abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44382059
Motie van afkeuring, is dat nou een motie van wantrouwen?
quote:
Motie van afkeuring of wantrouwen
Er zijn twee soorten moties waarmee de Tweede Kamer ernstige kritiek op een bewindspersoon kan verwoorden: de motie van afkeuring en de motie van wantrouwen. Het onderscheid tussen beide soorten is in de praktijk overigens niet altijd even duidelijk.

Een motie van afkeuring veroordeelt beleid van een bewindspersoon (of van het kabinet). De ernst van de verwoorde kritiek kan reden zijn voor ontslagaanvrage.

Met een motie van wantrouwen spreekt de Kamer uit niet langer vertrouwen te hebben in een bewindspersoon of in het kabinet. Zij kunnen niet anders doen dan daaraan consequenties te verbinden en op te stappen. Hierbij geldt de regel dat een bewindspersoon of kabinet het vertrouwen i heeft tot het tegendeel is gebleken. Een motie van vertrouwen kennen we in het Nederlandse staatsbestel niet.

Een motie van afkeuring wordt soms opgevat als een motie van wantrouwen. Dat is afhankelijk van de lading die een bewindspersoon, het kabinet of de Kamer er zelf aan geven. Een bewindspersoon of kabinet kan de vertrouwenskwestie aan de orde stellen.
bron parlement.com
quote:
Nederland kent niet, zoals bijvoorbeeld Frankrijk, de 'motie van vertrouwen', waarbij de meerderheid van de Kamer voor steun van het kabinet tekent. We kennen wel de 'motie van afkeuring', waarin het gevoerde beleid wordt afgekeurd, en de 'motie van wantrouwen' waarin het wantrouwen tegen het voorgenomen beleid of tegen een bewindspersoon wordt uitgesproken. Als een meerderheid van de Tweede Kamer een motie van wantrouwen of afkeuring aanneemt, moet het kabinet (dan wel de betrokken bewindspersoon) aftreden.
ook parlement.com

De gedragsregel is dat het tot aftreden leidt, maar Verdonk zou Verdonk niet zijn, en Balkenende Balkenende niet, als ze gezamelijk niet besloten de regels zo onfatsoenlijk en technocratisch mogelijk van toepassing te verklaren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 13 december 2006 @ 08:08:14 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_44382087
Ik vind het totaal onterecht dat Verdonk steeds wordt aangevallen op haar handelen.
Ze handeld naar de letter van de wet die daar voor opgesteld is.
Wat moet ze dan doen?
Wanneer ze luistert naar de rest wordt nl overspoeld door illegalen die dan maar meteen een generaal pardon krijgen....
Luistert ze niet, dan krijgt ze dit als dank...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_44382119
Ja ik vind het ook niet juist dat de kamer in de nieuwe samenstellling zo snel van de gelegenheid gebruik maakt iemand aan te vallen, laat men zich richten op gesprekken over een nieuw kabinet
Drees ( PVDA) ontwierp het AOWstelsel en legde hiermee een basis van respect voor de ouderen, de VVD zorgde ervoor dat het dubbel aftrekbaar is, zowel tijdens het sparen als tijdens het opnemen. En maakt hierdoor de toekomst van de AOW onmogelijk
pi_44382127
quote:
Op woensdag 13 december 2006 08:08 schreef Netsplitter het volgende:
Ze handeld naar de letter van de wet die daar voor opgesteld is.
Dat is het nou net: dat doet ze niet. Ze is iig MOMENTEEL helemaal niet verplicht tot uitzetten. Ik begrijp het ook niet helemaal, maar Tineke Huizinga van de ChristenUnie zei dit in het debat en niemand, ook niet Verdonk of JPB, ging er tegenin.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 13 december 2006 @ 08:16:22 #5
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_44382158
quote:
Op woensdag 13 december 2006 08:13 schreef Bagheera het volgende:

[..]

Dat is het nou net: dat doet ze niet. Ze is iig MOMENTEEL helemaal niet verplicht tot uitzetten. Ik begrijp het ook niet helemaal, maar Tineke Huizinga van de ChristenUnie zei dit in het debat en niemand, ook niet Verdonk of JPB, ging er tegenin.
Er was van te voren al afgesproken dat alle belangrijke beslissingen vooruit geschoven zouden worden zolang er nog geen nieuw kabinet is.
Een generaal pardon vind ik daar een goed voorbeeld van.
Dus de pvda houdt zich niet aan de afspraak en wil dit er zo snel mogelijk doorheen douwen, nog voordat er een nieuw kabinet is.
Dat is pas achterbaks politiek bedrijven...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_44382173
quote:
Op woensdag 13 december 2006 08:04 schreef sigme het volgende:
Motie van afkeuring, is dat nou een motie van wantrouwen?
[..]

bron parlement.com
[..]

ook parlement.com

De gedragsregel is dat het tot aftreden leidt, maar Verdonk zou Verdonk niet zijn, en Balkenende Balkenende niet, als ze gezamelijk niet besloten de regels zo onfatsoenlijk en technocratisch mogelijk van toepassing te verklaren.
Vroeger op school heb ik ook geleerd dat NL geen motie van wantrouwen kent.

Nu is het volgens mij wel zo, dat de kamer zelf haar moties bepaalt. Er is vast geen wet die zegt dat de kamer geen motie van wantrouwen aan mag nemen.
pi_44382184
quote:
Op woensdag 13 december 2006 08:13 schreef Bagheera het volgende:

[..]

Er is geen wet die de minister verplicht tot uitzetten. Ze mág het doen, maar ze hoeft het nooit.
Het is beleid (geen wet) om illegalen een handje te helpen met het land verlaten.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_44382199
quote:
Op woensdag 13 december 2006 08:16 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Er was van te voren al afgesproken dat alle belangrijke beslissingen vooruit geschoven zouden worden zolang er nog geen nieuw kabinet is.
Dus de pvda houdt zich niet aan de afspraak en wil dit er zo snel mogelijk doorheen douwen, nog voordat er een nieuw kabinet is.
De kamer wil vooral dat het uitzetten voolopig wordt gestaakt, zodat er geen onomkeerbare beslissingen worden genomen. De kamer wil dat in de verwachting dat er een generaal pardon komt. Mocht dat er niet komen, kun je dan weer met uitzetten beginnen. Komt er echter een generaal pardon en heb je in de tussentijd mensen uitgezet, dan kun je die niet meer terughalen. En om dat te voorkomen, moet je tijdelijk stoppen met mensen uitzetten.
pi_44382213
quote:
Op woensdag 13 december 2006 08:17 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Vroeger op school heb ik ook geleerd dat NL geen motie van wantrouwen kent.
Ben je niet in de war met motie van vertrouwen?
quote:
Nu is het volgens mij wel zo, dat de kamer zelf haar moties bepaalt. Er is vast geen wet die zegt dat de kamer geen motie van wantrouwen aan mag nemen.
Daarin heb je sowieso gelijk. Maar wat een motie voor waarde heeft bepaalt de kamer niet in z'n uppie.
pi_44382221
quote:

[..]

Zit het PvdA in een demissionair kabinet ? De laatste keer dat ik keek niet hoor. Als de Kamer een initiatief heeft, waar een kamermeerderheid voor is waarom dan wachten op een nieuw kabinet ? Dat nieuwe kabinet verandert toch niet de kamermeerderheid ?

Er is een afspraak dat een Kabinet geen nieuw beleid ontplooit aangezien zij demissionair zijn, niet de Kamer.-
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_44382227
quote:
Op woensdag 13 december 2006 08:19 schreef sigme het volgende:

[..]

Er is geen wet die de minister verplicht tot uitzetten. Ze mág het doen, maar ze hoeft het nooit.
Het is beleid (geen wet) om illegalen een handje te helpen met het land verlaten.
Als dat zo is, dan kan heeft de Kamer nu gezegd wat haar mening is. De Kamer heeft een heel recent mandaat, en het mandaat van de regering berust op de vorige verkiezingen, en is er dus niet meer. Als de regering dan nu haar zin doordrijft, is dat wel bijzonder vreemd. Het is op zich correct dat een demissionair kabinet geen belangrijke beleidsbeslissingen neemt, maar in dit geval neemt een missionaire kamer de belangrijke beleidsbeslissing, en riekt het een beetje naar obstructie als de regering dit niet uitvoert.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 13 december 2006 @ 08:24:08 #12
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_44382230
quote:
Op woensdag 13 december 2006 08:21 schreef Wombcat het volgende:

[..]

De kamer wil vooral dat het uitzetten voolopig wordt gestaakt, zodat er geen onomkeerbare beslissingen worden genomen. De kamer wil dat in de verwachting dat er een generaal pardon komt. Mocht dat er niet komen, kun je dan weer met uitzetten beginnen. Komt er echter een generaal pardon en heb je in de tussentijd mensen uitgezet, dan kun je die niet meer terughalen. En om dat te voorkomen, moet je tijdelijk stoppen met mensen uitzetten.
En waarom zouden die mensen worden uitgezet?
Omdat ze misschien hier illegaal zitten?
Omdat hun verzoek tot blijven geweigerd is?
Omdat ze uit geprocedeerd zijn?

Ze moeten het land uit, zo zijn de regels.
Dan men nu, de pvda, een generaal pardon er doorheen probeerd te drukken als eis voor de onderhandeling is achterbaks.
Daar kan Verdonk niks aan doen en tegen doen.
pi_44382236
quote:
Op woensdag 13 december 2006 08:22 schreef sigme het volgende:

[..]

Ben je niet in de war met motie van vertrouwen?
[..]
Nee.
pi_44382241
quote:

Tja, ze zijn altijd fel tegen het beleid van Verdonk geweest, dus dan grijpen ze nu de kans om er iets aan te doen. Of je er nou voor of tegen bent (ikzelf ben er vrij neutraal in), het is wel democratie in werking.

De Tweede Kamer handelt wel eindelijk zoals het hoort: als een volksvertegenwoordiging. Eindelijk laten ze eens NIET over zich heenlopen.

Het kabinet heeft zelf ook controversiele maatregelen genomen toen ze al demissionair was: JSF, privatisering van Schiphol (zelfs anti-democratisch doorgedrukt via een KB), de grenzen open voor Polen, terwijl vakbonden het gevaar zien van concurrentie in de laagste regionen van de arbeidsmarkt.

Dus het is wel een beetje meten met twee maten wat je nu doet.
pi_44382268
quote:
Op woensdag 13 december 2006 08:24 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

En waarom zouden die mensen worden uitgezet?
Omdat ze misschien hier illegaal zitten?
Omdat hun verzoek tot blijven geweigerd is?
Omdat ze uit geprocedeerd zijn?

Ze moeten het land uit, zo zijn de regels.
Dan men nu, de pvda, een generaal pardon er doorheen probeerd te drukken als eis voor de onderhandeling is achterbaks.
Daar kan Verdonk niks aan doen en tegen doen.
Kennelijk zijn de regels niet zo, maar is het beleid zo (zie eerdere posts van anderen, Sigme o.a.). Dat is essentieel anders.
En verder wordt er wel vaker gedoogd in Nederland, dat kan als dat er de verwachting dat iets gelegaliseerd wordt of kan worden.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 13 december 2006 @ 08:28:17 #16
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_44382280
quote:
Op woensdag 13 december 2006 08:25 schreef Bagheera het volgende:

[..]

Tja, ze zijn altijd fel tegen het beleid van Verdonk geweest, dus dan grijpen ze nu de kans om er iets aan te doen. Of je er nou voor of tegen bent (ikzelf ben er vrij neutraal in), het is wel democratie in werking.

De Tweede Kamer handelt wel eindelijk zoals het hoort: als een volksvertegenwoordiging. Eindelijk laten ze eens NIET over zich heenlopen.

Het kabinet heeft zelf ook controversiele maatregelen genomen toen ze al demissionair was: JSF, privatisering van Schiphol (zelfs anti-democratisch doorgedrukt via een KB), de grenzen open voor Polen, terwijl vakbonden het gevaar zien van concurrentie in de laagste regionen van de arbeidsmarkt.

Dus het is wel een beetje meten met twee maten wat je nu doet.
Ik meet niet met twee maten.
Ik vind dat wanneer een kabinet besluit om geen belangrijke beslissingen te nemen zolang er geen nieuwe regering is moet men zich daar aan houden, punt.
Of je nou cda of pvda of vvd heet, afspraak is afspraak.
De pvda heeft nu wel bewezen dat men niet te vertrouwen zijn door dit er door heen proberen te drukken.
Ik heb zelf nooit achter de jsf gestaan wat dat betreft.
En de schiphol kwestie loopt al jaren.
pi_44382300
quote:
Op woensdag 13 december 2006 08:28 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Ik vind dat wanneer een kabinet besluit om geen belangrijke beslissingen te nemen zolang er geen nieuwe regering is moet men zich daar aan houden, punt.
De pvda heeft nu wel bewezen dat men niet te vertrouwen zijn door dit er door heen proberen te drukken.
De regering neemt nu geen besluit, de kamer doet dat.
pi_44382349
quote:

Maar het kabinet houdt zichzelf ook niet aan deze afspraak. Dat bedoel ik nou juist te zeggen. Ze drukken vanalles door, dat ingrijpende veranderingen gaat brengen voor grote groepen mensen, oa de Huurliberalisering.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 13 december 2006 @ 08:34:30 #19
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_44382370
quote:
Op woensdag 13 december 2006 08:33 schreef Bagheera het volgende:

[..]

Maar het kabinet houdt zichzelf ook niet aan deze afspraak. Dat bedoel ik nou juist te zeggen. Ze drukken vanalles door, dat ingrijpende veranderingen gaat brengen voor grote groepen mensen, oa de Huurliberalisering.
Die is niet door gegaan, athans niet nu.
  woensdag 13 december 2006 @ 08:36:05 #20
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_44382392
quote:

[..]

Hoezo nou "afspraak is afspraak"? De PvdA heeft die afspraak nooit gesteund hoor. Ik heb op de PvdA gestemd, onder andere vanwege de steun voor een pardon. Ik EIS dus juist van de PvdA dat ze haar democratische macht gebruikt om zo snel mogelijk te zorgen dat geen enkele asielzoeker onder de oude regeling het land nog moet verlaten.

Die mening heeft nu een kamermeerderheid en terecht gebruikt de kamer die meerderheid om een stempel op het beleid te drukken.
pi_44382409
Netsplitter, je hebt gelijk, de Eerste kamer hield het tegen. Foutje van mij. Anyway, de andere maatregelen van het Kabinet zijn dus WEL doorgedrukt.
  woensdag 13 december 2006 @ 08:37:18 #22
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_44382412
quote:
Op woensdag 13 december 2006 08:34 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Die is niet door gegaan, athans niet nu.
Niet dankzij het kabinet of dankzij de fracties van VVD en CDA. Godzijdank heeft de Eerste Kamer ze teruggefloten.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 13 december 2006 @ 08:38:37 #23
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_44382429
quote:
Op woensdag 13 december 2006 08:36 schreef Pool het volgende:

[..]

Hoezo nou "afspraak is afspraak"? De PvdA heeft die afspraak nooit gesteund hoor. Ik heb op de PvdA gestemd, onder andere vanwege de steun voor een pardon. Ik EIS dus juist van de PvdA dat ze haar democratische macht gebruikt om zo snel mogelijk te zorgen dat geen enkele asielzoeker onder de oude regeling het land nog moet verlaten.

Die mening heeft nu een kamermeerderheid en terecht gebruikt de kamer die meerderheid om een stempel op het beleid te drukken.
De afspraak is altijd geweest dat een demissionair kabinet alle belangrijke beslissingen doorschuift tot er een nieuw kabinet is.
Maar de pvda is doodsbang dat een nieuw kabinet dit niet steunt en terecht.

Waarom zouden ze een generaal pardon moeten krijgen?
Zijn ze een aanwinst voor nl dan?
pi_44382454
quote:
Op woensdag 13 december 2006 08:24 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Nee.
Wel, in dat geval: Nederland kent wél een motie van wantrouwen. Die zijn er geweest, die zijn besproken, er is vaststaand gevolg.

Bedoel je dat het niet in een wet vastligt?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 13 december 2006 @ 08:40:28 #25
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_44382461
quote:
Op woensdag 13 december 2006 08:37 schreef Bagheera het volgende:
Netsplitter, je hebt gelijk, de Eerste kamer hield het tegen. Foutje van mij. Anyway, de andere maatregelen van het Kabinet zijn dus WEL doorgedrukt.
Gelukkig hebben die het wel tegen gehouden.
Dat andere dingen er doorheen gedrukt zijn vind ik ook belachelijk.
Dus op dat standpunt kunnen we elkaar wel vinden volgens mij.

Het gaat er mij om dat Verdonk niet haar werk kan doen waar ze wel voor aangenomen is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')