quote:Op zaterdag 29 oktober 2005 20:05 schreef Ancient het volgende:
Tiramisu (Met lange vingers)![]()
Benodigdheden voor 4 personen
2 eetlepels suiker
2 eieren
een paar druppels vanille-essence
250 gram mascarpone
scheutje melk
20 lange vingers
1.8 deciliter sterke espressokoffie
4 eetlepels marsala
½ eetlepel cacaopoeder
Splits de eieren en klop de dooiers los met suiker en de vanille-essence. Doe er de mascarpone bij en roer alles tot een romig mengsel. Voeg wat melk toe als het mengsel te dik is. Klop in een andere kom de eiwitten stijf. Spatel ze door het mascarponemengsel. Doop de lange vingers in een mengsel van de koffie en de marsala. Beleg de bodem van 4 schaaltjes met de lange vingers, schep er het mascarponemengsel over en zet de schaaltjes een uur in de koelkast. Bestuif ze voor het opdienen met cacaopoeder.
dit is de enige echte.quote:Op dinsdag 19 december 2006 22:37 schreef miss_sly het volgende:
Voor 4 personen:
1/2 dl espresso of sterke koffie
2 eetlepels koffielikeur
12 lange vingers
50 gr fijne kristalsuiker
250 gr mascarpone
2 eieren
cacaopoeder
ca 4 eetlepels grof geraspte bittere (pure) chocoladekoffie mengen met likeur lange vingers in een schaal naast elkaar leggen koffie-likeurmengsel hieroverheen sprenkelen eieren splitsen dooiers schuimig kloppen met de kristalsuiker, mascarpone erdoorheen kloppen eiwitten stijf kloppen en voorzichtig door het mascarponemengsel spatelen mengsel over de lange vingers lepelen minstens 4 uur in de koelkast laten opstijven afwerking: bestrooien met cacaopoeder en de geraspte chocolade daaroverheeb strooien
De alcohol die hierin zit, proef je niet heel erg. Ik vind dat wel prettig, en de mensen die ik hem tot nu toe heb voorgezet ook. Als je van wat meer alcoholsmaak houdt, zou je een tikje meer likeur erbij kunnen doen.
Geen idee....quote:
Ik krijg er ook altijd erg goed commentaar opquote:
Dat wil ik wel maar alle credits gaan naar Pietverdiet hoor, Ik heb het recept uit de 'grote vraag het Piet hoe maak ik t klaar'-reeks:quote:Op woensdag 20 december 2006 15:14 schreef Muck het volgende:
Mijn broer maakt echt heerlijke tiramisu
voor de kerst maakt ie het, maar afgelopen weekend heeft ie al even proefgedraaid
ik zal wel even vragen of ie zijn recept wil posten...
Als je een smalle hoge schaal hebt is het lekkerder om eerst een laagje lange vingers te maken,de helft van de drank en espresso erover, dan helft van het mascarpone-mengsel, weer een laagje langevingers, dan rest van de drank en espresso, dan de rest van het mascarpone-mengsel en dan de chocola. Dan zit niet alle drank onderin de tiramisuquote:Op woensdag 15 december 2004 16:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Tiramisu
6 personen
3 eidooiers
100 gram suiker
schraap een vanille stokje leeg, of gebruik een zakje echte vanillesuiker
750 gram mascarpone
een koffiekopje met daarin een paar dosis gruwelijk sterke espresso (dus geen hollandse koffie)
2 borrels koffie likeur
2 borrel grappa
20 lange vingers
bittere chocolade.
Meng de eidooiers met de suiker en de vanille en klop dit stijf. Spatel dit door de mascarpone.
Leg de lange vingers in een vorm waarin ze de bodem bedekken.
doe de espresso, de likeur, de grappa in een bakje en bevochtig met een lepel de lange vingers.
Stort de mascarpone er over.
Neem een scherp mes en snij dunne krullen van de reep chocolade, dit doe je alsof je dunne plakjes van de reep snijdt.
Strooi deze krullen over de tiramisu en zet het in de koelkast om op te stijven.
jaquote:Op woensdag 20 december 2006 15:37 schreef Rampestamper het volgende:
Oh, en het komt er zo uit te zien:
[afbeelding]
Dit was de eerste keer dat ik het maakte. Nu bedek ik wel de hele bovenkant met chocolade.
Ik ben niet zo'n hele zoete... Er zit wel vrij zoete Tiramisulikeur in overigens. Maar goed, ik vind 'm erg lekker zo, zo er geen extra suiker bij gebruiken zelfquote:Op woensdag 20 december 2006 18:19 schreef miss_sly het volgende:
Lijkt wat weinig suiker tov de hoeveelheid eieren en mascarpone, als ik dat vergelijk met andere recepten. De mijne is echt niet mierzoet en daar zit in vergelijking behoorlijk meer suiker in.
Echte Ammaretto di Saronno is minder zoet als de Ammaretto likeur die je in de supermarkt kunt kopenquote:Op woensdag 20 december 2006 19:02 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik ben niet zo'n hele zoete... Er zit wel vrij zoete Tiramisulikeur in overigens. Maar goed, ik vind 'm erg lekker zo, zo er geen extra suiker bij gebruiken zelf![]()
Eerlijk gezegd vind ik amaretto sowieso niet te drinken... daarmee maak ik persoonlijk dus ook geen tiramisu...quote:Op donderdag 21 december 2006 18:24 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Echte Ammaretto di Saronno is minder zoet als de Ammaretto likeur die je in de supermarkt kunt kopen
Het plaatje is wel erg klein om de fles te herkenenquote:Op donderdag 21 december 2006 19:33 schreef Sjeen het volgende:
Ik gebruik deze... beetje klein plaatje helaas
[afbeelding]
koffieliqeur, maakt niet uit welk merk.quote:Op donderdag 21 december 2006 19:42 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Het plaatje is wel erg klein om de fles te herkenen![]()
er bestaat een hele kleine kans dat ik ooit van jouw tiramisu proef!quote:Op donderdag 21 december 2006 21:45 schreef miss_sly het volgende:
Ik gebruik Marakesh.
Het recept bevalt je wel?quote:Op donderdag 21 december 2006 21:51 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
er bestaat een hele kleine kans dat ik ooit van jouw tiramisu proef!
ja hoor. maar ik bedoel letterlijk, ik ken fokschaap, hij mij.quote:
Gezelligquote:Op donderdag 21 december 2006 22:23 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ja hoor. maar ik bedoel letterlijk, ik ken fokschaap, hij mij.
ja en lasagna.quote:Op donderdag 21 december 2006 22:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Gezellig
Neem jij dan goede wijn mee?
Klinkt goed, Italiaans eten vinden we heerlijkquote:
Misschien een beetje te groot borrelglaasje gebruikt?quote:Op woensdag 20 december 2006 16:12 schreef ParanoidEv het volgende:
Die van Pietverdriet had ik eens met kerst gemaakt. Er zat zo intens veel grappa in dat het rook naar spiritus.. de rest was wel te eten, de bodem hebben we maar gelaten voor wat het was.
quote:Op woensdag 20 december 2006 19:27 schreef zoalshetis het volgende:
oh ja, geheim voor de lekkerste tiramisu. vooral het besprenkelen is erg van belang. je kan trouwens voor een paar dubbeltjes een pipetje bij de apotheek halen. doe eerst een beetje, wacht een minuut of tien en doe dan nog wat en zo verder. zodat het goed door de langevingers trekt en de vloeistof niet op de bodem van je schaal komt.
ik hou niet van koffie en niet van zoet, maar hiervoor kunnen ze me wakker maken.
Wij hadden hem zo:quote:Op maandag 25 december 2006 01:11 schreef Tourniquet het volgende:
Ik wil binnenkort ook tiramisu gaan maken, maar maken jullie 'm in een ovenschaal o.i.d.? Krijg je 'm dan ook netjes eruit en op een bord? Is hier een trucje voor? Ik zat er aan te denken eerst huishoudfolie in de schaal te doen en daar de tiramisu in te maken, zodat je 'm na het opstijven makkelijk kan "uittillen". Is dat een goed plan?
Je hebt de lange vingers zich toch wel goed vol laten zuigen hè? En als je hem langer dan een uur laat staan wordt hij nog lekkerderderquote:Op maandag 25 december 2006 01:23 schreef renz0r het volgende:
[..]
Wij hadden hem zo:
Ovenschaal met daarin:
Laag langevingers gedoopt in koffie / amaretto
Laag beslag
Laag langevingers gedoopt in koffie / amaretto
Laag beslag
Koelkast, na een uur eetbaar.
Serveren met wat cacaopoeder erop
Antwoord: ovenschaal(dat is over het algemeen voor 8 personen).
Ik doe er nooit eiwit doorheen. Misschien eens proberen zonder eiwit.quote:Op dinsdag 26 december 2006 09:26 schreef Liejannuh het volgende:
Gister ook Tiramisu gemaakt! HIj was erg lekker, alleen niet helemaal stijf geworden. Denk dat laatste kwam doordat het eiwit toch niet stijf genoeg was en ik iets te fanatiek het eiwit door het mascarpone, eigeel en suikermengsel heb geroerd.
Nog maar een keer proberen dan!
Juist wel eiwit! Maar dan met liefde erdoorheen spatelen...quote:Op dinsdag 26 december 2006 14:35 schreef Rampestamper het volgende:
[..]
Ik doe er nooit eiwit doorheen. Misschien eens proberen zonder eiwit.
Ik ook niet hoorquote:Op dinsdag 26 december 2006 22:02 schreef Rampestamper het volgende:
Nou ja, mijn recept gebruikt geen eiwit dus gebruik ik geen eiwit.
Fijn dat het een succes wasquote:Op dinsdag 26 december 2006 22:28 schreef Tourniquet het volgende:
miss_sly, ik heb jouw recept gemaakt. Hij is erg goed gelukt en dat vonden mijn (kritische) gasten ook! Volgende keer doe ik er denk ik nog wel een lepel extra likeur bij, maar dat is inderdaad persoonlijke voorkeur.
Ik kwam er alleen achter dat ik geen mixer in huis heb, dus ik moest het eiwit met de hand stijfkloppen. Pffff, morgen spierpijn denk ik!
Ieuw...Dat is toch niet te vergelijken... Dat is net zoiets als die poedertjes van nescafe Capucinno noemen...quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:05 schreef chatgek het volgende:
Uit ervaring heb ik gemerkt dat je nog altijd het beste die uit de supermarkt kunt kopen. Zelf gemaakte Tiramisu (vind ik) wordt nooit zo lekker en vooral stevig genoeg als de supermarkt Tiramisu![]()
Ik vind de zelf gemaakte Tiramisu vaak veeel minderquote:Op vrijdag 29 december 2006 16:34 schreef horney_dorney het volgende:
je kan 'm ook zonder eiwit doen, zoals Jamie Oliver in z'n Italie boek. Mascarpone mengen met suiker, wat drank, vanille bourbon en klein beetje sinaasappelsap. Voordeel: lekker snel, en ook erg lekker.
Als drank heb ik ook wel eens vin santo gebruikt en i.p.v. lange vingers cantuccini's, ook wel aardig.
En GADVER! Hoe durf je supermarkt tiramisu te verwarren met de real deal?? Je proeft niet eens een hint van mascarpone....![]()
dan heb je nog nooit goede tiramisu gegeten!quote:Op vrijdag 29 december 2006 20:03 schreef chatgek het volgende:
[..]
Ik vind de zelf gemaakte Tiramisu vaak veeel minder![]()
Blijven proberen.. Blijven proberen..quote:Op vrijdag 29 december 2006 12:05 schreef chatgek het volgende:
Uit ervaring heb ik gemerkt dat je nog altijd het beste die uit de supermarkt kunt kopen. Zelf gemaakte Tiramisu (vind ik) wordt nooit zo lekker en vooral stevig genoeg als de supermarkt Tiramisu![]()
Heb ooit een keertje supermarkt tiramisu gegeten. Heb na een paar hapjes de rest weggegooid.quote:Op vrijdag 29 december 2006 21:01 schreef E.T. het volgende:
dan heb je nog nooit goede tiramisu gegeten!
Waarom russisch roulette? Gepasteuriseerd eigeel en eiwit kun je tegenwoordig gewoon in de supermarkt kopen... En daarbij, een gezond mens zal heus zo snel geen last hebben van wat rauw ei. Je moet het natuurlijk niet gaan uitdelen in het plaatselijke bejaardencentrumquote:Op zondag 31 december 2006 13:46 schreef Bowiefan het volgende:
grappig dat alleen in het externe recept over pateuriseren van het eigeel wordt gesproken.
Beetje russische roulette allemaal dit...
lezen een probleem?quote:Op zondag 31 december 2006 13:51 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Waarom russisch roulette? Gepasteuriseerd eigeel en eiwit kun je tegenwoordig gewoon in de supermarkt kopen... En daarbij, een gezond mens zal heus zo snel geen last hebben van wat rauw ei. Je moet het natuurlijk niet gaan uitdelen in het plaatselijke bejaardencentrum![]()
quote:Op zondag 31 december 2006 14:01 schreef Bowiefan het volgende:
[..]
lezen een probleem?
Je zegt het zelf en bekijk dan nog eens al die recepten in dit topic.
Ik ben het overigens alleen tegengekomen bij de AH maar daar zie ik het helaas ook al niet meer (jammer dat dat recept van de AH is...)
en wat betreft het tweede deel: volstrekte onzin, het enige verschil bij een salmollabesmetting tussen een gezond mens en een zoals u het noemt 'het plaatselijke bejaardencentrum' is de dood.
met een beetje mazzel heb je slechts een dag behoorlijk spuitpoep meestal voel je je goed beroerd.
Het bovenste recept (van miss_sly). Met eiwit dus.quote:Op donderdag 4 januari 2007 16:30 schreef het-is-mij het volgende:
Welk recept heb je gebruikt elixer?
Met of zonder eiwit?
ja hoor, dat kanquote:Op woensdag 22 oktober 2008 21:18 schreef Stansfield het volgende:
Kick.
Ik wil eigenlijk ook wel een keer een tiramisu maken. Alleen wat voor koffie moet ik daarvoor gebruiken? Kan ik gewoon een zakje poederespresso gebruiken?
heel erg lekkerquote:Op woensdag 22 oktober 2008 21:37 schreef Stansfield het volgende:
[..]
En smaakt het dan ook een beetje lekker??
succesquote:Op woensdag 22 oktober 2008 22:46 schreef Stansfield het volgende:
mooi zo,
Zaterdag eens gaan proberen.
Zo doe ik hem ook ongeveer. Alleen zonder de chocola eroverheen (wel cacao uiteraard) en 100 g suiker ipv 50quote:Op dinsdag 19 december 2006 22:37 schreef miss_sly het volgende:
Voor 4 personen:
1/2 dl espresso of sterke koffie
2 eetlepels koffielikeur
12 lange vingers
50 gr fijne kristalsuiker
250 gr mascarpone
2 eieren
cacaopoeder
ca 4 eetlepels grof geraspte bittere (pure) chocoladekoffie mengen met likeur lange vingers in een schaal naast elkaar leggen koffie-likeurmengsel hieroverheen sprenkelen eieren splitsen dooiers schuimig kloppen met de kristalsuiker, mascarpone erdoorheen kloppen eiwitten stijf kloppen en voorzichtig door het mascarponemengsel spatelen mengsel over de lange vingers lepelen minstens 4 uur in de koelkast laten opstijven afwerking: bestrooien met cacaopoeder en de geraspte chocolade daaroverheeb strooien
De alcohol die hierin zit, proef je niet heel erg. Ik vind dat wel prettig, en de mensen die ik hem tot nu toe heb voorgezet ook. Als je van wat meer alcoholsmaak houdt, zou je een tikje meer likeur erbij kunnen doen.
oh men, dat klinkt echt geweldig!quote:Op donderdag 23 oktober 2008 14:53 schreef ColdFeet het volgende:
Er zit bij ons om de hoek een geweldige Italiaan, en daar kun je speculoostiramisu halen. Héérlijk!
Volgens mij is Tiramisu "op z'n vlaams" met kersen en speculaas ipv lange vingers, ook erg lekkerquote:Op donderdag 23 oktober 2008 14:53 schreef ColdFeet het volgende:
Met het risico dat ik vloek in de kerk: je kunt echt heerlijke variaties maken met tiramisu. Met aardbeien, bijvoorbeeld
Ik heb ooit een hoog-alcoholische zelfbedachte paastiramisu gemaakt met creme de cacao i.p.v. amaretto, en dan laagje mascarpone-laagje flinterdunne plakjes peer-dun laagje advocaat-lange vingers-mascarpone etc. Heel lekker!
Er zit bij ons om de hoek een geweldige Italiaan, en daar kun je speculoostiramisu halen. Héérlijk!
Ik ben benieuwdquote:Op zaterdag 25 oktober 2008 20:14 schreef Stansfield het volgende:
Mijn tiramisu staat in de koelkast voor morgen. Heb wat foto's gemaakt die zal ik morgen even plaatsen. Ben benieuwd hoe het smaakt.
Ik woon dan ook in Vlaanderenquote:Op donderdag 23 oktober 2008 17:50 schreef lighted het volgende:
[..]
Volgens mij is Tiramisu "op z'n vlaams" met kersen en speculaas ipv lange vingers, ook erg lekker.
Echt?quote:Op zondag 31 december 2006 13:51 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Waarom russisch roulette? Gepasteuriseerd eigeel en eiwit kun je tegenwoordig gewoon in de supermarkt kopen... En daarbij, een gezond mens zal heus zo snel geen last hebben van wat rauw ei. Je moet het natuurlijk niet gaan uitdelen in het plaatselijke bejaardencentrum![]()
in bekertjes zoals slagroomquote:Op zaterdag 25 oktober 2008 20:53 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Echt?Waarom hoor ik daar nu pas over? Waar ligt het en hoe ziet het er uit? Dat zou zo'n goede oplossing zijn voor mij.
“I am sorry to inform you that AH has decided to de-list the product. Only other alternative I can offer is in 1 kg which is for sale in Cash & Carrys like Hanos, ISPC, Sligro, Ven etc.”quote:Op zondag 26 oktober 2008 09:29 schreef dop het volgende:
ah verkocht dann-egg maar verkoopt dat geloof ik niet meer
Ik heb het nog nooit gezien. Ga morgen gelijk kijken.quote:Op zondag 26 oktober 2008 09:29 schreef dop het volgende:
[..]
in bekertjes zoals slagroom
of in halveliter melkpakjes
jumbo verkoopt het in elk geval van het merk Coco-vit.
ah verkocht dann-egg maar verkoopt dat geloof ik niet meer
Ik doop de lange vingers ook hoor, gaat prima. De koffie kan er goed intrekken zo.quote:Op zaterdag 25 oktober 2008 20:34 schreef Gitanki het volgende:
Tiramisu.
Dat heb ik ook een aantal keren gemaakt, eerste keer was ie wat waterig, maar daarna steeds beter en lekkerder.
Binnenkort maar weer eens maken (het recept verschilt niet veel met die in dit topic, maar bepaalde ingrediënten zijn het uitproberen waard).
Ook doopte ik lange vingers in koffie, besprenkelen is wellicht beter inderdaad.
Nou, die supermarkttiramisu kan best OK zijn, maar de tiramisu van mijn schoonmoeder is echt hemelsquote:Op vrijdag 29 december 2006 12:05 schreef chatgek het volgende:
heb je daar ook een recept van dan?quote:Op zondag 26 oktober 2008 11:54 schreef zoalshetis het volgende:
ziet er lekker uit stansfield, wel jammer van de chocolade vlokken, een laagje cacaopoeder vind ik lekkerder omdat het niet zo mierzoet is.
voor de liefhebbers van tiramisu is het ook aan te raden om langevingerdeeg te maken (supersimpel) en dan een plak te bakken. kan je zelf bepalen hoeveel langevingerdeeg je eet en het ziet er mooier uit qua laagjes.
Lange vingersquote:Op zondag 26 oktober 2008 13:21 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
heb je daar ook een recept van dan?
thx, ik ga het eens proberenquote:Op zondag 26 oktober 2008 13:38 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Lange vingers
3 eieren
70 gram fijne suiker
75 gram bloem
poedersuiker
spuitzak
Verwarm de oven voor op 200°C. Bestrijk een bakplaat met boter.
Scheid van de eieren het eiwit van het eigeel. Klop het eiwit en de fijne suiker tot het stijf is (er blijven pieken aan de garde hangen). Spatel nu voorzichtig de dooiers door het opgeklopte eiwit. Spatel nu, al zevend de bloem erdoor en meng tot één massa. Doe het mengsel in een spuitzak en spuit de lange vingers op de bakplaat. Als je een lengte van 6,5 centimeter en een breedte van 2,5 centimeter aanhoudt, heb je genoeg voor 16 lange vingers. Bestrooi de lange vingers met poedersuiker en leg ze 10 minuten in de voorverwarmde oven.
Maar dan dus gewoon een plak maken.
oeh nee, daar moet ik dan weer niet aan denkenquote:Op zondag 26 oktober 2008 13:55 schreef MinderMutsig het volgende:
Ik vond trouwens ook nog een recept voor lange vingers waarbij citroenrasp gebruikt werd. Dat kon wel eens érg lekker zijn in tiramisu.
diëten doe je maar na je dood.quote:Op donderdag 30 oktober 2008 11:54 schreef Captain_Fabulous het volgende:
M'n dieet wat doen julie! Nu moet ik minstens elk recept eens een keer gemaakt hebben!
quote:Op donderdag 30 oktober 2008 13:46 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
diëten doe je maar na je dood.
Het maakt het juist wat luchtiger, vergeleken bij mascarpone is slagroom redelijk licht.quote:Op dinsdag 28 oktober 2008 22:41 schreef -Mellow- het volgende:
Maar waarom zou je er slagroom in doen? Mascarpone is toch al romig en machtig genoeg
Probeer ze eens langer in de oven te bakken op een lagere temperatuur.quote:Op woensdag 12 november 2008 19:25 schreef -Mellow- het volgende:
hmm, het smaakt wel als lange vingers, maar is niet krokant. Tis meer een soort eierkoek...
Ja ben ik net aan t doen. T zal wel komen omdat ik een hele plak maak ipv vingers, dat gaart minder snel.quote:Op woensdag 12 november 2008 22:34 schreef Tha-CheF het volgende:
[..]
Probeer ze eens langer in de oven te bakken op een lagere temperatuur.
Dan kunnen ze goed drogen van binnen.
Probeer anders als alternatief een blikje ijs-koffie, welke in elke supermarkt te koop is.quote:Op vrijdag 14 november 2008 19:11 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik ga dit weekend het recept van Miss Sly proberen. Maar hoe kom ik aan Espresso? Ik heb geen espressoapparaat... Wel een gewoon koffiezetapparaat, maar ik kan eerlijk gezegd geen koffie makenIk drink geen koffie en kan het dus ook niet echt zetten. Maar goed heb ik voor Espresso uberhaupt wel iets aan een koffiezetapparaat?
En valt er te smokkelen? Ik neem toch aan dat niet iedere thuis-tiramisu-maker een espressoapparaat heeft staan...
Edit: o ik lees even terug en zie dat het ook sterke koffie mag zijn, wat moeten de verhoudingen koffie en water dan zijn?
Nee niet echt.quote:Op zaterdag 15 november 2008 14:52 schreef SHE het volgende:
Rijst het nog veel? ( dan weet ik of ik recept moet volgen of door de helft moet doen )
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |