bronquote:ENSCHEDE (ANP) - De politie Twente verleent voorlopig geen assistentie bij acties die te maken hebben met het uitzetten van asielzoekers die langer dan vijf jaar in Nederland zijn. Dit liet een woordvoerder van burgemeester Peter den Oudsten van Enschede, de korpsbeheerder, zondag weten.
Het besluit is genomen op verzoek van elf Twentse burgemeesters, onder wie Den Oudsten. Volgens de politiewoordvoerder willen zij hiermee een signaal afgeven ten aanzien van een generaal pardon.
Volgens de woordvoerder van Den Oudsten verleent de politie Twente in voorkomende gevallen geen assistentie aan de Vreemdelingenpolitie als het om zaken gaat die te maken hebben met het uitzetten van asielzoekers.
Motie
De burgemeester benadrukte dat het uitstel duurt tot het kabinet een definitief besluit heeft genomen. Hij weet niet om hoeveel mensen in Twente het gaat, maar noemt het aantal 'beperkt'. Den Oudsten zegt zich er bewust van te zijn dat zijn bevoegdheden als het gaat om uitzetting beperkt zijn. ,,Maar je mag wel de grens opzoeken. Wij nemen de vrijheid om een standpunt te bepalen'', aldus de burgemeester.
De nieuwe Tweede Kamer stemde donderdagavond met 75 tegen 74 stemmen voor een generaal pardon. Het kabinet laat de Kamer dinsdag weten hoe het met de motie omgaat. De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) liet weten in afwachting van de beslissing van het kabinet geen reactie te geven op de beslissing van de Twentse burgemeesters.
De PvdA bestuurders in Enschede bleven naar de vuurwerkramp ook al gewoon 'zitten' en ook nu nemen ze het niet zo nauw met de regels.quote:Op maandag 4 december 2006 09:05 schreef sigme het volgende:
[..]
bron
Burgemeester die hun politiekorpsen vragen geen uitvoer meer te geven aan landelijk beleid. Dualistisch is het zeker. Het lijkt of de rol van parlement als tegenspeler van een kabinet wordt overgenomen door lokale overheden.
quote:Op maandag 4 december 2006 09:08 schreef more het volgende:
[..]
De PvdA bestuurders in Enschede bleven naar de vuurwerkramp ook al gewoon 'zitten' en ook nu nemen ze het niet zo nauw met de regels.
Burgers moeten uitvoeren wat hun opgedragen wordt? Ik meen dat we daar een burgemeesters-in-oorlogstijd-trauma aan overhielden.quote:Op maandag 4 december 2006 09:12 schreef DS4 het volgende:
Het wordt eens tijd dat Burgemeesters die partijpolitiek bedrijven op straat gezet worden.
Waarom dacht je dat van Ed van Thijn in de Eerste Kamer tegen de gekozen burgemeester stemde!quote:Op maandag 4 december 2006 09:12 schreef DS4 het volgende:
Het wordt eens tijd dat Burgemeesters die partijpolitiek bedrijven op straat gezet worden.
Waarom zou een gekozen burgemeester minder geneigd zijn tot het maken van van landelijk beleid afwijkende keuzes?quote:Op maandag 4 december 2006 09:17 schreef more het volgende:
[..]
Waarom dacht je dat van Ed van Thijn in de Eerste Kamer tegen de gekozen burgemeester stemde!
Dat is een wel heel losse vertaling van wat er stond. En onjuist. Er stond: geen partijpolitiek bedrijven. Dat is staatsrechtelijk de bedoeling. En laat onverlet dat Burgemeesters in extreme gevallen ongehoorzaam zijn. Maar dit heeft daarmee niets van doen.quote:Op maandag 4 december 2006 09:13 schreef sigme het volgende:
Burgers moeten uitvoeren wat hun opgedragen wordt? Ik meen dat we daar een burgemeesters-in-oorlogstijd-trauma aan overhielden.
Omdat zijn/haar kiezers tegen een Generaal Pardon zouden kunnen zijn bijvoorbeeld.quote:Op maandag 4 december 2006 09:20 schreef sigme het volgende:
[..]
Waarom zou een gekozen burgemeester minder geneigd zijn tot het maken van van landelijk beleid afwijkende keuzes?
Is niet voor de hand liggend, lijkt me.
Dat zou kunnen, maar het kan net zo goed dat ze ervoor zijn terwijl het kabinet tegen is. Juist een gekozen burgemeester moet méér rekening houden met de eigen kiezers, en de kans dat dit afwijkt van het landelijk gemiddelde is groter.quote:Op maandag 4 december 2006 09:25 schreef more het volgende:
[..]
Omdat zijn/haar kiezers tegen een Generaal Pardon zouden kunnen zijn bijvoorbeeld.
Wat is er partijpolitiek aan het leunen van verschillende burgemeesters op een meerderheid in het parlement? Het is toch niet partijspecifiek?quote:Op maandag 4 december 2006 09:23 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is een wel heel losse vertaling van wat er stond. En onjuist. Er stond: geen partijpolitiek bedrijven. Dat is staatsrechtelijk de bedoeling. En laat onverlet dat Burgemeesters in extreme gevallen ongehoorzaam zijn. Maar dit heeft daarmee niets van doen.
Daar moet ik je gelijk in geven, maar ik heb er toch minder moeite mee als een Burgemeester in zijn beleid rekening houdt met zijn kiezers/gemeente als hij door het volk is gekozen dan dat hij benoemd wordt.quote:Op maandag 4 december 2006 09:27 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar het kan net zo goed dat ze ervoor zijn terwijl het kabinet tegen is. Juist een gekozen burgemeester moet méér rekening houden met de eigen kiezers, en de kans dat dit afwijkt van het landelijk gemiddelde is groter.
Je hebt dan dus méér kans op burgemeester die weerspannig zijn in het uitvoeren van landelijk bepaald beleid.
Omdat het parlement geen directe bevoegdheid heeft over het regionale bestuur, dit loopt via het kabinet. En Balkenende is nog steeds de "baas".quote:Op maandag 4 december 2006 09:28 schreef sigme het volgende:
[..]
Wat is er partijpolitiek aan het leunen van verschillende burgemeesters op een meerderheid in het parlement? Het is toch niet partijspecifiek?
Dat is een vrij ongefundeerd verwijt, gezien in het regionale college van het politiekorps Twente CDA- en VVD-burgemeesters een meerderheid hebben. Al zouden zij partijpolitiek bedrijven, dan zouden ze nog steeds tegen deze maatregel zijn.quote:Op maandag 4 december 2006 09:12 schreef DS4 het volgende:
Het wordt eens tijd dat Burgemeesters die partijpolitiek bedrijven op straat gezet worden.
Wat je vaak ziet in zulke regio's is dat de Burgemeester uit de grootste stad, in dit geval Enschede (PvdA burgemeester) de meeste invloed heeft op het politie regiokorps.quote:Op maandag 4 december 2006 09:47 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat is een vrij ongefundeerd verwijt, gezien in het regionale college van het politiekorps Twente CDA- en VVD-burgemeesters een meerderheid hebben. Al zouden zij partijpolitiek bedrijven, dan zouden ze nog steeds tegen deze maatregel zijn.
Dat zeg ik - de lokale overheden lijken de rol het parlement wat over te nemen. Naar mijn inschatting omdat door regeeracoorden & coalitiepolitiek de controlerende rol van het parlement tekort schiet. Uiteindelijk komt het dan buitenparlementair terecht. Blijkbaar onder andere hier.quote:Op maandag 4 december 2006 09:42 schreef more het volgende:
[..]
Omdat het parlement geen directe bevoegdheid heeft over het regionale bestuur, dit loopt via het kabinet. En Balkenende is nog steeds de "baas".
In dit geval is er echter uitdrukkelijk op verzoek van een meerderheid van de burgemeesters besloten de assistentie bij uitzettingen op te schorten.quote:Op maandag 4 december 2006 09:58 schreef more het volgende:
[..]
Wat je vaak ziet in zulke regio's is dat de Burgemeester uit de grootste stad, in dit geval Enschede (PvdA burgemeester) de meeste invloed heeft op het politie regiokorps.
Er zijn 14 gemeenten in Twente. 11 burgemeesters hebben zich uitgesproken. Als je het lijstje bekijkt van de gemeenten en de politieke kleur van de burgemeesters dan is het zeer waarschijnlijk dat de 3 VVD-burgemeesters dit initiatief niet steunen. Opmerkelijk is dat de 7 (de helft!) CDA-burgemeesters zich kennelijk wel hierachter hebben geschaard.quote:Op maandag 4 december 2006 09:58 schreef more het volgende:
[..]
Wat je vaak ziet in zulke regio's is dat de Burgemeester uit de grootste stad, in dit geval Enschede (PvdA burgemeester) de meeste invloed heeft op het politie regiokorps.
Laat ik het anders stellen: de Burgemeesters dienen geen politiek te bedrijven, ongeacht welke. Zij staan boven de partijen. Ze hebben de wet uit te voeren. Dat er nu een motie ligt verandert niets aan de wet. Het is een politiek statement, anders kan ik het niet duiden.quote:Op maandag 4 december 2006 09:28 schreef sigme het volgende:
Wat is er partijpolitiek aan het leunen van verschillende burgemeesters op een meerderheid in het parlement? Het is toch niet partijspecifiek?
CDA op regionaal niveau wil nog wel eens andere standpunten hebben. Het generaal pardon is daar een goed voorbeeld van, vanuit diverse afdelingen heeft men binnen het CDA het landelijke standpunt bestreden.quote:Op maandag 4 december 2006 09:47 schreef Reya het volgende:
Dat is een vrij ongefundeerd verwijt, gezien in het regionale college van het politiekorps Twente CDA- en VVD-burgemeesters een meerderheid hebben. Al zouden zij partijpolitiek bedrijven, dan zouden ze nog steeds tegen deze maatregel zijn.
Dat stellen ze zelf toch ook duidelijk?quote:Op maandag 4 december 2006 11:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Laat ik het anders stellen: de Burgemeesters dienen geen politiek te bedrijven, ongeacht welke. Zij staan boven de partijen. Ze hebben de wet uit te voeren. Dat er nu een motie ligt verandert niets aan de wet. Het is een politiek statement, anders kan ik het niet duiden.
Wat blijft er dan over van je verwijt van partijpolitiek? Dat geldt toch tussen partijen, niet bij interne partijrichtingstrijd?quote:Op maandag 4 december 2006 11:05 schreef DS4 het volgende:
[..]
CDA op regionaal niveau wil nog wel eens andere standpunten hebben. Het generaal pardon is daar een goed voorbeeld van, vanuit diverse afdelingen heeft men binnen het CDA het landelijke standpunt bestreden.
Vooral in het oosten van het land is het CDA van mening dat er een generaal pardon moet komen. En die burgemeesters van die kleine dorpjes zitten aldaar te vergaderen. Dus weldegelijk partijpolitiek, maar dan op regionaal niveau.quote:Op maandag 4 december 2006 11:16 schreef sigme het volgende:
Wat blijft er dan over van je verwijt van partijpolitiek? Dat geldt toch tussen partijen, niet bij interne partijrichtingstrijd?
Ja.quote:Op maandag 4 december 2006 11:14 schreef sigme het volgende:
Ze moeten zich aan de wet houden - maar zijn ze verplicht uit te voeren?
Het opportuniteitsbeginsel geldt voor het OM, niet voor de korpschef. En nalaten kan zelfs strafbaar zijn. De omissiedelicten...quote:iets nalaten is beslist iets anders dan iets doen. Men laat allerlei wetovertreders lopen, op allerlei niveaus. Ook gelegitimeerd: middels het opportuniteitsbeginsel bijvoorbeeld.
Staatsrechtelijk gezien dus niet. Het is nadrukkelijk geen decentraal beleid. Wel zal de overheid over uitvoeringsproblematiek overleggen. Maar dat is een heel ander verhaal.quote:Dat men op gemeentelijk niveau al jaren het landelijk (vreemdelingen)beleid afkeurt en gedeeltelijk frustreert is volgens mij ook al jaren onderwerp van gesprek tussen landelijke en lokale overheid. Blijkbaar heeft de lokale overheid wel wat in de melk te brokkelen hierover.
Ja, zo kan ik het ook. Alles wat een politicus doet afdoen als partijpolitiek.quote:Op maandag 4 december 2006 11:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Vooral in het oosten van het land is het CDA van mening dat er een generaal pardon moet komen. En die burgemeesters van die kleine dorpjes zitten aldaar te vergaderen. Dus weldegelijk partijpolitiek, maar dan op regionaal niveau.
En nu?quote:
Dat het opportunitietsbeginsel het OM geldt weet ik wel, ik bedoelde dat niet afdwingen van de wet gelegitimeerd kan zijn. De politie handelt volgens mij op allerlei wetsovertredingen niet, ook niet als het onder hun ogen plaatsvindt.quote:[..]
Het opportuniteitsbeginsel geldt voor het OM, niet voor de korpschef. En nalaten kan zelfs strafbaar zijn. De omissiedelicten...
Politie is toch decentraal belegd?quote:[..]
Staatsrechtelijk gezien dus niet. Het is nadrukkelijk geen decentraal beleid. Wel zal de overheid over uitvoeringsproblematiek overleggen. Maar dat is een heel ander verhaal.
Een burgemeesterschap is naar zijn aard niet politiek. De burgemeester dient te allen tijde boven de partijen staan en dient zich te onthouden van iedere vorm van politiek bedrijven. Het gaat dus niet om het feit dat er partijpolitiek wordt bedreven, maar dat er partijpolitiek wordt bedreven.quote:Op maandag 4 december 2006 11:35 schreef sigme het volgende:
Ja, zo kan ik het ook. Alles wat een politicus doet afdoen als partijpolitiek.
Ben ik dus van mening dat dit soort onwilligen eens aan de oren getrokken dienen te worden. Als ik als burger een scheet laat kan ik post verwachten vanuit het Hoge Noorden om een aflaat te betalen, dus mag ik verwachten dat de overheid minstens zo volgens de regeltjes handelt.quote:
Dat is een beleidsafweging, gebaseerd op het feit dat de politie prioriteiten moet stellen omdat er nu eenmaal meer werk is dan agenten. Deze afweging mag echter niet op iedere willekeurige grond worden gemaakt.quote:Dat het opportunitietsbeginsel het OM geldt weet ik wel, ik bedoelde dat niet afdwingen van de wet gelegitimeerd kan zijn. De politie handelt volgens mij op allerlei wetsovertredingen niet, ook niet als het onder hun ogen plaatsvindt.
Strafbaarstelling van een nalaten (b.v. het niet doen van een belastingaangifte). Comissiedelicten zijn strafbaarstellingen van een doen (b.v. moord).quote:Wat is er met ommissiedelicten? En wat zijn het?
De uitzettingen worden centraal geregeld door de IND en de politie is daarbij van assistentie. Zit niets decentraals aan.quote:Politie is toch decentraal belegd?
Aflaten is paaps, niks voor het Hoge Noorden.quote:Op maandag 4 december 2006 11:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ben ik dus van mening dat dit soort onwilligen eens aan de oren getrokken dienen te worden. Als ik als burger een scheet laat kan ik post verwachten vanuit het Hoge Noorden om een aflaat te betalen, dus mag ik verwachten dat de overheid minstens zo volgens de regeltjes handelt.
Dit is een benoemde & gespecificeerde grond, lijkt me niet willekeurig.quote:[..]
Dat is een beleidsafweging, gebaseerd op het feit dat de politie prioriteiten moet stellen omdat er nu eenmaal meer werk is dan agenten. Deze afweging mag echter niet op iedere willekeurige grond worden gemaakt.
Dank voor de toelichtingquote:[..]
Strafbaarstelling van een nalaten (b.v. het niet doen van een belastingaangifte). Comissiedelicten zijn strafbaarstellingen van een doen (b.v. moord).
Het beschikbaar stellen van politiecapaciteit toch wel?quote:[..]
De uitzettingen worden centraal geregeld door de IND en de politie is daarbij van assistentie. Zit niets decentraals aan.
Hoe moet ik die betaling aan het CJIB dan duiden. Verkeerscriminaliteitsbelasting?quote:Op maandag 4 december 2006 11:58 schreef sigme het volgende:
Aflaten is paaps, niks voor het Hoge Noorden.
De burgemeester dient gewoon medewerking te verlenen aan de IND.quote:De overheid houdt zich toch aan de regels? Welke regel wordt overtreden?
Wat ik bedoel is dat dit niet een grond is waarop deze belangenafweging kan worden gemaakt.quote:Dit is een benoemde & gespecificeerde grond, lijkt me niet willekeurig.
Nee, men moet de IND bijstand verlenen, men moet bij ontruimingen bijstand verlenen, enz. De burgemeester kan wel zeggen: "vandaag is het te druk, kom volgende week maar terug", maar niet "voorlopdig doen we dat even niet omdat ik het wel eens ben met de inhoud van de motie". Dat is nl. landelijk beleid frustreren.quote:Het beschikbaar stellen van politiecapaciteit toch wel?
Wees blij dat je d'r met een aflaat mee wegkomt, wegpiraat. Moeten we nog een keer een boom over opzetten - het feit dat structureel de snelheidslimiet overtreden gewoon af te kopen is. Hoezo bevoorrechting van rijken, tweedeling, kopen van ruimte om de wet te overtreden. Klassejustitie! Iedereen gelijk: alle autos in NL begrenzen op 119 km/u. (Voor de wissigheid beter iets op zeker afstellen).quote:Op maandag 4 december 2006 12:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hoe moet ik die betaling aan het CJIB dan duiden. Verkeerscriminaliteitsbelasting?![]()
Gemeente verstrekken ook uitkeringen en huisvesting aan illegalen, is ook strijdig met landelijk beleid. Mag dat wel?quote:[..]
De burgemeester dient gewoon medewerking te verlenen aan de IND.
Kijk, het staat als een paal boven water dat dit frustreren van landelijk beleid is. Dat is de bedoeling. Dus dat lijkt me niet ter discussie staand, dat dit dat is.quote:[..]
Wat ik bedoel is dat dit niet een grond is waarop deze belangenafweging kan worden gemaakt.
[..]
Nee, men moet de IND bijstand verlenen, men moet bij ontruimingen bijstand verlenen, enz. De burgemeester kan wel zeggen: "vandaag is het te druk, kom volgende week maar terug", maar niet "voorlopdig doen we dat even niet omdat ik het wel eens ben met de inhoud van de motie". Dat is nl. landelijk beleid frustreren.
Meen je dit serieus?quote:Op maandag 4 december 2006 12:49 schreef sigme het volgende:
Wees blij dat je d'r met een aflaat mee wegkomt, wegpiraat. Moeten we nog een keer een boom over opzetten - het feit dat structureel de snelheidslimiet overtreden gewoon af te kopen is. Hoezo bevoorrechting van rijken, tweedeling, kopen van ruimte om de wet te overtreden. Klassejustitie! Iedereen gelijk: alle autos in NL begrenzen op 119 km/u. (Voor de wissigheid beter iets op zeker afstellen).
Op dit punt kan ik mij een openbare orde argument voorstellen. Zo lang als men niet wordt uitgezet is het niet de bedoeling dat men gaat zwerven of wordt "gedwongen" tot criminaliteit.quote:Gemeente verstrekken ook uitkeringen en huisvesting aan illegalen, is ook strijdig met landelijk beleid. Mag dat wel?
Het is eenvoudigweg niet aan de burgemeesters om de regering te controleren.quote:Kijk, het staat als een paal boven water dat dit frustreren van landelijk beleid is. Dat is de bedoeling. Dus dat lijkt me niet ter discussie staand, dat dit dat is.
Vraag is: hoe komt het, is het logisch, is het een ventiel omdat het parlement te tandeloos geworden is, en er dus op andere wijze beleid gecontroleerd wordt? Dat soort.
Wat heeft een vuurwerkramp met buitenlanders en het wel of niet uitzetten daarvan te maken?quote:Op maandag 4 december 2006 09:08 schreef more het volgende:
[..]
De PvdA bestuurders in Enschede bleven naar de vuurwerkramp ook al gewoon 'zitten' en ook nu nemen ze het niet zo nauw met de regels.
Dat het een boeiende discussie kan opleveren? Zekers. Ik zou dat aangestipte standpunt wel weten te verdedigenquote:
Dat is anders echt strijdig met het landelijk beleid, waarin het juist wél de bedoeling is dat men gaat zwerven (liefst naar ver, ver van hier).quote:[..]
Op dit punt kan ik mij een openbare orde argument voorstellen. Zo lang als men niet wordt uitgezet is het niet de bedoeling dat men gaat zwerven of wordt "gedwongen" tot criminaliteit.
Wat een goedkoop antwoord. Buitenparlementair heeft men ook bevoegdheden. Waaronder controle van de regering, alleen is het niet zoals de controle door het parlement, uitgebreid beschreven.quote:[..]
Het is eenvoudigweg niet aan de burgemeesters om de regering te controleren.
Op die fiets. Gelukkig maar...quote:Op maandag 4 december 2006 14:16 schreef sigme het volgende:
Dat het een boeiende discussie kan opleveren? Zekers. Ik zou dat aangestipte standpunt wel weten te verdedigen. Hoef ik het toch niet per se te willen?
Maar de openbare orde is een verantwoordelijkheid van de burgemeester en ten aanzien daarvan heeft de burgemeester ruime bevoegdheden.quote:Dat is anders echt strijdig met het landelijk beleid, waarin het juist wél de bedoeling is dat men gaat zwerven (liefst naar ver, ver van hier).
Dank.quote:Wat een goedkoop antwoord.
Waar haal jij die controlerende bevoegdheid van de burgemeester vandaan? Ik doe in de praktijk geen staatsrecht, dus moet teren op de kruimels die ik heb gekregen tijdens de studie, maar desondanks waag ik te betwijfelen of er werkelijk een controlerende bevoegdheid bij de burgemeester is.quote:Buitenparlementair heeft men ook bevoegdheden. Waaronder controle van de regering, alleen is het niet zoals de controle door het parlement, uitgebreid beschreven.
Het is net Fok!.quote:Op maandag 4 december 2006 09:09 schreef Scorpie het volgende:
Tja, kwalijke zaak dit. Ongeacht de uitkomst van zo`n besluit op landelijk niveau, moet men op gemeentelijk niveau natuurlijk niet gaan "rellen".
Vertel dat Balkenende en Verdonk die de wil van de Tweede Kamer naast zich neer willen leggen.quote:Op maandag 4 december 2006 14:22 schreef DenniZZ het volgende:
Landelijk beleid moet uitgevoerd worden, en als je dat weigert dien je je land niet. Daar is de deur
Dat is volgens mij ieders recht, de overheid te controleren. Alleen heeft niet iedereen de bevoegdheden die bijvoorbeeld het parlement heeft.quote:Op maandag 4 december 2006 14:47 schreef DS4 het volgende:
Waar haal jij die controlerende bevoegdheid van de burgemeester vandaan? Ik doe in de praktijk geen staatsrecht, dus moet teren op de kruimels die ik heb gekregen tijdens de studie, maar desondanks waag ik te betwijfelen of er werkelijk een controlerende bevoegdheid bij de burgemeester is.
De vrijheid van burgemeester om uitgevaardigd beleid niet uit te voeren rust volgens op dat burgemeesters-in-oorlogstijd argument.quote:En als deze er al is, dan toch zeker niet ten aanzien van formele wetgeving. Want dan wordt het toch een beetje een janboel...
Kom op, zo teergevoelig ben je niet.quote:Dank.
Op filosofisch niveau zal je best gelijk hebben. Staatsrechtelijk is het toch echt de Staten-Generaal. En controleren is tot daar aan toe, maar frustreren een ander. Anders gaan we toch enigszins afglijden naar een anarchie.quote:Op maandag 4 december 2006 14:57 schreef sigme het volgende:
Dat is volgens mij ieders recht, de overheid te controleren. Alleen heeft niet iedereen de bevoegdheden die bijvoorbeeld het parlement heeft.
Oorlogstijd en een motie van de Tweede Kamer is vrij onvergelijkbaar. Er zijn ook omstandigheden waaronder een militair niet mag handelen conform opdracht. Maar dat laat onverlet dat het weigeren van een opdracht door een militair strafbaar is.quote:De vrijheid van burgemeester om uitgevaardigd beleid niet uit te voeren rust volgens op dat burgemeesters-in-oorlogstijd argument.
Het parlement is helemaal niet tandeloos. Het kan de Minister wegsturen. En dan zal de Minister ook vertrekken.quote:Een regering (niet speciaal deze hier & nu) waarin het parlement effectief tandeloos is, is een janboel. Dat wreekt zich ergens. Hier & nu op dit punt, op deze plaats, bijvoorbeeld.
Volgens mij heeft het burgemeester-in-oorlogstijd niet werkelijk die oorlog erbij nodig. Destijds was er ook geen oorlog - gecapituleerd is niet in oorlog. Het gaat over opvolgen door gezagsdragers van geldende en geldige regels , en het weigeren ervan.quote:Op maandag 4 december 2006 15:13 schreef DS4 het volgende:
Oorlogstijd en een motie van de Tweede Kamer is vrij onvergelijkbaar. Er zijn ook omstandigheden waaronder een militair niet mag handelen conform opdracht. Maar dat laat onverlet dat het weigeren van een opdracht door een militair strafbaar is.
Dat is de afgelopen jaren in de praktijk -niet op het staatsrechtelijk papier- te veel uitgehold. Effectief laat de kamer te weinig de tanden zien / wordt geblikker met tanden als het niet staatsrechtelijk dwingend is teveeel genegeerd door kabinetten.quote:[..]
Het parlement is helemaal niet tandeloos. Het kan de Minister wegsturen. En dan zal de Minister ook vertrekken.
Goed, maar je gaat wel ernstig voorbij aan de proportionaliteit. Burgerlijke ongehoorzaamheid (want daar zit de parallel) kan alleen indien er een werkelijk dringende reden voor bestaat en niet vanwege "een mening".quote:Op maandag 4 december 2006 15:28 schreef sigme het volgende:
Volgens mij heeft het burgemeester-in-oorlogstijd niet werkelijk die oorlog erbij nodig. Destijds was er ook geen oorlog - gecapituleerd is niet in oorlog. Het gaat over opvolgen door gezagsdragers van geldende en geldige regels , en het weigeren ervan.
Dat het dualisme niet meer werkt zoals het hoort ben ik wel met je eens. Maar het is dan niet aan de burgemeesters om dan maar op te treden indien hun dat uitkomt.quote:Dat is de afgelopen jaren in de praktijk -niet op het staatsrechtelijk papier- te veel uitgehold. Effectief laat de kamer te weinig de tanden zien / wordt geblikker met tanden als het niet staatsrechtelijk dwingend is teveeel genegeerd door kabinetten.
Het parlement is een papieren tijger, omdat bijvoorbeeld staatsrechtelijk afdwingen van vertrek van een minister nóóit voorkomt, en het tot op heden altijd is aangekomen op vrijwillig opstappen. Nu ministers en kabinetten dat pontificaal weigeren blijkt het parlement met de mond vol tanden te staan. Als (als!) er dindag een motie van wantrouwen o.i.d. wordt áángenomen zou dat een echt unicum zijn.
Ik ben bang dat de burgemeester van mening zijn dat wel of niet iemand het land uit knikkeren een dringende reden is.quote:Op maandag 4 december 2006 15:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
Goed, maar je gaat wel ernstig voorbij aan de proportionaliteit. Burgerlijke ongehoorzaamheid (want daar zit de parallel) kan alleen indien er een werkelijk dringende reden voor bestaat en niet vanwege "een mening".
Daarom vroeg ik me af - is dit een uitweg die het gebrek aan macht van het parlement kiest? Als het kabinet zich niet laat corrigeren door het parlement, of het parlement het kabinet niet corrigeert, dan vindt de correctie door de volksopinie elders plaats?quote:[..]
Dat het dualisme niet meer werkt zoals het hoort ben ik wel met je eens. Maar het is dan niet aan de burgemeesters om dan maar op te treden indien hun dat uitkomt.
Ze kunnen toch ontslag nemen? Of als persoon protest aantekenen? Niemand die doodgeschoten gaat worden.quote:Op maandag 4 december 2006 09:13 schreef sigme het volgende:
[..]
Burgers moeten uitvoeren wat hun opgedragen wordt? Ik meen dat we daar een burgemeesters-in-oorlogstijd-trauma aan overhielden.
Eh.. je kent geloof ik de lading van burgemeester in oorlogstijd niet. Dat gaat niet over repercussies als doodschieten.quote:Op maandag 4 december 2006 15:44 schreef wonko het volgende:
[..]
Ze kunnen toch ontslag nemen? Of als persoon protest aantekenen? Niemand die doodgeschoten gaat worden.
Het moet echt een klemmende reden zijn. En de uitvoering van een Wet in formele zin, tot stand gekomen in een democratie valt daar in beginsel niet onder. Ik kan persoonlijk geen uitzondering bedenken.quote:Op maandag 4 december 2006 15:41 schreef sigme het volgende:
Ik ben bang dat de burgemeester van mening zijn dat wel of niet iemand het land uit knikkeren een dringende reden is.
Volgens mij is het een uiting van toegenomen mondigheid. Even voor de goede orde: er valt een hoop aan te merken op onze democratie, maar we zijn bij lange na nog geen dictatuur, of anderszins onheilspellende machtvorm.quote:Daarom vroeg ik me af - is dit een uitweg die het gebrek aan macht van het parlement kiest? Als het kabinet zich niet laat corrigeren door het parlement, of het parlement het kabinet niet corrigeert, dan vindt de correctie door de volksopinie elders plaats?
Enlighten me.quote:Op maandag 4 december 2006 15:53 schreef sigme het volgende:
[..]
Eh.. je kent geloof ik de lading van burgemeester in oorlogstijd niet. Dat gaat niet over repercussies als doodschieten.
Denk je dat burgemeesters dit lichtvaardig doen?quote:Op maandag 4 december 2006 15:53 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het moet echt een klemmende reden zijn. En de uitvoering van een Wet in formele zin, tot stand gekomen in een democratie valt daar in beginsel niet onder. Ik kan persoonlijk geen uitzondering bedenken.
Eens.quote:Even voor de goede orde: er valt een hoop aan te merken op onze democratie, maar we zijn bij lange na nog geen dictatuur, of anderszins onheilspellende machtvorm.
De gemiddelde politiek correcte zal dat zeker lichtvaardig doen...alleen niet in eigen ogen.quote:Op maandag 4 december 2006 15:57 schreef sigme het volgende:
Denk je dat burgemeesters dit lichtvaardig doen?
Heel in het kort dan, ik moet er zo vandoor.quote:
Misschien niet lichtvaardig, maar wel ten onrechte.quote:Op maandag 4 december 2006 15:57 schreef sigme het volgende:
Denk je dat burgemeesters dit lichtvaardig doen?
Ze geven invulling aan een motie die door een kamermeerderheid wordt gesteund. Me dunkt dat er wel enige rechtvaardiging is.quote:Op maandag 4 december 2006 16:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Misschien niet lichtvaardig, maar wel ten onrechte.
In dit geval dus een zwaar overdreven vergelijking.quote:Op maandag 4 december 2006 16:03 schreef sigme het volgende:
[..]
Heel in het kort dan, ik moet er zo vandoor.
De vraag van burgemeester in oorlogstijd is:
Kan je beter als bestuurder aanblijven onder een regime dat maatregelen uitvaardigt die je onacceptabel acht en als zittende bestuurder deze proberen te frustreren,
Of moet je dan je gezag afstaan aan iemand die zich aan de regels houdt, waarmee je dus door terug te treden de uitvoer van onacceptabele regels steunt.
Beide is strijdig met wat je zou moeten doen: het gewetensvol uitvoeren van je taak.
Kortom ze zagen een mogelijkheid om lekker poltiek correct te scoren zonder daarvoor afgestraft te worden.quote:Op maandag 4 december 2006 16:05 schreef sigme het volgende:
[..]
Ze geven invulling aan een motie die door een kamermeerderheid wordt gesteund. Me dunkt dat er wel enige rechtvaardiging is.
Alleen is "enige rechtvaardiging" onvoldoende.quote:Op maandag 4 december 2006 16:05 schreef sigme het volgende:
Ze geven invulling aan een motie die door een kamermeerderheid wordt gesteund. Me dunkt dat er wel enige rechtvaardiging is.
Vind jij. Zij vinden iets anders. Er zullen áltijd genoeg mensen zijn die geen rechtvaardiging vinden voldoen om de wet niet uit te voeren, dus dat lijkt me niet heel doorslaggevend, dat er nu ook mensen zijn die een kamermeerderheid en gewetensnood van lokale bestuurders onvoldoende reden vinden.quote:Op maandag 4 december 2006 16:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
Alleen is "enige rechtvaardiging" onvoldoende.
en uiteindelijk bepaalt de wet. Daar is ze voor. Anders zou het een wellus-nietus worden.quote:Op maandag 4 december 2006 19:23 schreef sigme het volgende:
Vind jij. Zij vinden iets anders.
Met alle respect, maar mijn oordeel komt vanuit het feit dat ik jurist ben en is dus niet "zo maar" een mening. En ik vermoed dat de burgemeesters best weten dat ze fout zitten, maar dat ze tevens weten dat hun handelen in deze ongestraft zal blijven. Maar dat maakt het nog niet correct.quote:
In beginsel moet je altijd conform de wet handelen en als je dat niet doet dan weet je dat je een grote kans loopt om achteraf op de vingers te worden getikt. En gelukkig is de drempel om contra-legem te handelen niet zo extreem laag als dat deze burgemeesters "claimen".quote:Er zullen áltijd genoeg mensen zijn die geen rechtvaardiging vinden voldoen om de wet niet uit te voeren, dus dat lijkt me niet heel doorslaggevend, dat er nu ook mensen zijn die een kamermeerderheid en gewetensnood van lokale bestuurders onvoldoende reden vinden.
Met alle respect, dit is niet jouw specialiteit en een eersteklas autoriteitsargument is niet heel overtuigend.quote:Op maandag 4 december 2006 20:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
Met alle respect, maar mijn oordeel komt vanuit het feit dat ik jurist ben en is dus niet "zo maar" een mening.
We zullen wel zien, nietwaar? Worden ze uit hun ambt gezet, denk je?quote:En ik vermoed dat de burgemeesters best weten dat ze fout zitten, maar dat ze tevens weten dat hun handelen in deze ongestraft zal blijven. Maar dat maakt het nog niet correct.
[..]
In beginsel moet je altijd conform de wet handelen en als je dat niet doet dan weet je dat je een grote kans loopt om achteraf op de vingers te worden getikt. En gelukkig is de drempel om contra-legem te handelen niet zo extreem laag als dat deze burgemeesters "claimen".
Vrijwel uitgesloten, zeker zolang de betreffende gemeenteraden achter de burgemeesters blijven staan, en nergens blijkt uit dat dat niet het geval is.quote:Op dinsdag 5 december 2006 08:19 schreef sigme het volgende:
We zullen wel zien, nietwaar? Worden ze uit hun ambt gezet, denk je?
Is het de specialiteit van de burgemeesters dan? En het is geen autoriteitsargument, ik geef slechts aan dat ik niet een persoonlijke mening geef, maar de zaak uit juridisch oogpunt benader. En het lijkt mij heel sterk indien deze burgemeesters zich ernstig hebben laten leiden door juridische argumenten (sterker nog: ze hebben nota bene aangegeven dat ze bewust de grens opzoeken, lees: er overheen gaan en dan wel zijn wat er van komt).quote:Op dinsdag 5 december 2006 08:19 schreef sigme het volgende:
Met alle respect, dit is niet jouw specialiteit en een eersteklas autoriteitsargument is niet heel overtuigend.
Nee, natuurlijk gebeurt dat niet. Maar dat maakt het nog niet correct. Er is natuurlijk ook nog een proportionaliteitsvraagstuk en hoewel juridisch onbelangrijk, maar feitelijk in dezen wel leidend: het is politiek erg gevoelig. Maar de Minister van BZK kan de burgemeester wel ontslaan, dus hoe de verhoudingen tussen kabinet en burgemeesters liggen is wel duidelijk: ze zijn ondergeschikt en hebben zich te voegen.quote:We zullen wel zien, nietwaar? Worden ze uit hun ambt gezet, denk je?
En als ze dat niet doen, dan is het toegestaan. Of is dan zelfs de minister in overtreding wegens het niet handhaven van de wet?quote:Op dinsdag 5 december 2006 09:35 schreef DS4 het volgende:
Maar de Minister van BZK kan de burgemeester wel ontslaan, dus hoe de verhoudingen tussen kabinet en burgemeesters liggen is wel duidelijk: ze zijn ondergeschikt en hebben zich te voegen.
Nee, daar is geen sprake vanquote:Op dinsdag 5 december 2006 09:41 schreef sigme het volgende:
[..]
En als ze dat niet doen, dan is het toegestaan. Of is dan zelfs de minister in overtreding wegens het niet handhaven van de wet?
Is niet nieuw hoor. Het uitzettingsbeleid is sinds het de gemeenten in de maag is gesplitst toneel van dit soort acties.quote:Op maandag 4 december 2006 09:05 schreef sigme het volgende:
[..]
bron
Burgemeester die hun politiekorpsen vragen geen uitvoer meer te geven aan landelijk beleid. Dualistisch is het zeker. Het lijkt of de rol van parlement als tegenspeler van een kabinet wordt overgenomen door lokale overheden.
Nee. Nogmaals: proportionaliteit. En het zou zo maar eens kunnen dat de woordvoerder van de burgemeesters aan het eind van de week even een kort signaal krijgt dat hij mee moet werken en dan ook gewoon dat zal doen.quote:Op dinsdag 5 december 2006 09:41 schreef sigme het volgende:
En als ze dat niet doen, dan is het toegestaan.
Nee. Het recht is ook zelden zwart of wit.quote:Of is dan zelfs de minister in overtreding wegens het niet handhaven van de wet?
Daarom. Ik denk dat ook deze burgemeesters in het grijze gebied opereren. En dat dat dus lang niet zo zwart is als jij doet voorkomen.quote:Op dinsdag 5 december 2006 10:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee. Nogmaals: proportionaliteit. En het zou zo maar eens kunnen dat de woordvoerder van de burgemeesters aan het eind van de week even een kort signaal krijgt dat hij mee moet werken en dan ook gewoon dat zal doen.
[..]
Nee. Het recht is ook zelden zwart of wit.
In de berichtgeving werd door de burgemeesters aangegeven dat ze zelf ook wel dachten buiten het grijze gebied te zijn getreden. Hoe dan ook: ik ben er van overtuigd dat de burgemeesters hier te ver zijn gegaan en dat er te vaak van dit soort akkefietjes zijn, waardoor ik vind (en dat is wel een persoonlijke mening) dat er gewoon eens hard opgetreden moet worden.quote:Op dinsdag 5 december 2006 10:26 schreef sigme het volgende:
Daarom. Ik denk dat ook deze burgemeesters in het grijze gebied opereren. En dat dat dus lang niet zo zwart is als jij doet voorkomen.
Bij mijn weten zijn er in het verleden al meerdere seintjes geweest.quote:Dat seintje tot meewerken: ik betwijfel het. De VNG ligt al jáááren dwars bij uitvoer van het vreemdelingenbeleid - en dan verwacht je dat het kabinet nu, op dit terrein, de tanden gaat laten zien?
Resultaten in het verleden..quote:Op dinsdag 5 december 2006 12:06 schreef DS4 het volgende:
Bij mijn weten zijn er in het verleden al meerdere seintjes geweest.
Dat denk ik ook niet. Maar even babbelen in Den Haag is niet meteen hoog spel.quote:Op dinsdag 5 december 2006 12:11 schreef sigme het volgende:
Het kabinet wat dat omstreden beleid voerde heeft niet zoveel mandaat meer. Ik denk niet dat ze op dit punt, op dit moment, hoog spel zullen willen spelen.
Hoeft niet, maar kan wel. De burgemeester is in dit verband een uitvoerende instantie en afhankelijk van de aard van zijn bevoegdheid (laat die bevoegdheid enige beleids- of beoordelingsruimte die de burgemeester kan aanwenden te besluiten géén illegalen uit te zetten?) moet bepaald worden of en in hoeverre de burgemeester uitvoering van die bevoegdheid kan laten voor wat het is.quote:Op dinsdag 5 december 2006 12:11 schreef sigme het volgende:
[..]
Resultaten in het verleden..
Het kabinet wat dat omstreden beleid voerde heeft niet zoveel mandaat meer. Ik denk niet dat ze op dit punt, op dit moment, hoog spel zullen willen spelen.
Uit het feit dat mensen zonder verblijfstatus niet in Nederland mogen verblijven volgt weldegelijk dat de overheid al hetgeen moet doen wat redelijkerwijs van haar kan worden gevergd om deze mensen actief uit te zetten.quote:Op dinsdag 5 december 2006 12:42 schreef sigme het volgende:
Het is geen wet dat illegalen worden uitgezet - het is een wet dat illegalen kunnen worden uitgezet.
Ook beleid vereist onderbouwing. Anders spreek je van onzorgvuldigheid, willekeur, etc.quote:Dit wel of niet doen en op welke wijze is beleid.
Er zijn gewoon afspraken over de assistentie. Dat is niet op basis van volledige vrijwilligheid ofzo...quote:Een burgemeester die de politie tijdelijk geen assistentie laat verlenen bij uitzettingen, besluit niet 'geen illegalen uit te zetten'. Zo'n burgemeester doet daarover geen uitspraak, en de politie zet nooit illegalen uit. Ze verlenen (soms!) assistentie - en da's echt wat anders.
Ik ken de wettekst niet uit mijn hoofd, maar uiteindelijk is het doel van het beleid toch dat iedereen die zich in dit land ophoudt, dat doet met enige vorm van bevoegdheid. Zij het op grond van nationaliteit, zij het op grond van een tijdelijke vergunning of vergunning voor onbepaalde tijd. Voor hen waarvoor dat niet geldt, bestaat geen bevoegdheid om zich binnen onze landsgrenzen te bevinden en het ligt voor de hand dat het beleid erop gericht is dat zij dus tot buiten onze grenzen worden geplaatst. Ik noem dat dan maar uitzetting.quote:Op dinsdag 5 december 2006 12:42 schreef sigme het volgende:
Het is geen wet dat illegalen worden uitgezet - het is een wet dat illegalen kunnen worden uitgezet. Dit wel of niet doen en op welke wijze is beleid.
Een burgemeester die de politie tijdelijk geen assistentie laat verlenen bij uitzettingen, besluit niet 'geen illegalen uit te zetten'. Zo'n burgemeester doet daarover geen uitspraak, en de politie zet nooit illegalen uit. Ze verlenen (soms!) assistentie - en da's echt wat anders.
Eigenlijk is dit een heel sterk punt. Een vonnis moet in beginsel ten uitvoer worden gebracht. De onrechtmatigheid staat derhalve reeds vast doordat het de uitvoerlegging van een vonnis frustreert.quote:Op dinsdag 5 december 2006 12:58 schreef Argento het volgende:
Welke zin heeft het voor een rechter om een beroep tegen een afgewezen asielaanvraag af te wijzen, als eea niet ook het feitelijke gevolg van uitzetting heeft? Welke zin heeft het voor de IND om zon aanvraag uberhaupt af te wijzen als dat door muitende burgemeester niet leidt tot feitelijke uitzetting?
Het is niet de (gewone) politie die de uitzetting uitvoert. Als de politie geen assistentie verleent aan uitzettingen wordt er nog steeds uitgezet.quote:Op dinsdag 5 december 2006 12:58 schreef Argento het volgende:
Welke zin heeft het voor de IND om zon aanvraag uberhaupt af te wijzen als dat door muitende burgemeester niet leidt tot feitelijke uitzetting?
Maar wel minder...quote:Op dinsdag 5 december 2006 13:55 schreef sigme het volgende:
Als de politie geen assistentie verleent aan uitzettingen wordt er nog steeds uitgezet.
Misschien. Misschien ook wel niet. Het argument dat er dan geen gehoor meer gegeven wordt aan een uitspraak gaat niet op.quote:
Het gaat me ook niet om politie die wel of geen assistentie verleent, het gaat mij om burgemeesters die in zijn algemeenheid zeggen niet uit te zetten.quote:Op dinsdag 5 december 2006 13:55 schreef sigme het volgende:
[..]
Het is niet de (gewone) politie die de uitzetting uitvoert. Als de politie geen assistentie verleent aan uitzettingen wordt er nog steeds uitgezet.
Dualistisch? Ik noem dat eerder anarchistisch.quote:Op maandag 4 december 2006 09:05 schreef sigme het volgende:
[..]
bron
Burgemeester die hun politiekorpsen vragen geen uitvoer meer te geven aan landelijk beleid. Dualistisch is het zeker. Het lijkt of de rol van parlement als tegenspeler van een kabinet wordt overgenomen door lokale overheden.
Duidelijke taal. Ik had ook niet anders verwacht.quote:Remkes: politie Twente moet asielzoekers uitzetten
(Novum) - De politie in Twente moet doorgaan met het uitzetten van uitgeprocedeerde asielzoekers. Dat zei minister van Binnenlandse Zaken Johan Remkes (VVD) dinsdag tijdens het wekelijkse vragenuurtje. De politie Twente besloot na overleg met burgemeesters uit de regio om voorlopig geen asielzoekers meer uit te zetten.
Aanleiding was de motie die de Kamer vorige week aannam over het generaal pardon voor asielzoekers die onder de oude vreemdelingenwet vallen. Wilders hekelde de houding van de burgemeesters. "Links is nog niet aan de macht of er heerst al anarchie in Twente." Hij vindt dat politie en burgemeesters moeten handelen naar het kabinetsbeleid en niet naar een aangenomen motie.
Hij kreeg gelijk van Remkes en zijn collega voor Vreemdelingenzaken Rita Verdonk (VVD). "Er dient niet vooruit te worden gelopen op een kabinetsreactie op de motie", zei Verdonk. "Aan dit soort signalen van burgemeesters is geen behoefte, ook niet uit de vrije republiek Twente", reageerde Remkes. Hij zal de korpsbeheerders vandaag nog instrueren dat zij de vreemdelingenpolitie dienen bij te staan als er problemen zijn met uitzettingen. "Ons land wordt niet geregeerd per motie, ook al wordt die aangenomen door de Kamer." Bron
De politie Twente verleent voorlopig geen assistentie bij acties die te maken hebben met het uitzetten van asielzoekers die langer dan vijf jaar in Nederland zijn.quote:Op dinsdag 5 december 2006 16:47 schreef Argento het volgende:
[..]
Het gaat me ook niet om politie die wel of geen assistentie verleent, het gaat mij om burgemeesters die in zijn algemeenheid zeggen niet uit te zetten.
Mee eens. Dit soort zwakke broeders zijn gewoon oude landverraders.quote:Op dinsdag 5 december 2006 17:26 schreef Het_hupt het volgende:
De linkse 5e colonne denkt al dat ze regeren?
Deze burgemeesters dienen uit hun ambt gezet te worden![]()
Dus toch even babbelen...quote:Op dinsdag 5 december 2006 16:42 schreef wonko het volgende:
In ieder geval heeft Remkes er een duidelijke visie op.
Twente moet asielzoekers uitzetten
Op last van de burgemeester ja. En met welk argument doet de burgemeester dat? Een argument in het kader van de openbare orde? Beginselen van behoorlijk bestuur? Of wellicht een politiek argument?quote:Op dinsdag 5 december 2006 18:39 schreef sigme het volgende:
[..]
De politie Twente verleent voorlopig geen assistentie bij acties die te maken hebben met het uitzetten van asielzoekers die langer dan vijf jaar in Nederland zijn.
Dat is niet "in zijn algemeenheid zeggen niet uit te zetten".
Daar lijkt het wel op en de burgemeesters ondersteunen dat idee ook nogquote:Op dinsdag 5 december 2006 17:26 schreef Het_hupt het volgende:
De linkse 5e colonne denkt al dat ze regeren?
quote:Gemeenten in Twente zwichten voor druk van Remkes
dinsdag 5 december 2006 om 18:50 Bron: spits
DEN HAAG (ANP) - Elf opstandige gemeenten in Twente hebben toegezegd dat zij per direct weer zullen meewerken aan de uitzetting van asielzoekers die langer dan vijf jaar in Nederland verblijven. Zij zwichten daarmee voor een vermaning van minister Johan Remkes van Binnenlandse Zaken.
De burgemeesters van elf gemeenten in Twente hadden enkele dagen terug besloten dat de politie geen assistentie meer zou verlenen bij de uitzetting van asielzoekers die hier langer dan vijf jaar wonen. Zij liepen vooruit op de gevolgen van een motie waarin wordt gepleit voor een generaal pardon.
Minister Remkes liet de Tweede Kamer dinsdag in heldere bewoordingen weten dat een dergelijke actie niet door de beugel kan. ,,Aan dit soort signalen bestaat volstrekt geen behoefte. Ook niet als ze afkomstig zijn uit de vrije republiek Twente. Dit land wordt niet geregeerd per motie.''
Bevoegdheid
Korpsbeheerder Peter den Oudsten van de politie Twente liet daarop weten dat hij Remkes zal gehoorzamen. Hij vindt echter niet dat de Twentse korpsleiding en daarmee de elf burgemeesters hun bevoegdheid hebben overschreden. ,,Na de aangenomen motie in de Tweede Kamer hebben we de politie-assistentie opgeschort totdat het kabinet met een standpunt naar buiten kwam. Dat is nu gebeurd en daar geven wij gehoor aan.''
Het kabinet heeft dinsdag gezegd dat het de motie over een generaal pardon niet kan uitvoeren. Het wil wel nader overleg voeren over het onderwerp met de Tweede Kamer.
Wilders
Minister Remkes riep de opstandige gemeenten in Twente tot de orde na vragen van Geert Wilders. De fractievoorzitter van de Partij voor de Vrijheid (PVV) was ontstemd over de actie. ,,Veel gekker moet het niet worden in Nederland. We hebben hier te maken met een elftal linkse gemeenten die doen alsof hun partij al in de regering zit.''
Bron?quote:Op woensdag 6 december 2006 11:25 schreef pfaf het volgende:
Ook tijdens de partijcongressen waren al die CDA-gemeentes/bolwerken hier al voor het generaal pardon.
Dat gaat volgens jou samen? Door middel van een foute handeling, een goed signaal afgeven.quote:Op woensdag 6 december 2006 11:25 schreef pfaf het volgende:Hoewel het natuurlijk fout is om zo tegen de landelijke politiek in te gaan, wordt hier wel een goed signaal afgegeven.
Het moet niet gekker worden. We hebben een democratie. We stemmen op partijen. Die vormen een regering en maken het beleid. Burgemeesters en politie-agenten hebben dat maar gewoon op te volgen. Als iedereen zomaar het beleid opzij zet, omdat hij het er niet mee eens is, dan kunnen we net zo goed de hele democratie afschaffen.quote:Op woensdag 6 december 2006 11:25 schreef pfaf het volgende:
Hoewel het natuurlijk fout is om zo tegen de landelijke politiek in te gaan, wordt hier wel een goed signaal afgegeven.
Sommigen blijken daar dus inderdaad voorstander van te zijn.quote:Op woensdag 6 december 2006 14:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Het moet niet gekker worden. We hebben een democratie. We stemmen op partijen. Die vormen een regering en maken het beleid. Burgemeesters en politie-agenten hebben dat maar gewoon op te volgen. Als iedereen zomaar het beleid opzij zet, omdat hij het er niet mee eens is, dan kunnen we net zo goed de hele democratie afschaffen.
Goed idee....eens kijken of er dan een meerderheid is voor die generaal.quote:Op woensdag 6 december 2006 11:59 schreef Gia het volgende:
Ach, laten we een referendum houden over wel of niet Generaal Pardon.
Wat vinden we daarvan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |