abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44279840
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:14 schreef Niek. het volgende:
Het is dan wel wettelijk toegestaan maar ik zou het zelf nooit doen. Bob = geen alcohol, simpel als dat.
Eens is! Ik rij ook nooit als ik drank op heb...
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:20 schreef paradoXical het volgende:

[..]

Dat is eigenlijk een fabel. Natuurlijk is het zo, maar het hangt van een aantal factoren af
dosis
man/vrouw
lichaamsgewicht
voedingsstatus
en het feit of je gevoelig bent voor alcohol

Dat je na 20 bier een traag reactievermogen hebt wil ik niet bestrijden. Maar kleine testjes die ik (serieus) zelf heb uitgevoerd lieten zien dat mijn reactievermogen na 7 biertjes min of meer hetzeflde bleef, terwijl na een nog hogere dosis deze rap verslechterde.

De mensen die met mij meerijden vinden het overigens ok dat ik dat doe mist ik het op een normale wijze die, en ze vertrouwen me verder ook.
Alcohol verminderd je reactievermogen, dat is gewoon een feit!
Maar er moet ergens een "veilige grens" getrokken worden, en dat die bij een bepaald promillage ligt is goed.
Je moet met gemiddelden werken, dat de een na 5 biertjes nog steeds goed functioneert (of tenminste dat denkt) is leuk voor diegene, maar er moet ergens een grens zijn!
  Moderator zaterdag 9 december 2006 @ 17:51:36 #52
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_44279846
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:23 schreef paradoXical het volgende:
Kinderachtige reactie imho. Ik weet niet of jij in je dagelijks leven bezig bent met onderzoek of begrijpt wat daar bij komt kijken maar ik vind deze reactie erg kort door de bocht.
Rijden met drank op. Dat is pas kinderachtig.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  zaterdag 9 december 2006 @ 17:52:51 #53
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_44279884
Kijk en uiteindelijk gaat het ook niet zozeer om de hoeveelheid biertjes, maar om hoeveel promille alcohol er in je bloed zit. Dat iemand die 100kg weegt gemiddeld minder last heeft van een halve liter bier dan iemand van 50kg is natuurlijk duidelijk.
  Moderator zaterdag 9 december 2006 @ 17:54:57 #54
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_44279934
Overigens heb je nog steeds niet geantwoord op mijn eerste vraag. Misschien is die te moeilijk voor je, dus wellicht kan één van de anderen drinkers die beantwoorden:

Waarom zou je drinken als je weet dat je moet rijden? Behoor je tot die groep inhoudsloze mensen die zich niet kunnen vermaken zonder alcohol?
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  zaterdag 9 december 2006 @ 17:55:40 #55
92279 N.icka
Windforce 11
pi_44279957
Invloed op rijden
Je reageert trager
Alcohol heeft een verdovende werking op de hersenen. Hierdoor reageert iemand die alcohol heeft gedronken trager dan normaal. De controle over z'n been- en armspieren gaat ook achteruit. In situaties waarbij je snel op de rem moet trappen of plotseling aan het stuur moet trekken, reageer je al gauw te laat.

Een voorbeeld: u rijdt 80 kilometer per uur (= 22 meter per seconde), u hebt 3 of 4 glazen bier gedronken en u reageert daardoor een halve seconde langzamer. Als u dan plotseling moet remmen, betekent dit dat u 11 meter méér afstand nodig hebt om tot stilstand te komen dan in nuchtere toestand.

Je ziet minder
Na alcoholgebruik heb je de neiging om recht vooruit te kijken, alsof je in een tunnel zit. Veel van wat er links en rechts van je gebeurt zie je daardoor niet of minder goed. Zo zie je plotseling overstekende voetgangers al gauw te laat.

Wat ook moeilijk gaat is de aandacht verdelen over alles wat je ziet. Je moet in het verkeer op veel dingen tegelijk letten en dat kun je niet goed meer als je gedronken hebt.

Je concentreert je slechter
Alcohol maakt suf en vermindert je concentratie. In de praktijk blijkt dat concentratieverlies vooral gevaarlijk is als er weinig verkeer is en je het gevoel hebt dat er niet veel mis kan gaan. Het gevolg is 'onbegrijpelijke' ongevallen: een auto die op een stille weg in een flauwe bocht tegen een boom rijdt.

Je denkt nog prima te kunnen rijden
Onder invloed denk je meer te kunnen en durf je vaak meer risico te nemen. Zo denk je na een paar glazen nog prima te kunnen rijden, misschien zelfs nog wel beter. De werkelijkheid is anders. Je wordt overmoedig en rijdt roekelozer, je schat situaties verkeerd in en denkt te snel (bijvoorbeeld als je wilt inhalen): "Dat lukt me nog wel".

Dus niet drinken als je gaat rijden
  PR/Manusje van alles zaterdag 9 december 2006 @ 17:56:03 #56
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_44279969

Die had ook drank op

Ja maar die reed te hard! Dus dat heeft niets met drank te maken...
Maar waarom reed hij te hard ? om die 3 13 jarige meisjes de inponeren?
Waarom deed hij dat dan?

Door de drank En nu zijn ze dood

Ja maar ik ben anders... ik weet wanneer ik moet stoppen
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  zaterdag 9 december 2006 @ 17:57:20 #57
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_44279999
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:38 schreef nuffniet het volgende:
1 bier is geen bier imo; drink dan toch gewoon cola of Buckler
Toevallig ben ik gisteren met de auto naar het afdelingsuitje van het bedrijf gegaan waar ik werk, eten en drinken zoveel als je maar op kan.. Maargoed, als ik met de auto ben dan drink ik gewoon fris met ergens half op de avond één (1) biertje, maar man man man wat smaakt dat dan lekkerrrr

Maar ben het er wel mee eens met je 1 bier is geen bier, die eerste smaakt dan zeer zeker naar een tweede... en een derde, een vierde, een vijfde (...)
Life's like music, get the rhythm..
pi_44280004
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:49 schreef TR08 het volgende:

[..]

Volgens mij is dat alleen maar dat je gewend bent aan het gevoel van aangeschoten zijn. Niet dat je reaktievermogen onaangetast is. Je was dus gewoon wel onder invloed, je hebt het alleen minder in de gaten als je erg vaak aangeschoten bent (in jouw geval dagelijks).
Daar ben ik het niet mee eens. In die tijd was ik na een hele krat nog niet dronken, niet eens aangeschoten (moest wel mijn werk kunnen blijven doen he), dat is 'gewoon' een kwestie van gewenning. Als ik dat nu zou doen is dat een heel ander verhaal, terwijl in beide gevallen mijn promillage dezelfde uitslag zou geven. Net zoals iemand die nog nooit gedronken heeft wel degelijk veel meer onder invloed is van 2 glazen bier, zo is iemand die veel te veel drinkt, vele malen minder onder invloed van 2 glazen bier dan een gemiddeld persoon.

Ik blijf erbij dat het promillage eigenlijk een weinigniks zeggende maatvoering is. (Wat niet wil zeggen dat ik me er niks van aantrek uiteraard)
pi_44280080
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:47 schreef paradoXical het volgende:

[..]

Discussieren werkt niet echt op de frontpage of wel?
Ik ben ook weleens stoned achter het stuur gekropen, iets wat ik zeker niet nogmaals zal doen. Vrienden van mij daarentegen zweren erbij. Ik kan daar wel inkomen, alhoewel ik daar net als velen toch niet postief tegenoversta omdat ik het gewoon niet kan en ik vind het erg gevaarlijk (voor mij).
Maar ik ken ook mensen welke na een flinke joint gewoon normaal huiswerk kunnnen maken, ik kan dat zeker weten niet en dat weet ik van mezelf.
Een tijd geleden zat ik na een flinke ruzie in de auto, en na 20 minuten rijden overdacht ik de rit en kwam tot de conclusie dat ik gevaarlijk bezig geweest was en dat dit geen slimme zet van mij was.

Dit topic maak ik aan omdat ik vind dat sommige mensen hun blik te sterk naar een kant hebben staan.

Ik heb GEHOORD dat het slecht is DUS IS het zo.

Tsja voor mij gaat dat gewoon niet op.
Uiteindelijk gaat het om ALLE middelen die de rijvaardigheid kunnen beinvloeden, dus inderdaad ook THC en medicijnen. Alleen is THC-gehalte volgens mij nog niet snel en betrouwbaar genoeg te meten om dat in de wetgeving op te nemen.

En ik heb het niet zomaar van horen zeggen. Wat jij eerder vertelde over je testje: ik heb dat ook eens gedaan. Ingredienten: motorfiets, lege parkeerplaats, kartonnen doosjes en een fles jenever.
Slalom-parcourtje uitgezet, remtest, cirkeltje .. de gebruikelijke rij-examen zooi dus.
Na 1 glas jonge merkte ik niets. Na 2 of 3 ook niet. Maar na het vierde glaasje en even gewacht te hebben was mijn voertuigbeheersing dusdanig dat ik de slalom niet meer kon rijden zonder doosjes plat te rijden. Remtest ging ook uiterst moeizaam ineens.
Uiteindelijk na een glaasje of 12 ( verspreid over plm. 1,5 uur ) kon ik m'n motor bijna niet eens meer rechtuit rijden zonder gruwelijk te zwabberen. Toen hebben we het experiment dan ook maar beeindigd en de rest van de fles leeggedronken
Ik had natuurlijk voor mezelf de conclusie kunnen trekken dat ik het voortaan maar bij 3 borrels op een avond moest houden. Maar nogmaals: wat schiet je daar nu mee op ? Ik heb net zoveel lol als ik niet drink, en wil het risico gewoon niet lopen dat die paar drankjes uiteindelijk toch voor een hele hoop ellende gaan zorgen.
Fearlessly the idiot faced the crowd, smiling.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
  zaterdag 9 december 2006 @ 18:00:31 #60
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_44280086
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:56 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
[afbeelding]

Die had ook drank op

Ja maar die reed te hard! Dus dat heeft niets met drank te maken...
Maar waarom reed hij te hard ? om die 3 13 jarige meisjes de inponeren?
Waarom deed hij dat dan?

Door de drank En nu zijn ze dood

Ja maar ik ben anders... ik weet wanneer ik moet stoppen
Is je wereld nu echt zo zwart/wit dat je denkt dat mensen die gedronken hebben alleen maar plankgas kunnen rijden?

Overigens: mensen die dat doen mogen ze van mij aan de hoogste boom opknopen
Vampire Romance O+
pi_44280125
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:42 schreef ArnoKlaassen het volgende:
lollig die opmerkingen. Ik vraag me af hoeveel mensen hier een goede baan met goede auto en afspraken in de avonduren hebben. Bij ons in het bedrijf drinkt toch zeker 50% wel. Als je bij het eten een biertje of 5 neemt is dat qua promillage alleen weer weg tegen de tijd dat je in de auto stap. Erg kortzichtig van mensen dat ze hier tegen zijn aangezien men zich namelijk netjes aan de wet houd en bv een fietser zonder licht niet.

Het valt mij op dat de reacties bij alcohol altijd zeer overdreven worden terwijl bv bellen in de auto ook voor enorm veel doden zorgt, maar je niemand ziet die hier een probleem mee heeft.

Mijn advies dus ook± Houd je aan de wet dan heb je al beperkingen genoeg in het leven
Heb jij ooit gehoord dat een fietser die zonder licht reed 5 mensen doodreed?

Over die 5 biertjes, http://www.jellinek.nl/testjegebruik/alcohol_calculator.php dit kan je invullen en dan zie je je promilage. Met 5 glazen, verspreid over 3 uur en je weegt 80kg dan heb je een promilage van 0,47 net onder de limiet maar maakt die 0.03 dan echt zoveel uit? ik denk het niet.
pi_44280130
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:51 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Er wordt hier een discussie gevoerd, als je verder niks zinnigs bij te dragen hebt, zeker als moderator, (voorbeeldfunctie?) hou je dan afzijdig. Bvd.

(Niet dat ik rijden met drank goedkeur, maar als moderator als enige argument kunnen aanvoeren dat iets kinderachtig is, is wel erg ver onder de maat)
  Moderator zaterdag 9 december 2006 @ 18:06:05 #63
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_44280238
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 18:02 schreef Nlx het volgende:
Er wordt hier een discussie gevoerd, als je verder niks zinnigs bij te dragen hebt, zeker als moderator, (voorbeeldfunctie?) hou je dan afzijdig. Bvd.

(Niet dat ik rijden met drank goedkeur, maar als moderator als enige argument kunnen aanvoeren dat iets kinderachtig is, is wel erg ver onder de maat)
Anders lees je even verder terug en zie je waar ik op reageer. En waar de reactie vandaan komt waar ik op reageer.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  PR/Manusje van alles zaterdag 9 december 2006 @ 18:06:17 #64
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_44280244
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 18:00 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Is je wereld nu echt zo zwart/wit dat je denkt dat mensen die gedronken hebben alleen maar plankgas kunnen rijden?

Overigens: mensen die dat doen mogen ze van mij aan de hoogste boom opknopen
Denk je dat die jongen opzettelijk tegen een boom is gereden ? Nee ik niet, hij wist niet wat hij deed En dat kwam door de alcohol.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_44280279
Even wat info van het CDC in Amerika, www.cdc.gov

During 2005, 16,885 people in the U.S. died in alcohol-related motor vehicle crashes, representing 39% of all traffic-related deaths (NHTSA 2006).

More than half of the 414 child passengers ages 14 and younger who died in alcohol-related crashes during 2005 were riding with the drinking driver (NHTSA 2006).

In 2005, 48 children age 14 years and younger who were killed as pedestrians or pedalcyclists were struck by impaired drivers (NHTSA 2006).
  zaterdag 9 december 2006 @ 18:10:03 #66
14320 TR08
pi_44280350
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:57 schreef Nlx het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens. In die tijd was ik na een hele krat nog niet dronken, niet eens aangeschoten (moest wel mijn werk kunnen blijven doen he), dat is 'gewoon' een kwestie van gewenning. Als ik dat nu zou doen is dat een heel ander verhaal, terwijl in beide gevallen mijn promillage dezelfde uitslag zou geven. Net zoals iemand die nog nooit gedronken heeft wel degelijk veel meer onder invloed is van 2 glazen bier, zo is iemand die veel te veel drinkt, vele malen minder onder invloed van 2 glazen bier dan een gemiddeld persoon.

Ik blijf erbij dat het promillage eigenlijk een weinigniks zeggende maatvoering is. (Wat niet wil zeggen dat ik me er niks van aantrek uiteraard)
Dat je lichaam sneller alcohol kan verwerken als je veel drinkt wil ik wel aannemen. Dat jij van een krat bier minder onder invloed bent dan ik geloof ik ook meteen (ik voel twee glazen al behoorlijk namelijk ). Ik beweer ook niet dat je als je over een hele dag verspreid rustig een krat leeg drinkt je helemaal ladderzat bent.

Maar feit blijft dat iemand die gewend is aan drinken bij zeg 1 promille ongeveer dezelfde achteruitgang in reaktiesnelheid heeft als iemand die niet gewend is aan drinken. (Aldus een artikel in de Kampioen dat ik ooit las, heb geen internet bron helaas).
Ik zeg alleen dat degene die gewend is aan veel drank nog steeds dezelfde achteruitgang heeft in reaktie en beoordelingsvermogen (bij gelijk promillage) als iemand die minder drank gewend is, maar tegelijkertijd wel veel meer het gevoel heeft nog "nuchter" te zijn.

Iemand die gewend is aan veel drinken zal zichzelf dus ook veel eerder overschatten bij het achter het stuur stappen. Bovendien zie je je eigen fouten minder snel als je dronken bent dus herinner je je achteraf ook minder snel dat je slecht reed. Het is gewoon een lange cirkel waar je in terecht komt als je dronken gaat rijden.

Je drinkt, je gaat rijden en denkt dat het best prima gaat. Volgende keer drink je nog wat meer, dat gaat voor jouw gevoel nog steeds prima, maar het enige dat verandert is dat jij je eigen fouten (die je steeds meer maakt) steeds minder ziet, door de alcohol. Je denkt wel dat je vrij nuchter bent (door de gewenning van het vele drinken) en je denkt wel dat je goed kunt rijden (je ziet de fouten die je maakt niet) maar het is en blijft gewoon link.

[ Bericht 17% gewijzigd door TR08 op 09-12-2006 18:15:37 ]
pi_44280466
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 18:10 schreef TR08 het volgende:

[..]

Dat je lichaam sneller alcohol kan verwerken als je veel drinkt wil ik wel aannemen.
Dat is pertinent onjuist. De afbraak van dezelfde hoeveelheid alcohol duurt in beide gevallen even lang. Het enige wat minder is is het effect, het promillage is gewoon gelijk hoor.
quote:
Maar feit blijft dat iemand die gewend is aan drinken bij zeg 1 promille ongeveer dezelfde achteruitgang in reaktiesnelheid heeft als iemand die niet gewend is aan drinken.
Niet waar, zie boven.
  zaterdag 9 december 2006 @ 18:17:08 #68
14320 TR08
pi_44280528
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 18:14 schreef Nlx het volgende:

[..]

Dat is pertinent onjuist. De afbraak van dezelfde hoeveelheid alcohol duurt in beide gevallen even lang. Het enige wat minder is is het effect, het promillage is gewoon gelijk hoor.
[..]
Volgens mijn schoonvader (huisarts) verwerkt de lever van een getrainde drinker de alcohol wel degelijk sneller dan bij een ongeoefende drinker. Als je dus beide rustig drinkt maar wel even snel stijgt het promillage bij de ongeoefende drinker wel degelijk het snelst.
quote:
Niet waar, zie boven.
Waar precies?
Ik zie alleen jouw eigen verhaal "dat je niet dronken was". Maar dat is jouw eigen ervaring terwijl je onder invloed was. Ik zoek eigenlijk een iets objectiever verhaal.
pi_44280794
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 18:17 schreef TR08 het volgende:

[..]

Volgens mijn schoonvader (huisarts) verwerkt de lever van een getrainde drinker de alcohol wel degelijk sneller dan bij een ongeoefende drinker. Als je dus beide rustig drinkt maar wel even snel stijgt het promillage bij de ongeoefende drinker wel degelijk het snelst.
Misschien als je een vergrote lever hebt ofzo, maar zover ben ik nog niet gekomen...
quote:
Waar precies?
Dat sloeg op de 2 regels erboven.
quote:
Ik zie alleen jouw eigen verhaal "dat je niet dronken was". Maar dat is jouw eigen ervaring terwijl je onder invloed was. Ik zoek eigenlijk een iets objectiever verhaal.
Ik zeg alleen maar dat je niet kunt spreken van 'onder invloed' zijn na bv. 0,5 promille. Voor sommige mensen zal dat pas gelden bij bv. 0,9 en bij anderen misschien al vanaf 0,25 promille. Niet meer, niet minder. En dat is uiteraard niet objectief, maar gewoon mijn ervaring.
  zaterdag 9 december 2006 @ 18:33:46 #70
14320 TR08
pi_44280962
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 18:26 schreef Nlx het volgende:

[..]

Misschien als je een vergrote lever hebt ofzo, maar zover ben ik nog niet gekomen...
Nou ja het effect neemt toe met toenemende consumptie. Een vergrote lever wordt vaak pas geconstateerd als je door overmatig gebruik in het ziekenhuis beland. Maar daarvoor is zo'n lever vaak al jaren aan het groeien geweest. Met jouw gebruik is de kans erg aanwezig dat je lever duidelijk groter dan gemiddeld is.
quote:
[..]

Dat sloeg op de 2 regels erboven.
[..]

Ik zeg alleen maar dat je niet kunt spreken van 'onder invloed' zijn na bv. 0,5 promille. Voor sommige mensen zal dat pas gelden bij bv. 0,9 en bij anderen misschien al vanaf 0,25 promille. Niet meer, niet minder. En dat is uiteraard niet objectief, maar gewoon mijn ervaring.
Onder invloed ben je eigenlijk al vanaf het eerste glaasje
Maar goed, dat is kommaneukerij. Je eigen ervaring is inderdaad niet objectief, ik ga die uitspraak dus ook niet van je aannemen Je eigen indruk dat je niet dronken was strookt perfect met mijn uitspraak dat je je door gewenning minder dronken voelt bij gelijke consumptie (bedoelde eigenlijk gelijk promillage, sorry ) dus dan lopen we eigenlijk in een rondje te discussieren. Als mijn vriendin (geneeskunde studente) terug is uit de states (en ik klaar met haar ben ) zal ik haar eens vragen of ze wat publicaties heeft over reaktievermogen etc versus alcohol promillage voor geoefende en ongeoefende drinkers.
pi_44281033
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 18:33 schreef TR08 het volgende:
[..]zal ik haar eens vragen of ze wat publicaties heeft over reaktievermogen etc versus alcohol promillage voor geoefende en ongeoefende drinkers.
Lijkt me wel interessant.
  zaterdag 9 december 2006 @ 18:46:09 #72
151582 A_L_N_F
Blanche-Meki :')
pi_44281262
als ik moet rijden dan drink ik ook wel eens 2 a 2 glazen bier als ik niet moe ben.
aan het eind van de avond ben ik gewoon nuchter als ik weer in de auto stap.

eigenlijk mogen mensen die snachts slecht zien dus niet snachts rijden, mensen die de hele dag gewerkt hebben mogen niet rijden, mensen die zich een beetje ziekjes voelen mogen niet rijden, mensen die problemen aan hun hoofd hebben mogen niet rijdens, etc.

toch stappen ontzettend veel mensen vermoeid in de auto.

ik stap liever met 2 biertjes op in de auto dan dat ik moe ben en dat laatste doen wel veel mensen.

je rijvermogen wordt op tal van manieren beinvloed en schijnbaar ligt de nadruk alleen op alcohol.
ik ben lief :)
pi_44281377
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:51 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

+1 bijdehand
+1 te verwachten
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:54 schreef UIO_AMS het volgende:
Overigens heb je nog steeds niet geantwoord op mijn eerste vraag. Misschien is die te moeilijk voor je, dus wellicht kan één van de anderen drinkers die beantwoorden:

Waarom zou je drinken als je weet dat je moet rijden? Behoor je tot die groep inhoudsloze mensen die zich niet kunnen vermaken zonder alcohol?
Omdat het lekker is een paar biertje te drinken, net zoals ik het nu lekker is een koud flesje bier te drinken.
When I win, I win. When i loose? I still win..
  zaterdag 9 december 2006 @ 18:49:39 #74
262 Re
Kiss & Swallow
pi_44281383
het kost gemiddeld 1 uur om 1 alkoholische drank te verwerken

1 biertje om 8 uur terwijl je om 12 uur moet Bobben lijkt me dan ook wel OK
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 9 december 2006 @ 18:51:25 #75
151582 A_L_N_F
pi_44281436
trouwens wees blij dat je niet vliegt, wat ik nog weet van mijn vliegtheorie is dat je 36 uur voor een vlucht niet mag drinken eigenlijk.

maar ja, vliegen is ook nog iets moeilijker dan autorijden

trouwens vrouwen rijden snachts nog slechter dan overdag, die zouden ook niet mogen rijden met uitgaan dus.
  zaterdag 9 december 2006 @ 18:52:35 #76
151582 A_L_N_F
pi_44281485
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 18:49 schreef Re het volgende:

1 biertje om 8 uur terwijl je om 12 uur moet Bobben lijkt me dan ook wel OK
ik kan op een avond 20 biertjes wegtikken (gewone glazen), misschien 30 als ik mijn best doe.
mag ik dan een dag niet rijden

bullshit
  zaterdag 9 december 2006 @ 18:55:06 #77
14320 TR08
pi_44281569
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 18:52 schreef A_L_N_F het volgende:

[..]

ik kan op een avond 20 biertjes wegtikken (gewone glazen), misschien 30 als ik mijn best doe.

bullshit
Probeer na zo'n avond eens een paar keer een alcoholmeting te laten doen zou ik zeggen
  zaterdag 9 december 2006 @ 18:55:08 #78
18989 __________
Vul Uw naam op de lijn in.
pi_44281570
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:21 schreef nuffniet het volgende:
Wat mij betreft introduceren ze de 0-promille-regel. JUIST omdat het zo moeilijk te beoordelen is
Kan niet. Als je een banaan of sinasappel eet maakt het lichaam alcohol aan. Dat is waarom de 0.2 promille geldt in landen waar je GEEN alcohol mag drinken bij autorijden.
En plak Uw pasfoto in het daartoe bestemde vakje.
pi_44281573
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 18:07 schreef Niek. het volgende:
Even wat info van het CDC in Amerika, www.cdc.gov

During 2005, 16,885 people in the U.S. died in alcohol-related motor vehicle crashes, representing 39% of all traffic-related deaths (NHTSA 2006).

More than half of the 414 child passengers ages 14 and younger who died in alcohol-related crashes during 2005 were riding with the drinking driver (NHTSA 2006).

In 2005, 48 children age 14 years and younger who were killed as pedestrians or pedalcyclists were struck by impaired drivers (NHTSA 2006).
Ik wil ook niet zeggen dat er geen problemen zijn. Maar ik ben niet een persoon die door 5 biertjes denkt dat hij Jos Verstappen is, en de kern van de zaak is dat veel mensen gigantisch overdrijven.
Dat er mensen zijn die menen te moeten scheuren wil niet zeggen dat er geen mensen zijn die wel verstandig met dit soort zaken kunnen omgaan.
When I win, I win. When i loose? I still win..
  zaterdag 9 december 2006 @ 18:57:19 #80
18989 __________
pi_44281633
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 18:49 schreef Re het volgende:
Als ik het goed heb zijn de standaard inhoud van glazen zo dat je 1.5 uur doet om 1 glas af te breken. Ja, dat is een gemiddelde. De alcoholist doet er korter over en iemand die voor het eerst drinkt langer. Je kan je lever trainen.
  zaterdag 9 december 2006 @ 18:57:20 #81
262 Re
Kiss & Swallow
pi_44281634
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 18:52 schreef A_L_N_F het volgende:

[..]

bullshit
je moet ze eens de kans geven die gasten die na een avondje flink doorknallen s'ochtends in de auto stappen...

en idd je mag dan niet rijden, simpel toch?
pi_44281650
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 18:55 schreef paradoXical het volgende:

[..]

Ik wil ook niet zeggen dat er geen problemen zijn. Maar ik ben niet een persoon die door 5 biertjes denkt dat hij Jos Verstappen is, en de kern van de zaak is dat veel mensen gigantisch overdrijven.
Dat er mensen zijn die menen te moeten scheuren wil niet zeggen dat er geen mensen zijn die wel verstandig met dit soort zaken kunnen omgaan.
Als je alcohol op hebt kan je gewoon niet meer goed inschatten of en hoeveel je nog in staat bent auto te rijden.
  zaterdag 9 december 2006 @ 18:59:49 #83
262 Re
Kiss & Swallow
pi_44281710
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 18:57 schreef __________ het volgende:

[..]

Als ik het goed heb zijn de standaard inhoud van glazen zo dat je 1.5 uur doet om 1 glas af te breken. Ja, dat is een gemiddelde. De alcoholist doet er korter over en iemand die voor het eerst drinkt langer. Je kan je lever trainen.
of het trainen heet of je lever tot een cirrotische afvalbak te maken laten we dan ff in het midden
  zaterdag 9 december 2006 @ 19:01:13 #84
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_44281752
Ik ben het roerend eens met Nlx en andere mensen die uit ervaring spreken. Tuurlijk, er zijn mensen die een beperkte hoeveelheid alcohol als een behoorlijke aanslag op hun gesteldheid ervaren, maar dat geldt lang niet voor iedereen. En het is wel erg makkelijk om het altijd af te doen als overmoedigheid. Overmoedigheid is iets wat in de mens zelf zit, en alcohol kan dit versterken, net zoals emoties (vreugde, agressie). Als je van nature niet overmoedig bent, dan zal alcohol er ook weinig invloed op hebben. Ik ben ook niet agressief als ik gedronken heb, omdat ik van nature ook niet agressief ben. Er valt immers weinig te versterken door de alcohol als het er niet is.

De onderzoeken die naar de invloed van alcohol gedaan zijn ken ik maar al te goed, ook inhoudelijk. De meest objectieve en tevens het eerste grote onderzoek is die van Borkenstein. (Google maar). Er staat o.a. in dat sommige mensen na een bepaalde concentratie zelfs scherper werden (iets wat ik ook ervaar). Bovendien staat er in dat het invloed van alcohol tussen de personen onderling zeer groot is, iets wat ik absoluut kan beamen. Want hoe kan het dat ik met mijn 60 kilo rustig 5 biertjes kan drinken zonder dronken te worden, terwijl een vent van 100 kilo na 1 biertje de weg kwijt is? (laatsgenoemde persoon was een oud-collega van mij die totaal niet tegen alcohol kon). Ik heb ook nog wat andere (latere) onderzoeken doorgespit, maar die barsten van de tunnelvisie en self-fulfilling prophecy. En dat verklaart voor mij waarom sommige 'onderzoekers' beweren dat alcohol per definitie agressief of overmoedig maakt. Die mogen van mij hun huiswerk opnieuw doen.

Ik heb liever dat er gecontroleerd wordt op reactietijd welke niet meer dan 1 seconde mag bedragen en een psychomotoriek test (volgen en bijsturen), waarbij je een bepaald doel moet kunnen volgen binnen een bepaalde afwijkingsmarge. In Amerika doen ze dat laatste door de persoon de vinger van de agent te laten volgen. Als de ogen zijn vinger niet goed kunnen volgen, omdat ze achterblijven of vooruit schieten, dan gaan ze pas mee voor nader onderzoek.

En nog zo'n discussie waar dit eerder besproken is:

[Alcohol] Wat is jouw limiet?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  zaterdag 9 december 2006 @ 19:01:29 #85
151582 A_L_N_F
pi_44281761
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 18:57 schreef Re het volgende:

[..]

je moet ze eens de kans geven die gasten die na een avondje flink doorknallen s'ochtends in de auto stappen...

en idd je mag dan niet rijden, simpel toch?
ja ik heb het een keer gedaan na 3 uur slaap. dat ging ook niet lekker.
eenzijdig ongelukje waarbij ik net boven het toegestane zat. kreeg rijontzegging van 2 uur dus het viel mee.

maar ik ga binnenkort eens zo'n apparaat regelen en dan tesjes doen. lijkt me leuk.
  zaterdag 9 december 2006 @ 19:04:44 #86
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_44281849
Ik zie de lol er niet echt van in om 2 biertjes te drinken als je nog gaat rijden.
Of knetterlam of helemaal niks... maar als je dan toch bob bent waarom dan zo nodig een paar biertjes. De gezelligheidsfactor is het niet lijkt me.
  zaterdag 9 december 2006 @ 19:04:55 #87
151582 A_L_N_F
pi_44281854
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 19:01 schreef ACT-F het volgende:
Ik ben het roerend eens met Nlx en andere mensen die uit ervaring spreken. Tuurlijk, er zijn mensen die een beperkte hoeveelheid alcohol als een behoorlijke aanslag op hun gesteldheid ervaren, maar dat geldt lang niet voor iedereen. En het is wel erg makkelijk om het altijd af te doen als overmoedigheid. Overmoedigheid is iets wat in de mens zelf zit, en alcohol kan dit versterken, net zoals emoties (vreugde, agressie). Als je van nature niet overmoedig bent, dan zal alcohol er ook weinig invloed op hebben. Ik ben ook niet agressief als ik gedronken heb, omdat ik van nature ook niet agressief ben. Er valt immers weinig te versterken door de alcohol als het er niet is.

De onderzoeken die naar de invloed van alcohol gedaan zijn ken ik maar al te goed, ook inhoudelijk. De meest objectieve en tevens het eerste grote onderzoek is die van Borkenstein. (Google maar). Er staat o.a. in dat sommige mensen na een bepaalde concentratie zelfs scherper werden (iets wat ik ook ervaar). Bovendien staat er in dat het invloed van alcohol tussen de personen onderling zeer groot is, iets wat ik absoluut kan beamen. Want hoe kan het dat ik met mijn 60 kilo rustig 5 biertjes kan drinken zonder dronken te worden, terwijl een vent van 100 kilo na 1 biertje de weg kwijt is? (laatsgenoemde persoon was een oud-collega van mij die totaal niet tegen alcohol kon). Ik heb ook nog wat andere (latere) onderzoeken doorgespit, maar die barsten van de tunnelvisie en self-fulfilling prophecy. En dat verklaart voor mij waarom sommige 'onderzoekers' beweren dat alcohol per definitie agressief of overmoedig maakt. Die mogen van mij hun huiswerk opnieuw doen.

Ik heb liever dat er gecontroleerd wordt op reactietijd welke niet meer dan 1 seconde mag bedragen en een psychomotoriek test (volgen en bijsturen), waarbij je een bepaald doel moet kunnen volgen binnen een bepaalde afwijkingsmarge. In Amerika doen ze dat laatste door de persoon de vinger van de agent te laten volgen. Als de ogen zijn vinger niet goed kunnen volgen, omdat ze achterblijven of vooruit schieten, dan gaan ze pas mee voor nader onderzoek.

En nog zo'n discussie waar dit eerder besproken is:

[Alcohol] Wat is jouw limiet?
zoiets merk ik ook bij mezelf met concentratiespelletjes.

speelde vroeger veel counterstrike en op redelijk niveau.
als ik het spel speelde als ik een paar bier op had dan was ik scherper en sneller met reactietijd en zien.
maar ja ook al zou het waar zijn dat het voor sommige mensen geld, ik denk niet dat ik een vrijstelling krijg
  zaterdag 9 december 2006 @ 19:06:44 #88
151582 A_L_N_F
pi_44281897
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 19:04 schreef Whiteguy het volgende:
Ik zie de lol er niet echt van in om 2 biertjes te drinken als je nog gaat rijden.
Of knetterlam of helemaal niks... maar als je dan toch bob bent waarom dan zo nodig een paar biertjes. De gezelligheidsfactor is het niet lijkt me.
als je om 11 uur savonds weg gaat en je drinkt 2 glazen bier mee (eerste 2 rondjes) en je gaat om 4 uur naar huis dan kan het makkelijk.
ik vind bier gewoon lekker en af en toe een glaasje moet kunnen. ik weet nu wel van mezelf wat ik wel en niet aan kan.

maar idd, meestal zuip ik me lam en pak dan de fiets, benenwagen of de taxi. vind dat rijden maar niks met uitgaan
  zaterdag 9 december 2006 @ 19:09:41 #89
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_44281973
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 19:06 schreef A_L_N_F het volgende:

[..]

als je om 11 uur savonds weg gaat en je drinkt 2 glazen bier mee (eerste 2 rondjes) en je gaat om 4 uur naar huis dan kan het makkelijk.
ik vind bier gewoon lekker en af en toe een glaasje moet kunnen. ik weet nu wel van mezelf wat ik wel en niet aan kan.

maar idd, meestal zuip ik me lam en pak dan de fiets, benenwagen of de taxi. vind dat rijden maar niks met uitgaan
Ik zeg ook niet dat het niet kan.. maar ik zie de meerwaarde er niet echt van om die twee biertjes te drinken.
  zaterdag 9 december 2006 @ 19:10:44 #90
18989 __________
pi_44282006
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 19:01 schreef ACT-F het volgende:
en alcohol kan dit versterken, net zoals emoties (vreugde, agressie). Als je van nature niet overmoedig bent, dan zal alcohol er ook weinig invloed op hebben. Ik ben ook niet agressief als ik gedronken heb, omdat ik van nature ook niet agressief ben. Er valt immers weinig te versterken door de alcohol als het er niet is.
Bweh. Aangeleerd gedrag. Agressie met alcohol is alleen in de westerse wereld. Maar goed. Wer zijn het eens dat de meeste mensen slechter rijden met alcohol? Dan hebben we nu een eindconclusie die we kunnenaanbieden bij het wetgevend orgaan.
  zaterdag 9 december 2006 @ 19:13:25 #91
262 Re
Kiss & Swallow
pi_44282059
nah, de indianen en ander inheems volk wat aan alkohol wordt blootgesteld laat wel degelijk agressief gedrag zien
pi_44282090
Hoewel ik tegenwoordig beter oplet dan vroeger vind ik dat alcohol in verkeer best moet kunnen. Ik vind mezelf prima in staat om nog met 3 of 4 biertjes op te rijden. Laveloos achter het stuur stappen ben ik op tegen. Uiteraard zal best je reactievermogen zijn verminderd, maar 's nachts met minder verkeer op de weg, en een lege snelweg is ook een omstandigheid die moet worden meegenomen.
  zaterdag 9 december 2006 @ 19:15:04 #93
14320 TR08
pi_44282111
@ACT-F: Ik vind op zich die spelletjes als controle wel het meest aantrekkelijk, maar ik zie niet zo gauw hoe je dat vervolgens wettelijk moet rondbreien. Men wil (helemaal in ons land) erg graag wat dichtgetimmerde regels als in: "Tot hier en niet verder" met een duidelijk objectief meetbaar criterium. Dan zijn van die volgtestjes toch wat subjectief.

Uiteindelijk is niet drinken (dus 0.2 promille eisen) zowiezo het beste in mijn ogen. Met de afwijking in meetapparatuur waar bij de meting rekening mee gehouden moet kun je dan zowiezo wel 1 glaasje redelijk kort voor je gaat rijden hebben voor je door de mand valt en meer is in mijn ogen ook niet nodig. Wettelijk is het dan helder (gewoon lang niet drinken voor je gaat rijden) en fysiek is het het meest veilig voor de gemiddelde chauffeur.

En voor het geval iemand erover begint: Ja ik ben ook tegen oververmoeid rijden en bellen achter het stuur en allerlei andere dingen die je prestaties negatief beinvloeden.
  zaterdag 9 december 2006 @ 19:16:20 #94
14320 TR08
pi_44282142
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 19:14 schreef KonnieKipke het volgende:
Hoewel ik tegenwoordig beter oplet dan vroeger vind ik dat alcohol in verkeer best moet kunnen. Ik vind mezelf prima in staat om nog met 3 of 4 biertjes op te rijden. Laveloos achter het stuur stappen ben ik op tegen. Uiteraard zal best je reactievermogen zijn verminderd, maar 's nachts met minder verkeer op de weg, en een lege snelweg is ook een omstandigheid die moet worden meegenomen.
Ik vind het wel wat ver gaan om in de wet aanpassingen te maken voor het al dan niet leeg zijn van de weg waar je op rijdt.
  zaterdag 9 december 2006 @ 19:16:46 #95
14320 TR08
pi_44282161
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 19:13 schreef Re het volgende:
nah, de indianen en ander inheems volk wat aan alkohol wordt blootgesteld laat wel degelijk agressief gedrag zien
Nederlanders ook hoor
pi_44282164
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 19:16 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ik vind het wel wat ver gaan om in de wet aanpassingen te maken voor het al dan niet leeg zijn van de weg waar je op rijdt.
Eens, daarom moeten ze de wet ook maar zo laten.
  zaterdag 9 december 2006 @ 19:22:10 #97
92279 N.icka
Windforce 11
pi_44282282
quote:
Laveloos achter het stuur stappen ben ik op tegen. Uiteraard zal best je reactievermogen zijn verminderd, maar 's nachts met minder verkeer op de weg, en een lege snelweg is ook een omstandigheid die moet worden meegenomen.
Je concentreert je slechter
Alcohol maakt suf en vermindert je concentratie. In de praktijk blijkt dat concentratieverlies vooral gevaarlijk is als er weinig verkeer is en je het gevoel hebt dat er niet veel mis kan gaan. Het gevolg is 'onbegrijpelijke' ongevallen: een auto die op een stille weg in een flauwe bocht tegen een boom rijdt.
  zaterdag 9 december 2006 @ 19:22:20 #98
18989 __________
pi_44282287
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 19:13 schreef Re het volgende:
Doel je op indianen als in US? Je weet wel, westerse wereld?
pi_44282368
quote:
Op zaterdag 9 december 2006 17:33 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Tsss

Ik moet overigens de eerste nog tegenkomen die met 5 pils tegen een boom aanplakt als hij niet te hard gereden heeft.
Tssss...ga eens een tijdje bij de brandweer werken. Kom je ze vanzelf tegen.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  zaterdag 9 december 2006 @ 19:26:33 #100
69559 61neorej
Geeft licht in het donker
pi_44282373
quote:
En toen fietste er toch iemand over die weg die je een seconde te laat opmerkte doordat je reactievermogen verminderd was.
silence can say more than thousand words
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')