Deel 1 CDA - PvdA - SPquote:Informateur stuurt aan op coalitie CDA, PvdA en SP
DEN HAAG - Informateur Rein Jan Hoekstra stuurt aan op een kabinet van CDA, PvdA en SP. Het CDA, dat tot dusver weigerde zich onomwonden uit te spreken voor samenwerking met PvdA en SP, ging er maandag mee akkoord dat de fractievoorzitters van deze partijen met elkaar om de tafel gaan zitten.
Onder leiding van Hoekstra vinden de komende dagen tweegesprekken plaats tussen de fractievoorzitters van de drie partijen. Daaruit moet blijken of er voldoende bereidheid bestaat te komen tot stabiele samenwerking.
De informateur gaat na de drie tweegesprekken om de tafel met alle drie fractieleiders tegelijk. Waarschijnlijk wordt woensdag een begin gemaakt met de tweegesprekken. Het ligt niet in de bedoeling dat Hoekstra na deze reeks van gesprekken met uitgeschreven compromissen komt, waarop de drie partijen elkaar zouden moeten vinden. Wel zal hij dan aangeven hoe de formatie voortgezet kan worden.
Inventarisatie
Hoekstra sprak maandag met Balkenende in diens rol als premier van een demissionair kabinet en dus niet als fractievoorzitter van het CDA. Bij elke formatie wordt in het begin van het proces een inventarisatie gemaakt van beleid dat de regering in missionaire staat heeft voorbreid en dat vervolgens na de verkiezingen in demissionaire staat wordt uitgevoerd.
Het kan gaan om uiteenlopende onderwerpen als boerkaverbod of no-claim in de zorg. Zo moet duidelijk worden welke onderwerpen aan de onderhandelingstafel worden besproken en welke in de Tweede Kamer worden behandeld.
Vandaag in de krant een artikel over Eindhoven, een stad waar sinds de gemeenteraadsverkiezingen een CDA - PvdA - SP college zit. Zowel de CDA als de PvdA wethouder leek het de beste oplossing om beide lijsttrekkers, die zo fel campagne tegen elkaar hebben gevoerd, bij de onderhandelingen aan de kant te zetten en te vervangen door 'onderhandelaars' - omdat je voor onderhandelen andere kwaliteiten nodig hebt dan voor lijsttrekker zijn, en omdat je voor onderhandelen je emoties niet te veel moet laten meespelen, terwijl het wel duidelijk is dat Bos en Balkenende redelijk 'emotioneel' zijn tegenover elkaar. Ik vond het wel een goede analyse.quote:Op woensdag 6 december 2006 11:43 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nogmaals Balkenende is prima vervangbaar. Het CDA zal zolang het maar mogelijk is willen blijven regeren ook al gaat het ten koste van de partij. Wil Balk niet met SP en PvdA dan wil een andere CDA'er wel.
Dat kan zeker helpen. Lijkt me hier ook wel een goede tactiek.quote:Op woensdag 6 december 2006 12:46 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Vandaag in de krant een artikel over Eindhoven, een stad waar sinds de gemeenteraadsverkiezingen een CDA - PvdA - SP college zit. Zowel de CDA als de PvdA wethouder leek het de beste oplossing om beide lijsttrekkers, die zo fel campagne tegen elkaar hebben gevoerd, bij de onderhandelingen aan de kant te zetten en te vervangen door 'onderhandelaars' - omdat je voor onderhandelen andere kwaliteiten nodig hebt dan voor lijsttrekker zijn, en omdat je voor onderhandelen je emoties niet te veel moet laten meespelen, terwijl het wel duidelijk is dat Bos en Balkenende redelijk 'emotioneel' zijn tegenover elkaar. Ik vond het wel een goede analyse.
quote:SP: CDA moet links tegemoet komen
(Novum) - Het CDA zal de linkse partijen tegemoet moeten komen. Dat zei SP-fractievoorzitter Jan Marijnissen woensdag voor zijn gesprek met premier Jan Peter Balkenende (CDA) en informateur Rein Jan Hoekstra. Balkenende weigerde op het gesprek met de informateur vooruit te lopen. Marijnissen: "Het gaat vandaag over inhoud en visie."
Marijnissen herhaalde nogmaals dat de verschillen tussen het CDA en de SP erg groot zijn. Uit de verkiezingsuitslag is volgens hem op te maken dat de kiezer geen marktwerking in de zorg wenst en dat Nederlanders de inkomensverschillen beu zijn. Ook stelde Marijnissen dat hij moe is van alle speculaties over 'wie het met wie gaat doen'.
Balkenende ontweek de vraag of hij bereid is het roer in zijn partij om te gooien en een linksere koers te varen. Donderdagochtend spreekt de informateur de PvdA en de SP, later op de dag is het de beurt aan het CDA en de PvdA.
vind Marijnissen nu dat de SP (en PvdA) geen consessies hoeven te doen? Ik lees namelijk regelmatig dat het CDA een ruk naar links moet maken, lijkt me nu geen goede start van coalitiebesprekingen. De bedoeling lijkt me dat iedereen water bij de wijn doet zodat het mogelijk gemaakt wordt om tot een vruchtbare coalitie te komenquote:
De SP heeft het afschaffen van de koningin en de Navo al opgegeven.quote:Op woensdag 6 december 2006 16:40 schreef Chewie het volgende:
[..]
vind Marijnissen nu dat de SP (en PvdA) geen consessies hoeven te doen? Ik lees namelijk regelmatig dat het CDA een ruk naar links moet maken, lijkt me nu geen goede start van coalitiebesprekingen. De bedoeling lijkt me dat iedereen water bij de wijn doet zodat het mogelijk gemaakt wordt om tot een vruchtbare coalitie te komen
Ach als je Balkenende behoudt krijg je in elk geval een klapkabinetjequote:Op woensdag 6 december 2006 16:47 schreef PJORourke het volgende:
Het is echt wensdenken om te veronderstellen dat ze Balkje wel even aan de kant gaan zetten. En waarvoor? Een klapkabinetje dat toch niks wordt?
Zeker, want hij wil dit kabinet niet. En Verhagen ook niet. En Joop Wijn ook niet. En Camiel Eurlings ook niet. En Maria van der Hoeven ook niet.quote:Op woensdag 6 december 2006 16:48 schreef du_ke het volgende:
Ach als je Balkenende behoudt krijg je in elk geval een klapkabinetje.
Ok, maar wat wil hij/willen deze mensen dan wel met deze uitslag? Ze staan vast ook niet te springen om met VVD en PVV en CU een nipte rechtse meerderheid te halen. Balkenende heeft al gezegd dat hij liefst niet weer van kleine of onervaren partijtjes afhankelijk wil zijn. Een minderheidskabinet met alleen VVD lijkt me ook niet echt iets wat ze willen. Ik weet dat Balkenende eigenlijk het liefst met de VVD samen was gaan regeren, maar met deze uitslag is dat niet echt een optie. Dus: welke haalbare coalitie wil Balkenende dan wel?quote:Op woensdag 6 december 2006 16:50 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Zeker, want hij wil dit kabinet niet. En Verhagen ook niet. En Joop Wijn ook niet. En Camiel Eurlings ook niet. En Maria van der Hoeven ook niet.
Dat waren dan ook punten die ver buiten de politieke realiteit stonden.quote:Op woensdag 6 december 2006 16:45 schreef du_ke het volgende:
[..]
De SP heeft het afschaffen van de koningin en de Navo al opgegeven.
Joh, je meent het.quote:Op woensdag 6 december 2006 16:56 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat waren dan ook punten die ver buiten de politieke realiteit stonden.
Tja maar de alternatieven zijn niet veel stabieler volgens mij. Er is naar mijn idee momenteel geen coaltie mogelijk met alleen maar partijen die er echt zin in hebben.quote:Op woensdag 6 december 2006 16:50 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Zeker, want hij wil dit kabinet niet. En Verhagen ook niet. En Joop Wijn ook niet. En Camiel Eurlings ook niet. En Maria van der Hoeven ook niet.
Ik denk of een of ander minderheidskabinet of nieuwe verkiezingen.quote:Op woensdag 6 december 2006 16:55 schreef De_Hertog het volgende:
Ok, maar wat wil hij/willen deze mensen dan wel met deze uitslag? Ze staan vast ook niet te springen om met VVD en PVV en CU een nipte rechtse meerderheid te halen. Balkenende heeft al gezegd dat hij liefst niet weer van kleine of onervaren partijtjes afhankelijk wil zijn. Een minderheidskabinet met alleen VVD lijkt me ook niet echt iets wat ze willen. Ik weet dat Balkenende eigenlijk het liefst met de VVD samen was gaan regeren, maar met deze uitslag is dat niet echt een optie. Dus: welke haalbare coalitie wil Balkenende dan wel?
Ik ben wel voor een minderheidskabinet. Dat geeft vuurwerk.quote:Op woensdag 6 december 2006 16:57 schreef du_ke het volgende:
Tja maar de alternatieven zijn niet veel stabieler volgens mij. Er is naar mijn idee momenteel geen coaltie mogelijk met alleen maar partijen die er echt zin in hebben.
Het klinkt natuurlijk logisch voor een partij die wil gaan regeren, maar Wilders heeft het bijvoorbeeld nog niet helemaal begrepen. Vasthouden aan z'n volledige immigratiestop voor niet-westerse immigranten en vervolgens klagen dat de andere partijen geen zin hebben om met hem te gaan regeren.quote:
Dat zeker, maar ook dat zal het niet gek lang volhouden gok ik.quote:Op woensdag 6 december 2006 17:02 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ik ben wel voor een minderheidskabinet. Dat geeft vuurwerk.
Hallo, hij is niet aan het onderhandelen. Waarom moet hij meteen z'n programmapunten overboord gooien?quote:Op woensdag 6 december 2006 17:04 schreef Monolith het volgende:
Het klinkt natuurlijk logisch voor een partij die wil gaan regeren, maar Wilders heeft het bijvoorbeeld nog niet helemaal begrepen. Vasthouden aan z'n volledige immigratiestop voor niet-westerse immigranten en vervolgens klagen dat de andere partijen geen zin hebben om met hem te gaan regeren.
Nee, maar iets met de SP ook niet.quote:Op woensdag 6 december 2006 17:05 schreef du_ke het volgende:
Dat zeker, maar ook dat zal het niet gek lang volhouden gok ik.
Maar zal hij daar ook op aansturen? Als er nieuwe verkiezingen komen 'omdat Balkenende niet wilde onderhandelen' is het nog maar de vraag of na die verkiezingen zijn gewenste coalitie wel mogelijk is. En welk minderheidskabinet dan? Met alleen VVD samen? Dan moeten ze alsnog op PVV en CU rekenen voor steun. En de CU heeft ook vóór de Generaal Pardon-motie gestemd... Je zult wel gelijk hebben dat Balkenende niet staat te springen voor deze coalitie, maar ik denk dat hij niet veel andere opties heeft..quote:Op woensdag 6 december 2006 17:01 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ik denk of een of ander minderheidskabinet of nieuwe verkiezingen.
Daarom zal hij eerst op een of ander plofkabinetje aansturen. Met de SP moet dat toch niet zo'n probleem zijn, en als minderheid helemaal niet.quote:Op woensdag 6 december 2006 17:10 schreef De_Hertog het volgende:
Maar zal hij daar ook op aansturen? Als er nieuwe verkiezingen komen 'omdat Balkenende niet wilde onderhandelen' is het nog maar de vraag of na die verkiezingen zijn gewenste coalitie wel mogelijk is. En welk minderheidskabinet dan? Met alleen VVD samen? Dan moeten ze alsnog op PVV en CU rekenen voor steun. En de CU heeft ook vóór de Generaal Pardon-motie gestemd... Je zult wel gelijk hebben dat Balkenende niet staat te springen voor deze coalitie, maar ik denk dat hij niet veel andere opties heeft..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |