quote:En een vrouw die als Koningin ver boven deze niet-ingeburgerde eikeltjes staat is dan wel okee? Aanpassen! En snel! En gewoon buigen voor de koningin en netjes een hand geven.
quote:Dat is juist het probleem met multiculturele samenleving... Mensen zullen zich moeten aanpassen. En ik persoonlijk ben van mening dat het de nieuwkomers zijn die zich het meeste moeten aanpassen (ongeacht waar je komt).
quote:Wilders heeft natuurlijk gelijk. aanpassen
Ja, wat zijn onze normen en waarden dan?quote:En terecht dat hij en vele andere Nederlanders zich daaraan ergeren!
Aanpassen aan ONZE NORMEN en WAARDEN.
Ja, maar alleen als ze onze normen en waarden onderschrijvenquote:Op woensdag 7 juni 2006 12:41 schreef Frollo het volgende:
Tolerantie jegens andersdenkenden natuurlijk.
Het moet namelijk maar eens afgelopen zijn met dat gedogen !quote:Op woensdag 7 juni 2006 13:20 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Behalve bij verkeersovertredingen, want maximumsnelheden zijn duidelijk geen regels, maar dat is truckage van de politie om geld in het laadje te brengen.
En klagen als de verkopers aan de Costa of de Zuid-Franse kusten geen Nederlands of Engels spreken is ook een belangrijke norm.quote:Op woensdag 7 juni 2006 13:21 schreef LangeTabbetje het volgende:
Een van de moeilijkste talen spreken, en verwachten dat iedere nieuwkomer dit binnen 2 weken vloeiend spreekt.
Zou de gemiddelde reactie op de FP de normen en waarden zijn ?quote:Op woensdag 7 juni 2006 13:32 schreef Yildiz het volgende:
Nee, maar even serieus, echt de halve FP staat vol met normen en waarden.
Wat zijn die dan?
Normen en waarden is natuurlijk niets meer dan een holle term die bedoelt is om niet onderbouwde aanvallen naar andere culturen goed te kunnen praten.quote:Op woensdag 7 juni 2006 13:32 schreef Yildiz het volgende:
Nee, maar even serieus, echt de halve FP staat vol met normen en waarden.
Wat zijn die dan?
Dat weet ik niet, maar het lijkt mij op het minst toch redelijk logisch, dat als men de term 'normen&waarden' in de mond neemt, men weet wat de betreffende 'normen&waarden' inhouden, toch?quote:Op woensdag 7 juni 2006 13:34 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Zou de gemiddelde reactie op de FP de normen en waarden zijn ?
Nee, dat ik haal 't er ook niet uit.quote:Op woensdag 7 juni 2006 13:40 schreef Yildiz het volgende:
Nu heb ik dit bijvoorbeeld gelezen ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Normen_en_waarden ) maar daar haal ik niet concreet uit dat je verplicht een hand moet geven, bijvoorbeeld.
Ja, maar het staat er dus niet.quote:Op woensdag 7 juni 2006 13:45 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Nee, dat ik haal 't er ook niet uit.
Ik kan me wel voorstellen dat er een waarde is die zegt dat je bij officiele gelegenheden iemand vriendelijk en fatsoenlijk begroet en te woord staat. Een acceptabele norm die daaruit voort komt is een vriendelijke buiging met een glimlach en een: "Aangenaam u te ontmoeten. Hoe maakt u het?".
Of is dat geen acceptabele Nederlandse norm?
Daarmee dus, haast een verplichting.quote:Hoe meer overeenstemming er is over een norm, hoe dwingender deze is.
Tja, de enige normen waar je je aan dient te houden staan in de wetboeken. Misschien moet daar een subparagraaf "acceptabele begroetingen" bij geschreven worden?quote:Op woensdag 7 juni 2006 13:48 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ja, maar het staat er dus niet.
Wederom geldt hier:
[..]
Daarmee dus, haast een verplichting.
Het is netjes te zeggen dat je een cakeje van je oma lekker vind, ook al valt het haast niet binnen te houden.
Aan de andere kant is het ook netjes om zo min mogelijk te liegen.
Die normen strijden dus met elkaar. En daarmee zijn normen & waarden dus toch zo vaag als wat, en mulit-interpretabel voor iedereen, en daarmee niet meer dwingend, zoals bijvoorbeeld Wilders wel graag ziet?
Vrijheid, zou ik daaruit kunnen afleiden dat het de beslissing van de koningin zelf is, dat ze geen hand geeft, en dat de koningin zich daarmee volledig aan de nederlandse normen&waarden houdt?quote:Op woensdag 7 juni 2006 13:49 schreef damian5700 het volgende:
Uit de keuze tussen alternatieve mogelijkheden tot handelen is een waarde een selectief beginsel. Nederlandse waarden zijn bijvoorbeeld vrijheid, gelijkheid, liefde en gerechtigheid.
Normen zijn de gedragsregels die afgeleid worden uit de waarden. Het correct handelen uitgaande van de waarde in de praktijk van alledag.
Wat betreft handen schudden heb je dus al een conflict tussen vrijheid en gelijkheid: want je hebt de vrijheid om geen handen te schudden. Maar aan de andere kant is er gelijkheid die zegt dat je wel handen moet schudden omdat je iedereen gelijk moet behandelen.quote:Op woensdag 7 juni 2006 13:49 schreef damian5700 het volgende:
Uit de keuze tussen alternatieve mogelijkheden tot handelen is een waarde een selectief beginsel. Nederlandse waarden zijn bijvoorbeeld vrijheid, gelijkheid, liefde en gerechtigheid.
Normen zijn de gedragsregels die afgeleid worden uit de waarden. Het correct handelen uitgaande van de waarde in de praktijk van alledag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |