pfaf | zaterdag 9 december 2006 @ 11:39 |
In navolging van: Jaarlijstjes 2005! en Jaarlijstjes 2004 .quote:Geen toernooi, geen regels, gewoon je favoriete albums. | |
pfaf | zaterdag 9 december 2006 @ 11:39 |
*tromgeroffel* 1. Shearwater – Palo Santo Knotsgekke, prachtige country in de stijl van Okkervil River. Je vliegt van de rustige pianoballade in schreeuwerige bombastische rock en weer terug. Meiburg’s stem leent zich hier perfect voor natuurlijk. Een boeiende plaat, met goede balans en dankzij nummers als Johnny Viola en Hail Mary wellicht een klassieker in spe. 2. Bauer & The Metropole Orchestra – The Bauer Melody of 2006 Perfecte combinatie van het luchtige, melodieuze popduo Bauer en het Metropole orkest. Samen zorgen ze voor een prachtige melancholische herfstplaat, vol korte pareltjes en kunstwerkjes. Dat het een live-registratie is valt nauwelijks te merken; alle muzikanten zijn in topvorm: zeker één van de mooiste platen van Nederlandsche bodem ooit. Een album om trots op te zijn dus. 3. Wrinkle Neck Mules – Pull the Brakes 2 jaar na hun gevierde debuut een nieuwe, en wát voor één! Alt. Country op z’n sterkst! Een beresterk album wat nog het best te beschrijven is als een mix tussen de late Uncle Tupelo en vroege Jayhawks. Later op de plaat komt de sleur er helaas ietwat in, vandaar de 3e plaats. 4. Belle Sebastian – The Life Pursuit Door het vroege lekken alweer bijna vergeten ( een lot wat The Shins volgend jaar staat te wachten ), maar een geweldige plaat natuurlijk. B&S heeft nog nooit zo geswingd! Niet zo breekbaar en cult meer als eerst, maar de stap voorwaarts moest eens gemaakt worden en The Life Pursuit was die stap. 5. Guillemots – From the Cliffs Hét debuut van het jaar van dé band van het jaar. Een samenstelling van eerder verschenen EP’s, maar net als FieryFurnaces’ EP valt dit niet te merken. De Britse jazzpop van Guillemots gaat verder waar de Zutons gestopt waren. Puike sfeer, heerlijke blazers, melodieus in orde en een geniale zanger. Don’t believe the hype, maar nu even wel. 6. Calexico – Garden Ruin Een nieuwe plaat van de Amerikaanse mexicano-legendes. Het album is een stuk steviger dan voorheen, minder jazz en Mexicaans. Zeker niet hun beste werk, maar wel weer een nieuwe stap en een verrassend nieuw hoofdstuk aan een indrukwekkend discografisch boek. 7. Red Sparowes – Every Red Heart Shines Towards the Sun Prachtige post-rockplaat, met als sterkste punten de opbouw en crescendo’s. Ja dat doet denken aan GYBE, maar toch is het net niet te vergelijken, al zijn de Red Sparowes flink op weg hun Skinny Fists te maken. 8. Colossal Yes – Acapulco Roughs Dé verrassing van 2006. Weergaloos mooie zang, betoverende piano,uitstekende melodieën, de vibe; Acapulco Roughs klopt. Mooi! 9. Magnolia Electric Co - Fading Trails Weer een parel van Jason Molina. Met melodieuze rockende country weet hij weer een hele reeks mooie songs uit de hoge hoed te toveren. Niet z’n sterkste plaat, maar weer genoeg topnummers voor een hoge notering. 10. Grandaddy – Just Like the Fambly Cat Laatste album van deze hoogvliegers in de indiepoprock wereld. Ik hoorde hier kritiek dat ze in herhaling vallen en het stoppen dus maar goed is. Onzin! Grandaddy levert met deze familiekat weer een geweldig melodieuze plaat af. Dat het niet zo orgineel is boeit niets, wat goed is, blijft goed. Erg goed. 11. Camera Obscura – Let’s get out of this Country De derde plaat van de broertjes en zusjes van stadsgenoten Belle & Sebastian. Even sfeervol, even breekbaar, even mooie pop. Ze hebben dan wel geen cultstatus, maar maken toch net zulke mooie platen hoor. 12. Maritime – We, the vehicles Ongelofelijk catchy indierock. Vrolijk, meezingers, het klinkt flauw, maar dat is het niet. Simpele formule, maar wel een winnende ( nou ja, bijna dan. ) 13. Les Georges Leningrad – Sangue Pro Vorig jaar pas ontdekt, maar meteen tot troetelband gedoopt. Onsamenhangende vuige herrie, pakkende melodien, geschreeuw, neurotische bliepjes, akoestische passages, electro… alles zit er weer in. Deze keer nog sterker dan Deux Hot Dogs Moutarde Chou. 14. Decemberists – The Crane Wife Ze denderen maar door, en blijven zich ontwikkelen. Niet zo sterk als het magnifieke Picaresque, maar ook niet helemaal et vergelijken. Langere pretentieuze songs, meer de nadruk op de muziek en minder op de poezie. Wel een verrassende en leuke ontwikkeling! Ik ben benieuwd hoe ze dit op de volgende gaan uitbouwen… 15. Built to Spill – You in Reverse Eindelijk weer een BtS en ze zijn sterker terug dan ooit. Geen uitschieters, geen gekke dingen, gewoon stevige, goede indierock zoals we dat al eeuwen gewend zijn van ze. 16. Mogwai – Mr. Beast Het 5e album van de krachtige post-rockers van Mogwai. Weer veel spanning, herrie, melodie en emotie. Even afwachten nog, maar vooralsnog lijkt dit hun sterkste plaat te zijn, vooral vanwege de goede balans tussen rustigere en stevigere nummers, wat op bijv Come on die young ver te zoeken was. 17. Girl Talk – Night ripper Een mix van meer dan 150 nummers. Van Nirvana via the Verve tot 50 cent en alles onder een goede beat en in een lekker tempo. Een collage voor wie 40 jaar pop in wil halen. 18. Guillemots – Through the Windowpane En dan het eerste langverwachte (?) eerste album. Niet zo geweldig als verwacht, maar na een paar tijdje ook weer niet zo tegenvallend. Een paar schitterende nummers met Sao Paolo als ultieme climax natuurlijk. 19. Smutfish – Through a slightly opened door Het nieuwe album van Smutfish is nog even wat intiemer, mooier en vooral intenser dan de Lawnmower Mind. De pijn van Melle, en vooral z’n stem, is door merg en been voelbaar. De beste alt.country band van Nederland ( sorry Gasoline-adepts en Yearlings-fans ) is nog beter geworden! 20. Caesar – Before my Band Explodes Om te vieren dat ze al 10 jaar de beste band van Nederland zijn een best-off compilatie met b-sides en unreleased (live) tracks. Goede gekozen tracks, en een erg goede cd die laat zien dat er nog bar weinig aan de stoelpoten gezaagd wordt… 21. Starlight Mints – Drowaton Catchy, vrolijk, melodieus en bovenal erg leuk! 22. Mojave 3 – Puzzles like you Catchy, vrolijk, melodieus en bovenal erg leuk! 23. Pipettes – We are the Pipettes Het antwoord op alle wereldproblematiek! Laat iedere wereldleider elke dag een kwartiertje naar the Pipettes luisteren en fluitend en vooral dansend komt er een einde aan ieder conflict! 24. Cut Chemist – The Audience’s Listening In het jaar dat DJ Shadow dood is verklaard, moet er een nieuwe koning opstaan. En in dit geval is kroonprins opgestaan. The Audience’s Listening staat vol goede beats, turntablelism en gelukkig weinig rap. 25. Johan – THX Johan en ik waren eens beste vrienden, maar in de afgelopen jaren zijn we uit elkaar gegroeid, zoals vrienden die elkaar jaren niet zien dat doen. Een hereniging is dan leuk, reunie, beetje bij praten etc.. maar zoals vroeger wordt het nooit weer. Je hebt beide nieuwe vrienden, nieuwe gewoontes en andere behoeftes. Ook al klinkt hij net zo als vroeger en nemen we op Lowlands afscheid met Here, de chemie is weg. Wat overblijft is een oppervlakkige vriendschap, en daar heb ik er al zoveel van… 26. Amy Millan – Honey for the Tombs Twee jaar terug met Stars een topalbum, vorig jaar met Broken Social Scene en dit jaar doet ze het alleen (nou ja, min of meer natuurlijk) en op de Alt.Country tour. Mooie melodieuze bleusy songs. Echt spannend wordt het eigenlijk nergens, maar dat hoort ook niet op zo’n album. 27. Band of Horses – Everything all the Time Indie-rock met country-tint van het Subpop label, én uit Seattle, dat klinkt net zo goed als dat het is. Niet overal even boeiend misschien (het tempo had wel iets omhoog gemogen) , maar een puik debuut! En alleen al het geniale The Funeral is een vermelding in deze lijst waard. 28. Spinto Band – Nice and Nicely Done Niet erg vernieuwend of verrassend, maar dat valt na 50 jaar popmuziek ook niet mee. Wel gewoon een erg fijne rockplaat, met goede wendingen, geluidjes en samenzang. 29. Someone Still Love You Boris Yeltsin – Broom Slap aftreksel van The Shins en Rogue Wave? Niet helemaal… Wel een vergelijkbaar genre, en inderdaad SSLYBY is bij lange na niet zo sterk als eerdergenoemden, toch is het een waardevolle aanvulling aan de collectie. De sound is wat meer lofi, iets meer sixties en daardoor toch lekker charmant. Puik debuut, als je die van The Shins en Rogue Wave vergeet. 30. Mates of State – Bring it Back Deze kon alleen maar tegenvallen en dat deed ‘tie dan ook. Na 2 meesterlijke platen vol meligheid, sterke melodieën en heerlijke samenzang, moet de tegenvallende plaat een keer komen en dit jaar was het zover. Natuurlijk is het gewoon een erg goede plaat, maar een band die één van de 20 mooiste albums ooit heeft voortgebracht verwacht je altijd net wat meer, en dan kun je wel eens bedrogen uitkomen. 31. Thermals – The Body, the Blood, the Reverse Schoppen tegen geloof, gelovigen en God is makkelijk, maar kan ook erg vermakelijk zijn. En de vuige punkrock van the Thermals is dat sowieso al. De magie en de hype van het debuut zijn ondertussen allang verdwenen, maar de formule staat als een huis dat op een rots is gebouwd… 32. My Morning Jacket – Okonokos Na een paar nummers dacht ik: dit is de Kicking Television van dit jaar. Schitterende liveregistratie van een band die in topvorm is. Toch mogen de mannen van My Morning Jacket de veters van Jeff Tweedy & co nog niet strikken. De cd’s razen in zo’n tempo door dat je af en toe gewoon een pauze in moet lasten. Een paar downtempo nummers waren een must geweest, maar ze blijven maar doordraven. Geweldige plaat, maar iets te veel van het goede. De versie van Wonderful Man gaat trouwens de analen in, wát een nummer is dat toch. 33. Zutons – Tyred of Hanging around De altijd moeilijke tweede, zeker als je als band zoveel over je heen krijgt als the Zutons, met the Coral natuurlijk dé verlossers van Liverpool kan de druk huizenhoog oplopen. Maar het is ze aardig gelukt om een sterk vervolg neer te zetten. Niet zo schokkend meer als het debuut natuurlijk, maar weer een frisse, nieuwe oude plaat. Het meezingen van Abi was overigens een gouden greep, gouden keeltje! 34. Yop – A Ltd. Lion Pup Wat is internet toch een prachtig medium. Iemand gooit z’n album online, een ander 300km verder op download ‘m zonder dat er een platenmaatschappij, detailhandelaar of groothandelaar er een cent aan verdiend heeft. A Ltd. Lion Pup is een knip en knutselplaat vol klein lofi geknooi. Niet alles is uiteraard even sterk, maar voor wie van John Wayne Shot Me achtige pop houdt een must! 35. Golden Smog – Antoher Fine Day De combi van Wilco en Jayhawks klinkt te mooi om waar te zijn en dat blijkt het ook keer op keer weer te zijn. De plaat is weer té grillig en té onconstant. Er staan briljante nummers op, maar daartegenover staan ook weer mislukte experimenten en flauwe voorspelbare nummers. Eens te meer blijkt dat té veel talent in een band ook niet werkt. 36. Loose Fur – Born in the USA Nog een sideproject van Jeff Tweedy. Deze is wel constant en gemiddeld doet ‘tie niet onder t.o.v. Another Fine Day. Maar deze Rock ’n Roll plaat mist de geweldige uitschieters die Tweedy op Another Fine Day wel maakte. 37. Cat Power – The Greatest Weer een erg sterke plaat van singer songwritster Chan Marshall. En nóg beter dan de vorige eigenlijk. Ze doet wat ze het beste kan, mooie rustige nummers schrijven. Weinig poespas, maar o zo mooi. 38. Bellwether - The Sitting Nettles Alweer een wonderschone lofi alt country plaat van Bellwether. Even pakkend en melodieus als z’n voorgangers, weer een topper derhalve. 39. Admiral Freebee - Wild Dreams of new beginings Weer een mooie catchy plaat van onze Vlaamsche vrind. En tsja, wie koningin Emmylou uitnodigt heeft sowieso al een parel op z’n album staan, coming of the Knight in dit geval. 40. Isobel Campbell & Mark Lanegan - Ballad of broken Seas Of The Beauty & The Beast. Breekbare Belle & Sebastian zangeres met één van de Godfathers van de grunge, kan dat goed gaan? JA! De 2 klinken schitterend samen, de grofkorrelige rokersstem van Mark en Isobel zachte fluisterpopstem doen het heerlijk op de intieme popnummers van Isobel. Erg orgineel en leuke combinatie! 41. Destroyer – Destroyers Rubie Erg sterke indierock van Dan Bejar ( ook van de supergroep New Pornographers ) Wat meer randjes dan z’n grote band, maar door de rijke arrangementen doet Rubies nauwelijks onder voor platen als Twin Cinema. 42. Sonic Youth – Rather Ripped Is dit wel Sonic Youth? Waar zijn de experimenten? Waar is de gekte? Als we niet beter zouden weten lijkt wel of ze mee willen liften op de New Wave hype van de afgelopen jaren. Simpele recht-toe-rechtaan rocknummers zonder opsmuk. Zonde natuurlijk. 43. TV On the Radio – Return to Cookie Mountain. Toen ik het debuut 2 jaar terug op de recensies gekocht had dacht ik even flink beet te zijn genomen. De plaat ging een week de kast in en ik dacht de grootste miskoop van het jaar gedaan te hebben. Toen de plaat er even later weer uitkwam, bleek de freaky jazzy indierock helemaal zo gek nog niet. laten groeien dus! Voor het tweede album gold hetzelfde, want ook deze is weer even verfrissend als vreemd. 44. Mono – You are there De Japanners die door middel van hun postrock de atoombommen voort willen doen leven doen het weer. Spanningsbogen en schitterende noise. Voor de stiltes moeten ze toch even bij Efrim & co vragen hoe het echt moet, maar als de versterker losgaat is het ook echt raak! 45. Fiery Furnaces – Bitter Tea Het 213e album in 4 jaar van dit hyperactieve indie-duo. Na het vreemde maar leerzame uitstapje met oma vorig jaar, weer een écht muziekalbum. Duidelijk een mix van de laatste 2 a 3 albums. Toch blijft het jammer dat hun vorig jaar uitgegeven EP het beste album tot nu is. 46. Caroline – Murmurs Quircky CocoRosie-achtige pop. Soms erg goed, soms slaapverwekkend, maar in ieder geval erg interessant en orgineel! 47. Six Organs of Admittance – The Sun Awakens Ondertussen gebombadeerd tot freakfolk. A la, geef het beest een naampje; het blijft mooie pretentieuze rustige experimentele rock. 48. Neil Young – Living With War Mosterd na de maaltijd qua thema natuurlijk. De anti-Irak lobby is al een tijdje gaan liggen en het leven gaat alweer gewoon door. Wat overblijft is weer eens een sterke NY-plaat, niet meer van het niveau van weleer, maar wel sterker dan Prairie Wind. Op die leeftijd en met die staat van dienst hoeft ook niet alles zo geniaal meer te zijn. 49. Lambchop – Damaged Mooie intieme nummers met diepe, mooie poëzie als houvast. Het zoveelste mooie americana-indierock album van Lambchop is nergens geniaal of opvallend, maar gewoon over de hele linie goed. 50. The Elected – Sun, sun, sun De tweede plaat van voormalig Rilo Kiley-leden is erg vermakelijk. Goede songs, ietwat lofi, soms kort, soms ontspoort het iets en wordt het krachtiger. Dat Jenny niet de drijvende kracht was achter Rilo Kiley blijkt helaas wel uit het feit dat zij pas op de 56e plaats op deze lijst terecht kwam met haar solo-album. Nota bene: Door het vroege verschijnen van jaarlijstjes ( ik weet het Grobbel ) heeft Tom Waits geen eerlijke kans gehad. Deze bevalt zeer zeker, maar voor een notering was meer tijd nodig. [ Bericht 0% gewijzigd door pfaf op 16-12-2006 10:29:11 ] | |
ranja | zaterdag 9 december 2006 @ 11:47 |
Jee. 50 platen en slechts 1 die bij bij in de top 10 staat. Ben bovendien door je beschrijvingen ook niet overtuigd dat ik naar jou albums van het jaar op zoek moet Maar dat zal andersom ook wel zijn Overigens, wie bedoel je met Efrim & Co? Ik vond Mono juist erg sterk in de verschillen stilte/hard, in elk geval toen ik ze live zag op Metropolis en ook op de 2 albums die ik van ze heb. Als je dat dan vergelijkt met bands die ik later heb gezien en ook post-rock heten te zijn... | |
pfaf | zaterdag 9 december 2006 @ 11:51 |
quote:Inderdaad. Het is overigens een aardig country-getinte lijst geworden inderdaad. Maar ik ben benieuwd naar jouw lijst. Blues Brother Castro heeft het bij mij net niet gehaald... quote:Godspeed You Black Emperor en A Silver Mt Zion. Met name de laatste is zonder een toon nog prachtig. De sprongen tussen stil en hard zijn wel de kwaliteit van Mono inderdaad, en de spanning loopt in die stukken ook wel op. Toch zou ik willen dat ze wat spannender waren tijdens de rustige stukken | |
ranja | zaterdag 9 december 2006 @ 11:57 |
quote:Ah, die herken ik uit de individuele top 100 album lijsten. Vroeg me al af wat dat voor iets was en waarom het door zoveel mensen (niet genoeg trouwens) genoemd werd | |
pfaf | zaterdag 9 december 2006 @ 12:00 |
quote:Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra & Tra-La-La Band | |
-Dries- | zaterdag 9 december 2006 @ 12:12 |
TVP, mijn lijst zal zeer zeker binnenkort komen. | |
methodmich | zaterdag 9 december 2006 @ 12:18 |
Leuk pfaf! Mijn lijstje gaat aan het begin van de kerstvakantie volgen, dus ongeveer 23 december. We gaan er 9 dubbelen, omdat ik de EP van Guillemots niet meetel. Anders 10. | |
nipeng | zaterdag 9 december 2006 @ 13:12 |
Mijn lijstje volgt einde december. Er blijven maar goede platen uitkomen dit jaar. | |
cafca | zaterdag 9 december 2006 @ 20:24 |
Ook al in dat ander topic gepost, maar hier nogmaals: 1. Robyn Hitchcock & the Venus 3 - Olé Tarantula 2. Scott Matthews - Passing Stranger 3. Go-betweens - That striped sunlight sound 4. Travel by sea - Shadows rise 5. Neko Case-Fox confessor brings the flood 6. Darren Hayman - Table for one 7. Bonnie 'Prince' Billy - The letting go 8. Grant Lee Phillips - Nineteeneighties 9. Belle & Sebastian - The life pursuit 10.Secret Machines - Ten silver drops 11.Camera Obscura - Let’s Get Out Of This Country 12.Flaming lips - At war with the mystics 13.Isobel Campbell & Mark Lanegan - Ballad of broken seas 14.I'm from Barcelona - Let me introduce my friends 15.Peter Bjorn & John - Writer's block | |
DrDentz | zaterdag 9 december 2006 @ 20:38 |
Prince's 3121 is m'n favo album dit jaar. Met als favoriete nummers: Lolita, Love, Fury en het minimalistische Black Sweat. En een bluesy Satisfied gaat er ook in als verse koek natuurlijk.. | |
Blauwevla | zaterdag 9 december 2006 @ 21:13 |
Cannata - Mysterium Magnum Russ Ballard - Book of Love Slamer - Nowhere Land Zeno - Runway to the Gods | |
Z | zaterdag 9 december 2006 @ 22:16 |
quote:Mijne ook. | |
peaceman | zondag 10 december 2006 @ 21:18 |
Het plan is dat ik ook nog een lijst maak, maar door de wel bekende oorzaak, weet ik dat niet zeker. Single-top 100 moet ik namelijk ook nog inleveren. Zowel bij Cafca als Pfaf staan in elk geval albums die in mijn top ? voor zullen komen. | |
-Dries- | zondag 10 december 2006 @ 23:05 |
Waarom staat de nieuwe van de Handsome Familiy trouwens niet in jouw lijst pfaf? Tis straight up your alley (alt. country) en komt zeker voor in mijn top 5. | |
Beregd | maandag 11 december 2006 @ 06:59 |
quote:Mooie lijs. Maar vreemd dat M. Ward er niet tussen staat. Volgens mij (en volgens de Belgische muziekpers ook) de americanaplaat van het jaar. Je nummer één heb ik ook in mijn bezit maar heeft me nog steeds niet echt kunnen boeien. Ik post binnenkort eens mijn bescheiden lijstje. | |
Tom_Tom- | maandag 11 december 2006 @ 09:44 |
1. Muse - Black Holes and Revelations 2006 was echt het jaar van Muse voor mij. Toen Black Holes in juni lekte was ik al meteen onder de indruk van het album, maar hoe meer ik er naar luisterde, hoe beter het werd. Niet zozeer Grootser dan Absolution, maar zeker wel beter. Door de toevoeging van wat Western invloeden (Knights of Cydonia en City of Delusion bijvoorbeeld) heeft Muse definitief een andere weg ingeslagen. Natuurlijk blijft de bombast en hysterie (Take a Bow, Invincible), maar op een andere manier. Deze vernieuwing is in mijn ogen/oren een zeer positieve ontwikkeling en daarom is het mijn favoriete album van het jaar. 2. The Veils - Nux Vomica Een comeback die ik nooit meer had verwacht (naast All Saints, uiteraard), maar er gelukkig wel kwam. The Veils' debuut The Runaway Found heb ik al een tijdje in mijn bezit, maar was ik haast vergeten. Het heeft na hun optreden op Lowlands echter weer m'n aandacht gekregen. Nux Vomica is een prachtig album, wat Finn Andrews naar mijn mening meer recht doet dan het debuut. De bezieling spat er van alle kanten vanaf, en als je nummers als Jesus for the Jugular en Not Yet schrijft verdien je het gewoon hoog in de eindlijstjes te eindigen. Bij deze. 3. Jenny Lewis with the Watson Twins - Rabbit Fur Coat En soms duurt het even voor een kwartje valt. Nadat ik vorig jaar Rilo Kiley leerde kennen viel dit countryachtige album een beetje rauw op m'n dak. Maar soms duurt het gewoon even voordat je iets echt leert waarderen. Rabbit Fur Coat laat je meeklappen (The Big Guns), meezingen (Rise Up With Fists) en stiekem glimlachen (Rabbit Fur Coat). Als klap op de vuurpijl doet ze ook nog een duet met Benjamin Gibbard, M. Ward én Conor Oberst. Gewoonweg een verschrikkelijk prachtig album. Het is nu wachten op de nieuwe Rilo Kiley... 4. Yeah Yeah Yeahs - Show Your Bones Karen O. is cool. Dat stond al vast en is met Show Your Bones nog eens bevestigd. Ze schreeuwt, ze tiert, ze fluistert, ze doet het allemaal. Van Gold Lion tot en met Turn Into, de YYYs bewijzen meer te zijn dan het garagebandje van Fever To Tell. De videoclip voor Cheated Heart is tevens een van de leukste van het afgelopen jaar. 5. The Dresden Dolls - Yes, Virginia Geen moeilijke tweede voor de Dresden Dolls. Alhoewel ik hun naamloze debuut over het geheel toch iets beter vond, heeft Yes, Virginia zeker ook een boel sterke punten. Van de opener Sex Changes, over transseksualteit tot het afsluitende trio Mandy Goes To Med School - Me & The Minibar - Sing, het gaat van goed naar beter naar best. Toch jammer dat hun enige optreden in Nederland dit jaar op het hoofdpodium van Pinkpop was... 6. Joan as Police Woman - Real Life Als je de ex van Jeff Buckley bent en samengewerkt hebt met Rufus Wainwright en Antony and the Johnsons, dan kun je weinig slecht doen bij mij. En dat deed Joan dan ook niet. Haar album stroomt over van de prachtige nummers, met Anyone voor mij als hoogtepunt. Dat in combinatie met haar ontwapenende persoonlijkheid en liveoptredens maken Real Life het beste debuut van het jaar. 7. Regina Spektor - Begin To Hope Regina viel voor mij altijd in de categorie 'leuk, maar ik luister er niet veel naar'. Met Begin To Hope veranderde dit drastisch. Ik weet niet zozeer of het haar beste album is, maar het heeft zeker m'n aandacht getrokken. Het begon met Fidelity, ook al met zo'n hele leuke clip. Momenteel zijn Après Moi en Field Below m'n favoriete nummers, maar dat wil nog wel eens veranderen. 8. The Pipettes - We Are The Pipettes Op Koninginnedag stonden ze daar ineens op het London Calling podium. Uit het niets drie bestipte meisjes met kittige danspasjes en vrolijke liedjes. Toen het album in de zomer uitkwam was ik weer meteen in een vrolijke bui, maar ook een beetje bang voor een korte houdbaarheidsdatum. Dat blijkt behoorlijk mee te vallen, nog steeds pull ik graag shapes en wijs ik met m'n vinger als Your Kisses Are Wasted On Me voorbij komt. Vrolijk, leuk, goed en voor mij volkomen onverwacht. 9. The Long Blondes - Someone To Drive You Home Net als de Arctic Monkeys komen The Long Blondes uit Sheffield, maar deze brunettes zijn een stuk leuker, een stuk minder vervelend en gelukkig ook niet zo'n enorme hype. Once And Never Again, Weekend Without Makeup, Lust In The Movies, The Long Blondes doen alles even nonchalant en charmant. Live zijn ze tussen London Calling 1 en Paradiso vorige week ook een stuk beter geworden. 10. Belle & Sebastian - The Life Pursuit Een album dat ik eigenlijk alweer een beetje vergeten was, maar wat, terugkijkend, toch zeker niet in m'n top 10 mag ontbreken. Het is misschien wel m'n favoriete Belle & Sebastian album, vooral door de wat meer uptempo nummers als Funny Little Frog en To Be Myself Completely. 11. Cansei de Ser Sexy - CSS Brazilië is dus toch niet alleen maar samba en carnaval. CSS beperkt zich niet tot een genre, maar gooit alles op een grote hoop en maakt er een eigen geluid van. Niet alle nummers zijn even goed (zo snap ik niet waarom Meeting Paris Hilton zo populair is), maar daar staan dan weer Patins, This Month Day 10 en Let's Make Love tegenover. Live is het ook een groot feest. 12. Goose - Bring It On Goose is ook zo'n band die ik op het eerste gehoor nooit zo bijzonder vond, maar ik gaandeweg steeds beter ben gaan vinden. Volgend jaar staan ze waarschijnlijk op ieder festival, en ik heb er nu al zin in. 13. Dirty Pretty Things - Waterloo To Anywhere The Libertines hebben me nooit weten te boeien en Babyshambles bleken achteraf ook niet zo bijzonder te zijn. Dan doet Carl Barât het solo toch een stuk beter. Leuke nummers en bovendien een album wat ik na een half jaar nog steeds graag aanzet. 14. Be Your Own PET - Be Your Own PET Kort maar krachtig en vooral heftig. Zo'n klein, lief, schattig meisje als Jamina Pearl kan een boel herrie maken. En bovendien maakt ze heel erg leuke herrie. Het optreden op Lowlands was ook memorabel, al was het maar omdat ze in 20 minuten het podium, de tent én elkaar afbraken. 15. Scissor Sisters - Ta-Dah! Voor de Scissor Sisters is het leven een groot feest, wat ze bewezen op Lowlands. Al haalt Ta-Dah! het in mijn ogen niet bij het debuutalbum, toch staan er een paar geweldige nummers op die het zeker de moeite waard om het album te luisteren en in april naar de HMH te gaan. 16. Beirut - Gulag Orkestar Ik vind het erg moeilijk om Beirut te omschrijven, dus ik ga maar geen poging wagen. Gulag Orkestar is gewoon een prachtig album. 17. Nouvelle Vague - Bande A Part De soundtrack van de zomer (samen met nummer 19). Erg zomers en leuk om bekende en minder bekende new wave nummers eens op een geheel andere manier te horen. Vooral Don't Go en Ever Fallen In Love springen er voor mij bovenuit. Laat het maar weer snel warm worden! 18. PJ Harvey - The Peel Sessions Ik weet niet wat het is, maar er is iets met dit album. Het is rauw en PJ klinkt op haar best. Een meer dan fijn tussendoortje, waardoor ik nog benieuwder ben naar haar volgende album én PJ nu helemaal graag een keer live wil gaan zien. 19. Lily Allen - Alright, Still Alright, Still roept zomergevoelens bij me op. Smile, LDN, Alfie, het is allemaal weer eens wat anders. Hoera voor brutale meisjes! 20. Charlotte Gainsbourg - 5:55 Air heeft me na Moon Safari nooit meer echt kunnen boeien, dus het album van Charlotte Gainsbourg was meer dan welkom. Een fluisterende, Franse madam met lome nummers. Perfect voor de zondagochtend, helemaal in orde. 21. The Elected - Sun, Sun, Sun Blake Sennett heeft ook niet stil gezeten dit jaar. Alhoewel het eerste album van The Elected compleet aan me voorbij is gegaan, heeft Sun, Sun, Sun m'n aandacht wel weten te trekken. Niet zoals Jenny Lewis' solodingen dat deden, maar toch. 22. Amy Winehouse - Back To Black Waar in rehab gaan wel niet goed voor is. Een van de leukste nummers van het jaar, namelijk. Ook de rest van het album is weer erg fijn, vooral het titelnummer en Tears Dry On Their Own. 23. The Knife - Silent Shout Twee rare snuiters zijn het, van The Knife. Ik kan de muziek dan ook zeker niet elk moment van de dag of week aan, maar zo afentoe is het allemaal wel heel erg fijn. 24. Morrissey - Ringleader of the Tormentors Eigenlijk jammer dat ik dit album niet zoveel heb gedraaid, maar het verdient toch zeker wel een plaats in m'n top 25. Morrissey is natuurlijk altijd fijn en er staan een paar geweldige nummers op dit album. 25. Frida Hyvonen - Until Death Comes Het album schommelt een beetje qua kwaliteit, maar enkele positieve uitschieters (You Never Get Me Right, Come Another Night) bevallen zo goed dat Frida m'n hekkensluiter wordt. Ben erg benieuwd wat ze in de toekomst gaat doen. | |
dwerg | maandag 11 december 2006 @ 09:46 |
quote:Prairie Wind. | |
pfaf | maandag 11 december 2006 @ 10:02 |
quote:Auw, inderdaad. Zo vaak heb ik 'm nog in de cd-speler. | |
pfaf | maandag 11 december 2006 @ 10:03 |
quote:Hmm, helemaal langs me heengegaan. Zal 'm zsm eens aan een keuring onderwerpen. quote:Mja, heeft het gewoon niet gehaald. Heb 'm een tijdje digitaal in m'n 'bezit' gehad, maar is er eigenlijk al vrij vlot weer afgegaan. | |
_dirkjan_ | maandag 11 december 2006 @ 11:31 |
10. Bob Dylan - Modern Times 9. Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not 8. The Killers - Sam's Town 7. Red Hot Chili Peppers - Stadium Arcadium 6. Belle & Sebastian - The Life Pursuit 5. Eels - With Strings -Live at town Hall 4. The Beatles - Love 3. Josh Ritter - The Animal Years 2. Rocky Votolato - Makers 1. The Decemberists - The Crane Wife ook erg goed: - Lily Allen - Allright, Still - R.E.M. - And I Feel Fine... (IRS compilatie) - Gnarls Barkley - St. Elsewhere - David Gilmour - On An Island - Midlake - The Trials Of Van Occupanther - Bruce Springsteen - We Shall Overcome: The Seeger Sessions - Clap Your Hands Say Yeah - Clap Your Hands Say Yeah - Damien Rice - 9 - The Kooks - Inside In/Inside Out - The Raconteurs - Broken Boy Soldiers - Snow Patrol - Eyes Open - Muse - Black Holes & Revelations [ Bericht 35% gewijzigd door _dirkjan_ op 11-12-2006 11:40:37 ] | |
-Dries- | maandag 11 december 2006 @ 13:22 |
quote:Jouw nummer 2 | |
spacemangraig | maandag 11 december 2006 @ 13:44 |
mijn Thom Yorke - the Eraser TV on the radio - Return to cookie mountain Yo la tengo - I'm not afraid of you.. Sonic youth - Rather ripped Peter bjorn and john - Writers block ja ik heb ook dit jaar weer voornamelijk oude muziek geluisterd. | |
methodmich | maandag 11 december 2006 @ 18:45 |
Ook een leuke lijst van de man die nooit verdwaalt. Op jouw top 25 dubbelen wij er 5. | |
-Dries- | maandag 11 december 2006 @ 18:52 |
quote:Waarom heb je de nieuwe (nouja.. nieuwe?) Bright Eyes niet in je lijst? (kijkend naar je avatar) | |
Beregd | maandag 11 december 2006 @ 20:26 |
1.M Ward - post-war 1. Ray lamontagne - till the sun turns black 1. Bob Dylan - modern times 1. Josh ritter - the animal years 1. Cat power - the greatest 6. Belle and sebastian - the life pursuit 7. Regina spektor - begin to hope 8. Lambchop - damaged 9. yo la tengo - pass the hatchet I think I'm goodkind 10. oh no! oh my! - oh no! oh my! 11. the fiery furnaces - bitter tea 12. rocky votolato - makers 13. bright eyes - noise floor 14. the raconteurs - broken boy soldiers 15. Band of horses - everything all the time 16. Damien jurado - now that I'm in your shadow 17. Peter, bjorn and john - writer's block 18. Destroyer - destroyer's rubies 19. jenny lewis and the watson twins - rabit fur coat 20. Loose fur - born again in the USA 21. mogwai - mister beast Een top vijf van singer-songwriters, en ze hadden allemaal op één kunnen terechtkomen! Maar goed, belangrijker is deze lijst. Ik ben een man van nummers en niet van platen. Om twee redenen, ten eerste ben ik te arm om veel palten te kopen, ten tweede bestudeer ik muziek grondig, en dat gaat beter met nummers dan met platen, die duren te lang. 1. the fiery furnaces - benton harbour blues Nooit gedacht dat met elektronica en een gezonde portie minimalisme een prachtig droevig epos in elkaar kon gestopt worden. De meest betoverende song van het jaar! En dat een goeie zeven minuten lang 2. semifinalists - you said I wanted to tell you still, i probably never will 3. Jackie green - love sing 2:00 a.m. staat ondertussen opd rie in mijn last.fm lijst, achter twee andere liefdesliedjes. Dat heeft natuurlijk iets met mijn persoonlijk geluk te maken in 2006. 4. danielson - did I step on your trumpet? De hele plaat was een teleurstelling, maar dit nummer blijft geniaal. Keivrolijk nummer met knotsgekke tekst. 5. obvious dolphin - let's make that mistake obscuur nummer, ik ben er nog steeds niet uit wat het juist is voor iets. Maar het beklijft me zodanig dat ik er maar naar blijf luisteren. 6. Karling abbeygate - just love me one more time Iemand die nog met recht en rede cowboylaarzen mag dragen. Zo'n prachtige countrystem, maakt van de meest kitcherige country een meesterwerk. 7. Nina nastasia - our day trip mooi hoor! respect voor deze dame! 8. Rocky Votolato - she was only in it for the rain met dank aan XL 9. yo la tengo - pass the hatchet, i think I'm goodkind Het getuigt van grote lef om je plaat met zo'n nummer te beginnen. Tien minuten naar prog rock neigende gitaarmuziek. 10. bright eyes - devil town prachtige cover! heb ik uren na elkaar gespeeld 11. ray lamontagne - lesson learned Zoveel ingehouden woede laten doorklinken in je muziek, prachtig. Wat een stem, wat een muziek. 12. Josh ritter - thin blue flame 13. Tobias froberg - when the night turns cold 14. rural savage - everybody's oscar wilde when they're writing on a toilet door 15. Joanna newsom- cosmia 16. I'm from barcelona - the painter 17. Orilla Opry - silent films 18. okkervil river - the president's dead 19. grizzly bear - on a neck, on a spit 20. regina spektor - on the radio 21. brandtson - nobody dances anymore 22. casiostone for the painfully alone - young shields 23. the boy least likely to - faith | |
MarsX | maandag 11 december 2006 @ 21:13 |
-Alamo Race Track - Black Cat John Brown: Het Nederlandse album van dit jaar, erg catcy liedjes. Lekkere sweer, goed album. -The Automatic - Not Accepted Anywhere: Britpop met een vleugje screamo (mwah, wel een ietjepietje), wederom catchy deuntjes en lyrics. -Wolfmother - Wolfmother: Super lekkere, rock alla, led zeppelin en black sabath -Soulfly - Dark Ages: Ja, ik heb een zwak voor Soulfly en wederom een knallend album ! -Drumcorps - Grist: Aaron Spectre die metal (hardcore) liedjes mixt met vette breakcore, het beukt lekker ! -Be your own PET - Be your own PET: Och kijk maar naar het stukje van Tom_Tom- -Diecast - Internal Revolution: De drummer verbaast me weer hoe snel hij kan dubbelbasse en toch een vette hardcore/metalcore beat kan neerzetten. -Tool - 10.000 Days: Tool is natuurlijk 1 van de meesters in de prog, ook weer met dit album -Textures - Drawing Circles: Nederlandse trots, math metal, metalcore, vleugje death en super strak allemaal ! -Nueva Etica - Inquebrantable: Lekkere sweer (word je lekker energiek van), en een keer een ander taaltje dan Engels -Drop Dead, Gorgeous - In Vogue: Screamo !!!!!!!! Waaaaaaaaah -The Upsessions - The New Heavyweight Champion: Nederlandse Reggea, lekkere debuut cd, lay back..... -Sworn Enemy - The Beginning Of The End: Echte mannen metalcore -Ślepcy - We are the Newest Battle Models: Vooral de eerste paar nummers zijn zwaar relax, daarna word het wat minder met hier en daar een opgefokte beat, maar overal goede jungle/breakcore plaat -Sikth - Death Of A Dead Day: Math Metal, iets minder dan hun vorige cd, maar ik verbaasde me weer van de goede opbouw van de nummers. -Red Hot Chili Peppers - Stadium Arcadium: Heerlijke funky nummers, en nog 2 cd's ! ook -Raunchy - Death Pop Romance: Raunchy ramt er weer op los, daar gaan me boxxen..... -Raised Fist - Sound of the Republic: Weer een steengoed album van Raised Fist -Converge - No Heroes: Goede zang, goede muziek, goede snelheid, als een trein dus. -The Legion - Revocation: Het tweede voledige album van the legion, weer een goede duistere sweer met sterke death metal -Eluveitie - Spirit: Terrug naar de middeleeuwen maar dan wel met snerpende gitaren, yeah rock on !! -Dresden Dolls - Yes, Virginia: Zie wederom Tom_Tom- -Danko Jones - Sleep is the Enemy: Geniale rock, sterk live, leuke teksten. -About - Bongo: Nederlans mannetje, electronische muziek met een gitaar, leuk... [ Bericht 1% gewijzigd door MarsX op 12-12-2006 16:54:38 ] | |
-Dries- | maandag 11 december 2006 @ 21:51 |
Netjes, placebeau, veel platen die zeker in mijn lijstje gaan komen. | |
Numbie | maandag 11 december 2006 @ 22:19 |
Ok, hier gaan we dan. Na vele afwegingen ben ik tot de volgende lijst gekomen: 1. Continuum - John Mayer Keek er al jaren naar uit. En Mayer maakt de verwachtingen zonder meer waar. Ben benieuwd wat hij ons in de toekomst nog gaat voorschotelen... Toptracks: Stop This Train, Dreaming With A Broken Heart en Slow Dancing In A Burning Room. 2. Under The Iron Sea - Keane Eens in de zoveel tijd kom je van die platen tegen die je gewoon wel moet afluisteren. Één waar haast geen skipnummers op staan. Eerst was ik totaal geen fan van deze band, maar dit album is zonder meer een hele grote stap vooruit. Toptracks: Atlantic, A Bad Dream. 3. Undiscovered - James Morrison Wat een vocaal talent deze jongen. Als hij nou nog een paar akkoordjes extra leert spelen op de gitaar, zou hij nog wel eens een heel eind kunnen komen. Toptracks: The Pieces Don't Fit Anymore, Call The Police. 4. The Avalanche - Sufjan Stevens Wat nou outtakes en extra's van Illinois? Gewoon een keigoed nieuw album als je het mij vraagt. Toptracks: The Avalanche, The Henny Bugg Band, en Dear Mr. Supercomputer. 5. Passing Stranger - Scott Matthews Godzijdank stond hij in het voorprogramma van Mayer afgelopen oktober, anders had ik'm nooit ontdekt waarschijnlijk. Heerlijke dromerige muziek voor op een doordeweekse avond. Toptracks: Elusive, Fool's Fooling Himself, en Eyes Wider Than Before. 6. Light Grenades - Incubus De nieuwe incubus. Nog geen twee weken oud, maar absoluut weer een heerlijke rockplaat om lekker uit je dak op te gaan. Toptracks: Dig, Paper Shoes. 7. Corinne Bailey Rae - Corinne Bailey Rae Gewoon een lekkere zondagplaat. Niets mis mee, maar ook niet echt nieuw. Toptracks: Call Me When You Get This, Trouble Sleeping. 8. These Streets - Paolo Nutini Als je je nog afvraagt hoe Rod Stewart moet hebben geklonken toen hij 19 was, dan zou je deze plaat eens moeten opzetten. Simpele maar oh zo degelijke en fijne nummers. Toptracks: Last Request, New Shoes. 9. Ray LaMontagne - Till The Sun Turns Black Mooie plaat, maar klinkt nogal eenzijdig na een poosje. Toptracks: Be Here Now, Three More Days. 10. Skin and Bones - Foo Fighters Beste live-plaat van dit jaar. Tsja, de Foo Fighters. Wat valt er eigenlijk nog over te zeggen? Ze staan al jaren garant voor lekker rock met een poppy randje. Toptracks: Skin And Bones, Walking After You. Vanaf hier wordt het pretty random eigenlijk, maar heb ze nog maar ff onder elkaar gezet: 11. We Don't Need To Whisper - Angels and Airwaves Voor als je een pestdag hebt, en ff toe bent aan wat hards en 'emo'tioneels Ja, zo gladgeproduceerd als maar wat, en je moet tegen z'n stem kunnen, maar stiekem best lekkere plaatjes. Toptracks: Do It For Me Now, The War. 12. Supply and Demand - Amos Lee Nog zo'n lekker zondagplaat. Vond z'n debuut desondanks toch beter klinken. Toptracks: Night Train,Southern Girl. 13. Supersunnyspeedgraphic - Ben Folds Een duidelijk geval van te veel onzin. Maar toch wel leuk ook als je ervoor in de stemming bent. Toptracks: Still, There's Always Someone Cooler Than You. 14. The Crane Wife - The Decemberists Alleraardigste plaat, maar te ruw voor mij bij tijd en wijlen. Toptracks: O Valencia!, Summersong. 15. Magnetic Fields - Iain Archer Prima follow-up van Flood The Tanks. Archer heeft echter nog wel veel te leren, hij kan me nog niet een album lang boeien Toptracks: When It Kicks In, Soleil. Meest Belovende Act James Morrison komt er wel. Daar maak ik me geen zorgen om; echter hoop ik dat Scott Matthews meer mensen zal weten te overtuigen van zijn talent. James heeft een kei van een stem, maar Scott heeft de schitterende melodielijnen, harmonieën en teksten in zijn nummers... Grootste Teleurstelling Die nieuwe van The Killers kon me echt niet boeien. Singles Bones en When We We're Young gaan nog, maar de rest klinkt als eenhansworst... Erg jammer. Ook zeker in de gaten houden Get Cape. Wear Cape. Fly. brachten dit jaar hun gelijknamige album uit. Klinkt zeker niet slecht, zanger heeft nog wel een aantal lesjes nodig hier en daar, maar muzikaal gezien zeker interessant. Eervolle vermelding Voor Sufjan Stevens voor de meest innovatieve kerstcd in jaren En daar laat ik het bij voorlopig | |
ranja | maandag 11 december 2006 @ 23:07 |
Hm, volgorde ben ik nog niet helemaal zeker van, maar zoiets wordt het. Er staan alleen albums in die ik gekocht heb, dus bv The Rifles ontbreken terwijl die misschien wel in de top 15 horen. 1 The Pipettes - We Are the Pipettes Girlgroups zoals het in de jaren 60 bedoeld werd eindelijk de 21e eeuw in. 2 Blues Brother Castro - Fun Nieuw Nederlands trots, al weten daar nog maar weinig van helaas. Het klinkt nog steeds als The Pixies maar daar is niks mis mee. 3 The Oohlas - Best Stop Pop Debuut van een trio (1v,2m) dat goed naar Breeders heeft geluisterd. De zangeres van ca. 75% van de cd klinkt zelfs als Kim Deal, een nummer of 3 hadden ook niet misstaan op een album als Last Splash. Op andere nummers laten ze wel meer een eigen geluid horen. 4 The Ettes - Shake the Dust Debuut van een trio (2v,1m) dat klinkt alsof ze de garage niet zijn uitgeweest om het op te nemen. Zoals rock'n'roll bedoeld is dus. Van het Sympathy for the Record Industry label. 5 Zoppo - Don't Trust Scarred Survivors Nederlands andere trots, op het Transformed Dreams label. Lekkere dwarse indie rock. 6 Tanya Donelly - This Hungry Life Live opgenomen in 2 dagen voor een publiek. Dat hoor je er bijna niet aan. Haar stijl is wel veranderd, dit gaat meer richting americana. Toch erg goed. 7 The Victorian English Gentlemens Club - The Victorian English Gentlemens Club Debuut album van een trio (1m,2v, mannelijke leadzang) dat een beetje een kruising is tussen de huidige new-new wave stijl en rauwere rammelpunk. Erg fijn. 8 Juliette & The Licks - Four on the Floor 2e volledige album, en een stuk beter dan hun eerste. Dit rockt en rollt, helemaal zoals je Juliette ook op het podium kent. 9 Persil - Comfort Noise Nog een Nederlands trots, ook van Transformed Dreams. Hun 2e album klinkt een stuk beter geproduceerd, wat wel belangrijk is voor hun stijl (met een hoop electronica) maar ook weer net zulke goede, zo niet betere, liedjes. 10 The Rogers Sisters - The Invisible Deck Misschien wel het lastigst te beoordelen album van deze lijst. Klnkt erg lekker maar wat voor stijl het nou echt is... beetje van alles wat. 11 Asobi Seksu - Citrus Lekker noise/shoegaze, je moet alleen tegen het stemgeluid van de Japanse zangeres kunnen. Daar heb ik geen probleem mee. 12 Charlotte Gainsbourg - 5:55 Dochter van een icoon, komt eindelijk weer eens met een album. En wat voor een. Echt goed zingen doet ze niet, het is meer fluisteren. Deels Engels en deels Frans,maar vooral: wat een mooie luisterliedjes. 13 The Long Blondes - Someone to Drive You Home Laatst gekocht en daardoor het lastigst te plaatsen. Album begint sterk, vervlakt later wat maar blijft wel goed. 14 Veruca Salt - VS IV Veruca Salt is Veruca Salt. Al 4 albums weinig verandering, al wordt de 70s rock als inspiratie wat dominanter, maar wel op VS eigen manier. 15 Matthew Sweet and Susanna Hoffs - Under the Covers, Vol. 1 Een album vol covers van 60s liedjes. Sommige bekend, sommige niet zo, maar in de nieuwe uitvoering allemaal erg mooi en vaak zelfs een verbetering. 16 Lily Allen - Alright, Still Pop maar dan diverse stijlen door elkaar. Beetje hiphop, beetje ska, beetje rock, uiteindelijk een erg fris en goed resultaat. 17 Joan Jett and the Blackhearts - Sinner Joan Jett is Joan Jett, al jaren. Dit is dus bepaald geen verrassend album, maar wel erg degelijk. 18 Marike Jager - The Beauty Around Nog meer Nederlands. Een zangeres die pop, jazz en wat kleinkunst combineert. Verrassend goed. 19 The Gathering - Home Bepaald niet het beste Gathering album ooit, maar het blijft The Gathering en dus staat er weer genoeg moois op. Het blijft alleen wat ingetogener allemaal. 20 Drive by Wire - Drive by Wire Simone Holsbeek van Cords en Telefunk is terug, en krijgt hulp van the Gathering die in verschillende combinaties op alle nummers meespelen. Simone, ondertussen, verwerkt in haar teksten het verlies van haar man, de in 2004 overleden Cords en Telefunk drummer Arnoudt Pieters. 21 Emilie Simon - Végétal 3e album van Emilie en misschien wel haar beste. Pop/triphop met een franse twist. 22 Magneta Lane - Dancing With Daggers Debuut op volle lengte (nou ja, 35 minuten, maar toch dik 10 minuten langer dan de ep), brengt weinig extra's ten opzichte van de EP van 2004. 23 About - Bongo Nederlandse producer die techno en gitaar en zang mixt tot een geheel. Wordt zowel op plaat (3 nummers) als live bijgestaan door ex-Seedling zangeres Marg op zang en gitaar. 24 Ultrababyfat - No Ringo No Band uit Georgia, degelijke 'collegerock' met zangeres. 25 ¡Forward Russia! - Give Me a Wall Op Lowlands gezien, past redelijk in het new-new wave hokje maar toch iets strakker en harder. 26 Some Girls - Crushing Love Juliana Hatfield doet het toch altijd het beste wanneer ze alleen is. Dit album van Some Girls haalt het niet bij welk solo album dan ook. Er staan wel leuke nummers op maar je weet dat ze zoveel beter kan... 27 Drillem - Fillem Eigenlijk een ontdekking van vrig jaar (Metropolis) maar dit jaar kwam pas het album uit. Nou ja, album, een dvd + cd waarop al hun nummers minimaal 3 keer staan: in rock versie en in electro versie op de dvd (met keuze uit animatie clip of live opnames), en in electro + een aantal rock versies op de cd. Beide staan als een huis. Hoort dit eigenlijk niet boven About te staan? hm... 28 Deltahead - Deltahead In het voorprogramma van Blues Brother Castro stonden ze daar, 2 enorme bass-drums. Daarachter zaten/stonden 2 als soort pierrot geschminkte Denen, gewapend met gitaar en contrabas ondertussen rammend op de basdrum met het ene been en een hihat met het andere. Live zeker meer sensatie dan op plaat, maar er staan wel goeie nummers op. 30 Morningwood - Morningwood Tja, misschien wel de beste single van het jaar is Nth Degree van Morningwood. Jammer dat dat niveau op het album verre van benaderd wordt. [ Bericht 0% gewijzigd door ranja op 12-12-2006 14:28:10 ] | |
pfaf | dinsdag 12 december 2006 @ 09:54 |
Mooie lijsten allen! Placebeau echt zo'n songman ja? Ik echt totaal niet, m'n favoriete track op één plaat wijzigt soms al meerdere keren per week. Pipettes op één! En een flink aantal albums wat ik toch eens moet proberen, en daar zijn de lisjtjes toch allemaal om te doen. | |
Juweel | dinsdag 12 december 2006 @ 10:56 |
1. Merz - Loveheart 2. Joan as Policewoman - Real Life 3. Anthony David - The Red Clay Chronicles 4. Mocky - Navy Brown Blues 5. Nightmares on Wax - In A Space Outta Sound 6. The Gathering - Home 7. Home Video - No Certain Night Or Morning 8. Jon Auer - Songs From The Year Of Our Demise 9. Ipanemas - Samba Is Our Gift | |
JH87 | dinsdag 12 december 2006 @ 11:01 |
Concerten: 10. The Veils, Oosterpoort, 02-10 9. Ryan Adams, Paradiso, 03-10 8. Acda en de Munnik, Vredenburg, 02-02 7. Thomas Dybdahl, Vera, 25-10 6. The Kooks, Vera, 31-03 5. Teitur, Take Root, 07-10 4. Josh Ritter, Paradiso, 31-05 3. Okkervil River, Vera, 11-05 Niet heel regelmatig zul je een optreden zien van een band die je totaal niet kent. Nog minder zul je totaal overdonderd zijn over een geweldige show die er dan door die 'onbekende' band neergezet wordt. Briljante liederen, een zelden overtroffen enthousiasme, zeven man die perfect op elkaar ingespeeld zijn, een zanger die zich volledig laat gaan. Eén van de beste optredens die ik ooit heb gezien. 2. Guillemots, Lowlands, 19-08 Een maand eerder in Venlo vielen ze wat tegen. Ik was al dol enthousiast over Trains to Brazil en Made Up Lovesong #43 en was eigenlijk wat teleurgesteld na deze avond. Op Lowlands gaven ze echter een fenomenaal optreden waarvan ik nu nog kan nagenieten. Nooit heb ik zo gesprongen bij een optreden, nog nooit deed m'n grijns na het optreden m'n wangen bijna uitscheuren, weinig heb ik zo ontzettend genoten. Beste nummer: Sao Paolo. Wát een gekkenhuis. 1. Belle and Sebastian, Lowlands, 20-08 Van te voren hóóp je alleen maar dat dit een hoogtepunt gaat worden. De verwachtingen waren hoog, de uitvoering was alleen maar beter. Van begin tot eind genoten en versteld gestaan van de sfeer in de Grolsch tent. Gehoorproblemen zou je er als bezoeker niet van krijgen, daar het volume werkelijk zeer laag stond. De setlist was echter genieten geblazen, met als hoogtepunten If You're Feeling Sinister en de nummers van hun meest recente plaat The Life Pursuit. Frontman Stuart Murdoch kan ik na dit concert ook officieel gek verklaren. Albums 15. Admiral Freebee – Wild Dreams of New Beginnings 14. Midlake – The Trials Of The Van Occupanther 13. Josh Ritter – The Animal Years 12. Thomas Dybdahl - Science 11. The Kooks – Inside In, Inside Out 10. Josh Rouse - Subtitilo 9. Guillemots – Through the Windowpane 8. Solo - Solopeople 7. Bløf – Umoja 6. a balladeer - Panama 5. Johnny Cash – American V: A Hundred Highways 4. The Veils – Nux Vomica 3. The Decemberists – The Crane Wife Eerder dit jaar was ik al onder de indruk van Decemberists’ plaat Picaresque, deze plaat is op enkele punten zelfs nóg beter. Vooral openingsnummer The Crane Wife 3 is één van de mooiste nummers die ik dit jaar heb mogen leren kennen. 2. Damien Rice – 9 Niet zo goed als voorganger en debuutplaat O, maar toch weer van overtuigende schoonheid. Hoogtepunten voor mij zijn nummers als The Animals Were Gone, Nine Crimes, Grey Room en Accidental Babies. 1. Belle and Sebastian – The Life Pursuit Waar ik al groot liefhebber was van eerdere B&S platen, sloeg deze plaat me begin dit jaar stijl achterover. Stevig, vrolijk, vol, uniek, geweldig. Beter dan deze plaat zullen B&S ze niet snel meer maken! Nét niet gehaald: - Arctic Monkeys - Whatever People Say I am, That's What I'm Not - Johan – THX Johan - Marike Jager – The Beauty Around - Room Eleven – Six White Russians and a Pink Pussycat - The Frames – The Cost - Teitur - Stay Under The Stars Eervolle vermelding: Eels – With Strings: Live at Town Hall is één van de beste live-platen die ik ooit heb gehoord. Geen album, maar om deze cd niet te noemen zou een regelrechte schande zijn. | |
Pink_Floyd | dinsdag 12 december 2006 @ 12:15 |
Ik gooi mijn top 115 oid ook wel ergens eind dit jaar erop Prima actie pfaf !, we gaan ook nog een reviewers top 5/10 doen dit jaar voor op de FP | |
OMG | dinsdag 12 december 2006 @ 12:58 |
quote:Ik vind Every red heart... een erg goed album. Ik denk alleen dat ik het eerste album toch iets beter vind. quote:Deze kapselrockband heeft niets met screamo te maken. Ik zal binnenkort eens een lijst verzinnen. Vorige week heb ik een jaarlijst bij de Velvet ingeleverd waar ik 10 willekeurige albums in vrij willekeurige volgorde heb genoteerd. Russian Circles - Enter staat in ieder geval op 1. | |
Love Mae King | dinsdag 12 december 2006 @ 13:35 |
Onder voorbehoud: 1) Damien Rice - 9 2) The Kooks - Inside In/Inside Out 3) The Gossip - Standing In The Way Of Control 4) Opgezwolle - Eigen Wereld 5) Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not 6) Cat Power - The Greatest 7) The Killers - Sam's Town 8) The Knife - Silent Shout 9) We Are Scientists - With Love And Squalor 10) Justin Timberlake - Future Sex/Love Sounds (1e helft) [ Bericht 0% gewijzigd door Love Mae King op 14-12-2006 11:48:46 ] | |
XL | dinsdag 12 december 2006 @ 13:37 |
quote:Ik ben blij dat je het leuk vindt Placebeau Ik had mijn top10 van 2006 al in een ander topic als lijst geplant. Zal het hier met commentaar doen. Inhoudelijk op de muziek ga ik maar niet al teveel in. Ik heb bij lange na niet genoeg nieuwe muziek geluisterd dit jaar om dan op een zinnige manier albums met elkaar te vergelijken. 1. Admiral Freebee - Wild Dreams of New Beginnings De Admiraal staat voor mij op 1, sinds zijn debuutplaat kan die man niet meer stuk bij mij. Hij heeft zo'n enorm leuke liveshow dat je met een enorm vooroordeel aan zijn plaat begint. Daarnaast ben ik een StudioBrussel-kind en rij ik met zeer grote regelmaat over 'the road' door 'the city' (Noorderlaan, Antwerpen voor de leken). Deze plaat is zijn beste en het duet met Emmylou Harris is wonderschoon. 2. Room Eleven - Six White Russians and a Pink Pussycat De cd van Room Eleven ligt eigenlijk buiten mijn genre, maar het luistert zo ontzettend lekker weg. Deze cd moet je opzetten en andere dingen gaan doen. Na 2 x ben je fan en kun je hem ten alle tijden luisteren. Daarnaast ontken ik een verliefdheid op Janne en Sad Song. Het duet van de Admiraal met Emmylou is goed, maar Sad Song is beter. 3. Raconteurs - Broken Boy Soldiers Ik ben zonder rationele verklaring fan van de Jack White-sound. Daarbij speelden ze Werchter plat en daar stond ik uitgeblust de show te aanschouwen. Een van de weinige herinneringen aan Werchter dit jaar die nog overeind staat. Dat deden ze alleen met die plaat en dus verdient het een plaatsje. 4. Rocky Votolato - Makers Deze man is helemaal nieuw voor mij en presteert ook nog niets in Europa. Met een hese stem zingt hij prachtige ingetogen liedjes. Het is niet altijd even vrolijk, maar als je niet naar de teksten luistert realiseer je je helemaal niet dat een zelfmoord kortbij kan zijn. Gelukkig is hij bijna over de moeilijke leeftijd van 27 heen. Op www.suicide-medicine.com kun je zijn vorige plaat luisteren, de titeltrack en Prison is private property laten zien wat Makers in petto heeft. 5. Gnarls Barkley - St. Elsewhere Soms kan iets ook gewoon leuk zijn, ondanks dat het top40 hits scoort. De singles zijn misschien te grijs gedraaid, maar er staan meer nummers met dezelfde potentie op de plaat. 6. Nelly Furtado - Loose De nieuwe sound van Furtado past wel een klein beetje in het straatje van Gnarls. Ik blijf het onvoorstelbaar vinden hoeveel geluid er uit zo'n klein meisje kan komen. Voor een plaat als deze zou misschien geen plaats zijn als ik meer geluisterd had, maar dat heb ik niet gedaan. 7. Justin Timberlake - FutureSex/LoveSounds Justin is voor mij de grootste artiest in het rijtje stadion-pop. Madonna, U2, Shakira, Robbie Williams. Ze mogen zijn schoenen nog niet strikken, ook al wijzen cd-verkopen misschien anders uit. Justin heeft 'het' in mijn ogen veel meer. In dit genre zijn muzikale prestaties in mijn ogen ondergeschikt en zelfs daarin zijn er fragmenten van nummers die uitblinken Nummer als My Love en LoveSounds/I think she knows interlude zouden zelfs mij bijna aan het dansen krijgen. Ik ga iig kijken in de Arena. 8. Daan - The Player Daan, met Duitse lyrics zelfs. Het is wat popmuziek zou zijn als Rammstein het zou maken. Ik vind het wel amusant. Echte muziek om vrolijk bij in de auto te zitten als je midden in de nacht door de regen moet rijden. Type Ex is het beste nummer van de plaat. 9. The Who - Endless Wire The Who is eerbetoon. De live-bootleg van het concert dat ik dit jaar zag hoort niet in zo'n lijst thuis, maar bij die nieuwe tour hoorde een nieuwe cd. Dat past dan weer prima hier, ik ben fan door Tommy en zoiets zullen ze niet meer maken. Een plaat als deze is nog steeds een graadmeter voor een hoop veel jongere bands. 10. Tiga - Sexor De kroon op het plug-werk van mijn favoriete Belgen Stephen en David Dewaele. Tiga is het beste product van Radio Soulwax en staat daarom aan de bodem van mijn lijst. Ik moet er platen voor overslaan die beter zijn, maar het slot van zo'n lijst is altijd een statement. | |
Tom_Tom- | dinsdag 12 december 2006 @ 14:17 |
quote:Dezelfde reden dat ik The Avalanche van Sufjan niet in m'n top 25 heb staan. Het zijn hele mooie albums, maar op de een of andere manier zie ik het niet echt als albums van dit jaar. Vooral bij Bright Eyes, omdat ik het gros wel al kende. | |
Beregd | dinsdag 12 december 2006 @ 14:24 |
quote:Luister nog maar es goed, de mooiste nummer staan op het tweede deel van de plaat! Meestal begin ik pas te luisteren van 5. (can I stay?) | |
ScottTracy | dinsdag 12 december 2006 @ 14:25 |
quote:9. | |
Numbie | dinsdag 12 december 2006 @ 15:01 |
quote:Can I stay is idd een fijn nummer, maar ik weet het niet. Individueel zijn het mooie plaatjes, maar een heel album is voor mij alsnog een beetje teveel van het goede... | |
MarsX | dinsdag 12 december 2006 @ 15:51 |
quote:http://www.myspace.com/dropdeadgorgeous wat is het dan, emocore | |
-Dries- | dinsdag 12 december 2006 @ 16:05 |
kapselrockband | |
dwerg | dinsdag 12 december 2006 @ 17:14 |
Concerten 2006: 1. NITS (9 november, Patronaat, Haarlem). Een Nederlandse band die al jaren meegaat. Het begin van het concert van The Nits was heel knus en intiem. De drie bandleden zaten vooraan het podium, op 10 vierkante meter, 'we zijn ons eigen voorprogramma' zei Henk Hofstede. En als je dan op een paar meter van het podium staat en je de zweetdruppels op het voorhoofd van Rob Kloet kan tellen, geeft dat toch wel een huiskamerachtige sfeer. Maar ook toen ze halverwege de boel open gooiden en de remmen los, bleef het enorm sfeervol. Hofstede was ad rem, grapte mee met het publiek. De beelden op de achtergrond pasten ook perfect bij de sfeer van de nummers. 2. Depeche Mode (26 maart, Ahoy, Rotterdam). Groots, meeslepend, briljant. Met Anton Corbijn die bescheiden als altijd de band aankondigt, en een band die speelt alsof ze net twee jaar bezig zijn. Dave Gahan en Martin Gore waren in topvorm. Zo verdomd goed. Oh, en het engelenpakje van Gore. 3. Ray Davies (23 april, Chassé Theater, Breda). Verrassend? Zeker. 62 jaar geworden, omringd door een groep jonge honden zong hij alsof hij net de 40 gepasseerd was. Veel nummers van Other People's Lives, zijn nieuwste cd. Hij vertelde anekdotes, dolde met z'n bandleden. Uiteraard speelde hij ook Kinks-klassiekers, zoals The Village Green Preservation Society, Dead End Street en het onvermijdelijke Lola. Seborik schreef er ook een stukje over. 4. Pete Murray (23 november, Paard van Troje, Den Haag). Australische singer/songwriter (ik hoor mensen gillen) die door het afhaken van Spinvis plots in de grote zaal van het Paard stond. En deze zaal verrassend vol wist te krijgen. Een showmannetje dat elke avond dezelfde grapjes vertelt. Hij bleef goed overeind met een akoestische set in de toch redelijk grote en rumoerige zaal. 't Was het eerste concert van zijn Europese tour, om een album te promoten dat pas volgend jaar in Nederland uitkomt, en hij was verbaasd dat zoveel nummers werden meegezongen door het publiek. Leuke man, nam ook de tijd om na afloop te signeren. 5. John Zorn / Acoustic Masada (12 juli, Lantaren/Venster, Rotterdam). De man waar ik zoveel over gehoord had, maar die ik nog nooit live had gezien. Geweldig om mensen om je heen te zien kijken met vragende ogen 'wat is dit?' De opening van North Sea Round Town in Rotterdam, en er waren ook mensen met vrijkaartjes die het eigenlijk maar niks vonden (er liep ook gewoon iemand weg ) Het was de moeite en het geld waard. Klik hier voor een uitgebreide recensie. 6. The Pipettes (10 oktober, Rotown, Rotterdam) Kuttent, kutvoorprogramma, leuke meiden, leuke muziek. Beetje kort optreden dat ook nog eens erg laat begon. Maar ik heb wel een gesigneerde cd! | |
ranja | dinsdag 12 december 2006 @ 17:28 |
Concerten 2006: Juliana Hatfield (3 Maart, W2, Den Bosch). Juliana in haar eentje op het podium. Beetje problemen met de gitaar, maar oh wat was het goed en sowieso zo gaaf om haar eindelijk weer eens in het echt te zien. Bauhaus (10 Augustus, Tivoli, Utrecht) Ok, ik hoor van iedereen dat ze in Haarlem eerder dit jaar veel beter waren. Maar daar was ik niet. En ok, Peter Murphy zat zo ongeveer vanaf het 5e nummer de rest van het concert op de verhoging van het drumstel. Maar het was wél Bauhaus. En ondanks de weinige actie stond de muziek wel als een huis en klonk Murphy prima. Kortom, geweldig om meegemaakt te hebben. Pipettes (10 oktober, Rotown, Rotterdam) Gááááááááááááf Blues Brother Castro (3 Juni, Ekko, Utrecht & 14 Juni, Rotown, Rotterdam) 2 keer gezien dit jaar. Ben ze alleen maar beter gaan vinden. Het 2e album vond ik al beter dan hun eerste (zie ook albumlijst) en live is het helemaal goed. Transformed Dreams avond (Suicidal Birds, Persil, Zea) (1 Augustus, Ekko, Utrecht) 3 bands, niet dat het steeds beter werd naar mijn idee. Suicidal Birds begon, toen stonden we met ongeveer 8 man in de zaal waarvan 2 Zea en nog minimaal 2 anderen van de gastenlijst. Maar dat klnk wel erg fijn, rauwe garagerock. Persil was heel anders, maar ook wel erg goed. Zea, tja, wel ok maar niet altijd en na deze 2 bands misschien iets teveel van het goede. Ik heb er nog veel meer gezien, maar deze verdienen wel extra aandacht. De volgorde is ook redelijk willekeurig. Ik kan Juliana in Maart lastig vergelijken met Pipettes in Oktober. | |
Seborik | dinsdag 12 december 2006 @ 18:32 |
1. John Zorn/Acoustic Masada 12 juli, Lantaren/Venster, Rotterdam 2. King Diamond 3. Blind Guardian 4. W.A.S.P. 5. Ray Davies 23 april, Chassé Theater, Breda Ook leuk waren: 5 minuten Spinvis met Vinkenoog en burgertrutjes met kort rokje (Pipettes) met dwerg en Lianne. | |
spacemangraig | dinsdag 12 december 2006 @ 18:44 |
quote:die was ik nog vergeten, tof album inderdaad. ook maar een concert top 5 dan: 1. Radiohead HMH augustus superieur ten opzichte van het eerdere concert in mei. de livekwaliteit van de band kwam deze avond pas echt tot z'n recht, niet meer de foutjes van mei, meer plezier in het spelen, een langere setlist en vooruit wat stimulerende middelen. 2. Yo la tengo Tivoli Jezus wat een geweldige noisy jams zet deze band live neer! Een te dikke gitarist, aandoenlijke 30+ vrouwelijke drummer en alweer een de stimulerende middelen (wie durft nog te beweren dat drugs slecht zijn?) 3. Radiohead HMH mei ondanks het ietswat slordige karakter toch nog steeds geweldig, je favoriete band na twee jaar weer zien is natuurlijk bij voorbaat al een succes. 4. Kashmir Melkweg Aangename verrassing 5. Belle & Sebastian Paradiso Gewoon leuk, niet zo geweldig als ik verwacht had. waarschijnlijk staat na vrijdag Sonic Youth op 2. [ Bericht 54% gewijzigd door spacemangraig op 12-12-2006 18:54:15 ] | |
Grobbel | dinsdag 12 december 2006 @ 18:49 |
quote:Heb de plaat uit nieuwsgierigheid net beluisterd, maar het is allemaal wel heel erg An Pierlé, ook qua stemgeluid. Niet dat ik daarmee de hele plaat meteen neer wil halen, maar het is wel lastig om een beeld te krijgen van een artiest als ze zoveel raakvlakken heeft met een andere artiest (die op zichzelf het ook al moeilijk genoeg heeft gehad om vergelijkingen met Tori Amos te vermijden). Ik zal 'm nog wel vaker draaien, misschien dat het dan wat meer een eigen smoel krijgt. | |
methodmich | dinsdag 12 december 2006 @ 18:59 |
quote:Ook alle 115 echt gekocht of tel je downloads? Met placebeau ga ik er 4 dubbelen, met ranja 2 zo te zien. Die reviewers top 5 is wel aardig uiteraard. Vorig jaar ook gedaan, herinner ik me. | |
OMG | dinsdag 12 december 2006 @ 19:01 |
quote:Ja. Kapselcore, fashioncore, geef het een naam. Maar screamo is het zeker niet. Mijn lijst: 01. Russian Circles - Enter 02. Fink - Biscuits for breakfast 03. Peeping Tom - Peeping Tom 04. Planes Mistaken For Stars - Mercy 05. Red Sparowes - Every red heart shines towards the red sun 06. ISIS - In the absence of truth 07. The Brand New Heavies - Get used to it 08. Ratatat - Classics 09. Cult Of Luna - Somewhere along the highway 10. Kylesa - Time will fuse its worth Wat er ook wel in had kunnen staan: Akron/Family - Meek warrior Bonk - Bonk against nothing Made Out Of Babies - Coward Margot & The Nuclear So And So's - The dust of retreat Sparrows Swarm And Sing - O'Shenandoah, mighty death will find me Ik heb momenteel 210 zilverkleurige schijfjes die in 2006 zijn uitgekomen in mijn bezit. Ik kan moeilijk kiezen, maar deze 15 springen er toch wel uit voor mij. Een top 210... heel misschien, maar ik gok van niet. 10 - 15 vond ik al moeilijk genoeg. Optredens van 2006... teveel om op te noemen. Peeping Tom in de Melkweg en The Samuel Jackson Five in Broodje Visgraat (Dordrecht) zijn toch wel de absolute hoogtepunten van 2006. En Depeche Mode in Ahoy' was ook erg tof, al was het alleen maar om het feit dat mijn vriendin in het land was en we hier samen aanwezig waren. | |
-Dries- | dinsdag 12 december 2006 @ 19:04 |
quote:Ja dat is natuurlijk wel zo. Trouwens wel jammer dat ''Going for the Gold'' en ''Oh, you are the roots..'' niet op de verzameling staat.. Zelfs niet op de vinyl versie die 5 extra tracks bevat. | |
ranja | dinsdag 12 december 2006 @ 19:07 |
quote:Hm, ik ken vrijwel niks van An Pierle en Tori Amos is niet echt mijn ding, doet me weinig. Maar Marike vind ik bij vlagen wel erg goed (en tussendoor gewoon goed). | |
Grobbel | dinsdag 12 december 2006 @ 19:12 |
quote:Nou ja, het is dat hele pakket eigenlijk - het stemgeluid, de muzikale inlijsting, die dwarse, "gekke" zanglijntjes, het zijn allemaal technieken die An Pierlé ook veel toepast. Anders moet je haar debuut-CD Mud Stories uit 1999 maar eens beluisteren, dan begrijp je wel wat ik bedoel (overigens was Mud Stories niet echt een hele sterke plaat over de linie, alhoewel er wel een aantal hele goede nummers opstaan). | |
Pink_Floyd | dinsdag 12 december 2006 @ 19:45 |
quote:Meeste zijn origineel ja: bergje gekocht, bergje gereviewed en dan nog enkelen betaald gedownload en een stuk of 10-15 zijn vd digitale vrachtwagen gevallen zeg maar | |
Longmen | dinsdag 12 december 2006 @ 20:07 |
1. Tool - 10.000 Days 2. Thom Yorke -The Eraser 3. Homevideo - No Certain Night or Morning 4. Johan -THX JHN 5. Red hot chilli peppers - Stadium arcadium 6. Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not 7. The Magic Numbers-Those The Brokes 8. Razorlight - Razorlight 9. Audioslave - Revelations 10. The Veils - Nux Vomica 11. Intwine - Pyrrhic Victory 12. Klaxons - Xan Valleys (EP) 13. Midlake - The Trials Of Van Occupanther 14. Muse - Black Holes And Revelations 15. Fratellis - Costello Music 16. The Killers - Sam's Town 17.The Strokes - First Impressions of Earth 18. The whitest boy alive - Dreams 19. Incubus -Light Grenades 20. Stone sour - Come (what) ever may | |
Pink_Floyd | dinsdag 12 december 2006 @ 20:15 |
Dat zijn heel veel dubbele bij mij Longmen ...Tool en Home Video staan bij mij ook erg hoog (tool ook 1 tot nu toe) | |
Longmen | dinsdag 12 december 2006 @ 20:17 |
quote: Al was het alleen maar om Homevideo meer bekendheid te geven! | |
methodmich | dinsdag 12 december 2006 @ 20:19 |
Met Longmen zal ik er ook 2 gaan dubbelen denk ik. Toch grappig, in een lijst van 60 straks. | |
boem-dikkie | dinsdag 12 december 2006 @ 20:20 |
01. Jedi Mind Tricks - Kings in Heaven, Servants in Hell 02. Jiggy Djé - Noah's Ark 03. KGV - Negatief Beeld 04.Army of the Pharaohs - The Torture Papers 05. Matisyahu - Youth Geen van 1 t/m 5 lijst wat is het beste gewoon 5 mooie albums uit 2006 [ Bericht 7% gewijzigd door boem-dikkie op 13-12-2006 10:34:44 ] | |
dwerg | dinsdag 12 december 2006 @ 20:20 |
quote:Opvallend. | |
oor | dinsdag 12 december 2006 @ 20:22 |
2. Thom Yorke -The Eraser echt zo goed? dan moet ik hem toch echt eens beluisteren.... | |
Longmen | dinsdag 12 december 2006 @ 20:22 |
quote:Vergeet Get on the boat niet! Ach ook 3121 had nog wel in mn top 20 gekund! | |
Longmen | dinsdag 12 december 2006 @ 20:23 |
quote:Zelfs bijna nummer 1. Maar omdat Tool nog net iets meer grijs gedraaid is (en vanwege 2 concerten) toch maar tool 1. | |
Beregd | woensdag 13 december 2006 @ 09:13 |
Concerten: 1. dEUS (AB) 2. Josh Ritter (AB) 3. Cat Power (AB) 4. Mogwai (AB) 5. zita swoon (Antwerpen) | |
Z | woensdag 13 december 2006 @ 09:41 |
Hé Placebeau, heeft Oh No! Oh My! een hele plaat gemaakt of is het een EP? Ik ken eigenlijk alleen het (fantastische) nummer 'Jane Is Fat', dat smaakte naar meer. | |
Pink_Floyd | woensdag 13 december 2006 @ 09:50 |
De lijst tot nu toe , er komt vast nog wel wat bij de laatste 2 weken: Top 100+ Albums 2006 01. TOOL - 10.000 days 02. Devastations - Coal 03. Wolfmother - Wolfmother 04. The Kooks - Inside In / Inside Out 05. Goose - Bring it On 06. Home Video - No Certain Night or Morning 07. The Veils - Nux Vomica 08. Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not 09. Khoma - The Second Wave 10. The Exit - Home for an Island 11. Sophia - Technology won’t save us 12. Madrugada - Live at Tralfamadore 13. Razorlight - Razorlight 14. Morrissey - Ringleader of the Tormentors 15. Damien Rice - 9 16. Isobel Campbell & Mark Lanegan - Ballad Of The Broken Seas 17. My Morning Jacket - Okonokos 18. Bullet for my Valentine - The Poison 19. The Frames - The Cost 20. Blackmail - Aerial View 21. Snow Patrol - Eyes Open 22. Muse - Black Holes and Revelations 23. Dungen - Ta det Lungt 24. The Raconteurs - Broken Boy Soldiers 25. Red Hot Chili Peppers - Stadium Arcadium 26. Incubus - Light Grenades 27. Cyann and Ben - Sweet Beliefs 28. The Album Leaf - Into The Blue Again 29. Lambchop - Damaged 30. Ed Harcourt - The Beautiful Lie 31. Placebo - Meds 32. GEM - Escapades 33. Thom Yorke - Eraser 34. Stone Sour - Come Whatever May 35. The Twilight Singers - I’m Ready 36. The Fratellis - Costello music 37. Bloc Party - A Weekend in the City 38. The Rifles - No Love Lost 39. The Long Blondes - Someone to drive you home 40. Richard Ashcroft - Keys to the World 41. The Strokes - First Impressions of Earth 42. Belle and Sebastian - The Life Pursuit 43. Dirty Pretty Things - Waterloo to Anywhere 44. Taking Back Sunday - Louder Now 45. Thea Gilmore - Harpo’s Ghost 46. The Killers - Sam’s Town 47. Neurosonic - Drama Queen 48. Johan - THX JHN 49. Slave to the System - Slave to the System 50. Yeah Yeah Yeahs - Show your bones 51. The Dears - Gangs of Losers 52. Deftones - Saturday Night Wrist 53. Panic at the Disco - A fever you can’t sweat out 54. Nine Inch Nails - Every Day Is Exactly The Same 55. The Sheer - Feel The Need 56. Isobel Campbell - Milkwhite Sheets 57. James Blunt - The Bedlam Sessions 58. Guillemots - Through the Windowpane 59. Racoon - Another Night 60. Dashboard Confessional - Dusk and Summer 61. Rammstein - Völkerball 62. Oasis - Stop The Clocks 63. Tommy Bolin - Whips and Roses II 64. Sparklehorse - Dreamt for light years in the belly of a mountain 65. Albert Hammond Jr - Yours To Keep 66. Papa Roach - The Paramore Sessions 67. Audioslave - Revelations 68. iForward Russia! - Give me a wall 69. Solo - Solopeople 70. The Automatic - Not Accepted Anywhere 71. Bettie Serveert - Bare Stripped Naked 72. Ben Harper - Both Sides of The Gun 73. Evanescense - The Open Door 74. Fionn Regan - The End of History 75. The Pipettes - We are the Pipettes 76. Underworld and Gabriel Yared - Breaking and Entering 77. PET - Rewind the sofa lady 78. John Lennon - The US vs John Lennon 79. Counting Crows - New Amsterdam Live 80. The Rapture - Pieces of the people we love 81. Triple J - Like a Version 2 82. Pearl Jam - Pearl Jam 83. Foo Fighters - Skins and Bones 84. Amplifier - Insider 85. Matchbook Romance - Voices 86. Juliette and the Licks - Four on the Floor 87. Back to Mine - Mercury Rev 88. Malibu Stacy - G 89. Rogue Traders - Here Come The Drums 90. Caesar - Before my band explodes 91. bloodsimple - The Cruel World 92. Gary Moore - Platinum Collection 93. Tapes ‘n Tapes - The Loon 94. Matisyahu - Youth 95. Saosin - Saosin 96. Moody Blues - The Deluxe Edition 97. Bif Naked - Superbeautiful Monster 98. Hundred Reasons - Kill Your Own 99. Evergrey - Monday morning Apocalypse 100. The Streets - The harders way to make an easy living 101. Rock Star Supernova - Rock Star Supernova 102. Café Del Mar - Dreams Volume 4 103. The Spirit That Guides Us - We are under construction 104. The Sword - Age of Winters 105. Yellowcard - Lights and Sounds 106. George Harrison - Living In The Material World Slechtste album van het jaar: Korn - Chopped, Screwed, Live and Unglued Top 50 Concerten 2006 01. Roger Waters @ Arrow Rock 02. TOOL@ HMH 03. Infadels @ Pinkpop 04. TOOL @ Pinkpop 05. Wolfmother @ Lowlands 06. The Editors @ Pinkpop 07. Hooverphonic @ Pinkpop 08. The Veils @ Tivoli 09. Massive Attack @ Lowlands 10. Muse @ Lowlands 11. Corvus Corax @ Lowlands 12. TOOL @ Ahoy 13. The Zutons @ Pinkpop 14. dEUS @ Pinkpop 15. Razorlight @ Lowlands 16. The Veils @ Lowlands 17. The Kooks @ Lowlands 18. Snow Patrol @ Lowlands 19. Ben Harper @ HMH 20. The Rakes @ Pinkpop 21. Hard-fi @ Lowlands 22. Taking Back Sunday @ Melkweg 23. Iggy Pop @ Lowlands 24. Infadels @ Lowlands 25. Morrissey @ Pinkpop 26. Vive La Fete @ De Beschaving 27. The Raconteurs @ Lowlands 28. Zita Swoon @ De Beschaving 29. Twilight Singers @ Lowlands 30. The Dead 60's @ Lowlands 31. Infadels @ Tivoli 32. Hooverphonic @ Tivoli 33. Franz Ferdinand @ Pinkpop 34. Arctic Monkeys @ Lowlands 35. Charlie Dée @ Lowlands 36. Placebo @ Pinkpop 37. Admiral Freebee @ Pinkpop 38. Red Hot Chili Peppers @ Lowlands 39. Bullet for my Valentine @ Tivoli de Helling 40. Porcupine Tree @ Arrow Rock 41. Bic Runga @ Melkweg 42. Jack Johnson @ HMH 43. Deftones @ Pinkpop 44. Xavier Rudd @ Lowlands 45. GEM @ De Beschaving 46. Johan @ De Beschaving 47. Yeah Yeah Yeahs @ Lowlands 48. Liset Alea @ Paradiso 49. Kaiser Chiefs @ Pinkpop 50. Dresden Dolls @ Pinkpop Slechtste concert van het jaar: dankzij het geluid in Vredenburg: Snow Patrol @ Vredenburg [ Bericht 0% gewijzigd door Pink_Floyd op 13-12-2006 10:27:33 ] | |
ranja | woensdag 13 december 2006 @ 09:57 |
quote:Zo'n lijst en dan maar 3 gelijken met mij | |
Z | woensdag 13 december 2006 @ 10:04 |
Wat zegt het nou over een plaat als hij in een jaarlijst op een nummer hoger dan, zeg 50 staat? Zulke lijsten vind ik ultiem snobisme (en eerlijk gezegd onzin), tenzij je het één en ander toelicht, wat het misschien nog snobberiger maakt maar dan kan ik me er tenminste nog iets bij voorstellen. | |
Imaginary_Friend | woensdag 13 december 2006 @ 10:14 |
quote:wist niet eens dat die een nieuwe plaat uit hadden. ik begrijp dat ie de moeite waard is? persoonlijk ben ik een liefhebber van de PMFS-"Copper&Stars" sound | |
Grobbel | woensdag 13 december 2006 @ 10:23 |
quote:Snel even wat dingen die me aan je lijst opvielen. | |
Pink_Floyd | woensdag 13 december 2006 @ 10:30 |
quote:Thanks voor de spellcheck , Dungen was een rerelease in NL dus ik vond het wel mogen Bloc Party is idd officieel 5 feb 2007, maar hij is al een maand te draaien vandaar | |
Grobbel | woensdag 13 december 2006 @ 10:33 |
quote:Het leukste van het maken van die jaaroverzichtjes is dat het je meteen ook even stimuleert om toch nog even die paar platen te beluisteren die je al tijden hebt liggen, maar nooit echt tijd voor genomen hebt om ze door te spitten. Qua posities denk ik dat het toch een momentopname blijft - het is voor mij ook meer een handig lijstje om later als referentiepunt te gebruiken van welke platen er ook alweer uit welk jaar kwamen en in hoeverre die mijn smaak op de langere termijn hebben beïnvloed dan dat het een "kijk mij eens obscure/hippe namen droppen, ik ben zo cool!"-lijstje gaat worden. Die periode heb ik wel weer gehad, eigenlijk. | |
Z | woensdag 13 december 2006 @ 10:49 |
Het gaat me niet om de (obscure) namen maar om het aantal. Ik laat platen die ik aardig vind uit m'n lijstje, anderen zetten die er juist in. Methodmitch zet alles wat hij gekocht heeft met een toelichting in z'n lijst, daar kan ik dan nog wel wat mee. Ookal zeggen de laaggenoteerden me niks, is een plaat die op 60 staat niet gewoon een slechte/middelmatige plaat? En ik haal ook dingen uit lijsten van anderen die ik gemist heb (zoals de Joggers) maar niet als die plaat op een plek hoger dan 30 staat. | |
Pink_Floyd | woensdag 13 december 2006 @ 10:50 |
quote:Ik vind het idd leuk om bij te houden voor later en meestal kalk ik per jaar al mijn cd's neer gewoon voor mijn overzicht. Als je later een keer terugkijkt kom je altijd weer iets tegen van "oh ja, die had ik ook nog". Albums boven positie 50 zijn idd niet echt relevant voor een top-lijst, maar het is meer voor mijn overzicht en plezier om het te maken. Normaal heb ik ook ongeveer de helft vd cd's maar door het reviewen komen er een heleboel bij | |
Pink_Floyd | woensdag 13 december 2006 @ 10:52 |
quote:Dan ben ik een halve maand aan het typen en van de helft heb ik al reviews geschreven dus als ik alles nu zou toelichten dan verlies ik het plezier in lijstjes maken een beetje . | |
Grobbel | woensdag 13 december 2006 @ 10:57 |
quote:Ik heb net snel even een voorzichtig overzichtje gemaakt van de platen die ik waarschijnlijk in mijn jaaroverzicht zal plaatsen, en het ziet er naar uit dat het dit jaar gewoon een top 30 wordt - ik voel gewoon te weinig voor de tientallen andere platen die ik dit jaar heb doorgespit. | |
Z | woensdag 13 december 2006 @ 10:59 |
quote:Dat is precies hoe ik er over denk. | |
-Dries- | woensdag 13 december 2006 @ 11:58 |
quote:Een hele self titled plaat is het geworden, absoluut de moeite waard! | |
JelleS | woensdag 13 december 2006 @ 12:25 |
quote:Ben ik in ieder geval niet de enige. Ook uren achter elkaar op repeat gestaan hier. quote:Ik kan rond de top 100 uitkomen denk ik, maar ik zet enkel erin wat 4 of meer sterren zou verdienen/heeft gekregen. [ Bericht 43% gewijzigd door JelleS op 13-12-2006 12:34:46 ] | |
Beregd | woensdag 13 december 2006 @ 14:19 |
quote:keivrolijke muziek! vooral het handgeklap in i have no sister, of het aanstekelijke walk in the park | |
methodmich | woensdag 13 december 2006 @ 14:22 |
quote:Ik ga er met PF ook maar 9, misschien 10, dubbelen zo te zien. | |
Juweel | woensdag 13 december 2006 @ 15:37 |
Misschien ook wel leuk om te plaatsen; de Eindlijst van albums die wij hebben uitgebracht in 2006. Ik heb aan al mijn collega's in Benelux gevraagd hun top 5 aan mij te laten weten. Daar is deze top 10 uitgekomen: 1. Mew – And The Glass Handed Kites 2. Anthony David - The Red Chronicles 3. Home Video - No Certain Night Or Morning 4. Squarepusher - Hello Everything 5. Merz – Loveheart The Rifles - No Love Lost 6. Wixel – Heart Cult Of Luna - Somewhere Along The Highway 7. Nightmares on Wax - In A Space Outta Sound Lamb of God – Sacrament Nicole Willis & The Soul Investigators - Keep Reachin' Up 8. Grizzly Bear – Yellow House 9. Anthony Hamilton - Ain't Nobody Worryin' Lucky Jim - All The Kings Horses Alex Smoke – Paradolia 10. V/A – Sessions / Josh Wink Goose - Bring It On Frank McComb - The Truth vol.2 | |
pfaf | woensdag 13 december 2006 @ 15:42 |
Lucky Jim | |
JelleS | woensdag 13 december 2006 @ 15:52 |
quote:Maar geen Sol Seppy? Dat vind ik dan weer vreemd, aangezien Loveheart er wel in staat. | |
Juweel | woensdag 13 december 2006 @ 16:41 |
Sol Seppy kwam slechts bij één persoon terug in de lijstjes. Ik had hem er persoonlijk ook niet instaan eerlijkgezegd. Merz stond bij mij wel op 1 overigens | |
Longmen | woensdag 13 december 2006 @ 19:09 |
quote:Wolfmother is 2005 Leuke lijst verder! Ik ben Solo vergeten! Ben je echt naar al die concerten geweest? | |
Lonewolf2003 | woensdag 13 december 2006 @ 20:47 |
Mijn top 10 voor 2006 (onder voorbehoud, ik zie genoeg platen die ik iig ook ga luisteren) 1. Belle & Sebastian - The Life Pursuit 2. The Sleepy Jacksons - Personality (One Was a Spider, One Was a Bird) 3. The Zutons - Tired of Hanging Around 4. Bob Dylan - Modern Times 5. The Format - Dog Problems 6. Johan - Thx Jhn 7. Peter, Bjorn and John - Writer's Block 8. Martime - We, The Vehicles 9. Artic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not 10. Bruce Springsteen - We Shall Overcome, The Seeger Sessions Niet gehaald, maar ook een vermelding waard zijn: Guillemots - From The Cliffs Tom Waits - Orphans Band of Horses - Everything All the Time The Raconteurs - Broken Boy Soldiers The Strokes - First Impressions Of Earth Scissor Sisters - Ta-dah Kasabian - Empire Shearwater - Palo Santo | |
Pink_Floyd | woensdag 13 december 2006 @ 20:55 |
quote:Yep nog iets meer zelfs, t was een heerlijk concertjaar en volgend jaar wordt nog beter. Het begint iig al goed met Eurosonic/Noorderslag, The Killers, Snow Patrol, Wolfmother, Razorlight, Incubus en The Frames. En dit weekend nog...The Machine plays Pink Floyd | |
Arcee | woensdag 13 december 2006 @ 21:30 |
quote:en De album top 10 van 2006 | |
MarsX | woensdag 13 december 2006 @ 21:47 |
quote:RELEASED: Mon 24-Apr-06 Volgens de band-site ( http://www.wolfmother.com/ ) | |
Imaginary_Friend | donderdag 14 december 2006 @ 09:50 |
quote:mijn idee. ik vind het ook altijd wel weer geinig om te wikken en te wegen welke net in en welke net uit de top 10 vallen. dat heb je bij een top 73 toch minder | |
PDOA | donderdag 14 december 2006 @ 10:15 |
Gaat dit alleen over de albums die in 2006 zijn uitgekomen of over de dingen die je hebt aangeschaft in 2006? | |
pfaf | donderdag 14 december 2006 @ 10:15 |
quote:Uitgekomen. | |
Longmen | donderdag 14 december 2006 @ 12:00 |
quote:ok | |
spacemangraig | donderdag 14 december 2006 @ 13:11 |
het lijkt er op dat iedereen Drum's not dead alweer vergeten is | |
Z | donderdag 14 december 2006 @ 13:14 |
quote:Is npg al een typische plaat, moet je echt van houden ... | |
Grobbel | donderdag 14 december 2006 @ 13:45 |
quote:Ik zal die zeker wel in mijn overzicht opnemen. | |
PDOA | donderdag 14 december 2006 @ 14:46 |
01. 2Bit Pie - 2Pie Island 02. Bonobo - Days To Come 03. Coldcut - Sound Mirrors 04. Cut Chemist - The Audience's Listening 05. Daedelus - Denies The Days Demise 06. Hellwood - Chainsaw Of Life 07. Husky Rescue - Ghost Is Not Real 08. System 7 - Live Transmissions 09. Tunng - Comments Of The Inner Chorus 10. Woven Hand - Mosaic | |
pfaf | donderdag 14 december 2006 @ 14:57 |
quote:Niet vergeten, maar ook niet goed genoeg bevonden. | |
De-oneven-2 | donderdag 14 december 2006 @ 15:14 |
quote:Crosspost uit het andere lijstjestopic: + -- Zo, dan heb ik het wel ongeveer gehad, geloof ik. [ Bericht 21% gewijzigd door De-oneven-2 op 14-12-2006 20:59:20 ] | |
Mar10Segovia | donderdag 14 december 2006 @ 21:15 |
In dat andere topic had ik de volgende top 10 snel op m'n scherm getoverd... 01 Russian Circles - Enter 02 We Vs. Death - We Too Are Concerned / We Are Too Concerned 03 ISIS - In The Absence Of Truth 04 Red Sparowes - Every Red Heart Shines Toward The Red Sun 05 Fire Tongue & Chief Cook - Wayo Bring War 06 Madlib - Beat Konducta Volumes 1-2: Movie Scenes 07 Jay Dee - Donuts 08 Murs - Murray's Revenge 09 10 The Brand New Heavies - Get Used To It En gek genoeg kan ik me daar na het doorlezen van dit topic nog best in vinden op 1 toevoeging/wijziging na Verder heb ik me dit jaar ook goed kunnen vermaken met... Al met al een beetje teleurstellend hiphop jaar vind ik. [ Bericht 2% gewijzigd door Mar10Segovia op 14-12-2006 21:24:13 ] | |
Juweel | vrijdag 15 december 2006 @ 11:17 |
Feist moet ik nog steeds luisteren! | |
Juweel | vrijdag 15 december 2006 @ 12:21 |
Oh en nog een hele speciale vermelding voor een SUPERalbum wat wij oorsponkelijk zouden gaan uitbrengen via RedInk, maar dat toch gecancelled werd helaas. EMI zou het gaan doen en achteraf bleek dat het helemaal niet officieel in NL is uitgekomen. Maar wat een geweldig album! | |
PaRoDiUzZ | vrijdag 15 december 2006 @ 12:22 |
quote:Eensch. Ik heb dit jaar eilk maar heel weinig nieuwe releases gekocht, en veel meer collectie opvullers, eens kijken of ik nog een lijstje kan maken. | |
Grobbel | zondag 17 december 2006 @ 00:08 |
Voorlopig lijstje, er kan in de laatste weken wellicht nog lichtjes wat aan veranderen. Ik zal in de laatste week van december ook nog even een korte toelichting bij alle albums plaatsen. 1 . Guillemots - Through the Window Pane 2 . Motorpsycho - Black Hole / Black Canvas 3 . Seafood - Paper Crown King 4 . Charlotte Gainsbourg - 5:55 5 . Cuong Vu - It's Mostly Residual 6 . The Figurines - Skeleton 7 . TV on the Radio - Return to Cookie Mountain 8 . De Kift - 7 9 . Herbert - Scale 10 . Liars - Drum's not Dead 11 . Ornette Coleman - Sound Grammar 12 . Malajube - Trompe-l'oeil 13 . The Black Heart Procession - The Spell 14 . The Decemberists - The Crane Wife 15 . Asobi Seksu - Citrus 16 . Band of Horses - Everything All the Time 17 . The Plastic Constellations - Crusades 18 . Sonic Youth - Rather Ripped 19 . Ellen Allien & Apparat - Orchestra of Bubbles 20 . Lisa Germano - In the Maybe World 21 . Yo La Tengo - I Am Not Afraid of you and I will beat your ass 22 . Thom Yorke - The Eraser 23 . Max Richter - Songs from Before 24 . Pretty Girls Make Graves - Elan Vital 25 . Caroline - Murmurs 26 . Calexico - The Book and the Canal 27 . Nosfell - Kälin Bla Lemsnit Dünfel Labyanit 28 . Barbara Morgenstern - The Grass is Always Greener 29 . Man Man - Six Demon Bag 30 . Giddy Motors - Do Easy [ Bericht 4% gewijzigd door Grobbel op 17-12-2006 08:07:39 ] | |
PDOA | zondag 17 december 2006 @ 00:56 |
Ik pas mijn lijstje ook even aan, nu ik bezig ben met mijn jaarlijkse verzamel-cd van de beste nummers van 2006: 01. 2 Bit Pie - 2 Pie Island 02. Bonobo - Days To Come 03. Coldcut - Sound Mirrors 04. Concord Dawn - Chaos By Design 05. Hellwood - Chainsaw Of Life 06. Herbert - Scale 07. Kuba - Inside Out 08. Lambchop - Damaged 09. Tunng - Comments Of The Inner Chorus 10. Woven Hand - Mosaic | |
Afunados | zondag 17 december 2006 @ 01:19 |
CD's: 1. The Rifles - No Love Lost 2. Guillemots- Through the window plane 3. Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am... 4. Boy Kill Boy - Civilian 5. Snow Patrol - Eyes Open 6. Razorlight - Razorlight 7. Damien Rice - 9 8. The Veils - Nux Vomica 9. Mando Diao - Ode to Ochrasy 10. The Kooks - Inside in, inside out Concerten: 1. Starsailor (@ Rock Werchter) 2. Killers (@ AB Brussel) 3. dEUS (@ RW) 4. Rifles (@ Botanique Brussel) 5. Franz Ferdinand (@ RW) 6. Editors (@ Paradiso/RW) 7. Razorlight (@ Paradiso) 8. Arctic Monkeys (@ Botanique) 9. Mando Diao (@ Effenaar) 10. The Streets (@ RW) | |
Beregd | zondag 17 december 2006 @ 14:17 |
toevoeging: joanna newsom - Ys binnen op 8 Damien Rice - 9 binnen op 16 de rest schuift op | |
methodmich | zondag 17 december 2006 @ 16:05 |
Grobbel, met jou ga ik er ook slechts 2 dubbelen. Mijn top 58 (is het geworden) volgt komend weekend. | |
Pantheon | zondag 17 december 2006 @ 19:35 |
CD's 1. Ordo Rosarius Equilibrio – Apocalips 2. Tool – 10,000 Days 3. Rome – Nera 4. Proyecto Mirage – Gimme Your Energy 5. S.K.E.T. – Baikonur 6. Hysteresis – Measured Chaos 7. Triarii – Piece Heroique 8. Mesh – We Collide 9. Saltillo – Ganglion 10. Skin Area - Journal Noir/Lithium Path En, net buiten de top 10: Thom Yorke – The Eraser Antigen Shift – The Way Of The North MZ.412 – Infernal Affairs Camanecroszcope – Echoes Ov A Beckoning Arcanum Flint Glass - Nyarlathotep Concerten 1. Tool @ König-Pilsener-Arena, Oberhausen (3-12-2006) De drie navolgende plekken zijn in willekeurige volgorde voor Project Pitchfork @ Stahlwerk, Düsseldorf (1-10-2006), The Gathering @ Metropool, Hengelo (17-2-2006) en Eminence Of Darkness @ Parkbühne, Leipzig (5-6-2006) | |
ranja | zondag 17 december 2006 @ 20:13 |
quote:Opvallend Zit me ook steeds af te vragen of die bij mij niet hoger hoort... | |
Imaginary_Friend | zondag 17 december 2006 @ 20:42 |
quote:zeer zeker. vooral de opener is fantastisch | |
Grobbel | zondag 17 december 2006 @ 20:47 |
quote:Ik moet toegeven dat het allemaal net wat freakier is dan mijn lijstje van vorig jaar inderdaad; ik begin steeds minder naar teksten te luisteren en beoordeel muziek voornamelijk nog of de muzikale omlijsting me enigszins weet te boeien. Zal wel iets te maken hebben met het feit dat ik het eigenlijk al sinds mei een behoorlijk hectisch leven leidt met weinig vrije tijd, waarbij ik vooral nog muziek draai als ik bezig ben met het schrijven van essays (2 tot 3 per week ) - ik merk in ieder geval een steeds grotere focus op instrumentaler gerichte muziek als jazz, electro en noise. Ach, ik verwacht dat het na januari allemaal wat rustiger gaat worden, en wellicht wordt mijn muzieksmaak ook weer wat onbezorgder. quote:Prachtige plaat wat mij betreft, ook erg goed om bij te ontspannen na een dag studeren. | |
Switch_ | zondag 17 december 2006 @ 21:12 |
ook een poging 1. Thom Yorke - The Eraser 2. Belle & Sebastian - The Life Pursuit 3. The Raconteurs - Broken Boy Soldiers 4. Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not 5. Admiral Freebee - Wild Dreams of New Beginnings 6. Damien Rice - 9 7. Booka Shade - Movements 8. Hot Chip - The Warning 9. The Knife - Silent Shout 10. She Wants Revenge - She Wants Revenge | |
sound-storm | maandag 18 december 2006 @ 10:04 |
Ik zal proberen een jaar lijstje te maken. Het is dan de 1e keer dat ik zoiets ga doen, dus even goed aanpakken. Het probleem is alleen dat ik genoeg albums van 2006 heb gedownload, maar er zoveel is dat ik nog nooit goed geluisterd heb, terwijl ik weet dat het mooi moet zijn. Het komt toch erg vaak voor dat ik terug grijp op wat ik al goed ken, en ik probeer me altijd voor te nemen dat ik meer muziek wil ontdekken en goed leren kennen. Lijstje volgt zo spoedig mogelijk en hier is hij dan... Jaarlijstje 2006: Ik ga proberen te omschrijven waarom ik deze platen heb gekozen heb :-) 1. Muse – Black Holes and Revelations Het kon ook niet anders dan dat dit hem zal worden, de nummer 1 van 2006. Waarom? Muse is écht mijn band. Nu is het natuurlijk niet goed om dan gelijk deze de 1e plaats te geven, omdat je hun vorige werk super vindt. Maar ook dit album heeft me weer verbaast, de vooruitgang die ze geboekt hebben met dit album. Helemaal grijs gedraaid, met als hoogtepunt hun concert op Lowlands 2006, tevens de 1e keer dat ik Muse live zag. Wat een indrukwekkend album en concert. Wat ik goed aan dit album vindt is de Muse sound, die ondanks een toch wat andere sound weer helemaal te horen is. Ook het feit dat er wat meer gewerkt is met elektronica en er veel aan geknutseld is door o.a. producers, maakt het een sterk album. Wat ik minder vind aan dit album ? Misschien de bombast, die wel heel erg is op dit album. Maar tegelijk is het super, want het is en blijft Muse. 2. Daniel Lohues – Allenig Van een bombastische nummer 1, naar een ingetogen, akoestische nummer 2. Wat Lohues ook doet, goed is het (bijna!) altijd. Ja, er zijn 2 missers gemaakt, die 2 Skik platen die volgens het ‘ABN’ moesten, dat was niets. Maar na Lohues & The Louisiana Bluesclub is dit wel heel mooi. Een soort van levensverhaal van Lohues, over liefde, geloof, en de stand van zaken in deze wereld, waar met name de groeiende industrie een hoofdrol in speelt. Mooie liedjes, die gebruikt zijn voor zijn theatertour ‘Allenig’. Lohues heeft bewezen ook alleen hele goede muziek te kunnen maken. Ook zijn droge humor heeft hij behouden. En gewoon weer in het Drentse dialect. Super! 3. The Veils - Nux Vomica Dit album heb ik pas later in 2006 ontdekt. Naar de voorbereiding op Lowlands heb ik dit album gedownload, en beluisterd. Maar er waren weer eens belangrijkere dingen op Lowlands en je raad het al, ik heb ze gemist. Toen ik natijd de recensies over dit concert las, en het album,baalde ik wel. Als men schrijft dat het geïnspireerd is door o.a. 16 Horsepower, moet het toch goed zijn? Ik ben het album grondig gaan luisteren, en het verbaasde me telkens weer, hoe goed het wel niet was. Toen heb ik ook gelijk maar de kans gegrepen toen ze in de Oosterpoort te Groningen stonden. Stuk voor stuk mooie liedjes. En hij blijft interessant, na vele luisterbeurten. 4. Woven Hand – Mosaic Hier werd het kiezen lastiger, omdat je meer albums hebt die hier eigenlijk wel kunnen staan. Dan ga je toch maar kijken naar het verleden van een band, en dan komt deze plaat toch gelijk aanzienlijk hoger. Vergeleken met voorgangers is Mosaic een minder toegankelijke plaat geworden, waar veel bijgeluiden en effecten overhand hebben gekregen. David Eugene Edwards heeft weer een goed album gemaakt, wat eigenlijk ook niet anders kan. 5. Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not Leuk album, veel naar geluisterd, en het verveelt ook nog steeds niet. Ben benieuwd naar een opvolger. 6. Johan – THX Johan Totaal nieuw voor mij, deze band. ‘ontdekt’ nadat ik er veel positiefs over gelezen had, en het album maar eens ben gaan downloaden. Na een goed concert op Lowlands ben ik ervan overtuigd dat dit een gaaf album is, met lekkere pakkende songs. 7. El Pino And The Volunteers – Molten City Wat een ontdekking was deze band! Erg leuke instrumentatie, ik houd wel van muziek met country invloeden. Hoogtepunt op dit album is de song El Degas. Ook deze band ontdekte ik na het lezen van recensies, waaruit ik wel kon opmaken dat het iets was wat ik mooi zou moeten vinden, en het klopte. 8. The Raconteurs - Broken Boy Soldiers Zo, Jack White is weer goed bezig met The Raconteurs. Lekkere sound heeft deze band, en ook hun concert op Lowlands maakte de verwachtingen goed waar. Goed debuut, hopelijk een goede opvolger! 9. The Frames - The Cost Deze band kende ik helemaal niet voordat ik ze aan het werk zag op Lowlands. En wat heeft dat een indruk gemaakt. Thuis gekomen gelijk hun laatste en voorgaand album gedownload. Erg goede zanger, mooie stem. En die viool, dat doet je ook wat. Zeker een tip voor mensen die houden van een lekkere indie-rock band met Ierse volk invloeden. 10. Eels – Eels with strings – Live at Town Hall, New York Aangezien dit een concertregistratie is, en niet een album met nieuwe songs, komt hij op nummer 10. Maar wat zijn de songs van Meneer E akoestisch uitgevoerd, met een groep violisten/cellisten mooi. Samen met zijn multi-instrumentale band slaat hij met deze tour weer een andere weg in, waar E erg goed in is. Dat is ook het leuke van de band Eels, het blijft verassen en vernieuwen. En ze kunnen ook álles. Het was eigenlijk nog leuker dat Eels gelijk na de ‘with strings’ tour kwam met de ‘No Strings Attached’ tour. Van een keurig pak en akoestisch gitaar in een oud pilotenpak en een elektrische gitaar op standje overdrive. Mét dezelfde band, alleen onherkenbaar. Gelijk maar concerten top10: 1 Muse – Lowlands 2006 2 Mark Lanegan + The Twilight Singers – Lowlands 2006 Ja, eigenlijk hoort The Twilight Singers vooraan en kwam Lanegan met hun mee, Maar ik kwam voor Lanegan. 3 The Veils – Oosterpoort Groningen 4 Boudewijn de Groot met het Limburgs Symfonisch Orkest – Martiniplaza Groningen 5 Eels – Oosterpoort Groningen 6 The Frames – Lowlands 2006 7 Thomas Dybdahl – Vera, Groningen 8 Woven Hand – Oosterpoort, Groningen 9 The Raconteurs – Lowlands 2006 10 Placebo – Lowlands 2006 Zo, dat was het wel. Als er dingen zijn die anders hadden gekund hoor ik het graag. [ Bericht 86% gewijzigd door sound-storm op 18-12-2006 13:20:59 ] | |
methodmich | maandag 18 december 2006 @ 19:05 |
quote:Het is allemaal wat obscuurder inderdaad. Maakt niet uit. Wellicht heb ik er ook nog wel wat platen tussen zitten die jij dan weer niet kent bijvoorbeeld. | |
-Dries- | woensdag 20 december 2006 @ 00:11 |
Mijn lijstje komt zo rond de kerst denk ik.. | |
zodiakk | vrijdag 22 december 2006 @ 21:25 |
Trentemoller - The Last Resort Sleeparchive - Hospital Tracks Bonobo - Days To Come James Holden At The Controls Daedelus Denies The Days Demise Andy Stott - Merciless Rhythm & Sound - See Mi Yah Remixes Tim Koch - Faena Blamstrain - Disfold John Tejada - Cleaning Sounds Is A Filthy Business Arpanet - Inertial Frame Tstewart - Living Exponentially Liberto - Lullaby Tycho - Past Is Prologue Dj Kicks - Henrik Schwarz SCSI-9 - The Line Of Nine Ghislain Poirier - Breakupdown Kode9 & The Spaceape - Memories Of The Future Sol Seppy - The Bells Of 1 2 Dabrye - Two / Three Ruxpin - Elysium Herbert - Scales Robert Henke - Layering Buddha Opgezwolle - Eigen Wereld en nog wat albums... | |
methodmich | zaterdag 23 december 2006 @ 16:36 |
Zo, daar komt ie dan. 58 platen gekocht dit jaar, waarbij ik een EP van Guillemots, een verzamelaar van Arab Strap en een soundtrack van de film I'm Your Man niet meetel, anders waren het er 61. De overgebleven 58 heb ik op volgorde gezet, met commentaar erbij. Duurde toch nog langer dan ik dacht, mede omdat ik indien mogelijk stukjes uit mijn eigen recensies wilde invoegen. Dit is hem dus geworden voor 2006: 58. THE IMPOSSIBLE SHAPES – Tum Een band die zich wat ophoudt in het stijlstraatje van Arcade Fire. Met vertraging in Nederland beland en dat is niet onterecht. Op Tum staan namelijk enkele sfeervolle indiesongs met knappe melodielijnen en een interessante opbouw. Helaas staan er ook te veel tussendoortjes op, met name de instrumentale stukken. Iedereen die rond de kerst op zijn gewicht wil letten weet dat tussendoortjes schadelijk zijn. In het geval van The Impossible Shapes tasten ze het niveau van de plaat aan. 57. ADEM – Love And Other Planets Zijn eerste plaat, Homesongs, was in 2004 een aangename surprise. Met zijn schorre stem, die heerlijk haperde bij de hogere noten, en inventieve muzikale omlijsting leek lo-fi kunstenaar Adem Ilhan aan te sluiten bij bands als Sparklehorse en eels. Zoals zo vaak blijkt de opvolger dan toch van minder kaliber. De verrassing is weg en waar de beperkte zangtechniek van Adem op Homesongs nog een deel van de charme was, is die op Love And Other Planets juist een storende factor. 56. ARIEL PINK’S HAUNTED GRAFFITI 5 – House Arrest Curieuze plaat van een lo-fi artiest die op sommige momenten juist luid lijkt te willen rocken. De gruizige manier van opnemen geeft je het gevoel te luisteren naar een moeilijk doorkomende radiopiraat, die wel spannende muziek draait. Op de beste momenten verdient Ariel Pink een prominente plaats op de nationale radio, maar de mindere songs verdienen het niet om de piratenstatus te ontstijgen. Al met al een fijne manier om je House Arrest kleur te geven. 55. DEPARTMENT OF EAGLES – The Cold Nose Daniel Rossen en Fred Nicolaus zweefden in een UFO boven de aarde, om het fijnste wat zij daar uit diverse concertzalen hoorden komen te mengen tot een merkwaardige luistertrip die The Cold Nose heet. Electronica, geknutsel met beats en samples, folk, sixtiespsychedelica, rock met de zangstem van Blur-voorman Damo Albarn, rap en zelfs een stukje ouderwets jodelen. Department Of Eagles dook in het gat dat The Beta Band achterliet en toonde aan dat het waanzin is om je als band te beperken tot één genre. 54. OCS – 3 & 4 OCS, dat staat voor Orange County Sound, is een project van de zonderling John Dwyer. Hij wekt de indruk een ietwat sombere man te zijn, die het leven maar moeilijk kan vatten en in zijn eigen kamer een studio heeft gebouwd. Af en toe bestelt hij een pizza, want een mens moet ook eten. De rest van de tijd gebruikte hij voor het opnemen van de 28 songs op deze dubbelaar, die zeer lo-fi klinken. Hij blijkt ook vrienden te hebben, die wat andere instrumenten bespelen. Waaronder het opvallendste instrument van de afgelopen jaren: een schedel! Ontroeren doet Dwyer echter ook, met zijn bezwerende en indringende nummers waarin de geest van Syd Barrett rondwaart en vergelijkingen met Songs: Ohia en My Morning Jacket ook niet ver weg zijn. 53. THE RUSSIAN FUTURISTS – Me, Myself And Rye Een introductieplaat met The Russian Futurists, dat eigenlijk gewoon staat voor Matthew Adam Hart. Dat is eigenlijk een Beach Boys-liefhebber die stiekem ook wel een zwak heeft voor de hedendaagse popmuziek. Gevolg is een moeilijk te vatten plaat vol van hot naar her springende melancholische muziek, waarin de verwijzingen naar diverse andere artiesten je om de oren vliegen. Kernzin: “We say it all and take it back, we sound like fucking Fleetwood Mac / But the songs we made aren’t half as nice, cause they’re based on our rotten lives.” 52. ZOPPO – Don’t Trust Scarred Survivors Nieuwe plaat van een sympathieke indieband van eigen bodem. Zoppo maakt melodieuze en melancholische gitaarpop, waarin ook ruimte is voor spanning en scherpe randjes. Toch hebben ze dit wel eens beter gedaan dan op Don’t Trust Scarred Survivors, waardoor er weinig meer in zit dan een plaats in de onderste regionen van deze lijst. 51. MAXON BLEWITT – When The Moon Winks De band van voormalig Zita Swoon-bandlid Björn Eriksson maakte in 2004 indruk met een titelloos debuut vol aangeklede popsongs volgens Vlaams gebruik. Eriksson besloot om de boel om te gooien en komt met een rockalbum, waarop hij met zijn praatzang nog het meest weg heeft van Lou Reed. Met de fijn contrasterende damesvocalen, het graven in de blueswortels, refreinen van ongekende klasse en een electro-achtige song van Soulwax-kaliber bewijst Maxon Blewitt dat die stap niet slecht is geweest. Eriksson zal Stef Kamil Carlens echter nooit evenaren, maar komt er hier op de beste momenten wel verdraaid dichtbij. 50. I LOVE YOU BUT I’VE CHOSEN DARKNESS – Fear Is On Our Side Donkere droefenis. Interpol wist er vele zielen mee te veroveren, Editors kreeg vorig jaar de handen op elkaar en Joy Division deed het natuurlijk al jaren geleden. Ook I Love You But I’ve Chosen Darkness sluit aan in dit rijtje bands, al is het kwalitatief niet allemaal even sterk. De stem van de zanger is net iets te vrolijk. Wel met afstand de mooiste bandnaam van 2006, de mooiste plaat echter met afstand niet. 49. CHAD VANGAALEN – Skelliconnection Een Amerikaan op Subpop die het beste mengt van diverse werelden, maar vooral wat dromerige en toch stekelige rockliedjes opneemt. Aangezien hij qua zang het meest lijkt op Neil Young is dit geen slechte keuze geweest van Vangaalen. Wel mist deze plaat duidelijk richting, omdat er te veel wordt gedaan om echt langdurig te kunnen beklijven. Bij vlagen ijzersterk, op andere momenten wat vervelend. 48. TIM O’REAGAN – Self Titled The Jayhawks hebben een pauze ingelast en dus gaat ook drummer O’Reagan voor zichzelf beginnen. Dat is niet vreemd, want op de laatste bandplaten leverde hij al enkele bijdragen, zowel qua songschrijven als qua zang. Solo profileert O’Reagan zich als iemand die naast het rootsachtige aan Jayhawks verwante werk ook een voorliefde heeft voor The Beatles. Het levert een fijne plaat op, al moet de stem van O’Reagan je wel liggen. Maar wat voor veel soloplaten opgaat, is ook hier het geval. Het is zelden zo sterk als het bandgeluid. 47. CARA DILLON – After The Morning Cara Dillon is een lieve blondine, met een voorliefde voor folkmuziek. Authentieke folk zelfs, inclusief viool en noem het allemaal maar op. Op After The Morning staan enkele fijne songs, in het verlengde van Sandy Denny en Fairport Convention. Het is echter ook wel allemaal heel lief en schattig en daardoor soms net wat te langdradig. Wel een fijn plaatje dat lekker weg luistert tijdens drukke bezigheden en zo prima als achtergrondmuziek kan fungeren. Onbetwist hoogtepunt is I Wish You Well. Wat een lieve wens. 46. MOUNT EERIE – 11 Old Songs Phil Elvrum, tegenwoordig werkend onder de naam Mount Eerie, maakt er al zijn hele muzikale loopbaan een gewoonte van om zijn grotere releases af te wisselen met kleinere. Onder die laatste noemer van 11 Old Songs, volledig geschreven en opgenomen in Noorwegen en uitgebracht als LP + CD. Het is een collectie stemmige, ingetogen songs geworden. Zijn ritmebox was de basis voor zijn muziek, die zich laat beluisteren als een persoonlijk dagboek, vol Will Oldham-achtige treurnis. Kleine release? Kan best, maar deze 11 Old Songs maken in al hun spaarzaamheid een hoop new songs van andere artiesten overbodig. 45. SUBMARINES – Declare A New State! Zijn wij eigenlijk niet stiekem allemaal gevoelige zielen op zoek naar een beetje liefde? En als we dat dan eindelijk gevonden hebben, dan is het toch wel erg leuk om je daar volledig aan over te geven. Niet iedereen zal het toegeven, bang om burgerlijk genoemd te worden. Zo niet Blake Hazard en John Dragonetti. Samen schreven ze onder de naam Submarines een album met tien liedjes vol. Liedjes over relaties vooral en als de bio klopt dus over hun relatie, geschreven toen ze een tijdje uit elkaar waren. Over een interessante muzikale achtergrond – denk Tunng, Hooverphonic, Brown Feather Sparrow en Bauer – laten zij horen hoe ze zich voelen. Sympathiek plaatje. 44. GOLDEN SMOG – Another Fine Day Golden Smog begon ooit als een hobbybandje, waarin diverse grootheden uit de Amerikaanse indie- en Americanascene voor de lol lekker speelden. Ellenlange jamsessies, covers van bekende bands, lekker ongedwongen, met klinkende namen als Jeff Tweedy (Wilco) en Gary Louris (The Jayhawks) in de gelederen. Op de beste momenten klinkt Another Fine Day, gedrenkt in een rock / roots sausje, als een klok. Op de mindere momenten ontstijgen de songs het niveau van een jamsessie niet. Vooral voor de liefhebbers van het werk van Tweedy en Louris dus! 43. WILLARD GRANT CONSPIRACY – Let It Roll Opnieuw een plaat van de band rond Robert Fisher, die klinkt als Nick Cave. De man nodigt zoals gebruikelijk iedereen uit die een instrument kan en wil bespelen. Het maakt van Let It Roll weer een rijke en gevarieerde plaat, vol “Americana & Roll”. Want voor pure alt. country is het te stevig, maar voor rock weer te sfeervol. Willard Grant Conspiracy is een onderschatte band en zal met deze plaat, ondanks de kwaliteit, vermoedelijk weer weinig nieuwe zielen winnen. Dat is jammer. 42. WRINKLE NECK MULES – Pull The Brakes IJzersterk startende alt. country plaat. Even denk je dat Wrinkle Neck Mules met Pull The Brakes een heuse klassieker gaat aanleveren, maar gaandeweg zakt het niveau in. Gelukkig niet naar bedenkelijke hoogte, maar toch, de betoverende klasse van het majestueus slepende en schurende begin is dan verdwenen. Op die momenten is Wrinkle Neck Mules “gewoon” een Americana-bandje, waar er veel van zijn. Desalniettemin één van de fijnere platen in het genre van dit jaar. 41. KIMYA DAWSON – Remember That I Love You Kimya Dawson zat ooit in Moldy Peaches. In die band kon alles, hoefde niets en was lol het sleutelwoord. Soms zelfs tot op puberale meligheid af. Waar voormalig muzikaal partner Adam Green inmiddels een heel andere weg ingeslagen is, blijft Dawson ook op Remember That I Love You het oude Moldy Peaches-geluid redelijk trouw. Op soms bijna kinderlijke naïeve en schaamteloze wijze bezingt zij haar persoonlijke leven, waarbij een nummer als My Mom naar de keel grijpt. Helaas draait ze zichzelf ook af en toe de nek om, hoewel ze al serieuzer opereert dan op eerdere platen. Nu is het wachten op een album waarop ze definitief stopt met de geintjes en zichzelf durft te tonen als muzikante. Want kwaliteit heeft ze genoeg! 40. THE FLAMING LIPS – At War With The Mystics Als. Mensen gebruiken het woord nog wel eens, om aan te geven hoe iets anders had kunnen zijn dan het geval is. Als The Flaming Lips betere muzikanten geweest waren en áls Wayne Coyne een betere zanger was geweest, zou de band wereldberoemd zijn. Maar ja, dat zijn ze nu eenmaal niet. Want ook op deze twaalfde langspeler van de band die al weer sinds 1985 actief is, kun je weer horen dat Flaming Lips goedbeschouwd het oefenhok nog niet met opgeheven hoofd hebben kunnen verlaten. Geen virtuoze muzikanten, een zanger die wel verbeterd is, maar nog altijd geen topper is. Maar is dat erg? At War With The Mystics is niet de beste plaat die ze ooit maakten, maar feit blijf dat het feit dat The Flaming Lips gemiddeld om de twee jaar een leuke plaat afleveren en dat deze daar gewoon bij hoort. 39. STUART A. STAPLES – Leaving Songs Afscheid nemen is zelden leuk. Zeker niet voor altijd. Laat staan van een geliefde. Zolang als er mensen bestaan, wordt er echter afscheid genomen. Vandaar dat dichters, schrijvers, filmmakers, schilders en muzikanten het thema regelmatig in hun werk laten opduiken. Het is dus wel een gevaarlijk idee om afscheid als thema van je nieuwe plaat te nemen. Stuart A. Staples, bekend van Tindersticks, deed het echter toch. Tien nummers schreef hij, in totaal nog geen veertig minuten. Alles gaat over afscheid. Van oude vrienden, van geliefden, van een stad. Hij beschrijft de gevoelens die hierbij horen en moet het gevoel kennen, want Staples komt eerlijk over. Niets nieuws, want ook met Tindersticks deed hij al weinig anders dan met zijn zware stem mooi begeleide liedjes zingen. Samen met enkele bevriende zangeressen maakt hij van Leaving Songs een fijn album, een geslaagde poging om van dit aloude thema iets te maken. 38. THE MOUNTAIN GOATS – Get Lonely Er zijn van die muzikale wetmatigheden. Eén ervan is dat John Darnielle, alias The Mountain Goats, eigenlijk jaarlijks met een nieuwe plaat komt. Daarop zingt hij weer op verbeten wijze zijn frustraties over de liefde van zich af. Hoogtepunt was Tallahassee, enkele jaren geleden. Sindsdien zit de klad er een beetje in en worden de platen jaarlijks net iets minder. Via We Shall All Be Healed uit 2004, nog goed te noemen, en de ruime voldoende voor The Sunset Tree van vorig jaar, is er nu Get Lonely. Helaas, meer dan een voldoende zit er niet in. Darnielle lijkt wat gematigder en dat komt de muziek niet echt ten goede. Op naar een pittige revanche in 2007! 37. JOHAN – THX JHN De enigszins SMS-achtig aandoende titel is een geintje. Johan is namelijk een band die wars is van welk modernisme dan ook. Ook THX JHN staat weer vol met weemoedige gitaarpop in de hoek Beatles, Byrds, R.E.M. Wederom zit er vijf jaar tussen deze plaat en zijn voorganger. Bij Pergola was het niet erg om zo lang te wachten, bij deze plaat krijg je het gevoel dat die net zo goed eerder uitgebracht had kunnen worden. Veel meer dan een herhaling van zetten lijkt het niet, net allemaal wat minder dan vorige keer. 36. SUKILOVE – Good Is In Your Bones Pascal Deweze gooide in de stap van zijn eerste plaat naar de tweede het roer radicaal om. Nummer drie, Good Is In Your Bones, laat zich beluisteren als een kruising tussen die twee platen. Het resultaat is een mix tussen de rustige, melodieuze kant van Deweze en diens onstuimige rockkant. Waarbij ik met verdriet moet constateren dat de songs op de drie genoemde werken na allemaal net even wat minder zijn dan op de vorige twee platen. Ze beklijven op de één of andere manier minder, gaan vaak net iets te onopgemerkt voorbij. Desondanks nog altijd een plaat van goed niveau, maar van Sukilove verwacht je niets anders. 35. BRIGHT EYES – Noise Floor Verzameling met B-kantjes, onuitgebrachte songs enzovoort. Dit rariteitenkabinet van Conor Oberst beslaat de periode tussen 1998 en 2005 en kent, zoals je bij een plaat als deze verwacht, zowel hoogtepunten als minder indrukwekkend werk. Op de beste momenten laat Bright Eyes maar weer eens horen dat alle lof van de laatste jaren volledig terecht is. Nu snel door naar een volledig nieuwe plaat. 34. ISOBEL CAMPBELL & MARK LANEGAN – Ballad Of The Broken Seas De lieflijke Isobel Campbell, wiens mierzoete vocalen bij Belle & Sebastian een verrijking waren, is solo minder gelukkig. Te vaak gaat ze dan aan haar eigen schattigheid ten onder en missen de songs een spannend randje. Het was dus een goed idee om de rasgriezel Mark Lanegan uit te nodigen. Zijn rauwe stem zorgt altijd voor spanning. Toch krijg je het idee dat er nog meer in deze samenwerking had gezeten. Nu is het een leuke plaat geworden, waar top misschien wel had gekund op basis van de beste songs. 33. PAULUSMA – Here We Are De creatieve spil van het betreurde Daryll-Ann doet het solo. Paulusma is op Here We Are gewoon zichzelf, met al zijn sterke en zwakke punten. Qua geluid is er ook weinig echt anders dan bij Daryll-Ann. Hij laat zich nog altijd inspireren door Beatles, Beach Boys, Byrds en westcoastpop. Als je Daryll-Ann volledig wegdenkt, wat bij het beluisteren van Here We Are eigenlijk onmogelijk is, hoor je een plaat die over de hele linie meer sterke dan zwakke momenten kent. Ga je echter vergelijken met Trailer Tales, dan trek ik de conclusie dat Jelle Paulusma die plaat niet benadert en dit een aardige herhalingsoefening is geworden. Waarbij het definitieve waardeoordeel dus een typisch geval is van hoe staat mijn baard vandaag. 32. CAMERA OBSCURA – Let’s Get Out Of This Country Waar vorig album Underachievers Please Try Harder nog wel erg veel op Belle & Sebastian met vrouwenzang leek, drijft de band rond Tracyanne Campbell nu verder weg van dat geluid. Hoewel menig nummer nog altijd dat typische geluid heeft, waarvan je vermoedt dat de tijd ergens in de jaren zestig stil heeft gestaan en deze band nooit meer iets anders gehoord heeft. Camera Obscura volhardt in melodieuze pop die weemoedig en blij tegelijk kan klinken. Tussen de tien songs op Let's Get Out Of This Country staat vrijwel geen misser en bovendien maakt de geringe tijdsduur van de plaat dat het nergens saai wordt. En dat accent blijft geweldig. 31. LUCKY JIM – All The King’s Horses Was het debuut van Lucky Jim in 2004 nog een aangename verrassing, anno nu is het sprankelende weg. Het recept is bekend en door de toegenomen studiomogelijkheden zelfs wat al te gepolijst naar mijn smaak. Natuurlijk, de donkere zangstem en de sfeer van haardvuur en weemoedige romantiek blijven overeind staan. Maar toch, het echte gevoel van toen lijkt wat verdwenen. Waarmee dit niet die fantastische opvolger is geworden, maar gewoon een fijne luisterplaat. 30. HOWLING BELLS – Self Titled Zangeres Juanita Stein en broerlief Joel, gitarist, vormen de kern van dit Australische collectief dat debuteert met een titelloze plaat, waarop een dozijn knappe liedjes om aandacht van de luisteraar vechten. De sound van de band is afwisselend genoeg om je te boeien. Rustige liedjes met goed opgebouwde spanningsbogen wisselen af met wat onstuimerig rockwerk. Het meeste werk valt echter te typeren als midtempo. Daarin zorgen ze dan af en toe voor betoverend melancholische passages, maar evengoed wringt de schoen her en der wel eens wat. Dan zit de band een beetje vast in de eigen zoektocht naar een vaste structuur. Een veelbelovende band met een zangeres die klinkt als PJ Harvey, maar nog zoekt naar een eigen smoel. 29. DAYNA KURTZ – Another Black Feather… For The Wings Of A Sinner Dayna Kurtz sprong in 2003 in één keer richting de top van mijn favoriete vrouwelijke artiesten-lijstje aller tijden. Haar album Postcards From Downtown vermengde het beste van jazz, country, blues en chanson tot een schitterend muzikaal palet. Daarbij kwam dan nog die fantastische stem, die voor een vrouw opmerkelijk zwaar en donker klinkt. Another Black Feather..., zoals de albumtitel al afgekort wordt, gaat min of meer verder waar die plaat ophield. Dayna put weer uit dezelfde bronnen en zingt in sommige nummers misschien nog wel beter dan ooit. Haar sterke slidegitaarspel valt ook menigmaal op, net als haar unieke (zang)stijl. Wederom een album op hoog niveau dus, al moet gezegd worden dat enkele songs hier net iets te lang voortkabbelen of te langzaam aan de luisteraar voorbijtrekken. Dat maakt die songs niet minder goed, maar de tracklist had in een andere volgorde iets dynamischer kunnen zijn geweest 28. DENVIS – Comin’ Home Denvis was als voorman van The Spades vooral bekend als brulboei. Nu is hij solo op de akoestische toer en verrast hij met intrigerende, persoonlijke nummers over zijn eigen leven. Een leven dat niet altijd over rozen ging, als we de teksten goed beluisteren. Denvis blijkt een prima zanger, die laveert tussen blues, folk, americana en nog af en toe een portie rockt. Wat mij betreft één van de openbaringen van dit jaar. 27. ADAM GREEN – Jacket Full Of Danger Op zijn vorige twee platen bracht voormalig Moldy Peaches-bandlid Adam Green als een soort Lee Hazlewood tijdloze popminiatuurtjes. Stuk voor stuk pakkend en zeer melodieus. Ook op Jacket Full Of Danger is dit weer de hoofdmoot. Maar, moet Adam hebben gedacht, je kunt niet drie volledig vergelijkbare albums na elkaar afleveren. Dus ging hij op zoek naar wat variatie. Wat jeugdige elementen, wellicht. Dat uit zich in overdreven rock, maar gelukkig heeft het vertrouwde geluid de overhand. Dat die rockers niet allemaal even gelukkig uitpakken en dat één klassesong als Novotel niet opweegt tegen het bijzonder sterke geheel van met name Friends Of Mine, doet niets af aan het feit dat deze buitengewoon getalenteerde muzikant nog een album aflevert waar je met alle plezier je geld aan kunt besteden. En dat is, voor de derde keer op rij, toch ook een prestatie om je petje voor af te nemen. Of je jasje. 26. THE GASOLINE BROTHERS – Hm! Verzonnen band uit Amerika, die in Utrecht wel een passend muzikaal klimaat vond om het debuut af te leveren. Tussen de elf nummers die de plaat hebben gehaald, staan maar weinig overbodige. Wie Hm! beluistert wordt meegenomen op een enthousiaste reis door de popgeschiedenis. Gitaarpop op zijn Pavements, putten uit de ruif die Guided By Voices heet, maar ook Daryll-Ann, The Beatles en The Beach Boys liggen op de loer. Fijn dat deze jongens naar Nederland zijn gekomen! 25. RON SEXSMITH – Time Being Ron Sexsmith is een ernstig onderschat singer / songwriter, die inmiddels al een redelijk omvangrijk oeuvre vol kwaliteitsalbums heeft opgebouwd. De laatste heet Time Being en kan weer moeiteloos worden bijgeschreven op zijn indrukwekkende CV. Sexsmith maakt pure ambachtelijke popmuziek. Met fraaie melodieën, die hij achteloos uit de mouw schudt. Met schitterende haast poëtische teksten, die er perfect in slagen een gevoel van weemoed tot in de puntjes te beschrijven. Hij is daarnaast gezegend met een zeer warm stemgeluid, dat de treurige teksten toch altijd troostrijk doet klinken. Time Being bewijst dat Ron Sexsmith door de jaren heen een synoniem is geworden voor kwaliteit. 24. GHOST TRUCKER – The Grand Mystique Roald van Oosten van Caesar begon Ghost Trucker als hobbyprojectje. Deze langspeler bewijst echter dat de band meer is dan dat. Met hulp van zangeres Asta Kat en zanger / gitarist Ralph Mulder kon Van Oosten zijn spannende songs voorzien van fijne meerstemmigheid. Er staan enkele songs op om de vingers bij af te likken, terwijl Van Oosten ook lekker kan experimenten met diverse instrumenten. Verrassend goed plaatje! 23. GUILLEMOTS – Through The Windowpane De EP From The Cliffs kondigde al aan dat Guillemots wel eens een verrassing kon worden. De eerste langspeler bevat twee van de beste songs van die EP en een hoop nieuw werk. De muzikale variatie is enorm, wat gezien de achtergrond van de diverse bandleden niet vreemd is. De warme stem van Fyfe Dangerfield houdt het geheel bij elkaar. Er zit altijd wel iets in wat de songs vervreemdt van de platgetreden paden. Toch is de EP voor mij nog een fractie beter. 22. RAY DAVIES – Other People’s Lives De voormalige spil van The Kinks durfde het, ondanks het huidige muziekklimaat, toch aan om met dit solo-album op de proppen te komen. Met songs vol bijtende zelfspot en commentaar op de hedendaagse samenleving sluit hij aan bij mannen als Morrissey en Paul McCartney, die in eerdere jaren zichzelf hervonden en toonden er in deze eeuw ook nog toe te kunnen doen. Het gros van de jonkies klopt hij op pure klasse en stuurt hij met de staart tussen de benen terug richting oefenkot met Other People’s Lives. Daar kan zelfs een stel snotapen ook maar iets aan veranderen. 21. THE FIERY FURNACES – Bitter Tea Niets verbaast me nog, als het om The Fiery Furnaces gaat. Bitter Tea is opnieuw een compleet volgepropte schijf geworden, met een zeventig minuten aan ideeënrijke muziek. Matt friemelt aan knopjes, probeert geluiden uit en Eleanor zingt de als vanouds heerlijk verhalende teksten. Die enorme hoeveelheid ideeën die ze ook allemaal willen uitproberen is zowel de kracht als de zwakte van dit bijzondere duo. Want het is op sommige momenten wel eens een afknapper als een abrupte stijlbreuk de melodie vermoordt waar je net zo lekker op mee aan het deinen was. Net als je Matt hartgrondig wilt vervloeken, komt hij weer met zo'n opzwepend orgelriedeltje en kietelen de catchy refreintjes en zanglijnen van Eleanor je trommelvliezen. Je bedachtzame frons is dan in één klap weer verworden tot een vrolijke glimlach. Zolang The Fiery Furnaces de momenten waarop de glimlach het wint van de frons maar ruim in de meerderheid laten zijn, mag je hun platen wat mij betreft geslaagd noemen. Per draaibeurt ontdek je meer wendingen, plots opduikende melodietjes en vervreemdende geluidjes. Hoe bitter je thee of koffie ook mag smaken, de Friedbergers maken het zoet met dit intrigerende album. 20. XIU XIU – The Air Force Met afstand de meest deprimerende plaat van 2006. Jamie Stewart stort zijn ellende over je uit, met zijn huilstem die je haat of lief hebt. Ondertussen knalt de muziek alle kanten op, van plotse noise-erupties tot stemmige, bijna intieme klanken. Xiu Xiu heeft met The Air Force een opmerkelijk werkstuk afgeleverd. Tragisch dieptepunt? Als Stewart in huilen uitbarst wanneer hij net een vriend, die door zijn vader seksueel misbruikt is, probeert te troosten. 19. THE FRATELLIS – Costello Music Wie genoot er niet van Supergrass, toen die band nog lekker frivool was en de meezingbare refreintjes naar je hoofd slingerde? Recenter deden The Coral en The Zutons leuke dingen en The Fratellis mogen aanhaken bij dit gezelschap. De jonge band gooit er een aantal songs uit waar het spelplezier vanaf spat. Direct meezingbaar, grappig en van hoge kwaliteit. Elvis Costello zal geen enkel probleem hebben met de naamsverwijzing in de titel. 18. GORKI – Homo Erectus Luc De Vos is in de jaren uitgegroeid tot een meesterlijk vertolker van het Vlaamse lied. Hij is de buitenstaander die de wereld niet altijd helemaal begrijpt en daar dan verdraaid treffende teksten over kan schrijven. Proza is het, dat op het oog soms als los zand aan elkaar hangt, maar toch steevast verbluffend samenkomt. De Vos gebruikt hiervoor geen vreemde metaforen, maar houdt zijn taal dicht bij de mensen. Het levert al ruim tien jaar lang de nodige platen vol weemoedige nostalgie op. Na enkele mindere worpen is hij met Homo Erectus terug bij zichzelf. Zonder overdreven te doen, maar door gewoon weer te klinken als Gorki. 17. SHEARWATER – Palo Santo De band Okkervil River voerde met het album Down The River Of Golden Dreams in 2003 mijn jaarlijst aan. Op americana-leest geschroeide muziek vol emoties, die met name in de af en toe intense zang tot uiting kwamen. De belangrijkste bandleden zitten ook in Shearwater, al zijn de rollen omgedraaid. Jonathan Meiburg is nu de spil. Meiburg toont zich net als Will Sheff een meesterlijk songschrijver. De getormenteerde ziel, die de nummers met zijn intense voordracht direct in je maag doet stompen. Je moet ze wel horen, ontsnappen is zinloos. En van zulke songs heeft hij er wel een paar op plaat gezet. Je voelt, dit is echt. Het maakt van Palo Santo een opmerkelijke plaat, die nergens geforceerd aandoet en toch zijn doel bereikt. 16. SANDY DILLON – Pull The Strings Opmerkelijke dame, deze Sandy Dillon. Sinds het overlijden van haar man en muzikaal partner is het leven voor haar geen pretje. Dat was het al nooit. Pull The Strings is dan ook vooral een persoonlijk werkstuk geworden, waarop ze al haar woede en verdriet van zich af kan knorren, krijsen, piepen, gillen en schreeuwen. Om tussendoor ook achter een piano te kruipen en een ontroerend mooi liedje te spelen. De vrouwelijke Tom Waits, noemt men haar wel eens. Dat is meer dan terecht, bewijst ze hier. 15. FIONN REGAN – The End Of History Soms heb je ineens van die muzikale ontdekkingen die je niet verwacht. Heuse verrassingen, die volledig uit het niets lijken op te duiken en je vervolgens voor zich winnen. Fionn Regan is er zo één. Fionn Regan kan qua sound moeiteloos in de rij introverte singer / songwriters worden geplaatst. Denk aan Damien Rice, denk aan Stephen Fretwell, denk aan Nick Drake. Van die mannen die vooral goed gedijen met een gitaar om de nek en die rustig hun fraaie liedjes zingen, waarbij Regan zijn songs soms een verraderlijke dynamiek meegeeft. Een groeiplaat met songs die langzaam vriendjes met je worden. The End Of History is een plaat die me per draaibeurt dierbaarder is geworden en dat maak je niet altijd mee. 14. ALBERT HAMMOND, JR. – Yours To Keep The Strokes zijn eigenlijk steeds minder leuk geworden. Dus komt het solodebuut van Albert Hammond, Jr. op het goede moment. Zijn plaat bevat enkele songs die klinken als zijn band, maar ademt ook een psychedelische sfeertje uit en is verrassend leuk geworden. Daarmee doet hij iets wat The Strokes al tijden niet meer doen, namelijk zorgen voor een glimlach op je gezicht en plezier tijdens het luisteren. Dit is het! 13. MIDLAKE – The Trials Of Van Occupanther Lekkere plaat van een stel vreemde vogels met gevoel voor melodie. Je gaat bijna denken dat deze mannen fans zijn van Daryll-Ann, want op sommige momenten duikt het onbezorgde gevoel van Weeps op bij het beluisteren van de songs van Midlake. Ook The Long Winters is een associatie die je te binnen schiet. Gitaarpop van grote klasse! 12. YEAH YEAH YEAHS – Show Your Bones Wie de nieuwe plaat van Yeah Yeah Yeahs, wat een heerlijk bekkende bandnaam trouwens, puur droog beluistert zou de conclusie kunnen trekken dat we hier te maken hebben met een vrij normaal indiebandje. Maar hier is beduidend meer aan de hand, als je het mij vraagt. Het rammelende aspect is zeker aanwezig en is een deel van de charme van de band, maar de composities zitten af en toe toch behoorlijk virtuoos in elkaar. Dé onderscheidende factor is echter zangeres Karen O en vooral haar stem. Muzikaal zijn er vast veel soortgelijke bands, maar die hebben geen Karen O en zijn dus in de verste verte niet zo heerlijk opwindend, paranoïde, adrenaline verhogend en aantrekkelijk als Yeah Yeah Yeahs op Show Your Bones is. 11. CASIOTONE FOR THE PAINFULLY ALONE – Etiquette De 28-jarige Amerikaan Owen Ashworth heeft die fantastische artiestennaam Casiotone For The Painfully Alone aangenomen en brengt op Etiquette elf nummers over het verborgen leed in deze wereld. Dat doet hij met behulp van een Casio keyboard. Klinkt bijzonder. In sommige nummers neigt het naar Arab Strap, maar ook Joy Division - of misschien beter, New Order - duikt ergens op. Heel stiekem, verborgen achter een waas van lo-fi. Opmerkelijk plaatje, niet alleen geschikt voor pijnlijk eenzame zielen. 10. THE PIPETTES – We Are The Pipettes In hun leuke jurkjes komen de dames van The Pipettes je huiskamer binnen via de speakers. Ze stellen zich nog even netjes voor en gaan daarna een half uurtje los. De koorzang, de knap in elkaar stekende songs en de vrolijkheid tillen deze release ver boven het gemiddeld uit. The Pipettes zorgen voor een lach op ieders gelaat, tenzij je wel een heel erge zuurpruim bent. 9. ED HARCOURT – The Beautiful Lie Ed Harcourt lijkt voor The Beautiful Lie al zijn kwaliteiten gebundeld te hebben om daar een zeer gevarieerde plaat van te maken. Er zijn de ballads met de fraaie pianoklanken, er zijn fijne popliedjes rond een goofy drum en met meezingbare refreintjes en er zijn songs waarin Ed heerlijk over de top gaat. Dit alles wordt gecombineerd met steeds persoonlijkere teksten, waarin soms ook ruimte is voor bijtende observaties. Zijn album vergt de nodige luisterbeurten om de schoonheid te ontdekken. Toch maar doen. Goede vrienden zijn dan misschien moeilijk te vinden, zoals Ed zelf zingt, echt goede platen zijn dan eigenlijk net zo goed in het enorme aanbod van tegenwoordig. Ed Harcourt komt er verdraaid dicht in de buurt en dat is, in weerwil van de titel, géén leugen. 8. THE DECEMBERISTS – The Crane Wife Daar zijn ze weer, op een major nog wel! The Decemberists komen met het ambitieuze The Crane Wife en laten horen dat ze blijvertjes zijn. Het theatrale aspect is weer volop aanwezig, maar kan nergens verhullen dat de songs ook in essentie van grote klasse zijn. De band heeft definitief een plekje gekregen in de top van de hedendaagse muziek. 7. REGINA SPEKTOR – Begin To Hope Regina Spektor had op basis van haar schitterende album Soviet Kitsch, dat tot de beste werken van 2004 behoorde, al wereldberoemd moeten zijn. Vreemd, want deze dame barst van het talent. Het talent tot het schrijven van liedjes die zich in je hoofd nestelen en best poppy te noemen zijn. Maar ook de klasse om bloedmooie songs te schrijven, begeleid door gloedvol pianospel. Maar ook het talent om bijzondere songs te schrijven, waarin daadwerkelijk iets gebeurt en die uitnodigen tot vaker luisteren. De tijd is dan ook rijp om dit enorme talent nu eindelijk massaal te omarmen. 6. BELLE & SEBASTIAN – The Life Pursuit Het Schotse collectief Belle & Sebastian behoort al zo’n tien jaar tot de vaste waarden van de betere popmuziek. De groep rond de eigenzinnige Stuart Murdoch verstaat de kunst om tijdloze nummers op plaat te zetten, vaak gedrenkt in een dromerig sixties-sausje. Ook deze laatste proeve van bekwaamheid staat weer boordevol nummers uit de vertrouwde Belle & Sebastian-catalogus. Van dromerige luisterliedjes tot opzwepende dansnummers vol fraaie bruggetjes en refreintjes. Vrijwel allemaal weer pakkend en na enkele keren goed meezingbaar. Toch is de plaat, door de iets zwakkere tweede helft, minder dan hun beste werk. Dat zegt echter meer over de kwaliteit van dat werk dan over The Life Pursuit. 5. NEKO CASE – Fox Confessor Bring The Flood Het is toch wel jaloers makend om Neko Case te horen zingen. Want deze dame heeft me een paar stembanden waar je als amateur slechts van kunt dromen. Solo kiest Neko Case voor nummers met een countrysausje. Dat past misschien nog wel beter bij haar. Neko kan namelijk overtuigend zwijmelen, hunkeren en overrompelen met haar stem, een eigenschap die in dit genre bepalend is voor de zeggingskracht van de muziek. Ze zorgt met die Stem af en toe voor dikke lagen kippenvel. Fox Confessor Brings The Flood is een ijzersterke plaat, die eigenlijk geen zwakke momenten kent. Misschien wel haar magnum opus. 4. MERCELIS – Western Union Veertien jaar na zijn debuut als grote belofte is Jeff Mercelis terug. Zijn aanpak is akelig lo-fi, haast ongekend voor Vlaamse begrippen. Daardoor klinkt alles bijzonder direct. Mercelis heeft alle opsmuk verwijderd van zijn songs en legt in tien juweeltjes zijn ziel bloot. Vergelijkingen met Dead Man Ray en Sukilove dringen zich op. Mercelis is echter volstrekt uniek als zowel zanger als songsmid, zo bewijst hij op Western Union. Het idioot hoge niveau van het album doet per noot meer verwonderen waarom we zo lang niets van deze man hebben gehoord. België heeft weer een artiest om te koesteren. Hadden ze dat in 1992 toch goed gezien daar, die mannen van HUMO. 3. DAVID THOMAS BROUGHTON – The Complete Guide To Insufficiency In de categorie bijzondere bio's hebben we er weer één bij. David Thomas Broughton nam zijn album, met de fraaie titel The Complete Guide To Insufficiency, namelijk op in een kerk in Leeds. Alles in één keer op de band gezet. Vijf lange stukken, allen een beetje opgebouwd rond hetzelfde idee. Broughton speelt op zijn gitaar, meestal een fijne folkmelodie, en langzaam komen er wat vervreemdende effecten bij. Zijn stem lijkt soms op die van Antony. Zijn bizarre teksten hebben toch iets romantisch en unieks. Een klassenummer als Unmarked Grave is al een geloofsbrief op zich. En zo komen we weer uit in die kerk in Hyde Park, Leeds. Het blijkt dat één van de beste platen van 2006 daar is opgenomen. Halleluja! 2. JOAN AS POLICE WOMAN – Real Life Joan Wasser, de dame achter Joan As Police Woman, voldoet aan alle criteria voor een topplaat. Joan is een uitstekende zangeres en bespeelt ook nog eens tal van instrumenten. Het fijnst voelt ze zich als ze de viool teder betast en deze fraaie klanken laat uitstoken, maar evengoed speelt ze gitaar, piano, bas en Wurlitzer. Het levert een werkstuk op vol songs met overdadig veel zeggingskracht, boordevol subtiliteiten, goed getimede stiltes en prima zang. Haar verleden met beroemde artiesten draagt bij aan haar verhaal. Als alle politievrouwen zo waren, is het een feest om je te laten bekeuren of arresteren. Wegens het draaien van bijzonder mooie muziek dan wel, misschien zelfs harder dan toegestaan. 1. JOANNA NEWSOM – Ys Wat doe je na een ijzersterk debuut als The Milk-eyed Mender? Nou, dat blijkt verrassend simpel. Joanna huurde Van Dyke Parks in om haar te helpen aan weelderige strijkersarrangementen en liet Jim O'Rourke en Steve Albini ook nog een rol spelen in het proces dat moest leiden tot Ys. Een ambitieus werkstuk, waarmee Joanna Newsom een muzikaal statement maakt om u tegen te zeggen. Met een hoofdletter, liefst. In een klein uur komen vijf nummers voorbij, die makkelijk rond de tien minuten klokken. Minuten die volledig gevuld zijn met fascinerende muziek. De stemming is doorgaans rustig, maar subtiele versnellingen, plotse geluidserupties en beklemmend mooie melodieuze passages maken dat elke song een wereld op zich vormt. Elke noot, elke zin is raak. Omarm Joanna Newsom nu, opnieuw of alsnog. Want wie weg loopt voor deze jonge twintigster mist niets meer of minder dan een heus meesterwerk! | |
ranja | zaterdag 23 december 2006 @ 16:39 |
2 gelijken MethodMich | |
methodmich | zaterdag 23 december 2006 @ 16:41 |
Dat had ik eerder al opgemerkt, toen jouw lijstje er stond inderdaad. Wel leuk hoor, al die verschillen. Met Pfaf en Grobbel dubbel ik ook weinig bijvoorbeeld. | |
JelleS | zaterdag 23 december 2006 @ 16:41 |
We delen de nummer 1, maar van de gehele lijst maar ongeveer 16. Veel ook waar ik nog nooit van heb gehoord, binnekort maar eens alles lezen. | |
Arcee | zaterdag 23 december 2006 @ 16:42 |
quote:En wat is volgens jou hun beste werk? | |
methodmich | zaterdag 23 december 2006 @ 16:42 |
Welke ken je zoal niet dan? | |
methodmich | zaterdag 23 december 2006 @ 16:43 |
quote:Uiteraard If You're Feeling Sinister. En zes van de zeven op Push Barman To Open Old Wounds verzamelde EP's. | |
-Dries- | zaterdag 23 december 2006 @ 16:43 |
quote:If you're feeling sinister natuurlijk | |
JelleS | zaterdag 23 december 2006 @ 16:46 |
quote:SANDY DILLON, CARA DILLON, KIMYA DAWSON en nog wat andere. Vooral de niet zo bekende singer-songwriters. | |
methodmich | zaterdag 23 december 2006 @ 16:53 |
quote:Kende je Moldy Peaches ook niet dan? Want dat was Kimya Dawson samen met Adam Green. | |
JelleS | zaterdag 23 december 2006 @ 17:01 |
Nee, Adam Green ken ik dan weer wel, maar ook maar 1 plaat en voor de rest geen flauw idee wie het is. | |
Beregd | zaterdag 23 december 2006 @ 17:11 |
Mooie lijst staan wsch een hoop albums in die ik ook had moeten kopen. | |
Z | zaterdag 23 december 2006 @ 22:30 |
1. The Hold Steady - Boys and Girls in America 2. Mission of Burma - The Obliterati 3. Prefuse 73 - Security Screenings 4. The Knife - Silent Shout 5. Herbert - Scale 6. Booka Shade - Movements 7. James Holden - The Idiots Are Winning 8. Junior Boys - So This Is Goodbye 9. Daedelus - Daedelus Denies The Days Demise 10. Love is All - Nine Times That Same Song 11. Brightblack Morning Light - Brightblack Morning Light 12. yo la tengo - I Am Not Afraid Of You and I Will Beat Your Ass 13. Four Tet - Remixes 14. Phoenix - It's Never Been Like That 15. Clipse - Hell Hath No Fury 16. Tv on the Radio - Return to Cookie Mountain 17. Liars - Drum's Not Dead 18. J Dilla – Donuts 19. Joanna Newsom - Ys 20. Blues Brother Castro - Fun 21. Fujiya & Miyagi - Transparent Things 22. Joan As A PoliceWoman - Real Life 23. Charlotte Gainsbourg - 5:55 24. Annuals – Be He Me 25. The Decemberists - The Crane Wife | |
peaceman | zaterdag 23 december 2006 @ 22:43 |
Mooie lijstjes weer. Ik hoop mijn lijstje te hebben voor 8 januari (tot dan loopt mijn vakantie namelijk), want ik heb op de valreep ook nog wat albums die ik moet luisteren. Overigens verbaas ik me over het ontbreken van Ray Lamontagne bij Methodmich.... Geen liefhebber van zijn werk? | |
SofaKing | zaterdag 23 december 2006 @ 22:56 |
Dit jaar maar een top 25 omdat ik het afgelopen jaar vooral bezig ben geweest met muziek van voor m'n geboortejaar. 01. The Long Blondes - Someone to Drive You Home 02. Estradasphere - Palace of Mirrors 03. The Decemberists - The Crane Wife 04. Yo La Tengo - I am not Afraid of You and I will Beat Your Ass 05. Boris - Pink 06. Motorpsycho - Black Hole / Black Canvas 07. Acid Mothers Temple & The Cosmic Inferno - Starless and Bible Black Sabbath 08. Nachtmystium - Instinct: Decay 09. Vetiver - To Find Me Gone 10. Girl Talk - Night Ripper 11. The Thermals - The Body, The Blood, The Machine 12. Venetian Snares - Calvacade of Glee and Dadaist Happy Hardcore Pom Poms 13. Krieg - Blue Miasma 14. The Flaming Lips - At War With the Mystics 15. Akron/Family - Meek Warrior 16. Venetian Snares - Hospitality 17. Joanna Newsom - Ys 18. Swan Lake - Beast Moans 19. Milanese - Extend 20. I Love You But I've Chosen Darkness - Fear is On Our Side 21. The Raconteurs - Broken Boy Soldiers 22. Striborg - Embittered Darkness / Isle de Morts 23. Sufjan Stevens - Songs For Christmas 24. Sufjan Stevens - The Avalanche 25. J Dilla - Donus [ Bericht 0% gewijzigd door SofaKing op 23-12-2006 23:13:14 ] | |
Reena | zondag 24 december 2006 @ 00:08 |
Heerrrrrlijk, lijstjes!!! Ook erg leuk om de beschrijvingen te lezen, aangezien ik HEEL veel niet ken! Wie weet dat ik het volgende week aandurf om een eigen lijstje samen te stellen | |
pfaf | zondag 24 december 2006 @ 13:08 |
Een paar ijzersterke lijsten erbij. Al krijg ik altijd kippenvel in negatieve zin van Venetian Snares. | |
JelleS | zondag 24 december 2006 @ 13:26 |
quote:Ik kwam die naam wel vaker tegen, maar pas nu bedenk ik me dat het dezelfde vrouw is als die geweldige actrice. Maar snel dat album halen dan. | |
JelleS | zondag 24 december 2006 @ 13:31 |
Is trouwens iedereen Islands - Return to the Sea vergeten? Of is die uit 2005? | |
methodmich | zondag 24 december 2006 @ 16:05 |
quote:Neuh, doet me niet zoveel. Net als Sufjan Stevens bijvoorbeeld. Mooie nummer 19 en 22 bij Z! | |
methodmich | zondag 24 december 2006 @ 16:06 |
quote:Beschrijvingen vind ik vaak nog leuker dan de lijstjes zelf. | |
densmee | zondag 24 december 2006 @ 17:26 |
1 rowwen heze - rodus en lucius | |
DaisyDuke | zondag 24 december 2006 @ 22:47 |
quote: [ Bericht 0% gewijzigd door DaisyDuke op 25-12-2006 14:05:17 ] | |
methodmich | maandag 25 december 2006 @ 11:38 |
Joanna toch je lijst nog gehaald dus. Die nummer 4, die zag ik op Excelsior ook in een tweetal lijstjes voorbijkomen. Is dat wel een aanrader? Scott Walker is echt "hate it or love it" volgens mij. Heb nog niemand gehoord die zei: "aardige plaat." Alleen maar een meesterwerk of een afschuwelijk iets. | |
DaisyDuke | maandag 25 december 2006 @ 12:01 |
quote:Had wellicht hoger kunnen eindigen als ik er meer naar had kunnen luisteren. Heb 'm eigenlijk vorige week pas gekocht. quote:Ja, dat is een plaat die absoluut in jouw straatje past! Zowel tekstueel als muzikaal. quote:Inderdaad een plaat van uitersten. Voor je eigen mentale toestand is het ook niet aan te raden 'm te vaak achter elkaar te draaien. Nogal een mindfuck, deze plaat. | |
webfreak | maandag 25 december 2006 @ 13:50 |
1. Flaming Lips - At War With The Mystics 2. Belle & Sebastian - Life Pursuit 3. Joan As Police Woman - Real Life 4. The Beatles - Love 5. Johnny Cash - American V | |
-Dries- | maandag 25 december 2006 @ 14:01 |
1. The Handsome Family - Last Days Of Wonder 2. Rocky Votolato - Makers 3. James Yorkston - The Year Of The Leopard 4. Shearwater - Palo Santo 5. Sarah Harmer - I’m A Mountain 6. The Wrinkle Neck Mules - Pull the Brake 7. Crooked Still - Shaken By A Low Sound 8. Bright Eyes - Noise Floor 9. Regina Spektor - Begin to Hope 10. The Weepies - Say I Am You 11. Margot & The Nuclear So So’s - The Dust Of Retreat 12. M. Ward - Post War 13. Cat Power - The Greatest 14. Oh No! Oh My! - Self Titled 15. Josh Ritter - The Animal Years 16. Band of Horses - Everything All The Time 17. Kelly Joe Phelps - Tunesmith Retrofit 18. Belle & Sebastian - The Life Pursuit 19. The Decemberists - The Crane Wife 20. Kevn Kinney - Comin’ Round Again 21. Mark Pickerel - Snake In The Radio 22. Islands - Return to the Sea 23. Vetiver - To Find Me Gone 24. Joanna Newsom - Ys 25. Bellwether – The Stinging Nettles Al met al wel een tegenvallend jaar vind ik. Geen enkele instant klassieker zoals vorig jaar met Bright Eyes, Sufjan, of een Patrick wolf. En ik suck in beschrijvingen, dus fantaseer die er maar zelf bij! | |
SanjeevNL86 | maandag 25 december 2006 @ 14:03 |
1) Basshunter - Boten Anna 2) Basshunter - Dota 3) Arend Glas - Kanker op met die auto ik neem de kankerbobslee wel! | |
SofaKing | maandag 25 december 2006 @ 15:32 |
quote: | |
mouzzer | maandag 25 december 2006 @ 15:45 |
Albums: 1. Damien Rice - 9 2. Guillemots - Through the windowpane 3. My Latest Novel - Wolves 4. El Pino And the Volunteers - Molten City 5. Josh Ritter - The Animal Years 6. The Veils - Nux Vomica 7. Midlake - The Trials Of Van Occupanther 8. Decemberists - The Crane wife 9. Band of Horses - Everything all the time 10. Joan as Police Woman - Real Life 11. A Balladeer - Panama 12. Duke Special - Songs From The Deep Forest 13. Snow Patrol - Eyes Open 14. Joanna Newsom - Ys 15. Isobel Campbell & Mark Lanegan - Ballad Of The Broken Seas Concerten: 1. Sigur Ros - Rock Werchter 2. Sufjan Stevens - Paradiso 3. Josh Ritter - Paradiso 4. Muse - Rock Werchter 5. Joan As Police Woman - Lowlands 6. Prodigy - Dancevalley 7. I Am Kloot - Melkweg 8. Bong-Ra - Lowlands [ Bericht 0% gewijzigd door mouzzer op 26-12-2006 12:46:41 ] | |
fractalis | maandag 25 december 2006 @ 15:50 |
Album top 10 2006: 1. Tom Waits – Orphans: Brawlers, Bawlers & Bastards 2. TV On the Radio – Return to Cookie Mountain 3. Opgezwolle - Eigen Wereld 4. Booka Shade – Movements 5. The Hidden Cameras – Awoo 6. Grizzly Bear – Yellow House 7. Trentemoller - The Last Resort 8. The Knife - Silent Shout 9. Beirut - Gulag Orkestar 10. Ellen Allien & Apparat - Orchestra of Bubbles Ook erg leuk (at random): Wolfmother – Wolfmother Bob Dylan - Modern Times Gnarls Barkley - St. Elsewhere The Kooks - Inside In/Inside Out Snow Patrol - Eyes Open Thom Yorke - the Eraser Yo la tengo - I'm not afraid of you.. the fiery furnaces - bitter tea Dresden Dolls - Yes, Virginia Sufjan Stevens - The Avalanche Joan as Policewoman - Real Life Junior Boys – So This Is Goodbye Herbert – Scale Calexico – Garden Ruin Hot Chip - The Warning Kode9 & The Spaceape - Memories Of The Future Sunset Rubdown – Shut Up I’m Dreaming AFX – Chosen Lords Spank Rock – YoYoYoYoYo James Holden – The Idiots Are Winning Peter Bjorn & John - Writer's block Scott Walker – The Drift Max Richter - Songs from Before Sleeparchive - Hospital Tracks Robert Henke - Layering Buddha Boris – Pink Concertlijstje heb ik nu even geen zin in... | |
nipeng | maandag 25 december 2006 @ 16:22 |
Concertlijsten kan je in Jaarlijst 2006 live-optredens kwijt. | |
GeorgKacher | maandag 25 december 2006 @ 22:27 |
1. (met stip) Ali Farka Touré. Savane Dit doet me denken aan Robert Johnson. Dezelfde intensiteit, prachtig gitaarspel en het klinkt mysterieus. Prachtig, tijdloos document van een man die tijdens de opnames op sterven lag. Absolute uitschieter is titel song Savane. Ongelooflijk mooi, vooral die stem! 2. Joanna Newsom YS Prachtige plaat, heerlijk lange nummers, hadden er best 10 mogen zijn. 3. Bob Dylan Modern times 4. Arctic Monkeys whatever people say I am, that's what i'm not 5 TV On The Radio Return to cookie mountain 6. Damien Rice 9 Minder dan O maar nog steeds wel erg mooi 7. Tool 10.000 days, al die maat wisselingen, tempo wisselingen, het prachtige drumwerk van Danny, jammer dat pak-en-beet 1 keer in de vijf jaar van hun een plaat uitkomt! 8. Drive-by-Truckers A Blessing And A Curse 9.Grayson Capps - wail & ride 10. Wolfmother - Wolfmother (Yo la Tengo, Johan, Belle & Sebastian vond ik net niet goed genoeg voor in de top 10, 2006 vond ik qua muziek geen bijzonder jaar) | |
methodmich | dinsdag 26 december 2006 @ 11:33 |
quote:Vond je? Ik vond het weer een bijzonder sterk jaar, als ik al zie wat voor kwaliteit ik zelfs tot laag in de 40 heb moeten plaatsen in mijn lijst. | |
-Dries- | dinsdag 26 december 2006 @ 12:09 |
quote:Kun je vinden, maar toch heb ik het gevoel dat ik de platen van dit jaar volgend jaar niet meer of nauwelijks zal luisteren, het mist echte klassiekers. | |
De-oneven-2 | dinsdag 26 december 2006 @ 12:16 |
De eerste vijf van m'n lijstje zijn platen waarvan ik met zekerheid kan zeggen dat ik er nog vele jaren plezier van zal hebben. | |
methodmich | dinsdag 26 december 2006 @ 12:48 |
quote:Ys is wel een standaardwerk binnen het genre, lijkt me. | |
JelleS | dinsdag 26 december 2006 @ 13:39 |
Mijn top 3 beschouw ik tot klassiekers, vorig jaar waren dat 4 platen, maar over het geheel vond ik het een erg mooi jaar. En Ys gaat volgend jaar in mijn top 100 aller tijden gewoon de top 5 binnenstormen, dat zegt ook wel wat. En ik kan dit jaar zo 100 albums opnoemen waar ik erg veel plezier aan heb beleefd, en dat terwijl ik nog steeds veel nieuws uit andere lijstjes aan het ontdekken ben. | |
tonks | dinsdag 26 december 2006 @ 20:36 |
1) Beirut - Gulag Orkestar 2) TV On The Radio - Return To Cookie Mountain 3) Cold War Kids - Robbers & Cowards 4) Yeah Yeah Yeahs - Show Your Bones 5) Oh No! Oh My! - Self Titled 6) Little Miss Sunshine OST mag dit? 7) Sufjan Stevens - The Avalanche 8) The Kooks - Inside In / Inside Out 9) Damien Rice - 9 10) ¡Forward Russia! - Give Me a Wall zo | |
Kabouter_Krulleput | woensdag 27 december 2006 @ 18:07 |
Albums: 1 - The Veils - Nux Vomica 2 - Dirty Pretty Things - Waterloo to Anywhere 3 - The Decemberists - The Crane Wife 4 - Josh Ritter - The Animal Years 5 - James Dean Bradfield - The Great Western 6 - Guillemots - Through The Windowpane 7 - Boy Kill Boy - Civilian 8 - Mew - And The Glass Handed Kites 9 - Albert Hammond, Jr. - Yours To Keep 10 - The Fratellis - Costello Music Nummers: 1 - Guillemots - Sao Paulo 2 - The Decemberists - The Crane Wife 1 & 2 3 - The Veils - Calliope! 4 - James Dean Bradfield - Emigré 5 - Band of Horses - The Funeral 6 - Damien Rice - Elephant 7 - Dirty Pretty Things - Gin & Milk 8 - I'm From Barcelona - We're From Barcelona 9 - Muse - Starlight 10 - Albert Hammond, Jr. - Back to The 101 Concerten: 1 - Dirty Pretty Things (Lowlands) 2 - The Strokes (HMH) 3 - Muse (Lowlands) 4 - Guillemots (Lowlands) 5 - Snow Patrol (Lowlands) 6 - Broken Social Scene (Lowlands) 7 - Arctic Monkeys (Melkweg) 8 - Arctic Monkeys (Lowlands) 9 - The Veils (Lowlands) 10 - Milburn (London Calling) | |
methodmich | donderdag 28 december 2006 @ 14:54 |
Zitten wat leuke dingen tussen Kabouter!! | |
JelleS | vrijdag 29 december 2006 @ 13:46 |
FOK! Jaarlijsten 2006 | |
Pink_Floyd | vrijdag 29 december 2006 @ 14:08 |
heel goed Jelle | |
-Dries- | vrijdag 29 december 2006 @ 14:18 |
Alleen jouw nummer 3 kan ik waarderen Jelle | |
Panic_A | vrijdag 29 december 2006 @ 14:48 |
Ik zal ook eens een poging doen. Toch nog op 33 albums gekomen, ik hoop dat ze inderdaad allemaal van dit jaar zijn. 1) Arctic Monkeys - Whatever people say... 2) The Kooks - Inside In Inside Out 3) The Rifles- No love lost 4) Johan - THX 5) The Killers- Sam's town 6) Dirty Pretty Things- Waterloo To Anywhere 7) Red Hot Chili Peppers- Stadium Arcadium 8) The Fratellis- Costello music 9) Placebo- Meds 10) The Streets- The hardest way to make an easy living 11) Razorlight - Razorlight 12) Wolfmother - Wolfmother 13) Muse - Black Holes and Revelations 14) Belle & Sebastian- The Life Pursuit 15) Goose- Bring It On 16) The Raconteurs- Broken Boy Soldiers 17) Snow Patrol- Eyes Open 18) The Pipettes- We Are The Pipettes 19) The Automatic- Not Accepted Anywhere 20) We Are Scientists- With Love And Squalor 21) Gnarls Barkley- St. Elsewhere 22) Boy Kill Boy - Civilian 23) Foo Fighters - Skins and Bones 24) Albert Hammond Jr. - Yours To Keep 25) Panic at the Disco - A fever you can’t sweat out 26) The Sheer - Feel The Need 27) GEM - Escapades 28) The Bravery - The Bravery 29) Zutons - Tyred of Hanging around 30) Alamo Race Track - Black Cat John Brown 31) Juliette & The Licks - Four on the Floor 32) El Pino And The Volunteers – Molten City 33) Tiga - Sexor | |
methodmich | vrijdag 29 december 2006 @ 15:55 |
quote:Goed werk Panic_A!!! Tiga is volgens mij wel 2005, The Bravery ook. Juliette & The Licks dacht ik ook. Maar je hebt het nog vrij snel voor elkaar gekregen! | |
Pink_Floyd | vrijdag 29 december 2006 @ 16:10 |
In NL was Juliette en the licks van september 2006, Tiga van februari 2006 The Bravery is ergens van begin 2005 | |
Kabouter_Krulleput | vrijdag 29 december 2006 @ 16:50 |
We Are Scientists ook van 2005 | |
Pink_Floyd | vrijdag 29 december 2006 @ 17:18 |
in NL nog randje 2006, releasedatum was hier officieel begin januari | |
Daniel.San | vrijdag 29 december 2006 @ 18:17 |
albums Gotan Project - Lunatico TV on the Radio - Return to cookie mountain The Knife - Silent shout Grizley Bear - Yellow House Ellen Allien + Apparat - Ocrhestra of bubbles Band of Horses - Everything all the time John Digweed - Transitions Eleventh Day Dream - Zeroes and One Sunset Rubdown - Shut up i'm dreaming maakt niet bijster veel uit, welke volgorde | |
lienelien | vrijdag 29 december 2006 @ 18:36 |
quote:In Nederland pas 2006 | |
Kabouter_Krulleput | vrijdag 29 december 2006 @ 19:28 |
quote:Hmm, 17 oktober 2005 volgens musicmeter. Op bol.com vanaf november 2005.. | |
lienelien | vrijdag 29 december 2006 @ 19:31 |
quote:De Nederlandse release was volgens de meneer van EMI (die 'm zelf ook dit jaar in zn lijstje heeft staan) begin 2006... Al dacht ik zelf ook 2005. | |
Kabouter_Krulleput | vrijdag 29 december 2006 @ 19:33 |
Achja, lekker boeiend eigenlijk. Ik geef toestemming om 'm in jullie lijstjes te zetten. | |
lienelien | vrijdag 29 december 2006 @ 19:36 |
quote:Oeh, lief Dan ga ik mijn lijstje ook maar eens in elkaar knutselen | |
methodmich | zaterdag 30 december 2006 @ 15:53 |
Het lijstje van OOR is dit jaar ook weer niet bijster sterk, als je het mij vraagt. Met als vreemdste constatering dat de cd van Guillemots ontbreekt in de 106 van 2006, maar wel in de top 10 staat in hun eindejaarslijstje. | |
-Dries- | zaterdag 30 december 2006 @ 16:42 |
Kun je em ff overtikken michel | |
methodmich | zaterdag 30 december 2006 @ 17:31 |
Dat doe ik dan morgen even. Sowieso Arctic Monkeys op 1, daar ga je al. | |
Pink_Floyd | zaterdag 30 december 2006 @ 18:19 |
Tis toch een behoorlijk goed lijstje moet ik zeggen, alleen jammer van Opgezwolle, wat een k*tplaat OOR: 1. Arctic Monkeys - Whatever people Say I am... 2. Wolfmother - Wolfmother 3. Razorlight - Razorlight 4. Johan - THX 5. Tom Waits - Orphans: Brawlers, Bawlers & Bastards 6. Guillemots - Through the windowpane 7. Burial - Burial 8. Lily Allen - Allright, Still 9. Opgezwolle - Eigen Wereld 10. Damien Rice - 9 | |
JelleS | zaterdag 30 december 2006 @ 18:23 |
quote:Vind ik nog de haast de beste plaat . Alleen nieuwe Tom Waits nog nie gehoord, die haal ik wel een keer als ik in een depressie geraak ofzo. Razorlight, Guillemots, Damien Rice, dat deed me allemaal niks. | |
Pink_Floyd | zaterdag 30 december 2006 @ 18:25 |
Ach smaken verschillen gelukkig heh, ik vind AM, Razorlight en Guillemots wel lekker moet ik zeggen, lekker makkelijk en melodieus... | |
Ascaroth | zaterdag 30 december 2006 @ 20:28 |
1. The Knife - Silent Shout 2. I Love You But I've Chosen Darkness - Fear Is On Our Side 3. Belle and Sebastian - The Life Pursuit 4. Tool - 10,000 Days 5. Tiga - Sexor 6. Red Sparowes - Every Red Heart Shines Towards the Red Sun 7. Liars - Drum's Not Dead 8. Kayo Dot - Dowsing Anemone with Copper Tongue 9. Sunn O))) & Boris - Altar 10. ISIS - In the Absence of Truth | |
-Dries- | zaterdag 30 december 2006 @ 22:47 |
Ik ben ook zeer niet onder de indruk van het OOR lijstje. | |
BUG80 | zondag 31 december 2006 @ 12:19 |
Ach, het OOR lijstje is toch altijd al een grote gemene deler geweest? Ik vind het in elk geval niet verrassend. Ik heb dit jaar veel nieuwe platen gehoord, maar ik beperk me even tot een top 10. In de lagere regionen kan ik het niet eens worden met mezelf. 01) Kashmir - No balance palace 02) Guillemots - Through the Window Pane 03) El Pino and the Volunteers - Molten City 04) Damien Rice - 9 05) The Frames - The Cost 06) Belle & Sebastian - The Life Pursuit 07) Tool - 10,000 days 08) Joan as Police Woman - Real life 09) Isobel Campbell & Mark Lanegan - Balled of the Broken Seas 10) Admiral Freebee - Wild Dreams of New Beginnings Opmerkingen: Kashmir is misschien wel de meest onderschatte plaat van het jaar! Verder kwam Joan op het laatste moment nog binnen, ze was waarschijnlijk hoger geeindigd als ik meer tijd had om dat album meer op me in te laten werken. | |
Kabouter_Krulleput | zondag 31 december 2006 @ 15:06 |
Volgens musicmeter is die ook van 2005. NL-release zal wel 2006 geweest zijn. Maar zeker een goede plaat ja. | |
methodmich | zondag 31 december 2006 @ 16:17 |
quote:Terwijl ze toch ruim de aandacht heeft gekregen in de diverse topics! Foei BUG! De OOR-lijst mist verrassing en spanning wat mij betreft. Misschien vergis ik me, misschien is het mijn eigen smaak die een andere richting opgegaan is, maar ik had het idee dat OOR in de eindejaarslijstjes vroeger wat meer ruimte had voor eigenwijze muziek. Nu is het voor een deel hetzelfde als het Free Record Shop verkooplijstje. Dat verwacht ik bij OOR niet, maar misschien is dat juist wel logisch gezien de richting die dat blad ingeslagen is. | |
Pink_Floyd | zondag 31 december 2006 @ 16:34 |
Bij de individuele OORlijstjes zitten nog wel enkele verrassingen, maar de grote gemene deler top 10 wordt uiteraard een minder verrassende weergave. Ik denk ook dat de FRS-lijst nu 'alternatiever' is dan een aantal jaar geleden: meer UK-hypes komen in de charts waar je een aantal jaar geleden alleen opgezadeld werd met Britneyshit | |
methodmich | zondag 31 december 2006 @ 16:39 |
Dat zou ook kunnen schelen ja, maar toch heb ik het idee dat ze in pakweg 1998 een spannender lijstje hadden. | |
nipeng | zondag 31 december 2006 @ 17:41 |
Sunn O))) & Boris ~ Altar Samenwerkingsverband tussen deze twee persoonlijke favorieten. Het is een plaat geworden die varieert tussen teder en dromerig, drone en de bekende muur van geluid. Voor Sunn O))) is dit redelijk buiten hun normale pad, Boris is altijd al wat avontuurlijker geweest. Frank Zappa ~ Trance- Fusion Een nog door Frank zelf samengestelde verzameling van live performances waarbij het gitaarspel de hoofdrol speelt. Dat Frank wist om te gaan met de gitaar wordt nog eens duidelijk gemaakt. Wat een solo's Wolf Eyes & Anthony Braxton ~ Black Vomit Wolf Eyes is een experimentele noise/industrial act. Anthony Braxton is een Free Jazz Saxophonist. Wat krijg je als je die samenvoegt? Ontzettend gave geschifte teringherrie! Astrosoniq ~ Speeder People Een zeer gevarieerde plaat van deze heren. Heavy als altijd dit album bevat naast de gebruikelijke stoner en space elementen van doom, hiphop en jazz. Klinkt over the top maar dat is het zeker niet. Motorpsycho ~ Black Hole / Blank Canvas Na lang wachten eindelijk weer een Motorpsycho plaat die teruggaat naar hun rock roots. Uptempo nummers die lopen als een trein, de bekende bassound en de scherpe randjes zijn weer terug. Geen poppy shit meer. Andere toppers dit jaar: Los Natas ~ El Hombre Montana: Lange heavy melancholische nummers, uitstekende plaat van deze Argentijnen. La Ira de Dios ~ Archaeopterix: Psychedelische (stoner)rock uit Peru, what the frack? Melvins ~ A senile animal: Eindelijk weer een plaat van consistente Melvins kwaliteit, dit voelt weer als de beste Melvins tijden aan. The Sword ~ Age of Winters: Lekker heavy en goede grooves, het is niets nieuws maar wel uitstekend uitgevoerd. | |
peaceman | maandag 1 januari 2007 @ 12:21 |
IK denk niet dat ik toe kom aan een gefundeerd lijstje. Daarom noem ik gewoon wat platen die ik dit jaar de moeite vond in willekeurige volgorde: - Ray Lamontagne - Till the sun turns back - Shearwater - Palo Santo - Belle Sebastian - The Life Pursuit - Guillemots - From the Cliffs/Through the Windowpane - Starlight Mints - Drowaton - Mojave 3 - Puzzles like you - Johan - THX - Golden Smog - Antoher Fine Day - Neil Young - Living With War - I'm from Barcelona - Let me introduce my friends - Bonnie 'Prince' Billy - The letting go - Jenny Lewis with the Watson Twins - Rabbit Fur Coat - The Dresden Dolls - Yes, Virginia - The Pipettes - We Are The Pipettes - Bob Dylan - Modern Times - ... And you will know us by the trail of dead - So divided - Damian Rice - 9 - Magic Numbers - Those the brokes - Beatles - Love - KT Tunstall - Acoustic extravaganza - Morrissey - Ringleader of the tormentors En ik ben er vast nog veel vergeten. | |
BUG80 | maandag 1 januari 2007 @ 13:46 |
quote:Ja ik loop soms een beetje achter. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. quote:Mijn theorie is dat het juist het alternatieve(re) publiek is dat nog platen koopt, itt de Britneyshit liefhebbers. Dat zal de verkooplijsten nogal beinvloeden. | |
methodmich | maandag 1 januari 2007 @ 15:22 |
Ook de bezoekers van het forum van Excelsior Recordings hebben zich inmiddels uitgesproken: http://www.excelsior-recordings.net/mb/index.php?showtopic=1433 | |
Intxaurraga | dinsdag 2 januari 2007 @ 01:49 |
1. Figurines - Skeleton Heerlijk zenuwachtige rock, puike gitaardeunjtes, absurde melodielijnen. 2. The Fratellis - Costello Music Lekkere rock met hier en daar geweldige melodieen. De innovatie ontbreekt wat, maar het ligt veelal goed in het gehoor. 3. She Wants Revenge - She Wants Revenge Kunnen twee oversekste DJ's nog wat toevoegen aan de post-punk/new-wave revival? Ja. 4. Sunset Rubdown - Shut Up I'm Dreaming Ietsje minder dan grote broer Wolf Parade, ik mis een nummer als I'll Believe In Anything, maar wel een der fijnere platen van 2006 5. Morrissey - Ringleader Of The Tormentors Vooral You Have Killed me en het openingsnummer zijn erg mooi. Helaas staat daar een fiks aantal te zeurderige zaagliedjes tegenover. Het blijft Morrissey. 6. Dustin's Bar Mitzvah - Get Your Mood On 7 The Rifles - No Love Lost 8. The Sunshine Underground - Raise The Alarm 9. Spinto Band - Nice And Nicely Done 10. I Love You But I Have Chosen Darkness - Fear Is On Our Side | |
teknomist | dinsdag 2 januari 2007 @ 23:21 |
01. My My - Songs For The Gentle 02. Ammoncontact - With Voices 03. Robert Henke - Layering Buddha 04. Kelley Polar - Love Songs Of The Hanging Gardens 05. James Holden - The Idiots Are Winning 06. Lily Allen - Alright, Still 07. Tim Hecker - Harmony In Ultraviolet 08. Basement Jaxx - Crazy Itch Radio 09. Fuckpony - Children Of Love 10. Xela - The Dead Sea Niet op chronologische volgorde. | |
Eikelpiercing | dinsdag 2 januari 2007 @ 23:56 |
quote:Ik denk dat dat komt doordat eigenlijk alleen nog maar echte muziekliefhebbers CD's kopen, en niet meer die breezah-sletjes. Die downloaden gewoon alles van internet dus dat geeft een vertekend beeld van de gemiddelde muzieksmaak. En de OOR-lijst komt waarschijnlijk gewoon doordat iedereen die cd's heeft beluisterd daar, en stel dat ze er nu allemaal twee hebben in hun persoonlijke lijst gezet. Nou dan krijg je dit voor lijst. Vind hem eigenlijk wel goed hoor | |
methodmich | woensdag 3 januari 2007 @ 16:14 |
Ik zag in één afzonderlijk lijstje van de deelnemers daar zelfs Jannes opduiken. Ooit was je op de brandstapel gezet als je dat als OOR-journalist deed. | |
Numbie | woensdag 3 januari 2007 @ 16:23 |
quote:*bladert weer heel snel door het blaadje* Diegene zou moeten krijgen... | |
peaceman | woensdag 3 januari 2007 @ 16:24 |
Heeft zojuist opgezegd bij oor | |
Pink_Floyd | woensdag 3 januari 2007 @ 17:01 |
quote:Bij zijn lijst stond op 5 of 6 ook de 35 jaar OOR CD, ook lekker promotiestuntje . Maar dat is net zo erg als je op het Excelsiorlijstje ziet, de helft vd top bestaat uit plaatjes van Excelsior met platen die je ergens anders in geen lijstje voor ziet komen in de top 10... | |
methodmich | woensdag 3 januari 2007 @ 17:47 |
Tja, er zijn daar nu eenmaal die-hards die elke Excelsior-release kopen. Maar die plaat van Ghost Trucker is anders prima, wat mij betreft beter dan die van Johan. De andere posities (El Pino, ART en Solo) vond ik minder logisch. The Gasoline Brothers is natuurlijk ook wel een geliefde forumband. | |
Grobbel | woensdag 3 januari 2007 @ 17:52 |
quote:Dat heb ik 5 jaar geleden al gedaan. Liepen gewoon te ver achter met CD-recensies, en artikelen over Blof, Fred Durst en Eminem wisten me nu ook weer niet echt te boeien. | |
peaceman | woensdag 3 januari 2007 @ 17:55 |
quote:Mijn abonnement van Aloha ging over in Oor. Vandaar. Eerst een beetje aangekeken, maar na een akkefietje met betapress, die het abonnementenbeleid voor Oor uitvoert, besloot ik ze vandaag even een gelukkig nieuwjaar te wensen. Enneh.. Mensen die nog wel lid zijn.... Opzeggen dat ding! | |
Barney.Stinson | donderdag 4 januari 2007 @ 17:58 |
Oef wat alternatief allemaal. . Durf de mijne haast niet meer te posten. . [ Bericht 38% gewijzigd door Barney.Stinson op 04-01-2007 18:18:15 ] | |
methodmich | vrijdag 5 januari 2007 @ 15:52 |
Gewoon doen man, dat is toch juist leuk? Al ben je een paar dagen te laat. | |
BUG80 | vrijdag 5 januari 2007 @ 16:22 |
quote:Wat is er mis met El Pino MM? Ik vind het wel wat voor jou!. Zelf vind ik het geweldig, maar misschien hoor ik er andere dingen in? | |
methodmich | vrijdag 5 januari 2007 @ 17:45 |
Ik vind het niet slecht, maar geen top 10 materiaal. | |
methodmich | woensdag 10 januari 2007 @ 15:30 |
Ook de klanten en medewerkers van Velvet hebben zich uitgesproken. Is wel een landelijke lijst overigens. http://www.velvetmusic.nl(...)753b53a4d7ac1#jl2006 | |
Sergeant_Prepper | woensdag 10 januari 2007 @ 15:53 |
http://www.hanx.net/jaarlijstjes2006.htm Berg jaarlijstjes Mijn lijstje: 1 Tim Easton – Ammunition 2 Johnny Cash - American V: A Hundred Highways 3 Kevn Kinney – Comin’ around again 4 Dan Zanes & Friends - Catch That Train! 5 Boris & The Saltlicks- Cactusman vs Blue Demon 6 The Gourds - Heavy Ornamentals 7 Bob Dylan – Modern Times 8 Slaid Cleaves – Unsung 9 Hayes Carll - Little Rock (van 2005, maar prachtige plaat) 10 Tom Russell - Love & Fear 11 Scott Miller - Citation 12 Dexateens – Hardwire Healing 13 Wheels on fire - Wheels on fire (groeiplaat, dus kan voor 31 december nog meer naar boven klimmen) 14 The Who – Endless Wire 15 Bruce Springsteen - The Seeger Sessions 16 Be Good Tanyas - Hello love Er zullen vast veel platen zijn die ik niet in mijn lijst heb maar toch prachtig zijn, maar wat ik hier heb neergezet zijn de platen van 2006 die ik het meest heb gedraaid. Ook heb ik dit jaar geweldige muzikanten als Ryan Adams, The Jayhawks en Geoff Muldaur ontdekt, maar die zijn niet echt met recente platen op de proppen gekomen. -------------------------------------------------------------------------------- | |
-Dries- | woensdag 10 januari 2007 @ 16:13 |
quote:Helemaal niks verrassends. Maar dat had ik ook niet verwacht. | |
-Dries- | woensdag 10 januari 2007 @ 16:15 |
quote:Ook zeker alleen door dat optreden in 't huis verloren Want verder vond ik die plaat niet echt super ofzo.. | |
Sergeant_Prepper | woensdag 10 januari 2007 @ 16:30 |
quote:nee? Ik vind hem prachtig, hele mooie liedjes. Hij stond al op 1 voor dat optreden hahaha | |
peaceman | woensdag 10 januari 2007 @ 18:19 |
quote:Geen Ray? | |
Sergeant_Prepper | woensdag 10 januari 2007 @ 18:31 |
quote:Dat album is gewoon langs mij heen gegaan, heb hem 2x gehoord en gewoon te weinig om hem op te nemen in mijn lijstje.. misschien wel stom want na die luisterbeurten moet ik zeggen dat ik hem stiekem wel beter vind dan trouble | |
peaceman | woensdag 10 januari 2007 @ 18:32 |
quote:Dat is ie ook zeker! En in de nacht van Oud en Nieuw was ie live te zien bij Jools Holland! | |
-Dries- | woensdag 10 januari 2007 @ 18:51 |
Zonde dat niemand the handsome family heeft. Toch wel de beste country plaat van het jaar! | |
Sergeant_Prepper | woensdag 10 januari 2007 @ 19:05 |
quote:Zelfde verhaal als bij Ray Maar zo denk ik bij heel veel muziek Dat ik bv Dan Zanes nergens tegenkom vind ik ook niet terecht maar wel logisch quote:Daar moeten dan HD opnames van zijn! | |
dwerg | woensdag 10 januari 2007 @ 20:03 |
Ohja, albums. Meest beluisterd en misschien ook wel het beste album van 2006: The Pipettes - We Are The Pipettes Ik word er zo vreselijk blij van. Inmiddels heb ik de cd zo'n 50 keer geluisterd, en hij verveelt nog steeds niet. Op enige afstand gevolgd door: Scissor Sisters - Ta-Dah! En daarna in willekeurige volgorde: Gnarls Barkley - St. Elsewhere Corinne Bailey Rae - Corinne Bailey Rae Keane - Under The Iron Sea The Feeling - Twelve Stops and Home Bettie Serveert - Bare Stripped Naked | |
-Dries- | donderdag 11 januari 2007 @ 09:19 |
quote:Ik heb maar een nummer van je gehad (Loch Lomond) en dat smaakte zeker naar meer! Spreek me weer eens aan op msn... | |
gathering_storm | zondag 14 januari 2007 @ 14:43 |
Ik ook, ik ook 1. Tactical Sekt - Syncope 2. Apocalyptica - Amplified: a Decade of Reinventing the Cello 3. Gnarls Barkley - St. Elsewhere 4. Head Control System - Murder Nature 5. White Rose Movement - Kick 6. Placebo - Meds 7. Morrissey - Ringleader Of The Tormentors 8. Scissor Sisters - Ta-Dah 9. Terrorfakt - Teethgrinder 10. Zwarte Poëzie - het Kamerconcert 11. Prostitute Disfigurement - Left in Grisly Fashion 12. The Beatles - Love En het is dat ik de nieuwste CD van Amy Winehouse nu pas hoor, anders was hij zeker heel hoog geëindigd! | |
RomeoXTC | donderdag 18 januari 2007 @ 23:49 |
De Man met de X heeft deze 10 plaatjes het vaakst gedraaid afgelopen jaar: 01 Delerium - Nuages Du Monde 02 Leigh Nash - Blue On Blue 03 Christina Aguilera - Back To Basics 04 Scissor Sisters - Ta-Dah 05 Keane - Under The Iron Sea 06 John Mayer - Continuum 07 Maria Mena - Apparently Unaffected 08 Johan - Thx Jhn 09 Buena Vista Social Club - Rhythms Del Mundo 10 Pet Shop Boys - Fundamental | |
Grobbel | dinsdag 30 januari 2007 @ 09:52 |
Mijn jaarlijstje wat losse (promo-)singles betreft is nu ook eindelijk af. De volledige lijst van 150 is hier te bekijken, dit zijn de bovenste 50: 1 . TV on the Radio - Wolf Like Me 2 . Guillemots - Trains to Brazil 3 . Guillemots - Made Up Love Song #43 4 . Tapes 'n Tapes - Insistor 5 . Menomena - Wet and Rusting 6 . Seafood - I Will Talk 7 . The Fallout Trust - When We Are Gone 8 . Asobi Seksu - Thursday 9 . Massive Attack - False Flags 10 . South - A Place in Displacement 11 . Deerhoof - +81 12 . Fiona Apple - O, Sailor 13 . The Long Blondes - Giddy Stratospheres 14 . The Divine Comedy - A Lady of a Certain Age 15 . Built to Spill - Goin' Against Your Mind 16 . Yeah Yeah Yeahs - Turn Into 17 . Clap Your Hands Say Yeah - The Skin of my Yellow Country Teeth 18 . The Fields - Song For The Fields 19 . Hennie Vrienten & Tom Barman - De Doorgedachte 20 . De Kift - De Onbekende 21 . The Memory Band - I Wish I Wish 22 . The Secret Machines - All At Once (It's Not Important) 23 . Husky Rescue - Diamonds in the Sky 24 . Mystery Jets - Alas Agnes 25 . The Sunshine Underground - Put You in Your Place 26 . The Figurines - The Wonder 27 . Guillemots - We're Here 28 . Johan - Oceans 29 . The Long Blondes - You Could Have Both 30 . The Fields - Brittle Sticks 31 . The Flaming Lips - Yeah Yeah Yeah Song 32 . Regina Spektor - On the Radio 33 . Charlotte Gainsbourg - The Songs That We Sing 34 . South - Up, Close & Personal 35 . The Decemberists - O Valencia 36 . An Pierlé & White Velvet - Jupiter 37 . 747s - Death of a Star 38 . Midlake - Head Home 39 . The Rifles - Repeated Offender 40 . She Wants Revenge - Tear You Apart 41 . Scanners - Lowlife 42 . The Fratellis - Creeping Up The Backstairs 43 . Josh Ritter - Lillian, Egypt 44 . Sparklehorse - Don't Take My Sunshine Away 45 . Damien Rice - 9 Crimes 46 . Ambulance ltd. - New English 47 . Beirut - Postcards From Italy 48 . Solo - Come Back To Me 49 . Fujiya & Miyagi - Cassettesingle 50 . Poni Hoax - Budapest [ Bericht 0% gewijzigd door Grobbel op 30-01-2007 11:29:29 ] | |
Juweel | dinsdag 30 januari 2007 @ 13:30 |
Grobbel; als je Fujiya & Miyagi leuk vindt; op 16 maart komt hun album Transparent Things uit | |
Z | dinsdag 30 januari 2007 @ 13:37 |
Is al een tijdje uit natuurlijk, alleen niet officieel in Nederland ... | |
Grobbel | dinsdag 30 januari 2007 @ 13:41 |
quote:Omdat ik over het algemeen mijn CD-aankopen over het Internet doe, maken Nederlandse releasedata me niet echt veel uit; maar toch bedankt voor de tip. | |
Juweel | dinsdag 30 januari 2007 @ 14:29 |
quote:Goed dat ik dat weet | |
zwareshag | dinsdag 30 januari 2007 @ 15:24 |
Voor de mensen met lange lijsten vol over het algemeen nieuwe/onbekende namen, waar nemen jullie kennis van het bestaan van deze artiesten en albums? | |
Grobbel | dinsdag 30 januari 2007 @ 15:27 |
quote:http://www.pitchforkmedia.com/ http://www.free40.nl/ http://3voor12.vpro.nl/index.jsp En natuurlijk tips van deren, met name in topicreeksen als We Were Indie Before the Ship Even Sank (IndieCentral XXVII) | |
methodmich | dinsdag 30 januari 2007 @ 18:53 |
Ah ja, dat deed jij ook altijd, singles. Leuk om te zien! Nummer 19 verdient een dikke pluim! | |
Afunados | dinsdag 30 januari 2007 @ 18:57 |
Hier staat ook maandelijks een nieuwe lijst: http://promo.q4music.com/q4music/q20essential/ |