abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 21 december 2006 @ 00:09:43 #1
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_44615670
We zien het dagelijks om ons heen, mensen die niks hebben bereikt in hun leven. Ze hebben geen opleiding afgemaakt, ze hebben een weinig verdienende baan, ze hebben schulden. Soms lopen ze zelfs bij de voedselbank omdat ze nog 20.000,- moeten afbetalen.

Wat me steeds meer opvalt is dat dit soort mensen, anderen die wel iets hebben bereikt, op een negatieve manier benaderen. Mensen met veel geld zijn bijvoorbeeld een egoistische diknek, of niet-sociaal, oppertunistisch en egoïstisch.

Het lijkt wel of sommige mensen vergeten zijn hoe het is om hard te werken. De mentaliteit waarmee dit land na de tweede wereldoorlog werd opgebouwd is totaal afwezig bij hen. Deze personen willen vanalles maar kunnen weinig, waardoor ze jaloers worden op anderen die het wel voor elkaar krijgen. Tegelijkertijd zijn ze vergeten in welke situatie hun ouders over grootouders opgroeiden.

Er wordt wel eens gezegd dat 'we' verwend zijn geworden in dit land. Maar als ik er over nadenk dan lijken juist de mensen die niks hebben, zich verwend te gedragen. Ze willen een psp, een breeldbeeld tv een auto en ga zo maar door. Ze denken zich vanalles te moeten en kunnen veroorloven terwijl harde de waarheid anders is.

Mijn punt is dus, hoe kunnen we ervoor zorgen dat mensen (vooral mensen die weinig (bereikt) hebben) leren dat je niet alles hoeft te hebben wat een ander heeft. Dat geluk niet in materiele zaken zit. Dat je moet werken voor je geld, en moet sparen om dingen te kunnen kopen.
pi_44615727
Is dit nog gestaafd aan de hand van gegevens of is het een ongefundeerde generalisatie?
pi_44615757
quote:
Op donderdag 21 december 2006 00:09 schreef SjonLok het volgende:

Dat geluk niet in materiele zaken zit.
Enige zin waarmee ik het volledig eens ben.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_44615925
Hehe,

Hoe leren we mensen die alles hebben te beseffen dat je niet alles hoeft te hebben...

Anyway... ik hou ook niet van zeikerige "arbeiders" maar ik hou nog minder van zeikerige rijkerds die alleen maar meer willen verdienen omdat ze toevallig belangrijk zijn... ooit gehoord van internationale concurrentiepositie?
  donderdag 21 december 2006 @ 00:25:18 #5
161288 Malibu-06
FEYENOORD ROTTERDAM
pi_44616166
Tsja, niet iedereen zonder baan en 20.000 euro schuld is per definitie lui. Sommige mensen hebben alles tegen (gehad) en willen heel graag uit de problemen komen.

Wel is idd vaak een groot deel van die problemen de eigen schuld. Bij m'n bijbaantje in een callcenter kreeg ik wel eens een bank aan de telefoon namens iemand die onder curatele stond omdat ie 1.een duur internet-abo met voetbal 2.een telefoonrekening van 700 euro. Kan het niet uitstaan als mensen hun uitkering (waar ik belasting voor betaal) moeten gebruiken om dit af te betalen.
  † In Memoriam † donderdag 21 december 2006 @ 00:27:06 #6
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_44616211
quote:
Op donderdag 21 december 2006 00:09 schreef SjonLok het volgende:
Het lijkt wel of sommige mensen vergeten zijn hoe het is om hard te werken.
Het lijkt er meer op alsof mensen hard werken aan rijk koppelen. De meeste rijkere mensen doen geen fuck en de meeste armere mensen werken zich de tering.

Hoe meet je trouwens "iets bereiken" ? Meet je dat in geld op je bankrekening? Meet je dat in mensen die je uit vriendelijk geholpen hebt? Meet je dat in hoeveel je van de wereld weet? Meet je dat in hoeveel vrienden je hebt? Meet je dat in wat voor auto je rijdt? Meer je dat in hoeveel buurvrouwen je koffie mee drinkt? Meet je dat in hoeveel tupperware je met je party verkocht hebt? Meet je dat in hoeveel nageslacht je hebt voortgebracht?
Carpe Libertatem
pi_44616221
Goed topic.
-je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
pi_44616324
Is trouwens wel erg kortdoordebocht om te gaan zitten bashen op "armen" of "werklozen" ... de meeste mensen werken... die enkeling die niet werkt omdat ze te lui zijn moet je eigelijk de noordzee in schoppen en dat restantje dat echt niet kan werken ivm ziekte ofzo, die verdienen het om in ieder geval hun eten en drinken te kunnen kopen (meer ook niet, dat geef ik toe... en als ze dan een dure tv ofzo kopen en in de schulden komen daardoor dan is dat wel een beetje dom)
pi_44616371
Ik vind het sowieso absurt dat mensen die veel geld verdienen meer geld moeten afstaan aan de belasting. Ik bedoel waar presteer je voor dan? Wat dat betreft bevalt het economische Amerikaanse klimaat mij wel.
pi_44616403
quote:
Op donderdag 21 december 2006 00:27 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Het lijkt er meer op alsof mensen hard werken aan rijk koppelen. De meeste rijkere mensen doen geen fuck en de meeste armere mensen werken zich de tering.
Denk je dat die mensen rijk zijn geworden door de hele dag op hun luie reet te liggen?
pi_44616555
quote:
Op donderdag 21 december 2006 00:34 schreef Thomas B. het volgende:

Denk je dat die mensen rijk zijn geworden door de hele dag op hun luie reet te liggen?
Ik ken er zat die leuke erfenisjes hebben gekregen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_44616575
Dat gezeik over topmannen die wel 2x zoveel verdienen als de premier begint mij ook een beetje de keel uit te hangen. Meneer Balkenende kiest toch zeker zelf voor het premierschap.
pi_44616630
quote:
Op donderdag 21 december 2006 00:42 schreef golfer het volgende:

[..]

Ik ook, maar die hebben allemaal het geld weer terug in de economie gepompt doormiddel van bijvoorbeeld een nieuw bedrijf te starten wat dus weer voor meer arbeidsplaatsen zorgt.
pi_44616647
quote:
Op donderdag 21 december 2006 00:27 schreef Boze_Appel het volgende:

Gek. In mijn omgeving (rijk) werkt iedereen wel hard. Maar dat zal wel toeval zijn. Het is ook volkomen logisch dat je met niets doen rijk wordt...
quote:
Hoe meet je trouwens "iets bereiken" ? Meet je dat in geld op je bankrekening? Meet je dat in mensen die je uit vriendelijk geholpen hebt? Meet je dat in hoeveel je van de wereld weet? Meet je dat in hoeveel vrienden je hebt? Meet je dat in wat voor auto je rijdt? Meer je dat in hoeveel buurvrouwen je koffie mee drinkt? Meet je dat in hoeveel tupperware je met je party verkocht hebt? Meet je dat in hoeveel nageslacht je hebt voortgebracht?
Weet je dat echt niet?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_44616733
quote:

Voor de goede orde: bij oud geld mag je er op rekenen dat er met de paplepel een arbiedsmoraal in is gegoten waar je eng van wordt.

Bij nieuw geld zit het vaak wat losser, maar ook daar worden de kinderen al snel meegenomen in het familiebedrijf en wordt ook verwacht dat ze het familiebedrijf niet naar de tering helpen.

Het is wind mee, maar niet zo dat men achterover kan zitten en incasseren. Ik ken er die achterover gingen zitten. Nou, die kregen mooi geen cent (uiteindelijk wel, maar voordat beide ouders overleden zijn zit je in de AOW...).
pi_44616750
Volledige eigen verantwoordelijkheid, te bereiken door dito vrijheid.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_44616801
quote:

[..]

Heb je enig idee hoeveel daar aan succesierecht over betaald wordt?
pi_44616982
quote:
Op donderdag 21 december 2006 00:52 schreef Thomas B. het volgende:

Heb je enig idee hoeveel daar aan succesierecht over betaald wordt?
Dat heeft toch niets te maken met al dan niet wat bereiken in het leven?
pi_44617019
quote:
Op donderdag 21 december 2006 01:00 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dat heeft toch niets te maken met al dan niet wat bereiken in het leven?
Nee, maar dat heeft er in zoverre mee te maken dat dit geld met enige omweg toch wel weer belandt bij de minder bedeelden uit deze maatschappij.
pi_44617048
quote:
Op donderdag 21 december 2006 01:01 schreef Sjakie01 het volgende:

Nee, maar dat heeft er in zoverre mee te maken dat dit geld met enige omweg toch wel weer belandt bij de minder bedeelden uit deze maatschappij.
Is dat relevant in deze discussie dan?
pi_44617169
quote:
Op donderdag 21 december 2006 01:02 schreef DS4 het volgende:

[..]

Is dat relevant in deze discussie dan?
Enigszins wel ja. Aangezien het ondernemingsklimaat en andere valuta bezitters ernstig worden belemmerd door de belastingaftrek. Geen wonder dat Amerikaanse bedrijven allemaal kunnen uitgroeien tot wereldwijde topconcerns.
pi_44617313
quote:
Op donderdag 21 december 2006 01:09 schreef Sjakie01 het volgende:

Enigszins wel ja. Aangezien het ondernemingsklimaat en andere valuta bezitters ernstig worden belemmerd door de belastingaftrek. Geen wonder dat Amerikaanse bedrijven allemaal kunnen uitgroeien tot wereldwijde topconcerns.
Nederlandse bedrijven doen het ook vrij aardig. Maar ik zie nog steeds niet het verband met de kwestie alhier...
pi_44617597
Ik weet het goed gemaakt... iedereen die het goed heeft en veel verdiend: verhuis naar Amerika... de rest mag hier blijven... je zult je nog vergissen hoe goed het is in Nederland
pi_44617629
quote:
Op donderdag 21 december 2006 01:37 schreef Crafty het volgende:
Ik weet het goed gemaakt... iedereen die het goed heeft en veel verdiend: verhuis naar Amerika... de rest mag hier blijven... je zult je nog vergissen hoe goed het is in Nederland
Oja? Wie zorgt er voor belastinginkomsten of arbeidsplaatsen om maar even wat te noemen.
pi_44618091
Ik zou niet zeggen dat iedereen die op de SP stemt een zielepiet is, maar er zijn mensen bij die een mentaliteit hebben van: "zij zijn rijk, ik niet, wat een klootzakken dat ze niet met mij delen" Daar kan ik niet bij met mn verstand. Ik mag dan wel een arme student zijn. Ik vind de hele gedachte van "eerlijk delen" maar belachelijk.

De waarheid is vaak dat mensen met geld er ook hard voor hebben gewerkt, en mensen zonder geld gewoon niet hard hebben gewerkt of iets heel doms hebben gedaan waardoor ze in die problemen zitten. De mentaliteit bij veel jongeren is inderdaad ook dat alles er maar moet zijn op het moment dat het gewenst is. Maar die mentaliteit is afkomstig uit het bedrijfsleven, en is merkbaar in de gehele westerse wereld.
^_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')