Elke hydropneumaat kan dat, dus niet specifiek de GS. Charles de Gaulle is er door aan de dood ontsnapt doordat zijn DS nog prima bestuurbaar bleef ondanks lekgeschoten banden.quote:Op donderdag 30 november 2006 23:11 schreef Repeat het volgende:
is die GS daar speciaal voor ontworpen ofzo?
Ofwel, op de GS en de M35 vooral de "grote" Citroëns. (DS, CX, BX, XM, Xantia, C5, C6 en dus ook de kleine GS/A en M35)quote:Op vrijdag 1 december 2006 01:05 schreef patje74 het volgende:
[..]
Elke hydropneumaat kan dat, dus niet specifiek de GS. Charles de Gaulle is er door aan de dood ontsnapt doordat zijn DS nog prima bestuurbaar bleef ondanks lekgeschoten banden.
Oeps, de meest bijzondere vergeten...quote:Op vrijdag 1 december 2006 12:36 schreef patje74 het volgende:
Ik heb geen flauw idee of dit nog kan bij de moderne C-modellen, maar daar ben ik dan ook niet zo veel mee bezig eigenlijk. Door de computerzooi zullen wellicht de eigenschappen en gedragingen van het veersysteem veranderen.
Je vergeet de SM trouwens in je lijstje.![]()
Dat is ook de bedoelingquote:Op donderdag 30 november 2006 20:18 schreef rudedeltadude het volgende:
ja als je dat filmpje ziet, gebeurt er niet veel...
wat 2cv ook wel eend zegtquote:Op zaterdag 2 december 2006 00:13 schreef Repeat het volgende:
Maar waar zit het em dan in?
Nee, en ik heb 2 Xantia's, 3 BX'en en 1 DS gehad. 1x 2 veerbollen laten vervangen à 200 euro bij een Xantia met 400.000 op de teller.quote:Op zondag 3 december 2006 20:45 schreef Aernoud het volgende:
Haha, dat is best wazigIs het niet heel erg onderhoudsgevoelig?
welnee gek, als je 1 keer per 2 jaar lhm olie verversen en 1 keer in de 4 jaar je veerbollen laten vervangen of bijvullen vind je dat veel onderhoud?? Dat kost je hoogstends 50 euro per 2 jaar en 100 euro per 4 jaar .quote:Op zondag 3 december 2006 21:49 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Ja, het is erg onderhoudsgevoelig.
Maar dan heb je ook wat.
en dat is als alles goedgaat. Denk aan lekkage, pech onderweg. Dan zijn gewone schokdempers betrouwbaarder.quote:Op maandag 4 december 2006 15:08 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
welnee gek, als je 1 keer per 2 jaar lhm olie verversen en 1 keer in de 4 jaar je veerbollen laten vervangen of bijvullen vind je dat veel onderhoud?? Dat kost je hoogstends 50 euro per 2 jaar en 100 euro per 4 jaar .
Dus als je remmen falen, dan klapt de auto 15cm omlaag, schrapen de wielen in de wielkassen en kom je vanzelf tot stilstand?quote:Op donderdag 7 december 2006 00:15 schreef patje74 het volgende:
(bij een HP-citroën werken de remmen op het zelfde hoge druk circuit als de vering.)
En mag je nieuwe banden aanschaffen ipv een hele nieuwe autoquote:Op donderdag 7 december 2006 01:11 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Dus als je remmen falen, dan klapt de auto 15cm omlaag, schrapen de wielen in de wielkassen en kom je vanzelf tot stilstand?
Dat is ook een groot gedeelte van het verhaal natuurlijk. Ik doe elk jaar de APK voor een BX en elk jaar is het hetzelfde, rijden ze alweer met 4 maanden 'stop' rond fel brandend op het dash. En sja, dan gaat het wel eens stuk.quote:Op maandag 4 december 2006 00:20 schreef patje74 het volgende:
Het is alleen jammer dat vele BX-en op dat gebied totaal niet onderhouden zijn waardoor er uiteindelijk problemen ontstaan. Hierdoor krijgen mensen vaak een verkeerde indruk van het veersysteem.
Nee, als je kont naar beneden zakt dan kan je nog een behoorlijke tijd remmen. Pas daarna begeven de remmen het. Je krijgt dus een waarschuwing. DIt in tegenstelling tot een auto met conventioneel systeem. Als daarbij het systeem remlie gaat verliezen schraap je in het gunstigste geval tegen een vangrail en kom je zo vanzelf tot stilstand.quote:Op donderdag 7 december 2006 01:11 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Dus als je remmen falen, dan klapt de auto 15cm omlaag, schrapen de wielen in de wielkassen en kom je vanzelf tot stilstand?
Laat me raden, verotte klepseals. Toch wel knap dat zo'n wagen het dan toch nog vol kan houden! Als er 4 liter bij kan, loopt hij ook bijna droog!quote:Op donderdag 7 december 2006 09:37 schreef PNG het volgende:
[..]
Dat is ook een groot gedeelte van het verhaal natuurlijk. Ik doe elk jaar de APK voor een BX en elk jaar is het hetzelfde, rijden ze alweer met 4 maanden 'stop' rond fel brandend op het dash. En sja, dan gaat het wel eens stuk.
Tis overigens een 1.4, zuipt olie als een gek (niks mis mee, kan die oud mee worden) vul ik zo om de zoveel tijd ook eens motorolie bij, kan der weer 4 (!!!!) liter in soms. Elke keer zo iemand op zijn donder geven 'vul nou eens bij, tgaat stuk hoor zo een keer', kom je de auto 6 maanden later tegen, is het weer hetzelfde.
Ziet er lang niet slecht uit voor een oude auto. Er lijkt al een heuze kreukelzone te zijn ingebouwd.quote:Op donderdag 7 december 2006 02:12 schreef glasbak het volgende:
Altijd al geweten : Rare jongens die Fransoosen
Edit : Ik zie dit veel liever trouwens : http://www.youtube.com/watch?v=ZYUSQoulyAc&mode=related&search=
En het is maar net hoe je het opvatquote:Op donderdag 7 december 2006 13:23 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
Ziet er lang niet slecht uit voor een oude auto. Er lijkt al een heuze kreukelzone te zijn ingebouwd.
Dus jij ziet graag goed gebouwde auto's![]()
Psssjt, zelfs de Eend had al een kreukelzone. Correctie: wel 2 kreukelzones ! voor 1 en achter 1. En nee, die kwamen niet in het midden samenquote:Op donderdag 7 december 2006 13:23 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
Ziet er lang niet slecht uit voor een oude auto. Er lijkt al een heuze kreukelzone te zijn ingebouwd.
Dus jij ziet graag goed gebouwde auto's![]()
Via een nippel in de bovenkantquote:Op donderdag 7 december 2006 15:22 schreef Repeat het volgende:
Er zit toch ook gas in die dempers van een HP citroen? Hoe werkt dat met bijvullen ed?
en zo'n ding zit bij elk wiel? zijn dat die groene bollen die je onder de motorkap ziet zitten?quote:Op donderdag 7 december 2006 20:38 schreef 2cv het volgende:
[..]
Psssjt, zelfs de Eend had al een kreukelzone. Correctie: wel 2 kreukelzones ! voor 1 en achter 1. En nee, die kwamen niet in het midden samen
[..]
Via een nippel in de bovenkantDie demper die jij bedoelt is een stalen bol. Die bol is in 2-en gedeeld door middel van een membraam. Boven het membraam zit stikstof (druk van de stikstof is hoog, zo'n 55 bar dacht ik), onder dat membraam zit de LHM (hydraulische olie voor Citroëns). Die LHM loopt via een leiding naar een soort hydraulische cylinder. Als je die cyliner dan indrukt wordt de LHM uit de cyliner geperst en de bol in (vloeistof is immers niet samendrukbaar). De stikstof wordt dan gecomprimeerd. Zo veert een Citroën.
Afbeelding van een veerbol:
[afbeelding]
Afbeelding van een complete veerpoot (hij is klein, kan geen groter vinden): [afbeelding]
Meer uitleg over het HP (HP = HydroPneumatisch) systeem vind je hier. Dat gaat over een SM, maar het principe is hetzelfde.
De kreukelzone van een eend waren toch de mensen die erin zaten?quote:Op donderdag 7 december 2006 20:38 schreef 2cv het volgende:
[..]
Psssjt, zelfs de Eend had al een kreukelzone. Correctie: wel 2 kreukelzones ! voor 1 en achter 1. En nee, die kwamen niet in het midden samen
[..]
Misschien een klein beetje. Het is net als motorolie: soms bijvullen en eens in de zoveel tijd verversen.quote:Op donderdag 7 december 2006 22:40 schreef Repeat het volgende:
[..]
en zo'n ding zit bij elk wiel? zijn dat die groene bollen die je onder de motorkap ziet zitten?
en dat gas hoef je itt die vloeistof nooit bij te vullen?
De meeste mensen zeggen dat inderdaad, een aangezien ik doodmoe van het uitleggen ben dat dat niet zo is (kijk maar eens goed naar het chassis van een Eend), doe ik maar net alsof ik je gelijk geef. Dus:quote:Op donderdag 7 december 2006 22:46 schreef glasbak het volgende:
[..]
De kreukelzone van een eend waren toch de mensen die erin zaten?
Volgens mij ben ik een smilie vergeten bij die opmerkingquote:Op donderdag 7 december 2006 23:52 schreef 2cv het volgende:
[..]
Misschien een klein beetje. Het is net als motorolie: soms bijvullen en eens in de zoveel tijd verversen.
[..]
De meeste mensen zeggen dat inderdaad, een aangezien ik doodmoe van het uitleggen ben dat dat niet zo is (kijk maar eens goed naar het chassis van een Eend), doe ik maar net alsof ik je gelijk geef. Dus:
Jahaa, jij hebt helemaal gelijk, de inzittenden van een Eend zijn de kreukelzone. Zodra je tegen een vliegje rijdt zijn de mensen ein de Eend getransformeerd tot hopen gehakt en is de hele Eend zo plat als een stukje aluminiumfolie.
Nou, ff zonder toeters of bellen, kheb die 1 x vervangen en paar keer me pa zien doen, Carosserie deraf, 86ers bv zijn slechter dan juist ouderen, qua chassis: tis echt ook echt alleen je versnellingspook is 'veilig'.quote:Op donderdag 7 december 2006 23:52 schreef 2cv het volgende:
[..]
De meeste mensen zeggen dat inderdaad, een aangezien ik doodmoe van het uitleggen ben dat dat niet zo is (kijk maar eens goed naar het chassis van een Eend), doe ik maar net alsof ik je gelijk geef. Dus:
Hoe vaak heb jij DS hydraulique gereden of CX met DiRaVi?quote:Op maandag 11 december 2006 22:35 schreef 2cv het volgende:
A type inferieur aan hydropneumaten ? Neehoor ! Ze zijn namelijk veel ingenieuwzer, er is veel dieper nagedacht om de wagen zo simpel mogelijk te houden, maar ondertussen met veel comfort. Deursloten van een Eend bevriezen bijvoorbeeld niet als je ze na het op slot zetten een kwart slag naar beneden draait. Zo'n beetje alles is met geen of weinig gereedschap te demonteren. Niet dat het nodig is, want het is allemaal zo eenvoudig en vernuftig dat het haast niet stuk kan gaan (tenzij je ergens tegenaan rijdt).
Maar het topic ging inderdaad over op 3 wielen rijden/hydropneumaten ja![]()
Hoe werkt dat truucje met die stuurkogel ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |