Er is jurisprudentie welke de overheid verplicht om handhavend op te treden, behoudens uitzonderingsgevallen.quote:Op woensdag 13 december 2006 19:12 schreef sigme het volgende:
Eh.. er is geen wet die tot uitzetting verplicht.
Nee, dat is capaciteitsgebrek en het feit dat het dweilen met de kraan open is.quote:Er zijn onder andere zoveel illegalen in Nederland omdat de wet de werkelijkheid niet voorschrijft.
Noem eens een voorbeeld.quote:Ook, zelfs, Verdonk, laat mensen illegaal verblijven. Lang niet iedere illegaal komt in aanmerking voor uitzetting. En dat is niet idioot.
Hoezo? Er wordt tijdelijk gestopt met uitzetten, totdat er beleid is om te legaliseren. Daarmee schep je juist wel een verwachting. Of die verwachting gehonoreerd zal worden is een tweede.quote:Op woensdag 13 december 2006 19:22 schreef Reya het volgende:
Daar kan in sommige situaties inderdaad sprake van zijn, maar dan moet er wel duidelijk zijn dat er ook werkelijk de verwachting door de overheid worden geschept dat ze deze situatie voor onbepaalde tijd gedoogt. Daar is hier echter geen sprake van; wanneer het kabinet besluit tot een tijdelijke uitzettingsstop, is het betoog dat het kabinet de verwachting schept dat deze de situatie permanent blijft gedogen, weinig houdbaar.
Gaat allemaal niet op. Gedogen mag dan een vies woord zijn, het is de smeerolie van ons staatsbestel. Dat het al van voor de kabinetten Balkenende is gaf ik al aan met decennia lange etc.quote:Op woensdag 13 december 2006 19:22 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kennelijk leef jij niet in Nederland, want gedogen is in Nederland al jarenlang een vies woord (al van vóór de kabinetten Balkenende).
[..]
Ik heb jou geloof ik al eens een keer uitgelegd dat dit een manke vergelijking is. Daar was nl. sprake van een feit waarvan maatschappelijk en politiek inmiddels vaststond dat de te handhaven norm niet meer bestond. Er is geen sprake van dat er thans ook maar enig draagvlak is voor de stelling dat illegalen mogen blijven, er is alleen een groep daarbinnen waarvan de kleinst mogelijke meerderheid van de Kamer vindt dat er een regeling voor zou moeten komen, wellicht, misschien, in de toekomst. En niemand die weet waar dat nu feitelijk tot gaat leiden.
Nogmaals: het is allerminst zeker dat er een pardonregeling komt. Zeker nu de PvdA constateert dat andere linkse partijen als SP en GL niet mee willen doen met eventuele regeringsdeelname, binnen de PvdA kennelijk flinke weerstand is tegen een CDA, CU, PvdA kabinet en een CDA, VVD PvdA kabinet ook al niet voor de hand ligt. Het kan dus vriezen, het kan ook dooien. En dan is het gewoon het beste om door te gaan met de huidige wet.
[..]
Met de zeer kleine meerderheid in de Tweede Kamer en een Regering die er niets van wil weten is er nog veel te weinig fundament om de wetgeving maar terzijde te schuiven.
Wat vind jij een korte termijn in deze?quote:Op woensdag 13 december 2006 19:24 schreef Reya het volgende:
Op langere termijn zullen inderdaad weinig mensen die situatie voor ogen hebben, maar het debat draait dan ook om het handhaven van die situatie op korte termijn.
Nee hoor, wanneer duidelijk is dat dit tijdelijk is schep je geen van rechtswege bindende verwachtingen. En daar gaat het in deze om.quote:Op woensdag 13 december 2006 19:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hoezo? Er wordt tijdelijk gestopt met uitzetten, totdat er beleid is om te legaliseren. Daarmee schep je juist wel een verwachting. Of die verwachting gehonoreerd zal worden is een tweede.
Even goed lezen. Dat het gedoogbeleid jarenlang bon ton was in Nederland is mij wel bekend. Maar het had jou toch bekend mogen (moeten?) zijn dat er al lang een kentering gaande is, ingezet met de bekende vuurwerk- en nieuwjaarsramp.quote:Op woensdag 13 december 2006 19:30 schreef multatuli het volgende:
Gaat allemaal niet op. Gedogen mag dan een vies woord zijn, het is de smeerolie van ons staatsbestel. Dat het al van voor de kabinetten Balkenende is gaf ik al aan met decennia lange etc.
Voor de goede orde, ik ben ook al een tijdje kiesgerechtigd. Er was ten aanzien van die zaken een duidelijke jarenlange verschuiving gaande. Daar waar in het begin van de 20e eeuw e.e.a. nog als onbespreekbaar werd gezien, zag je in de 60-er jaren de publieke en politiek opinie volledig anders liggen en die verschuiving ging door in een en dezelfde richting.quote:Verder waren de andere kwesties die ik aanhaalde zeker niet zo eenduidig als jij nu stelt. Ik ga la heel lang mee en kan me die debatten nog erg goed herinneren. Net als nu was de samenleving er scherp op verdeeld en de crux van de Nederlandse politieke traditie is daar dan prudent mee omgegaan wordt. Moet ook want anders ontploft ons staatsbestel.
Ik begrijp jouw redenering niet. Denk jij nu echt dat de mensen waarom het gaat nu niet een signaal krijgen van "misschien mag ik blijven"? En kun jij niet zien dat hoe langer e.e.a. duurt, hoe meer hoop er gaat leven?quote:Op woensdag 13 december 2006 19:41 schreef Reya het volgende:
Nee hoor, wanneer duidelijk is dat dit tijdelijk is schep je geen van rechtswege bindende verwachtingen. En daar gaat het in deze om.
Is dat dan een bezwaar?quote:Op woensdag 13 december 2006 19:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik begrijp jouw redenering niet. Denk jij nu echt dat de mensen waarom het gaat nu niet een signaal krijgen van "misschien mag ik blijven"? En kun jij niet zien dat hoe langer e.e.a. duurt, hoe meer hoop er gaat leven?
Van niet in aanmerking komend voor uitzetting? Allen die niet uitgezet worden na in gijzeling genomen te zijn, bijvoorbeeld. En zolang de daarvoor van belang zijnde factoren niet wijzigen blijven ze niet in aanmerking komen voor uitzetting. En ze worden, door de overheid, in illegale staat, weer vrijgelaten in Nederland.quote:
Het is de fundering voor het gerechtvaardigd zijn van het vertrouwen...quote:
Gijzeling? Even geen idee waar jij het over hebt? Bedoel je dat iemand na in vreemdelingenbewaring te hebben gezeten toch niet wordt uitgezet om uiteenlopende redenen? Dat laat toch onverlet dat deze op termijn weldegelijk uitgezet kan worden.quote:Op woensdag 13 december 2006 19:47 schreef sigme het volgende:
Van niet in aanmerking komend voor uitzetting? Allen die niet uitgezet worden na in gijzeling genomen te zijn, bijvoorbeeld. En zolang de daarvoor van belang zijnde factoren niet wijzigen blijven ze niet in aanmerking komen voor uitzetting. En ze worden, door de overheid, in illegale staat, weer vrijgelaten in Nederland.
Nederland regelt ook voorzieningen voor drugsverslaafden. Dat neemt niet weg dat tegen drugscriminaliteit gewoon wordt gehandhaafd.quote:Overigens regelt de overheid ook allerlei voorzieningen in wet- en regelgeving voor in Nederland aanwezige illegalen. Is in tegenspraak met je stelling dat ze er administratief, beleidsmatig, juridisch niet zijn - en als ze dat toch zijn alleen uitzetting of legalisatie kan volgen.
Het is idd niet ongewoon dat iets gedoogd wordt als er uitzicht is op legalisatie (bij voorbeeld doordat er een wetswijziging aankomt). Bij milieuvergunningen leidt dat soms zelfs tot gedoogbeschikkingen, waarbij expliciet wordt aangegeven dat als legalisatie niet mogelijk blijkt te zijn, er alsnog gehandhaafd wordt. Dat kun je hierbij ook aangeven, en dan is straks uitzetting nog steeds mogelijk als het GP er niet komt.quote:Op woensdag 13 december 2006 19:09 schreef multatuli het volgende:
[..]
Jij leeft niet in Nederland zeker? Er zijn tal van terreinen waarop de overheid de wet niet handhaaft. Dat is al decennia lang zo. Wij zijn de uitvinders van de, vaak pragmatische, gedoogcultuur.
Verder zou het ook niet de eerste keer zijn dat vooruitlopend op nieuw beleid de uitvoering van bestaande regelgeving gewijzigd wordt. Dat is bijvoorbeeld ook gebeurd ten tijde van het draaiende abortusbeleid en het euthanasiedebat. Lagere overheden, uitvoerende diensten, rechters, officieren van justitie kijken allemaal met een oog naar het politieke en publieke draagvlak voor de bestaande wetgeving.
Kan zijn, maar dat betekent nog niet dat op basis van dat vertrouwen ze er per definitie van uit kunnen gaan dat ze idd mogen blijven.quote:Op woensdag 13 december 2006 19:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is de fundering voor het gerechtvaardigd zijn van het vertrouwen...
Ja, maar er is toch helemaal geen concreet uitzicht daarop? De motie wordt niet uitgevoerd. Waarmee het al weer einde verhaal is. En wat een volgende regering gaat doen weet niemand. Misschien wordt het wel CDA-PvdA-VVD...quote:Op woensdag 13 december 2006 20:24 schreef Wombcat het volgende:
Het is idd niet ongewoon dat iets gedoogd wordt als er uitzicht is op legalisatie.
Er staat nergens "per definitie", sterker nog: ik geef alleen aan dat de mogelijkheid bestaat. Dat is redelijk aan de andere kant van de schaalverdeling.quote:Op woensdag 13 december 2006 20:27 schreef Wombcat het volgende:
Kan zijn, maar dat betekent nog niet dat op basis van dat vertrouwen ze er per definitie van uit kunnen gaan dat ze idd mogen blijven.
Ze kunnen zich er altijd op beroepen. Of het kans van slagen heeft is een tweede. Het zou wel eens de druppel kunnen zijn in een zaak die zich naar de zin van de rechter te lang voortsleept.quote:Zeker als je dat van te voren aangeeft, kunnen ze zich dan juridisch nergens op beroepen.
Er is nu een kamermeerderheid voor een generaal pardon. Dus er is momenteel uitzicht op. Want die kamer heeft net een motie aangenomen die om een generaal pardon vraagt.quote:Op woensdag 13 december 2006 21:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja, maar er is toch helemaal geen concreet uitzicht daarop? De motie wordt niet uitgevoerd. Waarmee het al weer einde verhaal is. En wat een volgende regering gaat doen weet niemand. Misschien wordt het wel CDA-PvdA-VVD...
Die vervolgens al door de regering naast zich neer is gelegd. Waarmee de motie een statistiek geworden is.quote:Op woensdag 13 december 2006 21:10 schreef Wombcat het volgende:
Want die kamer heeft net een motie aangenomen die om een generaal pardon vraagt.
Hangt er vanaf op welke manier je het uitvoert.quote:Op woensdag 13 december 2006 21:07 schreef DS4 het volgende:
[..]
Er staat nergens "per definitie", sterker nog: ik geef alleen aan dat de mogelijkheid bestaat. Dat is redelijk aan de andere kant van de schaalverdeling.
[..]
Ze kunnen zich er altijd op beroepen. Of het kans van slagen heeft is een tweede. Het zou wel eens de druppel kunnen zijn in een zaak die zich naar de zin van de rechter te lang voortsleept.
Die door een demissionaire regering naast zich neergelegd is, en waarvan de kamer toch wil dat ze uitgevoerd wordt. Dan is de motie toch nog wel heel wat meer dan een statistiek. Dan speelt de vertrouwenskwestie.quote:Op woensdag 13 december 2006 21:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
Die vervolgens al door de regering naast zich neer is gelegd. Waarmee de motie een statistiek geworden is.
Ja, maar in hoe vere is dat General Pardon instrijd met de op dit moment geldende vreemdelingen wet?quote:Op woensdag 13 december 2006 21:10 schreef Wombcat het volgende:
Er is nu een kamermeerderheid voor een generaal pardon. Dus er is momenteel uitzicht op. Want die kamer heeft net een motie aangenomen die om een generaal pardon vraagt.
niet, dat kan men gewoon doen ...quote:Op woensdag 13 december 2006 21:41 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja, maar in hoe vere is dat General Pardon instrijd met de op dit moment geldende vreemdelingen wet?
Net zo idioot als het opportuniteitsbeginsel van het Openbaar Ministerie?quote:Op woensdag 13 december 2006 18:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is geen beleid om illegalen uit te zetten, het is de wet. Uitzetten is niet meer dan een feitelijke situatie in overeenstemming brengen met de wet. En dat is gewoon een beginsel. Wat is ook het nut van illegalen illegaal laten zijn, maar ze niet uitzetten? Dat is werkelijk idioot.
quote:Op woensdag 13 december 2006 08:46 schreef sigme het volgende:
Maar tien tegen een pakt het akkefietje van afgelopen nacht in het nadeel van het parlement uit en wordt de waarde van een motie van afkeuring gedevalueerd.
quote:Op woensdag 13 december 2006 08:58 schreef Pool het volgende:
[..]
Ik denk juist tien tegen een van niet. Wedden?![]()
Hadden we al een inzet? Er wie heeft er gewonnenquote:Op woensdag 13 december 2006 09:08 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik wed alleen als ik verliezen niet zo'n punt vind. Deal!
Jullie niet!quote:Op donderdag 14 december 2006 07:46 schreef sigme het volgende:
[..]
[..]
[..]
Hadden we al een inzet? Er wie heeft er gewonnen?
Nogmaals: "specifieke gevallen" vs "in het algemeen" + er is geen sprake van Strafrecht en tegen niet-vervolging kan een klacht worden ingediend en het OM kan dan door de rechter worden verplicht om de zaak WEL te vervolgen.quote:Op donderdag 14 december 2006 00:09 schreef Pool het volgende:
Net zo idioot als het opportuniteitsbeginsel van het Openbaar Ministerie?
Dat houdt namelijk in dat niet elk strafbaar feit wordt vervolgd.
De eerste zin klopt: er is een beginselplicht tot handhaving, wat onverlet laat dat je in specifieke gevallen dat niet doet. Maar de tweede zin is weer niet goed. Er is weldegelijk een verplichting. Een overheid die niet handhaaft is onbehoorlijk.quote:De wet biedt de ruimte om illegalen uit te zetten, maar uitzetting van iedere illegaal is niet het noodzakelijke gevolg van de wet. Er is een uitzettingsbeleid, dat weliswaar legitimatie vindt in de wet, maar dat niet verplicht wordt door de wet.
Ik vrees dat het een gelijkspel is.quote:Op donderdag 14 december 2006 07:46 schreef sigme het volgende:
[..]
[..]
[..]
Hadden we al een inzet? Er wie heeft er gewonnen?
En ook toen al werd je uitgezet. Niet iedereen, maar het gebeurde wel. Er zijn zoveel zaken waar geen specifiek beleid op is. Dat men ten aanzien van de illegaliteit allerlei regels heeft gemaakt (het net sluiten noemt men dat, maar de gaten in het net zijn wat groot...) wil niet zeggen dat men daarvoor niets deed.quote:Op donderdag 14 december 2006 09:58 schreef sigme het volgende:
Er is heel lang geen beleid geweest op uitzetting.
Moord mag ook niet, maar toch gebeurt het. Wat verwijt je de overheid nou? Dat er altijd mensen zijn die de grens over kunnen steken?quote:Er is natuurlijk de absuditeit dat de overheid wel claimt dat sommigen zich niet in dit land mogen bevinden, maar diezelfde mensen niet buiten weet te houden.
Nee, handhaven moet voldoen aan proportionaliteit, subsidiariteit, zorgvuldigheidsnormen, enz. Maar dat laat toch onverlet dat er een beginselplicht tot handhaving is?quote:Eenmaal binnen is de aanwezigheid van mensen die er niet zouden mogen zijn geen legitimatie voor iedere vorm van 'handhaving'. Je kan ze ook uit het land verwijderen door ze in de Noordzee te droppen.
Deze redenering doortrekkend: Stel dat er een veroordeling tot de doodstraf komt voor een moord. Dan lijkt het redelijk om iedereen die voor moord is veroordeeld in vrijheid te stellen...quote:Misschien is dat een beter handvat. Stel dat een kabinet illegalen in zee dumpt. Met steun van de kamer. Dan lijkt het me toch, zelfs voor juristen, voorstelbaar dat de eis van de nieuwe meerderheid om per direct die dumpingen te stoppen, redelijk, billijk en gepast is.
Het handhaven van de wet betekent niet dat er uitgezet moet worden. Dat is ook heel lang géén beleid geweest.quote:Op donderdag 14 december 2006 12:52 schreef DS4 het volgende:
[..]
En ook toen al werd je uitgezet. Niet iedereen, maar het gebeurde wel. Er zijn zoveel zaken waar geen specifiek beleid op is. Dat men ten aanzien van de illegaliteit allerlei regels heeft gemaakt (het net sluiten noemt men dat, maar de gaten in het net zijn wat groot...) wil niet zeggen dat men daarvoor niets deed.
Nee, dat je de absurditeit van aanwezigheid van illegalen niet slechts aan één zijde kan wijten, met als enige opties legalisatie of verwijdering. Als je de absurditeit van de aanwezigheid als uitgangspunt neemt, dan moet je bij het verschijnen van de mensen wezen.quote:[..]
Moord mag ook niet, maar toch gebeurt het. Wat verwijt je de overheid nou? Dat er altijd mensen zijn die de grens over kunnen steken?
En of daaraan voldaan is, is een vraag die niet beantwoord wordt door te zeggen dat het handhaving is.quote:[..]
Nee, handhaven moet voldoen aan proportionaliteit, subsidiariteit, zorgvuldigheidsnormen, enz.
En niemand die dat principe betwijfelt toch? Maar een beginselplicht tot handhaving lijdt echt niet onder een gebrek aan uitvoer. Die plicht blijft gewoon, zoals gedoogbeleid, of niet-vervolgen, het bestaan van die plicht ook niet aantast.quote:Maar dat laat toch onverlet dat er een beginselplicht tot handhaving is?
Ik begrijp je doortrekking echt helemaal niet. Geen idee wat er vergelijkbaar aan is of waarom het redelijk zou zijn mensen in vrijheid te stellen omdat doodstraf tot de opties gaat behoren.quote:[..]
Deze redenering doortrekkend: Stel dat er een veroordeling tot de doodstraf komt voor een moord. Dan lijkt het redelijk om iedereen die voor moord is veroordeeld in vrijheid te stellen...
Zoals in deze situatie te denken valt aan ..quote:Of zou het redelijker zijn dat er niet wordt gekozen voor geen maar een andere maatregelen?
De enige manier waarop illegaal verblijf te "handhaven" is, is door uit te zetten.quote:Op donderdag 14 december 2006 13:09 schreef sigme het volgende:
Het handhaven van de wet betekent niet dat er uitgezet moet worden. Dat is ook heel lang géén beleid geweest.
Sorry, maar deze conclusie kan ik niet volgen. We hebben het hier over mensen die een handeling hebben verricht op grond waarvan zij (en nakomelingen) hier illegaal verblijven.quote:Nee, dat je de absurditeit van aanwezigheid van illegalen niet slechts aan één zijde kan wijten, met als enige opties legalisatie of verwijdering. Als je de absurditeit van de aanwezigheid als uitgangspunt neemt, dan moet je bij het verschijnen van de mensen wezen.
?quote:En of daaraan voldaan is, is een vraag die niet beantwoord wordt door te zeggen dat het handhaving is.
Niet-vervolgen is op een specifiek geval gericht, dus van een andere orde. Gedogen valt er wel onder en wordt dan ook terecht bekritiseerd. Als je iets wenst te gedogen, legaliseer het dan. Gedogen is halfslachtig. En het is een olievlek die men thans aan het opruimen is...quote:En niemand die dat principe betwijfelt toch? Maar een beginselplicht tot handhaving lijdt echt niet onder een gebrek aan uitvoer. Die plicht blijft gewoon, zoals gedoogbeleid, of niet-vervolgen, het bestaan van die plicht ook niet aantast.
Omdat jij meent dat illegalen in de Noordzee mikken niet kan (uiteraard) en dus het normaal is dat er dan maar niets wordt gedaan. Terwijl er natuurlijk ook nog iets zit tussen Noordzee en passiviteit.quote:Ik begrijp je doortrekking echt helemaal niet. Geen idee wat er vergelijkbaar aan is of waarom het redelijk zou zijn mensen in vrijheid te stellen omdat doodstraf tot de opties gaat behoren.
Maar gelukkig kan een straf ook worden omgezet... Ik heb al een paar keer aangegeven dat strafrecht een slecht vergelijk is in deze. Het al dan niet uitvoeren van een straf staat volledig los van de illegale situatie, die in het strafrecht vaak al lang is opgeheven.quote:Stel dat de doodstraf bestaat, dat er mensen toe zijn veroordeeld, maar dit niet is uitgevoerd (overigens: ook best een leuk voorbeeld voor de verplichte beginselplicht tot uitvoer, of niet?),
er komt een nieuwe kamer die naar alle waarschijnlijkheid de doodstraf kan afschaffen.
Dan zou ik van zo'n parlement verwachten dat ze de demissionaire regering opdracht geven per direct uitvoering van doodstrafvonnissen op te schorten.
Maar goed, de illegaliteit zit hem niet in het verblijf van de veroordeelde in Nederland, het zat hem in de gedraging waarvoor hij is veroordeeld en die gedraging zal niet worden gecontinueerd (dat zou nl. betekenen dat bij een moordenaar deze man dagelijks een nieuwe moord pleegt en dan is opschorting ook niet wenselijk...).quote:Lukt het niet die doodstraf af te schaffen: geen man overboord: alsnog uitvoeren.
Maar daar geldt dus voor dat je dan een illegale situatie laat bestaan en in beginsel is dat niet de bedoeling.quote:Lukt het niet dat generaal pardon in te voeren: geen man overboord: alsnog uitzetten.
Is er iemand niet uitgezet die niet onder een pardon blijkt te vallen: geen man overboord: alsnog uitzetten.
Nee, in plaats van de Noordzee het vliegtuig.quote:Zoals in deze situatie te denken valt aan ... Een béétje uitzetten?
quote:Op donderdag 14 december 2006 14:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
De enige manier waarop illegaal verblijf te "handhaven" is, is door uit te zetten.
quote:[..]
Sorry, maar deze conclusie kan ik niet volgen. We hebben het hier over mensen die een handeling hebben verricht op grond waarvan zij (en nakomelingen) hier illegaal verblijven.
Eens. Ik heb niet anders beweerd.quote:Het is niet zo vreemd dat er grenzen zijn en dat niet iedereen binnen iedere grens mag verblijven. Dit systeem is behoorlijk oud, geldt mondiaal en ook in het dierenrijk zie je het terug (territoriumdrift). Het is eigenlijk gewoon natuurrecht. Er is derhalve niets absurds aan.
Er wordt geen strafbare handeling gedoogd als een illegaal niet wordt uitgezet.quote:[..]
?
[..]
Niet-vervolgen is op een specifiek geval gericht, dus van een andere orde. Gedogen valt er wel onder en wordt dan ook terecht bekritiseerd. Als je iets wenst te gedogen, legaliseer het dan. Gedogen is halfslachtig. En het is een olievlek die men thans aan het opruimen is...
Dat is niet het punt wat ik wil maken.quote:[..]
Omdat jij meent dat illegalen in de Noordzee mikken niet kan (uiteraard) en dus het normaal is dat er dan maar niets wordt gedaan. Terwijl er natuurlijk ook nog iets zit tussen Noordzee en passiviteit.
quote:[..]
Maar gelukkig kan een straf ook worden omgezet... Ik heb al een paar keer aangegeven dat strafrecht een slecht vergelijk is in deze.
Ik herhaal: ik kwam niet met het vergelijk.quote:Het al dan niet uitvoeren van een straf staat volledig los van de illegale situatie, die in het strafrecht vaak al lang is opgeheven.
Weer een slechte vergelijking, en een vreemde aanname ergens erin verstopt. Een illegaal is niet veroordeeld wegens gedragingen.quote:Maar goed, de illegaliteit zit hem niet in het verblijf van de veroordeelde in Nederland, het zat hem in de gedraging waarvoor hij is veroordeeld en die gedraging zal niet worden gecontinueerd (dat zou nl. betekenen dat bij een moordenaar deze man dagelijks een nieuwe moord pleegt en dan is opschorting ook niet wenselijk...).
Verdonk laat 26.000 mensen hier om hun dossiers nog eens te beoordelen. Dat iets even illegaal gelaten wordt is niet daarmee een schending van het principe dat een illegale situatie niet voort moet duren. Dat is nu net de beleidsruimte, waarover de wet helemaal geen uitspraaak doet.quote:[..]
Maar daar geldt dus voor dat je dan een illegale situatie laat bestaan en in beginsel is dat niet de bedoeling.
Begrijp je het nu opzettelijk verkeerd?quote:[..]
Nee, in plaats van de Noordzee het vliegtuig.
Gaan we nu de overheid verwijten dat er mensen hier naartoe komen terwijl het niet mag?quote:Op donderdag 14 december 2006 14:31 schreef sigme het volgende:
óf de overheid heeft gefaald bij de handeling geen mensen illegaal toe te laten.
Maar wel een illegale situatiequote:Er wordt geen strafbare handeling gedoogd als een illegaal niet wordt uitgezet.
Zo lang als er geen wetswijziging in verschiet ligt dien je gewoon te handelen conform de wet.quote:Dat is niet het punt wat ik wil maken.
ALS het resultaat van beleid onomkeerbaar is EN er is geen meerderheid meer voor dat beleid DAN is het redelijk om opschorting van uitvoer van staand beleid te vragen.
Of de vergelijking onbegrijpelijk is laat ik in het midden, maar een ander voorbeeld was beter geweest achteraf bezien.quote:Ik kwam er niet mee. Jij kwam met een onbegrijpelijk vergelijk met introductie van doodstraf die logischerwijs zou leiden tot invrijheidsstelling.
Nee, dat is het hem juist: zijn aanwezigheid an sich is reeds illegaal.quote:Weer een slechte vergelijking, en een vreemde aanname ergens erin verstopt. Een illegaal is niet veroordeeld wegens gedragingen.
Dat is niet de situatie hier. Die beoordelingen hebben reeds plaatsgevonden en daar waar de uitslag nog niet definitief is wordt niet uitgezet.quote:Verdonk laat 26.000 mensen hier om hun dossiers nog eens te beoordelen. Dat iets even illegaal gelaten wordt is niet daarmee een schending van het principe dat een illegale situatie niet voort moet duren. Dat is nu net de beleidsruimte, waarover de wet helemaal geen uitspraaak doet.
Ik zie het nut niet van een tussenmaatregel. Net als met degenen die nu al zijn uitgezet: als het beleid verandert nadat je bent uitgezet heb je pech. Het is niet zo dat deze groep niets te verwijten valt. Het is alleen zo dat onder deze groep zich mensen bevinden die je op basis van een aantal omstandigheden alsnog verblijf kan gunnen, hoewel ze daar strikt genomen geen recht op hebben.quote:Begrijp je het nu opzettelijk verkeerd?
Welke tijdelijk tussenmaatregel zit er tussen wel uitzetten / niet uitzetten?
De grenzen niet handhaven maar je er wel op beroepen lijkt me verwijtbaar, aj.quote:Op donderdag 14 december 2006 14:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Gaan we nu de overheid verwijten dat er mensen hier naartoe komen terwijl het niet mag?
Het was voor mij onbegrijpelijk, een beter voorbeeld wil ik wel bespreken.quote:Of de vergelijking onbegrijpelijk is laat ik in het midden, maar een ander voorbeeld was beter geweest achteraf bezien.
Maar niet strafbaar. Er wordt niet voortdurend een wet overtreden met de aanwezigheid van de illegaal.quote:[..]
Nee, dat is het hem juist: zijn aanwezigheid an sich is reeds illegaal.
Er is allang een destijds definitieve uitspraak geweest, dat is nu net de crux.quote:[..]
Dat is niet de situatie hier. Die beoordelingen hebben reeds plaatsgevonden en daar waar de uitslag nog niet definitief is wordt niet uitgezet.
Ik vroeg je niet wat jij voor nut erin zag, of wat jouw oordeel is over de rechtvaardigheid van pardon. Ik vroeg je welke tussenmaatregel er mogelijk zou zijn, tussen wel en niet uitzetten.quote:[..]
Ik zie het nut niet van een tussenmaatregel. Net als met degenen die nu al zijn uitgezet: als het beleid verandert nadat je bent uitgezet heb je pech. Het is niet zo dat deze groep niets te verwijten valt. Het is alleen zo dat onder deze groep zich mensen bevinden die je op basis van een aantal omstandigheden alsnog verblijf kan gunnen, hoewel ze daar strikt genomen geen recht op hebben.
Dit had je vantevoren aan kunnen zien komen.. Stem in het vervolg lekker CDA of SGP ipv deze verlichte evangelisten.quote:Op woensdag 13 december 2006 09:14 schreef Ludger het volgende:
[..]
En ik stemde op de CU, kan deze linkse sprongen van ze niet waarderen![]()
Dat is natuurlijk onjuist. Je kan niet verwachten van een overheid dat men een groot hek om Nederland gaat zetten.quote:Op donderdag 14 december 2006 15:05 schreef sigme het volgende:
De grenzen niet handhaven maar je er wel op beroepen lijkt me verwijtbaar, aj.
Wat begrijp jij niet aan het woord "illegaal".quote:Maar niet strafbaar. Er wordt niet voortdurend een wet overtreden met de aanwezigheid van de illegaal.
En DIE is door later beleid weer opzij gezet. Maar nu is er geen nieuw beleid. Er wordt alleen over nagedacht.quote:Er is allang een destijds definitieve uitspraak geweest, dat is nu net de crux.
Tussenmaatregel is er niet. Dus uitzetten, want dat is staand beleid.quote:Ik vroeg je niet wat jij voor nut erin zag, of wat jouw oordeel is over de rechtvaardigheid van pardon. Ik vroeg je welke tussenmaatregel er mogelijk zou zijn, tussen wel en niet uitzetten.
Beperkte tijd, volgens mij is het allemaal niet echt belangrijk. Zowel breng je het maar terugquote:Op donderdag 14 december 2006 15:28 schreef DS4 het volgende:
<knip>
Ok. We gaan weer terug.quote:Tussenmaatregel is er niet. Dus uitzetten, want dat is staand beleid.
Dit is te simpel. Het feit dat er een meerderheid (de kleinst mogelijke!) is die wellicht over zou willen gaan tot het maken van een pardonregeling (dat moet nog blijken en indien daar een formele wetswijziging voor nodig is moet de Eerste Kamer het daar ook nog eens mee eens zijn) is nog niet voldoende om zo ver te gaan. De Kamer zal zorgvuldig te werk willen gaan en op basis van een mooi dossier beslissen en indien in dat dossier bepaalde zaken aan het licht komen die nu nog niet bekend zijn kan de verhouding makkelijk draaien.quote:Op donderdag 14 december 2006 15:39 schreef sigme het volgende:
ALS het resultaat van beleid onomkeerbaar is EN er is geen meerderheid meer voor dat beleid DAN is het redelijk om opschorting van uitvoer van staand beleid te vragen.
Klopt!quote:Jij zegt dan: Zo lang als er geen wetswijziging in verschiet ligt dien je gewoon te handelen conform de wet.
Dat is dus niet zo. Op grond van de wet is men hier illegaal. Dat is alleen op te lossen door het verstrekken van een verblijfstitel. Als men een verblijfstitel wil krijgen moet die mogelijkheid er ook zijn. Gelet op het feit dat de Vreemdelingenwet c.s. ook in bepaalde gevallen tot afwijzing verplicht is het dus niet zo dat de overheid zo maar verblijfsvergunningen mag verstrekken indien het haar behaagt.quote:Maar er is geen wet die overtreden wordt, en geen wet die hoeft te worden aangepast om dat nieuwe beleid te rechtvaardigen. Dus je handelt conform de wet, ook als er niet uitgezet wordt.
Dit is te simpel. Je lijkt te denken dat de ondertekenaars van de motie tot opschorting van uitzetting samenvalt met de opstellers van een pardonregeling. Dat is niet waarschijnlijk. Te verwachten valt dat veel meer CDA-leden zullen meewerken aan een pardon dan er voor deze opschortmotie stemden.quote:Op donderdag 14 december 2006 17:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dit is te simpel. Het feit dat er een meerderheid (de kleinst mogelijke!) is die wellicht over zou willen gaan tot het maken van een pardonregeling (dat moet nog blijken en indien daar een formele wetswijziging voor nodig is moet de Eerste Kamer het daar ook nog eens mee eens zijn) is nog niet voldoende om zo ver te gaan.
Ja ja ja, allemaal niet ter zake doend voor de motie tot opschorting. Die behelst de opschorting en niet meer dan dat.quote:De Kamer zal zorgvuldig te werk willen gaan en op basis van een mooi dossier beslissen en indien in dat dossier bepaalde zaken aan het licht komen die nu nog niet bekend zijn kan de verhouding makkelijk draaien.
En in de Eerste Kamer is er een andere machtsverhouding zoals je wellicht weet, dus indien het via een formele wet zou moeten is er al helemaal geen enkele reden om een koerswijziging te verwachten.
Wel, dat doen ze nu ook, en ook nu zijn mensen zonder verblijfsvergunning met medeweten van de overheid (naam, toenaam, verblijfplaats etc) in Nederland. Gaan naar school, naar de dokter, kunnen rechtszaken voeren, etcetera.quote:[..]
Klopt!
[..]
Dat is dus niet zo. Op grond van de wet is men hier illegaal. Dat is alleen op te lossen door het verstrekken van een verblijfstitel. Als men een verblijfstitel wil krijgen moet die mogelijkheid er ook zijn. Gelet op het feit dat de Vreemdelingenwet c.s. ook in bepaalde gevallen tot afwijzing verplicht is het dus niet zo dat de overheid zo maar verblijfsvergunningen mag verstrekken indien het haar behaagt.
Maakt niet uit, ik ben niet de pers en ik suggereer geen pardon.quote:Ergo: het komt mij voor dat er weldegelijk een wetwijziging nodig is en de Eerste Kamer kan die dan nog gewoon tegenhouden.
Het generaal pardon is dus veel verder weg dan in de pers wordt gesuggereerd.
Even voor de goede orde: je verwart de discretionaire afwijkingsbevoegdheid met de inherente afwijkingsbevoegdheid (de laatste is in bijna 850 gevallen toegepast).quote:Op donderdag 14 december 2006 18:51 schreef multatuli het volgende:
Minister Verdonk had in de praktijk ook geen beleid, daar ze haar discretionaire bevoegdheid gebruikte om per geval te besluiten ('avond aan avond blokte ze op de dossiers' zo zei ze). Ze weigerde de beginselen die ze hanteerde te openbaren, ergo geen beleid. De kamer heeft die situatie geaccepteerd en voor zover ik weet is er ook al eens een rechtszaak over aangespannen die de minister deze ruimte gaf.
Langs diezelfde lijn zou je de discretionaire bevoegdheid kunnen gebruiken om een generaal pardon aan de restgroep te verlenen. Niet fraai, maar dat was het huidige 'beleid' ook al niet.
Maar feit is dat het totaal ongewis is hoe de Eerste Kamer tegenover een pardon staat. Er is dus nog veel onzekerheid.quote:Op donderdag 14 december 2006 18:55 schreef multatuli het volgende:
Overigens verwacht ik niet dat als wél een wet tot stand gebracht wordt (en dat lijkt me aannemelijker), dat de eerste kamer dan zal blokkeren. De samenstelling zal tegen die tijd al weer gewijzigd zijn en men zal de eigen positie niet weer ter discussie willen stellen door een zo'n gevoelige wet te torpederen.
Bovendien zou dat medewerking van alle CDA senatoren vereisen en voor zover ik weet is men daar zeker niet unaniem tegen een beperkt pardon. (Generaal pardon is eigenlijk een volstrekt verkeerde term).
Dat klopt. Maar eerst speelt iets in de Tweede Kamer, die het volste recht heeft moties aan te nemen.quote:Op donderdag 14 december 2006 19:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Maar feit is dat het totaal ongewis is hoe de Eerste Kamer tegenover een pardon staat. Er is dus nog veel onzekerheid.
Ik verwar die in het geheel niet, maar gooi die op de grote hoop omdat dit een openbaar forum is dat leesbaar moet blijven voor een ieder met belangstelling voor de problematiek.quote:Op donderdag 14 december 2006 19:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Even voor de goede orde: je verwart de discretionaire afwijkingsbevoegdheid met de inherente afwijkingsbevoegdheid (de laatste is in bijna 850 gevallen toegepast).
Daarnaast heeft de rechter weldegelijk aangegeven dat de Minister meer klaarheid moet scheppen ten aanzien van de toepassing van de inherente afwijkingsbevoegdheid. Maar de ABRvS zal daar wel korte metten mee maken (ies partijdig...).
Ten aanzien van de discretionaire afwijkingsbevoegdheid geldt weldegelijk beleid welke in de kamerstukken terug is te vinden.
Generaal pardon een discretionaire afwijkingsbevoegdheid gaan m.i. niet samen. De discretionaire afwijkingsbevoegdheid is voor veel voorkomende gevallen, niet voor een zeer diverse groep.
bron volkskrantquote:'Het parlementair stelsel is verkracht’
AMSTERDAM - GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema sprak donderdag in de Kamer van een ‘bedenkelijke staatsrechtelijke constructie’, haar collega Alexander Pechtold (D66) van ‘prostituering van het staatsrecht’.
Aan die kwalificaties over het overeind houden van het kabinet wil de Nijmeegse staatsrechtgeleerde Paul Bovend’Eert nog wel een krachtige uitspraak toevoegen. ‘Hier is sprake van het verkrachten van het parlementair stelsel.’
Hoogleraar staatsrecht Bovend’Eert noemt het ‘politiek onfatsoenlijk’ dat minister Verdonk, ondanks een motie van afkeuring, aanblijft. Een staatsrechtelijk novum dat een Tweede Kamer eigenlijk niet had moeten laten passeren, zegt hij. ‘Stel je voor: als een minister in de toekomst onder vuur ligt dan verwissel je de portefeuilles een beetje.’
Het aanblijven van Verdonk heeft ook bijzonder hoogleraar parlementaire geschiedenis Carla van Baalen verbaasd. ‘Balkenende beschuldigt de Kamer dan wel van noviteiten in deze periode van een demissionair kabinet, maar de grootste zit in zijn eigen oplossing voor de crisis besloten. Het is toch vreemd dat Verdonk blijft zitten als ze juist op een beleidsterrein waaraan ze zich zo heeft verbonden, wordt afgerekend door een Kamermeerderheid?’
Eigenlijk had de Tweede Kamer donderdag een gelegenheid om alles weer recht te zetten, zegt Van Baalen. ‘Door alsnog een echte motie van wantrouwen tegen Verdonk in te dienen.’
Volgens Bovend’Eert ‘misbruikt’ premier Balkenende de demissionaire status van het kabinet door het met voeten treden van de vertrouwensregel. ‘Die is van fundamenteel belang voor het functioneren van onze parlementaire democratie. Meestal gebruikt een kabinet die regel vaker dan de Kamer en dan vooral als drukmiddel. Het is eigenlijk ongehoord dat die vertrouwensregel nu door het kabinet wordt geschonden. En dan beticht het kabinet de Kamer van onfatsoen!’ Bovend’Eert refereert met zijn opmerking aan de opvatting van het kabinet dat de Tweede Kamer niet kán aandringen op ingrijpende beleidswijzigingen tijdens de demissionaire staat van een kabinet.
Een kabinet mag in zo’n periode geen verregaande ingrepen doorvoeren. Formeel laat het staatsrecht dat wel toe, maar het ‘ongeschreven recht’ zegt dat Kamer én kabinet pas op de plaats maken.
Bovend’Eert: ‘In deze kwestie duwt de Kamer het kabinet geen nieuw beleid door de strot. Het gaat alleen maar om opschorting van bestaand beleid.’
‘Het kabinet vindt nu wel dat de Kamer te ver is gegaan, maar in de parlementaire geschiedenis wemelt het juist van de voorbeelden waarin demissionaire kabinetten nog verregaande besluiten hebben genomen die niet bij de status van zo’n kabinet passen.’
Van Baalen: ‘Ik denk dat Balkenende niet zoveel gevoel heeft voor staatsrecht. Tijdens zijn eerste demissionaire kabinet botste hij al met de Eerste Kamer, die vond dat hij terughoudender moest zijn. En nu vloog hij weer uit de bocht met die opmerking over toevallige meerderheden. Alsof er onlangs geen verkiezingen zijn geweest.’
Het is natuurlijk goed mogelijk dat bij de verkiezingen voor de Eerste Kamer niet dezelfde uitslag komt bovendrijven als bij de Tweede Kamer verkiezingen...quote:Op donderdag 14 december 2006 21:56 schreef Wombcat het volgende:
En de Eerste Kamer verkiezingen duren ook niet lang meer.
Veel woorden, maar op geen enkele wijze ga je in op mijn stelling dat de groep te divers is om gebruik te maken van de dicretionaire bevoegdheid (en het verschil met de inherente afwijkingsbevoegdheid is groot, de inherente afwijkingsbevoegdheid mag maar een aantal keer per jaar worden gebruikt (zie wetsgeschiedenis, het komt nog uit de koker van de PvdA ook) dus strikt genomen is Verdonk doorgeschoten in het gebruik van de inherente afwijkingsbevoegdheid en had ze meer moeten afwijzen... tot zover dat ze te strikt met de regels omgaat in het nadeel van de vluchtelingen, zeker niet altijd dus).quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |