abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44174024
Er is nu een kamermeerderheid voor een generaal pardon !!!
Linkse kamermeerderheid stemt voor generaal pardon. #2
Linkse kamermeerderheid stemt voor generaal pardon. #3
Kamermeerderheid stemt voor generaal pardon. #4

En hier verder .

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat er nog altijd veel asielzoekers in ons land wonen die al onder de oude Vreemdelingenwet een eerste aanvraag indienden;

overwegende dat velen van hen in ons land zijn ingeburgerd en een gezin hebben met kinderen die hier zijn geboren en opgegroeid;

van mening dat aan de slepende onzekerheid voor deze groep en de schrijnende omstandigheden waarin zij verkeren een einde moet komen;

spreekt als haar mening uit dat er op zo kort mogelijke termijn een pardonregeling moet komen voor alle asielzoekers, behoudens oorlogsmisdadigers en veroordeelden wegens ernstige delicten, die hun eerste aanvraag voor 1 april 2001 indienden en Nederland niet hebben verlaten;

verzoekt de regering, in afwachting van de definitieve behandeling van deze pardonregeling door de nieuwe Tweede Kamer, ten aanzien van deze groep geen onomkeerbare beslissingen en stappen te nemen,

en gaat over tot de orde van de dag.

De voorzitter:

Deze motie is voorgesteld door de leden Bos, De Wit, Halsema, Rouvoet, Pechtold en Thieme.

Zij krijgt nr. 19637 (1106).

Aangenomen met 75 stemmen tegen 74, er waren 149 kamerleden. Er was één zetel onbezet, omdat de als 26ste voor de SP in de kamer zitting nemende persoon nog niet beëdigd was.

[ Bericht 75% gewijzigd door sigme op 06-12-2006 22:04:51 (Motietekst en iets over de stemming toegevoegd) ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_44174041
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:29 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik kan de 200.000 dus wat moeilijk plaatsen, hoewel het CBS ook wel met de natte vinger aan het werk is hier.
Volgens mij worden met de tweehonderdduizend alle mensen die voor 2001 asiel hebben aangevraagd en zijn afgewezen bedoeld. Volgens de motie moeten die mensen onafgebroken in Nederland zijn geweest maar dat is in de praktijk natuurlijk nooit te bewijzen. Als een uitgeprocedeerde asielzoeker uit bijvoorbeeld 1989, die al tien jaar niet meer in Nederland woont, nu snel weer teruggaat en tot aan de hoogste rechter volhoudt dat hij al die tijd in Nederland is geweest zal zo iemand uiteindelijk een verblijfsvergunning krijgen.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_44174112
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:35 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dan is de groep kleiner dan 6.000... Dat lijkt mij nu ook weer niet juist.
quote:
Nieuwe cijfers omvang illegalenpopulatie

In de periode april 2005 - april 2006 verbleven er naar schatting tussen de 75.000 en 185.000 illegale vreemdelingen in Nederland. In de periode 1997 - 2003 werd het aantal geschat tussen de 125.000 en 225.000. Dit blijkt uit het door minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken en Integratie aan de Tweede Kamer aangeboden onderzoeksrapport 'Een schatting van het aantal in Nederland verblijvende illegalen in Nederland'.

Het overgrote deel van het aantal illegalen in Nederland, bij benadering tussen de 62.500 en 115.000, is van niet-Europese afkomst. Uit het onderzoek blijkt dat 10% van deze groep illegalen een asielachtergrond heeft, in de zin dat in het jaar voor staandehouding een asielbeslissing is genomen door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) of door de rechter. Van de Europese illegalen blijkt dat ongeveer de helft afkomstig is uit Bulgarije en Roemenië. Zodra deze landen op 1 januari 2007 toetreden tot de Europese Unie verblijven zij niet meer vreemdelingrechtelijk illegaal in Nederland.

Het onderzoeksrapport is in opdracht van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) opgesteld door een onderzoeksteam van de Universiteit van Utrecht, onder leiding van prof.dr. P.G.M. van der Heijden. Dit team heeft de omvang van het aantal niet rechtmatig in Nederland verblijvende vreemdelingen in beeld gebracht. Hiervoor hebben de onderzoekers een methode toegepast, die vrijwel identiek is aan de methode waarmee het aantal illegalen in de periode 1997 - 2003 is geschat.
bron IND

Waarbij moet worden aangetekend (dank aan sidekick):

Volgens het nieuwsbericht gaat het om 10% van "deze groep": illegalen van niet-Europese afkomst.

Totaal aantal illegalen: 125.000 - 225.000
niet-Europese afkomst: 62.500 - 115.000

"deze groep" is dus 50% van alle illegalen. 10% van 50% is 5% van de totale groep.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_44174243
Typische bangmakerij dat het nu ineens om honderdduizenden zou gaan. Daar is de motie helemaal niet op geschreven en dat zal ook niet gebeuren.
pi_44174382
Ik neem aan dat tijdens het debat wel duidelijker zal worden welke groep vreemdelingen de partijen die de motie indienen werkelijk hebben bedoeld. En naar aanleiding daarvan zal het duidelijker worden of de motie ook daadwerkelijk uitvoerbaar is.
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:52:00 #6
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44174403
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:47 schreef SCH het volgende:
Typische bangmakerij dat het nu ineens om honderdduizenden zou gaan. Daar is de motie helemaal niet op geschreven en dat zal ook niet gebeuren.
Nou, de tekst lijkt daar wel op te wijzen.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:53:01 #7
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_44174436
Het zou nog wel eens dichter bij de 10% kunnen liggen sigme. Er worden meerdere periodes genoemd. Die rekensom die ik maakte ging uit van de periode 1997 - 2003.
Als je 2005 - 2006 neemt, dan komt het op zo'n 7,5% Maar daar zit een onzekerheid in van 4% bovenop de onzekerheid van de genoemde cijfers.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:53:28 #8
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44174461
Iig is het wel duidelijk dat bij links buitenlanders prioriteit nummer 1 genieten. Niet armoede, of "voedselbanken", onderwijs of zorg ouderen in veprleeghuizen of pyamadagen... maar mensen die gewoon al lang weg hadden moeten zijn. Het is geen keizersbedrog maar wel kiezersverraad.
pi_44174488
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:47 schreef SCH het volgende:
Beleid is wel vaker niet geschreven op het resultaat dat het blijkt te hebben.

Maar vooral: die motie regelt geen pardon, het regelt alleen een opschorting van uitzetting, totdat dat pardon wél geregeld is (al dan niet ook wordt uitgesproken).

En bij het regelen is die afkadering natuurlijk wel van belang, maar geen partij zal iets stupides als 'iedereen die ooit asiel heeft aangevraagd voor 2001' voorstellen als te pardoneren groep.
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:55:12 #10
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_44174538
De motie om de uitzettingen te stoppen is ruim omdat het echte debat over een generaal pardon nog moet plaatsvinden en pas dan precies moet worden gezien welke gevallen onder een generaal pardon moeten vallen.
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:56:27 #11
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44174570
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:53 schreef sigme het volgende:
En bij het regelen is die afkadering natuurlijk wel van belang, maar geen partij zal iets stupides als 'iedereen die ooit asiel heeft aangevraagd voor 2001' voorstellen als te pardoneren groep.
Ik durf dat niet uit te sluiten. GL zie ik wonderwel daar toe in staat.
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:56:37 #12
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_44174574
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:53 schreef PJORourke het volgende:

Het is geen keizersbedrog maar wel kiezersverraad.
En you did not have sex with that woman, Miss Lewinsky?
pi_44174853
quote:

[..]

Maar vooral: die motie regelt geen pardon, het regelt alleen een opschorting van uitzetting, totdat dat pardon wél geregeld is (al dan niet ook wordt uitgesproken).

Hmz... misschien heb ik de motie dan wel niet goed gelezen.
Ik zal me er morgen op het werk eens wat verder in verdiepen...
  dinsdag 5 december 2006 @ 21:09:26 #14
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_44175084
quote:

De motie neemt wel een voorschot op het pardon - juist om Verdonk weinig ruimte te laten.

Het draait echt allemaal om de frustraties omtrent Verdonk.
pi_44175268
Ok. De hele tekst dan:

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat er nog altijd veel asielzoekers in ons land wonen die al onder de oude Vreemdelingenwet een eerste aanvraag indienden;

overwegende dat velen van hen in ons land zijn ingeburgerd en een gezin hebben met kinderen die hier zijn geboren en opgegroeid;

van mening dat aan de slepende onzekerheid voor deze groep en de schrijnende omstandigheden waarin zij verkeren een einde moet komen;

spreekt als haar mening uit dat er op zo kort mogelijke termijn een pardonregeling moet komen voor alle asielzoekers, behoudens oorlogsmisdadigers en veroordeelden wegens ernstige delicten, die hun eerste aanvraag voor 1 april 2001 indienden en Nederland niet hebben verlaten;

verzoekt de regering, in afwachting van de definitieve behandeling van deze pardonregeling door de nieuwe Tweede Kamer, ten aanzien van deze groep geen onomkeerbare beslissingen en stappen te nemen,

en gaat over tot de orde van de dag.

De voorzitter:

Deze motie is voorgesteld door de leden Bos, De Wit, Halsema, Rouvoet, Pechtold en Thieme.

Zij krijgt nr. 19637 (1106).
pi_44175411
De motie is naar mijn mening dus tweeledig en bevat zowel een definitie van de groep die onder het pardon zou moeten vallen, als een verzoek tot het niet nemen van onomkeerbare beslissingen en stappen (hetgeen m.i. overigens ook ruimer is dan enkel het stopzetten van uitzettingen, maar dat is wel heel erg tekstueel gemiereneuk van mijn kant).
  dinsdag 5 december 2006 @ 21:32:13 #17
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_44176007
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:16 schreef Mokster het volgende:
De motie is naar mijn mening dus tweeledig en bevat zowel een definitie van de groep die onder het pardon zou moeten vallen, als een verzoek tot het niet nemen van onomkeerbare beslissingen en stappen (hetgeen m.i. overigens ook ruimer is dan enkel het stopzetten van uitzettingen, maar dat is wel heel erg tekstueel gemiereneuk van mijn kant).
Zo bezien is de motie vijfledig...

Maar de definitie omvat heel duidelijk geen honderduizenden illegalen. Dat is alleen maar bangmakerij en slap verweer van een in de hoek gedreven kabinet .
pi_44176163
quote:

De motie regelt niets, maar vraagt wel om een zeer ruim generaal pardon en een stopzetting van uitzettingen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  dinsdag 5 december 2006 @ 21:38:55 #19
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_44176266
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:13 schreef Mokster het volgende:
ten aanzien van deze groep geen onomkeerbare beslissingen en stappen te nemen,
uitzetting is best omkeerbaar. Alles behalve de doodstraf voldoet dus.

Stomme motie. Ook de moordenaars e.d. mogen dus niet uitgezet worden onde rdeze tekst..

Tendentieus om de term "schrijnend" te gebruiken daar de minister in principe de schrijnende gevallen al pardon heeft gegeven.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_44176368
Ik vind dit een wat rare formulering:

Uit het onderzoek blijkt dat 10% van deze groep illegalen een asielachtergrond heeft, in de zin dat in het jaar voor staandehouding een asielbeslissing is genomen door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) of door de rechter.

Want als bij staandehouding het al weer twee jaar geleden is dat er een asielbeslissing is genomen, dan telt het weer niet.

Ik kan derhalve met deze cijfers niet zo heel veel.
pi_44176435
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:38 schreef Napalm het volgende:

Tendentieus om de term "schrijnend" te gebruiken daar de minister in principe de schrijnende gevallen al pardon heeft gegeven.
Dat weten we dus niet, want die normen zijn vaag gebleven en er zijn genoeg gevallen die gelijk lijken waarbij de een wel en de ander niet als "schrijnend" werd gezien. Lopen ook nog procedures over.
pi_44176516
In de brief aan de Kamer staat het volgende:

Een pardonregeling is eerder in de Tweede Kamer bepleit met uiteenlopende argumenten, vooral de positie van goed geïntegreerde gezinnen die hier reeds voor de inwerkingtreding van de Vreemdelingenwet 2000 verbleven. Die wet kende echter geen overgangsrecht op grond waarvan vreemdelingen als hier bedoeld een verblijfsvergunning kregen. In de motie lijkt een pardon voor een ruimere, in elk geval veel moeilijker af te bakenen, categorie te worden verlangd, namelijk “alle asielzoekers, behoudens oorlogsmisdadigers en veroordeelden wegens ernstige delicten, die hun eerste aanvraag vóór 1 april 2001 indienden en Nederland niet hebben verlaten.”
De motie geeft geen uitsluitsel over de vraag hoe kan worden vastgesteld wie Nederland al dan niet hebben verlaten, indien geen begeleid vertrek heeft plaatsgevonden. De voorgestelde regeling laat ruimte aan personen die onder de oude vreemdelingenwet zijn afgewezen, Nederland niet gecontroleerd hebben verlaten of met onbekende bestemming zijn vertrokken, zich alsnog te melden met de claim nooit Nederland te hebben te verlaten.
Evenmin blijkt hoe de rechtsgelijkheid kan worden verzekerd tussen de hier bedoelde aanvragers die vervolgens ook onder de Vreemdelingenwet 2000 een verblijfsvergunning hebben gevraagd, en andere “nieuwe” aanvragers. Dit alles onderstreept dat een eventuele pardonregeling- hoe ook omschreven - de dialoog van het gebruikelijke gemeen overleg tussen kabinet en parlement behoeft.

Debat 30 november 2006
Ook het op 30 november gevoerde debat leidt niet tot een hanteerbare afbakening. Weliswaar is door verschillende fracties die de motie hebben (mede)ondertekend, aangegeven voor wie naar hun oordeel een pardon zou moeten gelden, maar dit leidt niet tot een eenduidig beeld. Het zou moeten gaan om alle asielzoekers die hun eerste aanvraag hebben ingediend vóór
1 april 2001 en die thans in Nederland verblijven of om asielzoekers die vanaf hun eerste aanvraag onafgebroken in Nederland hebben verbleven. Daarnaast werd verwezen naar het project Terugkeer waarvan de overheid zou weten om hoeveel mensen het gaat. De verschillende aanduidingen van de doelgroep impliceren echter verschillen in de omvang van het aantal personen dat onder een regeling zou moeten vallen en daarom ook het aantal personen ten aanzien van wie geen onomkeerbare beslissingen en stappen gezet zouden mogen worden.
De in de motie gestelde voorwaarde met betrekking tot ononderbroken verblijf stuit in de uitvoeringspraktijk op grote moeilijkheden. De huidige registratiesystemen maken het onmogelijk om het ononderbroken verblijf in Nederland te controleren. Hierdoor is het mogelijk dat asielzoekers die onder de oude vreemdelingenwet zijn afgewezen, zich opnieuw melden met de claim dat zij Nederland nooit hebben verlaten. Het gaat hier in uiterste instantie om een groep van rond 200.000 ex-asielzoekers.

Lijkt mij duidelijk. En niet echt een kwestie van bangmakerij.
  dinsdag 5 december 2006 @ 21:47:57 #23
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_44176626
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:38 schreef Napalm het volgende:

Stomme motie. Ook de moordenaars e.d. mogen dus niet uitgezet worden onde rdeze tekst..
alle asielzoekers, behoudens oorlogsmisdadigers en veroordeelden wegens ernstige delicten, die hun eerste aanvraag voor 1 april 2001 indienden en Nederland niet hebben verlaten
  dinsdag 5 december 2006 @ 21:51:00 #24
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_44176736
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:47 schreef Sidekick het volgende:

[..]

alle asielzoekers, behoudens oorlogsmisdadigers en veroordeelden wegens ernstige delicten, die hun eerste aanvraag voor 1 april 2001 indienden en Nederland niet hebben verlaten
Dat staat niet in de motie.

De motie wil blijkbaar ook die groep voorlopig niet uitzetten.

Opvallend trouwens hoe 26.000 groeit naar 39.000.. tot 200.000
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_44176774
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:36 schreef DS4 het volgende:

[..]

De motie regelt niets, maar vraagt wel om een zeer ruim generaal pardon
nee: spreekt daarover een mening uit.
quote:
en een stopzetting van uitzettingen.
Nee, een opschorting tot behandeling. En niet een stopzetting van uitzettingen, maar een opschorting van uitzetting van een gespecificeerde groep.

Precies wat Verdonk nu -voor korte duur- toezegt, dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')