abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44218521
Patstelling. Degenen die er overigens met een smiley op willen reageren zijn niet goed bij hun hoofd. Nederland zonder regering is nou niet echt een situatie waar je op zit te wachten. Het demissionair kabinet mag toch geen ene zak meer doen en voorlopig ziet het er niet naar uit dat er een werkbare coalitie komt.
pi_44218818
quote:
Op donderdag 7 december 2006 11:30 schreef Chewie het volgende:

[..]

Als het CDA er al niet met de SP uitkomt dan kun je de CU wel helemaal vergeten. De CU heeft dan wellicht een links imago volgens veel linkse kiezers
Vooral volgens veel rechtse kiezers naar mijn idee . (in elk geval hier op fok)
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_44218832
quote:
Op donderdag 7 december 2006 11:50 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat zal wel zijn ja. De Hond ging door met peilen na de verkiezingen. Er was nog meer verschuiving naar extreem, zowel links als rechts.
Daarom nieuwe verkiezingen gaan geen ene ruk helpen.
pi_44218908
quote:
Op donderdag 7 december 2006 11:30 schreef Chewie het volgende:
Zelf denk ik dat we afstevenen op een minderheidskabinet, links of rechtsom, met als enige opdracht het uitschrijven van nieuwe verkiezingen.
Zal de Koningin blij mee zijn, . Nee, ik denk dat er op een of andere manier wel een coalitie gevormd kan worden, die ongetwijfeld niet zo stabiel zal zijn als Paars of Balkenende I tot en met III. Het blijft toch altijd een beetje een spelletje. Psychologie, druk, pokeren.
pi_44219462
niet zo stabiel als Balkenende I??

oh boy...
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_44220197
quote:
Op donderdag 7 december 2006 12:29 schreef Argento het volgende:
niet zo stabiel als Balkenende I??

oh boy...
Oké, verkeerd voorbeeld.
  donderdag 7 december 2006 @ 13:03:27 #57
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_44220411
quote:
Op donderdag 7 december 2006 10:08 schreef knowall het volgende:
Kan nog leuk worden dan. PvdA wil alleen met SP regeren, en CDA alleen zonder de SP.
Dat het CDA niet met de SP wil, dat heb ik nog niet in die woorden gehoord. Het gaat erom dat het CDA niet met een linkse meerderheid wil regeren. Ik zie wel een mogelijkheid voor CDA + SP als er geen PvdA bij is.

Ik denk nog steeds dat dit het uiteindelijk wordt: CDA-SP-GL-CU
  donderdag 7 december 2006 @ 13:09:39 #58
3542 Gia
User under construction
pi_44220570
Gewoon een minderheidskabinet over rechts. Op heel veel punten hebben ze dan toch wel zoveel steun van links dat daar een meerderheid bereikt kan worden.

Zelfde praatje dus wat links houdt, maar nu voor rechts.
pi_44220629
quote:
Bos roept Balkenende en Marijnissen op tot eenheid
Uitgegeven op donderdag 07 december 2006 om 12:41:45, bijgewerkt om 12:53:05

(Novum) - PvdA-leider Wouter Bos heeft Jan Marijnissen (SP) en Jan Peter Balkenende (CDA) opgeroepen om snel de bereidheid uit te spreken met elkaar een regering te vormen. Dat zei Bos donderdag na afloop van het gesprek dat hij samen met Marijnissen voerde met informateur Rein Jan Hoekstra. "We moeten geloven in elkaars bereidheid er iets van te maken."

Bos verwees naar de uitspraken die Balkenende woensdagavond deed. Het CDA maakt zich zorgen over de verhouding tussen de eigen inbreng en die van de linkse partijen in een eventueel kabinet met de SP en de PvdA. Volgens Bos dient Balkenende zich te realiseren dat in de Tweede Kamer de machtsverhouding is veranderd na de verkiezingen.

Balkenende en Marijnissen moeten ophouden te praten over de grote inhoudelijke verschillen tussen het CDA en de SP, vindt Bos. "Dat wisten we al. Het gaat er nu om dat beide partijen de politieke wil tonen om er uit te komen. Goede compromissen zijn prima uit te leggen aan je achterban." Bos en Marijnissen lieten na afloop van het gesprek weten dat ook tussen hun partijen inhoudelijke verschillen bestaan. Deze spitsen zich vooral toe op het buitenlands beleid, het bedrijfsleven en de toekomst van de volkshuisvesting.

Marijnissen toonde meer begrip voor de houding van Balkenende, hoewel ook hij vindt dat de demissionaire premier zich snel moet uitspreken. "Het CDA is zoekende." De SP-voorman vindt dat Balkenende zich niet moet laten afschrikken door een coalitie met linkse partijen in de meerderheid. "Hij bekijkt het eenzijdig. Het geldt namelijk ook voor de SP. Wij staan in een eventuele coalitie tegenover een blok van CDA en PvdA, twee partijen die al vaak hebben samengewerkt."
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_44221073
quote:
Op donderdag 7 december 2006 12:06 schreef du_ke het volgende:

[..]

Vooral volgens veel rechtse kiezers naar mijn idee . (in elk geval hier op fok)
Zelf mag ik dan wel rechts zijn maar dat betekend nog niet dat mijn opvattingen samen kunnen met die van de CU. Een verbond tussen VVD en CU is net zo onwaarschijnlijk dan CU met links. VVD wil het ook niet eens en dat zou ook behoren te gelden voor links.
pi_44221234
Links zit in een riante positie. Als het lukt met CDA is het een in meerderheid links kabinet, en als het mislukt met CDA kunnen ze een links minderheidskabinet starten met Bos als premier.
pi_44221390
quote:
Op donderdag 7 december 2006 13:31 schreef Genverbrander het volgende:
Links zit in een riante positie. Als het lukt met CDA is het een in meerderheid links kabinet, en als het mislukt met CDA kunnen ze een links minderheidskabinet starten met Bos als premier.
Probeer dit nu nog eens zonder oogkleppen? Hoe kun je nu met deze uitslag zeggen dat links een riante positie heeft? Rechts heeft dit ook niet overigens.

Volgens mij ga jij er net zoals Marijnissen vanuit dat concessies alleen maar door het CDA gedaan hoeven te worden, wat natuurlijk wel heel erg naief is.
pi_44221512
quote:
Op woensdag 6 december 2006 17:21 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Ik zou niet weten waarom iets met de SP zou moeten klappen. Marijnissen loopt nu al lang genoeg rond in Den Haag om precies te weten wat hij aan het doen is. Bovendien is de partijmentaliteit zeer strikt. J.M. heeft z'n manschappen aardig in bedwang.
Ten eerste heeft de SP nog nooit geregeerd. In het onwaarschijnlijke geval dat ze eruit komen met het CDA zal de SP zich achter het regeerakkoord moeten scharen. Hun schopmentaliteit moeten ze dan laten varen en daarmee een deel van hun identiteit. Het blijft een protestpartij.

Ten tweede is de SP nu veel groter dan ooit tevoren. Als ze regeringsverantwoordelijkheid hebben kan de grote Jan niet langer over alles de regie voeren. Dat kan de SP nog lelijk opbreken.
pi_44221605
Als er maar geen nieuwe verkiezingen komen, dat kost alleen maar meer tijd en het lost niks op. Het lijkt me niet dat (veel) mensen dan ineens heel anders gaan stemmen alleen maar met het doel om de coalitiebesprekingen eenvoudiger te maken.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_44221820
quote:
Op donderdag 7 december 2006 13:42 schreef Loohcs het volgende:
Als er maar geen nieuwe verkiezingen komen, dat kost alleen maar meer tijd en het lost niks op. Het lijkt me niet dat (veel) mensen dan ineens heel anders gaan stemmen alleen maar met het doel om de coalitiebesprekingen eenvoudiger te maken.
Volgens mij wil geen van de grotere partijen dat er nieuwe verkiezingen komen. De formatie zal dus wel eens heel lang kunnen gaan duren.
pi_44222048
quote:
Op donderdag 7 december 2006 13:49 schreef budha het volgende:

[..]

Volgens mij wil geen van de grotere partijen dat er nieuwe verkiezingen komen. De formatie zal dus wel eens heel lang kunnen gaan duren.
In iedergeval t/m maart en dan kijken ze naar de verhoudingen bij de verkiezingen van de provinciale staten.
pi_44222061
Centrum rechts kabinet met Bos in de tang bij CDA/VVD, kan hij de politieke wil tonen om er uit te komen. Zou er niet blij mee zijn, maar zoiets zie ik er wel uit komen op den duur.
pi_44222149
quote:
Op donderdag 7 december 2006 13:56 schreef Ericr het volgende:
Centrum rechts kabinet met Bos in de tang bij CDA/VVD, kan hij de politieke wil tonen om er uit te komen. Zou er niet blij mee zijn, maar zoiets zie ik er wel uit komen op den duur.
En dan bij de volgende verkiezingen SP en PvdV als grootste partijen.

Denk niet dat de VVD in welke coalitie dan ook zal stappen.
  donderdag 7 december 2006 @ 14:03:13 #69
3542 Gia
User under construction
pi_44222206
quote:
Op donderdag 7 december 2006 13:31 schreef Genverbrander het volgende:
Waarom kan CDA geen rechts minderheidskabinet starten?
  donderdag 7 december 2006 @ 14:04:40 #70
3542 Gia
User under construction
pi_44222250
quote:
Op donderdag 7 december 2006 14:00 schreef Chewie het volgende:

[..]

En dan bij de volgende verkiezingen SP en PvdV als grootste partijen.

Denk niet dat de VVD in welke coalitie dan ook zal stappen.
Ik denk het wel.
pi_44222663
quote:
Op donderdag 7 december 2006 14:03 schreef Gia het volgende:

[..]

kunnen ze doen maar Links veegt al hun dwaze plannen van tafel als het meezit!!
pi_44222789
quote:
Op donderdag 7 december 2006 14:17 schreef TJDoornbos het volgende:

[..]

kunnen ze doen maar Links veegt al hun dwaze plannen van tafel als het meezit!!
links heeft anders ook geen meerderheid, andersom zou dus hetzelfde gelden.
pi_44222928
quote:
Op donderdag 7 december 2006 14:21 schreef Chewie het volgende:

[..]

links heeft anders ook geen meerderheid, andersom zou dus hetzelfde gelden.
Links kan met diverse andere partijen wel een meerderheid halen !
pi_44223371
quote:
Op donderdag 7 december 2006 14:26 schreef TJDoornbos het volgende:

[..]

Links kan met diverse andere partijen wel een meerderheid halen !
Dat zijn dus dezelfde partijen waar rechts dit ook mee kan, onzin argument dus.
Cu stemt over het algemeen vaker met rechts mee dan met links, SGP al helemaal, D66 heeft in het door links als meest rechtse betitelde kabinet gezeten en staat nog steeds achter die genomen economische maatregelen en de PvdD met Thieme voorop is zich nu al aan het vervreemden van haar voornamelijk liberale achterban door te hameren op een links kabinet.

Kortom gelegenheidsmeerderheden zijn wel te halen door zowel links als rechts maar dat zal nooit leiden tot een stabiele minderheidskabinet.
pi_44223523
quote:
Op donderdag 7 december 2006 14:03 schreef Gia het volgende:

[..]

Omdat er op de (immigratie/ integratie) kernpunten van VVD en Wilders geen kamermeerderheid te halen is. En het VVD heeft voorlopig de handen wel even vol aan zichzelf .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')