quote:
offtopc even: toen dat boek uitkwam las een vriendin van mij het en leende het me uit. Ze zei erbij: alles wat erin staat is wat je al weet in een leuke detective gevat. Niets nieuws maar wel ontspannend.
quote:
Mwa, hier hoor ik anders ook genoeg dat Moslims best hun moslim tradities mogen uitoeffenen, zolang ze het maar orivee doen. Waarom zou dit anders moeten zijn voor christenen dan?
ik speel advocaat van de duivel ![]()
In principe heb je gelijk. Zo zou het ook moeten zijn.... dat men overal ter wereld zijn eigen godsdienst beleving kan uitoefenen zonder dat dat invloed heeft op staatsaangelegenheden. Maar ja.... er zijn natuurlijk gewoontes in eenbepaalde regio ontstaan die tot een cultuur zijn gaan behoren.
En cultuur is niet een stilstaand iets. Dat beweegt constant. Sommige dingen blijven en andere dingen veranderen daarin en worden geadopteerd door de al heersende cultuur die daardoor veranderd.
Nu in deze tijd kun je goed zien dat dat periodes van weerstand oproept. Men wil terug naar het oude en het kneuterige. Vasthouden aan wat men kent en niet echt de toekomst inspringen. Dat laat de verkiezingsuitslag ook zien.
Zo is de mens en ik snap het ook wel. Houvast zoeken in alles. Gewoontes, cultuur. Dat geldt voor allemensen en in een groep is dat makkelijker.
Ook moslims doen het in hun landen. Daar zelfs minder dan hier. In veel landen van herkomst is men veel moderner en piept men minder. Hier wordt men opeens stukken strenger omdat gewoontes het enige houvast zijn en bevestigd worden door de kleine groep die het ook zo voelt en de druk van de grote groep van buitenaf (de cultuur waarin men terecht komt)
en zo worden subculturen gemaakt door de mensen die ertussenin vallen en van beide wat mee moeten krijgen omdat dat nu eenmaal zo gaat.
Niks mis mee imo. Zo is er beweging.
Maar terug naar de holidays en de feasttrees in de states...
![]()
tja...... men lult over christendom en zo maar men moet uiteindelijk wel toegeven aan de joodse lobby. Is ook een economisch ding en iets met loyaliteit en zo.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl