abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 11 januari 2007 @ 01:52:34 #51
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_45237132
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 00:23 schreef JMarsden het volgende:
Nederland heeft met de politionele acties eind jaren '40 gevochten om haar kolonie te behouden, niet om de Molukse zaak te helpen (die kwam immers erna).

Juist, het Nederlandse koninkrijk heeft de Tweede Wereldoorlog verloren op bijna al haar grondgebied. En wie verdedigde het Nederlandse Koninkrijk in Zuidoost Azië? Wie stond daar op de frontlinie? Juist, Molukse en Indische KNIL militairen. En ook al had Nederland het na WO2 met de wederopbouw niet breed,
het stond in 1942 al vast dat Indonesie onafhankelijk zou worden, het ging Nederland meer om de manier waarop Nederland wilde een aantal onafhankelijke staten evt onder de paraplu van het koninkrijk waaronder dus ook die molukse republiek en Sukarno wilde 1 grote staat voor hem alleen
quote:
inmiddels is er ruim 50 jaar verstreken en is er in al die tijd geen hol gedaan voor de Molukse gemeenschap.
das waar maar ik vraag me eerlijk gezegd af waarom dit nodig is

mjah militair gezien wel natuurlijk, dat heeft met eer te maken enzo, eigenlijk zou er een brigade de tradities van het Knil mee moeten dragen
quote:
Ik heb het helemaal niet over een vetpot, steun kan op vele manieren. De Nederlandse regering heeft zich gewoon nooit (zelfs niet tegenover de Indonesische regering) hard genoeg gemaakt voor een volk dat zowat alles over had voor het Koningshuis.
we hebben dan ook verloren
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_45254099
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 22:18 schreef -Lillith- het volgende:
M'n broer is door Molukkers in elkaar geslagen omdat hij een bomberjack droeg met een Nederlands vlaggetje
wat was zijn motivatie op dat op z'n jack/jas te dragen?
pi_45255803
hehe ik draag RMS vlaggetjes op tas/jas/agenda etc

Maar voor de rest vat Jmarsden het goed samen. Het is niet te beknopt, het is precies goed naar mijn mening.
Wel wil ik nog even dit eringooien: Zonder de hulp van de Molukkers was Nederland niet zo welvarend geweest als nu, de hele Nederlandse architectuur en wetenschap is voor het grootste gedeelte gebouwd met geld vanuit ex-Nederlands Indie (WIV buiten beschouwing gelaten).

En ik had graag gewild dat Nederland daarom de Molukkers ook wat meer zouden respecteren, ipv ze te verraden en weg te zetten in ex-concentratiekampen. Maarja, wat geweest is is geweest en we zullen verder moeten met de strijd tegen Indonesie.
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_45257090
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 01:52 schreef sp3c het volgende:
das waar maar ik vraag me eerlijk gezegd af waarom dit nodig is
Als je m'n posts hebt gelezen in dit topic, dan had je het antwoord allang gevonden..
"Some of the shows on the network are not my cup of tea... mainly because I don't like huge pieces of sh** in my tea." Aziz on MTV
pi_45257435
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 17:33 schreef EricT het volgende:
En ik had graag gewild dat Nederland daarom de Molukkers ook wat meer zouden respecteren, ipv ze te verraden en weg te zetten in ex-concentratiekampen.
Zoals je zegt, het is helaas gebeurd. Wat er nog wel gedaan kan worden, is de geschiedenislessen op middelbare scholen wat meer uitdiepen, meer informatie over de voormalige koloniën van Nederland. Niet alleen Nederlands Indië, de bersiap, de Molukse zaak maar ook Suriname en de Nederlandse Antillen zijn slecht vertegenwoordigd in de geschiedenislessen.

Het is wel makkelijk te zeggen "ga maar naar de bieb", maar dit is gewoon een stuk fundamentele geschiedenis, waarop Nederland groot is geworden..
"Some of the shows on the network are not my cup of tea... mainly because I don't like huge pieces of sh** in my tea." Aziz on MTV
  Moderator donderdag 11 januari 2007 @ 18:29:01 #56
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_45257486
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 18:16 schreef JMarsden het volgende:

[..]

Als je m'n posts hebt gelezen in dit topic, dan had je het antwoord allang gevonden..
goed hoor jij je zin
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_45259631
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 18:27 schreef JMarsden het volgende:

[..]

Zoals je zegt, het is helaas gebeurd. Wat er nog wel gedaan kan worden, is de geschiedenislessen op middelbare scholen wat meer uitdiepen, meer informatie over de voormalige koloniën van Nederland. Niet alleen Nederlands Indië, de bersiap, de Molukse zaak maar ook Suriname en de Nederlandse Antillen zijn slecht vertegenwoordigd in de geschiedenislessen.

Het is wel makkelijk te zeggen "ga maar naar de bieb", maar dit is gewoon een stuk fundamentele geschiedenis, waarop Nederland groot is geworden..
klopt, ik heb nooit iets over antillen/suriname gehad...en maar heel sporadisch iets over koloniale geschiedens. N-I werd in een adem genoemd met India en Siam etc
pi_45261895
Nederlands Indië was een onderwerp van m'n examen havo. Daar hebben we dus een heel jaar aan besteed. Daarnaast ben ik m'n familie gaan uitdiepen. Ok, mijn familie is Nederlands, en niet zo vriendelijk geweest in Indonesië (VOC-tijd), maar daar gaat het nu ff niet om.

Ik vraag me af waarom de Molukkers nu, niet naar Ambon gaan om de Molukken op te bouwen? Dit kunnen ze doen met de Nederlandse educatie en het geld wat ze hebben verdiend door de Nederlandse economie...

En over m'n broer en dat vlaggetje, hij vond het gewoon leuk, niet vanwege racisme. Wij kunnen ook niet racistisch zijn richting molukkers, omdat wij ook Indisch bloed in ons donder hebben.
pi_45262256
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 20:20 schreef -Lillith- het volgende:

En over m'n broer en dat vlaggetje, hij vond het gewoon leuk, niet vanwege racisme.
En wanneer Molukkers zoiets doen kunnen ze zich opeens niet aanpassen.
quote:
Wij kunnen ook niet racistisch zijn richting molukkers, omdat wij ook Indisch bloed in ons donder hebben.
Ook al ben je indo, dan nog kan je racistisch zijn.
pi_45262408
Door de jaren heen zijn er al geregeld (weder)opbouw projecten gestart door Molukse initiatiefnemers in de vorm van stichtingen en verenigingen, alleen haalt dit het grote nieuws niet. Thank God for the internet, waar wel geregeld informatie over dit soort projecten voor een ieder is te vinden. Maar goed, dit soort dingen kosten allemaal geld, en dit komt veelal uit de eigen zak van de Molukse gemeenschap hier. Ik denk niet dat de Nederlandse overheid daar subsidie voor uittrekt.

Maar goed, daar gaat dit hele topic ook niet over: de Molukse zaak gaat niet zozeer over wederopbouw, maar over een vrije Molukse staat, los van Indonesië.
pi_45270510
sterker nog Jmarsden, alle subsidies aan Molukse stichtingen zijn ingetrokken. Zowel het Molukse museum als Landelijk Steunpunt Educatie Molukkers als nog tientalle andere stichtingen zijn nu inkomen-loos. Op basisscholen worden geen lessen maleis meer gegeven (tot een aantal jaar gelden nog wel), dus echt al het geld moet vanuit de molukse gemeenschap komen om iets te bereiken
pi_45336168
afgelopen premtime , dus niet het verwerkings project van de school van bovensmilde
16 januari gaat ze t weer proberen.
zal rond half 10 zijn op ned 3
  zondag 14 januari 2007 @ 11:19:05 #63
162296 JMarsden
tempé4life.
pi_45337254
Okay, zal er op letten..
pi_45396410
quote:
De Nederlandse regering heeft zich gewoon nooit (zelfs niet tegenover de Indonesische regering) hard genoeg gemaakt voor een volk dat zowat alles over had voor het Koningshuis.
Nederland heeft sowieso eigenlijk weinig tot niets gedaan voor Indie, punt. Mijn opa was er 'bestuursambtenaar', en klaagde jaren later nog dat de toenmalige Nederlandse koningin, Wilhelmina, wel de vruchten plukte van haar kolonie, maar langskomen op bezoek, ho maar. t mens is NOOIT in de VIJFTIG jaar dat ze koningin was, langsgegaan in Indie om de kolonie een hart onder de riem te steken.

Iedem dito met Nederland als geheel, wel de lusten van de kolonie (wel van de baten van de rijke grondstoffen profiteren) maar een beetje infrastructuur aanleggen in diezelfde kolonie? Is nooit gebeurd.

Wat ik maar wil zeggen: het verbaast me niet dat de Molukse minderheid al die jaren als tweederangs is behandeld. Nederland is wat dat betreft gigantisch hypocriet..
  dinsdag 16 januari 2007 @ 09:21:29 #65
162296 JMarsden
tempé4life.
pi_45397601
Precies! Volgens mij liet ze ooit ontvallen dat ze 'niet van de hitte hield', maar daar twijfel ik aan.. We zullen het wel nooit weten
pi_45402376
vanavond weer poging met premtime ik hoop dat ze het nu wel uitzenden.

ik heb me wat meer verdiept in de situatie en vind t schandalig hoe mensen behandelt zijn (o.a t wonen in schattenberg voormalig kamp westerbork , loze beloftes etc) maar dat wil niet zeggen dat ik de acties goedkeur.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 13:15:21 #67
111528 Viajero
Who dares wins
pi_45594036
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 23:58 schreef EricT het volgende:
sterker nog Jmarsden, alle subsidies aan Molukse stichtingen zijn ingetrokken. Zowel het Molukse museum als Landelijk Steunpunt Educatie Molukkers als nog tientalle andere stichtingen zijn nu inkomen-loos. Op basisscholen worden geen lessen maleis meer gegeven (tot een aantal jaar gelden nog wel), dus echt al het geld moet vanuit de molukse gemeenschap komen om iets te bereiken
Hoezo Maleis eigenlijk? Is/was er geen Molukse taal?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 13:17:14 #68
111528 Viajero
Who dares wins
pi_45594079
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 07:16 schreef Walrik het volgende:

[..]

Nederland heeft sowieso eigenlijk weinig tot niets gedaan voor Indie, punt. Mijn opa was er 'bestuursambtenaar', en klaagde jaren later nog dat de toenmalige Nederlandse koningin, Wilhelmina, wel de vruchten plukte van haar kolonie, maar langskomen op bezoek, ho maar. t mens is NOOIT in de VIJFTIG jaar dat ze koningin was, langsgegaan in Indie om de kolonie een hart onder de riem te steken.

Iedem dito met Nederland als geheel, wel de lusten van de kolonie (wel van de baten van de rijke grondstoffen profiteren) maar een beetje infrastructuur aanleggen in diezelfde kolonie? Is nooit gebeurd.

Wat ik maar wil zeggen: het verbaast me niet dat de Molukse minderheid al die jaren als tweederangs is behandeld. Nederland is wat dat betreft gigantisch hypocriet..
Mijn overgrootvader werkte voor de SS (Staats Spoorwegen) dus is nooit gebeurd is licht overdreven.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_45597882
naja niet gebeurd is inderdaad overdreven, maar het had natuurlijk veel beter kunnen gebeuren. 80% van de Indonesiers in de buitengebieden heeft nog steeds geen riolering en waterleiding om maar iets te noemen.

En over dat maleis. Er zijn streektalen (bahasa tanah) op de Molukken maar die worden alleen nog gebruikt bij ceremonies (deze talen hebben geen enkele overeenkomst met het Maleis), in het dagelijks leven wordt het Moluks-Maleis (of Ambons) gevoerd. Het overgrote deel van de Molukkers hier in Nederland is echter opgevoed met Tangsi-maleis (kazerne maleis) een tik wat hun grootouders hebben overgehouden aan de voertaal in de kazernes van het KNIL. Dit tangsi maleis lijkt erg veel op indonesisch terwijl Ambons echt een apparte taal is met zeer veel invloeden van de bahasa tanah en het portugees! (ambons is ook bijzonder mooi, erg poetisch)
pi_45611492
quote:
Nederland heeft met de politionele acties eind jaren '40 gevochten om haar kolonie te behouden, niet om de Molukse zaak te helpen (die kwam immers erna).

Juist, het Nederlandse koninkrijk heeft de Tweede Wereldoorlog verloren op bijna al haar grondgebied. En wie verdedigde het Nederlandse Koninkrijk in Zuidoost Azië? Wie stond daar op de frontlinie? Juist, Molukse en Indische KNIL militairen. En ook al had Nederland het na WO2 met de wederopbouw niet breed, inmiddels is er ruim 50 jaar verstreken en is er in al die tijd geen hol gedaan voor de Molukse gemeenschap.

Ik heb het helemaal niet over een vetpot, steun kan op vele manieren. De Nederlandse regering heeft zich gewoon nooit (zelfs niet tegenover de Indonesische regering) hard genoeg gemaakt voor een volk dat zowat alles over had voor het Koningshuis.
Inderdaad. Met de kerusuhan (burgeroorlog op de Molukken) als absoluut dieptepunt. Wat is er vanuit de Nederlandse regering gedaan? Niks!!!! Maar moet je eens kijken wat er gebeurt als er in Turkije een aardbeving plaatsvindt! Dan is geen middel te veel om de Turken te helpen! Fijn voor die Turken hoor, die beschuldig ik dan ook nergens van, maar Nederland meet duidelijk met 2 maten als het op Molukkers aankomt....

Laters!!

AA
MANTRONIX???
Positive Energy Activates Constant Elevation
pi_46697766
Hallo allemaal,

De hierboven opgegeven weblog hoort bij de website 'De school van Bovensmilde'. (www.deschoolvanbovensmilde.nl)

Ik ben één van de oprichters van het verwerkingsproject. Als kind heb ik de schoolgijzeling in Bovensmilde meegemaakt. Ik zat in de vijfde klas. Het verwerkingsproject is opgezet omdat nu blijkt dat het verzwijgen van het hele gebeuren (er is nooit meer over gesproken op school) niet helemaal de juiste keuze is geweest.

Het is niet onze bedoeling om met een vinger te wijzen wie schuldig is of niet, het gaat ons erom dat wij de schoolgijzeling een plaats kunnen geven en verder kunnen gaan met ons leven.
pi_46699088
Precies, verder gaan met het leven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')