abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44205562
@Sterke_Yerke
Daar heb je gelijk in, pech onderweg kan erg vervelend zijn. Maar Citrofielen hebben gewoon lef!

Verder komt lekkage weinig voor, en vaak is het goedkoop te repareren. Daarbij komt dat een lekkage zelden dusdanig is dat je er niet meer mee kun rijden. Met een extra vaatje LHM in de kofferbak kom je vaak nog een heel eind!

Ik heb 1 keer pech onderweg gehad, met 2 slangklemmen en een koperen pijpje had ik het in 10 minuten gefikst. Dit was overigens mijn eigen schuld, door haastig werken sleepte een retourslang over een remschijf. (zitten tegen de bak aan gemonteerd i.p.v. achter het wiel)

Conventionele vering is dus betrouwbaarder, maar het onderhoud is niet duur en gemakkelijk zelf te doen. Vergelijk maar eens een bollenwissel met een schokdemperwissel!
Hoe dan ook, voor mij geen auto meer zonder HP, of hij moet wel heel bijzonder zijn. (RO80 ofzo)
pi_44206771
hèhè, niet iedereen is zo'n MacGyver, met koperbuisjes enz.
Weet jij trouwens hoeveel bar er op het systeem werkt? Ik bedoel als je het met slangklemmen en een koperbuisje kan repareren.
Hier trouwens nog een filmpje van een Citroen op 3 wielen, deze is niet op een circuit of zo:
http://www.autoblog.nl/ar(...)troen_op_drie_wielen
De status 'bagger-user' voorbij
pi_44211661
Ik weet zo niet op hoeveel bar het systeem werkt, en ben even te lui om het op te zoeken. Maar mijn lekke slang was een retourleiding. Hierop staat weinig druk.
Het zijn over het algemeen vaal de retourslangen die wel eens willen lekken. De hogedrukleidingen zijn van metaal. Ik verwacht dat de kans dat die gaanlekken vergelijkbaar is met die van remleidingen van een "normale" wagen.
Die "normale wagen heeft dan echter een groot nadeel, die heeft namelijk geen groot voorraadvat onder de kap zitten om tijdelijk de remvloeistoftekorten op te vangen. Dus als je het zo bekijkt is het rijden met een lek systeem bij een Citroën langer veilig t.o.v. een wagen met conventioneel systeem.
(bij een HP-citroën werken de remmen op het zelfde hoge druk circuit als de vering.)
pi_44212663
quote:
Op donderdag 7 december 2006 00:15 schreef patje74 het volgende:
(bij een HP-citroën werken de remmen op het zelfde hoge druk circuit als de vering.)
Dus als je remmen falen, dan klapt de auto 15cm omlaag, schrapen de wielen in de wielkassen en kom je vanzelf tot stilstand?
  donderdag 7 december 2006 @ 02:12:11 #30
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_44213399
Altijd al geweten : Rare jongens die Fransoosen

Edit : Ik zie dit veel liever trouwens : http://www.youtube.com/watch?v=ZYUSQoulyAc&mode=related&search=
pi_44213470
quote:
Op donderdag 7 december 2006 01:11 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Dus als je remmen falen, dan klapt de auto 15cm omlaag, schrapen de wielen in de wielkassen en kom je vanzelf tot stilstand?
En mag je nieuwe banden aanschaffen ipv een hele nieuwe auto
Op zondag 8 maart 2009 21:38 schreef Danny het volgende:
fuck de policy. posten die hap!
pi_44215440
quote:
Op maandag 4 december 2006 00:20 schreef patje74 het volgende:
Het is alleen jammer dat vele BX-en op dat gebied totaal niet onderhouden zijn waardoor er uiteindelijk problemen ontstaan. Hierdoor krijgen mensen vaak een verkeerde indruk van het veersysteem.
Dat is ook een groot gedeelte van het verhaal natuurlijk. Ik doe elk jaar de APK voor een BX en elk jaar is het hetzelfde, rijden ze alweer met 4 maanden 'stop' rond fel brandend op het dash. En sja, dan gaat het wel eens stuk.

Tis overigens een 1.4, zuipt olie als een gek (niks mis mee, kan die oud mee worden) vul ik zo om de zoveel tijd ook eens motorolie bij, kan der weer 4 (!!!!) liter in soms. Elke keer zo iemand op zijn donder geven 'vul nou eens bij, tgaat stuk hoor zo een keer', kom je de auto 6 maanden later tegen, is het weer hetzelfde.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_44216831
quote:
Op donderdag 7 december 2006 01:11 schreef Geqxon het volgende:

[..]

Dus als je remmen falen, dan klapt de auto 15cm omlaag, schrapen de wielen in de wielkassen en kom je vanzelf tot stilstand?
Nee, als je kont naar beneden zakt dan kan je nog een behoorlijke tijd remmen. Pas daarna begeven de remmen het. Je krijgt dus een waarschuwing. DIt in tegenstelling tot een auto met conventioneel systeem. Als daarbij het systeem remlie gaat verliezen schraap je in het gunstigste geval tegen een vangrail en kom je zo vanzelf tot stilstand.

En oh ja, de wielen zullen niet gaan schrapen in de wielkassen. Een HP-geveerde auto loopt gewoon los in zijn laagste stand.

OK, nog meer fabeltjes?
pi_44217432
quote:
Op donderdag 7 december 2006 09:37 schreef PNG het volgende:

[..]

Dat is ook een groot gedeelte van het verhaal natuurlijk. Ik doe elk jaar de APK voor een BX en elk jaar is het hetzelfde, rijden ze alweer met 4 maanden 'stop' rond fel brandend op het dash. En sja, dan gaat het wel eens stuk.

Tis overigens een 1.4, zuipt olie als een gek (niks mis mee, kan die oud mee worden) vul ik zo om de zoveel tijd ook eens motorolie bij, kan der weer 4 (!!!!) liter in soms. Elke keer zo iemand op zijn donder geven 'vul nou eens bij, tgaat stuk hoor zo een keer', kom je de auto 6 maanden later tegen, is het weer hetzelfde.
Laat me raden, verotte klepseals. Toch wel knap dat zo'n wagen het dan toch nog vol kan houden! Als er 4 liter bij kan, loopt hij ook bijna droog!

En laten we eerlijk zijn, het feit dat er nu nog vele BX-en op de weg zijn is toch wel het bewijs dat het geen slechte wagens waren. Uiteraard hebben ze nadelen t.o.v. andere wagens, maar ook bijzondere voordelen. Da's puur een kwestie van smaak.
Verder vind ik het hier wel eens bijzonder dat BX-en op motor-gebied wel worden afgezeken terwijl een 205 met een zelfde blok een prima wagentje is.
pi_44220979
quote:
Op donderdag 7 december 2006 02:12 schreef glasbak het volgende:
Altijd al geweten : Rare jongens die Fransoosen

Edit : Ik zie dit veel liever trouwens : http://www.youtube.com/watch?v=ZYUSQoulyAc&mode=related&search=
Ziet er lang niet slecht uit voor een oude auto. Er lijkt al een heuze kreukelzone te zijn ingebouwd.
Dus jij ziet graag goed gebouwde auto's
De status 'bagger-user' voorbij
  donderdag 7 december 2006 @ 15:07:19 #36
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_44224376
quote:
Op donderdag 7 december 2006 13:23 schreef Sterke_Yerke het volgende:

[..]

Ziet er lang niet slecht uit voor een oude auto. Er lijkt al een heuze kreukelzone te zijn ingebouwd.
Dus jij ziet graag goed gebouwde auto's
En het is maar net hoe je het opvat
pi_44224956
Er zit toch ook gas in die dempers van een HP citroen? Hoe werkt dat met bijvullen ed?
  † In Memoriam † donderdag 7 december 2006 @ 20:38:11 #38
25682 2cv
Niet subtiel
pi_44233068
quote:
Op donderdag 7 december 2006 13:23 schreef Sterke_Yerke het volgende:

[..]

Ziet er lang niet slecht uit voor een oude auto. Er lijkt al een heuze kreukelzone te zijn ingebouwd.
Dus jij ziet graag goed gebouwde auto's
Psssjt, zelfs de Eend had al een kreukelzone. Correctie: wel 2 kreukelzones ! voor 1 en achter 1. En nee, die kwamen niet in het midden samen
quote:
Op donderdag 7 december 2006 15:22 schreef Repeat het volgende:
Er zit toch ook gas in die dempers van een HP citroen? Hoe werkt dat met bijvullen ed?
Via een nippel in de bovenkant Die demper die jij bedoelt is een stalen bol. Die bol is in 2-en gedeeld door middel van een membraam. Boven het membraam zit stikstof (druk van de stikstof is hoog, zo'n 55 bar dacht ik), onder dat membraam zit de LHM (hydraulische olie voor Citroëns). Die LHM loopt via een leiding naar een soort hydraulische cylinder. Als je die cyliner dan indrukt wordt de LHM uit de cyliner geperst en de bol in (vloeistof is immers niet samendrukbaar). De stikstof wordt dan gecomprimeerd. Zo veert een Citroën.

Afbeelding van een veerbol:


Afbeelding van een complete veerpoot (hij is klein, kan geen groter vinden):

Meer uitleg over het HP (HP = HydroPneumatisch) systeem vind je hier. Dat gaat over een SM, maar het principe is hetzelfde.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_44236176
quote:
Op donderdag 7 december 2006 20:38 schreef 2cv het volgende:

[..]

Psssjt, zelfs de Eend had al een kreukelzone. Correctie: wel 2 kreukelzones ! voor 1 en achter 1. En nee, die kwamen niet in het midden samen
[..]

Via een nippel in de bovenkant Die demper die jij bedoelt is een stalen bol. Die bol is in 2-en gedeeld door middel van een membraam. Boven het membraam zit stikstof (druk van de stikstof is hoog, zo'n 55 bar dacht ik), onder dat membraam zit de LHM (hydraulische olie voor Citroëns). Die LHM loopt via een leiding naar een soort hydraulische cylinder. Als je die cyliner dan indrukt wordt de LHM uit de cyliner geperst en de bol in (vloeistof is immers niet samendrukbaar). De stikstof wordt dan gecomprimeerd. Zo veert een Citroën.

Afbeelding van een veerbol:
[afbeelding]

Afbeelding van een complete veerpoot (hij is klein, kan geen groter vinden): [afbeelding]

Meer uitleg over het HP (HP = HydroPneumatisch) systeem vind je hier. Dat gaat over een SM, maar het principe is hetzelfde.
en zo'n ding zit bij elk wiel? zijn dat die groene bollen die je onder de motorkap ziet zitten?
en dat gas hoef je itt die vloeistof nooit bij te vullen?
  donderdag 7 december 2006 @ 22:46:30 #40
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_44236350
quote:
Op donderdag 7 december 2006 20:38 schreef 2cv het volgende:

[..]

Psssjt, zelfs de Eend had al een kreukelzone. Correctie: wel 2 kreukelzones ! voor 1 en achter 1. En nee, die kwamen niet in het midden samen
[..]
De kreukelzone van een eend waren toch de mensen die erin zaten?
pi_44236407
Volgens mij zou je dan in het bezit kunnen zijn van een zijspan.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  † In Memoriam † donderdag 7 december 2006 @ 23:52:52 #42
25682 2cv
Niet subtiel
pi_44238005
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:40 schreef Repeat het volgende:

[..]

en zo'n ding zit bij elk wiel? zijn dat die groene bollen die je onder de motorkap ziet zitten?
en dat gas hoef je itt die vloeistof nooit bij te vullen?
Misschien een klein beetje. Het is net als motorolie: soms bijvullen en eens in de zoveel tijd verversen.
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:46 schreef glasbak het volgende:

[..]

De kreukelzone van een eend waren toch de mensen die erin zaten?
De meeste mensen zeggen dat inderdaad, een aangezien ik doodmoe van het uitleggen ben dat dat niet zo is (kijk maar eens goed naar het chassis van een Eend), doe ik maar net alsof ik je gelijk geef. Dus:

Jahaa, jij hebt helemaal gelijk, de inzittenden van een Eend zijn de kreukelzone. Zodra je tegen een vliegje rijdt zijn de mensen ein de Eend getransformeerd tot hopen gehakt en is de hele Eend zo plat als een stukje aluminiumfolie.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 8 december 2006 @ 01:05:19 #43
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_44239018
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:52 schreef 2cv het volgende:

[..]

Misschien een klein beetje. Het is net als motorolie: soms bijvullen en eens in de zoveel tijd verversen.
[..]

De meeste mensen zeggen dat inderdaad, een aangezien ik doodmoe van het uitleggen ben dat dat niet zo is (kijk maar eens goed naar het chassis van een Eend), doe ik maar net alsof ik je gelijk geef. Dus:

Jahaa, jij hebt helemaal gelijk, de inzittenden van een Eend zijn de kreukelzone. Zodra je tegen een vliegje rijdt zijn de mensen ein de Eend getransformeerd tot hopen gehakt en is de hele Eend zo plat als een stukje aluminiumfolie.
Volgens mij ben ik een smilie vergeten bij die opmerking

Had achter moeten staan...
pi_44239271
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:52 schreef 2cv het volgende:

[..]
De meeste mensen zeggen dat inderdaad, een aangezien ik doodmoe van het uitleggen ben dat dat niet zo is (kijk maar eens goed naar het chassis van een Eend), doe ik maar net alsof ik je gelijk geef. Dus:
Nou, ff zonder toeters of bellen, kheb die 1 x vervangen en paar keer me pa zien doen, Carosserie deraf, 86ers bv zijn slechter dan juist ouderen, qua chassis: tis echt ook echt alleen je versnellingspook is 'veilig'.

No offense, me ma heeft ook 4 (lees 5) 2CVs gehad, 1 2CV4 zelfs, ooit 2 2CV6en gekocht, carosserie van ene of ander chassis gezet, 3 jaar gelee met me toenmalige huisgenoot zijn vriendin:

Superwagens eendjes, maar ga echt niet zeggen dat superveilig is.

86er liftoff:


Zoek de http://www.pnpzone.com sticker


86er Bodemplaat eronderuit:


Onderkant carosserie, bodemplaat was ook flink aangetast:


Nieuw, met 560 kilo, wat is het totaal, dat is je chassis, cm of 50 breed, versnellingspook is beschermd:


Blok zal je bekend voorkomen:


DSen en werklui:


DS in rebuilt, backstage:


Vroeger gingen we wel eens naar Ramstein spotten met een Eend, off road is het echt fenomenaal, weegt echt niks, ploegt overal doorheen, maar om het nu 'veilig' te noemen '2cv', da's ook weer niet helemaal waar. Een BX bv is dat weer verrassend genoeg wel bij crashtesten.

[ Bericht 5% gewijzigd door PNG op 08-12-2006 01:48:31 ]
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
  vrijdag 8 december 2006 @ 01:26:24 #45
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_44239348
http://www.youtube.com/watch?v=nu8XwWFTz6o
http://www.youtube.com/watch?v=AqF2M6BQHNY

Ik vindt dit er trouwens wonderbaarlijk goed uitzien, qua veiligheid dan he...
pi_44239393
Voorkant wel, zijkant ben je echt nergens.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_44239612
Nog 2 plaatjes, 'nieuwer' chassis opengesneden voor 'damage assesment':


Stoelen zitten in carosserie erop aan zijkanten chassis, zijklap is echt geen fijn plan:


Overigens na rebuilt, eind goed al goed:
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_44241759
Idd, de zijkant steld niets voor. Echter, zijn er andere wagens stammend uit <'50 die veiliger zijn in deze klasse?
Vanuit dat perspectief gezien zijn ze best wel veilig te noemen.

Op een aantal vlakken zijn ze zelfs veiliger dan een normale wagen. Je krijgt een eend dan ook niet sel van de weg. Daarnaast ben je door het directe rijgedrag uitstekend in staat om aan te voelen hoe het werkelijk is gesteld met je wegligging, bijvoorbeeld bij glad weer. In een eend ben je niet gehandicapt door zaken als stuur- en rembekrachtiging en meer van dat soort zaken.
Ik heb eens een rit met een Smart gedaan, jewel, bij stormachtig weer. Geloof mij, ik was blij dat ik thuis in mijn eendje kon stappen.
pi_44243825
Nog even een linkje met een leuke vergelijkingstest. >> Klik
  † In Memoriam † vrijdag 8 december 2006 @ 15:25:11 #50
25682 2cv
Niet subtiel
pi_44252815
@PNG, een tank is inderdaad veiliger, daaarmee druk je gewoon dwars door je medeweggebruikers heen (ongeacht of ze in een Eend of een dikke volvo zitten). Echter, zoals je kan zien bij de filmpjes die Glasbak gepost heeft, drukt de voorkant van de Eend bij een botsing mooi in elkaar terwijl het koetswerk redelijk intact blijft. Oftewel: kreukelzone. Maar als er een auto van de zijkant bij je Eend naar binnen rijdt, dan is het te hopen dat je je donorcodicil ingevuld hebt. Op zich is dat ook weer een voordeel: je weet dat je gewoon morsdood gaat en dat je geen kwijlend kasplantje wordt dat door middel van apparatuur in leven blijft.

Overigens, ergens op het www staat een foto van een bestel-Eend waar een motor tegenaan geknald is. Het voorwiel van de motor komt aan de andere kant de Eend weer uit
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')