abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 24 december 2006 @ 13:33:13 #241
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_44704783
quote:
Op zondag 24 december 2006 13:16 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik heb het topic even heel snel doorzocht, dus ik kan iets over het hoofd hebben gezien, maar de eerste die het over de Tweede Wereldoorlog heeft, is de user boven jou. Ok, KB heeft het over "nazipropaganda", maar dat gaat over wat een andere user geschreven heeft en niet dit bericht op zich.
Wat een kolder man.

Het wordt idd niet gezegd met zoveel woorden, maar volgens jouw zijn dit soort uitspraken toch wel heel 'eng', en ik kan je uitdagen om uit te leggen wat dan het eindpunt zou zijn, maar dat weten we al, dus laten we onszelf de moeite besparen.

Je wint niet van intolerantie, door tot in het oneindige tolerant te zijn, maar die kant zie jij comfortabel niet, jij gaat lekker als vanouds door met de westerse wereld langs jouw liniaal der tolerantie te leggen, inclusief moralistisch vingertje, als een partij niet voldoet aan jouw criteria.
pi_44705121
quote:
Op zondag 24 december 2006 11:44 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Wat je nu zegt is een beetje hetzelfde als het onkennen van de holocaust. Bij dergelijke opmerkingen word ik lichtelijk onpasselijk en schaam mij dat Nederland zulke idioten voortbrengt.
Dat jij onpasselijk wordt zegt toch dat je een ander moreel kader hebt dan die andere Blanke Hollander, Monidique?
pi_44705478
Howard is nu de eerste die dit zegt; er zullen er nog wel een paar volgen over verloop van tijd. NIet zo gek ook, als je naar de geschiedenis kijkt zie je dat er vrijwel altijd wel ergens een oorlog wordt gevoerd. Zou dat zijn omdat verschillende volkeren zo goed met elkaarkunnen integreren, of zou er een andere reden voor zijn?
Big dick.
  zondag 24 december 2006 @ 13:53:48 #244
6484 ExTec
pi_44705552
quote:

[..]

Wat je nu zegt is een beetje hetzelfde als het onkennen van de holocaust. Bij dergelijke opmerkingen word ik lichtelijk onpasselijk en schaam mij dat Nederland zulke idioten voortbrengt.
Daar zou ik het niet mee vergelijken.

Dat het voor de rest wel een zeer-oudbakken cultuur-relativistisch argument is, is een feit.

Argumenten als dat er 'geen nederlandse cultuur bestaat' zijn te naief om serieus te nemen.
  Donald Duck held zondag 24 december 2006 @ 13:54:07 #245
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_44705565
quote:
Op zondag 24 december 2006 13:16 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik heb het topic even heel snel doorzocht, dus ik kan iets over het hoofd hebben gezien, maar de eerste die het over de Tweede Wereldoorlog heeft, is de user boven jou. Ok, KB heeft het over "nazipropaganda", maar dat gaat over wat een andere user geschreven heeft en niet dit bericht op zich.
niet enkel dit topic. maar werkelijke iedere keer als er iets over maatregelen tegen niet-integrerend tuig gezegd wordt, valt vroeg of laat altijd een nazi vergelijking.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_44705586
quote:
Op donderdag 21 december 2006 16:14 schreef MrVVD het volgende:

[..]

ik ben het volkomen eens met de topic. er staat eigenlijk niks geks. er staat niet iets als gij zult ook christen worden, of een minirokje aan doen en je laten gang bangen of donderdag vrijdag en zaterdag je zat zuipen, snuiven en elkaars vrouwen neuken. nee helemaal niets daarover. gewoon de wetten en het recht van de maatschappij accepteren waarin je woont. Niet mee eens even goede vrienden maar probeer het dan elders.

is gewoon zo, niets mis mee.
Kern van het betoog eigenlijk. Wat is de bron van het bericht trouwens?
pi_44705777
quote:
Op zondag 24 december 2006 13:28 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Traag van begrip?
Nee. Het is gewoon vrij apart iemand te vergelijken met een Holocaustontkenner als hij zegt dat dé Nederlandse waarden en normen niet bestaan.
quote:
Tip: google eens op normen en waarden! Ennehhh....... normen en waarden bestaan echt hoor...... 1.380.000 Hits maar over dit begrip.
"Aliens on mars" heeft honderdduizend hits meer. Ik ontken niet dat er normen en waarden zijn. Ik denk zelfs dat er wel Nederlandse waarden en normen zijn, ongeveer, dat is cultuur namelijk. Het punt is dan alleen wel dat je zult moeten generaliseren. Ik reageerde op "Wat vind je van iemand die de Nederlandse waarden en normen niet accepteert?" en sja, die dé Nederlandse waarden en normen bestaan niet. Drie kussen op de wangen? Rond etenstijd iemand bezoeken? Etcetara. Iedereen heeft weer andere waarden en normen en die zijn net zo Nederlands als de andere. Maar goed, sociaal of cultureel kun je vast wel door middel van generalisatie op deze waarden en normen komen, maar het raakt hier het juridische (maar is het nog niet) en dan kun je niet stellen dat dergelijke waarden en normen er zijn. Mits je niet in een totalitaire staat wil leven, althans.
pi_44705869
quote:
Op zondag 24 december 2006 13:33 schreef ExTec het volgende:
Het wordt idd niet gezegd met zoveel woorden,
Nee, niet met zoveel woorden, nee. Ook niet met maar één woord.
quote:
maar volgens jouw zijn dit soort uitspraken toch wel heel 'eng', en ik kan je uitdagen om uit te leggen wat dan het eindpunt zou zijn, maar dat weten we al, dus laten we onszelf de moeite besparen.
Ja, de uitspraken zijn eng. Dus...? Waar is die vermaledijde Tweede Wereldoorlog nou?
quote:
Je wint niet van intolerantie, door tot in het oneindige tolerant te zijn, maar die kant zie jij comfortabel niet, jij gaat lekker als vanouds door met de westerse wereld langs jouw liniaal der tolerantie te leggen, inclusief moralistisch vingertje, als een partij niet voldoet aan jouw criteria.
Ik heb geen flauw idee wat je hier beweert. Het enige dat het zou kunnen zijn, is dat je mij van liberalisme beschuldigt en het willen beschermen van mijn eigen rechten. Sja, het kan erger.
  zondag 24 december 2006 @ 14:06:27 #249
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_44706075
-edit-
Ach, whatever.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zondag 24 december 2006 @ 14:09:54 #250
6484 ExTec
pi_44706211
quote:
Op zondag 24 december 2006 13:59 schreef Monidique het volgende:

Ik reageerde op "Wat vind je van iemand die de Nederlandse waarden en normen niet accepteert?" en sja, die dé Nederlandse waarden en normen bestaan niet.
Dit cultuur relativistische gewouwel gaat nergens over.

Simpelste oplossing voor dweeps zoals jij is bv. naar Belgie of Frankrijk, of nog beter naar het MO gaan.

Dan kom je tot de conclusie dat die mensen heel anders met elkaar omgaan/ hele andere gebruiken en gewoonten hebben dan dat wij hebben.

Dat 'totaal' aan gebruiken en gewoonte noemen we onze cultuur danwel onze normen en waarden.

Dat jij er moeite mee hebt om onze cultuur in 2 zinnen samen te vatten, is niet zo vreemd, het begrip cultuur is dermate abstract dat dat gewoon niet mogelijk is, maar dat laat onverlet dat er wel degelijk een NL cultuur is.

Ook dat culturen constant in beweging zijn, en elkaar beinvloeden veranderd dat feit niet.

Je zou het bv. ook aan een buitenlander die hier woont kunnen vragen, of er een verschil tussen de cultuur hier en de cultuur in z'n land van herkomst is.

En een andere vraag die ik altijd graag aan cultuur relativisten zoals jijzelf vraag:

Is het een specifieke 'eigenschap' van NL volgens jou dat wij geen 'cultuur' hebben, of hebben andere landen daar ook last van?

Want het verschil tussen het leven hier en in frankrijk is merkbaar (en m'n ouders hebben een huis in frankrijk, waar ik regelmatig kom, dus het is praktijk ervaring).

Of ga je het vervolgens gooien op een nog naiever onhoudbaar vergezicht als: "Heel de wereld deelt 1 cultuur, de wereld is van iedereen? "

Maar ik krijg meestal geen antwoord van de mensen aan wie ik de vraag stel, dus verwacht er nu eigenlijk ook geen
pi_44706402
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:09 schreef ExTec het volgende:

[..]

Dit cultuur relativistische gewouwel gaat nergens over.

Simpelste oplossing voor dweeps zoals jij is bv. naar Belgie of Frankrijk, of nog beter naar het MO gaan.

Dan kom je tot de conclusie dat die mensen heel anders met elkaar omgaan/ hele andere gebruiken en gewoonten hebben dan dat wij hebben.

Dat 'totaal' aan gebruiken en gewoonte noemen we onze cultuur danwel onze normen en waarden.

Dat jij er moeite mee hebt om onze cultuur in 2 zinnen samen te vatten, is niet zo vreemd, het begrip cultuur is dermate abstract dat dat gewoon niet mogelijk is, maar dat laat onverlet dat er wel degelijk een NL cultuur is.

Ook dat culturen constant in beweging zijn, en elkaar beinvloeden veranderd dat feit niet.

Je zou het bv. ook aan een buitenlander die hier woont kunnen vragen, of er een verschil tussen de cultuur hier en de cultuur in z'n land van herkomst is.
Wow, dat lijkt erg veel op "Ik denk zelfs dat er wel Nederlandse waarden en normen zijn, ongeveer, dat is cultuur namelijk. (...) Maar goed, sociaal of cultureel kun je vast wel door middel van generalisatie op deze waarden en normen komen", maar ik moet toegeven dat jij het wel wat uitgebreider weet te vertellen.
quote:
Maar ik krijg meestal geen antwoord van de mensen aan wie ik de vraag stel, dus verwacht er nu eigenlijk ook geen
Dat zijn nu al drie vragen waarop je geen antwoord verwacht.
  zondag 24 december 2006 @ 14:17:34 #252
6484 ExTec
pi_44706534
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:01 schreef Monidique het volgende:

[..]

Nee, niet met zoveel woorden, nee. Ook niet met maar één woord.
[..]

Ja, de uitspraken zijn eng. Dus...? Waar is die vermaledijde Tweede Wereldoorlog nou?
Ok dan, leg mee dan eens haarfijn uit wat er 'eng' is aan de uitspraken.
quote:
Ik heb geen flauw idee wat je hier beweert.
Nee? Ik zal het je uitleggen: de OP gaat erover dat de MP van Australie uitspraken doet over bepaalde intolerante kanten van de islam, let op: zoals deze zich manifesteert.

Al zie ik je er wel voor aan om deze algemeen bekende intolerate kanten te ontkennen
  zondag 24 december 2006 @ 14:23:14 #253
6484 ExTec
pi_44706861
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:14 schreef Monidique het volgende:

Dat zijn nu al drie vragen waarop je geen antwoord verwacht.
Ja, en dat je zeer selectief antwoord is dus bewezen.

Nogmaals: hoe verklaar je dan dat er in de praktijk een verschil bestaat tussen landen?

En: vertel ons eens of alleen NL last heeft van het hebben van geen cultuur?

En wil je hier dan vol gaan houden dat buitenlanders die in dit land komen geen verschil in cultuur ervaren?

En geef ens gewoon antwoord ipv de wannabe-intellectueel uit te hangen
  zondag 24 december 2006 @ 14:23:38 #254
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44706882
quote:

[..]

Hij heeft wel gelijk, de Nederlandse normen & waarden bestaan niet, ze kunnen derhalve ook niet opgelegd worden. Wettelijk zit ons land wat anders in elkaar dan anderen, en dat is het dan wel.

Ik eet bijvoorbeeld geen rookworst, ik krijg dat niet weg, ben ik nu tegen de normen&waarden? Nee, ons wettelijke stelsel laat toe dat iedereen behoorlijk mag eten wat hij of zij wil binnen alle redelijkheid en goede zeden. Dat er nu sommige mensen bestaan die vinden 'dat je moet eten wat de pot schaft' mag van mij best, maar ik eet het niet. En die redelijk vrije cultuur, is nu precies ons land. Omdát de wet het toestaat. Al heeft het CDA het daar niet zo op, die heeft het sowieso niet zo op met vrijheid van meningsuiting.

Evenals een wauwelwoord van verschil tussen cultuur, dat is slechts een kwestie van perceptie en momentopnamens. Natuurlijk staan er in Duitsland veel meer windmolens en zonnepanelen, dat zit niet in 'de cultuur', maar er zit wat meer subsidie op zodat dat financieel haalbaarder is. Wellicht zijn de regels daar ook wat soepeler. In Duitsland schijnt men vrijwel altijd achteruit in te parkeren in een vak waar de auto's deur tegen deur staan, dat is misschien cultuur, maar dat is nergens opgelegd.
In datzelfde autoverkeer moet rechts altijd invoegen in links, terwijl je hier juist van rechts in moet voegen op links, afgezien van invoegstroken op de snelwegen. Ook dat ligt allemaal wettelijk vastgelegd.

Een schilder, een filosoof, een regisseur, dat is misschien cultuur. Maar cultuur opleggen, zit sowieso nergens in de westerse cultuur. Ook zouden grondstoffen, zoals ijzererts in Duitsland, hop in Tsjechië, de cultuur kunnen bepalen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Yildiz op 24-12-2006 14:32:30 ]
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  zondag 24 december 2006 @ 14:27:56 #255
6484 ExTec
pi_44707067
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:23 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Hij heeft wel gelijk, de Nederlandse normen & waarden bestaan niet,
Hey, hebben we er nog 1, daar jij ook weet dat onze cultuur niet bestaat, zou jij dan misschien antwoord op mijn vragen kunnen geven?

Ben ik weer wat wijzer, namelijk.
  zondag 24 december 2006 @ 14:31:37 #256
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44707228
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:27 schreef ExTec het volgende:

[..]

Hey, hebben we er nog 1, daar jij ook weet dat onze cultuur niet bestaat, zou jij dan misschien antwoord op mijn vragen kunnen geven?

Ben ik weer wat wijzer, namelijk.
Zie boven jouw post, ik heb het even ge-edit. Als je er niet mee eens ben, pas dan even deze post aan.
pi_44707290
quote:

[..]

Hij heeft wel gelijk, de Nederlandse normen & waarden bestaan niet, ze kunnen derhalve ook niet opgelegd worden. Wettelijk zit ons land wat anders in elkaar dan anderen, en dat is het dan wel.

Ik eet bijvoorbeeld geen rookworst, ik krijg dat niet weg, ben ik nu tegen de normen&waarden? Nee, ons wettelijke stelsel laat toe dat iedereen behoorlijk mag eten wat hij of zij wil binnen alle redelijkheid en goede zeden.
Het is natuurlijk je goed recht om te eten wat je wil. Moet je echter daarvoor je eigen geiten gaan slachten, dan heb je je te houden aan de regels die Nederland daaraan stelt.

Dat is nog vrij selectief trouwens, die regels. Moslims mogen het namelijk wel, zelf slachten. Dat zit nou eenmaal in hun cultuur. Ik mag echter niet thuis een lekker varkentje het leven uithelpen, omdat voor mij wel de Nederlandse regels gelden. Snap je het nog?
quote:
Dat er nu sommige mensen bestaan die vinden 'dat je moet eten wat de pot schaft' mag van mij best, maar ik eet het niet. En die redelijk vrije cultuur, is nu precies ons land. Omdát de wet het toestaat. Al heeft het CDA het daar niet zo op, die heeft het sowieso niet zo op met vrijheid van meningsuiting.
Het CDA dwingt jou dus om boerenkool te eten ofzo, omdat ze tegen de vrijheid van meningsuiting zijn? Wat probeer je nou te zeggen?

Ik zal het je leuker vertellen. Als ik hier de stad inloop, kan ik kiezen uit voedsel dat uit alle hoeken van de wereld wordt ingevlogen. Marokkaans, Turks, Argentijns, Thais, Chinees, Egypties, Somalies, maakt niet uit, het is te vinden, en het is lekker ook. Als ik echter zin heb in een lekker bordje boerenkool met spek en worst, tsja, dan heb ik gewoon pech. Misschien dat ik ergens nog wel een achteraf cafe kan vinden waar ze perongeluk die dag boerenkool als daghap serveren, maar dat is echt alleen als ik een dikke geluksdag heb.

Het idee dat jij gedwongen wordt om Nederlands te eten zit volgens mij dus volledig in je eigen hoofd.
Big dick.
pi_44707360
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 18:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Shocking! Jij vergelijkt de superieure Blanke Man met een Moslim? Natuurlijk hoefde de superieure Blanke Man zich niet aan te passen aan de naaktlopende Aboriginals. Maar alles en iedereen moet zich nu wel aan de superieure Blanke Man aanpassen, hoor.

Het is dat ik weet dat je dit sarcastisch bedoelt
pi_44707361
quote:

[..]

Natuurlijk zijn er wel Nederlandse normen en waarden. Alleen wordt er gedaan alsof het (ongeschreven) regels zijn die zwart op wit staan. En dat is onzin. Er zijn vele normen en waarden en iedereen stelt daaruit in de loop van zijn leven een steeds veranderd pakketje samen. Normen en waarden zijn dus uiterst persoonlijk, werkelijk niemand op de hele aarde deelt exact dezelfde normen en waarden, helemaal totaal niemand. Er zijn wel groepen die bepaalde normen en waarden delen. Dat noemen we culturen en subculturen. Nederlands is echter geen cultuur. Nederland is een (deel)verzameling van vele culturen en subculturen. Een samenstelling van grootschalige culturen als de stugge noordelijke en de bourgondische zuidelijke. Tot de kleinschalige kantinecultuur van dat ene kantoortje tot het kleinschalige straatvoetbalcultuurtje op je eigen trapveldje.

Die totaalsom van diverse en vaak tegenstrijdige normen en waarden dat zijn dan uiteindelijk de Nederlandse normen en waarden. De enige norm (of waarde) waarvan we besloten hebben dat iedereen die moet accepteren is dat we ons aan het Nederlandse rechtssysteem dienen te houden. Zeuren over het volgen van andere Nederlandse normen en waarden is dus onzin....er zijn verder geen universele Nederlandse normen en waarden.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  zondag 24 december 2006 @ 14:39:00 #260
6484 ExTec
pi_44707518
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:31 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Zie boven jouw post, ik heb het even ge-edit. Als je er niet mee eens ben, pas dan even deze post aan.
Mwah,

Waar het even om gaat gewoon, is het feit dat het niet mogelijk is, om een cultuur dwingend op te leggen (dat klopt, kan idd niet, ook helemaal niet wenselijk om te proberen) niet hetzelfde is als dat een cultuur niet bestaat

Die nuance lijkt aan de mensen die overlopen van sociale gevoelens niet besteed.
  zondag 24 december 2006 @ 14:41:23 #261
6484 ExTec
pi_44707606
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:31 schreef Yildiz het volgende:
En daarbij; ook jij geeft geen antwoord.

Je hebt me nog steeds niet uitgelegd hoe het toch komt dat buitenlanders in NL wel degelijk een andere cultuur ervaren,

En hoe het toch komt dat ik toch wel degelijk een andere cultuur ervaar in landen zoals Frankrijk,

Terwijl ook volgens jouw de NL cultuur toch niet bestaat.
pi_44707886
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:41 schreef ExTec het volgende:

[..]

En daarbij; ook jij geeft geen antwoord.

Je hebt me nog steeds niet uitgelegd hoe het toch komt dat buitenlanders in NL wel degelijk een andere cultuur ervaren,

En hoe het toch komt dat ik toch wel degelijk een andere cultuur ervaar in landen zoals Frankrijk,

Terwijl ook volgens jouw de NL cultuur toch niet bestaat.
Volgens mij zit er meer cultuurverschil tussen stad en land in Nederland dan tussen steden/dorpen in Nederland en Frankrijk.
pi_44707944
quote:

knipperdeknip nonsens
Hier een beetje uitleg over normen waarden en dit gaat niet over rookworst!
Bron: Wikepedia
quote:
Normen komt van het Latijnse woord norma hetgeen winkelhaak, richtsnoer, maatstaf of regel kan betekenen.

Normen zijn concrete richtlijnen voor het handelen. Ze vormen de verbinding tussen de algemene waarden (zoals vrijheid, rechtvaardigheid) en de concrete gedragingen; het zijn opvattingen over hoe men zich wel of niet moet gedragen in concrete omstandigheden. Normen zijn gedragsregels; ze regelen het dagelijks sociaal verkeer.

De belangrijkste normen zijn wetten en mores (zeden of morele normen). Christelijke en joodse normen zijn onder meer weergegeven in de tien geboden, islamitische normen zijn beschreven in de sharia, liberale, socialistische en sociaal-democratische normen zijn de (democratisch) vastgestelde regels zoals grondrechten en wetten.Omdat ze zo belangrijk zijn voor het voortbestaan van een samenleving, worden 'mores' vaak in wetten gegoten en door formele instanties zoals politie en gerecht gecontroleerd en gesanctioneerd. We kunnen kort zeggen dat alle normen voort komen uit religie of levensovertuiging.

'Folkways' of gebruiken zijn zwakkere normen, met een geringe mate van afdwingbaarheid en sanctionering. Folkways sturen het dagelijkse handelen, zoals: welke kledij te dragen voor welke gelegenheid, wat waar hoe te eten, de duur van het oogcontact. Ze zijn vrij tijdsgevoelig, onderhevig aan modes. Indien een folkway wordt overtreden, vormt dit geen maatschappelijk probleem, zolang de dagelijkse interactie daardoor niet grondig wordt verstoord. Afwijking wordt slechts gesanctioneerd door informele middelen zoals ridiculisering of gelach.

Normen kunnen positief zijn (geboden) of negatief (verboden). Ze kunnen een verschillende reikwijdte hebben: ze kunnen gelden voor iedereen in een bepaalde maatschappij, slechts in bepaalde sociale groepen gangbaar zijn of vrij te kiezen. Verschillen inzake precisie betekent dat normen niet noodzakelijk exacte gedragsvoorschriften zijn, maar gewoon grenzen kunnen stellen aan mogelijke gedragingen. Vaak gaat het over ongeschreven regels. Zo bestaat er geen handleiding die zegt hoe je je in de lift moet gedragen, maar de meeste mensen gedragen zich toch hetzelfde. Ze kijken vooruit, raken elkaar niet aan, praten of lachen niet, lezen de nummers van de verdieping. Ook hebben wij geen geschreven regels die aangeven hoe groot de fysieke afstand (proxemics) moet zijn tussen mensen wanneer zij in gesprek zijn of hoe lang je een gesprekspartner in de ogen kunt kijken zonder dat deze het vervelend vindt. Toch deinzen we terug als een vreemde binnen onze 'persoonlijke afstand' komt en vermijden we het van andere mensen te lang te fixeren. Zo zijn er duizenden sociale spelregels die ons gedrag sturen. Hoe meer overeenstemming er is over een norm, hoe dwingender deze lijkt te zijn.

Normen zijn sterk afhankelijk van iemands religieuze, culturele, sociale en maatschappelijke achtergrond. Wat binnen de ene context als volstrekt verwerpelijk wordt beschouwd, kan in een andere context betekenisloos zijn of zelfs positief gewaardeerd worden. Het kan dus voorkomen dat twee verschillende groepen eenzelfde feit totaal tegenovergesteld waarderen. Dit leidt dan vaak tot heftige, emotionele conflicten.

Waarden
Waarden zijn de achterliggende idealen en motieven voor de normen. Bij waarden moeten we denken aan zaken als gerechtigheid, liefde, vrijheid en gelijkheid. Het zijn de motieven en idealen waarop de concrete normen gebaseerd zijn. Het zijn ook de grootheden die met de normen bereikt willen worden. Er zijn normen en regels om idealen (waarden) te bereiken.

Ethische waarden zijn zaken die belangrijk zijn omdat ze goed zijn uit zichzelf. Het zijn universele waarden, ze gelden overal en altijd.
pi_44707985
quote:
Ok dan, leg mee dan eens haarfijn uit wat er 'eng' is aan de uitspraken.
Het is eng wanneer een minister, een van de hoogste personen in de overheid, waarvan je toch wat neutraliteit verwacht, zegt dat moslims op moeten rotten als ze dé waarden en normen niet accepteren. Het staat iedereen vrij om bepaalde waarden en normen niet te accepteren, zolang het maar binnen de wet blijft. Het is totalitair om mensen waarden en normen op te dringen, want dat is wat je doet als je zegt, als minister, dat ze anders maar mogen oprotten. Had deze minister van buitenlandse zaken gezegd dat immigranten en buitenlanders het land uit moeten als ze de wet overtreden, dan, hoewel ik er voor de rest (nog) geen echte mening over heb, zou ik dat niet eng vinden, maar de minister zei wat anders.
quote:
Ja, en dat je zeer selectief antwoord is dus bewezen.
Ja, wat is dat nou. Eerst verwacht je tot driemaal toe dat ik geen antwoord geef op jouw vragen -en ik heb geen flauw idee waarom, maar goed- en omdat ik de beroerdste niet ben, ga ik op je verwachtingen in, dan hebben we dat in ieder geval achter de rug, maar dan opeens wilde je dat helemaal niet! Het is niet tegenstrijdig, maar het is zeker wel apart. Als je graag wilt dat mensen antwoorden op jouw vragen, dan zul je zeker niet moeten komen met dat je geen antwoord verwacht.
quote:
Nogmaals: hoe verklaar je dan dat er in de praktijk een verschil bestaat tussen landen?
En: vertel ons eens of alleen NL last heeft van het hebben van geen cultuur?

En wil je hier dan vol gaan houden dat buitenlanders die in dit land komen geen verschil in cultuur ervaren?
Het verschil in de praktijk verklaar ik uit het verschil in de praktijk, boven alles. Geografie, geschiedenis, cultuur -hoewel dat ook weer een verzamelnaam is- zullen de specifieke verschillen wel verklaren, denk ik. Op die tweede en derde vraag kan ik helaas geen antwoord geven, want de vraagstelling suggereert dat die niet aan mij gericht zijn.
quote:
En geef ens gewoon antwoord ipv de wannabe-intellectueel uit te hangen
Sorry, wat bedoel je met wannabe-intellectueel? Ik begrijp het niet. Wel weet ik dat ik op al jouw vragen waarop je antwoord verwachtte, antwoord gegeven heb, dus ook deze laatste zin, die door zijn dwingend karakter geen aanbeveling is voor een normale discussie, kan ik niet goed plaatsen.
  zondag 24 december 2006 @ 14:53:14 #265
6484 ExTec
pi_44708070
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:35 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Zeuren over het volgen van andere Nederlandse normen en waarden is dus onzin....er zijn verder geen universele Nederlandse normen en waarden.
En heeft een land als het VK, wat opgebouwd is uit Schotten, Welshmen en Engelsen wel 'universele VK normen en waarden' dan?

Of Belgie, met z'n Walen en Vlamingen, hebben die soms 'universele belgische normen en waarden'?

Frankrijk met de Parijsenezen en Bretonse bevolking en de andere bevolkingsgroepen?

Spanje, met Catalonen, etc etc?

The list goes on..
  zondag 24 december 2006 @ 14:53:31 #266
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44708081
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:33 schreef HassieBassie het volgende:

[..]

Het is natuurlijk je goed recht om te eten wat je wil. Moet je echter daarvoor je eigen geiten gaan slachten, dan heb je je te houden aan de regels die Nederland daaraan stelt.

Dat is nog vrij selectief trouwens, die regels. Moslims mogen het namelijk wel, zelf slachten. Dat zit nou eenmaal in hun cultuur. Ik mag echter niet thuis een lekker varkentje het leven uithelpen, omdat voor mij wel de Nederlandse regels gelden. Snap je het nog?
Nee, dat halal-slachten vind ik ook een beetje dubieus. Dat ben ik met je eens.
quote:
[..]

Het CDA dwingt jou dus om boerenkool te eten ofzo, omdat ze tegen de vrijheid van meningsuiting zijn? Wat probeer je nou te zeggen?
Dat het CDA het niet zo heeft met verworven vrijheden. Maar dat is een beetje off-topic.
quote:
Ik zal het je leuker vertellen. Als ik hier de stad inloop, kan ik kiezen uit voedsel dat uit alle hoeken van de wereld wordt ingevlogen. Marokkaans, Turks, Argentijns, Thais, Chinees, Egypties, Somalies, maakt niet uit, het is te vinden, en het is lekker ook. Als ik echter zin heb in een lekker bordje boerenkool met spek en worst, tsja, dan heb ik gewoon pech. Misschien dat ik ergens nog wel een achteraf cafe kan vinden waar ze perongeluk die dag boerenkool als daghap serveren, maar dat is echt alleen als ik een dikke geluksdag heb.

Het idee dat jij gedwongen wordt om Nederlands te eten zit volgens mij dus volledig in je eigen hoofd.
Ik wordt ook niet gedwongen. Dat zeg ik ook nergens. Ik zie aan reclame's echter dat het nogal populair is om boerenkool met worst te eten, ik hoef het echter niet te eten, en dat vind ik mooi.

Daarbij zijn er genoeg restaurants te vinden die gewoon boerenkool met worst serveren, helemaal in de wintermaanden
  zondag 24 december 2006 @ 14:54:22 #267
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44708120
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:50 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Hier een beetje uitleg over normen waarden en dit gaat niet over rookworst!
Bron: Wikepedia
[..]
Dat is de etiquette.

Het is overduidelijk dat men bij 'normen&waarden' altijd doelt op de normen, nooit de verworven individuele vrijheden (waarden).
  zondag 24 december 2006 @ 14:56:41 #268
6484 ExTec
pi_44708214
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:48 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Volgens mij zit er meer cultuurverschil tussen stad en land in Nederland dan tussen steden/dorpen in Nederland en Frankrijk.
Dat sluit ik niet uit.

Maar je ontkent het bestaan van de NL cultuur tenminste niet

En dat NL geen lap met 1 homogene cultuur is, is ook niks bijzonders. Dat is nergens zo.
  zondag 24 december 2006 @ 14:57:45 #269
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_44708252
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:39 schreef ExTec het volgende:

Waar het even om gaat gewoon, is het feit dat het niet mogelijk is, om een cultuur dwingend op te leggen (dat klopt, kan idd niet, ook helemaal niet wenselijk om te proberen)
Waarom kan dat niet?
quote:
niet hetzelfde is als dat een cultuur niet bestaat

Die nuance lijkt aan de mensen die overlopen van sociale gevoelens niet besteed.
De nuance is dat er binnen de Nederlandse cultuur heel veel subculturen zijn die op wezenlijke punten verschillen waardoor je niet meer dé Nederlandse cultuur kan aanwijzen als een monocultuur. Goed en wezenlijk voorbeeld is tolerantie. Voor velen het paradepaardje in de Nederlandse cultuur, voor anderen juist de bron van veel ellende. Of vrijheid van godsdienst, waar Wilders en Rouvoet tegenovergesteld staan bijvoorbeeld, en zo zijn er talloze concrete voorbeelden te noemen waar autochtone Nederlanders lijnrecht tegenover elkaar staan, maar kennelijk toch allemaal binnen de Nederlandse cultuur opereren. Uiteindelijk is alleen de wet de norm maar alleen een wet maakt nog geen cultuur.
pi_44708318
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:56 schreef ExTec het volgende:

[..]

Dat sluit ik niet uit.

Maar je ontkent het bestaan van de NL cultuur tenminste niet

En dat NL geen lap met 1 homogene cultuur is, is ook niks bijzonders. Dat is nergens zo.
Dat maakt Nederland dus per definitie een multicultuur, onder andere de stads- en landcultuur. Ook steden onderling verschillen van cultuur.
  zondag 24 december 2006 @ 15:01:52 #271
6484 ExTec
pi_44708386
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:51 schreef Monidique het volgende:

[..]

Het is eng wanneer een minister, een van de hoogste personen in de overheid, waarvan je toch wat neutraliteit verwacht, zegt dat moslims op moeten rotten als ze dé waarden en normen niet accepteren. Het staat iedereen vrij om bepaalde waarden en normen niet te accepteren, zolang het maar binnen de wet blijft. Het is totalitair om mensen waarden en normen op te dringen, want dat is wat je doet als je zegt, als minister, dat ze anders maar mogen oprotten. Had deze minister van buitenlandse zaken gezegd dat immigranten en buitenlanders het land uit moeten als ze de wet overtreden, dan, hoewel ik er voor de rest (nog) geen echte mening over heb, zou ik dat niet eng vinden, maar de minister zei wat anders.
Lekker opinierend en daarom vrij inhoudsloos.

Maar: wat zou dan het extreme gevolg kunnen zijn van deze 'enge' beelden omzetten in beleid kunnen zijn, voor jou?

(Is dat genoeg touw, denk je?)
quote:
Ja, wat is dat nou.
Je geeft niet direct antwoord.

Een alinea proza waar ik uit mag filteren wat jij mss denkt is geen antwoord.
quote:
Het verschil in de praktijk verklaar ik uit het verschil in de praktijk, boven alles.
Ow, dus er is in de praktijk dus toch een verschil.

Hoe noemen die artikelen die van elkaar verschillen dan, kan geen cultuur zijn volgens jouw, want ons erudiet, socialistisch, kosmopolitisch volkje heeft toch helemaal geen cultuur?
  zondag 24 december 2006 @ 15:05:35 #272
6484 ExTec
pi_44708504
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:59 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Dat maakt Nederland dus per definitie een multicultuur, onder andere de stads- en landcultuur. Ook steden onderling verschillen van cultuur.
Da's een definite kwestie

Maar met die onderbouwing in die context klopt dat ja.

Again: dat is wel overal ter wereld zo.

In het VK is er ook een enorm verschil tussen een plattelandsdorpje en hartje London.

En als iets altijd zo is, is het het benoemen niet waard.
pi_44708614
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:54 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Dat is de etiquette.

Het is overduidelijk dat men bij 'normen&waarden' altijd doelt op de normen, nooit de verworven individuele vrijheden (waarden).
ja hoor..........
  zondag 24 december 2006 @ 15:08:53 #274
6484 ExTec
pi_44708623
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:57 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Waarom kan dat niet?
Misscchien had ik er 'ik denk' bij moeten zeggen.

Ik denk dat individuen een cultuur moeten omarmen, opdringen gaat niet lukken.

Geschiedenis heeft dat denk ik ook wel bewezen (bv. Stalin die probeerde Estland bv te 'ver-russificeren', uiteindelijk ook niet gelukt.)
quote:
De nuance is dat er binnen de Nederlandse cultuur heel veel subculturen zijn die op wezenlijke punten verschillen waardoor je niet meer dé Nederlandse cultuur kan aanwijzen als een monocultuur. Goed en wezenlijk voorbeeld is tolerantie. Voor velen het paradepaardje in de Nederlandse cultuur, voor anderen juist de bron van veel ellende. Of vrijheid van godsdienst, waar Wilders en Rouvoet tegenovergesteld staan bijvoorbeeld, en zo zijn er talloze concrete voorbeelden te noemen waar autochtone Nederlanders lijnrecht tegenover elkaar staan, maar kennelijk toch allemaal binnen de Nederlandse cultuur opereren. Uiteindelijk is alleen de wet de norm maar alleen een wet maakt nog geen cultuur.
Klopt allemaal prima hoor, maar is geen wezenlijke eigenschap van NL. Kun je in land waarnemen.
  zondag 24 december 2006 @ 15:19:24 #275
6484 ExTec
pi_44708985
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:57 schreef Sidekick het volgende:

De nuance is dat er binnen de Nederlandse Franse/Engelse/Russiche/VUL MAAR IN cultuur heel veel subculturen zijn die op wezenlijke punten verschillen waardoor je niet meer dé Nederlandse Franse/Engelse/Russiche/VUL MAAR IN cultuur kan aanwijzen als een monocultuur. Uiteindelijk is alleen de wet de norm maar alleen een wet maakt nog geen cultuur.
Zo duidelijk?
pi_44709186
quote:
Op zondag 24 december 2006 15:01 schreef ExTec het volgende:
Lekker opinierend en daarom vrij inhoudsloos.
Opinierend, wat bedoel je daarmee en waarom is iets wat opinierend is sowieso vrij inhoudsloos? Hoe dan ook, ik zie wel inhoud. Ik zie duidelijk een antwoord op de vraag waarom ik het eng vind, maar je kunt mij natuurlijk altijd vragen het wat meer of misschien duidelijker uit te leggen. Daar heb ik op zich niet zoveel probleem mee.
quote:
Maar: wat zou dan het extreme gevolg kunnen zijn van deze 'enge' beelden omzetten in beleid kunnen zijn, voor jou?

(Is dat genoeg touw, denk je?)
Het extreme gevolg van een Australisch beleid moslims die geen bepaalde waarden en normen aanhangen er uit te trappen, bestaat voor mij nauwelijks. Ik woon in Nederland en niet in Australië. Soms vind ik dat wel zonde, maar ja, je wilt toch kunnen blijven schaatsen. (Dat wordt ook nog maar afwachten met al die klimaatverandering, natuurlijk.)

Wat bedoel je trouwens met dat touw? Ik geef duidelijk antwoord op jouw vragen die aan mij gericht zijn en meer touw zou er alleen maar een zootje van maken, denk ik.
quote:
Je geeft niet direct antwoord.
Waarop?
quote:
Een alinea proza waar ik uit mag filteren wat jij mss denkt is geen antwoord.
Ik wil het ook wel in poëtische vorm schrijven, als je denkt dat dat leesbaarder is, of misschien wel een antwoord bevat. Of we maken er iets literairs van, maar dat zal slechts bij pogen blijven, vrees ik, helaas. Maar nogmaals, op welke vraag wil je eigenlijk antwoord, want ik heb toch alle vragen die duidelijk aan mij gericht zijn, beantwoord.
quote:
Ow, dus er is in de praktijk dus toch een verschil.
Ik ben blij dat we het toch nog eens zijn.
quote:
Hoe noemen die artikelen die van elkaar verschillen dan, kan geen cultuur zijn volgens jouw, want ons erudiet, socialistisch, kosmopolitisch volkje heeft toch helemaal geen cultuur?
Dit is voor mij een onbegrijpelijke en niet te ontcijferen zin. Ik denk dat als je 'm wat duidelijker formuleert, dat ik dan wel een antwoord kan geven.

Overigens, je verwijt mij selectief te antwoorden, en ik denk dat ik wel duidelijk heb gemaakt dat ik het daar niet mee eens ben, maar, en ik wil er geen maar-hij-begon van maken, nu heb ik jou toch een aantal vragen gesteld waarop je geen antwoord hebt gegeven. Dat kan verschillende oorzaken hebben, uiteraard, maar het is toch wel frappant en misschien zou je ze alsnog willen of kunnen beantwoorden?

[ Bericht 5% gewijzigd door Monidique op 24-12-2006 15:31:59 ]
pi_44709238
quote:
Op zondag 24 december 2006 15:05 schreef ExTec het volgende:

[..]

Da's een definite kwestie

Maar met die onderbouwing in die context klopt dat ja.

Again: dat is wel overal ter wereld zo.

In het VK is er ook een enorm verschil tussen een plattelandsdorpje en hartje London.

En als iets altijd zo is, is het het benoemen niet waard.
Nu heb je gezegd dat dé Nederlandse cultuur niet bestaat, omdat er een meervoud aan culturen is.
  zondag 24 december 2006 @ 15:30:10 #278
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44709345
quote:
Op zondag 24 december 2006 14:59 schreef Autodidact het volgende:
Nee, want multiculturalisme is geinstitutionaliseerd waardenrelativisme.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  zondag 24 december 2006 @ 15:37:45 #279
6484 ExTec
pi_44709597
quote:
Op zondag 24 december 2006 15:27 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Nu heb je gezegd dat dé Nederlandse cultuur niet bestaat, omdat er een meervoud aan culturen is.
Dat klopt.

Ik blijf het echt herhalen, mss moet ik het in me sig zetten:

Maar dat is overal zo, geen specifieke eigenschap van de NL cultuur, kun je overal waarnemen.

Toch hoor ik mensen zoals jullie nooit betogen dat Frankrijk, of het VK, of de US of A geen cultuur hebben
pi_44709876
quote:
Op zondag 24 december 2006 15:30 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nee, want multiculturalisme is geinstitutionaliseerd waardenrelativisme.
Wat lul je nou weer over waardenrelativisme. Ze die grijze grammafoonplaat 's af.

Meen je dat er geen cultuurverschillen zijn binnen Nederland tussen stad en land, provincies, steden? Zelfs binnen steden zie je cultuurverschil tussen de wijken.
  zondag 24 december 2006 @ 15:45:32 #281
6484 ExTec
pi_44709927
quote:
Op zondag 24 december 2006 15:25 schreef Monidique het volgende:

[..]

Opinierend, wat bedoel je daarmee en waarom is iets wat opinierend is sowieso vrij inhoudsloos?
Omdat jij beren op de weg ziet, die ik niet zie en van daaruit gaat redeneren.
quote:
Het extreme gevolg van een Australisch beleid moslims die geen bepaalde waarden en normen aanhangen er uit te trappen,
Heeft iemand het gehad over moslims uit australie trappen, behalve jouw overijverige fantasie?
quote:
Dit is voor mij een onbegrijpelijke en niet te ontcijferen zin. Ik denk dat als je 'm wat duidelijker formuleert, dat ik dan wel een antwoord kan geven.
Wat een immens zwaktegebod

Here is goes:

We zijn het er over eens dat er in de praktijk verschillen zijn.

Waarin zijn er dan verschillen?

Hoe noemen we dat fenomeen?

Cultuur misschien?

Maar dat kan niet want wij hebben geen cultuur, toch?
quote:
Dat kan verschillende oorzaken hebben, uiteraard, maar het is toch wel frappant en misschien zou je ze alsnog willen of kunnen beantwoorden?
Als jij mij een vraag stelt in klare taal ben ik prima bereid die te beantwoorden.
pi_44709947
quote:
Op zondag 24 december 2006 15:37 schreef ExTec het volgende:

[..]

Toch hoor ik mensen zoals jullie nooit betogen dat Frankrijk, of het VK, of de US of A geen cultuur hebben
Ik heb hier niemand zien posten dat Nederland geen cultuur heeft. Er wordt beweert dat Nederland, zoals overal, geen monocultuur is.
  zondag 24 december 2006 @ 15:48:07 #283
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44710024
quote:
Op zondag 24 december 2006 15:44 schreef Autodidact het volgende:
Wat lul je nou weer over waardenrelativisme. Ze die grijze grammafoonplaat 's af.

Meen je dat er geen cultuurverschillen zijn binnen Nederland tussen stad en land, provincies, steden? Zelfs binnen steden zie je cultuurverschil tussen de wijken.
Ja,die zijn er. Maar da's wat anders dan institutioneel, opgelegd multiculturalisme.
pi_44710156
quote:
Op zondag 24 december 2006 15:48 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ja,die zijn er. Maar da's wat anders dan institutioneel, opgelegd multiculturalisme.
Dat zei je niet. Je zei dat multiculturalisme institutioneel opgelegd is. Het blijkt dat er voor de cultuurverschillen in Nederland geen enkele institutie nodig was (integendeel, instituties hebben cultuurverschil proberen te dichten).
  zondag 24 december 2006 @ 15:52:47 #285
6484 ExTec
pi_44710171
quote:
Op zondag 24 december 2006 15:46 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ik heb hier niemand zien posten dat Nederland geen cultuur heeft. Er wordt beweert dat Nederland, zoals overal, geen monocultuur is.
Tipje, lees even terug, er zijn namelijk zeker 2 posters die droog beweren dat er geen nederlandse cultuur is, en dat er geen nederlandse normen en waarden bestaan.
  zondag 24 december 2006 @ 15:56:43 #286
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44710276
quote:
Op zondag 24 december 2006 15:52 schreef ExTec het volgende:

[..]

Tipje, lees even terug, er zijn namelijk zeker 2 posters die droog beweren dat er geen nederlandse cultuur is, en dat er geen nederlandse normen en waarden bestaan.
Jep. Omdat men stelt; 'men moet zich aan de nederlandse cultuur houden', dat kan alleen als er 1 cultuur is.
En die is er dus juist niet.
pi_44710436
quote:

[..]

Tipje, lees even terug, er zijn namelijk zeker 2 posters die droog beweren dat er geen nederlandse cultuur is
Ze beweren dat dé Nederlandse cultuur niet bestaat, zoals je zelf al hebt bevestigd.
quote:
, en dat er geen nederlandse normen en waarden bestaan.
Beschrijf eens in eigen woorden wat je onder normen en waarden verstaat.
  zondag 24 december 2006 @ 16:06:17 #288
6484 ExTec
pi_44710535
quote:
Op zondag 24 december 2006 15:56 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Jep. Omdat men stelt; 'men moet zich aan de nederlandse cultuur houden', dat kan alleen als er 1 cultuur is.
Da's onzin.

Het bestaan van 1 grote homogene cultuur is geen voorwaarde om je eraan te kunnen aanpassen.

De praktijk bewijst dat.

De wereld kent genoeg immigranten die wel succesvol zich aanpassen, en je kunt niet onkennen dat er geen landen zijn die 1 grote homogene cultuur hebben.

De VS is een goed voorbeeld, heel veel cultuur verschillen van de kleine dorpjes in de staat Montana met z'n 300.000 inwoners tot aan LA county met miljoenen mensen.

Toch passen mensen zich daar aan. (En bespaar me aub het waardeoordeel over de amerikaanse cultuur, want dat is hier niet relevant).

En wederom kun je alle landen/regio's in mijn voorbeeld vervangen door elk willekeurig land ter wereld.

Voor de cultuurrelativistjes blijkt het zeer moeilijk om bij elk dom argument wat bedacht word zichzelf de vraag te stellen: "Is dat in andere landen dan wezelijk anders dan in NL?"

Kunnen jullie die vraag niet zelf stellen, hoef ik em niet steeds te beantwoorden.
  zondag 24 december 2006 @ 16:07:40 #289
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44710557
Nou dan. Je geeft me dus gelijk.
  zondag 24 december 2006 @ 16:08:58 #290
6484 ExTec
pi_44710595
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:02 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ze beweren dat dé Nederlandse cultuur niet bestaat, zoals je zelf al hebt bevestigd.
Het word boven je bevestigd
quote:
Beschrijf eens in eigen woorden wat je onder normen en waarden verstaat.
Ik ben in dat definieren niet beter dan iemand anders hoor.

Maar dat laat allemaal onverlet dat er wel degelijk sprake is van een NL cultuur.

En voor de miljardste keer ondertussen:

Denk je dat dat in andere landen wezenlijk anders is dan?
  zondag 24 december 2006 @ 16:09:05 #291
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44710597
quote:
Op zondag 24 december 2006 15:52 schreef Autodidact het volgende:
Dat zei je niet. Je zei dat multiculturalisme institutioneel opgelegd is. Het blijkt dat er voor de cultuurverschillen in Nederland geen enkele institutie nodig was (integendeel, instituties hebben cultuurverschil proberen te dichten).
Multiculturalisme is een ideologie die door de overheid is opgelegd. En zonder die overheid, waren al die "culturen" hier nooit binnengehaald. Laten we eerlijk zijn, de multiculturele apartheidsideologie gaat niet over het bewonderen van verschillen tussen Rotterdam en Den Haag...
  zondag 24 december 2006 @ 16:11:02 #292
6484 ExTec
pi_44710645
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:07 schreef Yildiz het volgende:
Nou dan. Je geeft me dus gelijk.
Gedeeltelijk.

Er bestaat een nederlandse cultuur, niet 'de' nederlandse cultuur.

Maar in het taalgebruik, kun je prima spreken van 'de nederlandse cultuur'.

Het kapot-nuanceren van een cultuur, doen we immers ook niet met andere culturen.
  zondag 24 december 2006 @ 16:12:07 #293
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44710671
Over de vraag wat normen en waarden nu precies zijn, heb ik eens een topic geopend.
Geen enkel antwoord; Wat zíjn onze normen & waarden?
Nouja, misschien de eerste 2 een beetje dan.

Het kwam er niet echt op neer dat je normen& waarden op kunt leggen.
  zondag 24 december 2006 @ 16:14:59 #294
6484 ExTec
pi_44710758
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:12 schreef Yildiz het volgende:
Over de vraag wat normen en waarden nu precies zijn, heb ik eens een topic geopend.
Geen enkel antwoord; Wat zíjn onze normen & waarden?
Nouja, misschien de eerste 2 een beetje dan.
Al vraag ik me af wat het nut daarvan is.

Want er valt per definitie geen eenduidig antwoord op te geven.

Textuele zelf-masturbatie in de zin van: "Zie je wel dat er geen normen en waarden zijn, ik open er een topic over, en niemand geeft antwoord "?
pi_44710810
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:09 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Laten we eerlijk zijn, de multiculturele apartheidsideologie gaat niet over het bewonderen van verschillen tussen Rotterdam en Den Haag...
Multiculturalisme gaat gewoon over de aanwezigheid van verschillende culturen in een gebied, bijvoorbeeld Nederland. Daar vallen ook de cultuurverschillen tussen stad en land onder.

Dat jouw definitie anders is, is niet de schuld van die definitie hè.
  zondag 24 december 2006 @ 16:18:18 #296
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44710843
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:14 schreef ExTec het volgende:

[..]

Al vraag ik me af wat het nut daarvan is.

Want er valt per definitie geen eenduidig antwoord op te geven.
Precies. Omdat je dus niet eenduidig aan kunt geven wat normen en waarden zijn, kun je die als zodanig dus ook niet opleggen. Zoals je zelf zegt, een Nederlander uit een stad zal zich in een dorp ongetwijfeld ook niet aan de normen en waarden houden, als hij zich gedraagt zoals in een stad.
quote:
Textuele zelf-masturbatie in de zin van: "Zie je wel dat er geen normen en waarden zijn, ik open er een topic over, en niemand geeft antwoord "?
Nee, eigenlijk niet. Meer in de zin dat elk topic en FP-bericht er toen in verzandde met een opmerking van 'ze moeten zich aan onze normen& waarden houden en anders eruit'.

Eigenlijk iets wat deze Howard ( ) ook doet.
  zondag 24 december 2006 @ 16:18:39 #297
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_44710848
quote:

[..]

Welke users zijn dat, en op basis van welke post concludeer jij dat?
pi_44710849
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:08 schreef ExTec het volgende:

[..]

Het word boven je bevestigd
Yildiz zegt niet dat Nederland geen cultuur heeft. Hij zegt dat Nederland geen monocultuur heeft. Je kunt deze vraag wel aan hem stellen hoor.
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:08 schreef ExTec het volgende:
Ik ben in dat definieren niet beter dan iemand anders hoor.

Maar dat laat allemaal onverlet dat er wel degelijk sprake is van een NL cultuur.

En voor de miljardste keer ondertussen:

Denk je dat dat in andere landen wezenlijk anders is dan?
Nee, voor de miljardste keer ondertussen.

Kom op, om te kunnen discussiëren moeten we even wat definities gelijk hebben. Wat versta jij onder normen en waarden?
  zondag 24 december 2006 @ 16:19:30 #299
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44710872
quote:
Op zondag 24 december 2006 16:16 schreef Autodidact het volgende:
Multiculturalisme gaat gewoon over de aanwezigheid van verschillende culturen in een gebied, bijvoorbeeld Nederland. Daar vallen ook de cultuurverschillen tussen stad en land onder.

Dat jouw definitie anders is, is niet de schuld van die definitie hè.
Ik hanteer de definitie die de overheid jaren gehanteerd heeft om ons vol te proppen met een bepaalde ideologie. Dat jij probeert er een andere draai aan te geven, verandert daar niks aan.
  zondag 24 december 2006 @ 16:24:01 #300
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_44711023
quote:
Op zondag 24 december 2006 15:45 schreef ExTec het volgende:

[..]

Heeft iemand het gehad over moslims uit australie trappen, behalve jouw overijverige fantasie?
Hallo! Dit topic gaat over een Australische ministers die dat zeggen.
quote:
Minister van Financiën Peter Costello gaf aan dat radicale imams uitgezet zouden worden als ze niet willen aanvaarden dat Australië een seculiere staat is en dat de wetten worden gemaakt door het parlement.

(...)

Op de vraag of de imams gedwongen zouden worden uitgezet antwoorde hij dat hun dubbele nationaliteit dat zeer wel mogelijk maakt. De minister van onderwijs, Brendan Nelson zei later dat moslims, die de Australische normen en waarden niet wensten te accepteren 'op moeten rotten'.
quote:
Wat een immens zwaktegebod
Zwaktegebod omdat iemand jou niet begrijpt. Volgens mij gaf jij zonet nog aan Monidique niet te begrijpen, maar dan is het geen zwaktebod. Selectiviteit alom.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')