Er zijn 2 treinkapingen geweest, een bij Wijster en een paar jaar later een bij De Punt.quote:Op vrijdag 8 december 2006 13:05 schreef __Saviour__ het volgende:
Viel dat toen ook niet samen met die treinkaping of was dat iets anders?
En er was nog de kaping van het provinciehuis in Assen.quote:Op vrijdag 8 december 2006 13:08 schreef roelofjan het volgende:
[..]
Er zijn 2 treinkapingen geweest, een bij Wijster en een paar jaar later een bij De Punt.
De schoolactie viel samen met de treinkaping in De Punt geloof ik.
Oii bangsaquote:Op woensdag 20 december 2006 10:27 schreef AboruAsli het volgende:
Dutch Approach is inderdaad erg goed! Ik kan me van een paar jaar geleden ook nog een docu herinneren waarin een van de Molukkers die de school had bezet een ontmoeting had met een gegijzelde (of zat dit ook in Dutch Approach? Weet ik niet meer), erg goed en integer in beeld gebracht.
Succes met je speurtocht!
Eric T = Eric Tutu?quote:Op woensdag 20 december 2006 15:28 schreef EricT het volgende:
[..]
Oii bangsa. Die docu waar je het hier over hebt ken ik niet, in de DA zitten wel interviews met gegijzelden en gijzelaars. Ik denk dat de DA de beste docu is die er tot nu toe gemaakt is.
Gegroet
E.T
Oi Tutu! Semua baik2 disini!quote:Op donderdag 21 december 2006 10:30 schreef EricT het volgende:
ahahahaa Io inilah Eric Tutu good guess![]()
Ik moet even denken wie deze AboruAsli dan is...![]()
en, deng beta sendiri. Bae bae saja, dangke. Bagaimana dengan ale ini siang?
Mocht je geïnteresseerd zijn in een wat genuanceerder beeld dan doorgaans het geval is in de Nederlandse media, check Dutch Approach. Ook erg goed is het boek 'Niet hier, maar op een andere plaats'.quote:Op vrijdag 29 december 2006 14:38 schreef knarel het volgende:
Ik zou ook niet boos kunnen zijn op de Molukse gemeenschap.Ik kan daar niet over oordelen aangezien ik erniet bij was en dat recht heb ik vind ikzelf ookniet.Ik kan me alleen indenken hoe ik zou reageren in zon situatie,en ik kan de Molukkers dan geen ongelijk geven,maar ook de kant van mij vader niet.Iedere kant had zijn eigen beweegredenen waarvoor ik respect heb.
Dat boek wil ik hebben. Als iemand er aan kan komen, graag.quote:Op maandag 11 december 2006 16:27 schreef ondeugend het volgende:
De molukse Acties - Peter Boomsma
[afbeelding]
Is een boek wat iedereen zou moeten lezen die geinteresseerd is. Al een tijdje uitverkocht inmiddels maar wie goed zoekt zal hem vinden.
Vanuit de Molukse gemeenschap waren er ook veel mensen op tegen toendertijd. De jongens hebben nog ruggespraak gepleegd met hun 'meerderen' in die tijd, die ook zeiden dat ze deze aktie af moesten blazen. De aktievoerders hebben toen echter toch gedacht: 'het doel heiligt de middelen'. En hoewel ik pro-RMS ben, ben ik ook van mening dat ze deze aktie beter niet hadden kunnen doen.quote:Op vrijdag 29 december 2006 22:07 schreef Thorical het volgende:
Ik weet nog dat ik dit de meest verkeerde actie vond. Bijna alles was geoorloofd in de strijd om een erkenning van de RMS. Maar kinderen? Hoe laag ga je dan. Hoe zit het eigenlijk met de Molukse integratie tegenwoordig?
Oi Tutu!quote:Op zaterdag 30 december 2006 22:32 schreef EricT het volgende:
AA, daar wil ik nog iets aan toevoegen. Ik ben ook pro-onafhankelijkheid (of dat dan in de vorm van RMS moet is een tweede) maar de basisschoolactie was wel laag. Ik snap het wel vanuit de tijdsgeest maar het valt niet goed te keuren, ik zie Nederland niet als de vijand (zoals velen wel doen) maar meer als een verrader van het Molukse volk...maarja wat geweest is is geweest. Vijand numero 1 is en blijft indonesië. Indonesische doelen waren waarschijnlijk "beter" geweest, al blijft geweld echt een laatste uitweg.
Tegenwoordig. Ja.. Het ideaal is er nog, al zijn de doorsnee Molukkers een stuk minder agressief er mee bezig. Qua integratie gaat het redelijk, al willen we de wijken kosten wat kost behouden. Er zijn namelijk plannen om die open te breken en er ook Nederlanders te huisvesten. In Sittard is dat toen helemaal mis gegaan, net als in Capelle overigens
lijkt mij een beetje een omgekeerde wereld tenzij dat onnodige geweld door de Nederlandse gezinnen gebruikt wordtquote:Op woensdag 10 januari 2007 19:20 schreef EricT het volgende:
Molukkers behouden graag hun levenswijze en aangezien ze hier niet vrijwillig gekomen zijn is dat één van hun rechten geworden. Elke poging om Nederlandse gezinnen in Molukse wijken te plaatsen loopt weer uit op het onnodige gebruik van geweld. Nederland doet er goed aan om haar handen niet te branden aan dit onderwerp. Nederland heeft nogal een slecht inzicht in de Molukkers in Nederland en kan er na een dikke 50 jaar nogsteeds niet mee omgaan... spijtig maar waar.
100% mee eensquote:Op donderdag 11 januari 2007 00:06 schreef sp3c het volgende:
100% mee eens
als er problemen zijn dan moet daar wat aan gedaan worden, gezien de geschiedenis iets mag dat wat mij betreft wat milder als met de rest van de bevolking maar die wijken openbreken is wel zo debiel dat ik het er niet eens over wil hebben verder
wat heeft dat nu voor niet, mensen worden er echt niet vrolijker van, integendeel zelfs want dan moeten ze noodgedwongen treinabonnementen kopen en Molukkers in de trein ...
ok dat laatste was een grapje neem het aub niet al te serieus
Je bedoelt Indische Nederlanders i.p.v. Indonesiërs. Veel Indische Nederlanders zijn na de overdracht in '49 Warga Negara Indonesia (Indonesisch staatsburger) geworden, maar de 'echte' Indonesiërs hebben hen nooit als gelijke danwel 'echt' beschouwd. Na de kwestie Nieuw Guinea heeft Indonesia als wraak alle Nederlandse bedrijven in Indonesia ingenomen en ze als staatsbedrijven gemaakt. Gevolg hiervan was, dat veel Indische Nederlanders hierdoor ontslagen werden of zonder werk kwamen te zitten, want velen van hen waren in dienst van die bedrijven. Mede daardoor werd de situatie voor Indische Nederlanders daar veel en veel slechter en kregen velen spijt van hun keuze. Daardoor vertrokken ze uit een land dat hen uitkotste, dat hen niet wenste.quote:Op woensdag 10 januari 2007 22:18 schreef -Lillith- het volgende:
Ik weet dat de Molukkers en Indonesiërs na de oorlog slecht zijn opgevangen/behandeld door de Nederlanders. Mijn familie komt namelijk ook uit Indonesië (oma en tante in Jappenkamp, m'n vader is op Timor geboren) Zij hebben het ook heel slecht gehad in Nederland. Maar zij voelen zich wel honderd procent Hollands en leven hier zoals ieder ander. Zonder wraakgevoelens en boosheid. Nederland is hun land. Kan de huidige generatie Molukkers ook niet zo denken?
daar wil ik dan weer wel een paar kanttekeningen bij plaatsenquote:Op donderdag 11 januari 2007 00:03 schreef JMarsden het volgende:
- knip -
het stond in 1942 al vast dat Indonesie onafhankelijk zou worden, het ging Nederland meer om de manier waarop Nederland wilde een aantal onafhankelijke staten evt onder de paraplu van het koninkrijk waaronder dus ook die molukse republiek en Sukarno wilde 1 grote staat voor hem alleenquote:Op donderdag 11 januari 2007 00:23 schreef JMarsden het volgende:
Nederland heeft met de politionele acties eind jaren '40 gevochten om haar kolonie te behouden, niet om de Molukse zaak te helpen (die kwam immers erna).
Juist, het Nederlandse koninkrijk heeft de Tweede Wereldoorlog verloren op bijna al haar grondgebied. En wie verdedigde het Nederlandse Koninkrijk in Zuidoost Azië? Wie stond daar op de frontlinie? Juist, Molukse en Indische KNIL militairen. En ook al had Nederland het na WO2 met de wederopbouw niet breed,
das waar maar ik vraag me eerlijk gezegd af waarom dit nodig isquote:inmiddels is er ruim 50 jaar verstreken en is er in al die tijd geen hol gedaan voor de Molukse gemeenschap.
we hebben dan ook verlorenquote:Ik heb het helemaal niet over een vetpot, steun kan op vele manieren. De Nederlandse regering heeft zich gewoon nooit (zelfs niet tegenover de Indonesische regering) hard genoeg gemaakt voor een volk dat zowat alles over had voor het Koningshuis.
wat was zijn motivatie op dat op z'n jack/jas te dragen?quote:Op woensdag 10 januari 2007 22:18 schreef -Lillith- het volgende:
M'n broer is door Molukkers in elkaar geslagen omdat hij een bomberjack droeg met een Nederlands vlaggetje
Als je m'n posts hebt gelezen in dit topic, dan had je het antwoord allang gevonden..quote:Op donderdag 11 januari 2007 01:52 schreef sp3c het volgende:
das waar maar ik vraag me eerlijk gezegd af waarom dit nodig is
Zoals je zegt, het is helaas gebeurd. Wat er nog wel gedaan kan worden, is de geschiedenislessen op middelbare scholen wat meer uitdiepen, meer informatie over de voormalige koloniën van Nederland. Niet alleen Nederlands Indië, de bersiap, de Molukse zaak maar ook Suriname en de Nederlandse Antillen zijn slecht vertegenwoordigd in de geschiedenislessen.quote:Op donderdag 11 januari 2007 17:33 schreef EricT het volgende:
En ik had graag gewild dat Nederland daarom de Molukkers ook wat meer zouden respecteren, ipv ze te verraden en weg te zetten in ex-concentratiekampen.
goed hoor jij je zinquote:Op donderdag 11 januari 2007 18:16 schreef JMarsden het volgende:
[..]
Als je m'n posts hebt gelezen in dit topic, dan had je het antwoord allang gevonden..
klopt, ik heb nooit iets over antillen/suriname gehad...en maar heel sporadisch iets over koloniale geschiedens. N-I werd in een adem genoemd met India en Siam etcquote:Op donderdag 11 januari 2007 18:27 schreef JMarsden het volgende:
[..]
Zoals je zegt, het is helaas gebeurd. Wat er nog wel gedaan kan worden, is de geschiedenislessen op middelbare scholen wat meer uitdiepen, meer informatie over de voormalige koloniën van Nederland. Niet alleen Nederlands Indië, de bersiap, de Molukse zaak maar ook Suriname en de Nederlandse Antillen zijn slecht vertegenwoordigd in de geschiedenislessen.
Het is wel makkelijk te zeggen "ga maar naar de bieb", maar dit is gewoon een stuk fundamentele geschiedenis, waarop Nederland groot is geworden..
En wanneer Molukkers zoiets doen kunnen ze zich opeens niet aanpassen.quote:Op donderdag 11 januari 2007 20:20 schreef -Lillith- het volgende:
En over m'n broer en dat vlaggetje, hij vond het gewoon leuk, niet vanwege racisme.
Ook al ben je indo, dan nog kan je racistisch zijn.quote:Wij kunnen ook niet racistisch zijn richting molukkers, omdat wij ook Indisch bloed in ons donder hebben.
Nederland heeft sowieso eigenlijk weinig tot niets gedaan voor Indie, punt. Mijn opa was er 'bestuursambtenaar', en klaagde jaren later nog dat de toenmalige Nederlandse koningin, Wilhelmina, wel de vruchten plukte van haar kolonie, maar langskomen op bezoek, ho maar. t mens is NOOIT in de VIJFTIG jaar dat ze koningin was, langsgegaan in Indie om de kolonie een hart onder de riem te steken.quote:Op donderdag 11 januari 2007 00:23 schreef JMarsden het volgende:
De Nederlandse regering heeft zich gewoon nooit (zelfs niet tegenover de Indonesische regering) hard genoeg gemaakt voor een volk dat zowat alles over had voor het Koningshuis.
Hoezo Maleis eigenlijk? Is/was er geen Molukse taal?quote:Op donderdag 11 januari 2007 23:58 schreef EricT het volgende:
sterker nog Jmarsden, alle subsidies aan Molukse stichtingen zijn ingetrokken. Zowel het Molukse museum als Landelijk Steunpunt Educatie Molukkers als nog tientalle andere stichtingen zijn nu inkomen-loos. Op basisscholen worden geen lessen maleis meer gegeven (tot een aantal jaar gelden nog wel), dus echt al het geld moet vanuit de molukse gemeenschap komen om iets te bereiken
Mijn overgrootvader werkte voor de SS (Staats Spoorwegen) dus is nooit gebeurd is licht overdreven.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 07:16 schreef Walrik het volgende:
[..]
Nederland heeft sowieso eigenlijk weinig tot niets gedaan voor Indie, punt. Mijn opa was er 'bestuursambtenaar', en klaagde jaren later nog dat de toenmalige Nederlandse koningin, Wilhelmina, wel de vruchten plukte van haar kolonie, maar langskomen op bezoek, ho maar. t mens is NOOIT in de VIJFTIG jaar dat ze koningin was, langsgegaan in Indie om de kolonie een hart onder de riem te steken.
Iedem dito met Nederland als geheel, wel de lusten van de kolonie (wel van de baten van de rijke grondstoffen profiteren) maar een beetje infrastructuur aanleggen in diezelfde kolonie? Is nooit gebeurd.
Wat ik maar wil zeggen: het verbaast me niet dat de Molukse minderheid al die jaren als tweederangs is behandeld. Nederland is wat dat betreft gigantisch hypocriet..
Inderdaad. Met de kerusuhan (burgeroorlog op de Molukken) als absoluut dieptepunt. Wat is er vanuit de Nederlandse regering gedaan? Niks!!!! Maar moet je eens kijken wat er gebeurt als er in Turkije een aardbeving plaatsvindt! Dan is geen middel te veel om de Turken te helpen! Fijn voor die Turken hoor, die beschuldig ik dan ook nergens van, maar Nederland meet duidelijk met 2 maten als het op Molukkers aankomt....quote:Op donderdag 11 januari 2007 00:23 schreef JMarsden het volgende:
Nederland heeft met de politionele acties eind jaren '40 gevochten om haar kolonie te behouden, niet om de Molukse zaak te helpen (die kwam immers erna).
Juist, het Nederlandse koninkrijk heeft de Tweede Wereldoorlog verloren op bijna al haar grondgebied. En wie verdedigde het Nederlandse Koninkrijk in Zuidoost Azië? Wie stond daar op de frontlinie? Juist, Molukse en Indische KNIL militairen. En ook al had Nederland het na WO2 met de wederopbouw niet breed, inmiddels is er ruim 50 jaar verstreken en is er in al die tijd geen hol gedaan voor de Molukse gemeenschap.
Ik heb het helemaal niet over een vetpot, steun kan op vele manieren. De Nederlandse regering heeft zich gewoon nooit (zelfs niet tegenover de Indonesische regering) hard genoeg gemaakt voor een volk dat zowat alles over had voor het Koningshuis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |