quote:The reason for this is our brains' prejudice towards patterns. Our brains are fantastic pattern recognition engines, a characteristic which is highly useful for learning, but it does cause the brain to lend excessive importance to unremarkable events.
Anti is tegen en Semieten stammen af van Sem.quote:Op dinsdag 19 december 2006 09:39 schreef problematiQue het volgende:
[..]
waarom heet dat eigenlijk zo?
ja dat bedoelde ik. Sem is een van de zonen van Judas (?) Noach - en de afstammelingen van Sem zijn het Joodse volk?quote:Op dinsdag 19 december 2006 10:17 schreef sigme het volgende:
[..]
Anti is tegen en Semieten stammen af van Sem.
Of bedoelde je dat niet?
Aldus de Semieten zelf...quote:Op dinsdag 19 december 2006 10:22 schreef problematiQue het volgende:
[..]
ja dat bedoelde ik. Sem is een van de zonen van Judas (?) Noach - en de afstammelingen van Sem zijn het Joodse volk?
Niet alleen de Israëlieten, ook de Ismaëlieten. De strijd tussen Israëlies en Palestijnen is een Semitische stammenstrijd.quote:Op dinsdag 19 december 2006 10:22 schreef problematiQue het volgende:
[..]
ja dat bedoelde ik. Sem is een van de zonen van Judas (?) Noach - en de afstammelingen van Sem zijn het Joodse volk?
ik zal er is wikipedia op naslaan, klinkt ingewikkeld.quote:Op dinsdag 19 december 2006 10:27 schreef sigme het volgende:
[..]
Niet alleen de Israëlieten, ook de Ismaëlieten. De strijd tussen Israëlies en Palestijnen is een Semitische stammenstrijd.
Tofste persoon uit de gehele historie, hands down: Any Officer Who Goes Into Action Without His Sword is Improperly Dressedquote:In 1940, some of the German commanders who were overseeing the push into France began to receive seemingly random reports of soldiers having been killed with broad-head arrows or hacked with a English Claymore. Effective enough weapons it would seem, but archaic even in that day and age. They likely could have guessed the bowman was an English soldier, but they couldn’t have appreciated these as the calling card of the rabid eccentric, Captain Jack Churchill.
Eh.. de bijbel lijkt me meer gepast. Kijk anders of 'Wanderings' van Chaim Potok in de bieb staat.quote:Op dinsdag 19 december 2006 10:32 schreef problematiQue het volgende:
[..]
ik zal er is wikipedia op naslaan, klinkt ingewikkeld.
http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=3652&page=1quote:
United States Funds the Taliban
SHAH MARAI/AFP/Getty
The Taliban’s resurgence brought the ongoing war in Afghanistan back onto the front pages in 2006. From record opium production to suicide bombings, the outlook has only grown dimmer in the past 12 months. What you probably didn’t hear is that some of the money the United States is spending to combat the resurgence of the Taliban is winding up in the hands of . . . the Taliban.
As recently as November, the Institute for War and Peace Reporting revealed that villagers in Afghanistan’s war-torn south were handing over U.S. cash meant for reconstruction projects to Taliban fighters, who then use the money to purchase weapons, cell phones, and explosives. As part of an effort to stimulate economic development in the country, the United States had committed $43.5 million for reconstruction as of September. One Canadian officer charged with helping to distribute cash said that “millions” has already gone missing in the five years since coalition troops arrived. Why? According to the report, local mullahs have urged residents to fight the foreign occupation and hand over the money in the hopes of gaining back the security they’ve lost. Others say it’s simple extortion from Taliban thugs. Either way, the United States may inadvertently be aiding the enemy in a fight that will almost certainly become more costly in the year ahead.
ben nog steeds bezig in 'het complot tegen Amerika' van Philip Roth. Over hoe het zou zijn als in 1940 een anti-semiet (baader-meinhof!) de presidentsverkiezingen in de VS had gewonnen. Het leest niet echt makkelijk weg maar het is wel interessant.quote:Op dinsdag 19 december 2006 10:42 schreef sigme het volgende:
[..]
Eh.. de bijbel lijkt me meer gepast. Kijk anders of 'Wanderings' van Chaim Potok in de bieb staat.
De Nederlandstalige wikipedia heeft er niet veel over te melden, de Engelse wat meer: http://en.wikipedia.org/wiki/Semitic
Heb je nog wat leuks geleend / gelezen inmiddels?
Poeh. Ik heb een jaar of twee geleden Portnoy's Complaint gelezen. Ik vond er niks aan, en laat Roth voortaan wel liggen. Joodse neurosesquote:Op dinsdag 19 december 2006 10:48 schreef problematiQue het volgende:
[..]
ben nog steeds bezig in 'het complot tegen Amerika' van Philip Roth. Over hoe het zou zijn als in 1940 een anti-semiet (baader-meinhof!) de presidentsverkiezingen in de VS had gewonnen. Het leest niet echt makkelijk weg maar het is wel interessant.
en in chocoladelettersquote:Op dinsdag 19 december 2006 10:49 schreef Tirion het volgende:
Er moet natuurlijk staan 'Local Afghan mullahs use US reconstruction money to fund Taliban'.
Is dat zoiets als Lokale Afghaanse strijders gebruiken Amerikaanse verzet-tegen-communisten-geld voor eigen doeleinden?quote:Op dinsdag 19 december 2006 10:49 schreef Tirion het volgende:
Er moet natuurlijk staan 'Local Afghan mullahs use US reconstruction money to fund Taliban'.
Tsja... de term Mullah is moeilijk omdat hij daar volgens mij niet al te veel wordt gebruikt. Een Mullah in deze context zou een leidinggevend persoon binnen een dorpsgemeenschap kunnen zijn, in ieder geval geen normale strijder.quote:Op dinsdag 19 december 2006 10:55 schreef sigme het volgende:
Is dat zoiets als Lokale Afghaanse strijders gebruiken Amerikaanse verzet-tegen-communisten-geld voor eigen doeleinden?
Goedemorgen popjequote:
Ik bedoelde meer dat die hele godvergeten Taliban gefinancieerd is door de steun van Amerika aan het anti-USSR verzet in Afghanistan in de jaren '80.quote:Op dinsdag 19 december 2006 11:01 schreef Tirion het volgende:
[..]
Tsja... de term Mullah is moeilijk omdat hij daar volgens mij niet al te veel wordt gebruikt. Een Mullah in deze context zou een leidinggevend persoon binnen een dorpsgemeenschap kunnen zijn, in ieder geval geen normale strijder.
Of ze het voor eigen doeleinden gebruiken is niet helemaal duidelijk, zo ook in de tekst: "Mullahs have urged residents to fight the foreign occupation and hand over the money in the hopes of gaining back the security they’ve lost. Others say it’s simple extortion from Taliban thugs."
Maar stijd-tegen-communisten geld is het zeker niet, tsk tsk... "spread democracy!" enzo.![]()
Wat doe jij buitengewoon lief zeg. Wil je wat van me ofzo.quote:
quote:Op dinsdag 19 december 2006 11:11 schreef sigme het volgende:
Welk doel Amerika heeft met geld blijkt voor het uiteindelijke gebruik ervan vaak niet erg doorslaggevend..
Complete stuk.quote:Bos' strategie: regel alleen de zaken in een regeerakoord waarvoor de steun van CDA echt nodig is en probeer de rest te verklaren tot vrije kwesties, waarover de kamer een oordeel moet vellen. Dan heeft hij altijd de hagelslagcoalitie van SP, GroenLinks, ChristenUnie, Partij voor de Dieren en D66 achter de hand om voorstellen waar het CDA niets voor voelt van een meerderheid te voorzien. Er is één klein probleem: het CDA trapt daar waarschijnlijk niet in.
De christen-democraten zullen op hun beurt aansturen op een regeerakkoord waarin alle mogelijke en onmogelijke kwesties dichtgetimmerd worden, zodat de PvdA zo min mogelijk in de gelegenheid komt om vreemd te gaan met de oppositie. Dit kan ertoe leiden dat de formatiebesprekingen wel eens langer kunnen gaan duren dan iedereen hoopt en denkt.
die kunnen nog niets gedaan hebben want die slapen uit, de uitkeringstrekkersquote:Op dinsdag 19 december 2006 11:58 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Wat? Geen moslimnieuws vandaag?
dan geven we gewoon weer ouderwets de overheid de schuld van alles, iets wat al aan de gang lijkt met de opkomst van de SP.quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:00 schreef sigme het volgende:
Dat wordt nog wat, als de moslims echt uit de mode zijn over een aantal jaar.
Kom 's met Turkennieuws dan.quote:Op dinsdag 19 december 2006 11:58 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Wat? Geen moslimnieuws vandaag?
?quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:06 schreef sigme het volgende:
Je kan altijd nog tuinknecht worden, problematiQue..
quote:
quote:'t Was een knul van achttien jaren,
Nog wel groen, maar fors gebouwd
Die werd tuinknecht onder Laren
En dat heeft hem diep berouwd
refrein:
Mensen, noem elkaar geen mietje
Eenmaal zing je allemaal,
Allemaal het ouwe liedje:
't Is de schuld van 't kapitaal
De mevrouw wier gras hij maaide
Riep hem binnen voor de thee,
Waarbij zij zijn krullen aaide,
Wat hem eerst nog niet veel dee
refrein
Zij verleidde 'm in het schuurtje
Bij de schoffel en de schaar
En alras voor nog een uurtje
Moest hij mee naar haar boudoir
refrein
En meteen voor vast genomen,
Deed 'ie wat ze van hem wou
Van de tuin zou niks meer komen,
Er kwam veel meer van mevrouw
En hij raakte zo van zinnen
Dat 'ie 't gras niet meer wou doen
Als 'ie werkte was het binnen,
En daar was al niks meer groen
refrein
Toen ontdekte hij op een morgen
Dat de bakker en de post
Vele malen 's nachts bezorgden
En dat hij werd afgelost
refrein
En zo kreeg na deze dame
Ook de grote stad hem klein,
Want hoe vindt een vakbekwame
Tuinknecht werk op 't Leidscheplein?
't Water van de gracht ging lokken,
't Droevig einde leek nabij, -
Toen 'ie plots werd weggetrokken
Door een pacifist die zei:
refrein
Zo loopt hij, pas 18 jaren
En met een brutale kop,
Bij een villa onder Laren
Met een bord en daar staat op:
refrein
alsjeblieft:quote:Op dinsdag 19 december 2006 11:58 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Wat? Geen moslimnieuws vandaag?
(en terecht...)quote:School zegt islamitische docente ontslag aan
ANP
UTRECHT - Het Vader Rijn College in Utrecht wil de islamitische docente ontslaan die weigerde mannelijke collega’s de handen te schudden. De docente heeft de ontslagbrief dinsdag van het vmbo-college ontvangen. Dat heeft directeur Bart Engbers dinsdag gezegd.
waarom mag je dat zelf niet bepalen of je iemand een hand wil geven of niet? Zo terecht vind ik dat niet hoor.quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:13 schreef Aoristus het volgende:
(en terecht...)
Uiteraard mag dat. En een werkgever mag je ontslaan als wat ie je vraagt te doen niet al te absurd is - en geweigerd wordt.quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:20 schreef problematiQue het volgende:
[..]
waarom mag je dat zelf niet bepalen of je iemand een hand wil geven of niet? Zo terecht vind ik dat niet hoor.
Net als het recht van beledigen bedoel je.quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Uiteraard mag dat. En een werkgever mag je ontslaan als wat ie je vraagt te doen niet al te absurd is - en geweigerd wordt.
Lijkt me niet zo'n gek uitgangspunt toch? Doet maximaal recht aan verschillende vrijheden.
selectief geven is selectief weigerenquote:Op dinsdag 19 december 2006 12:20 schreef problematiQue het volgende:
[..]
waarom mag je dat zelf niet bepalen of je iemand een hand wil geven of niet? Zo terecht vind ik dat niet hoor.
kennelijk vindt de mevrouw in kwestie het wel absurd, het is een multi-culturele samenleving, en dat is haar cultuur.quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Uiteraard mag dat. En een werkgever mag je ontslaan als wat ie je vraagt te doen niet al te absurd is - en geweigerd wordt.
Lijkt me niet zo'n gek uitgangspunt toch? Doet maximaal recht aan verschillende vrijheden.
Dat mag ze nog steeds. Een school mag toch ook bepalen wie er doceert, op basis van inhoudelijk en sociaal gedrag??quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:20 schreef problematiQue het volgende:
[..]
waarom mag je dat zelf niet bepalen of je iemand een hand wil geven of niet? Zo terecht vind ik dat niet hoor.
zo selectief is de term 'mannen' niet hoor.quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:33 schreef Napalm het volgende:
[..]
selectief geven is selectief weigeren
Het is niet veel soeps vandaag, buiten wat borium nieuws om:quote:
quote:Turkey’s boron production has surpassed that of the United States. Executive Director of Eti Mine Works General Management, Orhan Yilmaz said that Turkey succeeded in outshining the United States in the mining and sale of boron reserves.
Yilmaz said that they met the demands for boron by relying on Turkey’s existing capacity. Noting that there was a high demand for their products, Yilmaz stated that they considered new projects to increase the production capacity and diversify the line of production. Further underlining that the modernization process and the construction of new facilities would be completed in three years, Yilmaz noted that the production and sale capacity would increase as a consequence.
The executive director cited that substantial progress was made in 2005 and recalled that the entire capacity of refined boron production was 730,000 tons in 2002.
The total amount of boron export in 2002 was $186 million and $300 million in 2005. Yilmaz estimated that this figure would increase to $360 million in 2006.
He concluded by noting that their goal was to increase boron sales to $600 million by 2010.
natuurlijk, maar dan is het nog steeds wel, in mijn ogen, een beetje krom om een goede (ten minste, dat neem ik aan) docente te ontslaan als ze volgens haar geloofsovertuiging mannen weigert een hand te geven.quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:41 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dat mag ze nog steeds. Een school mag toch ook bepalen wie er doceert?
Ze wordt niet zozeer geweigerd om haar geloofsovertuiging, maar het gedrag dat uit de geloofsovertuiging vloeit. Het blijft aan de school om te bepalen welk gedrag ze binnen hun organisatie wel of niet tolereert, dat bepaalt die mevrouw niet!quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:43 schreef problematiQue het volgende:
[..]
natuurlijk, maar dan is het nog steeds wel, in mijn ogen, een beetje krom om een goede (ten minste, dat neem ik aan) docente te ontslaan als ze volgens haar geloofsovertuiging mannen weigert een hand te geven.
http://www.youtube.com/watch?v=_-kxIvAlqFoquote:Wanneer hij daadwerkelijk de uitwerpselen van een hond zou verorberen, dan mocht hij als beloning voor honderd euro shoppen in een coffeeshop. Een andere havo-scholier had dit in het vooruitzicht gesteld.
Nee ik heb mij er niet verdiept. En maakt het uit dat ze het eerst wel deed?quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:46 schreef sigme het volgende:
Eh.. problematiQue, heb je je er ook iets in verdiept? Zoals dat ze eerst een jaar bezwaarloos handen gaf?
quote:De laatste stuiptrekkingen van Turkse president
De Turkse president Ahmet Necdet Sezer eist een officieel onderzoek naar ontduiking van het verbod op het dragen van hoofdoekjes door vrouwen die werken bij gemeenten en gemeentelijke instellingen. Hij heeft volgens de krant Zaman de gouverneur van Istanbul daartoe opdracht gegeven.
Het onderzoek moet zich richten op de gemeente, het waterleidingbedrijf en het energiebedrijf. In het streng seculiere Turkije is het vrouwen niet toegestaan hoofddoekjes te dragen als ze werken bij overheidsbedrijven en staatsuniversiteiten, waar het verbod ook voor studenten geldt. De president vermoedt dat de hand wordt gelicht met het verbod.
De ‘islamvriendelijke’ regering van premier Tayyip Erdogan streeft – mede onder druk van een deel van zijn conservatieve achterban – naar een soepeler beleid inzake de hijab, maar heeft bij het seculiere establishment geen poot aan de grond gekregen.
Zo weigert president Sezer consequent ministersvrouwen die een hoofddoekje dragen uit te nodigen bij recepties. Dat lot treft ook Emine Erdogan, de vrouw van de premier.
De maatregel van Sezer krijgt veel kritiek. De mensenrechtenorganisatie Mazlumder – die zich overigens zeker niet in de laatste plaats baseert op de islam en de profeet Mohammed – verklaarde bij monde van de voorzitter van de afdeling Istanbul, Mustafa Ercan, dat ‘het zeer ongelukkig is dat de president een onderzoek gelast naar iets waar Turkse burgers geen enkel probleem mee hebben’.
Hulya Serkerci, voorzitter van de mensenrechten-organisatie Özgür-Der vond dat het optreden van Sezer ‘een fatsoenlijk leven voor vrouwen met een hoofddoekje in de weg staat’. Voorman Hüsnü Tuna van de Bond van Advocaten riep de president op zijn maatregel in te trekken omdat hij onbevoegd is deze uit te vaardigen. ‘Sezer heeft geen wettelijke mogelijkheden dit te doen.’
Drie weken geleden publiceerde de onafhankelijke denktank Tesev uit Istanbul een rapport waarin gemeld werd dat het aantal Turkse vrouwen dat een hoofddoekje draagt afneemt. Het aantal vrouwen met een hoofdbedekking zou in zeven jaar tijd zijn verminderd van 75 procent tot 60 procent. Voor het onderzoek werden bijna 1500 personen ondervraagd.
Critici van het onderzoek brengen naar voren dat juist het alomvattende verbod op het dragen van een hoofddoekje het cijfer naar beneden heeft gedrukt. Zij vinden steun in een ander deel van de studie: daar wordt geconcludeerd dat het aantal ondervraagden dat zichzelf ‘religieus’ noemt sinds 1999 is gestegen van 25 tot 46,5 procent. Het aantal ‘zeer religieuzen’ is in dezelfde periode verdubbeld tot 12,8 procent.
dat zei ik.quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:46 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ze wordt niet zozeer geweigerd om haar geloofsovertuiging, maar het gedrag dat uit de geloofsovertuiging vloeit.
Natuurlijk, maar dit zoekt mijns inziens wel de grenzen op van wat je gedrag kunt noemen. Dat je je beledigd voelt als iemand je een hand weigert uit geloofsovertuiging dan zegt dat meer over jou dan over de persoon die de hand weigert. Een beetje inleving van de kant van de directie mag ook wel. Moet van twee kanten komen.quote:Het blijft aan de school om te bepalen welk gedrag ze binnen hun organisatie wel of niet tolereert, dat bepaalt die mevrouw niet!
Nou, dat die school gecontronteerd werd met een mevrouw die plotseling van gedachte veranderde over het handenschudden. Iets wat eerst geen enkel onderwerp van gesprek was, was plots een breekpunt.quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:48 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Nee ik heb mij er niet verdiept. En maakt het uit dat ze het eerst wel deed?
nog zoiets achtelijks. Alsof je zonder hoofddoekje opeens wel neutraal en objectief bent. (of er moet een andere voor mij onbekende reden zijn om ze te verbieden voor vrouwen met een openbare functie dan dat ze neutraal - en dus zonder geloofskledingstukken/siraden - moeten overkomen)quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:50 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Kijk eens aan. Zowel Turks als moslimieuws
[..]
Alle publieke functies vrij moeten zijn van het uitdragen van een (religieuze) overtuiging. Dat is wat anders dan neutraal.quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:54 schreef problematiQue het volgende:
[..]
nog zoiets achtelijks. Alsof je zonder hoofddoekje opeens wel neutraal en objectief bent. (of er moet een andere voor mij onbekende reden zijn om ze te verbieden voor vrouwen met een openbare functie dan dat ze neutraal - en dus zonder geloofskledingstukken/siraden - moeten overkomen)
Als ze uit medische (of iets anders sociaal acceptabelers) overwegingen geen handen meer zou willen geven hoorde je niemand klagen. Volgens mij onderschatten veel niet-gelovigen wat religie voor sommigen betekent. We hebben het hier over iets dat voortkomt uit religische gronden en wat geen onwerkbare situaties creeëert (het is niet alsof je als docent de hele dag je collega's de hand loopt te schudden), daar mag best wel wat meer met een open geest naar gekeken worden.quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:52 schreef sigme het volgende:
[..]
Nou, dat die school gecontronteerd werd met een mevrouw die plotseling van gedachte veranderde over het handenschudden. Iets wat eerst geen enkel onderwerp van gesprek was, was plots een breekpunt.
Dat lijkt me niet echt de school aan te rekenen. Als iemand principieel geen handen wil schudden, dan maak je dat kenbaar bij sollicitatie, of, als iets dergelijks drastisch wijzigt, dan kan het reden zijn de arbeidsovereenkomst onder de loep te nemen.
en waarom moeten ze vrij zijn van het uitdragen van religieuze overtuigingen? Lijkt mij omdat ze zich neutraal moeten opstellen ten opzichte van de burger. Het weghalen van een hoofddoek of een kettinkje met een kruisje verandert helemaal niets aan de instelling van een persoon. Het is een schijnneutraliteit en betutteling ten top.quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:59 schreef sigme het volgende:
[..]
Alle publieke functies vrij moeten zijn van het uitdragen van een (religieuze) overtuiging. Dat is wat anders dan neutraal.
Kirmizi, ik hecht erg aan de vrijheid geen felicitatiezoenen van Jan & Alleman te moeten ondergaan. Dus bewaar wat mij betreft je preek maar voor een ander.quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:59 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Wat vinden we dan van iemand die na een jaar ergens gewerkt te hebben, opeens een baard laat groeien? Of besluit om 5 minuten per dag te bidden. Of besluit geen alcohol meer te drinken bij borrels? Net zo drastische wijzigingen als het schudden van handen. Ook de overeenkomst maar onder de loep nemen? Daarbij, ik ben in mijn leven nog geen overeenkomst tegengekomen die dergelijke onderwerpen beschrijft. Welk onderdeel van zo'n overeenkomst moet dat dan onder de loep worden genomen?
Het is gesteggel om niets. Het is een verkapte vorm van onderbuik, welke bij de een dieper zal zitten dan bij de ander. Een Japanner die geen hand geeft maar vriendelijk buigt wordt wel gewoon geaccepteerd. Iets hoeft tegenwoordig maar naar moslim te ruiken of als moslim te klinken en gelijk gaat bij velen al een speciaal alarmbelletje rinkelen.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:00 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Als ze uit medische (of iets anders sociaal acceptabelers) overwegingen geen handen meer zou willen geven hoorde je niemand klagen. Volgens mij onderschatten veel niet-gelovigen wat religie voor sommigen betekent. We hebben het hier over iets dat voortkomt uit religische gronden en wat geen onwerkbare situaties creeëert (het is niet alsof je als docent de hele dag je collega's de hand loopt te schudden), daar mag best wel wat meer met een open geest naar gekeken worden.
Oh - het verandert wel degelijk de instelling van de persoon.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:02 schreef problematiQue het volgende:
[..]
en waarom moeten ze vrij zijn van het uitdragen van religieuze overtuigingen? Lijkt mij omdat ze zich neutraal moeten opstellen ten opzichte van de burger. Het weghalen van een hoofddoek of een kettinkje met een kruisje verandert helemaal niets aan de instelling van een persoon. Het is een schijnneutraliteit en betutteling ten top.
werken docenten dan bij een handenschuddienst?quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:02 schreef sigme het volgende:
[..]
Kirmizi, ik hecht erg aan de vrijheid geen felicitatiezoenen van Jan & Alleman te moeten ondergaan. Dus bewaar wat mij betreft je preek maar voor een ander.
Niettemin vind ik, dat als ik bij een felicitatiedienst zou werken, en ik dáár een jaar lang zonder aanzien des persoons zoen, om vervolgens te zeggen dat ik geen Turken meer zoen (of geen mannen, of geen vrouwen), dat die werkgever gelijk heeft te zeggen dat de arbeidsoverenkomst dan ontbonden wordt.
Hoho, je noemt zaken op die mensen i.h.a. alleen doen. Handen schudden is een gezamelijke activiteit..quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:59 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Wat vinden we dan van iemand die na een jaar ergens gewerkt te hebben, opeens een baard laat groeien? Of besluit om 5 minuten per dag te bidden. Of besluit geen alcohol meer te drinken bij borrels? Net zo drastische wijzigingen als het schudden van handen. Ook de overeenkomst maar onder de loep nemen? Daarbij, ik ben in mijn leven nog geen overeenkomst tegengekomen die dergelijke onderwerpen beschrijft. Welk onderdeel van zo'n overeenkomst moet dat dan onder de loep worden genomen?
maar dat stukje van de instelling van een persoon lijkt mij er niet toe doen in dit geval. Het gaat erom of je mensen en problemen eerlijk en neutraal kunt behandelen. Of je van mening bent dat of je wel of niet altijd een hoofddoek moet dragen als moslima heeft daar weinig mee te maken lijkt mij.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:04 schreef sigme het volgende:
[..]
Oh - het verandert wel degelijk de instelling van de persoon.
Je kan niet tegelijkertijd van mening zijn dat je altijd een hoofddoek moet dragen EN deze afdoen. Voor de keuze gesteld worden verandert de instelling, welke keuze er ook gemaakt wordt.
Uit hygienische, ethische of esthetische overwegingen?quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:06 schreef Napalm het volgende:
Overigens, toen ik in de horeca werkte was een baard (of grote snor)ook niet toegestaan. NIemand die dat gek vond.
Mooie vergelijking. Een felicitatiedienst waarbij zoenen een zeer geaccepteerd en mogelijk ook wezenlijk onderdeel is vergelijken met een docent wiens taak is...... om te doceren. Al het andere is bijkomstigheid en zeker geen onderdeel van het takenpakket van een docent.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:02 schreef sigme het volgende:
[..]
Kirmizi, ik hecht erg aan de vrijheid geen felicitatiezoenen van Jan & Alleman te moeten ondergaan. Dus bewaar wat mij betreft je preek maar voor een ander.
Niettemin vind ik, dat als ik bij een felicitatiedienst zou werken, en ik dáár een jaar lang zonder aanzien des persoons zoen, om vervolgens te zeggen dat ik geen Turken meer zoen (of geen mannen, of geen vrouwen), dat die werkgever gelijk heeft te zeggen dat de arbeidsoverenkomst dan ontbonden wordt.
Je vergist je. Het gaat over de vraag of iemand bereid is om de wereldse waarden boven de religieuze te stellen. Als de wet voorschrijft dat je geen hoofddoekje draagt - voer je dan de wet uit, of een gebod wat zegt dat je altijd een hoofddoekje moet dragen.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:06 schreef problematiQue het volgende:
[..]
maar dat stukje van de instelling van een persoon lijkt mij er niet toe doen in dit geval. Het gaat erom of je mensen en problemen eerlijk en neutraal kunt behandelen. Of je van mening bent dat of je wel of niet altijd een hoofddoek moet dragen als moslima heeft daar weinig mee te maken lijkt mij.
en waarom moet dat dan per sé blijken uit het niet dragen van een hoofddoek? Het lijkt mij veel belangrijker dat dit blijkt uit iemands daden dan uit welke kleding iemand aandoet.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:11 schreef sigme het volgende:
[..]
Je vergist je. Het gaat over de vraag of iemand bereid is om de wereldse waarden boven de religieuze te stellen. Als de wet voorschrijft dat je geen hoofddoekje draagt - voer je dan de wet uit, of een gebod wat zegt dat je altijd een hoofddoekje moet dragen.
Voor de overheid is dit van groot belang, dat de overheidsfunctionarissen de wet boven god stellen.
Je doet alsof dit een permanente scheiding is, waar geen sprake van is. Het is geen geval van of/of. In het huidige geval is daar middels de democratie wel voor gekozen. Middels die zelfde democratie kan dit ook worden veranderd in een en/en situatie.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:11 schreef sigme het volgende:
[..]
Je vergist je. Het gaat over de vraag of iemand bereid is om de wereldse waarden boven de religieuze te stellen. Als de wet voorschrijft dat je geen hoofddoekje draagt - voer je dan de wet uit, of een gebod wat zegt dat je altijd een hoofddoekje moet dragen.
Voor de overheid is dit van groot belang, dat de overheidsfunctionarissen de wet boven god stellen.
Omdat je als overheid niet de vrije levens van je burgers of je functionarissen wil voorschrijven, maar alleen iets van het gedrag / keuzes die gemaakt worden tijdens het uitoefenen van de functie.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:13 schreef problematiQue het volgende:
[..]
en waarom moet dat dan per sé blijken uit het niet dragen van een hoofddoek? Het lijkt mij veel belangrijker dat dit blijkt uit iemands daden dan uit welke kleding iemand aandoet.
Dat hoeft ze nietquote:Op dinsdag 19 december 2006 13:12 schreef problematiQue het volgende:
Ik heb al eens eerder betoogd in een helaas nogal snel doodgebloed topic dat Nederlanders te veel verwachten dat allochtonen exact onze cultuur overnemen. Het is een multi-culturele samenleving en in die definitie lijkt mij dat besloten ligt dat sommige mensen een andere cultuur hebben dan de (autochtone) meerderheid. Als de docente gewoon goed en zo objectief mogelijk lesgeeft, waarom moet ze dan per sé op de Nederlandse manier mensen begroeten?
Randstedelingen,quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:48 schreef Autodidact het volgende:
[..]
http://www.youtube.com/watch?v=_-kxIvAlqFo
esthetisch neem ik aan. Denk niet dat als ik na een vakantie terugkwam als religieus baardrager dat ik dan had kunnen blijven..quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:07 schreef problematiQue het volgende:
[..]
Uit hygienische, ethische of esthetische overwegingen?
Dit ben ik helemaal met je eens.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:04 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Het is gesteggel om niets. Het is een verkapte vorm van onderbuik, welke bij de een dieper zal zitten dan bij de ander. Een Japanner die geen hand geeft maar vriendelijk buigt wordt wel gewoon geaccepteerd. Iets hoeft tegenwoordig maar naar moslim te ruiken of als moslim te klinken en gelijk gaat bij velen al een speciaal alarmbelletje rinkelen.
een reactie van mij hierop zou een herhaling zijn van wat ik al heb gezegd.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:16 schreef sigme het volgende:
[..]
Omdat je als overheid niet de vrije levens van je burgers of je functionarissen wil voorschrijven, maar alleen iets van het gedrag / keuzes die gemaakt worden tijdens het uitoefenen van de functie.
En bij die uitoefening is het uitdragen van een religieuze waarde een teken, waarvan de overheid kan zeggen dat door daarop te testen er gekeken wordt of iemand voldoende waarde hecht aan het woord van de overheid boven dat van religie (bij uitoefening van de functie, he, daar gaat het om).
GELUL !quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:04 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Het is gesteggel om niets. Het is een verkapte vorm van onderbuik, welke bij de een dieper zal zitten dan bij de ander. Een Japanner die geen hand geeft maar vriendelijk buigt wordt wel gewoon geaccepteerd. Iets hoeft tegenwoordig maar naar moslim te ruiken of als moslim te klinken en gelijk gaat bij velen al een speciaal alarmbelletje rinkelen.
Nee.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:27 schreef problematiQue het volgende:
[..]
ben je het er dan ook mee eens dat dit geen reden voor ontslag zou mogen zijn?
Dat is pas cultuurrelativisme.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:27 schreef Napalm het volgende:
[..]
3) Als hier al een Japanner komt dan heeft hij een grote zak met geld bij zich.
1: zie hierboven over multiculturele samenlevingquote:Op dinsdag 19 december 2006 13:27 schreef Napalm het volgende:
[..]
GELUL !
1) We zijn hier in Nederland en niet in Japan.
2) Die Japanner zal mannen en vrouwen hetzelfde behandelen in NL; niet handen schudden bij de één en buigen bij de ander..
3) Als hier al een Japanner komt dan heeft hij een grote zak met geld bij zich.
ik zou zeggen dat het feit dat dat een probleem vormt het probleem is.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:39 schreef Monidique het volgende:
Een Japanner is geen moslim, dat is een beetje het probleem.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |