Nee, idd. M.a.w.: we krijgen een CDA-PvdA minderheidskabinet waar D66 formeel gedoogsteun aan gaat geven, zodat er 76 zetels zijn. Zodra het kabinet zit (Komt Mei Li Vos alsnog de Kamer in!quote:Op maandag 11 december 2006 19:55 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Ze gaan gewoon niet met een partij samenwerken die spreekt van een ''Islam tsunami'' ed..
CDA-VVD-PVDA gaat ook niet gebeuren, PVDA gaat hun echt niet aan een meerderheid helpen en ook zal de PVDA achterban dat niet pikken denk ik. Dat zou de doodsteek voor de PVDA zijn.
Tsunami van islamisering dan...quote:Op maandag 11 december 2006 19:57 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dat zegt die partij ook niet...
Daar lijkt de realtie tussen het CDA en de PvdA mij niet stabiel genoeg voor. Dat kabinet klapt volgens mij ook zoquote:Op maandag 11 december 2006 19:59 schreef en_door_slecht het volgende:
Nee, idd. M.a.w.: we krijgen een CDA-PvdA minderheidskabinet waar D66 formeel gedoogsteun aan gaat geven, zodat er 76 zetels zijn. Zodra het kabinet zit (Komt Mei Li Vos alsnog de Kamer in!![]()
) mag D66 zijn gang weer gaan, omdat er altijd wel een meerderheid op rechts of links te halen is.
Zolang Balkenende premier wil blijven worden zal er geen stabiel kabinet te regelen zijnquote:Op maandag 11 december 2006 20:05 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Daar lijkt de realtie tussen het CDA en de PvdA mij niet stabiel genoeg voor. Dat kabinet klapt volgens mij ook zo
En als Bos premier wordt welquote:Op maandag 11 december 2006 20:11 schreef du_ke het volgende:
[..]
Zolang Balkenende premier wil blijven worden zal er geen stabiel kabinet te regelen zijn.
Onzin natuurlijk. Bos moet alleen nog even van het Kleine Pikkie syndroom af en volwassen worden. Dan zul je zien dat hij ook ineens stemmen voor de PvdA gaat winnen ipv verliezen. CDA en PvdA staan niet ver van elkaar af. Er kan mooi afscheid worden genomen van het bewind van Rita, er kan een commissie komen die kijkt hoe haalbaar en bruikbaar het afschaffen van de HRA is, zodat het na het a.s. kabinet alsnog afgeschaft kan worden (Dan heeft JP zijn woord gehouden, en Bos heeft zijn zin).quote:Op maandag 11 december 2006 20:11 schreef du_ke het volgende:
Zolang Balkenende premier wil blijven worden zal er geen stabiel kabinet te regelen zijn.
Nee, maar dat zou dan de volgende optie zijn.quote:
Tuurlijk het licht aan Balkenende dat er geen stabiel kabinet mogelijk isquote:Op maandag 11 december 2006 20:11 schreef du_ke het volgende:
Neehoor, een andere premier van CDAhuize lijkt me veel meer voor de hand liggenquote:Op maandag 11 december 2006 20:21 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Nee, maar dat zou dan de volgende optie zijn.
Wie stel je dan voor?quote:Op maandag 11 december 2006 20:28 schreef du_ke het volgende:
[..]
Neehoor, een andere premier van CDAhuize lijkt me veel meer voor de hand liggen.
Hij heeft geen goed voorbeeld gegeven tot nu toe. Het is best knap hoeveel kabinetten hij weet te verslijten in een paar jaar.quote:Op maandag 11 december 2006 20:23 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Tuurlijk het licht aan Balkenende dat er geen stabiel kabinet mogelijk is![]()
quote:Ik zou bijna zeggen laat Bos zich dan bewijzen. Maar dat wil ik de NEderlandse economie niet aan doen. Want de investeringen zijn al gedaald alleen bij de dreiging van een links kabinet al.
Ach dat is van later orde er zijn best veel capabele CDA'ers te vinden. Misschien is Lubbers wel bereid om het landsbelang te dienen.quote:
Dat is een linkse utopie.quote:Op maandag 11 december 2006 20:28 schreef du_ke het volgende:
Neehoor, een andere premier van CDAhuize lijkt me veel meer voor de hand liggen.
quote:Bos teleurgesteld, Balkenende zakelijk
(Novum) - PvdA-leider Wouter Bos is teleurgesteld over het mislukken van de informatiegesprekken over een regering met het CDA en de SP. Bos wilde graag verder praten, zei hij maandag na afloop van het gesprek onder leiding van informateur Rein Jan Hoekstra. "Dit is de enige coalitie waarmee we met een groot links blok Nederland socialer kunnen maken."
Volgens Hoekstra lagen de verschillen tussen vooral het CDA en de SP te groot om tot een regering te komen. Vooral de visies over de begroting en militaire missies lagen volgens de informateur ver uiteen. Europa was eveneens een heikel punt, net als de inkomensverschillen en de thuiszorg.
Bos vindt dat het nu aan het CDA is om zijn koers te wijzigen. "Soms moet je over onenigheden heen stappen." Ook ziet hij nu grote verschillen tussen CDA en PvdA. Volgens Bos is een grote 'hagelslagcoalitie', met meerdere kleine partijen, een van de mogelijke alternatieven. "Maar dat is weinig realistisch", zei de PvdA'er.
CDA-leider Jan Peter Balkenende constateerde dat de afgelopen informatiegesprekken een fase vormden die genomen moest worden. "We kunnen het nu op een zorgvuldige wijze afsluiten", zei Balkenende. Aan de sfeer tussen de partijleiders heeft het niet gelegen, benadrukte hij. "Maar uiteindelijk gaat het om de geloofwaardigheid van beide partijen." Volgens SP-leider Jan Marijnissen zag het CDA weinig in samenwerking met zijn partij.
Hoekstra gaat de komende dagen opnieuw alle fractievoorzitters uitnodigen om opnieuw hun voorkeur voor een coalitie te vragen.
Bos voelt het al aankomen, en probeert het nóg maar een keerquote:Bos vindt dat het nu aan het CDA is om zijn koers te wijzigen. "Soms moet je over onenigheden heen stappen."
Bos vraag aan het CDA wat hij zelf allang gedaan heeft: geloofwaardigheid opgeven.quote:Op maandag 11 december 2006 20:38 schreef Fir3fly het volgende:
Bos voelt het al aankomen, en probeert het nóg maar een keer.
Ben wel benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Andere coalitiemogelijkheden hebben ook allemaal hun eigen moeilijkheden. En ook met de SP in de oppositie zal er een omslag moeten komen, de PvdA kan het niet verkopen om op een CDA-beleid met wat sociale kantjes uit te komen.quote:CDA-leider Jan Peter Balkenende constateerde dat de afgelopen informatiegesprekken een fase vormden die genomen moest worden. "We kunnen het nu op een zorgvuldige wijze afsluiten", zei Balkenende.
Dat is mooi. Als er dan alsnog een links kabinet komt kunnen wij linkse rakkers altijd nog zeggen dat die daling van de economie niet door 'ons' beleid komt, maar door bangmakerij van rechts. Immers, de teruggang was al merkbaar voordat 'we' ook maar iets van beleid hadden gemaakt.quote:Op maandag 11 december 2006 20:23 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Want de investeringen zijn al gedaald alleen bij de dreiging van een links kabinet al.
It's 2003 all over again...quote:Op maandag 11 december 2006 20:42 schreef Kozzmic het volgende:
Al laat Balkenende wel erg duidelijk merken dat de gesprekken in de afgelopen weken puur voor de vorm waren...
[..]
En achteraf is het altijd andermans schuld.quote:Op maandag 11 december 2006 20:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
It's 2003 all over again...
Toen duurde het volgens mij twee maanden en is er tenminste sprake geweest van onderhandelingen over standpunten. Nu is er in feite nog niets gebeurd.quote:Op maandag 11 december 2006 20:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
It's 2003 all over again...
Formeel, ja. In december 2002 riep JP al dat hij alleen met de VVD wilde regeren.quote:Op maandag 11 december 2006 20:54 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Toen duurde het volgens mij twee maanden en is er tenminste sprake geweest van onderhandelingen over standpunten. Nu is er in feite nog niets gebeurd.
Ik heb alleen Bos en Jan horen jammeren, JP niet.quote:Op maandag 11 december 2006 20:52 schreef Monidique het volgende:
[..]
En achteraf is het altijd andermans schuld.
Ik ben benieuwd met welke coalitie Balkenende het beleid van zijn eerste drie kabinetten wil voortzetten. Dat lijkt me onder de huidige politieke omstandigheden vrijwel onmogelijk.quote:Marijnissen: Samenwerking CDA – SP blijkt helaas nog niet mogelijk
11-12-2006 • Op grond van de verkennende gesprekken die informateur Hoekstra heeft gevoerd met CDA, PvdA en SP heeft hij geconcludeerd dat de inhoudelijke verschillen tussen CDA en SP (nu) te groot zijn om ‘op korte termijn tot een stabiele, vruchtbare samenwerking te komen’. Deze vaststelling door de informateur is terug te voeren op de wil van het CDA het beleid van de eerdere kabinetten Balkenende als uitgangspunt te nemen en voort te zetten. Verder wil het CDA zich in een kabinet niet gesteld zien tegenover een meerderheid van PvdA en SP. Zeker niet nu er ook in de Kamer een meerderheid is die een ander beleid wil.
Marijnissen: ‘Naar mijn mening hebben de kiezers op 22 november aangegeven dat veel dingen anders moeten, het beste samengevat met de woorden menselijker en socialer. De SP wil daar onverminderd een bijdrage aanleveren. Dat was en blijft onze inzet. Maar met een premier en een partij die vasthouden aan het gevoerde beleid – een beleid dat wij op veel fronten hebben bestreden – is het (nu) moeilijk tot overeenstemming te komen.’
Jan Marijnissen: ‘Samenwerking tussen CDA en SP blijkt op dit moment door het CDA niet gewenst omdat men onvoldoende overeenkomsten ziet met de standpunten van de SP. Voor de verkiezingen heb ik gezegd dat het erg moeilijk zou worden met dit CDA tot een akkoord te komen.’
‘Het is aan de informateur om nu te zoeken naar alternatieven. Er zijn vanzelfsprekend ook andere coalities denkbaar, ook coalities waarin de SP deelneemt.’
http://www.sp.nl/nieuwsbe(...)g_niet_mogelijk.html
Bron: SPquote:Op maandag 11 december 2006 21:26 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd met welke coalitie Balkenende het beleid van zijn eerste drie kabinetten wil voortzetten. Dat lijkt me onder de huidige politieke omstandigheden vrijwel onmogelijk.
Laat ze maar eerst eens debatteren in de Kamer. Dan valt er wellicht wat meer te vertellen over de insteek van de drie partijen die nu betrokken waren.quote:Op maandag 11 december 2006 21:51 schreef Toad het volgende:
Alle fractievoorzitters worden opnieuw uitgenodigd. Dit gaat nog wel een tijd duren.
Hoe komt die kerel daar toch bij? De SP heeft niet 100 zetels behaald, hoor.quote:Op maandag 11 december 2006 21:26 schreef Kozzmic het volgende:
Marijnissen: Samenwerking CDA – SP blijkt helaas nog niet mogelijk
Marijnissen: ‘Naar mijn mening hebben de kiezers op 22 november aangegeven dat veel dingen anders moeten, het beste samengevat met de woorden menselijker en socialer.
Moet deze week afgerond worden.quote:Op maandag 11 december 2006 21:51 schreef Toad het volgende:
Alle fractievoorzitters worden opnieuw uitgenodigd. Dit gaat nog wel een tijd duren.
Zou wel lachen zijn. Als ijzeren Rita dan maar wel is weggeroest.quote:Op maandag 11 december 2006 22:03 schreef HPoi het volgende:
Let op de VVD. Zitten we zodadelijk weer met CDA & VDD + vulling
Rita op BiZaquote:Op maandag 11 december 2006 22:05 schreef en_door_slecht het volgende:
Zou wel lachen zijn. Als ijzeren Rita dan maar wel is weggeroest.
goede keuze voor een financieel verantwoord sociaal beleid. En dan alleen een kerel op Verkeer en Waterstaat.quote:Op maandag 11 december 2006 22:03 schreef HPoi het volgende:
Let op de VVD. Zitten we zodadelijk weer met CDA & VDD + vulling
Nou, inderdaad. En dan graag wel 1 die verstand van zaken heeft.quote:Op maandag 11 december 2006 22:06 schreef KonnieKipke het volgende:
En dan alleen een kerel op Verkeer en Waterstaat.
Als opgedirkte staatssecretaris? Want een bijna echt ministerschap gaat haar al ruim boven de pet is gebleken de afgelopen jaren.quote:
quote:Financiële en economische aangelegenheden lagere publiekrechtelijke lichamen, grote-stedenproblematiek en voorbereiding gemeentelijke herindeling
quote:Op maandag 11 december 2006 22:06 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
goede keuze voor een financieel verantwoord sociaal beleid. En dan alleen een kerel op Verkeer en Waterstaat.
Nee joh,quote:Op maandag 11 december 2006 22:14 schreef du_ke het volgende:
[..]
Als opgedirkte staatssecretaris? Want een bijna echt ministerschap gaat haar al ruim boven de pet is gebleken de afgelopen jaren.
Lijkt me een prima functieomschrijving voor rita.
[..]
De Grote Kale Leider..quote:Op maandag 11 december 2006 21:59 schreef Arcee het volgende:
Marijnissen straks in Nova, trouwens.
't Is een slechte dag voor kaal Nederland.quote:Op maandag 11 december 2006 22:22 schreef venomsnake het volgende:
[..]
De Grote Kale Leider..![]()
of zat ie bij Feyenoord
![]()
Omdat het slachtofferen van de man die al drie verkiezingen op rij gewonnen heeft je partij voor jaaaren kapot maakt. En waarvoor? Een klapkabinetje met Bos?quote:Op maandag 11 december 2006 20:35 schreef du_ke het volgende:
Waarom?
Nee hoor, maar om de pliesie en zo te besturen. Nog leuker: Rita voor grondwetszaken...quote:Op maandag 11 december 2006 22:14 schreef du_ke het volgende:
Als opgedirkte staatssecretaris? Want een bijna echt ministerschap gaat haar al ruim boven de pet is gebleken de afgelopen jaren.
Waarvoor? Voor het landsbelang dat zou toch voorop moeten staan? En de beste garantie voor klapkabinetjes is natuurlijk Balkenende zelf. Dat hij niet echt een goede leider is zal toch ook binnen z'n eigen partij wel een keer gaan opvallen mag ik hopenquote:Op maandag 11 december 2006 22:26 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Omdat het slachtofferen van de man die al drie verkiezingen op rij gewonnen heeft je partij voor jaaaren kapot maakt. En waarvoor? Een klapkabinetje met Bos?
Denk dat we haar maar Burgermeester moeten maken in Delfzijl ofzo. Daar is niets meer te verklooien. Scheelt voor haar toch een slok op een borrel.quote:Op maandag 11 december 2006 22:28 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nee hoor, maar om de pliesie en zo te besturen. Nog leuker: Rita voor grondwetszaken...![]()
Een alternatieve formatie bekokstoven. Wat een gluiperd.quote:Op maandag 11 december 2006 22:39 schreef Arcee het volgende:
Bos wou met Marijnissen vooraf de taktiek bespreken, maar Marijnissen weigerde dat.
Goed van Marijnissen.
Bos ontkent, overigens.
De beschuldiging van 'politieke spelletjes' is wel erg laag natuurlijk. Marijnissen weet niet eens waarom Bos hem belde, want hij nam de telefoon niet op. Wat is er mis mee als Bos een poging wilde doen om Marijnissen toch te bewegen de onderhandelingen in te gaan?quote:Op maandag 11 december 2006 22:39 schreef Arcee het volgende:
Bos wou met Marijnissen vooraf de taktiek bespreken, maar Marijnissen weigerde dat.
Goed van Marijnissen.
Bos ontkent, overigens.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |