Tsja, hun eigen doelgroep (dierenvriendjes en vegetariers) heeft een absurde kijk op de bio-industrie.quote:Opmerkelijk noemt Wakker Dier de consumptie van varkensvlees. "Vreemd genoeg wordt varkensvlees van onverdoofd gecastreerde biggen enerzijds verafschuwd maar anderzijds is het de meest gegeten diersoort in de kerstmaand."
euh kijk naar de basis van het nederlands voedsel, das zo'n beetje alleen maar varkensvlees. rundvlees en lamsvlees zijn voor de echt nederlandse keuken eigenlijk extreem bijzonder.quote:Opmerkelijk noemt Wakker Dier de consumptie van varkensvlees. "Vreemd genoeg wordt varkensvlees van onverdoofd gecastreerde biggen enerzijds verafschuwd maar anderzijds is het de meest gegeten diersoort in de kerstmaand."
...wat is er mis met gewoon goed varkensvlees van de groene slager?quote:Op donderdag 21 december 2006 10:05 schreef Bluezz het volgende:
2. Varkensvlees
wegens de genoemde bezwaren in het artikel.
Ik heb het niet zo op varkensvlees (gezondh.) en het onverdoofd castreren vind ik verschrikkelijk.quote:Op donderdag 21 december 2006 14:25 schreef Verbal het volgende:
...wat is er mis met gewoon goed varkensvlees van de groene slager?
V.
Ja, maar dan nog blijft mijn vraag staanquote:Op donderdag 21 december 2006 14:37 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Ik heb het niet zo op varkensvlees (gezondh.) en het onverdoofd castreren vind ik verschrikkelijk.
Vergeet kosher niet.quote:
Dus?quote:Op donderdag 21 december 2006 14:37 schreef Verbal het volgende:
Ja, maar dan nog blijft mijn vraag staan
V.
Afgezien van jouw diëtaire problemen met varkensvlees, is varkensvlees toch niet per definitie fout kerstvreten (tenzij je vegetariër bent), omdat dat ook op betrekkelijk fatsoenlijke wijze verkregen kan zijn?quote:
Als het varken een ok leven heeft gehad, vind ik het niet fout nee. Maar mijn bezwaren zitten hem meer in de gezondheidsprobs die varkensvlees toch vaak geeft (bij mij).quote:Op donderdag 21 december 2006 15:15 schreef Verbal het volgende:
Afgezien van jouw diëtaire problemen met varkensvlees, is varkensvlees toch niet per definitie fout kerstvreten (tenzij je vegetariër bent), omdat dat ook op betrekkelijk fatsoenlijke wijze verkregen kan zijn?
V.
je kan toch wel patat bij je varkenshaasje doen?quote:Op donderdag 21 december 2006 16:38 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Frituren met kerst is inderdaad erg fout.
nee..quote:Op donderdag 21 december 2006 19:35 schreef EricT het volgende:
dat eet je toch gewoon door de week al?
Een gans die NIET vetgemest wordt, maar gewoon in een weiland wat scharrelt. Hoe moet die een vette lever krijgen, en hoe kom je dan aan je foie gras?quote:Op donderdag 21 december 2006 14:23 schreef Dauthi het volgende:
...Foie gras van niet gemeste ganzen is helemaal niks zieligs aan. ...
fondue?quote:Op donderdag 21 december 2006 16:38 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Frituren met kerst is inderdaad erg fout.
aardappels en groente ontbreken bij ons ook als we gourmetten hoorquote:Op donderdag 21 december 2006 20:20 schreef Repeat het volgende:
gourmetten is wel ok, maar duurt veels te lang voordat je eten dan klaar is
en aardappels bakken, eitjes, groente ed kan me gestolen worden, ik wil alleen vlees, dus fondue
dus ook alleen vlees als ik het goed begrijp?quote:Op donderdag 21 december 2006 20:26 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
aardappels en groente ontbreken bij ons ook als we gourmetten hooren valt best mee.. je bent niet na een half uur klaar idd, 't is te vergelijken met een avondje uit eten
Ik moet er niet aan denken, maar in mijn schoonfamilie smullen ze er van, brrrquote:Op donderdag 21 december 2006 22:20 schreef Renesite het volgende:
Levertjes.
Ja je hebt levertjes idd (ook blehquote:Op donderdag 21 december 2006 22:36 schreef Nordic_Blue het volgende:
[..]
Ik moet er niet aan denken, maar in mijn schoonfamilie smullen ze er van, brrr
quote:Op donderdag 21 december 2006 22:51 schreef Poison-Ivy het volgende:
Ja je hebt levertjes idd (ook blehmaar dat terzijde). Maar dat is wat anders als die vetgemeste ZIEKE levers waar ze de ganzen met een trechter overvoeden... dan spreek je over foi grass (of hoe je het ook schrijft
)
![]()
![]()
euh zoals foie gras al 3000 jaar maken... nog voor dat ze een slang in de hals konden laten glijden misschien....quote:Op donderdag 21 december 2006 19:47 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Een gans die NIET vetgemest wordt, maar gewoon in een weiland wat scharrelt. Hoe moet die een vette lever krijgen, en hoe kom je dan aan je foie gras?
Wij eten met kerst een vorige week zelf geschoten hert![]()
Dat klopt dus niet; je krijgt alleen maar vette lever/foie gras door dwang/over-voeding, of door alcohol (lever van Andre Hazesquote:Op vrijdag 22 december 2006 12:44 schreef Dauthi het volgende:
[..]
euh zoals foie gras al 3000 jaar maken... nog voor dat ze een slang in de hals konden laten glijden misschien....
Als je zo'n beest gewoon normaal zijn eten geeft wordt een lever ook vet en groot. je moet alleen wat langer wachten.
Dusz... ik zie het probleem niet. ...
http://www.nu.nl/news/924(...)s_uit_het_schap.htmlquote:Bijenkorf haalt foie gras uit het schap
Uitgegeven: 22 december 2006 11:22
Laatst gewijzigd: 22 december 2006 11:28
AMSTERDAM - De Bijenkorf heeft de verkoop van foie gras (ganzen- of eendenleverpaté) deze week gestaakt na een brief van de Stichting Wakker Dier. Dat hebben Wakker Dier en het warenhuis vrijdag meegedeeld. In de brief deed de stichting uit de doeken hoe de eenden en ganzen voor de productie van foie gras onder dwang worden gevoederd.
Een woordvoerder van De Bijenkorf zegt Wakker Dier erkentelijk te zijn voor de waarschuwing: "Wij zijn het met ze eens dat de productiemethoden van foie gras beslist dieronvriendelijk zijn.
De Bijenkorf is alert op verantwoorde produktie van onze artikelen, maar we verkopen inmiddels 40.000 producten. Dan glipt er wel eens wat tussendoor", aldus de woordvoerder.
Uit onderzoek van de Stichting Wakker Dier blijkt dat consumenten deze paté de 'het meest foute kerstgerecht' vinden. Meerdere bedrijven (waaronder restaurants en supermarkten) beloten eerder al het gerecht niet meer aan te bieden. De productie van foie gras is in Nederland verboden.
Dat het nu zo zielig is voor de beestjes ligt aan de manier waarop we ineens met ze omgaan. Het is niet normaal om levende wezens te behandelen alsof het fabrieksgoederen zijn. Vroeger hadden ze tenminste nog de kans hun natuurlijke gedrag te laten zien en al hun ledematen te behouden....quote:Op vrijdag 22 december 2006 12:47 schreef --Christiaan-- het volgende:
Ik eet werkelijk alles, behalve als ik het niet lust natuurlijk. Ik vind het zó'n onzin. Wij zijn blijkbaar voorbestemd om dieren te eten, we doen het al miljarden jaren. Dat je nu weer mensen hebt die gaan janken omdat het o zo zielig is voor de beestjes is echt onzin.
Het meest foute kerstgerecht vind ik wel patat.
euh nee het gaat alleen maar sneller met forcefeeding. Dikke mensen hebben namelijk ook een vette lever das ook geen force feeding. betweterquote:Op vrijdag 22 december 2006 15:54 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Dat klopt dus niet; je krijgt alleen maar vette lever/foie gras door dwang/over-voeding, of door alcohol (lever van Andre Hazes) Anders krijg je gewoon ganzelever, maar dat is een heel ander product dan foie gras.
Overigens:
[..]
http://www.nu.nl/news/924(...)s_uit_het_schap.html
Ik vind dat er wel een groot verschil is tussen een dier geforceerd eten door de strot duwen en een natuurlijk proces als een dier zich vrijwillig volvreet. In dat geval wordt een lever nooit zo groot als bij de foie grass, gezien we hier over een zieke lever praten.quote:Op vrijdag 22 december 2006 12:44 schreef Dauthi het volgende:
[..]
euh zoals foie gras al 3000 jaar maken... nog voor dat ze een slang in de hals konden laten glijden misschien....
Als je zo'n beest gewoon normaal zijn eten geeft wordt een lever ook vet en groot. je moet alleen wat langer wachten.
Dusz... ik zie het probleem niet.
Daarnaast is het "force-feeden" niet veel zieliger dan wat er standaard in de bioindustrie gebeurt met dieren...
Je zou toch denken dat als mensen alles zo zielig vinden ze niet gewoon aan het biologisch gingen, maar op het moment dat puntje bij paaltje komt gaat de portomonee altijd voor.. hypocriete lui.
Blijft er nog wel iets over wat niet fout is? Groente?quote:Opmerkelijk noemt Wakker Dier de consumptie van varkensvlees. "Vreemd genoeg wordt varkensvlees van onverdoofd gecastreerde biggen enerzijds verafschuwd maar anderzijds is het de meest gegeten diersoort in de kerstmaand."
De top tien van foute kerstgerechten bestaat verder uit vis, kip (van plofkuikens), kalkoenfilet, eend (uit stallen zonder badwater), biefstuk (van rund in stal op betonvloer), konijn (uit draadgazen kooi) en reebout.
Ja. en draaiden ze heel simpel van een olijke scharrelkip zo *plop* de nek om. Dat is diervriendelijkquote:Op vrijdag 22 december 2006 16:25 schreef beestjuh het volgende:
[..]
Dat het nu zo zielig is voor de beestjes ligt aan de manier waarop we ineens met ze omgaan. Het is niet normaal om levende wezens te behandelen alsof het fabrieksgoederen zijn. Vroeger hadden ze tenminste nog de kans hun natuurlijke gedrag te laten zien en al hun ledematen te behouden....
btw miljarden jaren![]()
Bronquote:Ganzenlever van Bijenkorf naar de armen
AMSTERDAM - De minder bedeelden in de samenleving profiteren van de actie van Wakker Dier tegen ganzenlever in de Bijenkorf. Leverancier Ashkan Mossafaian van The House of Caviar and Fine Foods heeft zijn niet-verkochte voorraad aan de Voedselbank geschonken.
Dat heeft hij zaterdag bekendgemaakt. Het warenhuis besloot deze week de delicatesse niet meer in de schappen te leggen, ondanks de grote vraag in deze feestmaand. Een brief van Wakker Dier wees de Bijenkorf erop dat ganzen en eenden onder dwang worden gevoederd, waarna het warenhuis de ban uitsprak.
Mossafaian, die delicatessenshops heeft in de Bijenkorf in Den Haag en Rotterdam, blijft hierdoor met een fikse voorraad zitten.
"Ik ben de enige importeur van vriendelijk geproduceerde ganzenlever in Nederland", stelt hij. "De ganzenlever komt van Hongaarse boeren, die ambachtelijk werken en lijkt in niets op het industrieel product waarover Wakker Dier het heeft." Desondanks haalt hij de delicatesse uit de schappen "uit respect voor het besluit van de Bijenkorf".
Het leek Mossafaian een mooie kerstgedachte de ganzenlever te schenken aan de Voedselbank. "Zo kunnen de meest arme mensen dit luxeproduct een keer proeven."
Er zijn ook mensen die niet zoveel waarde hechten aan de feestdagen en gewoon eten wat ze normaal ook eten.quote:Op maandag 1 januari 2007 18:44 schreef Underdoggy het volgende:
Ik hoorde gister een verhaal van een jongen die thuis serieus bruine bonen ovenschotel kreeg op 1e kerstdag.
Ook normaal schuif ik dat soort bende niet naar binnen, laat staan op eerste kerstdag.quote:Op maandag 1 januari 2007 18:46 schreef FloggingMolly het volgende:
Er zijn ook mensen die niet zoveel waarde hechten aan de feestdagen en gewoon eten wat ze normaal ook eten.
quote:"Ik bid nie voor brune bonen!"
2e kerstdag had hetzelfde gezin overigens take away chinees als maaltje.quote:Op maandag 1 januari 2007 18:44 schreef Underdoggy het volgende:
Ik hoorde gister een verhaal van een jongen die thuis serieus bruine bonen ovenschotel kreeg op 1e kerstdag.
Ach twee jaar terug 1e kerstdag at ik (onvrijwillig):quote:Op maandag 1 januari 2007 18:44 schreef Underdoggy het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |