef JAM het volgende:
Nadine, je kutje. Ik wil er aan likken en dan, als je kutje lekker nat is, m'n pik erin stoppen. Dat vindt je kutje wel lekker. Dat weet ik, dat je kutje dat lekker vindt.
Was het maar zo'n feest. Ik heb honger en de filet americain is over datum.quote:Op zondag 7 januari 2007 03:08 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Is dit je eerste schrijfoefening van vandaag?![]()
Hè, eindelijk. Iemand in TTK die nu eens niet de mening is toegedaan dat een Echte Schrijver vooral af en toe nipt aan zijn glas whisky of rode wijn, het leven van een bohemien leidt, en dat de inspiratie dan vanzelf wel komt. Er zijn me te veel mensen in dit subforum die in 'genieën' geloven.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:25 schreef OllieA het volgende:
Dat geeft niks, joh. Die filet americain kun je nog best eten, zei mijn moeder altijd. Pas als het groen uitslaat, met van die pluisjes erop, verwijder je met een scherp mes het bovenste laagje. (Kom op, JAM - jij bent toch de man die naalden in zijn hals steekt om een beetje lekker te trippen...?)quote:Op zondag 7 januari 2007 03:10 schreef JAM het volgende:
Was het maar zo'n feest. Ik heb honger en de filet americain is over datum.
Nadine, het stadium van groen uitslaan en pluisjes was vorige week ergens. Ik bedoelde - over- datum. Niet; op tijd. Rijp. Hoe je het ook wil noemen.quote:Op zondag 7 januari 2007 03:17 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Dat geeft niks, joh. Die filet americain kun je nog best eten, zei mijn moeder altijd. Pas als het groen uitslaat, met van die pluisjes erop, verwijder je met een scherp mes het bovenste laagje. (Kom op, JAM - jij bent toch de man die naalden in zijn hals steekt om een beetje lekker te trippen...?)
Dan kun je daarna aan je schrijfoefening beginnen![]()
Daarom nog een tip: de journalistiek. Om het vak te leren.quote:Op zondag 7 januari 2007 03:17 schreef broer het volgende:
Hè, eindelijk. Iemand in TTK die nu eens niet de mening is toegedaan dat een Echte Schrijver vooral af en toe nipt aan zijn glas whisky of rode wijn, het leven van een bohemien leidt, en dat de inspiratie dan vanzelf wel komt. Er zijn me te veel mensen in dit subforum die in 'genieën' geloven.
Schrijvers zijn gewoon arbeiders met veel fantasie. Niets meer en niets minder.
Dan is schrijven opeens 'werk'.quote:Op zondag 7 januari 2007 03:17 schreef broer het volgende:
[..]
Schrijvers zijn gewoon arbeiders met veel fantasie. Niets meer en niets minder.
Wat doe je voor journalistiek?quote:Op zondag 7 januari 2007 03:27 schreef Nadine26 het volgende:
Ja, ik doe tegenwoordig aan journalistiek![]()
Hoezo 'opeens'?quote:Op zondag 7 januari 2007 03:30 schreef Biancavia het volgende:
Dan is schrijven opeens 'werk'.
Klopt. Je hebt grofweg twee soorten journalisten: mooischrijvers en nieuwsneuzen. Beiden onmisbaar voor welk medium dan ook.quote:Op zondag 7 januari 2007 03:31 schreef broer het volgende:
[..]
Wat doe je voor journalistiek?
Overigens kom ik verschillende 'journalisten' tegen die geen idee hebben wat schrijven nu eigenlijk is. Die hebben een neus voor nieuws. Dat is veel meer waard, maar dat betekent niet dat ze ook daadwerkelijk mooie zinnen kunnen maken. Na een bepaalde tijd, misschien. En dan alleen als ze goed lezen wat hun eindredacteur uiteindelijk met hun stuk doet.
Nee, wat mij betreft gaat het om leren hoe je iets vertelt wat ook voor een lezer interessant en te volgen is.quote:Op zondag 7 januari 2007 03:41 schreef Biancavia het volgende:
Gaat het nu over zelfdiscipline?
Zelfdiscipline, uuuuuuugh. Wie dat ooit verzonnen heeft, ik kan niet anders dan denken dan dat het persoon in kwestie er hele, hele wrede en gemene bedoelingen mee heeft gehad.quote:Op zondag 7 januari 2007 03:41 schreef Biancavia het volgende:
Gaat het nu over zelfdiscipline?
Naar mijn mening is dat iets wat erg moeilijk aan te leren is.quote:Op zondag 7 januari 2007 03:43 schreef broer het volgende:
[..]
Nee, wat mij betreft gaat het om leren hoe je iets vertelt wat ook voor een lezer interessant en te volgen is.
Vrede bedoelingen, dat is mooi JAMquote:Op zondag 7 januari 2007 03:44 schreef JAM het volgende:
[..]
Zelfdiscipline, uuuuuuugh. Wie dat ooit verzonnen heeft, ik kan niet anders dan denken dan dat het persoon in kwestie er hele, hele vrede en gemene bedoelingen mee heeft gehad.
Het doet denken aan zelfkastijding.quote:Op zondag 7 januari 2007 03:44 schreef JAM het volgende:
[..]
Zelfdiscipline, uuuuuuugh. Wie dat ooit verzonnen heeft, ik kan niet anders dan denken dan dat het persoon in kwestie er hele, hele vrede en gemene bedoelingen mee heeft gehad.
Vrede én gemene bedoelingen!quote:Op zondag 7 januari 2007 03:45 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Vrede bedoelingen, dat is mooi JAM![]()
En vraak?quote:Op zondag 7 januari 2007 03:46 schreef JAM het volgende:
Ja, dat was niet helemaal lekker, dat van die vrede. Maar, soit, soit. Ik zeg ook; vratten.
VREVEL.quote:Op zondag 7 januari 2007 03:47 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
En vraak?
Daar klinkt het wel lekker bij![]()
VRAAK!
Nee, hoor. Dat is heel gemakkelijk aan te leren. Zélfs met behoud van je eigen 'stem', 'toon', 'identiteit', of weet ik veel wat voor andere benaming je ervoor kunt bedenken.quote:Op zondag 7 januari 2007 03:44 schreef Biancavia het volgende:
Naar mijn mening is dat iets wat erg moeilijk aan te leren is.
En vrok!quote:Op zondag 7 januari 2007 03:49 schreef JAM het volgende:
En vroeging, natuurlijk.
Vroeging is ronduit prachtigquote:Op zondag 7 januari 2007 03:49 schreef JAM het volgende:
En vroeging, natuurlijk.
Tja. Gij zijt ook een debielquote:Op zondag 7 januari 2007 03:46 schreef JAM het volgende:
Ja, dat was niet helemaal lekker, dat van die vrede. Maar, soit, soit. Ik zeg ook; vratten.
Hm, ik was blijkbaar afgemeld. Wreemd.quote:Op zondag 7 januari 2007 03:50 schreef JAM het volgende:
Doe jij trouwens niet meer aan MSNSMNSMSNSMNSNMSMNSNMSMNSMNSSMNSMN'NEN, Bianca?
Merkvaardig...quote:Op zondag 7 januari 2007 03:51 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Hm, ik was blijkbaar afgemeld. Wreemd.
Ik kon in groep twee al schrijven. Stiekem.quote:Op zondag 7 januari 2007 03:52 schreef JAM het volgende:
Ik heb trouwens in groep drie leren schrijven. Einde fucking topic.
Neem nog een whisky.quote:Op zondag 7 januari 2007 03:52 schreef JAM het volgende:
Ik heb trouwens in groep drie leren schrijven. Einde fucking topic.
Dat denk je toch niet echt, of wel?quote:Op zondag 7 januari 2007 03:56 schreef JAM het volgende:
Nee; maar; kom nu? Meer dan dat is het toch gewoon niet? LETTERS en LEESTEKENS. Meer is er niet toe, werkelijk!
Het ging van 'Ooma is lief' en 'De vogel zegt pip!'quote:Op zondag 7 januari 2007 03:55 schreef JAM het volgende:
Ja, echt schrijven, Bianca? Of ging dat van OTO en SON?
Natuurlijk.quote:
Als dat nog niet gedaan was door Jan Cremer, Herman Brusselmans en weet-ik-veel-wie-nog-meer, dan was het misschien leuk geweest.quote:Op zondag 7 januari 2007 03:59 schreef JAM het volgende:
En dan die pagina's helemaal VOLLULLEN gewoon!
Sonja Bakker?quote:Op zondag 7 januari 2007 03:59 schreef JAM het volgende:
En dan die pagina's helemaal VOLLULLEN gewoon!
JA ZO MOET JE KIJKEN KOM IK GISTEREN BIJ DE BAKKER AANZETTEN, ZIE JE HET VOOR JE? IK, IK, IK IN EEN BAKKER! HA HA HA ! ALLEEN DAT AL IS JE TOCH OM KAPOT TE LACHEN DAT IK ZO 'S OCHTENDS, JA, LET WEL, 'S OCHTENDS EEN BAKKER IN KOM LOPEN?! ZIE ! JE ! HET ! VOOR ! JE ! HA HA HA HA HAHA , OM JE GODVERDOMDE EEN SCHEUR IN JE REET TE LACHENGEWOON! NOU JA, DUS IK DIE BAKKER IN STAAT ER EEN TURK BIJ DE KASSA! AHAHAHAHAHAH HOOR JE WEL WAT IKZ EG? EEN TURK HE? EEN TURRUK, BIJ DE KASSA?! HAHAHA SNAPPIE EM HE HE HE EEN TRUURUK EEN TURRUK BIJ DE KASSA? MAAR! WAT! DOET! IE! DAAR! DAN?!?!?!!? HA HAHAAHAH DUS IN EIDER GEVAL SPOOYY SORRy< WAAR WAS IK?! IK STA BIJ DE BAKKER HE MET DIE TURRUK HAHAHAHA IK BLIJF HET LEUK VINDEN<
Nou, dan mag je blij zijn dat je in ieder geval nog wat talent hebt.quote:Op zondag 7 januari 2007 04:02 schreef JAM het volgende:
Ja, broer, ik denk dat werkelijk. Ze geven je letters mee en leestekens en dan zoek je het maar uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |