Wouter is gefrustreerd omdat hij in april niet eens de SP nodig was en zelf 58 zetels in de peilingen stond, het was natuurlijk zijn droom met een kleine CDA onder zich premier te worden.quote:Op dinsdag 12 december 2006 02:09 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Ik wil niet echt flauw overkomen, maar als Wouter Bos, nu de verkiezingen achter de rug zijn, ineens zich inzet voor regeringsdeelname van de SP is het op zijn zachts gezegd dom te noemen, dat-ie de talloze gelegenheden niet heeft aangegrepen om tijdens de campagne dit signaal ook aan de kiezers uit te dragen.
En daar ligt voor mij althans ook de crux; de PvdA wil een gooi doen naar de macht met zo min mogelijk concessies te doen aan hun eigen program, terwijl een linkse coalitie zeker niet ondenkbaar zou zijn geweest met een 'puntenplan' samen met SP en Groen Links (zoals hun ook hebben bepleit). Dat de PvdA daar niet voor heeft gekozen kan ik me ik nog begrijpen; dat is hun goed recht, maar om eerst niet thuis te geven bij de SP en vervolgens via de SP wel de machtsbasis in het regeringsbeleid willen vergroten vind ik lichtelijk getuigen van megalomanie.
Deze tenneur viert bij de PvdA al sinds de avond van de verkiezingsuitslag (misschien ook wel eerder, maar hoe dan ook is dat niet relevant voor dit betoog) hoogtij, want daar was de boodschap negen Kamerzetels verlies...,'maar we hebben toch gewonnen'.
Bij mij komt het in elk geval niet over, dat de PvdA de afgelopen periode in de verkennende fase van de formatie zich bescheiden heeft opgesteld. Het duiden van de voorkeur van de PvdA (de SP in de regering) was, voor mij althans, geen wens maar een strijdpunt.
quote:Bos neemt afstand van CDA
(Novum) - PvdA-leider Wouter Bos distantieert zich tijdens de nieuwe verkenningsronde van het CDA. Dat bleek dinsdag voor zijn gesprek met informateur Rein Jan Hoekstra. Minister-president Jan Peter Balkenende (CDA) gaf eerder op de middag aan verder te willen met een driepartijenkabinet, met daarin CDA en PvdA. "Waaraan ontleent hij deze zekerheid?", vroeg Bos zich hardop af.
Het is aan CDA en SP om aan te geven hoe het nu verder moet, zei Bos. "Zij hebben nee gezegd tegen een coalitie van CDA, PvdA en SP. Zij zijn nu aan zet." De sociaaldemocraat wil zich niet binden aan het CDA, waarop Balkenende zinspeelde. "Daar zijn we nog niet aan toe."
Ook over een eventuele derde coalitiepartner wilde Bos niets kwijt. "Dat vooronderstelt dat de andere twee partijen het eens zijn. We moeten eerst praten."
Mooi, nu kan het CDA zich op rechts richtenquote:
CDA/VVD/CU/PVVquote:Op dinsdag 12 december 2006 17:27 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Mooi, nu kan het CDA zich op rechts richten.
Ja. JP en de JM zijn realistisch, WB niet. Niks nieuws dus. Naja, wel dat JM realistisch is natuurlijk.quote:Op dinsdag 12 december 2006 18:00 schreef Genverbrander het volgende:
Heeft iedereen dit item gezien?
Ik vind het wel een interessant kijkje in de formatie en in de strategie van de verschillende partijen. CDA en PvdA lijken een eerlijke koers te varen, SP roept het hardst dat ze een eerlijke koers varen maar spelen intussen een smerig spelletje.quote:Op dinsdag 12 december 2006 18:06 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Ja. JP en de JM zijn realistisch, WB niet. Niks nieuws dus. Naja, wel dat JM realistisch is natuurlijk.![]()
Dit moet ik even quoten. Die gaat in de bookmarksquote:Op dinsdag 12 december 2006 18:09 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Balkenende valt me in de formatie tot nu toe 100% mee, het lijkt zowaar alsof hij werkelijk zegt wat hij denkt. Als dat zo doorgaat zou ik daar zeer veel respect voor hebben, maar hem kennende zal dat wel niet.
Leuk, een rechts minderheidskabinet. Hebben we in 2007 weer verkiezingenquote:Op dinsdag 12 december 2006 18:54 schreef sitting_elfling het volgende:
woehoei! ..
weer een kabinet met VVD en CDA![]()
![]()
en nog een partijtje
SP en CDA geven elkaar in iedergeval op dit moment nog niet de schuld, die stellen alleen dat hun standpunten teveel van elkaar verschillen.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
CU - CDA - PvdA nu?
Wie wordt als schuldige gezien van het mislukken?
CDA en SP worden als schuldig gezien. Volgens Trouw had Marijnisse nooit de intentie om tot een kabinet te komen.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
CU - CDA - PvdA nu?
Wie wordt als schuldige gezien van het mislukken?
Het is wel duidelijk dat ze alleen maar bezig zijn geweest met hun verschillen te benadrukken. Imo zijn ze allebei schuldig, omdat ze er geen serieus werk van gemaakt hebben.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:10 schreef Chewie het volgende:
[..]
SP en CDA geven elkaar in iedergeval op dit moment nog niet de schuld, die stellen alleen dat hun standpunten teveel van elkaar verschillen.
Maar ze beschuldigen elkaar (nog)niet. Compromisen sluiten prima maar dan moeten er wel enkele overeenkomsten zijn en die zijn er gewoon niet.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:14 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Het is wel duidelijk dat ze alleen maar bezig zijn geweest met hun verschillen te benadrukken. Imo zijn ze allebei schuldig, omdat ze er geen serieus werk van gemaakt hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |