En vandaag geeft hij gewoon op in een kwartfinale van een groot toernooi.quote:Ronnie O'Sullivan (5 december 1975, Londen) is een Brits snookerspeler. Zijn bijnaam is The Rocket, omdat hij meestal met een hoog tempo speelt. Daarnaast draagt O'Sullivan de bijnaam The Essex Exocet.
Hij was al als jong kind met snooker bezig. Op zijn tiende maakte hij al een break van 100 punten, zijn eerste maximumbreak (147 punten) maakte hij toen hij amper vijftien jaar oud was. Hij werd professioneel snookerspeler in 1992, op zijn zestiende.
O'Sullivan speelt normaal rechtshandig, maar kan bijna even goed linkshandig spelen, wat een unicum is onder de huidige topspelers.
Hij heeft verschillende records op zijn naam staan. Zo won als hij jongste speler een rankingtoernooi, de UK Championship in 1993, toen hij zeventien was. Daarnaast heeft hij de snelste maximumbreak gemaakt (in het wereldkampioenschap van 1997), hij klaarde de klus in amper vijf minuten en twintig seconden.
O'Sullivans persoonlijk leven verliep minder voorspoedig. Rond de tijd dat hij zijn professionele carrière begon belandden zowel zijn vader als zijn moeder in de gevangenis - respectievelijk wegens moord en belastingontduiking. O'Sullivan kreeg te kampen met depressies, vertoonde onhandelbaar gedrag en ontwikkelde een drugsprobleem. Het kostte hem jaren om emotioneel in rustiger vaarwater te komen.
In 1998 raakte hij in de Irish Masters zijn titel kwijt aan Ken Doherty, toen uit een dopingtest bleek dat hij hasj had gebruikt. Ook is hij in zijn commentaren meestal weinig loyaal aan zijn collega-snookerspelers. Toen O'Sullivan voor het eerst links speelde in het wereldkampioenschap, beschuldigde de Canadese speler Alain Robidoux, niet wetend dat hij ook goed linkshandig kon spelen, hem van een gebrek aan respect. Hij antwoordde hierop: mijn links is beter dan zijn rechts.
Ronnie O'Sullivan is tweevoudig winnaar van het World Snooker Championship. Daarnaast stond hij in het seizoen 2002/2003 en van 2004 tot 2006 op de eerste plaats in de wereldwijde ranking van snookerspelers. Inclusief het wereldkampioenschap heeft hij al 18 officiële rankingtoernooien gewonnen en twee keer de Masters.
In het seizoen 2005-2006 speelde hij naast de belangrijkste snookertoernooien ook pooltoernooien (8-ball) in de Verenigde Staten, voorzover die elkaar niet overlapten. Dit heeft er wellicht mee te maken dat hij weinig uitdagingen meer heeft in het snooker en die dus in het (overigens goed verdienende) poolcircuit zoekt.
Hij heeft de laatste tijd inderdaad verschillende keren aangegeven, de ene keer explicieter dan de andere, dat hij het snooker saai begint te vinden. Niet alle snookerliefhebbers nemen hem dat in dank af, omdat hij één van de grote boegbeelden van de sport is en de populariteit van het snooker mogelijk schade toebrengt. Eén en ander leidde er zelfs toe dat hij in de finale van de Grand Prix in 2005 door een deel van het publiek op boegeroep onthaald werd, iets wat hoogst ongebruikelijk is
Ik weet niet of er inmiddels meer nieuws is.quote:
quote:On Thursday, the "Essex Exocet" added another dramatic chapter to his colourful career when he walked out of his Maplin UK Championship quarter-final against Stephen Hendry.
Of course, O'Sullivan is no stranger to bizarre behaviour - at the same tournament last year he spent much of his 9-8 defeat to Mark King with a wet towel draped over his head.
Earlier in 2005, he looked visibly stressed by Peter Ebdon's go-slow tactics in the World Championship quarter-finals and said after his defeat that he intended to take a year off snooker.
quote:In 1996, the Chigwell star decided to play left-handed against opponent Alain Robidoux.
O'Sullivan eventually beat Robidoux 10-3, but there was no offer of a handshake from the Canadian after the match.
In 2002 O'Sullivan launched a stunning attack on Stephen Hendry prior to their Crucible semi-final.
He accused Hendry of bad sportsmanship in a previous match, adding: "I know if I do get beat and he comes up and does a moonie in front of me and goes 'Ne ne ne', I'll just look at him and say 'well done' and say 'go back to your sad little life'."
Geweldigquote:Ronnie O'Sullivan has apologised to his opponent Stephen Hendry and fans after walking out of his Maplin UK Championship quarter-final on Thursday.
The former world champion was trailing 4-1 when he dramatically conceded the match after missing a red.
O'Sullivan said: "Anyone who knows me knows I'm a perfectionist.
"Today I got so annoyed with myself that I lost my patience and walked away from a game that, with hindsight, I should have continued."
Die wil ik ookquote:
Geweldige foto trouwens. Een sporter die kijkt als een godfather personage met een sigaret in z'n mondquote:
Past perfect bij z'n status als snooker rebel.quote:Op vrijdag 15 december 2006 03:31 schreef tong80 het volgende:
Geweldige foto trouwens. Een sporter die kijkt als een godfather personage met een sigaret in z'n mond
quote:Op vrijdag 15 december 2006 13:07 schreef Falco het volgende:
En deze 147 van hem is de allersnelste tot nu toe
Bedankt voor de tip!quote:Op maandag 30 april 2007 11:05 schreef komrad het volgende:
nu live op eurosport
Veel sneller zal niet gaan met die bejaarde referees die ze altijd hebben. Of je moet de rooie al schieten als ze de zwarte net loslaten.quote:Op vrijdag 15 december 2006 13:07 schreef Falco het volgende:
En deze 147 van hem is de allersnelste tot nu toe
8-8, vanavond verder volgens mij.quote:Op maandag 30 april 2007 15:16 schreef Geniuz_Nerd het volgende:
heeft ie het potje nou gewonnen van robinson?
888.com World Snooker Championship #2quote:Op donderdag 3 mei 2007 08:51 schreef MaxPower het volgende:
legt ie eruit tegen Higgins?
Blijkbaar is twee wereldtitels genoeg. Het gaat niet alleen om hoe goed je kan spelen, je moet het op de beslissende momenten wel laten zien. O'Sullivan is geen ijskonijn zoals Hendry en Davis dat wel waren.quote:Op donderdag 3 mei 2007 09:31 schreef Leatherface het volgende:
Zoals ik al eerder in het WK-topic schreef, zijn 2 wereldtitels te weinig voor een speler met zijn mogelijkheden.
Wat een dooddoener.quote:Op donderdag 3 mei 2007 09:40 schreef dwerg het volgende:
[..]
Maar goed, dat weet je zelf natuurlijk ook wel.
Ja, ik ben totaal ongeschikt voor dit forum. Verwacht van mij geen extreme meningen. Of überhaupt een mening.quote:
Ronnie is een geweldenaar!quote:Op donderdag 3 mei 2007 10:29 schreef dwerg het volgende:
[..]
Ja, ik ben totaal ongeschikt voor dit forum. Verwacht van mij geen extreme meningen. Of überhaupt een mening.
Zo is hij. Wat een held.quote:Op vrijdag 9 november 2007 20:06 schreef Bruce117 het volgende:
De 147 viel in een reeks van 5 century breaks in de best-of-9 wedstrijd tegen Ali Carter.
Ronnie won de wedstrijd overtuigend met 5-2 maar was niet tevreden over zijn spel.
Dit terwijl hij de eerste speler ooit is die een first to 5 wint met 5 centuries.
Century breaks: 108, 122, 107, 147, 129
Waarschijnlijk wel, maar hij is wat te instabiel.quote:Op vrijdag 9 november 2007 20:35 schreef Leatherface het volgende:
Zoals ik al eerder zei: qua talent en skills noem ik O' Sullivan in één adem met Davis en Hendry. Misschien heeft hij zelfs nog wel meer puur talent.
Yep, dat is zijn zwakte.quote:Op vrijdag 9 november 2007 22:37 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel, maar hij is wat te instabiel.
Ik denk dat hij zelfs veel meer talent heeft, alleen doet hij er soms niets mee.quote:Op vrijdag 9 november 2007 20:35 schreef Leatherface het volgende:
Zoals ik al eerder zei: qua talent en skills noem ik O' Sullivan in één adem met Davis en Hendry. Misschien heeft hij zelfs nog wel meer puur talent.
Alleen qua prijzen heeft hij toch niet alles eruit gehaald. Maar dat is ook wel deels natuurlijk de charme van Ronnie. Het grillige en onberekenbare.
Klopt. Door die wispelturigheid is hij ook een echte cultheld.quote:Op vrijdag 9 november 2007 22:54 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Ik denk dat hij zelfs veel meer talent heeft, alleen doet hij er soms niets mee.
Hendry en Davis leefde voor het snooker, Ronnie doet dat niet.![]()
O' Sullivan is geniaal, maar erg wispelturig, wat mischien weer met zijn afkomst te maken heeft.
quote:Lewd O'Sullivan comments reviewed
World Snooker is reviewing a video in which Ronnie O'Sullivan made suggestive comments at a news conference following defeat by Marco Fu at the China Open. O'Sullivan can be heard on a Chinese video-sharing website making lewd comments and sexual innuendos in front of the assembled media in Beijing.
The 32-year-old Englishman, a former world champion, also brandished a hand-held microphone suggestively.
World Snooker says it has seen the video and it is now under review.
O'Sullivan was fined last May after walking out of a match against Stephen Hendry and was banned and fined in 1996 for assaulting a snooker official.
Mwah, ik vind ze toch redelijk anders.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 01:31 schreef Ofyles2 het volgende:
Ronnie O'Sullivan is wat Louis van Gaal in het voetbal is:
Geniaal, maar vaak gaan ze hun boekje te buiten.
Juist omdat hij zo normaal is en niet elitair doet en altijd maar beleefd is, is hij een mooi persoon in de snookerwereld.quote:Op vrijdag 28 maart 2008 01:59 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Mwah, ik vind ze toch redelijk anders.
Louis is ontzettend 'eerlijk' en eerzuchtig, terwijl ik O'Sullivan toch een beetje een puberaal verwend talent vind, die puur weet te overleven vanwege zijn fantastische snookerskills, maar anders echt fucking doorsnee workingclass zou zijn, en een beetje achter de ellebogen.
Beide lijken me wel fucking koppig en overtuigd van zichzelf
NIT 2008 heeft ie idd in the pocket. Niet altijd even briljant, maar toch met vlagen zeer goed. Vooral de wedstrijd tegen Carter, wat een vet hoogstaande partij was dat zeg. Helaas nog geen 147 dit seizoenquote:Op zondag 31 augustus 2008 22:30 schreef Jnk18 het volgende:
Netjes Ronnie wint zo meteen het Northern Ireland Trophy volgens mij heeft hij ook weer een 147 geschoten, jahoor wat een held.
Helaas niet. Is te volgen via een live stream op internet of je moet toevallig een zender in je tv pakket hebben die het uitzendt, bijv sky sportsquote:Op vrijdag 19 september 2008 13:42 schreef Hanneke12345 het volgende:
Die Premier League, is dat ook te volgen op eurosport of de BBC?
Klopt, heb de partij Live gezien op eurosport maar oh jee wat maakte hij veel foutjes.. maar ook geniale momenten zoals altijd.quote:Op dinsdag 30 september 2008 23:08 schreef skyrebel het volgende:
Ronnie heeft net zijn eerste wedstrijd in de Shangia Master gespeeld tegen Stuart Pettman. In het begin toch wel veel fouten aan de kant van Ronnie en zodoende was het tot 2-2 redelijk spannend. Na de break vond Ronnie wat vorm en won uiteindelijk redelijk comfortabel met 5-2
Volgende wedstrijd speelt hij tegen Joe Perry.
Helemaal mee eens. Al maken die zelfde eigenschappen het soms ook zeer frustrerend om te kijken.quote:Op woensdag 1 oktober 2008 09:24 schreef Leatherface het volgende:
De nonchalance en de grilligheid zijn natuurlijk ook wel de charmes van O'Sullivan.
gingen de ref's ook nog eens kloten met de scores op het laatst...quote:Op donderdag 2 oktober 2008 16:27 schreef Ambrosius het volgende:
Aparte wedstrijd, met onder andere een waarschuwing voor Ronnie wegens schelden. Ronnie leek er iig niet helemaal 100% bij, al hoor je van de commentator voortdurend dat hij dit toernooi graag wil winnen.
Idd hij speelde ook gerushed vond ik maartoch weer gewonnen ook al speelde hij niet best..quote:Op donderdag 2 oktober 2008 16:27 schreef Ambrosius het volgende:
Aparte wedstrijd, met onder andere een waarschuwing voor Ronnie wegens schelden. Ronnie leek er iig niet helemaal 100% bij, al hoor je van de commentator voortdurend dat hij dit toernooi graag wil winnen.
Dat zal wel, ik heb eigenlijk de laatste jaren niet meer gezien dat ze Ronnie niet op de tv-tafel lieten spelen als organisatiequote:Op donderdag 2 oktober 2008 16:37 schreef Jnk18 het volgende:
[..]
Idd hij speelde ook gerushed vond ik maartoch weer gewonnen ook al speelde hij niet best..
Morgen dus Sullivan vs Williams in de kwartfinale![]()
Hopelijk heeft eurosport weer die tafel.
13.45 lijkt me.quote:Op donderdag 2 oktober 2008 17:20 schreef robbolo het volgende:
Was weer een mooie pot vandaagIemand enig idee hoe laat morgen de kwartfinale op Tv komt?
Lijkt me ook ja, althans daar stel ik mijn recorder wel op in.quote:
Zoals die commentator al zei , jammer dat dit maar 9 frames waren.. beide speelde lekker indeed.quote:Op vrijdag 3 oktober 2008 15:45 schreef Ambrosius het volgende:
Wat een wedstrijd zeg, allebei in topvorm, lekker veel hoge breaks en in twee uur inclusief pauzes door met 5-3.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |