quote:De motie van de kamer
De Kamer, gehoord de beraadslaging,
overwegende dat er nog altijd veel asielzoekers in ons land wonen die al onder de oude Vreemdelingenwet een eerste aanvraag indienden; overwegende dat velen van hen in ons land zijn ingeburgerd en een gezin hebben met kinderen die hier zijn geboren en opgegroeid; van mening dat aan de slepende onzekerheid voor deze groep en de schrijnende omstandigheden waarin zij verkeren een einde moet komen; spreekt als haar mening uit dat er op zo kort mogelijke termijn een pardonregeling moet komen voor alle asielzoekers, behoudens oorlogsmisdadigers en veroordeelden wegens ernstige delicten, die hun eerste aanvraag voor 1 april 2001 indienden en Nederland niet hebben verlaten; verzoekt de regering, in afwachting van de definitieve behandeling van deze pardonregeling door de nieuwe Tweede Kamer, ten aanzien van deze groep geen onomkeerbare beslissingen en stappen te nemen, en gaat over tot de orde van de dag. De voorzitter: Deze motie is voorgesteld door de leden Bos, De Wit, Halsema, Rouvoet, Pechtold en Thieme. Zij krijgt nr. 19637 (1106).
quote:
nee, motie van afkeuringquote:Op woensdag 13 december 2006 00:39 schreef arneaux het volgende:
Resumerend; alle partijen geven een motie van wantrouwen, behalve (logischerwijs) de VVD??
I'm a survivor (what),quote:Op woensdag 13 december 2006 00:40 schreef PLAE@ het volgende:
Verdonk overleeft het weer. En terecht natuurlijk.
Wat meer politieke stabiliteit zou ook geen kwaad kunnen. De meeste partijen zitten inmiddels met veel politieke beginners in de kamer. Het werk in de Tweede Kamer is heel anders dan dat in een gemeenteraad of een college van B&W. Het kost tijd om dat onder controle te krijgen. Het is dan ook veel te vroeg in deze sessie om dit soort zware debatten te voeren met staatskundige gevolgen.quote:Op woensdag 13 december 2006 00:37 schreef nikk het volgende:
[..]
En cursus staatsrecht voor alle Kamerleden zou inderdaad geen slecht idee zijn.
Dus Verdonk kan kiezen om te blijven zitten als minister?quote:
Alleen al het feit dat heel politiek Nederland zo vaak met haar bezig is is genoeg reden om haar weg te sturen.quote:Op woensdag 13 december 2006 00:40 schreef PLAE@ het volgende:
Verdonk overleeft het weer. En terecht natuurlijk.
Ja, prima tot zo ver.quote:Op woensdag 13 december 2006 00:37 schreef venomsnake het volgende:
Die voorzitter doet het geweldig trouwens.!![]()
De partijen steunen de motie van afkeuring, ze geven hem nietquote:
Hij lijkt nog best wakker.quote:Op woensdag 13 december 2006 00:41 schreef Argento het volgende:
Ik moet wel zeggen dat het betoog van Balkenende inhoudelijk niet overdreven sterk is.
Kan volgens mij alleen maar betekenen dat er geen meerderheid is voor een motie van wantrouwen, om niet af te gaan is men voor een motie van afkeuring gegaan.quote:Op woensdag 13 december 2006 00:37 schreef Argento het volgende:
Kennelijk niet zodanig dat de Kamer een motie van wantrouwen aandurft. Niemand komt met wantrouwen. Of de motie van afkeuring wordt gesteund, of niet gesteund. Over wantrouwen heeft niemand het.
Een Kamer die het vertrouwen is verloren, spreekt een motie van wantrouwen uit. Die bevoegdheid heeft zij.
theoretisch wel ja.quote:Op woensdag 13 december 2006 00:42 schreef arneaux het volgende:
[..]
Dus Verdonk kan kiezen om te blijven zitten als minister?
Goeie vraag.quote:Op woensdag 13 december 2006 00:42 schreef Ambrosius het volgende:
"En nu" was de vraag van Rita aan JP.
quote:Op woensdag 13 december 2006 00:43 schreef Stereotomy het volgende:
JP: "Gerrit, kom even naar de ministerkamer"
Kinky
Juist. Wekker gaat over 6 uur en een kwartier weer.quote:Op woensdag 13 december 2006 00:41 schreef DJKoster het volgende:
Kom op met die stemming, ik wil slapen..![]()
quote:Op woensdag 13 december 2006 00:43 schreef PLAE@ het volgende:
die hoerevoorzitster liet de microfoon van JP een beetje openstaan
quote:Op woensdag 13 december 2006 00:43 schreef PLAE@ het volgende:
die hoerevoorzitster liet de microfoon van JP een beetje openstaan
Ja en nee. Het ligt allemaal niet zo zwart/wit. Zeker niet als er sprake is van een demissionair kabinet.quote:Op woensdag 13 december 2006 00:42 schreef teamlead het volgende:
zeg.. snap ik het nu niet meer? De kamer heeft toch gewoon het recht om wet en regelgeving aan te passenWaar zeurt Balkenende dan nu over?
Is volgens mij hetzelfdequote:Op woensdag 13 december 2006 00:43 schreef Argento het volgende:
Nee Ferry, AFKEURING!
linksquote:Op woensdag 13 december 2006 00:42 schreef nikk het volgende:
Dit is echt één grote grap. Werkelijk de 10e keer dat politiek links dreigt met het wegsturen van Verdonk en als 'leeuw' wilt optreden (). En dan houden ze het op een motie van afkeuring. Triest.
Vind je het gek dat Verdonk de kamer niet meer serieus neemt, ze maken het er zelf naar.quote:Op woensdag 13 december 2006 00:42 schreef nikk het volgende:
Dit is echt één grote grap. Werkelijk de 10e keer dat politiek links dreigt met het wegsturen van Verdonk en als 'leeuw' wilt optreden (). En dan houden ze het op een motie van afkeuring. Triest.
volgens mij nietquote:
Ik hoorde het ookquote:Op woensdag 13 december 2006 00:43 schreef Stereotomy het volgende:
JP: "Gerrit, kom even naar de ministerkamer"
Kinky
Nou.quote:Op woensdag 13 december 2006 00:44 schreef Joesse het volgende:
hehe balkie is chagrijnig
Je vindt een motie van afkeuring niet krachtig genoeg? De uitspraak is luid en duidelijk hoor, het beleid van Verdonk wordt afgekeurd.quote:Op woensdag 13 december 2006 00:42 schreef nikk het volgende:
Donner is een lul.quote:
quote:110 Teletekst wo 13 dec
Motie van afkeuring tegen Verdonk
` De Tweede Kamer heeft een motie van
wantrouwen aangenomen tegen minister
Verdonk omdat zij weigert de motie over
de uitzetstop voor asielzoekers uit te
voeren.De motie werd ingediend door de
PvdA en gesteund door de SP,GroenLinks,
de ChristenUnie,D66 en de Partij voor
de Dieren.
Het debat over de uitzetstop begon om
19.10 uur.Na 23.00 uur hield Verdonk
een uur beraad met het kabinet.Daarna
verklaarde premier Balkenende dat het
kabinet haar volledig steunt.
VVD-leider Rutte zegt dat alle VVD-
ministers hun ontslag indienen als
Verdonk opstapt.
volgende nieuws financieel sport
True.. maar de staatsrechtelijke implicaties en constitutionele patstelling waar Balkie het over had, slaan dus nergens opquote:Op woensdag 13 december 2006 00:43 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Ja en nee. Het ligt allemaal niet zo zwart/wit. Zeker niet als er sprake is van een demissionair kabinet.
quote:Motie van afkeuring of wantrouwen
Er zijn twee soorten moties waarmee de Tweede Kamer ernstige kritiek op een bewindspersoon kan verwoorden: de motie van afkeuring en de motie van wantrouwen. Het onderscheid tussen beide soorten is in de praktijk overigens niet altijd even duidelijk.
Een motie van afkeuring veroordeelt beleid van een bewindspersoon (of van het kabinet). De ernst van de verwoorde kritiek kan reden zijn voor ontslagaanvrage.
Met een motie van wantrouwen spreekt de Kamer uit niet langer vertrouwen te hebben in een bewindspersoon of in het kabinet. Zij kunnen niet anders doen dan daaraan consequenties te verbinden en op te stappen. Hierbij geldt de regel dat een bewindspersoon of kabinet het vertrouwen heeft tot het tegendeel is gebleken. Een motie van vertrouwen kennen we in het Nederlandse staatsbestel niet.
Een motie van afkeuring wordt soms opgevat als een motie van wantrouwen. Dat is afhankelijk van de lading die een bewindspersoon, het kabinet of de Kamer er zelf aan geven. Een bewindspersoon of kabinet kan de vertrouwenskwestie aan de orde stellen.
http://www.parlement.com/9291000/modulesf/g5efr8gm
Dat hoorde vroeger toch gewoon bij de lessen staatsinrichting op de middelbare school. Heb alle soorten moties uit mijn hoofd moeten leren.quote:
Ik denk dat jullie allemaal een beetje in de war zijn.quote:Op woensdag 13 december 2006 00:43 schreef Argento het volgende:
Nee Ferry, AFKEURING!
quote:Op woensdag 13 december 2006 00:42 schreef -Mo- het volgende:
Naar welk nummer moet je smsen om mee te stemmen?
en dan te bedenken dat bijna de helft van de Kamer uit debutanten bestaat.quote:Op woensdag 13 december 2006 00:45 schreef Lyrebird het volgende:
Het komt op mij allemaal behoorlijk amateuristisch over. Ik wil meer kwaliteit in de Nederlandse politiek! Geen uitgerangeerde managers of opgebrande leraren. Beroepspolitici!!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |