quote:Kabinet legt laatste hand aan brief pardonmotie
DEN HAAG (ANP) - De meest betrokken bewindslieden zijn dinsdagocht bijeen om de laatste hand te leggen aan de brief over de motie over een generaal pardon voor uitgeprocedeerde asielzoekers. De brief zou dinsdag aan de Tweede Kamer worden gestuurd.
De strekking van de brief zal zijn dat de motie om staatsrechtelijke, inhoudelijke en praktische redenen niet uitvoerbaar is, aldus ingewijden.
Het schrijven van de brief kost veel hoofdbrekens omdat de bewindslieden van CDA en VVD niet op één lijn zitten. Volgens diverse bronnen zouden de CDA-ministers de opppositie tegemoet hebben willen komen door het uitzetten van asielzoekers voorlopig op te schorten. De VVD-ministers zijn daar echter dwars voor gaan liggen.
V.quote:Kabinet wijst generaal pardon af
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet wijst een generaal pardon voor asielzoekers die langer dan vijf jaar in Nederland zijn af. Ook komt er geen tijdelijk uitzettingsverbod voor deze groep.
Dat hebben betrouwbare bronnen dinsdag gezegd na afloop van een extra overleg van de meest betrokken bewindslieden over de brief die ze dinsdagmiddag over de kwestie naar de Tweede Kamer sturen.
Een nipte meerderheid van het parlement steunde vorige week donderdag een motie van de PvdA om te komen tot een generaal pardon en in afwachting daarvan geen asielzoekers uit te zetten. Maar volgens het kabinet is die motie om staatsrechtelijke, technische en inhoudelijke redenen niet uitvoerbaar.
Ik lees nooit het wetboek voor, want leken begrijpen de strekking vaker niet dan wel. Maar mijn mening ten aanzien van juridische zaken wordt weldegelijk gevraagd, sterker nog: daar ben ik voor.quote:Op dinsdag 5 december 2006 10:34 schreef SCH het volgende:
Begin je daar ook het wetboek voor te lezen?
Als het een ruime meerderheid is wil ik daar nog wel in meegaan. Maar deze meerderheid is wel erg krap.quote:Op dinsdag 5 december 2006 10:36 schreef sigme het volgende:
Ja. Maar ook bij voorkoken is belangrijjk wat er aan steun buiten het achterkamertje geworven kan worden. Zoals hier: dat alle partijen weten dat er ook buiten CDA om voldoende medestanders zijn. Dat maakt het gewicht van een tegenstander in een achterkamertjesbespreking lager.
Het gaat om het totaalplaatje. Partijen willen eenvoudigweg "herkenbaar" zijn in een regeerakkoord.quote:Klopt, maar hij kan dan niet het GP-standpunt erg claimen als geboden offer.
Ik acht Balkenende in staat om het overleg te laten mislukken en er desondanks zonder kleerscheuren vanaf te komen. Wat daarbij aan tafel is gezegd is idd. niet zo heel erg belangrijk, iedereen geeft er toch zijn eigen draai aan.quote:Als aanvooerder van een bestuurderspartij moet 'ie vervloekt veel slikken voordat 'ie weg kan. Maar het moment en de stemming in het land erover zullen belangrijker zijn dan wat er werkelijk aan de tafel gezegd is.
De Christen Unie steunt zo'n motie niet.quote:Op dinsdag 5 december 2006 11:46 schreef Verbal het volgende:
Iets zegt mij 'motie van wantrouwen'
V.
"Ze" voert kabinetsbeleid uit, en ja het uitzetten zal gewoon doorgaan.quote:Op dinsdag 5 december 2006 12:24 schreef rubbereend het volgende:Rita speelt hoog spel!
dat ze het GP niet uitvoerd is tot daar aan toe maar ze gaat dus gewoon verder met uitzetten?
quote:Het kabinet stelt nu dat de motie, waarin de Kamer oproept tot een generaal pardon voor alle vluchtelingen die langer dan vijf jaar in Nederland zijn en tot een opschorting van de uitzettingen, niet uitvoerbaar is. Zo is onduidelijk hoeveel asielzoekers onder het pardon komen te vallen. Ook zou de regeling onrechtvaardig zijn ten opzichte van asielzoekers die eerder wel vertrokken. Het kabinet is bovendien bang voor een aanzuigende werking.
Als het kabinet de motie inderdaad niet uitvoert, bestaat de kans dat de linkse partijen een motie van wantrouwen indienen. Die is dan in eerste instantie gericht tegen de verantwoordelijke minister, Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken). Maar mogelijk stappen andere VVD-minister dan ook op. Het is echter de vraag of de ChristenUnie, die de pardon-motie steunde, met de linkse partijen meestemt bij een motie van wantrouwen.
Zeker... wat is zeker. Ik volg de berichtgeving in deze en die duidt erop dat de CU geen motie van wantrouwen tegen Verdonk wil steunen ten aanzien van de GP-kwestie.quote:Op dinsdag 5 december 2006 12:23 schreef Dentist het volgende:
@DS4, weet je dat wel zeker van de CU en Verdonk. De CU heeft er tijdens de verkiezingsstrijd een punt van gemaakt niet met het VVD te kunnen, juist omdat ze 2x een motie van wantrouwen tegen Verdonk hebben gesteund.
Waarom alleen Rita? De brief is niet alleen door haar opgesteld...quote:Op dinsdag 5 december 2006 12:24 schreef rubbereend het volgende:Rita speelt hoog spel!
dat ze het GP niet uitvoerd is tot daar aan toe maar ze gaat dus gewoon verder met uitzetten?
Sommige mensen maken het graag persoonlijk, of ze snappen niet hoe het werkt.quote:Op dinsdag 5 december 2006 12:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waarom alleen Rita? De brief is niet alleen door haar opgesteld...
klopt....... maar het zal wel net zoals bij Ayaan gegaan zijn.. Rita moet er ook mee kunnen leven!quote:Op dinsdag 5 december 2006 12:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waarom alleen Rita? De brief is niet alleen door haar opgesteld...
Ieder lid van het kabinet moet er mee kunnen leven... Dat mevrouw Verdonk (ik ben nog niet op first-name-basis geraakt met haar) wat meer in de melk te brokkelen heeft in deze is logisch, gezien haar portefeuille.quote:Op dinsdag 5 december 2006 12:39 schreef rubbereend het volgende:
klopt....... maar het zal wel net zoals bij Ayaan gegaan zijn.. Rita moet er ook mee kunnen leven!
Dat zou ik niet te stellig zeggen. Er zijn volop krachten binnen het CDA die voor het generaal pardon zijn en die naar boven zullen komen in een kabinet met PvdA en SP. Wellicht wordt het een ruilobject tegen de fiscalisering van de AOW.quote:Op dinsdag 5 december 2006 12:38 schreef Afwezig het volgende:
Elke linkse partij voelt hem aankomen dat, tenzij ze een volledig linkse 6-partijen regering gaan vormen, waar niemand zin in heeft, ze de eis van het generaal pardon moeten laten vallen, omdat dat in samenwerking met het CDA 100% tot een kabinetscrisis zal leiden.
Spoeddebat dan maar weer he..quote:
Bron?quote:Op dinsdag 5 december 2006 12:23 schreef more het volgende:
[..]
De Christen Unie steunt zo'n motie niet.
De VVD-ministers hebben alleen maar alles te winnen ten opzichte van ome Geert. Die gaan over lijken, als het maar lijken met een kleurtje zijn.....quote:Op dinsdag 5 december 2006 13:13 schreef SCH het volgende:
Hebben die VVD-ministers gee hart ofzo?
Zeker weten, je bent van ijzer of niet immersquote:Op dinsdag 5 december 2006 12:39 schreef rubbereend het volgende:
[..]
klopt....... maar het zal wel net zoals bij Ayaan gegaan zijn.. Rita moet er ook mee kunnen leven!
Ik heb geen biologie gestudeerd (dat schijnt tegenwoordig verplicht te zijn om mee te mogen doen in de discussie), maar volgens mij is dat toch echt noodzakelijk om te leven. Ik denk dus dat ze wel een hart hebben...quote:Op dinsdag 5 december 2006 13:13 schreef SCH het volgende:
Dan klopt het niet. Of wacht even, hoor wat klopt daar kinderen? Is dat een VVD-hart? Vol verwachting zeker?quote:Op dinsdag 5 december 2006 13:20 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik heb geen biologie gestudeerd (dat schijnt tegenwoordig verplicht te zijn om mee te mogen doen in de discussie), maar volgens mij is dat toch echt noodzakelijk om te leven. Ik denk dus dat ze wel een hart hebben...
Vind ik een rare stelling die verschillend uit te leggen is. Met "oneens" kan ik bedoelen dat het GP onmiddellijk geregeld moet worden, maar ook dat het überhaupt niet geregeld moet worden.quote:
De Tweede Kamer vindt het niet gepast om het kabinet de zwarte piet toe te spelen op pakjesavond?quote:Op dinsdag 5 december 2006 13:23 schreef SCH het volgende:
Spoeddebat is niet vanavond wegens Sinterklaas.
Ik denk niet dat uitzetting naar Spanje tot de mogelijkheden behoort.quote:Op dinsdag 5 december 2006 13:23 schreef SCH het volgende:
Zou Rita de asielzoekers ook met rust laten op deze avond? Ze kan ze morgen gewoon mee geven, in de zak
Neemt niet weg dat de motie er kan komen, toch?quote:Op dinsdag 5 december 2006 12:23 schreef more het volgende:
[..]
De Christen Unie steunt zo'n motie niet.
Die mensen van ´oneens´ vinden die dat het GP nu alvast geregeld moet worden, nog voor de formatie (dus het eens zijn met ´links´) of vinden die dat het GP in het geheel niet geregeld moet worden. Nu niet en in de formatie niet?quote:
Zou wel geinig zijn. Spanje heeft een stuk minder problemen met het geven van een generaal pardon. En eenmaal verblijfsstatus in de EU...quote:Op dinsdag 5 december 2006 13:26 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Ik denk niet dat uitzetting naar Spanje tot de mogelijkheden behoort.
Daar is maar één kamerlid voor nodig...quote:Op dinsdag 5 december 2006 13:27 schreef Verbal het volgende:
Neemt niet weg dat de motie er kan komen, toch?
Wat Pechthold betreft vandaag nog..quote:Op dinsdag 5 december 2006 13:23 schreef SCH het volgende:
Zou Rita de asielzoekers ook met rust laten op deze avond? Ze kan ze morgen gewoon mee geven, in de zak
Precies!quote:Op dinsdag 5 december 2006 13:27 schreef Argento het volgende:
Die mensen van ´oneens´ vinden die dat het GP nu alvast geregeld moet worden, nog voor de formatie (dus het eens zijn met ´links´) of vinden die dat het GP in het geheel niet geregeld moet worden. Nu niet en in de formatie niet?
De vraag was retorisch, mijn bestequote:Op dinsdag 5 december 2006 13:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Daar is maar één kamerlid voor nodig...
Ik kan ook nooit eens de griep hebbenquote:Op dinsdag 5 december 2006 13:22 schreef DS4 het volgende:
[..]
Vind ik een rare stelling die verschillend uit te leggen is. Met "oneens" kan ik bedoelen dat het GP onmiddellijk geregeld moet worden, maar ook dat het überhaupt niet geregeld moet worden.
K*tstelling dus.
O. Sorry dan.quote:
Ik vind het opvallend hoeveel mensen op 5 december griep hebben. Bij mij op het werk heerst ook zo'n 'virus'.quote:
Ach, dan nog. Ik ben persoonlijk voor dat generaal pardon, maar uit een totaal andere overweging. Ik ben het gezeik over de 'zielige groep van 26.000' namelijk spuugzat. Elke keer komt dat weer als diaree naar boven als er een discussie tussen links en rechts in de politiek is.quote:Op dinsdag 5 december 2006 12:59 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat zou ik niet te stellig zeggen. Er zijn volop krachten binnen het CDA die voor het generaal pardon zijn en die naar boven zullen komen in een kabinet met PvdA en SP. Wellicht wordt het een ruilobject tegen de fiscalisering van de AOW.
En vandaag is het laatste SP Kamerlid beëdigd, dus...quote:Op dinsdag 5 december 2006 13:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
Daar is maar één kamerlid voor nodig...
quote:Op dinsdag 5 december 2006 13:13 schreef SCH het volgende:
quote:Op dinsdag 5 december 2006 13:15 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
De VVD-ministers hebben alleen maar alles te winnen ten opzichte van ome Geert. Die gaan over lijken, als het maar lijken met een kleurtje zijn.....
quote:Op dinsdag 5 december 2006 17:05 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
![]()
[..]
![]()
Ik heb met jullie te doen.
Ik snap de logica inderdaad ook niet. Ja, we willen de doodstraf wel afschaffen, maar dat is zo lullig voor degenen die al dood zijn, dus gaan we maar gewoon door. Dat is een beetje de logica die het kabinet hanteert nuquote:Op dinsdag 5 december 2006 17:23 schreef multatuli het volgende:
De IND schort de deportaties een paar dagen op tot na het debat, maar hervat ze dan snel, zo meldt Frau Verdonk. Het CDA wil graag een generaal pardon, maar pas na de formatie. De voltallige regering wijst de motie af omdat deze onrechtvaardig zou zijn tegenover de reeds uitgezetten (uitgezetenen)
Uh, is er iets mis met mijn logica of ...? Gaat de straks dus nog grotere groep uitgezetenen het straks wel heel rechtvaardig vinden dat ze gedeporteerd zijn omdat Jan-Peuter niet aan twee schaakborden kon schaken?
Hoe kom je hierbij?quote:Op dinsdag 5 december 2006 17:23 schreef multatuli het volgende:
Het CDA wil graag een generaal pardon
Weet jij wel wat deporteren betekent of kan ik je het niet kwalijk nemen omdat je nog op de basisschool zit?quote:Op dinsdag 5 december 2006 17:23 schreef multatuli het volgende:
De IND schort de deportaties een paar dagen op tot na het debat, maar hervat ze dan snel, zo meldt Frau Verdonk. Het CDA wil graag een generaal pardon, maar pas na de formatie. De voltallige regering wijst de motie af omdat deze onrechtvaardig zou zijn tegenover de reeds uitgezetten (uitgezetenen)
Uh, is er iets mis met mijn logica of ...? Gaat de straks dus nog grotere groep uitgezetenen het straks wel heel rechtvaardig vinden dat ze gedeporteerd zijn omdat Jan-Peuter niet aan twee schaakborden kon schaken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |