Ik zie Verdonk er zelfs voor aan om dan alsnog te weigeren om in te gaan op de wens van de bevolking.quote:Op woensdag 13 december 2006 01:30 schreef Afwezig het volgende:
[..]
Dat zou ik zomaar eens gedaan kunnen hebben. En een beetje partijstandpunten aanprijzen mag wel. We zouden een voorbeeld kunnen nemen aan landen als zwitserland waar deze mogelijkheden er wel zijn. Politiek zwaar beladen onderwerpen kunnen door de bevolking aangedragen worden als onderwerp voor een referendum en de politiek heeft de uitkomst hiervan maar te slikken. Goede zaak.
Die van mij was toch pakkender vind ik zelfquote:Op woensdag 13 december 2006 01:30 schreef Lamon het volgende:
[..]
Om maar even een nieuwe definitie te maken:
Een motie van afkeuring waarbij de aandragende partijen bij voorbaat gewicht in de schaal gelegd hebben betreffende de conclusies die de motie dient te hebben.
Sterker nog 2 maal 2/3 meerderheid in zowel de eerste als de tweede kamer in twee verschillende kamersamenstellingen.. (m.a.w. na nieuwe verkiezingen)quote:Op woensdag 13 december 2006 01:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat kan niet, daar moet eerst de kamer over beslissen met 2/3e meerderheid, dan moeten er nieuwe verkiezingen komen, en dan moet er nog een keer een 1/2e meerderheid zijn. Dan pas kan de Grondwet gewijzigd worden. Dat is dus niet een proces wat binnen één verkiezingsuitslag gerealiseerd kan worden.
Ook dat begrijp ik. Ik ben niet volslagen achterlijk. Alleen als meer mensen deze standpunten zouden delen, en zo veel mogelijk partijen deze onderwerpen zouden opnemen in hun partij programma's en het nederlandse volk over een langere periode politici zouden belonen voor deze standpunten, is het mogelijk. Het draagvlak voor een bindend referendum binnen de kamer is op het moment toch veel te klein voor een 2/3 meerderheid, en het lijkt me onwaarschijnlijk dat er de komende 10 jaar ooit zo'n meerderheid zal komen. Toch kan je blijven hopen. Lange termijn politiek is veel partijen op het moment echter vreemd.quote:Op woensdag 13 december 2006 01:27 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat kan niet, daar moet eerst de kamer over beslissen met 2/3e meerderheid, dan moeten er nieuwe verkiezingen komen, en dan moet er nog een keer een 1/2e meerderheid zijn. Dan pas kan de Grondwet gewijzigd worden. Dat is dus niet een proces wat binnen één verkiezingsuitslag gerealiseerd kan worden.
lol; opaquote:
Err. de wens van de kamer...er zijn zat partijen die nadat ze je stem hebben 180 graden omdraaien en alles doen wat jij nou net niet wilde...quote:Op woensdag 13 december 2006 01:32 schreef Toad het volgende:
[..]
Ik zie Verdonk er zelfs voor aan om dan alsnog te weigeren om in te gaan op de wens van de bevolking.
who gives a FUCK about bestuur als het er economisch voor de wind gaat ? Als het HIER in nederland GOED gaat hoor je geen enkele linkse kut boomknuffelaar huilen! Nee .. GELD uitgeven doen ze.. gaat het kut en klote hebben ze geen geld meer. En hoor je heel links weer zeiken!quote:Op woensdag 13 december 2006 01:33 schreef I.R.Baboon het volgende:
Zwitserland is helemaal een kloteland qua bestuur trouwens.
Daarnaast zit ik HELEMAAL niet op referenda te wachten, laat staan in de hoeveelheid die er in Zwitserland bestaat. Er zijn niet voor niets politici, en die krijgen niet voor niets een opleiding (al ben ik het eens met golfer dat die tekortschiet, maar goed, daar gaat Ome IR wel verandering in brengen).
Wat is er tegen om het volk te laten beslissen over iets zeer wezenlijks waar de politiek niet uit kan komen? Dat is toch een prima uitvoering van de democratie.quote:Op woensdag 13 december 2006 01:33 schreef I.R.Baboon het volgende:
Zwitserland is helemaal een kloteland qua bestuur trouwens.
Daarnaast zit ik HELEMAAL niet op referenda te wachten, laat staan in de hoeveelheid die er in Zwitserland bestaat. Er zijn niet voor niets politici, en die krijgen niet voor niets een opleiding (al ben ik het eens met golfer dat die tekortschiet, maar goed, daar gaat Ome IR wel verandering in brengen).
Dat is dus de vraag, kan een demissionair kabinet vallen en zo ja hoe dan verder?quote:Op woensdag 13 december 2006 01:33 schreef sitting_elfling het volgende:
fucking linkse kuthippies. Alle illegalen mogen van mij part naar Oss worden gestuurd! Ja nu valt het kabinet, en dan verwacht je van CDA dat ze nog met pvda en sp in een regering willen zitten. Wat zijn die linkse kneuters toch een stelletje fucking bossmurfen bij elkaar. Zo verneuk je het hele land
Ik heb nauwelijks de indruk dat het invoeren van bindende referenda die situatie echt zou verbeterenquote:Op woensdag 13 december 2006 01:33 schreef Afwezig het volgende:
[..]
Lange termijn politiek is veel partijen op het moment echter vreemd.
quote:Op woensdag 13 december 2006 01:33 schreef sitting_elfling het volgende:
fucking linkse kuthippies. Alle illegalen mogen van mij part naar Oss worden gestuurd! Ja nu valt het kabinet, en dan verwacht je van CDA dat ze nog met pvda en sp in een regering willen zitten. Wat zijn die linkse kneuters toch een stelletje fucking bossmurfen bij elkaar. Zo verneuk je het hele land
Ook dat klopt, mijn kleinkind is intussen al ruim 1 jaar.quote:
Zo voel ik mij ook hoor.quote:Ik loop hier toch al meer dan 5 jaar mee, maar ik heb serieus altijd gedacht dat jij zo ergens rond mijn leeftijd zat
Ik reageerde toch op een betoog over een referendum? Het is laat, ik heb er ook last van hoor.quote:Op woensdag 13 december 2006 01:34 schreef Justah het volgende:
[..]
Err. de wens van de kamer...er zijn zat partijen die nadat ze je stem hebben 180 graden omdraaien en alles doen wat jij nou net niet wilde...
Onder welke steen kom jij zojuist vandaan?quote:Op woensdag 13 december 2006 01:35 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Ik dacht dat politici er waren om het land te besturen, niet om partijpolitieke spelletjes te spelen voor de tv.
Dat vraag ik me dus ook af. Ik heb altijd op school geleerd dat een demissionair kabinet geen beslissingen en dus geen beleidswijzingen maakt. Maar dat is dus blijkbaar onzin.quote:Op woensdag 13 december 2006 01:35 schreef Justah het volgende:
[..]
Dat is dus de vraag, kan een demissionair kabinet vallen en zo ja hoe dan verder?
tuurlijk kan een demissionair kabinet vallen. Er hoeven heus niet alle dagen dikke vergaderingen te komen . en die zijn er ook niet. En de ministerie's gaan toch wel door met hun plannen? Het enige wat er veranderd is dat de verantwoordelijkheid voor het verneuken van beleid nu bij de hoogste ambtenaar van het ministerie ligtquote:Op woensdag 13 december 2006 01:35 schreef Justah het volgende:
[..]
Dat is dus de vraag, kan een demissionair kabinet vallen en zo ja hoe dan verder?
Ja, maar ik ben tegen die vorm van democratie. Als de politici al nauwelijks competent genoeg zijn om alles af te wegen zijn burgers dat ZEKER niet.quote:Op woensdag 13 december 2006 01:35 schreef arneaux het volgende:
[..]
Wat is er tegen om het volk te laten beslissen over iets zeer wezenlijks waar de politiek niet uit kan komen? Dat is toch een prima uitvoering van de democratie.
quote:Op woensdag 13 december 2006 01:33 schreef NorthernStar het volgende:
Ik heb nog 1 voor de OP
[afbeelding]
Dat stukje zag ik dus nietquote:Op woensdag 13 december 2006 01:35 schreef Toad het volgende:
[..]
Ik reageerde toch op een betoog over een referendum? Het is laat, ik heb er ook last van hoor.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |