Ik ben zelf van Indische afkomst, en sinds een jaar of 5 bewust van m'n achtergrond en de geschiedenis van Indische Nederlanders en Molukse Nederlanders. Het is echt een schande dat er in Nederland in het onderwijs zo weinig wordt verteld over de geschiedenis van Nederland in haar voormalige kolonieën. Door het gebrek aan zulke kennis, weten veel Hollanders/belandas, maar ook veel Indische Nederlanders niet waarom Molukse mensen in Nederland in eigen buurten/wijken wonen, waarom ze die vlag op hun kleding dragen en waarom ze niet bepaald enthousiast worden wanneer de naam Indonesia valt.
Nu heeft de Indische gemeenschap niet dezelfde achtergrond als de Molukse, maar weet zij ook goed hoe slecht zij is opgevangen door Nederland. Voor degenen die niet echt bekend zijn met de Molukse zaak: Molukkers waren in de koloniale tijd trouw aan het Koningshuis. Als in die tijd Indische Nederlanders het meest trouw aan de Nederlandse vlag waren, dan kwamen de Molukkers wel op de tweede plaats. Als geen ander vochten Molukkers in het KNIL tot de dood tegen de Jappen en stonden zij in de frontlinie om de eerste klappen op te vangen. Voor dit alles wilden zij dus wel gecompenseerd worden, los van soldij. Bij de Molukkers heerste ook een sterk onafhankelijkheidsgevoel, en sinds de Tweede Wereldoorlog en de gevolgen daarvan wilden zij ook een eigen staat, de Molukse staat (voor meer info hierover, zie Wikipedia: Verenigde Staten van Indonesië). Omdat zij met hart en ziel voor het Koningshuis hebben gestreden, wilden zij ook dat Nederland zich sterk maakte voor de Molukken, ook al had Soekarno in '45 de onafhankelijkheid van Indonesië uitgeroepen. Hoewel de steun van Nederland niet zwart op wit stond, hadden veel Molukse mensen wel hoop op Nederlandse steun. Maar Nederland, die haar belangrijkste kolonie aan het kwijtraken was, wilde haar handen niet vuilmaken aan nog een conflict daar in Zuidoost Azië en liet de Molukkers daar (en later hier) aan hun lot over. Molukse KNIL militairen en hun gezinnen mochten niet terugkeren naar de Molukken, ook niet gestationeerd worden op Nieuw Guinea (wat na de onafhankelijkheid van Indonesia nog van Nederland was). De keuze was: of opgaan in het Indonesische leger (en zo de Molukse droom van onafhankelijkheid laten varen) of naar Nederland gaan. Na de politionele acties (tegenwoordig moet dat de onafhankelijkheidsoorlog worden genoemd) werd de KNIL opgeheven en zaten de meeste KNIL militairen zonder baan. Ook Nederland wist niet wat ze aanmoest met de duizenden Molukse gezinnen die nu in Nederland waren gestrand. Nederland wilde ze niet helpen in de strijd voor een onafhankelijke staat, maar wilde ook niet dat ze hier gingen integreren. Daarom kwamen ze terecht in voormalige deportatie- en concentratiekampen zoals in Vught, bij Amersfoort. Ook kwamen ze in woonwijken terecht waar ze verder niet dichtbij andere bevolkingsgroepen kwamen te wonen. Nederland zat dus met een dilemma: ze zaten ongewenst opgescheept met de voormalige Molukse KNIL militairen en hun gezinnen, maar deze Molukse mensen zaten hier ook niet voor hun plezier. Hun verblijf hier in Nederland zou immers maar van korte duur zijn. Maar het werd duidelijk dat het verblijf permanent werd. Nederland zou niks voor de Molukkers doen, niet hier en niet daar op de Molukken zelf. Het is een beetje beknopt, weet ik, maar ik denk dat het zo in grote lijnen voor een ieder duidelijk moet zijn.
De Nederlandse regering heeft haar handen van alles afgetrokken en niks noemenswaardigs voor de Molukse mensen gedaan, die met hart en ziel voor zowel hun eigen idealen streden als voor het Nederlandse koningshuis. Natuurlijk vallen de incidenten uit het verleden zoals het topic zelf niet goed te praten, maar je moet ook niet vergeten, dat er eigenlijk door de jaren heen van alles al is ondernomen, en dat de Molukse gemeenschap telkens nul op request kregen. Hier in Nederland mag je trots in de media brengen dat Friesland zich onafhankelijk wil verklaren (of dat al dan niet een grap is), maar moet je zoiets vandaag de dag in Indonesia proberen. Je wilt niet weten wat er gebeurt als je de Molukse vlag op Ambon hijst.
Ik sympathiseer met de Molukse mensen en de Molukse zaak. M'n opa vocht zij aan zij met zijn Molukse kameraden, moest zijn eigen Molukse medesoldaten begraven onder toezicht van de Jap en de Koreaan (het waren vaak Koreanen in dienst van de Jappen die de gruweldaden begingen). Mijn opa heeft me duidelijk gemaakt waarom ik niet met een Indonesische vlag moet gaan rondlopen. Ook Indonesia heeft Indische Nederlanders uitgekost, waardoor zij in de jaren '60 in grote getale repatrieerden naar Nederland en gedwongen moesten integreren. Veel Indische mensen hebben mede hierdoor hun achtergrond losgelaten en in plaats van integratie (on)bewust voor assimilatie in de Nederlandse samenleving gekozen.
Maar goed, een lap tekst. Ik wil alleen duidelijk maken dat ik heel goed begrijp waarom deze Molukse acties hebben plaatsgevonden, echter keur ik ze wel af. De Nederlandse regering is een slechte gesprekspartner zolang ze zelf geen belang hebben bij de zaak, en helaas is dat pijnlijk duidelijk geworden bij de Molukse gemeenschap: strijden tot de dood voor een vlag die eigenlijk niet eens je eigen is (roodwitblauw), maar stank voor dank krijgen..
"Some of the shows on the network are not my cup of tea... mainly because I don't like huge pieces of sh** in my tea." Aziz on MTV