abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 juni 2006 @ 12:39:34 #1
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_38621920
Ja, wat zijn dat nou precies?

Ik lees op de FP dat een hand geven verplicht is, dat dat onze norm is. Ik vraag het me af of dat zo is.

Wilders ergert zich aan Beatrix , tot kamervragen aan toe
quote:
En een vrouw die als Koningin ver boven deze niet-ingeburgerde eikeltjes staat is dan wel okee? Aanpassen! En snel! En gewoon buigen voor de koningin en netjes een hand geven.
quote:
Dat is juist het probleem met multiculturele samenleving... Mensen zullen zich moeten aanpassen. En ik persoonlijk ben van mening dat het de nieuwkomers zijn die zich het meeste moeten aanpassen (ongeacht waar je komt).
quote:
Wilders heeft natuurlijk gelijk. aanpassen
quote:
En terecht dat hij en vele andere Nederlanders zich daaraan ergeren!
Aanpassen aan ONZE NORMEN en WAARDEN.
Ja, wat zijn onze normen en waarden dan?
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  woensdag 7 juni 2006 @ 12:41:39 #2
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_38621966
Tolerantie jegens andersdenkenden natuurlijk.
pi_38622026
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 12:41 schreef Frollo het volgende:
Tolerantie jegens andersdenkenden natuurlijk.
Ja, maar alleen als ze onze normen en waarden onderschrijven
  woensdag 7 juni 2006 @ 12:59:05 #4
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_38622386
Ja maar, dat is wel een hele onduidelijke defintie hoor. Hoe weet iemand uit het buitenland nu wat onze normen en waarden zijn, als we het zelf niet precies weten?
pi_38622722
De norm is dat je om de 2 jaar heel je straat vol hangt met oranje vlaggetje en andere oranje attributen.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_38622772
Een waarde is dat we we bij begroetingen man en vrouw gelijkwaardig behandelen* en dus beide een hand geven.

*Behalve bij vrouwen, die zoenen we ook op de wang. Mannen uiteraard niet
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  woensdag 7 juni 2006 @ 13:17:09 #7
14571 Goochie
 huh?? Mot dat dan ?
pi_38622915
waar we ongelovigen niet als varkens afschilderen en gewoon 's avonds een oer Hollandse pot eten te weten aardappels, een lekker stukje vlees en groenten en vla toe.

Bakje koffie om 8 uur met een koekje.

dat dus..onder andere
als in goochelaar
pi_38622995
Op vakantie met een caravan

Met de caravan links rijden op de autobahn in duitsland.

Kerst, pasen, en pinksteren vieren terwijl je niet weet waar die dagen betrekking op hebben.

In een van de rijkste landen leven, en de godgandse dag klagen.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_38623005
Ongastvrijheid is ook een belangrijke Nederlandse waarde. Zowel in huiselijke kring, als in professionele kring (bv. horeca-gelegenheden).

Ook een belangrijke waarde is dat regels regels zijn. Behalve bij verkeersovertredingen, want maximumsnelheden zijn duidelijk geen regels, maar dat is truckage van de politie om geld in het laadje te brengen. Zelfde gaat op voor fietsen zonder licht en het negeren van rood licht.
pi_38623032
Een van de moeilijkste talen spreken, en verwachten dat iedere nieuwkomer dit binnen 2 weken vloeiend spreekt.
pi_38623058
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 13:20 schreef Sack_Blabbath het volgende:

Behalve bij verkeersovertredingen, want maximumsnelheden zijn duidelijk geen regels, maar dat is truckage van de politie om geld in het laadje te brengen.
Het moet namelijk maar eens afgelopen zijn met dat gedogen !
pi_38623083
De norm die we inderdaad vooral niet moeten vergeten is collectief en gekscherend alles waar Nederland voor staat naar beneden te halen.

Zolang we dat maar blijven doen, komt alles wel goed.
pi_38623123
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 13:21 schreef LangeTabbetje het volgende:
Een van de moeilijkste talen spreken, en verwachten dat iedere nieuwkomer dit binnen 2 weken vloeiend spreekt.
En klagen als de verkopers aan de Costa of de Zuid-Franse kusten geen Nederlands of Engels spreken is ook een belangrijke norm.

Ook is het een norm dat je beweert vloeiend meerdere talen te spreken. Ook al is je Engels van een uiterst beroerd steenkolen-niveau.
pi_38623221
Een Minister van Polarisatie, Minister van Integratie noemen.
  woensdag 7 juni 2006 @ 13:32:50 #15
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_38623415
Nee, maar even serieus, echt de halve FP staat vol met normen en waarden.
Wat zijn die dan?
pi_38623468
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 13:32 schreef Yildiz het volgende:
Wat zijn die dan?
Zou de gemiddelde reactie op de FP de normen en waarden zijn ?
pi_38623585
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 13:32 schreef Yildiz het volgende:
Wat zijn die dan?
Normen en waarden is natuurlijk niets meer dan een holle term die bedoelt is om niet onderbouwde aanvallen naar andere culturen goed te kunnen praten.

Zeg maar zoiets als de joker in een kaartspel, als je wil kankeren maar je hebt geen argumenten dan zet je de "ja, maar onze normen en waarden"-kaart in.
  woensdag 7 juni 2006 @ 13:40:51 #18
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_38623721
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 13:34 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Zou de gemiddelde reactie op de FP de normen en waarden zijn ?
Dat weet ik niet, maar het lijkt mij op het minst toch redelijk logisch, dat als men de term 'normen&waarden' in de mond neemt, men weet wat de betreffende 'normen&waarden' inhouden, toch?

Cultuur is nog zoiets vaags.

Nu heb ik dit bijvoorbeeld gelezen ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Normen_en_waarden ) maar daar haal ik niet concreet uit dat je verplicht een hand moet geven, bijvoorbeeld.
pi_38623890
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 13:40 schreef Yildiz het volgende:
Nu heb ik dit bijvoorbeeld gelezen ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Normen_en_waarden ) maar daar haal ik niet concreet uit dat je verplicht een hand moet geven, bijvoorbeeld.
Nee, dat ik haal 't er ook niet uit.

Ik kan me wel voorstellen dat er een waarde is die zegt dat je bij officiele gelegenheden iemand vriendelijk en fatsoenlijk begroet en te woord staat. Een acceptabele norm die daaruit voort komt is een vriendelijke buiging met een glimlach en een: "Aangenaam u te ontmoeten. Hoe maakt u het?".

Of is dat geen acceptabele Nederlandse norm?
  woensdag 7 juni 2006 @ 13:48:11 #20
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_38624000
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 13:45 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Nee, dat ik haal 't er ook niet uit.

Ik kan me wel voorstellen dat er een waarde is die zegt dat je bij officiele gelegenheden iemand vriendelijk en fatsoenlijk begroet en te woord staat. Een acceptabele norm die daaruit voort komt is een vriendelijke buiging met een glimlach en een: "Aangenaam u te ontmoeten. Hoe maakt u het?".

Of is dat geen acceptabele Nederlandse norm?
Ja, maar het staat er dus niet.
Wederom geldt hier:
quote:
Hoe meer overeenstemming er is over een norm, hoe dwingender deze is.
Daarmee dus, haast een verplichting.
Het is netjes te zeggen dat je een cakeje van je oma lekker vind, ook al valt het haast niet binnen te houden.
Aan de andere kant is het ook netjes om zo min mogelijk te liegen.

Die normen strijden dus met elkaar. En daarmee zijn normen & waarden dus toch zo vaag als wat, en mulit-interpretabel voor iedereen, en daarmee niet meer dwingend, zoals bijvoorbeeld Wilders wel graag ziet?
pi_38624025
Waar is trouwens het normen en waarden-volk als je ze nodig hebt? Er is zeker net weer een nieuw Marokkanen-topic geopend waar ze druk mee zijn?
  woensdag 7 juni 2006 @ 13:49:02 #22
103962 damian5700
Pulp Fiction
pi_38624031
Uit de keuze tussen alternatieve mogelijkheden tot handelen is een waarde een selectief beginsel. Nederlandse waarden zijn bijvoorbeeld vrijheid, gelijkheid, liefde en gerechtigheid.
Normen zijn de gedragsregels die afgeleid worden uit de waarden. Het correct handelen uitgaande van de waarde in de praktijk van alledag.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_38624143
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 13:48 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ja, maar het staat er dus niet.
Wederom geldt hier:
[..]

Daarmee dus, haast een verplichting.
Het is netjes te zeggen dat je een cakeje van je oma lekker vind, ook al valt het haast niet binnen te houden.
Aan de andere kant is het ook netjes om zo min mogelijk te liegen.

Die normen strijden dus met elkaar. En daarmee zijn normen & waarden dus toch zo vaag als wat, en mulit-interpretabel voor iedereen, en daarmee niet meer dwingend, zoals bijvoorbeeld Wilders wel graag ziet?
Tja, de enige normen waar je je aan dient te houden staan in de wetboeken. Misschien moet daar een subparagraaf "acceptabele begroetingen" bij geschreven worden?

Misschien moeten er ook wel waarden en normen wat betreft religie en huidskleur komen. Dan is Wilders natuurlijk pas echt in z'n sas. Want op de een of andere manier zijn de enige die zich niet aan Wilders z'n normen houden allemaal van dat woestijnvolk.....
  woensdag 7 juni 2006 @ 13:52:17 #24
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_38624153
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 13:49 schreef damian5700 het volgende:
Uit de keuze tussen alternatieve mogelijkheden tot handelen is een waarde een selectief beginsel. Nederlandse waarden zijn bijvoorbeeld vrijheid, gelijkheid, liefde en gerechtigheid.
Normen zijn de gedragsregels die afgeleid worden uit de waarden. Het correct handelen uitgaande van de waarde in de praktijk van alledag.
Vrijheid, zou ik daaruit kunnen afleiden dat het de beslissing van de koningin zelf is, dat ze geen hand geeft, en dat de koningin zich daarmee volledig aan de nederlandse normen&waarden houdt?
pi_38624204
quote:
Op woensdag 7 juni 2006 13:49 schreef damian5700 het volgende:
Wat betreft handen schudden heb je dus al een conflict tussen vrijheid en gelijkheid: want je hebt de vrijheid om geen handen te schudden. Maar aan de andere kant is er gelijkheid die zegt dat je wel handen moet schudden omdat je iedereen gelijk moet behandelen.

Moeilijk, moeilijk, moeilijk.....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')