abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44246875
De gijzeling van de school in bovensmilde was op 23 mei 1977.
Op 28 mei werden er kinderen ziek en deze mochten naar huis. De leraren hebben er nog langer gezeten.
Ik was toen nog maar 3 jaar en heb alleen gemerkt dat mn zus niet thuis kwam.
Er word nu gewerkt aan een boekje over de gijzeling. dat ik hier niet meer informatie heb gegeven omdat je alles kan lezen op de site www.deschoolvanbovensmilde.nl daar kan je o.a. ook een radio uitzending beluisteren

[ Bericht 55% gewijzigd door Misstique op 09-12-2006 12:37:56 ]
  vrijdag 8 december 2006 @ 13:01:19 #2
131551 arneaux
Een Collector's item.
pi_44247977
Ik dacht dat t nu bezig was. Domper.
Opgezwolle, keizers van de Nederhop.
Sticks en Delic - Fakkelteit. 21-09-2007.
Talent is net als juni, het verschil tussen mij en jullie.
  Donald Duck held vrijdag 8 december 2006 @ 13:05:06 #3
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_44248096
Viel dat toen ook niet samen met die treinkaping of was dat iets anders?
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_44248193
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 13:05 schreef __Saviour__ het volgende:
Viel dat toen ook niet samen met die treinkaping of was dat iets anders?
Er zijn 2 treinkapingen geweest, een bij Wijster en een paar jaar later een bij De Punt.

De schoolactie viel samen met de treinkaping in De Punt geloof ik.
  vrijdag 8 december 2006 @ 13:10:51 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_44248284
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 13:08 schreef roelofjan het volgende:

[..]

Er zijn 2 treinkapingen geweest, een bij Wijster en een paar jaar later een bij De Punt.

De schoolactie viel samen met de treinkaping in De Punt geloof ik.
En er was nog de kaping van het provinciehuis in Assen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_44248300
ja idd de gijzeling van de school viel samen met de treinkaping in de punt. dit was op 23 mei 1977
pi_44267227
Ambtswoning indonesische ambassadeur in 1966
wijster + Indonesisch consulaat in 1975 vielen samen
de punt + bovensmilde in 1977 vielen samen
en provinciehuis in 1978

en nog een aanslag op een politiebureau in 2000 als ik me niet vergis
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_44273028
OP gewijzigd. TS kun je nog aangeven wat je hier bespreekbaar wil stellen?
I am so clever that sometimes I don't understand a single word of what I am saying.
pi_44273168
of er mensen zijn die informatie , documantaire e.d hebben. of weten waar ik die vinden kan.
pi_44287089
The Dutch Approach is een steengoede serie over alle acties tot en met de punt. Je moet via via wel aan de dvd kunnen komen. Ook zijn er verschillende boeken geschreven oa. Korban, De Molukse Acties(?) misschien moet je even informeren bij Toko Buku Maluku
( http://www.lsem.nl/catalog/default.php )
  zaterdag 9 december 2006 @ 21:56:07 #11
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_44287322
Heb je het met je zus er nog over gehad later? Of nu? Hoe werd er thuis mee omgegaan, want het is sowieso iets van jaren geweest natuurlijk?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_44298491
er werd thuis eigenlijk weinig over gesproken , ook is er geen nazorg geweest. ik heb ooit wel eens een gesprek met haar gehad erover.
ik ben veel aan t zoeken geweest op t internet heb helaas maar 4 fofo's gevonden

vind t erg jammer dat ik de serie dutch approch niet gezien heb
pi_44305630
@Mousy31.. nazorg? was één van jouw familieleden betrokken bij de gijzeling(als gegijzelde)
en over de dvd serie, als je interesse hebt kan ik wel proberen of ik de dvds op de kop kan tikken, geloof dat het 12.50 kost. en over de foto's ik heb er rond de 100. ga naar www.hetgeheugenvannederland.nl en vul bij zoeken Maluku/Molukkers/Gijzelingen/etc in.

groeten

E.T
  Moderator zondag 10 december 2006 @ 16:33:06 #14
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_44305887
als je die dvd kunt krijgen heb ik ook wel interesse
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_44328681
mijn zus zat tijdens de gijzeling in de school in bovensmilde.

vanavond is er een uitzending over bij 1vandaag

ik ga nu de site even bekijken en bedankt
pi_44328936
De molukse Acties - Peter Boomsma

Is een boek wat iedereen zou moeten lezen die geinteresseerd is. Al een tijdje uitverkocht inmiddels maar wie goed zoekt zal hem vinden.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_44360924
PM'etjes gestuurd, ik kijk die docu straks even via internet
pi_44591590
Dutch Approach is inderdaad erg goed! Ik kan me van een paar jaar geleden ook nog een docu herinneren waarin een van de Molukkers die de school had bezet een ontmoeting had met een gegijzelde (of zat dit ook in Dutch Approach? Weet ik niet meer), erg goed en integer in beeld gebracht.

Succes met je speurtocht!
MANTRONIX???
Positive Energy Activates Constant Elevation
pi_44599995
quote:
Op woensdag 20 december 2006 10:27 schreef AboruAsli het volgende:
Dutch Approach is inderdaad erg goed! Ik kan me van een paar jaar geleden ook nog een docu herinneren waarin een van de Molukkers die de school had bezet een ontmoeting had met een gegijzelde (of zat dit ook in Dutch Approach? Weet ik niet meer), erg goed en integer in beeld gebracht.

Succes met je speurtocht!
Oii bangsa . Die docu waar je het hier over hebt ken ik niet, in de DA zitten wel interviews met gegijzelden en gijzelaars. Ik denk dat de DA de beste docu is die er tot nu toe gemaakt is.

Gegroet

E.T
pi_44620527
quote:
Op woensdag 20 december 2006 15:28 schreef EricT het volgende:

[..]

Oii bangsa . Die docu waar je het hier over hebt ken ik niet, in de DA zitten wel interviews met gegijzelden en gijzelaars. Ik denk dat de DA de beste docu is die er tot nu toe gemaakt is.

Gegroet

E.T
Eric T = Eric Tutu?

If yes, dan zit je volgens mij ook in m'n MSN-list.

Maar ehhh, bagaimana?

Laters!!!

AA
MANTRONIX???
pi_44621261
ahahahaa Io inilah Eric Tutu good guess
Ik moet even denken wie deze AboruAsli dan is...

en, deng beta sendiri. Bae bae saja, dangke. Bagaimana dengan ale ini siang?
pi_44816188
Ha mensen,

ik kwam toevallig op dit topic terecht en vind dit erg interesant aangezien ik sinds kort weet dat mijn vader als MAG schutter in 1977 is ingezet om de trein bij de punt te beschieten momenten voordat personeel van de BBE de trein bestormde.
Mijn vader is door dit voorval waarschijnlijk aan PTSS gaan lijden en is aan de drank geraakt en nu 10 jaar terug zijn mijn ouders gescheiden.Hoe kwam ik erdan achter?Ik zelf zit in dienst en kwam van het voorjaar een Sergeant majoor tegen die ook netals mijn vader in 1976 was opgekomen bij hetzelfde onderdeel.Ik ben toen gaan vragen of hij toevallig mijn vader kende wat dus bleek.Uit nieuwsgierigheid ben ik toen gaan vragen en hij vertelde me dat over de punt.
Na wat denkwerk kwam bij mij weer boven dat me vader in me jeugd altyd droomde over een trein,wat hij schijnbaar eng vond.toen ik ernaar vroeg zei hij altyd dat het een droom was die hij al sinds ze jeugd had.zelfs mijn moeder wist dit niet van hem.er is nu dus een hoop duidelijk geworden van het mogelijke waarom van alles.Laats ben ik zelf naar de punt geweest om stil te staan bij wat daar is gebeurd en om even na te denken.Kogelinslagen op de bovenlijdingmasten zijn de stille getuigen die nog doen denken aan toen.Misschien heeft mijn vader wel dat gat geschoten of een van de gegijzelde dodelijk verwond.Ik dek dat het na een gegeven moment best zal gaan knagen zoiets,alhoewel ik erzelf niet bij ben geweest voel ik me tog betrokken bij hetgene wat daar is gebeurd en ben blij dat er nog meer mensen zijn die zich ermee bezighouden en er ook bij stilstaan..
pi_44822031
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:30 schreef EricT het volgende:
ahahahaa Io inilah Eric Tutu good guess
Ik moet even denken wie deze AboruAsli dan is...

en, deng beta sendiri. Bae bae saja, dangke. Bagaimana dengan ale ini siang?
Oi Tutu! Semua baik2 disini!

Maar ehh, ken je eigenlijk niet echt goed of zo hoor. Heb ooit een MSN invite van je gekregen die ik geaccepteerd heb, wellicht ontvangen via RMS Fanaticz of zo...

@Knarel: de gebeurtenissen uit de jaren '70 zijn na al die jaren nog steeds een pijnlijke wonde binnen de Molukse gemeenschap. Kan me voorstellen dat voor de mensen aan 'de andere kant' (waaronder jouw vader) de zaken ook niet zo zwart-wit lagen als de Nederlandse regering wilde doen geloven, waardoor er in een later stadium ook bij velen van hen een trauma is ontstaan.

Ben overigens blij dat je je niet negatief over de Molukkers uitlaat. Sterkte voor je vader.

Groeten,

AA
MANTRONIX???
pi_44825898
Ik zou ook niet boos kunnen zijn op de Molukse gemeenschap.Ik kan daar niet over oordelen aangezien ik erniet bij was en dat recht heb ik vind ikzelf ookniet.Ik kan me alleen indenken hoe ik zou reageren in zon situatie,en ik kan de Molukkers dan geen ongelijk geven,maar ook de kant van mij vader niet.Iedere kant had zijn eigen beweegredenen waarvoor ik respect heb.
pi_44826668
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 14:38 schreef knarel het volgende:
Ik zou ook niet boos kunnen zijn op de Molukse gemeenschap.Ik kan daar niet over oordelen aangezien ik erniet bij was en dat recht heb ik vind ikzelf ookniet.Ik kan me alleen indenken hoe ik zou reageren in zon situatie,en ik kan de Molukkers dan geen ongelijk geven,maar ook de kant van mij vader niet.Iedere kant had zijn eigen beweegredenen waarvoor ik respect heb.
Mocht je geïnteresseerd zijn in een wat genuanceerder beeld dan doorgaans het geval is in de Nederlandse media, check Dutch Approach. Ook erg goed is het boek 'Niet hier, maar op een andere plaats'.

Ik wens je veel geluk in de toekomst.

Dengan hormat (met eer),

AA
MANTRONIX???
pi_44831584
Ja...ik ken die tijd nog van horen zeggen. Vriend van mij die van indonesische
afkomst is maakte toen mee wat sommige! Marokkanen en Turken tegenwoordig
meemaken terwijl hij dus helemaal niets met Molukkers en Ambonezen heeft maar
alleen vanwege zijn voorkomen als een potentiele terrorist werd met de nek
werd aangekeken.
31 december 2006: Inactive FOK!account
pi_44831797
quote:
Op maandag 11 december 2006 16:27 schreef ondeugend het volgende:
De molukse Acties - Peter Boomsma

[afbeelding]

Is een boek wat iedereen zou moeten lezen die geinteresseerd is. Al een tijdje uitverkocht inmiddels maar wie goed zoekt zal hem vinden.
Dat boek wil ik hebben. Als iemand er aan kan komen, graag.
  vrijdag 29 december 2006 @ 22:07:47 #28
97745 Thorical
finding a way
pi_44840740
Ik weet nog dat ik dit de meest verkeerde actie vond. Bijna alles was geoorloofd in de strijd om een erkenning van de RMS. Maar kinderen? Hoe laag ga je dan. Hoe zit het eigenlijk met de Molukse integratie tegenwoordig?
pi_44865973
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 22:07 schreef Thorical het volgende:
Ik weet nog dat ik dit de meest verkeerde actie vond. Bijna alles was geoorloofd in de strijd om een erkenning van de RMS. Maar kinderen? Hoe laag ga je dan. Hoe zit het eigenlijk met de Molukse integratie tegenwoordig?
Vanuit de Molukse gemeenschap waren er ook veel mensen op tegen toendertijd. De jongens hebben nog ruggespraak gepleegd met hun 'meerderen' in die tijd, die ook zeiden dat ze deze aktie af moesten blazen. De aktievoerders hebben toen echter toch gedacht: 'het doel heiligt de middelen'. En hoewel ik pro-RMS ben, ben ik ook van mening dat ze deze aktie beter niet hadden kunnen doen.

De Molukse integratie? Hoe het daarmee is? Er zijn vandaag de dag veel gemengde huwelijken, ook zijn er steeds meer Molukkers die op het HBO/WO terechtkomen, dus er is vooruitgang. Echter blijven we ons ontheemd voelen. De manier waarop de regering met de Molukse kwestie omsprong/omspringt is daar voor een groot deel debet aan.

Fijne jaarwisseling alvast! Selamat tahun baru 2007!!!

AA
MANTRONIX???
  zaterdag 30 december 2006 @ 19:33:21 #30
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_44866275
Was daar niet een heel mooie docu van gemaakt door Dokwerk van de VPRO.

Volgens mij was het zelfs een drieluik !

edit: de al eerder hier genoemde docu dutch approach dus

[ Bericht 12% gewijzigd door Captain_Chaos op 30-12-2006 19:38:59 ]
Jawohl Herr Kaloin!
pi_44872640
AA, daar wil ik nog iets aan toevoegen. Ik ben ook pro-onafhankelijkheid (of dat dan in de vorm van RMS moet is een tweede) maar de basisschoolactie was wel laag. Ik snap het wel vanuit de tijdsgeest maar het valt niet goed te keuren, ik zie Nederland niet als de vijand (zoals velen wel doen) maar meer als een verrader van het Molukse volk...maarja wat geweest is is geweest. Vijand numero 1 is en blijft indonesië. Indonesische doelen waren waarschijnlijk "beter" geweest, al blijft geweld echt een laatste uitweg.

Tegenwoordig. Ja.. Het ideaal is er nog, al zijn de doorsnee Molukkers een stuk minder agressief er mee bezig. Qua integratie gaat het redelijk, al willen we de wijken kosten wat kost behouden. Er zijn namelijk plannen om die open te breken en er ook Nederlanders te huisvesten. In Sittard is dat toen helemaal mis gegaan, net als in Capelle overigens
pi_44898117
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 22:32 schreef EricT het volgende:
AA, daar wil ik nog iets aan toevoegen. Ik ben ook pro-onafhankelijkheid (of dat dan in de vorm van RMS moet is een tweede) maar de basisschoolactie was wel laag. Ik snap het wel vanuit de tijdsgeest maar het valt niet goed te keuren, ik zie Nederland niet als de vijand (zoals velen wel doen) maar meer als een verrader van het Molukse volk...maarja wat geweest is is geweest. Vijand numero 1 is en blijft indonesië. Indonesische doelen waren waarschijnlijk "beter" geweest, al blijft geweld echt een laatste uitweg.

Tegenwoordig. Ja.. Het ideaal is er nog, al zijn de doorsnee Molukkers een stuk minder agressief er mee bezig. Qua integratie gaat het redelijk, al willen we de wijken kosten wat kost behouden. Er zijn namelijk plannen om die open te breken en er ook Nederlanders te huisvesten. In Sittard is dat toen helemaal mis gegaan, net als in Capelle overigens
Oi Tutu!

De basisschoolaktie zou ook niet mijn keus zijn geweest. Then again, waar gehakt wordt, vallen spaanders. Maar goed, dit ligt inmiddels alweer in het verleden.

Over het openbreken van de wijken ben ik het met je eens: dat mag niet gebeuren! Let er echter wel op, dat wij, als bangsa Maluku, ook een grote (zoniet de grootste) verantwoordelijkheid hebben om dit openbreken tegen te gaan! Passiviteit zal worden bestraft!

Hormat,

AA
MANTRONIX???
pi_44899820
Memang AA! De laksheid en passiviteit zal de wijken doen sluiten..een sloophamer of een ME cordon kunnen we met gemak tegen houden als we maar willen hehe.

Hormat,

E.T
pi_44937880
http://geschiedenis.vpro.(...)fleveringen/6798643/ hier is nog een filmpje te bekijken en nog wat informatie
pi_44938192
www.hetgeheugenvannederland.nl dan bij zoeken DOKWERK of Molukkers invoeren, dan kan je deel 1 van het drieluik the dutch approach bekijken

hormat,

E.T
pi_44938242
sorry dutch approach bestaat uit 4 delen
maar bedankt voor je link
pi_44938917
http://news.bbc.co.uk/ont(...)_2503000/2503933.stm nog een link met informatie en een filmpje
pi_44999645
Premtime, Nederland 3, dinsdag 9 januari 21.30 uur.

het verwerkingsproject van www.deschoolvanbovensmilde.nl komt volgende week aan de orde in premtime
pi_45213211
Wat is er mis met het 'openbreken' van de molukkenwijken? Ik woon zelf in Krimpen en ik snap persoonlijk niet waarom er alleen Molukkers in die wijk wonen. Doet me een beetje denken aan de 2e Wereld Oorlog, waar de Joden ook bij elkaar moesten wonen. Ok, het verschil is dat de Molukkers hier vrijwillig blijven wonen en dat ze niet worden afgemaakt (gelukkig) maar toch...
  Moderator woensdag 10 januari 2007 @ 19:07:28 #40
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_45221431
de vraag zou moeten zijn 'wat is er mis met de molukkenwijken?'

als die naast elkaar willen wonen dan moeten ze dat zelf weten lijkt me
pi_45221924
Molukkers behouden graag hun levenswijze en aangezien ze hier niet vrijwillig gekomen zijn is dat één van hun rechten geworden. Elke poging om Nederlandse gezinnen in Molukse wijken te plaatsen loopt weer uit op het onnodige gebruik van geweld. Nederland doet er goed aan om haar handen niet te branden aan dit onderwerp. Nederland heeft nogal een slecht inzicht in de Molukkers in Nederland en kan er na een dikke 50 jaar nogsteeds niet mee omgaan... spijtig maar waar.
pi_45222410
Het 'openbreken' van wijken is een kwestie van tijd.

De eerste generatie word steeds minder, de tweede blijft over, maar de 3e vertekt steeds meer naar 'buiten'. Er zijn al wijken waar nederlanders, studenten en turkse mensen hun intrek genomen hebben en slechts een paar straten over blijven.
  Moderator woensdag 10 januari 2007 @ 19:34:29 #43
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_45222538
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 19:20 schreef EricT het volgende:
Molukkers behouden graag hun levenswijze en aangezien ze hier niet vrijwillig gekomen zijn is dat één van hun rechten geworden. Elke poging om Nederlandse gezinnen in Molukse wijken te plaatsen loopt weer uit op het onnodige gebruik van geweld. Nederland doet er goed aan om haar handen niet te branden aan dit onderwerp. Nederland heeft nogal een slecht inzicht in de Molukkers in Nederland en kan er na een dikke 50 jaar nogsteeds niet mee omgaan... spijtig maar waar.
lijkt mij een beetje een omgekeerde wereld tenzij dat onnodige geweld door de Nederlandse gezinnen gebruikt wordt

je zou eerder kunnen zeggen dat de Mollukers na 50 jaar nog steeds niet met hun verblijf in Nederland kunnen omgaan.
ook onzin natuurlijk maar je snapt mijn punt hoop ik
pi_45229805
Het viel mij op (in de tijd dat ik puber was en met Molukkers op school zat) dat een deel van hen iets tegen de Nederlanders hadden. M'n broer is door Molukkers in elkaar geslagen omdat hij een bomberjack droeg met een Nederlands vlaggetje (toendertijd liepen de Molukkers zo goed als allemaal zo met vlag en RMS etc). Deze jongeren zijn hier in Nederland geboren, mijn leeftijd en zijn nog nooit op de Molukken geweest. Is het zo moeilijk om je aan te passen aan het land waarin je woont?

Ik weet dat de Molukkers en Indonesiërs na de oorlog slecht zijn opgevangen/behandeld door de Nederlanders. Mijn familie komt namelijk ook uit Indonesië (oma en tante in Jappenkamp, m'n vader is op Timor geboren) Zij hebben het ook heel slecht gehad in Nederland. Maar zij voelen zich wel honderd procent Hollands en leven hier zoals ieder ander. Zonder wraakgevoelens en boosheid. Nederland is hun land. Kan de huidige generatie Molukkers ook niet zo denken?
pi_45231149
ik kan spreken voor een aantal jongeren: Nee

grootste gedeelte zijn zeikerds die alleen maar de argumenten van hun ouders/grootouders gebruiken en weten barweinig van de hele geschiedenis af, maar feit blijft dat een deel echt wrok blijft koesteren. Ik zeg altijd dat ze beter een goede opleiding kunnen genieten hier, en die dan kunnen gebruiken in de strijd tegen Indonesie...maarja, dat doen er jammer genoeg niet zoveel.

En het is inderdaad zo dat de wijken aan het aftanen zijn, maar dat is een geleidelijk proces en dit proces kan beter niet versneld worden door Verdonk en co
pi_45234356
Ik ben zelf van Indische afkomst, en sinds een jaar of 5 bewust van m'n achtergrond en de geschiedenis van Indische Nederlanders en Molukse Nederlanders. Het is echt een schande dat er in Nederland in het onderwijs zo weinig wordt verteld over de geschiedenis van Nederland in haar voormalige kolonieën. Door het gebrek aan zulke kennis, weten veel Hollanders/belandas, maar ook veel Indische Nederlanders niet waarom Molukse mensen in Nederland in eigen buurten/wijken wonen, waarom ze die vlag op hun kleding dragen en waarom ze niet bepaald enthousiast worden wanneer de naam Indonesia valt.

Nu heeft de Indische gemeenschap niet dezelfde achtergrond als de Molukse, maar weet zij ook goed hoe slecht zij is opgevangen door Nederland. Voor degenen die niet echt bekend zijn met de Molukse zaak: Molukkers waren in de koloniale tijd trouw aan het Koningshuis. Als in die tijd Indische Nederlanders het meest trouw aan de Nederlandse vlag waren, dan kwamen de Molukkers wel op de tweede plaats. Als geen ander vochten Molukkers in het KNIL tot de dood tegen de Jappen en stonden zij in de frontlinie om de eerste klappen op te vangen. Voor dit alles wilden zij dus wel gecompenseerd worden, los van soldij. Bij de Molukkers heerste ook een sterk onafhankelijkheidsgevoel, en sinds de Tweede Wereldoorlog en de gevolgen daarvan wilden zij ook een eigen staat, de Molukse staat (voor meer info hierover, zie Wikipedia: Verenigde Staten van Indonesië). Omdat zij met hart en ziel voor het Koningshuis hebben gestreden, wilden zij ook dat Nederland zich sterk maakte voor de Molukken, ook al had Soekarno in '45 de onafhankelijkheid van Indonesië uitgeroepen. Hoewel de steun van Nederland niet zwart op wit stond, hadden veel Molukse mensen wel hoop op Nederlandse steun. Maar Nederland, die haar belangrijkste kolonie aan het kwijtraken was, wilde haar handen niet vuilmaken aan nog een conflict daar in Zuidoost Azië en liet de Molukkers daar (en later hier) aan hun lot over. Molukse KNIL militairen en hun gezinnen mochten niet terugkeren naar de Molukken, ook niet gestationeerd worden op Nieuw Guinea (wat na de onafhankelijkheid van Indonesia nog van Nederland was). De keuze was: of opgaan in het Indonesische leger (en zo de Molukse droom van onafhankelijkheid laten varen) of naar Nederland gaan. Na de politionele acties (tegenwoordig moet dat de onafhankelijkheidsoorlog worden genoemd) werd de KNIL opgeheven en zaten de meeste KNIL militairen zonder baan. Ook Nederland wist niet wat ze aanmoest met de duizenden Molukse gezinnen die nu in Nederland waren gestrand. Nederland wilde ze niet helpen in de strijd voor een onafhankelijke staat, maar wilde ook niet dat ze hier gingen integreren. Daarom kwamen ze terecht in voormalige deportatie- en concentratiekampen zoals in Vught, bij Amersfoort. Ook kwamen ze in woonwijken terecht waar ze verder niet dichtbij andere bevolkingsgroepen kwamen te wonen. Nederland zat dus met een dilemma: ze zaten ongewenst opgescheept met de voormalige Molukse KNIL militairen en hun gezinnen, maar deze Molukse mensen zaten hier ook niet voor hun plezier. Hun verblijf hier in Nederland zou immers maar van korte duur zijn. Maar het werd duidelijk dat het verblijf permanent werd. Nederland zou niks voor de Molukkers doen, niet hier en niet daar op de Molukken zelf. Het is een beetje beknopt, weet ik, maar ik denk dat het zo in grote lijnen voor een ieder duidelijk moet zijn.

De Nederlandse regering heeft haar handen van alles afgetrokken en niks noemenswaardigs voor de Molukse mensen gedaan, die met hart en ziel voor zowel hun eigen idealen streden als voor het Nederlandse koningshuis. Natuurlijk vallen de incidenten uit het verleden zoals het topic zelf niet goed te praten, maar je moet ook niet vergeten, dat er eigenlijk door de jaren heen van alles al is ondernomen, en dat de Molukse gemeenschap telkens nul op request kregen. Hier in Nederland mag je trots in de media brengen dat Friesland zich onafhankelijk wil verklaren (of dat al dan niet een grap is), maar moet je zoiets vandaag de dag in Indonesia proberen. Je wilt niet weten wat er gebeurt als je de Molukse vlag op Ambon hijst.

Ik sympathiseer met de Molukse mensen en de Molukse zaak. M'n opa vocht zij aan zij met zijn Molukse kameraden, moest zijn eigen Molukse medesoldaten begraven onder toezicht van de Jap en de Koreaan (het waren vaak Koreanen in dienst van de Jappen die de gruweldaden begingen). Mijn opa heeft me duidelijk gemaakt waarom ik niet met een Indonesische vlag moet gaan rondlopen. Ook Indonesia heeft Indische Nederlanders uitgekost, waardoor zij in de jaren '60 in grote getale repatrieerden naar Nederland en gedwongen moesten integreren. Veel Indische mensen hebben mede hierdoor hun achtergrond losgelaten en in plaats van integratie (on)bewust voor assimilatie in de Nederlandse samenleving gekozen.

Maar goed, een lap tekst. Ik wil alleen duidelijk maken dat ik heel goed begrijp waarom deze Molukse acties hebben plaatsgevonden, echter keur ik ze wel af. De Nederlandse regering is een slechte gesprekspartner zolang ze zelf geen belang hebben bij de zaak, en helaas is dat pijnlijk duidelijk geworden bij de Molukse gemeenschap: strijden tot de dood voor een vlag die eigenlijk niet eens je eigen is (roodwitblauw), maar stank voor dank krijgen..
"Some of the shows on the network are not my cup of tea... mainly because I don't like huge pieces of sh** in my tea." Aziz on MTV
  Moderator donderdag 11 januari 2007 @ 00:06:48 #47
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_45234457
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 00:06 schreef sp3c het volgende:
100% mee eens

als er problemen zijn dan moet daar wat aan gedaan worden, gezien de geschiedenis iets mag dat wat mij betreft wat milder als met de rest van de bevolking maar die wijken openbreken is wel zo debiel dat ik het er niet eens over wil hebben verder

wat heeft dat nu voor niet, mensen worden er echt niet vrolijker van, integendeel zelfs want dan moeten ze noodgedwongen treinabonnementen kopen en Molukkers in de trein ...

ok dat laatste was een grapje neem het aub niet al te serieus
100% mee eens

als er problemen zijn dan moet daar wat aan gedaan worden, gezien de geschiedenis iets mag dat wat mij betreft wat milder als met de rest van de bevolking maar die wijken openbreken is wel zo debiel dat ik het er niet eens over wil hebben verder

wat heeft dat nu voor niet, mensen worden er echt niet vrolijker van, integendeel zelfs want dan moeten ze noodgedwongen treinabonnementen kopen en Molukkers in de trein ...

ok dat laatste was een grapje neem het aub niet al te serieus

[ Bericht 41% gewijzigd door sp3c op 11-01-2007 00:12:23 ]
pi_45234725
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 22:18 schreef -Lillith- het volgende:
Ik weet dat de Molukkers en Indonesiërs na de oorlog slecht zijn opgevangen/behandeld door de Nederlanders. Mijn familie komt namelijk ook uit Indonesië (oma en tante in Jappenkamp, m'n vader is op Timor geboren) Zij hebben het ook heel slecht gehad in Nederland. Maar zij voelen zich wel honderd procent Hollands en leven hier zoals ieder ander. Zonder wraakgevoelens en boosheid. Nederland is hun land. Kan de huidige generatie Molukkers ook niet zo denken?
Je bedoelt Indische Nederlanders i.p.v. Indonesiërs. Veel Indische Nederlanders zijn na de overdracht in '49 Warga Negara Indonesia (Indonesisch staatsburger) geworden, maar de 'echte' Indonesiërs hebben hen nooit als gelijke danwel 'echt' beschouwd. Na de kwestie Nieuw Guinea heeft Indonesia als wraak alle Nederlandse bedrijven in Indonesia ingenomen en ze als staatsbedrijven gemaakt. Gevolg hiervan was, dat veel Indische Nederlanders hierdoor ontslagen werden of zonder werk kwamen te zitten, want velen van hen waren in dienst van die bedrijven. Mede daardoor werd de situatie voor Indische Nederlanders daar veel en veel slechter en kregen velen spijt van hun keuze. Daardoor vertrokken ze uit een land dat hen uitkotste, dat hen niet wenste.

Dat jouw familie zich Hollands voelt en senang is met wat er voorheen met hen is gebeurd is natuurlijk aan hen zelf (is ook voor mij deels herkenbaar). Maar je moet appels niet met peren gaan vergelijken. Indische Nederlanders in het algemeen zijn gemengbloedigen, hebben niet een eigen geschiedenis en eigen cultuur zoals de Molukse gemeenschap/eilanden die wel heeft. Natuurlijk hebben Indische Nederlanders wel een eigen cultuur (die helaas aan het vervagen is met de generaties) en geschiedenis, maar het is toch niet hetzelfde.

Veel Molukse mensen, ook van de huidige generatie streven juist naar een vrije Molukse staat, los van het Javaanse juk. Dat de naam RMS daar niet perse aan verbonden hoeft te zijn, zegt alleen genoeg dat Molukkers niet in de tijd zijn blijven steken, maar ook gewoon met de tijd meegaan.
"Some of the shows on the network are not my cup of tea... mainly because I don't like huge pieces of sh** in my tea." Aziz on MTV
  Moderator donderdag 11 januari 2007 @ 00:16:51 #49
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_45234783
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 00:03 schreef JMarsden het volgende:
- knip -
daar wil ik dan weer wel een paar kanttekeningen bij plaatsen

hoezo Nederland heeft nix gedaan, Nederland heeft 4 jaar lang gevochten voor die idialen en dat terwijl we net uit de tweede wereldoorlog kwamen met zijn allen die oorlog hebben we verloren!

wat had je dan gedacht dat het zo'n vetpot was?
dat de Nederlandse militairen wel terugkwamen in een gespreid bedje, dat er geld te over was voor de Molukkers die niet thuis door de familie opgevangen konden worden?
als Nederland die mensen niet in huis had genomen dan was 90% een week later dood!
pi_45235013
Nederland heeft met de politionele acties eind jaren '40 gevochten om haar kolonie te behouden, niet om de Molukse zaak te helpen (die kwam immers erna).

Juist, het Nederlandse koninkrijk heeft de Tweede Wereldoorlog verloren op bijna al haar grondgebied. En wie verdedigde het Nederlandse Koninkrijk in Zuidoost Azië? Wie stond daar op de frontlinie? Juist, Molukse en Indische KNIL militairen. En ook al had Nederland het na WO2 met de wederopbouw niet breed, inmiddels is er ruim 50 jaar verstreken en is er in al die tijd geen hol gedaan voor de Molukse gemeenschap.

Ik heb het helemaal niet over een vetpot, steun kan op vele manieren. De Nederlandse regering heeft zich gewoon nooit (zelfs niet tegenover de Indonesische regering) hard genoeg gemaakt voor een volk dat zowat alles over had voor het Koningshuis.

[ Bericht 11% gewijzigd door JMarsden op 11-01-2007 00:56:17 (toevoeging info) ]
  Moderator donderdag 11 januari 2007 @ 01:52:34 #51
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_45237132
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 00:23 schreef JMarsden het volgende:
Nederland heeft met de politionele acties eind jaren '40 gevochten om haar kolonie te behouden, niet om de Molukse zaak te helpen (die kwam immers erna).

Juist, het Nederlandse koninkrijk heeft de Tweede Wereldoorlog verloren op bijna al haar grondgebied. En wie verdedigde het Nederlandse Koninkrijk in Zuidoost Azië? Wie stond daar op de frontlinie? Juist, Molukse en Indische KNIL militairen. En ook al had Nederland het na WO2 met de wederopbouw niet breed,
het stond in 1942 al vast dat Indonesie onafhankelijk zou worden, het ging Nederland meer om de manier waarop Nederland wilde een aantal onafhankelijke staten evt onder de paraplu van het koninkrijk waaronder dus ook die molukse republiek en Sukarno wilde 1 grote staat voor hem alleen
quote:
inmiddels is er ruim 50 jaar verstreken en is er in al die tijd geen hol gedaan voor de Molukse gemeenschap.
das waar maar ik vraag me eerlijk gezegd af waarom dit nodig is

mjah militair gezien wel natuurlijk, dat heeft met eer te maken enzo, eigenlijk zou er een brigade de tradities van het Knil mee moeten dragen
quote:
Ik heb het helemaal niet over een vetpot, steun kan op vele manieren. De Nederlandse regering heeft zich gewoon nooit (zelfs niet tegenover de Indonesische regering) hard genoeg gemaakt voor een volk dat zowat alles over had voor het Koningshuis.
we hebben dan ook verloren
pi_45254099
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 22:18 schreef -Lillith- het volgende:
M'n broer is door Molukkers in elkaar geslagen omdat hij een bomberjack droeg met een Nederlands vlaggetje
wat was zijn motivatie op dat op z'n jack/jas te dragen?
pi_45255803
hehe ik draag RMS vlaggetjes op tas/jas/agenda etc

Maar voor de rest vat Jmarsden het goed samen. Het is niet te beknopt, het is precies goed naar mijn mening.
Wel wil ik nog even dit eringooien: Zonder de hulp van de Molukkers was Nederland niet zo welvarend geweest als nu, de hele Nederlandse architectuur en wetenschap is voor het grootste gedeelte gebouwd met geld vanuit ex-Nederlands Indie (WIV buiten beschouwing gelaten).

En ik had graag gewild dat Nederland daarom de Molukkers ook wat meer zouden respecteren, ipv ze te verraden en weg te zetten in ex-concentratiekampen. Maarja, wat geweest is is geweest en we zullen verder moeten met de strijd tegen Indonesie.
pi_45257090
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 01:52 schreef sp3c het volgende:
das waar maar ik vraag me eerlijk gezegd af waarom dit nodig is
Als je m'n posts hebt gelezen in dit topic, dan had je het antwoord allang gevonden..
pi_45257435
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 17:33 schreef EricT het volgende:
En ik had graag gewild dat Nederland daarom de Molukkers ook wat meer zouden respecteren, ipv ze te verraden en weg te zetten in ex-concentratiekampen.
Zoals je zegt, het is helaas gebeurd. Wat er nog wel gedaan kan worden, is de geschiedenislessen op middelbare scholen wat meer uitdiepen, meer informatie over de voormalige koloniën van Nederland. Niet alleen Nederlands Indië, de bersiap, de Molukse zaak maar ook Suriname en de Nederlandse Antillen zijn slecht vertegenwoordigd in de geschiedenislessen.

Het is wel makkelijk te zeggen "ga maar naar de bieb", maar dit is gewoon een stuk fundamentele geschiedenis, waarop Nederland groot is geworden..
  Moderator donderdag 11 januari 2007 @ 18:29:01 #56
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_45257486
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 18:16 schreef JMarsden het volgende:

[..]

Als je m'n posts hebt gelezen in dit topic, dan had je het antwoord allang gevonden..
goed hoor jij je zin
pi_45259631
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 18:27 schreef JMarsden het volgende:

[..]

Zoals je zegt, het is helaas gebeurd. Wat er nog wel gedaan kan worden, is de geschiedenislessen op middelbare scholen wat meer uitdiepen, meer informatie over de voormalige koloniën van Nederland. Niet alleen Nederlands Indië, de bersiap, de Molukse zaak maar ook Suriname en de Nederlandse Antillen zijn slecht vertegenwoordigd in de geschiedenislessen.

Het is wel makkelijk te zeggen "ga maar naar de bieb", maar dit is gewoon een stuk fundamentele geschiedenis, waarop Nederland groot is geworden..
klopt, ik heb nooit iets over antillen/suriname gehad...en maar heel sporadisch iets over koloniale geschiedens. N-I werd in een adem genoemd met India en Siam etc
pi_45261895
Nederlands Indië was een onderwerp van m'n examen havo. Daar hebben we dus een heel jaar aan besteed. Daarnaast ben ik m'n familie gaan uitdiepen. Ok, mijn familie is Nederlands, en niet zo vriendelijk geweest in Indonesië (VOC-tijd), maar daar gaat het nu ff niet om.

Ik vraag me af waarom de Molukkers nu, niet naar Ambon gaan om de Molukken op te bouwen? Dit kunnen ze doen met de Nederlandse educatie en het geld wat ze hebben verdiend door de Nederlandse economie...

En over m'n broer en dat vlaggetje, hij vond het gewoon leuk, niet vanwege racisme. Wij kunnen ook niet racistisch zijn richting molukkers, omdat wij ook Indisch bloed in ons donder hebben.
pi_45262256
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 20:20 schreef -Lillith- het volgende:

En over m'n broer en dat vlaggetje, hij vond het gewoon leuk, niet vanwege racisme.
En wanneer Molukkers zoiets doen kunnen ze zich opeens niet aanpassen.
quote:
Wij kunnen ook niet racistisch zijn richting molukkers, omdat wij ook Indisch bloed in ons donder hebben.
Ook al ben je indo, dan nog kan je racistisch zijn.
pi_45262408
Door de jaren heen zijn er al geregeld (weder)opbouw projecten gestart door Molukse initiatiefnemers in de vorm van stichtingen en verenigingen, alleen haalt dit het grote nieuws niet. Thank God for the internet, waar wel geregeld informatie over dit soort projecten voor een ieder is te vinden. Maar goed, dit soort dingen kosten allemaal geld, en dit komt veelal uit de eigen zak van de Molukse gemeenschap hier. Ik denk niet dat de Nederlandse overheid daar subsidie voor uittrekt.

Maar goed, daar gaat dit hele topic ook niet over: de Molukse zaak gaat niet zozeer over wederopbouw, maar over een vrije Molukse staat, los van Indonesië.
pi_45270510
sterker nog Jmarsden, alle subsidies aan Molukse stichtingen zijn ingetrokken. Zowel het Molukse museum als Landelijk Steunpunt Educatie Molukkers als nog tientalle andere stichtingen zijn nu inkomen-loos. Op basisscholen worden geen lessen maleis meer gegeven (tot een aantal jaar gelden nog wel), dus echt al het geld moet vanuit de molukse gemeenschap komen om iets te bereiken
pi_45336168
afgelopen premtime , dus niet het verwerkings project van de school van bovensmilde
16 januari gaat ze t weer proberen.
zal rond half 10 zijn op ned 3
  zondag 14 januari 2007 @ 11:19:05 #63
162296 JMarsden
tempé4life.
pi_45337254
Okay, zal er op letten..
pi_45396410
quote:
De Nederlandse regering heeft zich gewoon nooit (zelfs niet tegenover de Indonesische regering) hard genoeg gemaakt voor een volk dat zowat alles over had voor het Koningshuis.
Nederland heeft sowieso eigenlijk weinig tot niets gedaan voor Indie, punt. Mijn opa was er 'bestuursambtenaar', en klaagde jaren later nog dat de toenmalige Nederlandse koningin, Wilhelmina, wel de vruchten plukte van haar kolonie, maar langskomen op bezoek, ho maar. t mens is NOOIT in de VIJFTIG jaar dat ze koningin was, langsgegaan in Indie om de kolonie een hart onder de riem te steken.

Iedem dito met Nederland als geheel, wel de lusten van de kolonie (wel van de baten van de rijke grondstoffen profiteren) maar een beetje infrastructuur aanleggen in diezelfde kolonie? Is nooit gebeurd.

Wat ik maar wil zeggen: het verbaast me niet dat de Molukse minderheid al die jaren als tweederangs is behandeld. Nederland is wat dat betreft gigantisch hypocriet..
  dinsdag 16 januari 2007 @ 09:21:29 #65
162296 JMarsden
tempé4life.
pi_45397601
Precies! Volgens mij liet ze ooit ontvallen dat ze 'niet van de hitte hield', maar daar twijfel ik aan.. We zullen het wel nooit weten
pi_45402376
vanavond weer poging met premtime ik hoop dat ze het nu wel uitzenden.

ik heb me wat meer verdiept in de situatie en vind t schandalig hoe mensen behandelt zijn (o.a t wonen in schattenberg voormalig kamp westerbork , loze beloftes etc) maar dat wil niet zeggen dat ik de acties goedkeur.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 13:15:21 #67
111528 Viajero
Who dares wins
pi_45594036
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 23:58 schreef EricT het volgende:
sterker nog Jmarsden, alle subsidies aan Molukse stichtingen zijn ingetrokken. Zowel het Molukse museum als Landelijk Steunpunt Educatie Molukkers als nog tientalle andere stichtingen zijn nu inkomen-loos. Op basisscholen worden geen lessen maleis meer gegeven (tot een aantal jaar gelden nog wel), dus echt al het geld moet vanuit de molukse gemeenschap komen om iets te bereiken
Hoezo Maleis eigenlijk? Is/was er geen Molukse taal?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 13:17:14 #68
111528 Viajero
Who dares wins
pi_45594079
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 07:16 schreef Walrik het volgende:

[..]

Nederland heeft sowieso eigenlijk weinig tot niets gedaan voor Indie, punt. Mijn opa was er 'bestuursambtenaar', en klaagde jaren later nog dat de toenmalige Nederlandse koningin, Wilhelmina, wel de vruchten plukte van haar kolonie, maar langskomen op bezoek, ho maar. t mens is NOOIT in de VIJFTIG jaar dat ze koningin was, langsgegaan in Indie om de kolonie een hart onder de riem te steken.

Iedem dito met Nederland als geheel, wel de lusten van de kolonie (wel van de baten van de rijke grondstoffen profiteren) maar een beetje infrastructuur aanleggen in diezelfde kolonie? Is nooit gebeurd.

Wat ik maar wil zeggen: het verbaast me niet dat de Molukse minderheid al die jaren als tweederangs is behandeld. Nederland is wat dat betreft gigantisch hypocriet..
Mijn overgrootvader werkte voor de SS (Staats Spoorwegen) dus is nooit gebeurd is licht overdreven.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_45597882
naja niet gebeurd is inderdaad overdreven, maar het had natuurlijk veel beter kunnen gebeuren. 80% van de Indonesiers in de buitengebieden heeft nog steeds geen riolering en waterleiding om maar iets te noemen.

En over dat maleis. Er zijn streektalen (bahasa tanah) op de Molukken maar die worden alleen nog gebruikt bij ceremonies (deze talen hebben geen enkele overeenkomst met het Maleis), in het dagelijks leven wordt het Moluks-Maleis (of Ambons) gevoerd. Het overgrote deel van de Molukkers hier in Nederland is echter opgevoed met Tangsi-maleis (kazerne maleis) een tik wat hun grootouders hebben overgehouden aan de voertaal in de kazernes van het KNIL. Dit tangsi maleis lijkt erg veel op indonesisch terwijl Ambons echt een apparte taal is met zeer veel invloeden van de bahasa tanah en het portugees! (ambons is ook bijzonder mooi, erg poetisch)
pi_45611492
quote:

Juist, het Nederlandse koninkrijk heeft de Tweede Wereldoorlog verloren op bijna al haar grondgebied. En wie verdedigde het Nederlandse Koninkrijk in Zuidoost Azië? Wie stond daar op de frontlinie? Juist, Molukse en Indische KNIL militairen. En ook al had Nederland het na WO2 met de wederopbouw niet breed, inmiddels is er ruim 50 jaar verstreken en is er in al die tijd geen hol gedaan voor de Molukse gemeenschap.

Inderdaad. Met de kerusuhan (burgeroorlog op de Molukken) als absoluut dieptepunt. Wat is er vanuit de Nederlandse regering gedaan? Niks!!!! Maar moet je eens kijken wat er gebeurt als er in Turkije een aardbeving plaatsvindt! Dan is geen middel te veel om de Turken te helpen! Fijn voor die Turken hoor, die beschuldig ik dan ook nergens van, maar Nederland meet duidelijk met 2 maten als het op Molukkers aankomt....

Laters!!

AA
MANTRONIX???
pi_46697766
Hallo allemaal,

De hierboven opgegeven weblog hoort bij de website 'De school van Bovensmilde'. (www.deschoolvanbovensmilde.nl)

Ik ben één van de oprichters van het verwerkingsproject. Als kind heb ik de schoolgijzeling in Bovensmilde meegemaakt. Ik zat in de vijfde klas. Het verwerkingsproject is opgezet omdat nu blijkt dat het verzwijgen van het hele gebeuren (er is nooit meer over gesproken op school) niet helemaal de juiste keuze is geweest.

Het is niet onze bedoeling om met een vinger te wijzen wie schuldig is of niet, het gaat ons erom dat wij de schoolgijzeling een plaats kunnen geven en verder kunnen gaan met ons leven.
pi_46699088
Precies, verder gaan met het leven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')