abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44620771
Wie krijgt wat, namen en rugnummers graag.

Welke van de huidige CDA-ministers wil of mag blijven en is aanvaardbaar voor de rest en wie schuift de PvdA naar voren en wat wil de CU binnenhalen?
pi_44621059
Bos blijft fractievz, Cohen vice premier, Rouvoet vice premier? (Shit, moet vice premier nu aanelkaar of niet aan elkaar en met evt. een koppel-streepje of zonder koppelstreepje?)
I´m back.
pi_44621073
PvdA zal in ieder geval Aboutaleb in het kabinet willen.

Donner komt terug - De Geus zal vertrekken?
pi_44621106
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:21 schreef SCH het volgende:
PvdA zal in ieder geval Aboutaleb in het kabinet willen.

Donner komt terug - De Geus zal vertrekken?
Aboutaleb op vreemdelingen zaken? .
Maar die gozer is net wethouder, dat kan dus niet.
I´m back.
pi_44621133
Leers komt niet.
Napalm wordt minister van Godsdient & Inquisitie.
Misschien dat we Steven van Eijck nog terug zien. Hij ligt goed in Den Haag.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_44621147
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:23 schreef Napalm het volgende:
Misschien dat we Steven van Eijck nog terug zien. Hij ligt goed in Den Haag.
Namens welke partij dan?
pi_44621236
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:20 schreef Ryan3 het volgende:
Bos blijft fractievz, Cohen vice premier, Rouvoet vice premier? (Shit, moet vice premier nu aanelkaar of niet aan elkaar en met evt. een koppel-streepje of zonder koppelstreepje?)
Waarom denk je dat?
Bos is zo ambitieus dat ik niet geloof dat als de PvdA de vice-premier mag afvaardigen, hij daar iemand anders voor naar voren schuift en gezien de verkiezingsuitslag lijkt het me logischer dat de PvdA de vp krijgt dan de CU.

Ik denk dat Donner gewoon blijft trouwens.
"MOLLUCK DU SCHEISS DRECKIGER BINGO SPIELER"
pi_44621271
Welke personen het zouden kunnen worden is nog lastig te zeggen; vaak komen veel nieuwe ministers uit onverwachte hoek opzetten, en Wouter Bos heeft bijvoorbeeld al aangekondigd dat de PvdA-ministers niet uit de Kamerfractie zullen komen.

Mocht er een kabinet van CDA-PvdA-ChristenUnie komen, dan zijn er in ieder geval een paar vuistregels waarop de verdeling van de ministersposten is gebaseerd. De minister van Financiën komt over het algemeen niet van de partij die ook al de premier levert, en dus meestal van de een-na-grootste coalitiepartner, in dit geval dus de PvdA. De ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken komen vrijwel nooit van dezelfde partij, en ik acht de kans waarschijnlijk dat het CDA opnieuw Justitie wil hebben, wat BiZa dan waarschijnlijk aan de PvdA zal overlaten. De ChristenUnie zal met haar geringe zetelaantal waarschijnlijk slechts twee ministersposten krijgen, en waarschijnlijk ook niet de meest zware posten. Volksgezondheid, Welzijn en Sport zou wellicht wel eens aan de ChristenUnie kunnen toekomen, samen met bijvoorbeeld VROM of Verkeer en Waterstaat.

Sociale Zaken is voor de PvdA waarschijnlijk een erg belangrijke post, en die zal dus ook proberen deze post te bemachtigen, maar deze zou ook wel eens naar een 'linkse' CDA-er als Doekle Terpstra kunnen gaan. Voor de rest blijft het een beetje gissen; belangrijk is ook hoe het formatieproces zich verder ontpopt.
  donderdag 21 december 2006 @ 10:31:39 #9
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_44621309
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:22 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Waarom niet? Pechtold was net een blauwe maandag burgemeester, dat heeft hem er ook niet van weerhouden. Bovendien zit Aboutaleb "al" 3 jaar als wethouder.
pi_44621313
Ik ben benieuwd wie de eerste Minister voor Milieu mag leveren. Het lijkt me mooi als de PvdA daar Diederik Samsom (voormalig Greenpeace) neerzet.
pi_44621335
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:22 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Of op Onderwijs, en wellicht op Sociale Zaken. Op beide vlakken heeft hij zich in Amsterdam behoorlijk geprofileerd.
  donderdag 21 december 2006 @ 10:34:03 #12
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_44621354
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:28 schreef Molluck het volgende:

[..]

Waarom denk je dat?
Bos is zo ambitieus dat ik niet geloof dat als de PvdA de vice-premier mag afvaardigen, hij daar iemand anders voor naar voren schuift en gezien de verkiezingsuitslag lijkt het me logischer dat de PvdA de vp krijgt dan de CU.
Het is gebruikelijk dat elke coalitiepartij die niet de premier levert een vicepremier levert. Brinkhorst was ook vicepremier.
quote:
Ik denk dat Donner gewoon blijft trouwens.
Als Kamerlid? Of wordt ie weer minister van justitie?
pi_44621412
Het zou me niet verbazen als hij weer terugkeert op Justitie. Ik denk dat hij als minister ook beter tot zijn recht komt dan als Kamerlid.
pi_44621423
Aboutaleb op onderwijs

Cohen komt niet, dat lijkt me stug.

Terpstra zou een mooie zijn, als ie van zijn gezin mag.
Donner blijft, Wijn blijft.

Guusje ter Horst is in de running.

Bij de CU Rouvoet zelf, Roel Kuiper of Eimert van Middelkoop, zullen toch 2 ministersposten willen.
pi_44621453
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:36 schreef SCH het volgende:
Aboutaleb op onderwijs

Bij de CU Rouvoet zelf, Roel Kuiper of Eimert van Middelkoop, zullen toch 2 ministersposten willen.
Doekle

Wie gaat Financiën doen denk je? Bos?
pi_44621488
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:38 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Doekle

Wie gaat Financiën doen denk je? Bos?
Bos gaat het kabinet niet in.
Wijn?
pi_44621532
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:39 schreef SCH het volgende:

[..]

Hij blijft natuurlijk een draaikont.

Ik weet niet of Wijn dat kan, hij is nog wel erg jong. Je bent wel ineens de machtigste man/vrouw van het land.
pi_44621534
Ontwikkelingssamenwerking: blijft Van Ardenne
Sociale Zaken: Terpstra, Paul Depla, Guusje ter Horst
Onderwijs: Aboutaleb
Binnenlandse Zaken: Van Middelkoop, Ter Horst
Buitenlandse Zaken: Ben Bot
Justitie: Wolfsen, Donner
pi_44621590
Wie bij de CU zou de Minister voor Milieu & Energie kunnen worden? Ik heb niet zo'n verstand van CU'ers.
pi_44621599
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:39 schreef SCH het volgende:

[..]

Wijn?
Dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk; sinds Onno Ruding is Financiën niet meer in handen geweest van de grootste coalitiepartij, en bovendien zal de PvdA deze gewichtige post hoe dan ook willen hebben om zich te doen laten gelden. Het zou heel goed kunnen zijn dat Wijn minister blijft, maar ik zou dan eerder denken aan Economische Zaken.
pi_44621648
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:44 schreef Reya het volgende:

[..]

Dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk; sinds Onno Ruding is Financiën niet meer in handen geweest van de grootste coalitiepartij, en bovendien zal de PvdA deze gewichtige post hoe dan ook willen hebben om zich te doen laten gelden. Het zou heel goed kunnen zijn dat Wijn minister blijft, maar ik zou dan eerder denken aan Economische Zaken.
Daar kon je wel eens gelijk in hebben. Tja, dan is Ferd Crone de grootste kanshebber voor Financien.
pi_44621658
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:43 schreef Genverbrander het volgende:
Wie bij de CU zou de Minister voor Milieu & Energie kunnen worden? Ik heb niet zo'n verstand van CU'ers.
Arie Slob
  donderdag 21 december 2006 @ 10:46:35 #23
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_44621665
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:31 schreef Genverbrander het volgende:
Ik ben benieuwd wie de eerste Minister voor Milieu mag leveren. Het lijkt me mooi als de PvdA daar Diederik Samsom (voormalig Greenpeace) neerzet.
De eerste? Volgens mij is had bijna elke minister van VROM milieu in zijn/haar portefeuille, volkshuisvesting & RO gingen dan naar de staatssecretaris. Dekker en haar voorganger Kamp waren volgens mij de enigen die dit omgedraaid hebben.
pi_44621697
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:46 schreef freako het volgende:

[..]

De eerste? Volgens mij is had bijna elke minister van VROM milieu in zijn/haar portefeuille, volkshuisvesting & RO gingen dan naar de staatssecretaris. Dekker en haar voorganger Kamp waren volgens mij de enigen die dit omgedraaid hebben.
Ik had begrepen dat er nu een aparte ministerpost (zonder portefeuille) voor komt.
pi_44621710
Tineke Huizinga op de post die nu Verdonk bekleed, al zul je dat ministerschap dan anders moeten noemen en bepaalde zaken uit elkaar trekken. Vreemdelingenbeleid en integratie is een onlogische combinatie.
  donderdag 21 december 2006 @ 10:48:50 #26
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_44621719
quote:

Van Middelkoop lijkt me wel een goede. De tweede CU-minister zal dan wel een vml. RPF'er worden.
pi_44621742
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:31 schreef Genverbrander het volgende:
Denk dat he verstandiger is een CU'er op VROM te zetten. helaas zijn PvdA'ers als het op milieu en volkshuisvesting aankomt vaak wat vastgeroest .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_44621776
quote:
CU'ers zijn generalisten hè, met die kleine fractie die ze hebben/hadden. Ik zie Schutte nogwel teruggeroepen worden. Mannenbroeder met enig gezag in staatsrechtskundige zaken.
I´m back.
  donderdag 21 december 2006 @ 10:51:58 #29
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_44621783
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:48 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

Ik had begrepen dat er nu een aparte ministerpost (zonder portefeuille) voor komt.
Hmm, dan liever een staatssecretaris voor volkshuisvesting.
pi_44621786
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:51 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

CU'ers zijn generalisten hè, met die kleine fractie die ze hebben/hadden. Ik zie Schutte nogwel teruggeroepen worden. Mannenbroeder met enig gezag in staatsrechtskundige zaken.
Die doet het niet, heeft ie al aangegeven.
pi_44621788
Dat integratiegehuil kan wel weer zoals het hoort een staatssecretariaat worden.
pi_44621798
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:52 schreef du_ke het volgende:
Dat integratiegehuil kan wel weer zoals het hoort een staatssecretariaat worden.
pi_44621807
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:52 schreef SCH het volgende:

[..]

Die doet het niet, heeft ie al aangegeven.
Ach. .
I´m back.
pi_44621816
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:51 schreef freako het volgende:

[..]

Hmm, dan liever een staatssecretaris voor volkshuisvesting.
Lijkt me ook beter. Milieu is erg internationaal en het is raar dat NL naar al dat soort bijeenkomsten maar een staatssecretaris afvaardigt.
pi_44621817
quote:
Denk niet dat de PvdA dat wil, Bos heeft integratie nog steeds hoog op de agenda staan.
  donderdag 21 december 2006 @ 10:54:13 #36
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_44621841
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:51 schreef Ryan3 het volgende:

Ik zie Schutte nogwel teruggeroepen worden. Mannenbroeder met enig gezag in staatsrechtskundige zaken.
Schutte zou ik ook toejuichen als minister. Nadeel: hij is 67.
pi_44621901
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:54 schreef freako het volgende:

[..]

Schutte zou ik ook toejuichen als minister. Nadeel: hij is 67.
Vandaar misschien dat-ie niet wil? Als ik op m'n 67ste zou worden opgeroepen om POL-mod te worden dan bedank ik ook vriendelijk.
I´m back.
pi_44621932
quote:
Ja, en Aboutaleb als vice premier. .
I´m back.
  donderdag 21 december 2006 @ 10:58:46 #39
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_44621949
Ministers zonder portefeuille zijn wisselgeld als het gaat om de getalsverhoudingen in het kabinet.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 21 december 2006 @ 11:03:56 #40
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_44622087
quote:
Aboutaleb op onderwijs

Ter Horst heeft al aangegeven graag Verkeer en Waterstaat te willen doen
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_44622099
quote:
Op donderdag 21 december 2006 11:03 schreef rubbereend het volgende:

[..]

Ter Horst heeft al aangegeven graag Verkeer en Waterstaat te willen doen
Daar moet een keer een echte vent op .
pi_44622105
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:58 schreef freako het volgende:
Ministers zonder portefeuille zijn wisselgeld als het gaat om de getalsverhoudingen in het kabinet.
Van de huidige ministers zonder portefeuille zal er in ieder geval één naar alle waarschijnlijkheid verdwijnen: Bestuurlijke Vernieuwing, gezien dat alle drie de partijen hier niet echt warm voor draaien. Ontwikkelingssamenwerking en Vreemdelingenzaken/Integratie zie ik, al dan niet wat bijgeschaafd, wel weer terugkeren in een volgend kabinet.
  donderdag 21 december 2006 @ 11:07:34 #43
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_44622179
quote:
Op donderdag 21 december 2006 11:04 schreef Reya het volgende:

Ontwikkelingssamenwerking en Vreemdelingenzaken/Integratie zie ik, al dan niet wat bijgeschaafd, wel weer terugkeren in een volgend kabinet.
Ik ook. Eventueel een derde erbij. En dat zou dan Milieu kunnen zijn, maar een geniale oplossing vind ik dat zeker niet.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 21 december 2006 @ 11:08:51 #44
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_44622211
quote:
Op donderdag 21 december 2006 11:04 schreef du_ke het volgende:

[..]

Daar moet een keer een echte vent op .
Dan komt Ter Horst nog in de buurt ook nog
DeLuna vindt me dik ;(
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_44622268
quote:
Op donderdag 21 december 2006 11:08 schreef rubbereend het volgende:

[..]

Dan komt Ter Horst nog in de buurt ook nog
Ken d'r niet echt maar Jorritsma en Smit-Kroes waren ook manwijven. Past dus wel .

En ze heeft verstand van met drank op rijden (om die grappen maar even voor te zijn).
pi_44622376
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:24 schreef SCH het volgende:
Namens welke partij dan?
Dat maakt toch niet uit. In het verleden zijn er toch zat ministers geweest die de week van te voren nog even lid werden van de partij..

Ik verwacht sowieso weinig toppers omdat de algehele verwachting is dat het komende kabinet toch niet lang zal blijven zitten.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_44622454
quote:
quote:
WIE-O-WIE? Kandidaat-ministers van de ChristenUnie

Hoe ziet de bewindsliedenploeg van de ChristenUnie er straks uit? Als de gesprekken met CDA en PvdA de goeie kant opgaan, zal André Rouvoet in ieder geval een minister van Jeugd en Gezin eisen. Daar zal het niet bij blijven. Reken erop dat de ChristenUnie met zes zetels in de kamer net als D66 in Balkenende-2 twee ministersposten en één staatssecretaris krijgt. Maar wie?

Talent genoeg in de partij om die posten te bezetten. Om te beginnen is daar natuurlijk de in 1939 geboren Gert Schutte, als fractievoorzitter van het Gereformeerd Politiek Verbond (een voorloper van de ChristenUnie) beter bekend als 'het staatsrechtelijk geweten' van de tweede kamer. Hij is lid van de Kiesraad en deed in opdracht van het kabinet in 2002 onderzoek naar de hbo-fraude. Zijn laatste wapenfeit: hij leidde het onderzoek naar de ingestorte trap aan de Oudegracht in Utrecht. De kruidenierszoon is breed inzetbaar, van onderwijs tot binnenlandse zaken en justitie.

Nog een GPV'er met goede papieren: eerste-kamerlid Eimert van Middelkoop. Hij loopt al sinds 1973 mee aan het Binnenhof, eerst als fractiemedewerker en van 1989 tot 2002 als kamerlid. Van Middelkoop is net als Schutte breed inzetbaar. Hij bemoeide zich - onvermijdelijk als lid van een splinterpartij - met buitenlandse zaken, gezondheidszorg, milieu én economische zaken. Hij staat te boek als een ruimdenkend man en kon het bijvoorbeeld goed vinden met sommige leden van de D66-fractie. Hij werd in 2002 niet herkozen omdat de ChristenUnie-achterban de voorkeur gaf aan een vrouw, Tineke Huizinge-Heringa.

Dan is er oud-senator en oud-lijsttrekker Kars Veling, net als Schutte afkomstig uit het GPV, die het bij de verkiezingen in 2002 niet zo goed deed, maar maatschappelijk revanche nam als directeur van een zwarte scholengemeenschap in Den Haag, het Johan de Witt College. Ander pluspunt van Veling in eigen kring is zijn nauwe betrokkenheid bij de Vereniging ter bescherming van het ongeboren kind. Grote vraag is of hij de druk wel aan kan. In 2002 raakte hij oververmoeid. Sterke punten: onderwijs, sociale zaken en cultuur.

Dit waren allemaal mannen uit het GPV, maar de ChristenUnie is voortgekomen uit twee partijen. De voormalige aanhang van de RPF eist in geval van regeringdeelname ook een deel van de buit op. Wie zeker naast de telefoon zit in de hoop op gerinkel is Leen van Dijke, ex-fractievoorzitter. De Zeeuw begon zijn carrière als timmerman en zat van 1994 tot 2003 in de kamer. Aan Van Dijke zit een luchtje omdat hij zich in 1996 in Nieuwe Revu afvroeg: "Waarom zou een homoseksueel beter zijn dan een dief?" De affaire sleepte drie jaar, voordat Van Dijke door het gerechtshof werd vrijgesproken van het doen van discriminerende uitspraken. De rechtbank in Den Haag had hem eerder tot een boete van 300 oude Hollandsche gulden veroordeeld.

Maar de grote troef van de RPF-aanhang is natuurlijk André Rouvoet zelve. De jurist en ex-docent journalistiek aan de evangelische school in voor de journalistiek in Amersfoort was lid van de commissie-Van Traa, die de opsporingsmethoden van justitie tegen het licht hield en zit sinds 1994 in de kamer. De fractievoorzitter van de ChristenUnie geeft de achterban met vijf kinderen het goede voorbeeld en lijkt als onderhandelaar aan tafel bij informateur Hoekstra de gedoodverfde vice-premier van de ChristenUnie in een kabinet met CDA en PvdA.
bron
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 21 december 2006 @ 11:19:26 #48
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_44622493
quote:
Op donderdag 21 december 2006 11:14 schreef Napalm het volgende:

[..]

Dat maakt toch niet uit. In het verleden zijn er toch zat ministers geweest die de week van te voren nog even lid werden van de partij..
Zoals Steven van Eijck? .
quote:
Ik verwacht sowieso weinig toppers omdat de algehele verwachting is dat het komende kabinet toch niet lang zal blijven zitten.
Waarom zou het niet lang kunnen zitten? Als CDA en PvdA er samen uitkomen heb je een stabiele meerderheid volgens mij omdat de ChristenUnie zich loyaal op zal stellen. CU is minder de vreemde eend in de bijt dan D66 was in Balkenende-II.
pi_44622575
quote:
Op donderdag 21 december 2006 11:19 schreef freako het volgende:

[..]

Zoals Steven van Eijck? .
Was er bij Paars niet ook zo een? Wijers misschien?
En de LPF'ers, waren daar niet nog wat VVD-leden bij?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 21 december 2006 @ 11:23:02 #50
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_44622588
ik denk wel dat Balkenende volledige steun van de PvdA zal vragen en dus wil dat Bos in het kabinet komt zitten
DeLuna vindt me dik ;(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')