Ik ben benieuwd met welke coalitie Balkenende het beleid van zijn eerste drie kabinetten wil voortzetten. Dat lijkt me onder de huidige politieke omstandigheden vrijwel onmogelijk.quote:Marijnissen: Samenwerking CDA – SP blijkt helaas nog niet mogelijk
11-12-2006 • Op grond van de verkennende gesprekken die informateur Hoekstra heeft gevoerd met CDA, PvdA en SP heeft hij geconcludeerd dat de inhoudelijke verschillen tussen CDA en SP (nu) te groot zijn om ‘op korte termijn tot een stabiele, vruchtbare samenwerking te komen’. Deze vaststelling door de informateur is terug te voeren op de wil van het CDA het beleid van de eerdere kabinetten Balkenende als uitgangspunt te nemen en voort te zetten. Verder wil het CDA zich in een kabinet niet gesteld zien tegenover een meerderheid van PvdA en SP. Zeker niet nu er ook in de Kamer een meerderheid is die een ander beleid wil.
Marijnissen: ‘Naar mijn mening hebben de kiezers op 22 november aangegeven dat veel dingen anders moeten, het beste samengevat met de woorden menselijker en socialer. De SP wil daar onverminderd een bijdrage aanleveren. Dat was en blijft onze inzet. Maar met een premier en een partij die vasthouden aan het gevoerde beleid – een beleid dat wij op veel fronten hebben bestreden – is het (nu) moeilijk tot overeenstemming te komen.’
Jan Marijnissen: ‘Samenwerking tussen CDA en SP blijkt op dit moment door het CDA niet gewenst omdat men onvoldoende overeenkomsten ziet met de standpunten van de SP. Voor de verkiezingen heb ik gezegd dat het erg moeilijk zou worden met dit CDA tot een akkoord te komen.’
‘Het is aan de informateur om nu te zoeken naar alternatieven. Er zijn vanzelfsprekend ook andere coalities denkbaar, ook coalities waarin de SP deelneemt.’
http://www.sp.nl/nieuwsbe(...)g_niet_mogelijk.html
Bron: SPquote:Op maandag 11 december 2006 21:26 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd met welke coalitie Balkenende het beleid van zijn eerste drie kabinetten wil voortzetten. Dat lijkt me onder de huidige politieke omstandigheden vrijwel onmogelijk.
Laat ze maar eerst eens debatteren in de Kamer. Dan valt er wellicht wat meer te vertellen over de insteek van de drie partijen die nu betrokken waren.quote:Op maandag 11 december 2006 21:51 schreef Toad het volgende:
Alle fractievoorzitters worden opnieuw uitgenodigd. Dit gaat nog wel een tijd duren.
Hoe komt die kerel daar toch bij? De SP heeft niet 100 zetels behaald, hoor.quote:Op maandag 11 december 2006 21:26 schreef Kozzmic het volgende:
Marijnissen: Samenwerking CDA – SP blijkt helaas nog niet mogelijk
Marijnissen: ‘Naar mijn mening hebben de kiezers op 22 november aangegeven dat veel dingen anders moeten, het beste samengevat met de woorden menselijker en socialer.
Moet deze week afgerond worden.quote:Op maandag 11 december 2006 21:51 schreef Toad het volgende:
Alle fractievoorzitters worden opnieuw uitgenodigd. Dit gaat nog wel een tijd duren.
Zou wel lachen zijn. Als ijzeren Rita dan maar wel is weggeroest.quote:Op maandag 11 december 2006 22:03 schreef HPoi het volgende:
Let op de VVD. Zitten we zodadelijk weer met CDA & VDD + vulling
Rita op BiZaquote:Op maandag 11 december 2006 22:05 schreef en_door_slecht het volgende:
Zou wel lachen zijn. Als ijzeren Rita dan maar wel is weggeroest.
goede keuze voor een financieel verantwoord sociaal beleid. En dan alleen een kerel op Verkeer en Waterstaat.quote:Op maandag 11 december 2006 22:03 schreef HPoi het volgende:
Let op de VVD. Zitten we zodadelijk weer met CDA & VDD + vulling
Nou, inderdaad. En dan graag wel 1 die verstand van zaken heeft.quote:Op maandag 11 december 2006 22:06 schreef KonnieKipke het volgende:
En dan alleen een kerel op Verkeer en Waterstaat.
Als opgedirkte staatssecretaris? Want een bijna echt ministerschap gaat haar al ruim boven de pet is gebleken de afgelopen jaren.quote:
quote:Financiële en economische aangelegenheden lagere publiekrechtelijke lichamen, grote-stedenproblematiek en voorbereiding gemeentelijke herindeling
quote:Op maandag 11 december 2006 22:06 schreef KonnieKipke het volgende:
[..]
goede keuze voor een financieel verantwoord sociaal beleid. En dan alleen een kerel op Verkeer en Waterstaat.
Nee joh,quote:Op maandag 11 december 2006 22:14 schreef du_ke het volgende:
[..]
Als opgedirkte staatssecretaris? Want een bijna echt ministerschap gaat haar al ruim boven de pet is gebleken de afgelopen jaren.
Lijkt me een prima functieomschrijving voor rita.
[..]
De Grote Kale Leider..quote:Op maandag 11 december 2006 21:59 schreef Arcee het volgende:
Marijnissen straks in Nova, trouwens.
't Is een slechte dag voor kaal Nederland.quote:Op maandag 11 december 2006 22:22 schreef venomsnake het volgende:
[..]
De Grote Kale Leider..![]()
of zat ie bij Feyenoord
![]()
Omdat het slachtofferen van de man die al drie verkiezingen op rij gewonnen heeft je partij voor jaaaren kapot maakt. En waarvoor? Een klapkabinetje met Bos?quote:Op maandag 11 december 2006 20:35 schreef du_ke het volgende:
Waarom?
Nee hoor, maar om de pliesie en zo te besturen. Nog leuker: Rita voor grondwetszaken...quote:Op maandag 11 december 2006 22:14 schreef du_ke het volgende:
Als opgedirkte staatssecretaris? Want een bijna echt ministerschap gaat haar al ruim boven de pet is gebleken de afgelopen jaren.
Waarvoor? Voor het landsbelang dat zou toch voorop moeten staan? En de beste garantie voor klapkabinetjes is natuurlijk Balkenende zelf. Dat hij niet echt een goede leider is zal toch ook binnen z'n eigen partij wel een keer gaan opvallen mag ik hopenquote:Op maandag 11 december 2006 22:26 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Omdat het slachtofferen van de man die al drie verkiezingen op rij gewonnen heeft je partij voor jaaaren kapot maakt. En waarvoor? Een klapkabinetje met Bos?
Denk dat we haar maar Burgermeester moeten maken in Delfzijl ofzo. Daar is niets meer te verklooien. Scheelt voor haar toch een slok op een borrel.quote:Op maandag 11 december 2006 22:28 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nee hoor, maar om de pliesie en zo te besturen. Nog leuker: Rita voor grondwetszaken...![]()
Een alternatieve formatie bekokstoven. Wat een gluiperd.quote:Op maandag 11 december 2006 22:39 schreef Arcee het volgende:
Bos wou met Marijnissen vooraf de taktiek bespreken, maar Marijnissen weigerde dat.
Goed van Marijnissen.
Bos ontkent, overigens.
De beschuldiging van 'politieke spelletjes' is wel erg laag natuurlijk. Marijnissen weet niet eens waarom Bos hem belde, want hij nam de telefoon niet op. Wat is er mis mee als Bos een poging wilde doen om Marijnissen toch te bewegen de onderhandelingen in te gaan?quote:Op maandag 11 december 2006 22:39 schreef Arcee het volgende:
Bos wou met Marijnissen vooraf de taktiek bespreken, maar Marijnissen weigerde dat.
Goed van Marijnissen.
Bos ontkent, overigens.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |