Eens is! Ik rij ook nooit als ik drank op heb...quote:Op zaterdag 9 december 2006 17:14 schreef Niek. het volgende:
Het is dan wel wettelijk toegestaan maar ik zou het zelf nooit doen. Bob = geen alcohol, simpel als dat.
Alcohol verminderd je reactievermogen, dat is gewoon een feit!quote:Op zaterdag 9 december 2006 17:20 schreef paradoXical het volgende:
[..]
Dat is eigenlijk een fabel. Natuurlijk is het zo, maar het hangt van een aantal factoren af
dosis
man/vrouw
lichaamsgewicht
voedingsstatus
en het feit of je gevoelig bent voor alcohol
Dat je na 20 bier een traag reactievermogen hebt wil ik niet bestrijden. Maar kleine testjes die ik (serieus) zelf heb uitgevoerd lieten zien dat mijn reactievermogen na 7 biertjes min of meer hetzeflde bleef, terwijl na een nog hogere dosis deze rap verslechterde.
De mensen die met mij meerijden vinden het overigens ok dat ik dat doe mist ik het op een normale wijze die, en ze vertrouwen me verder ook.
Rijden met drank op. Dat is pas kinderachtig.quote:Op zaterdag 9 december 2006 17:23 schreef paradoXical het volgende:
Kinderachtige reactie imho. Ik weet niet of jij in je dagelijks leven bezig bent met onderzoek of begrijpt wat daar bij komt kijken maar ik vind deze reactie erg kort door de bocht.
Toevallig ben ik gisteren met de auto naar het afdelingsuitje van het bedrijf gegaan waar ik werk, eten en drinken zoveel als je maar op kan.. Maargoed, als ik met de auto ben dan drink ik gewoon fris met ergens half op de avond één (1) biertje, maar man man man wat smaakt dat dan lekkerrrrquote:Op zaterdag 9 december 2006 17:38 schreef nuffniet het volgende:
1 bier is geen bier imo; drink dan toch gewoon cola of Buckler
Daar ben ik het niet mee eens. In die tijd was ik na een hele krat nog niet dronken, niet eens aangeschoten (moest wel mijn werk kunnen blijven doen he), dat is 'gewoon' een kwestie van gewenning. Als ik dat nu zou doen is dat een heel ander verhaal, terwijl in beide gevallen mijn promillage dezelfde uitslag zou geven. Net zoals iemand die nog nooit gedronken heeft wel degelijk veel meer onder invloed is van 2 glazen bier, zo is iemand die veel te veel drinkt, vele malen minder onder invloed van 2 glazen bier dan een gemiddeld persoon.quote:Op zaterdag 9 december 2006 17:49 schreef TR08 het volgende:
[..]
Volgens mij is dat alleen maar dat je gewend bent aan het gevoel van aangeschoten zijn. Niet dat je reaktievermogen onaangetast is. Je was dus gewoon wel onder invloed, je hebt het alleen minder in de gaten als je erg vaak aangeschoten bent (in jouw geval dagelijks).
Uiteindelijk gaat het om ALLE middelen die de rijvaardigheid kunnen beinvloeden, dus inderdaad ook THC en medicijnen. Alleen is THC-gehalte volgens mij nog niet snel en betrouwbaar genoeg te meten om dat in de wetgeving op te nemen.quote:Op zaterdag 9 december 2006 17:47 schreef paradoXical het volgende:
[..]
Discussieren werkt niet echt op de frontpage of wel?![]()
Ik ben ook weleens stoned achter het stuur gekropen, iets wat ik zeker niet nogmaals zal doen. Vrienden van mij daarentegen zweren erbij. Ik kan daar wel inkomen, alhoewel ik daar net als velen toch niet postief tegenoversta omdat ik het gewoon niet kan en ik vind het erg gevaarlijk (voor mij).
Maar ik ken ook mensen welke na een flinke joint gewoon normaal huiswerk kunnnen maken, ik kan dat zeker weten niet en dat weet ik van mezelf.
Een tijd geleden zat ik na een flinke ruzie in de auto, en na 20 minuten rijden overdacht ik de rit en kwam tot de conclusie dat ik gevaarlijk bezig geweest was en dat dit geen slimme zet van mij was.
Dit topic maak ik aan omdat ik vind dat sommige mensen hun blik te sterk naar een kant hebben staan.
Ik heb GEHOORD dat het slecht is DUS IS het zo.
Tsja voor mij gaat dat gewoon niet op.
Is je wereld nu echt zo zwart/wit dat je denkt dat mensen die gedronken hebben alleen maar plankgas kunnen rijden?quote:Op zaterdag 9 december 2006 17:56 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[afbeelding]
Die had ook drank op![]()
Ja maar die reed te hard! Dus dat heeft niets met drank te maken...
Maar waarom reed hij te hard ? om die 3 13 jarige meisjes de inponeren?
Waarom deed hij dat dan?
Door de drankEn nu zijn ze dood
![]()
Ja maar ik ben anders... ik weet wanneer ik moet stoppen![]()
Heb jij ooit gehoord dat een fietser die zonder licht reed 5 mensen doodreed?quote:Op zaterdag 9 december 2006 17:42 schreef ArnoKlaassen het volgende:
lollig die opmerkingen. Ik vraag me af hoeveel mensen hier een goede baan met goede auto en afspraken in de avonduren hebben. Bij ons in het bedrijf drinkt toch zeker 50% wel. Als je bij het eten een biertje of 5 neemt is dat qua promillage alleen weer weg tegen de tijd dat je in de auto stap. Erg kortzichtig van mensen dat ze hier tegen zijn aangezien men zich namelijk netjes aan de wet houd en bv een fietser zonder licht niet.
Het valt mij op dat de reacties bij alcohol altijd zeer overdreven worden terwijl bv bellen in de auto ook voor enorm veel doden zorgt, maar je niemand ziet die hier een probleem mee heeft.
Mijn advies dus ook± Houd je aan de wet dan heb je al beperkingen genoeg in het leven![]()
Er wordt hier een discussie gevoerd, als je verder niks zinnigs bij te dragen hebt, zeker als moderator, (voorbeeldfunctie?) hou je dan afzijdig. Bvd.quote:Op zaterdag 9 december 2006 17:51 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Rijden met drank op. Dat is pas kinderachtig.
Anders lees je even verder terug en zie je waar ik op reageer. En waar de reactie vandaan komt waar ik op reageer.quote:Op zaterdag 9 december 2006 18:02 schreef Nlx het volgende:
Er wordt hier een discussie gevoerd, als je verder niks zinnigs bij te dragen hebt, zeker als moderator, (voorbeeldfunctie?) hou je dan afzijdig. Bvd.
(Niet dat ik rijden met drank goedkeur, maar als moderator als enige argument kunnen aanvoeren dat iets kinderachtig is, is wel erg ver onder de maat)
Denk je dat die jongen opzettelijk tegen een boom is gereden ? Nee ik niet, hij wist niet wat hij deedquote:Op zaterdag 9 december 2006 18:00 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Is je wereld nu echt zo zwart/wit dat je denkt dat mensen die gedronken hebben alleen maar plankgas kunnen rijden?
Overigens: mensen die dat doen mogen ze van mij aan de hoogste boom opknopen
Dat je lichaam sneller alcohol kan verwerken als je veel drinkt wil ik wel aannemen. Dat jij van een krat bier minder onder invloed bent dan ik geloof ik ook meteen (ik voel twee glazen al behoorlijk namelijkquote:Op zaterdag 9 december 2006 17:57 schreef Nlx het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. In die tijd was ik na een hele krat nog niet dronken, niet eens aangeschoten (moest wel mijn werk kunnen blijven doen he), dat is 'gewoon' een kwestie van gewenning. Als ik dat nu zou doen is dat een heel ander verhaal, terwijl in beide gevallen mijn promillage dezelfde uitslag zou geven. Net zoals iemand die nog nooit gedronken heeft wel degelijk veel meer onder invloed is van 2 glazen bier, zo is iemand die veel te veel drinkt, vele malen minder onder invloed van 2 glazen bier dan een gemiddeld persoon.
Ik blijf erbij dat het promillage eigenlijk een weinigniks zeggende maatvoering is. (Wat niet wil zeggen dat ik me er niks van aantrek uiteraard)
Dat is pertinent onjuist. De afbraak van dezelfde hoeveelheid alcohol duurt in beide gevallen even lang. Het enige wat minder is is het effect, het promillage is gewoon gelijk hoor.quote:Op zaterdag 9 december 2006 18:10 schreef TR08 het volgende:
[..]
Dat je lichaam sneller alcohol kan verwerken als je veel drinkt wil ik wel aannemen.
Niet waar, zie boven.quote:Maar feit blijft dat iemand die gewend is aan drinken bij zeg 1 promille ongeveer dezelfde achteruitgang in reaktiesnelheid heeft als iemand die niet gewend is aan drinken.
Volgens mijn schoonvader (huisarts) verwerkt de lever van een getrainde drinker de alcohol wel degelijk sneller dan bij een ongeoefende drinker. Als je dus beide rustig drinkt maar wel even snel stijgt het promillage bij de ongeoefende drinker wel degelijk het snelst.quote:Op zaterdag 9 december 2006 18:14 schreef Nlx het volgende:
[..]
Dat is pertinent onjuist. De afbraak van dezelfde hoeveelheid alcohol duurt in beide gevallen even lang. Het enige wat minder is is het effect, het promillage is gewoon gelijk hoor.
[..]
Waar precies?quote:Niet waar, zie boven.
Misschien als je een vergrote lever hebt ofzo, maar zover ben ik nog niet gekomen...quote:Op zaterdag 9 december 2006 18:17 schreef TR08 het volgende:
[..]
Volgens mijn schoonvader (huisarts) verwerkt de lever van een getrainde drinker de alcohol wel degelijk sneller dan bij een ongeoefende drinker. Als je dus beide rustig drinkt maar wel even snel stijgt het promillage bij de ongeoefende drinker wel degelijk het snelst.
Dat sloeg op de 2 regels erboven.quote:Waar precies?
Ik zeg alleen maar dat je niet kunt spreken van 'onder invloed' zijn na bv. 0,5 promille. Voor sommige mensen zal dat pas gelden bij bv. 0,9 en bij anderen misschien al vanaf 0,25 promille. Niet meer, niet minder. En dat is uiteraard niet objectief, maar gewoon mijn ervaring.quote:Ik zie alleen jouw eigen verhaal "dat je niet dronken was". Maar dat is jouw eigen ervaring terwijl je onder invloed was. Ik zoek eigenlijk een iets objectiever verhaal.
Nou ja het effect neemt toe met toenemende consumptie. Een vergrote lever wordt vaak pas geconstateerd als je door overmatig gebruik in het ziekenhuis beland. Maar daarvoor is zo'n lever vaak al jaren aan het groeien geweest. Met jouw gebruik is de kans erg aanwezig dat je lever duidelijk groter dan gemiddeld is.quote:Op zaterdag 9 december 2006 18:26 schreef Nlx het volgende:
[..]
Misschien als je een vergrote lever hebt ofzo, maar zover ben ik nog niet gekomen...![]()
Onder invloed ben je eigenlijk al vanaf het eerste glaasjequote:[..]
Dat sloeg op de 2 regels erboven.
[..]
Ik zeg alleen maar dat je niet kunt spreken van 'onder invloed' zijn na bv. 0,5 promille. Voor sommige mensen zal dat pas gelden bij bv. 0,9 en bij anderen misschien al vanaf 0,25 promille. Niet meer, niet minder. En dat is uiteraard niet objectief, maar gewoon mijn ervaring.
Lijkt me wel interessant.quote:Op zaterdag 9 december 2006 18:33 schreef TR08 het volgende:
[..]zal ik haar eens vragen of ze wat publicaties heeft over reaktievermogen etc versus alcohol promillage voor geoefende en ongeoefende drinkers.
+1 bijdehandquote:Op zaterdag 9 december 2006 17:51 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Rijden met drank op. Dat is pas kinderachtig.
Omdat het lekker is een paar biertje te drinken, net zoals ik het nu lekker is een koud flesje bier te drinken.quote:Op zaterdag 9 december 2006 17:54 schreef UIO_AMS het volgende:
Overigens heb je nog steeds niet geantwoord op mijn eerste vraag. Misschien is die te moeilijk voor je, dus wellicht kan één van de anderen drinkers die beantwoorden:
Waarom zou je drinken als je weet dat je moet rijden? Behoor je tot die groep inhoudsloze mensen die zich niet kunnen vermaken zonder alcohol?
ik kan op een avond 20 biertjes wegtikken (gewone glazen), misschien 30 als ik mijn best doe.quote:Op zaterdag 9 december 2006 18:49 schreef Re het volgende:
het kost gemiddeld 1 uur om 1 alkoholische drank te verwerken
1 biertje om 8 uur terwijl je om 12 uur moet Bobben lijkt me dan ook wel OK
Probeer na zo'n avond eens een paar keer een alcoholmeting te laten doen zou ik zeggenquote:Op zaterdag 9 december 2006 18:52 schreef A_L_N_F het volgende:
[..]
ik kan op een avond 20 biertjes wegtikken (gewone glazen), misschien 30 als ik mijn best doe.
mag ik dan een dag niet rijden
bullshit
Kan niet. Als je een banaan of sinasappel eet maakt het lichaam alcohol aan. Dat is waarom de 0.2 promille geldt in landen waar je GEEN alcohol mag drinken bij autorijden.quote:Op zaterdag 9 december 2006 17:21 schreef nuffniet het volgende:
Wat mij betreft introduceren ze de 0-promille-regel. JUIST omdat het zo moeilijk te beoordelen is
Ik wil ook niet zeggen dat er geen problemen zijn. Maar ik ben niet een persoon die door 5 biertjes denkt dat hij Jos Verstappen is, en de kern van de zaak is dat veel mensen gigantisch overdrijven.quote:Op zaterdag 9 december 2006 18:07 schreef Niek. het volgende:
Even wat info van het CDC in Amerika, www.cdc.gov
During 2005, 16,885 people in the U.S. died in alcohol-related motor vehicle crashes, representing 39% of all traffic-related deaths (NHTSA 2006).
More than half of the 414 child passengers ages 14 and younger who died in alcohol-related crashes during 2005 were riding with the drinking driver (NHTSA 2006).
In 2005, 48 children age 14 years and younger who were killed as pedestrians or pedalcyclists were struck by impaired drivers (NHTSA 2006).
Als ik het goed heb zijn de standaard inhoud van glazen zo dat je 1.5 uur doet om 1 glas af te breken. Ja, dat is een gemiddelde. De alcoholist doet er korter over en iemand die voor het eerst drinkt langer. Je kan je lever trainen.quote:Op zaterdag 9 december 2006 18:49 schreef Re het volgende:
het kost gemiddeld 1 uur om 1 alkoholische drank te verwerken
je moet ze eens de kans geven die gasten die na een avondje flink doorknallen s'ochtends in de auto stappen...quote:Op zaterdag 9 december 2006 18:52 schreef A_L_N_F het volgende:
[..]
ik kan op een avond 20 biertjes wegtikken (gewone glazen), misschien 30 als ik mijn best doe.
mag ik dan een dag niet rijden
bullshit
Als je alcohol op hebt kan je gewoon niet meer goed inschatten of en hoeveel je nog in staat bent auto te rijden.quote:Op zaterdag 9 december 2006 18:55 schreef paradoXical het volgende:
[..]
Ik wil ook niet zeggen dat er geen problemen zijn. Maar ik ben niet een persoon die door 5 biertjes denkt dat hij Jos Verstappen is, en de kern van de zaak is dat veel mensen gigantisch overdrijven.
Dat er mensen zijn die menen te moeten scheuren wil niet zeggen dat er geen mensen zijn die wel verstandig met dit soort zaken kunnen omgaan.
of het trainen heet of je lever tot een cirrotische afvalbak te maken laten we dan ff in het middenquote:Op zaterdag 9 december 2006 18:57 schreef __________ het volgende:
[..]
Als ik het goed heb zijn de standaard inhoud van glazen zo dat je 1.5 uur doet om 1 glas af te breken. Ja, dat is een gemiddelde. De alcoholist doet er korter over en iemand die voor het eerst drinkt langer. Je kan je lever trainen.
ja ik heb het een keer gedaan na 3 uur slaap. dat ging ook niet lekker.quote:Op zaterdag 9 december 2006 18:57 schreef Re het volgende:
[..]
je moet ze eens de kans geven die gasten die na een avondje flink doorknallen s'ochtends in de auto stappen...
en idd je mag dan niet rijden, simpel toch?
zoiets merk ik ook bij mezelf met concentratiespelletjes.quote:Op zaterdag 9 december 2006 19:01 schreef ACT-F het volgende:
Ik ben het roerend eens met Nlx en andere mensen die uit ervaring spreken. Tuurlijk, er zijn mensen die een beperkte hoeveelheid alcohol als een behoorlijke aanslag op hun gesteldheid ervaren, maar dat geldt lang niet voor iedereen. En het is wel erg makkelijk om het altijd af te doen als overmoedigheid. Overmoedigheid is iets wat in de mens zelf zit, en alcohol kan dit versterken, net zoals emoties (vreugde, agressie). Als je van nature niet overmoedig bent, dan zal alcohol er ook weinig invloed op hebben. Ik ben ook niet agressief als ik gedronken heb, omdat ik van nature ook niet agressief ben. Er valt immers weinig te versterken door de alcohol als het er niet is.
De onderzoeken die naar de invloed van alcohol gedaan zijn ken ik maar al te goed, ook inhoudelijk. De meest objectieve en tevens het eerste grote onderzoek is die van Borkenstein. (Google maar). Er staat o.a. in dat sommige mensen na een bepaalde concentratie zelfs scherper werden (iets wat ik ook ervaar). Bovendien staat er in dat het invloed van alcohol tussen de personen onderling zeer groot is, iets wat ik absoluut kan beamen. Want hoe kan het dat ik met mijn 60 kilo rustig 5 biertjes kan drinken zonder dronken te worden, terwijl een vent van 100 kilo na 1 biertje de weg kwijt is? (laatsgenoemde persoon was een oud-collega van mij die totaal niet tegen alcohol kon). Ik heb ook nog wat andere (latere) onderzoeken doorgespit, maar die barsten van de tunnelvisie en self-fulfilling prophecy. En dat verklaart voor mij waarom sommige 'onderzoekers' beweren dat alcohol per definitie agressief of overmoedig maakt. Die mogen van mij hun huiswerk opnieuw doen.
Ik heb liever dat er gecontroleerd wordt op reactietijd welke niet meer dan 1 seconde mag bedragen en een psychomotoriek test (volgen en bijsturen), waarbij je een bepaald doel moet kunnen volgen binnen een bepaalde afwijkingsmarge. In Amerika doen ze dat laatste door de persoon de vinger van de agent te laten volgen. Als de ogen zijn vinger niet goed kunnen volgen, omdat ze achterblijven of vooruit schieten, dan gaan ze pas mee voor nader onderzoek.
En nog zo'n discussie waar dit eerder besproken is:
[Alcohol] Wat is jouw limiet?
als je om 11 uur savonds weg gaat en je drinkt 2 glazen bier mee (eerste 2 rondjes) en je gaat om 4 uur naar huis dan kan het makkelijk.quote:Op zaterdag 9 december 2006 19:04 schreef Whiteguy het volgende:
Ik zie de lol er niet echt van in om 2 biertjes te drinken als je nog gaat rijden.
Of knetterlam of helemaal niks... maar als je dan toch bob bent waarom dan zo nodig een paar biertjes. De gezelligheidsfactor is het niet lijkt me.
Ik zeg ook niet dat het niet kan.. maar ik zie de meerwaarde er niet echt van om die twee biertjes te drinken.quote:Op zaterdag 9 december 2006 19:06 schreef A_L_N_F het volgende:
[..]
als je om 11 uur savonds weg gaat en je drinkt 2 glazen bier mee (eerste 2 rondjes) en je gaat om 4 uur naar huis dan kan het makkelijk.
ik vind bier gewoon lekker en af en toe een glaasje moet kunnen. ik weet nu wel van mezelf wat ik wel en niet aan kan.
maar idd, meestal zuip ik me lam en pak dan de fiets, benenwagen of de taxi. vind dat rijden maar niks met uitgaan
Bweh. Aangeleerd gedrag. Agressie met alcohol is alleen in de westerse wereld. Maar goed. Wer zijn het eens dat de meeste mensen slechter rijden met alcohol? Dan hebben we nu een eindconclusie die we kunnenaanbieden bij het wetgevend orgaan.quote:Op zaterdag 9 december 2006 19:01 schreef ACT-F het volgende:
en alcohol kan dit versterken, net zoals emoties (vreugde, agressie). Als je van nature niet overmoedig bent, dan zal alcohol er ook weinig invloed op hebben. Ik ben ook niet agressief als ik gedronken heb, omdat ik van nature ook niet agressief ben. Er valt immers weinig te versterken door de alcohol als het er niet is.
Ik vind het wel wat ver gaan om in de wet aanpassingen te maken voor het al dan niet leeg zijn van de weg waar je op rijdt.quote:Op zaterdag 9 december 2006 19:14 schreef KonnieKipke het volgende:
Hoewel ik tegenwoordig beter oplet dan vroeger vind ik dat alcohol in verkeer best moet kunnen. Ik vind mezelf prima in staat om nog met 3 of 4 biertjes op te rijden. Laveloos achter het stuur stappen ben ik op tegen. Uiteraard zal best je reactievermogen zijn verminderd, maar 's nachts met minder verkeer op de weg, en een lege snelweg is ook een omstandigheid die moet worden meegenomen.
Nederlanders ook hoorquote:Op zaterdag 9 december 2006 19:13 schreef Re het volgende:
nah, de indianen en ander inheems volk wat aan alkohol wordt blootgesteld laat wel degelijk agressief gedrag zien
Eens, daarom moeten ze de wet ook maar zo laten.quote:Op zaterdag 9 december 2006 19:16 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik vind het wel wat ver gaan om in de wet aanpassingen te maken voor het al dan niet leeg zijn van de weg waar je op rijdt.
Je concentreert je slechterquote:Op zaterdag 9 december 2006 19:14 schreef KonnieKipke het volgende:
Laveloos achter het stuur stappen ben ik op tegen. Uiteraard zal best je reactievermogen zijn verminderd, maar 's nachts met minder verkeer op de weg, en een lege snelweg is ook een omstandigheid die moet worden meegenomen.
Doel je op indianen als in US? Je weet wel, westerse wereld?quote:Op zaterdag 9 december 2006 19:13 schreef Re het volgende:
nah, de indianen en ander inheems volk wat aan alkohol wordt blootgesteld laat wel degelijk agressief gedrag zien
Tssss...ga eens een tijdje bij de brandweer werken. Kom je ze vanzelf tegen.quote:Op zaterdag 9 december 2006 17:33 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Tsss
Ik moet overigens de eerste nog tegenkomen die met 5 pils tegen een boom aanplakt als hij niet te hard gereden heeft.
En toen fietste er toch iemand over die weg die je een seconde te laat opmerkte doordat je reactievermogen verminderd was.quote:Op zaterdag 9 december 2006 19:14 schreef KonnieKipke het volgende:
Hoewel ik tegenwoordig beter oplet dan vroeger vind ik dat alcohol in verkeer best moet kunnen. Ik vind mezelf prima in staat om nog met 3 of 4 biertjes op te rijden. Laveloos achter het stuur stappen ben ik op tegen. Uiteraard zal best je reactievermogen zijn verminderd, maar 's nachts met minder verkeer op de weg, en een lege snelweg is ook een omstandigheid die moet worden meegenomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |