abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44034030
Vervolgtopic van:
Waar is Johan Frederik Stellingwerf?

Eerste topic:
paniekvoetbal rondom verkrachter

Artikel:
http://www.ad.nl/binnenland/article290545.ece

Op 12 april jl werd Nederland opschrikt door een ongebruikelijk politiebericht waarin ze de opsporing en aanhouding verzochten van Johan Frederik S. (25). Hij wordt verdacht van zeer ernstige zedenmisdrijven (w.o. 4 zwaar gewelddadige verkrachtingen en seks met iemand die het bewustzijn had verloren). Zijn volledige identiteit werd vrijgegeven iets wat tot nu toe nog nooit eerder was gebeurd met zedendelinquenten…

Johan Frederik S.

Chronologie:

• 12 april: politiebericht: opsporing en aanhouding verzocht wegens verdenking ernstige zedenmisdrijven.

• 27 juni: Johan wordt opgepakt in Curituba (Brazilië), nadat hij E-mails naar zijn moeder had gestuurd. Justitie doet verzoek tot uitlevering. Johan zegt toe mee te zullen werken aan uitlevering.

• Eind september: Braziliaanse autoriteiten maken bekend dat ze Johan zullen uitleveren.

• 7 november: Johan eist in een kort geding tegen de Staat om binnen 24 uur mensen naar Brazilië te sturen om de uitlevering direct te regelen. Hij zou ernstig kwakkelen met zijn gezondheid.

• 9 november : Brazilië levert Johan uit.

• 13 november: Johan wordt voorgeleid aan rechter-commissaris (rechtbank Den Haag ) . Deze gelast een verlenging van het voorarrest met 14 dagen. Volgens de persofficier is het onderzoek nog in volle gang......

• 27 november: voorarrest verlengd?

Wordt vervolgd dus. Adviesje: TVP

[ Bericht 1% gewijzigd door EchtGaaf op 01-12-2006 21:37:02 ]
  • pi_44034938
    quote:
    Op donderdag 30 november 2006 18:48 schreef ferrari_rood het volgende:
    Al iets bekent over zijn voorarrest? Ik heb het zo druk dat ik weinig tijd heb om te kijken laat staan te reageren.
    Ik kijk dagelijks kan ik wel zeggen of er nieuws is. Maar de media laten het een beetje bij liggen is mijn indruk......

Afgelopen maandag verstreek de eerste 14 dagen van het voorarrest van Johan. Een beslissing om zijn voorarrest te verlengen is dus reeds genomen, maar heeft het nieuws kennelijk niet gehaald. De media lijken in te dutten, of ze gaan er van uit dat het zo vanzelfsprekend is, dat het voorarrest van Johan zal worden verlengd.....Met wellicht de gedachte dat er destijds een zo grote zoektocht werd ingezet om Johan te vinden en met naam en toenaam bekend te maken......en zo denken van "ja er moet toch wel zo veel aan de hand zijn dat het wel een vanzelfsprekendheid moet zijn"...

Het kan ook zijn dat de media in toenemende mate gaan denken dat dit een zaak is zoals vele van dit soort zaken bestaan. Officieel wordt Johan verdacht van minimaal drie verkrachtingen en een poging daartoe.... Misschien dat de media nu wel denken dat "er zoveel verdachten zijn die verdacht worden van drie verkrachtingen"......

Het kan natuurlijk ook zijn dat de media dit onderwerp weer pas nieuwswaardig gaan vinden als de rechtzaak zich aandient. Het lijkt mij dat er dan wel verslag wordt gedaan...

Tja, dan maar even gissen hoe het "spoorboekje" de komende maanden eruit zal zien.....

Met mijn beperkte kennis hieromtrent probeer ik als volgt te schetsen:

• gezien de grote zoekactie destijds, is de kans groot dat de zaak zo serieus is, dat het voorarrest afgelopen maandag wederom is verlengd. Ik weet niet welke termijn gebruikelijk is om te verlengen.

• een paar weken terug werd door de persofficier duidelijk gemaakt dat het onderzoek nog in gang is en evt getuigen moesten worden gehoord. Dat is iets wat al gauw vele weken tot maanden in beslag kan nemen...

• mocht het onderzoek langer dan 106 dagen duren (na de voorgeleiding aan rechter-commissaris), dan volgt uiterlijk op die datum een zg regie- danwel een proforma-zitting. In deze zitting wordt de status quo van het onderzoek besproken en een datum voor de volgende rechtszitting gepland....

• Mocht het onderzoek binnen die 106 dagen zijn afgerond dan volgt de reguliere rechtszitting. Tot die tijd blijft verdachte vast in voorarrest....

Maar mochten er mensen hier zijn die iets kunnen vertellen over de status quo dan hoor ik graag.

Mochten er mensen zijn die aan- of opmerkingen hebben op het "spoorboekje" dan hoor ik die ook graag graag.

bvd

[ Bericht 1% gewijzigd door EchtGaaf op 30-11-2006 21:06:28 ]
  • pi_44060570
    TVP
    pi_44065665
    tvp.
    pi_44139086
    Ik kwam dit tegen:
    quote:
    Veertien dagen is de maximale duur bij een eerste voorgeleiding. Later kan worden besloten om die periode steeds met 30 dagen te verlengen.....
    Waarschijnlijk zal dit ook hier van toepassing zijn....Bij mij weten is het de Raadkamer die gaat over verlengingen van het voorarrest.....

Ik weet overigens nog steeds niet of Johan nog in voorarrest zit. Ik heb het niet kunnen achterhalen. De kans acht ik echter wel groot.....

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

[ Bericht 10% gewijzigd door EchtGaaf op 04-12-2006 18:37:59 ]
    pi_44302774
    Weet hier iemand of het voorarrest van Johan is verlengd?
    Waar zit hij?
    Hoe zal het met het onderzoek zijn?
    pi_44303543
    Niemand die dat wat interesseert.

Die JFS zit waarschijnlijk met 1 of ander trauma - die hij heeft opgelopen in de braziliaanse gevangenis (waar zogenaamd afgezonderde blanke zedendeliquenten als eerste aan de beurt komen) - te huilen in zijn cel.
    "Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
    pi_44303720
    quote:
    Op zondag 10 december 2006 15:13 schreef JohnDope het volgende:
    Niemand die dat wat interesseert.
    Nou dat denk ik niet hoor. Als hij hier ergens van wordt verdacht, dan zijn er op zijn minst vermeende slachtoffers, toch?
    quote:
    Die JFS zit waarschijnlijk met 1 of andere trauma - die hij heeft opgelopen in de braziliaanse gevangenis, waar zogenaamd afgezonderde blanke zedendeliquenten als eerste aan de beurt komen - te huilen in zijn cel.
    Het is idd goed mogelijk dat hij daar een trauma heeft opgelopen; al was het alleen maar door detentie....dat gebeurt wel vaker, ook hier in NL.....Vaak wordt detentie hier zwaar onderschat (want het zijn hotels )...
    pi_44303841
    quote:
    Op zondag 10 december 2006 15:19 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Nou dat denk ik niet hoor. Als hij hier ergens van wordt verdacht, dan zijn er op zijn minst vermeende slachtoffers, toch?
    [..]

Het is idd goed mogelijk dat hij daar een trauma heeft opgelopen; al was het alleen maar door detentie....dat gebeurt wel vaker, ook hier in NL.....Vaak wordt detentie hier zwaar onderschat (want het zijn hotels )...
    Van een Detentie krijg je geen trauma. Die JFS is de Bitch geweest van 1 of meerdere Braziliaanse inmates.

Hier in nederland is detentie ontspanning mits je geen zedendelicten hebt begaan, want dan ben je hier ook het zakkie.
    "Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
    pi_44303955
    quote:
    Op zondag 10 december 2006 15:23 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Van een Detentie krijg je geen trauma.
    Misschien niet iedereen, het verschilt sterk van persoon tot persoon....Maar onderschat de impact niet van detentie, zelfs hier in Nederland.........Zeker niet in een buitenlandse cel ...
    quote:
    Die JSF is de Bitch geweest van 1 of meerdere braziliaanse inmates.
    Het zal daar ongetwijfeld niet zo fijn zijn geweest......Ik weet niet inhoeverre hij in staat was om zich te verdedigen (schijnt fysiek sterk te zijn) , maar tegen meerderen tegelijk begin je uiteraard niets....Tja, verder ziet hij er wel knap uit, dus reken maar dat hij daar risico's liep....
      zondag 10 december 2006 @ 15:28:40 #11
    92279 N.icka
    Windforce 11
    pi_44303990
    Ga je nu deze zaak helemaal uitmelken?
    pi_44304026
    quote:
    Op zondag 10 december 2006 15:27 schreef EchtGaaf het volgende:

Het zal daar niet zo fijn zijn geweest......
    Neem jezelf in de maling. Noem het maar Hel op aarde voor hem daar (Hij is een blanke fotomodel die zedendelicten op zijn naam heeft staan, die doorgewinterde Brazilianen gaan door muren voor zijn kontje)
    pi_44304136
    quote:
    Op zondag 10 december 2006 15:29 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Neem jezelf in de maling. Noem het maar Hel op aarde voor hem daar (Hij is een blanke fotomodel die zedendelicten op zijn naam heeft staan, die doorgewinterde Brazilianen gaan door muren voor zijn kontje)
    Nee dat "fijne" was slechts een understatement.......natuurlijk was het daar een hel. Zou voor iedereen zijn trouwens ....
    pi_44304214
    quote:
    Op zondag 10 december 2006 15:33 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Nee dat "fijne" was slechts een understatement.......natuurlijk was het daar een hel. Zou voor iedereen zijn trouwens ....
    Het ligt er natuurlijk helemaal aan waar voor je zit.
    Als het dus voor jou en mij hel zou zijn, dan was het voor JFS, > 2 * Hel
    de schaal van Hel
      maandag 11 december 2006 @ 19:25:19 #15
    131591 Leandra
    Is onmogelijk
    pi_44334858
    De kans is groot dat de slachtoffers van JFS over 20/40/60 jaar nog last hebben van een trauma, dus de eventuele trauma's die JFS over zichzelf heeft afgeroepen door te vluchten naar een land als Brazilië (en daar dus in de gevangenis te komen) doen me vrij weinig.

Persoonlijk heb ik meer moeite met het feit dat zijn slachtoffers de rest van hun leven last blijven houden van de acties van JFS.
    Wullie bin KOEL © Soneal
    Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
    pi_44345923
    quote:
    Op zondag 10 december 2006 15:33 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Niet alleen daar.

Ook hier zal hij, als hij veroordeelt wordt geen zeepjes moeten rapen. Of hij wordt op een bijzondere afdeling geplaatst. Niets bekent nog verder?
    pi_44350034
    quote:
    Op dinsdag 12 december 2006 01:17 schreef An24 het volgende:

[..]

Niet alleen daar.

Ook hier zal hij, als hij veroordeelt wordt geen zeepjes moeten rapen. Of hij wordt op een bijzondere afdeling geplaatst.
    Bij een veroordeling zal Johan het ook hier niet gemakkelijk krijgen. Ik ken hem niet persoonlijk, maar ik heb door alles wat in de media is verschenen wel een beeld gekregen van de jongen.....Als het zover komt, dan hoop ik maar dat ze hem goed kunnen helpen...

Op zijn allerzachts gezegd zijn zedendelinquenten zo ongeveer wel de laagste in "pikorde" onder de gedetineerden. Ze zijn vaker slachtoffer van geweld onder de gedetineerden.... Om te voorkomen dat ze gemolesteerd worden , worden ze bij mij weten apart van anderen gedetineerd. Wel eigen cel uiteraard. Dat heeft een voordeel maar tegelijkertijd ook een geweldig nadeel, als je het mij vraagt.... Want enerzijds bescherm je tegen het geweld van niet-zedendelinquenten, anderzijds lopen ze weer extra risico's door "soortgenoten " te worden genomen....En of ze daar beter van worden....We moeten wel rekening houden dat de meesten ooit weer eens vrij zullen komen met de verwachting ooit weer mee te kunnen doen in de maatschappij...
    quote:
    Niets bekent nog verder?
    Nee. Op dit moment verschijnt er niets over in de media. Het laatste dat bekend werd is de eerste verlenging van 14 dagen voorarrest door de rechter-commissaris. Wat er na die 14 dagen is gebeurd mij niet duidelijk. Maar de kans dat het voorarrest is verlengd lijkt mij bijzonder groot, gezien de grote klopjacht die in april jl. zijn aanvang kreeg.....Zo'n actie begin je immers niet zomaar......

[ Bericht 7% gewijzigd door EchtGaaf op 12-12-2006 10:40:07 ]
    pi_44350216
    quote:
    Op dinsdag 12 december 2006 10:32 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Bij een veroordeling zal Johan het ook hier niet gemakkelijk krijgen. Ik ken hem niet persoonlijk, maarik heb door alles wat in de media is verschenen wel een beeld gekregen van de jongen.....Als het zover komt, dan hoop ik maar dat ze hem goed kunnen helpen...
    Ik denk dat er wel een FPD rapportage komt om dat te kunnen bepalen
    quote:
    Op zijn allerzachts gezegd zijn zedendelinquenten zo ongeveer wel de laagste in "pikorde" onder de gedetineerden. Ze zijn vaker slachtoffer van geweld onder de gedetineerden.... Om te voorkomen dat ze gemolesteerd worden , worden ze bij mij weten apart van anderen gedetineerd. Wel eigen cel uiteraard. Dat heeft een voordeel maar tegelijkertijd ook een geweldig nadeel, als je het mij vraagt.... Want enerzijds bescherm je tegen het geweld van niet-zedendelinquenten, anderzijds lopen ze weer extra risico's door "soortgenoten " te worden genomen....En of ze daar beter van worden....We moeten wel rekening houden dat de meesten ooit weer eens vrij zullen komen met de verwachting ooi weer mee te kunnen doen in de maatschappij...
    Mwah...een soloverkrachter trekt zijn eigen plan hoor, die doet geen "ideeen" op van anderen. De kans op recidive zal zowiezo met de leeftijd verkleinen, vooral bij soloverkrachters. Bij groepsverkrachters is het weer een ander verhaal. Die moet je dan ook nooit bij elkaar zetten
    quote:
    [..]

Nee. Op dit moment verschijnt er niets hierover in de media. Het laatste dat bekend werd is de eerste verlenging van 14 dagen van het voorarrest door de rechter-commissaris. Wat er na die 14 dagen is gebeurd mij totaal onduidelijk. Maar de kans dat het voorarrest is verlengd lijkt mij bijzonder groot, gezien de grote klopjacht die in april zijn aanvang kreeg.....
    Er mag daarna maximaal drie keer 30 dagen verlengd worden. Daarna moet de zaak inhoudelijk worden behandeld! maar dan krijg je nog zaken als hoper beroep e.d.
    pi_44350607
    quote:
    Op dinsdag 12 december 2006 10:41 schreef An24 het volgende:

[..]

Ik denk dat er wel een FPD rapportage komt om dat te kunnen bepalen
    Ik denk het ook. Bij veel zedendelinquenten is er psychisch wel het nodige aan de hand. Je wordt immers niet zomaar een verkrachter... Nu is de ene verkrachter natuurlijk de andere niet. De een zal kunnen worden behandeld, de andere weer niet....Er bestaan overigens vier typologieën verkrachters, waarbij er meerdere oorzaken kunnen spelen...
    quote:
    Mwah...een soloverkrachter trekt zijn eigen plan hoor, die doet geen "ideeën" op van anderen. De kans op recidive zal sowieso met de leeftijd verkleinen, vooral bij soloverkrachters. Bij groepsverkrachters is het weer een ander verhaal. Die moet je dan ook nooit bij elkaar zetten
    OK. Ik ben het met je eens dat de kans op recidive met de leeftijd afneemt ........Overigens denk ik dat dat niet voor elke type (solo)verkrachter gaat. Want de drive om te verkrachten bestaan niet alleen uit driftmatige impulsen (oa behandelbaar door chemische castratie) ....maar er speelt ook vaak agressie en frustratie een rol (en daar helpt die chemische castratie niet)......Of frustratie altijd met de jaren afneemt, waag ik mij te betwijfelen....

Vaal spelen ook moeilijk te behandelen persoonlijkheidsstoornissen een rol. Vaak is er sprake van een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis. Die mensen hebben een veel lager normbesef (gebrekkige gewetensfunctie). En zij reageren vaak erg impulsief. Mij lijkt een gebrekkige gewetensfunctie bijzonder lastig behandelbaar.....(cognitief? maar ja, als er vage normkaders zijn .....)
    quote:
    Er mag daarna maximaal drie keer 30 dagen verlengd worden. Daarna moet de zaak inhoudelijk worden behandeld! maar dan krijg je nog zaken als hoger beroep e.d.
    Idd. Ik dacht trouwens dat na de voorgeleiding de zaak binnen 106 dagen moet worden behandeld door de rechter (als het onderzoek nog loopt kan bmw worden overgegaan op een zg proforma-zitting, klopt dat?)

[ Bericht 0% gewijzigd door EchtGaaf op 12-12-2006 11:10:17 ]
    pi_44350996
    quote:
    Op dinsdag 12 december 2006 10:58 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik denk het ook. Bij veel zedendelinquenten is er psychisch wel het nodige aan de hand. Je wordt immers niet zomaar een verkrachter... Nu is de ene vrkrachter natuurlijk de andere niet. De een zal kunnen worden behandeld, de andere weer niet....Er bestaan overigens vier typologien verkrachters, waarbij er meerdere oorzkane kunnen spelen...
    Duidelijk is dat het in ieder geval nooit om de seks gaat. Klinkt cru, maar vooral bij soloverkrachters heeft het een opbouwende fase.
    quote:
    [..]

OK. Ik ben het met je eens dat de kans op recidive met de leeftijd afneemt ........Overigens denk ik dat dat niet voor elke type (solo)verkrachter gaat. Want de drive om te verkrachten bestaan niet alleen uit driftmatige impulsen (oa behandelbaar door chemische castratie) ....maar er speelt ook vaak agressie en frustratie een rol (en daar helpt die chemische castratie niet)......Of frustratie altijd met de jaren afneemt, waag ik mij te betwijflen....
    Ik geloof zowiezo niet in chemische castratie. Er bouwt zich daardoor alleen maar een andere vorm van agressie op die hij ook zal moeten uiten. Bij incestslachtoffers idem verhaal. Zo iemand blijft "van kinderen houden".

Recidive neemt ook af doordat de frustratie afneemt. Ik weet niet of dit ook te maken heeft met ouder worden, verandering in hormonen, maar kan het me wel goed voorstellen. Het feit dat overkrachters zich vaker alleen bij zedenzaken houden zegt daarin misschien ook wel genoeg.
    quote:
    Vaal spelen ook moeilijk te behandelen persoonlijkheidsstoornissen een rol. Vaak is er sprake van een anti-sociale persoonlijkheidsstoornis een rol. Die mensen hebben een veel ager normbesef (gebrekkige gewetensfunctie). En zij reageren vaak erg impulsief. Mij lijkt een gebrekkige gewetensfunctie bijzonder lastig behandbaar.....(cognitief? maar ja, als er vage normkaders zijn .....)
    Klopt als een bus. Je kunt een geweten niet bij brengen als die er niet is. Je kan iemand gedragsmatig wel wat aanleren: je wilt niet vastzitten? Wat zijn voor jou de gevolgen? Dan moet je dat en dat niet meer doen. probleem is dat je aan die impulsiviteit zo weinig kunt veranderen. Deze mensen hebben vaak een zwart-witte denkwereld. Alles en iedereen zit hen in de weg, dus zijn zij "de lul". In combinatie met narcistische trekken is dat nog heftiger. Zij zien zich als de superieure van de maatschappij. De rest zal moeten wijken. Maar dan heb je het al eerder over de klassieke psychopaat, die berekenend is en niet impulsief. Eng genoeg weten deze mensen heel goed wat ze doen.
    quote:
    [..]

Idd. Ik dacht trouwens dat na de voorgeleiding de zaak binnen 106 dagen moet worden behandeld door de rechter (als het onderzoek nog loopt kan bmw worden overgegaan op een zg proformazitting, klopt dat?)
    Zou wel kunnen. Naar mijn weten is dit het rijtje:

- zes uurs zaak na arrest
    - verlenging van drie dagen
    - verlenging 10 dagen
    - drie keer 30 dagen

Dan komen we op 103 en missen we er drie, dus of ik heb het mis, of het zijn er drie minder...

Over pro forma heb je gelijk.
    pi_44352613
    quote:
    Op dinsdag 12 december 2006 11:13 schreef An24 het volgende:

[..]

Duidelijk is dat het in ieder geval nooit om de seks gaat. Klinkt cru, maar vooral bij soloverkrachters heeft het een opbouwende fase.
    Is dat zo dat seks nooit een rol speelt. Immers waarom zouden klinieken dan verkrachters chemisch castreren? Overigens heb je wel gelijk dat het vaak om andere dingen gaat dan seks. Ik heb het nog een opgezocht:
    quote:
    Gebaseerd op de aanname dat macht, woede en
    seksualiteit
    fundamentele componenten zijn van gewelddadige verkrachtingen, werden er vier
    prototypen verkrachters ontwikkeld; de power-reassurance verkrachter, de power-assertive
    verkrachter, de anger-retaliatory verkrachter en de anger-excitation verkrachter
    .
    1De power-reassurance verkrachter wordt geteisterd door verontrustende twijfels over
    zijn seksuele kunnen en zijn mannelijkheid. Deze voor hem verontrustende gedachten
    probeert hij te herstellen door vrouwen in een positie te dwingen waarin zij hulpeloos zijn. Hij
    wordt gekenmerkt door het hebben van lage sociale vaardigheden, een onverzorgd uiterlijk en
    de meeste mensen in zijn omgeving vinden hem vreemd. Hij zal daarom geen of weinig
    seksuele relaties hebben. Meestal overvalt hij zijn slachtoffers in zijn eigen woonomgeving.
    Hij zal hierbij zo min mogelijk geweld gebruiken en zich beleefd gedragen. Dat wil zeggen
    niet vloeken en bijvoorbeeld aan het slachtoffer vragen zelf haar kleding uit te trekken. Het is
    zelfs mogelijk dat hij na afloop zijn verontschuldigingen aanbiedt.

2 De power-assertive verkrachter wordt omschreven als de dader die verkrachting
    beschouwt als een uiting van zijn viriliteit, meesterschap en zijn dominantie. De verkrachting
    is een uiting van zijn behoefte vrouwen te domineren . Deze behoefte komt voort uit een
    onderliggend gevoel van inadequaatheid over zijn persoonlijkheid. Deze dader heeft een
    verzorgd uiterlijk, gaat waarschijnlijk naar een sportschool en is vaak te vinden in het
    uitgaansleven. Hij heeft geen sociale vaardigheden en houdt ervan om vrouwen te veroveren.
    Hij heeft geen vaste relatie omdat hij niemand goed genoeg voor hem vindt. Met behulp van
    een versiertruc lokt hij het slachtoffer mee naar een afgelegen plek. Hij zal hierbij slechts
    zoveel geweld gebruiken als nodig is om het slachtoffer in bedwang te houden. Omdat het
    slachtoffer vrijwillig mee is gegaan ziet hij het zelf niet als verkrachting.

3 De anger-retaliatory verkrachter begaat een verkrachting als een uiting van
    vijandigheid en intense woede naar vrouwen toe. Zijn motief is wraak en zijn doel is
    vernedering. Het "Anger-Retaliatory" type besteedt net als het "Power-Reassurance " type
    weinig aandacht aan uiterlijke verzorging en leeft op een ongeorganiseerde manier. Hij is
    vooral weinig sociaal vaardig in de omgang met vrouwen, deze vinden hem doorgaans dan
    ook vreemd. Mannen kunnen hem als een maat beschouwen. Hij heeft geen relatie, terwijl hij
    dat wel graag wil. Het "Power-Reassurance " type wijdt het gebrek aan een relatie aan zich
    zelf. Het "Anger-Retaliatory " type wijdt dit echter aan vrouwen, hierdoor heeft hij een grote
    hekel aan vrouwen in het algemeen. Hij overvalt vrouwen plotseling, ergens op een afgelegen
    plek en zal ze met veel geweld overmeesteren. Hierbij zal hij onnodige denigrerende
    opmerkingen maken en handelingen uitvoeren.

4 De vierde en tevens laatste prototype verkrachter is de anger-excitation verkrachter.
    Deze dader ervaart plezier en opwinding wanneer hij zijn slachtoffer ziet lijden. Hoe meer het
    slachtoffer lijdt hoe meer plezier en opwinding de dader ervaart. Deze dader is sadistisch en
    zijn doel is straffen en marteling van zijn slachtoffer. Hij is intelligent en sociaalvaardig. De
    kans bestaat dat hij met iemand samen woont. Dit heeft echter slechts als doel om de schijn
    van een gewone man op te houden. De relatie zal van zijn kant oppervlakkig zijn. Dankzij zijn
    intelligentie en sociale vaardigheden weet hij het slachtoffer meestal onopvallend mee te
    lokken naar een afgezonderde plek, bijvoorbeeld zijn auto.

[quote]
    Een grote gemene deler vond ik bij het TRIMBOS instituut:
    Seksueel delinquenten worden vaak gekenmerkt door een lage zelfwaardering en sociale isolatie, onveilige hechting, cognitieve vervormingen, middelenmisbruik, een gebrek aan sociale vaardigheden en emotie-verwerkingsvaardigheden (Marshall 2000, Stemac en Segal 1989, Langevin en Lang 1990, Knight en Prentky 1990).
    Met dat laatste geef je aan dat je gelijk hebt, tenmiste de seks is van ongeschikt belang.....
    quote:
    Ik geloof zowiezo niet in chemische castratie. Er bouwt zich daardoor alleen maar een andere vorm van agressie op die hij ook zal moeten uiten. Bij incestslachtoffers idem verhaal. Zo iemand blijft "van kinderen houden".
    Ik geloof dat je daar helemaal gelijk in hebt. Je onderdrukt iets wat er toch uit moet naar mijn idee. er leven overigens gewledige nadelen aan chemische castratie. De bijwerkingen schijnen enorm te zijn, zeker als het middel langdurig moet wordne gebruikt. Voor mensen met agressie en frustratie problematiek is het middel m.i totaal ongeschikt.

En ben wel bezorgd over de sterk toegenomen populariteit mbt chemische castratie......
    quote:
    Recidive neemt ook af doordat de frustratie afneemt. Ik weet niet of dit ook te maken heeft met ouder worden, verandering in hormonen, maar kan het me wel goed voorstellen. Het feit dat overkrachters zich vaker alleen bij zedenzaken houden zegt daarin misschien ook wel genoeg.
    Sterk punt. Meestal zie je inderdaad met de leeftijd wel de agressie afnemen. Het zal denk ik ook wel te maken hebben met allerlei cognitieve en psychologische ontwikkelingsprocessen. Feit is wel dat het testosteron-gehalte wel afneemt in de loop der jaren en dat kan verklaren dat de agressie idd afneemt. Misschien is het wel een combinatie van beiden...

Verder heeft prof.dr. Buikhuizen in de 70 jaren de rol van biologische factoren onderzocht. Het onderzoek mag zich verheugen in hernieuwde belangstelling bij onderzoekers.
    quote:
    Klopt als een bus. Je kunt een geweten niet bij brengen als die er niet is. Je kan iemand gedragsmatig wel wat aanleren: je wilt niet vastzitten? Wat zijn voor jou de gevolgen? Dan moet je dat en dat niet meer doen. Probleem is dat je aan die impulsiviteit zo weinig kunt veranderen. Deze mensen hebben vaak een zwart-witte denkwereld. Alles en iedereen zit hen in de weg, dus zijn zij "de lul". In combinatie met narcistische trekken is dat nog heftiger. Zij zien zich als de superieure van de maatschappij. De rest zal moeten wijken. Maar dan heb je het al eerder over de klassieke psychopaat, die berekenend is en niet impulsief. Eng genoeg weten deze mensen heel goed wat ze doen.
    Ik ben het helemaal met je eens...
    quote:
    Zou wel kunnen. Naar mijn weten is dit het rijtje:

- zes uurs zaak na arrest
    - verlenging van drie dagen
    - verlenging 10 dagen
    - drie keer 30 dagen

Dan komen we op 103 en missen we er drie, dus of ik heb het mis, of het zijn er drie minder...

Over pro forma heb je gelijk.
    Misschien heb ik wel abuis met die 106 dagen.....Maar ja , we hebben zo wel een idee....

ps: ik weet overigens niet wat er allemaal wel of niet klopt wat er over Johan in de media is vermeld.......maar als het klopt dan doet het mij denken aan de tweede type verkrachter....power-assertive..Als het klopt dan hoop ik maar dat hij behandeld kan worden. Doodzonde gewoon.

[ Bericht 0% gewijzigd door EchtGaaf op 12-12-2006 12:46:03 ]
    pi_44353628
    quote:
    Op dinsdag 12 december 2006 12:15 schreef EchtGaaf het volgende:

ps: ik weet overigens niet wat er allemaal wel of niet klopt wat er over Johan in de media is vermeld.......maar als het klopt dan doet het mij denken aan de tweede type verkrachter....power-assertive..Als het klopt dan hoop ik maar dat hij behandeld kan worden. Doodzonde gewoon.
    Hmmmm ik hou me niet zo bezig met de criminologe termen. Natuurlijk is het handig om te weten. In mijn gesprekken die ik met deze mensen heb, kan ik door kennis van deze "steriotypen" en cijfers, bepaalde vragen stellen waardoor ik zou kunnen inschatten wat deze meneer nodig heeft. Maar goed, we wachten het eventjes af. Blijf het wel even volgen, ter verbreding van mijn kennis
    pi_44354064
    quote:
    Op dinsdag 12 december 2006 12:50 schreef An24 het volgende:

[..]

Hmmmm ik hou me niet zo bezig met de criminologe termen. Natuurlijk is het handig om te weten. In mijn gesprekken die ik met deze mensen heb, kan ik door kennis van deze "steriotypen" en cijfers, bepaalde vragen stellen waardoor ik zou kunnen inschatten wat deze meneer nodig heeft. Maar goed, we wachten het eventjes af. Blijf het wel even volgen, ter verbreding van mijn kennis
    Jazeker. Bedankt voor je professionele inbreng tot nu toe.
    pi_44433601
    quote:
    Op donderdag 23 november 2006 15:45 schreef EchtGaaf het volgende:
    @ HermanR: ik ben nog benieuwd wat je van mijn reacties vindt. Ik kan je bijdragen sterk waarderen. Begrijp ik dat je het wel kan vinden in mijn laatse post?
    Nee, de conclusie dat zwijgen toestemmen is, is toch een verkeerde. Het kost mij energie om te reageren, ik ben geen gelukkig persoon, daar laat ik het bij. De bijdrages zijn uit eigen ervaring. Maar er is toch teveel verschil in opvatting en ik heb de neiging vermoeid te raken van teveel verklaringsdrift en verstrengeling van terminologie. Daarom heb ik niet gereageerd op de rest.

Om èèn voorbeeld te noemen: Machtsoverwegingen en driftmatige impulsen, zie ik als nagenoeg èèn en hetzelfde fenoneem i.p.v. gescheiden termen. 2e voorbeeld van een conclusie die ik anders bedoeld had:
    quote:

Als dat zo is, dan zouden er veel minder verkrachtingen plaatsvinden indien het legaal zou worden
    Dat zouden er zelfs 'geen' verkrachtingen meer plaatsvinden, maar dat is niet waar ik op doelde...

Daaraan voorafgaande vermeldde ik: "datgene wat het resultaat zou zijn als hij alleen toelaatbaar gedrag vertoonde". Hier bedoel ik mee dat het handelen van een individu vaak in veel opzichten een calculerende culturele referentie heeft die resultaatgericht is. Bijna iedereen wil graag sexualiteit c.q. identiteitsbevestiging en zoekt daarin zijn eigen weg. Vindt men het niet of voelt men zich gekwetst of moreel onderdrukt zonder enige uitlaat of alternatief, dan krijg je de situatie na langere tijd dat er een barstende bom kan ontstaan in de zin van psychische problemen, plotselinge zelfmoord, ongewenst gedrag als verkrachting, mishandeling.
    quote:
    Ben je het met eens dat de verkrachter niet bestaat
    Lijkt op een retorische vraag, de verkrachter bestaat wel, typologiën veranderen dat niet...

Het zoeken van spoken waaraan ik refereerde in een ander topic heb ik wel genoemd
    quote:
    [quote]
    Kijk uit dat u geen spokenjager wordt.....
    Een goede test heeft een validiteitschaal,....vrin-schaal of iets dergelijks?
    [/quote]

Een goede test heeft inderdaad een validiteitsschaal, maar ik doelde op de gevolgen van de test zelf voor een persoon die gediagnosticeerd wordt. Ik wil hier een kort antwoord geven, daar het ook mezelf aangaat, een diagnose kan vals zijn door verschillende oorzaken en anderzijds door omstandigheden een 2e identiteit vormen die zich nestelt in het zogenoemde 'superego' van een persoon met alle gevolgen van dien.
    quote:
    Er wordt weer opnieuw onderzoek naar de biologische factoren gedaan in relatie tot criminaliteit
    Biologische factoren hebben op zich geen directe relatie met de criminaliteit zelf omdat criminaliteit een cultureel bepaalde grootheid is. Maar biologische factoren hebben wel direct invloed op het karakter en gedrag van mensen, dus als uit de cultuur het begrip criminaliteit gedestilleerd is kan het verband wel degelijk gelegd worden. Buikhuizen is inderdaad indertijd onterecht afgeschoten.

Overigens worden biologische factoren die invloed hebben op cultuur memes genoemd, dit begrip is geintroduceerd door Richard Dawkins, ook hij is verguisd. Qua omstredenheid kunnen we hier spreken over een Buikhuizen in het kwadraat. We spreken hier over biologisch determinisme zonder sociologische invloeden waarin de vrije wil min of meer verdwenen is. Straffen lijkt dan zinloos.

~~~
    //=out

[ Bericht 3% gewijzigd door HermanR op 16-12-2006 02:21:10 ]
    pi_44518079
    we
    quote:
    Op donderdag 14 december 2006 19:00 schreef HermanR het volgende:

[..]

Nee, de conclusie dat zwijgen toestemmen is, is toch een verkeerde. Het kost mij energie om te reageren, ik ben geen gelukkig persoon, daar laat ik het bij.
    Ik hoop dat je geluk weer kan (her)vinden en dat je evt hulp hiervoor krijgt. Sterkte en succes daarmee.
    quote:
    Om èèn voorbeeld te noemen: Machtsoverwegingen en driftmatige impulsen, zie ik als nagenoeg èèn en hetzelfde fenoneem i.p.v. gescheiden termen.
    Machtoverwegingen: dominantie? Superieur voelen boven anderen...Driftmatige impulsen: kort lontje, snel boos, niet tot tien kunnen tellen..Ik zie dat toch als 2 verschillende facetten.....
    quote:
    Daaraan voorafgaande vermeldde ik: "datgene wat het resultaat zou zijn als hij alleen toelaatbaar gedrag vertoonde". Hier bedoel ik mee dat het handelen van een individu vaak in veel opzichten een calculerende culturele referentie heeft die resultaatgericht is. Bijna iedereen wil graag sexualiteit c.q. identiteitsbevestiging en zoekt daarin zijn eigen weg.
    Dat volgt idd ook uit 1 of meerdere typologieën. Er kan sprake zijn van sexuele driftmatige impulsen, waarmee de persoon gecontroleerd mee kan omgaan....Anderen hebben daarmee wellicht een groot probleem...Maar ik begreep dat bij verkrachtingen vaker sprake was van andere factoren: zoals agressie, frustratie, inadequatie persoonlijkheid, machtswellust e.d.
    quote:
    Vindt men het niet of voelt men zich gekwetst of moreel onderdrukt zonder enige uitlaat of alternatief, dan krijg je de situatie na langere tijd dat er een barstende bom kan ontstaan in de zin van psychische problemen, plotselinge zelfmoord, ongewenst gedrag als verkrachting, mishandeling.
    Helemaal. Ik denk dus idd dat bovengenoemde oorzaken het meest zijn toe te schrijven als de opmaat van verkrachting.....
    quote:
    Lijkt op een retorische vraag, de verkrachter bestaat wel, typologiën veranderen dat niet...
    Je doelt daarmee op een grote gemene deler.....Ik bedoelde te zeggen, je kan 100 verkrachters onderzoeken,maar geen twee zijn er hetzelfde. Dat maakt elke verkrachter vrij uniek. De beschreven typologieën zijn uiteraard een grove indeling. Ik kan mij voorstellen dat vele niet onder 1 van de 4 typologieën kan worden ondergebracht...Maar hoe dan ook: ingewikkelde materie. Het Pieter Baan Centrum neemt niet voor niets zo'n zes weken voor onderzoek alvorens ze met een rapport komen...
    quote:
    Een goede test heeft inderdaad een validiteitsschaal, maar ik doelde op de gevolgen van de test zelf voor een persoon die gediagnosticeerd wordt. Ik wil hier een kort antwoord geven, daar het ook mezelf aangaat, een diagnose kan vals zijn door verschillende oorzaken en anderzijds door omstandigheden een 2e identiteit vormen die zich nestelt in het zogenoemde 'superego' van een persoon met alle gevolgen van dien.
    En dat maakt dat met testen voorzichtig moet worden omgesprongen. De uitkomsten kunnen een zware stempel op de geteste persoon drukken en zowaar (ongewenst) een eigen leven kunnen leiden..... Daarom is het zo belangrijk dat de test slechts bedoeld is als onderbouwing van de conclusies. Het verhaal er omheen (laat ik zeggen het "kwalitatieve" gedeelte is dus veel belangrijker)....Een goede therapeut/testafnemer weet de test goed op zijn merites (validiteit) te schatten en hoe je daarmee moet omspringen..Oppassen dat het verabsoluteerd wordt....Een test is maar een test en meet wat het meet....
    quote:
    Biologische factoren hebben op zich geen directe relatie met de criminaliteit zelf omdat criminaliteit een cultureel bepaalde grootheid is. Maar biologische factoren hebben wel direct invloed op het karakter en gedrag van mensen, dus als uit de cultuur het begrip criminaliteit gedestilleerd is kan het verband wel degelijk gelegd worden. Buikhuizen is inderdaad indertijd onterecht afgeschoten.
    Ja, eens.
    quote:
    Overigens worden biologische factoren die invloed hebben op cultuur memes genoemd, dit begrip is geintroduceerd door Richard Dawkins, ook hij is verguisd. Qua omstredenheid kunnen we hier spreken over een Buikhuizen in het kwadraat. We spreken hier over biologisch determinisme zonder sociologische invloeden waarin de vrije wil min of meer verdwenen is. Straffen lijkt dan zinloos.
    Ja, en dat zou wel erg ver voeren....maar kan het wel begrijpen....Ergens is er naar mijn idee een kantelpunt...Sociologische factoren zal ik niet graag willen uitsluiten.....

Dillema's:

• iemand handelt uit vrije wil en is ook bewust van het kwaad van het misdrijf: deze is 100% verantwoordelijk en dient volledig te worden bestraft in mijn ogen. Hier bestaat amper discussie over....
  • iemand handelt niet uit vrije wil en is ook niet bewust van het kwaad van het misdrijf: deze is 100% onverantwoordelijk en dient volledig vrijuit te gaan maar dringend te worden behandeld. Ook hier bestaat amper discussie over bij de deskundigen..
  • iemand handelt uit vrije wil en is ook niet bewust van het kwaad van het misdrijf: dit is iemand met een niet werkende gewetensfunctie. Ik vraag mij af of dit vaak voorkomt. Hij heeft dus wel een keuze om iets wel of niet te doen, maar weet niet dat het fout is als hij//zij een misdaad begaat. .Groot probleemgeval, naar mijn idee zal deze persoon toch sterk verantwoordelijk worden gehouden en dientengevolge worden bestraft.(evt verminderd toerekeningsvatbaar). Vraag is of er een zinvolle behandeling mogelijk is....
    quote:
    ~~~
    //=out
    Dank voor je reactie. Voel je niet verplicht om te reageren hoor. Doe het rustig aan

[ Bericht 0% gewijzigd door EchtGaaf op 17-12-2006 20:49:20 ]
  • pi_44748328
    [off-topic]
    Maar al te vaak hoor ik mensen die vinden dat het strafklimaat in Nederland erg mild is. Deze mensen zal ik maar voorgoed uit de droom helpen, met het volgende artikel......

Nederland straft bepaald niet mild in het geval Cornelis van H.

9 jaar en TBS, ga er maar aan staan in het geval Cornelis de H., die toch flink op zijn kerfstok heeft.... Vergelijkbare vonnissen hoor ik/lees ik wel vaker. Maar wat mij betreft hebben ze slechts een beperkt precedent, immers elke geval is uniek en dient ook als zodanig te worden behandeld...Elk geval blijk weer anders uit te vallen....
    [/off-topic]
    pi_45055369
    @ Ferrari_rood

Ben je er nog? Volg jij het nog?

Vraag me af hoe het met Johan is...... .

[ Bericht 23% gewijzigd door EchtGaaf op 05-01-2007 22:23:25 ]
    pi_45068217
    Ik volg het wel, maar ik hoor er niets meer van.
    pi_45109371
    quote:
    Op zaterdag 6 januari 2007 11:12 schreef ferrari_rood het volgende:
    Ik volg het wel, maar ik hoor er niets meer van.
    Ik hoor/lees/zie er niets meer over over, ja....Wellicht is het onderzoek nog in volle gang en wordt er simpelweg radiostilte door het OM in acht genomen (in het belang van onderzoek, niet ongebruikelijk en dus wel begrijpelijk.....). De eerste zitting (evt pro-formazitting als onderzoek nog niet is afgerond) dient bij mijn weten uiterlijk plaats te vinden 106 dagen na de eerste voorgeleiding aan de RC (rechter commissaris), (was eind november 2006 volgens mij)......

Meestal zijn de zittingen openbaar (bij mijn weten voor iedereen die dat wilt, heb dit zelf nog nooit gedaan, wel interesant lijkt mij....). Misschien dat er dan meer bekend wordt......

Ik ben wel benieuwd hoe het allemaal afloopt. Hopelijk geeft de rechter de jongen op enig moment een tweede kans in zijn leven, mocht er werkelijk iets aan de hand zijn geweest....

[ Bericht 0% gewijzigd door EchtGaaf op 07-01-2007 15:15:26 ]
    pi_45110754
    quote:
    Ik ben wel benieuwd hoe het allemaal afloopt. Hopelijk geeft de rechter de jongen op enig moment een tweede kans in zijn leven, mocht er werkelijk iets aan de hand zijn geweest....
    Vanwaar de symphatie voor deze knaap?
    eeeh
    pi_45111166
    quote:
    Op zondag 7 januari 2007 15:51 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

Vanwaar de symphatie voor deze knaap?
    Omdat een verhaal als deze niet zo simpel is als op het eerste gezicht lijkt. Als je het hele verhaal kritisch leest en bovenal duidt met je opgedane kennis tenminste. Ik verdiep mij vaker in dergelijke gevalletjes. Sindsdien ben ik zeer genuanceerd en zorgvuldig in mijn oordelen.....en dus ook in dit trieste geval....
    pi_45112273
    Hoe bedoel je het is niet zo simpel als het op het eerste gezicht lijkt? Meneer is toch gewoon een vermeende serie verkrachter? 4 vermoedelijke met zwaar geweld gepaard gaande verkrachtingen.. Niet echt iemand om compasie mee te hebben lijkt mij zo. Verkrachters zijn toch wel het laagste van het laagste..
    eeeh
    pi_45112699
    quote:
    Op zondag 7 januari 2007 16:36 schreef DaveHarris het volgende:
    Hoe bedoel je het is niet zo simpel als het op het eerste gezicht lijkt? Meneer is toch gewoon een vermeende serie verkrachter? 4 vermoedelijke met zwaar geweld gepaard gaande verkrachtingen.. Niet echt iemand om compasie mee te hebben lijkt mij zo.
    Ik begrijp je wel.........

Maar deze jongen is nog niet veroordeeld. Hij is slechts nog verdachte. Mijn visie is dat iemand niet zomaar een (serie)verkrachter wordt. Vaak gaat er een hele geschiedenis aan vooraf en is er meer aan de hand...En bij deze Johan is dat denk ik weinig anders......(als ik alle verhalen lees en duidt met mijn aanwezige kennis...)

algemeen:

Vaak is er bij dergelijke verdachte sprake van een grove aantasting van de vrije wil, veroorzaakt door psychische factoren...(heb ik ook uitgebreid besproken in de topics genoemd in OP). Dat is een ingewikkelde grenswetenschap in de forensische psychiatrie, immers wanneer handelt iemand uit het kwaad en wanneer handelt iemand niet uit vrije wil..........

Als de vrije wil deels op gedeeltelijk is aangetast, dit moet rechter overigens beslissen evt op basis van onderzoek, dan is er sprake van geheel of gedeeltelijke ontoerekeningsvatbaarheid....

Gelukkig houdt onze rechtspraak daar rekeming mee...bij het vonniswijzen.........En terecht denk ik...

[ Bericht 0% gewijzigd door EchtGaaf op 07-01-2007 16:56:25 ]
    pi_45112757
    quote:
    Op zondag 7 januari 2007 16:36 schreef DaveHarris het volgende:
    Verkrachters zijn toch wel het laagste van het laagste..
    Elke delict is moreel verwerpelijk als het gebeurt bij volledige vrije wil..........
    pi_45114354
    Ontoerekenignsvatbaar of niet.. De daden bliven even verwerpelijk. Geen enkel excuus kan bij mij ook maar een grijntje symphatie opbrengen voor een serieverkrachter. En ik vind niet ieder delict moreel verwerpelijk hoor, zeker niet zelfs. Maar verkrachters en incestplegers e.d. voeren bij mij toch wel de ranglijst aan. Dat is van een totaal andere orde dan de dief, de wildplasser, de beschonken bestuurder en het cocaine dealertje.
    eeeh
    pi_45120934
    quote:
    Op zondag 7 januari 2007 17:50 schreef DaveHarris het volgende:
    Ontoerekenignsvatbaar of niet.. De daden bliven even verwerpelijk. Geen enkel excuus kan bij mij ook maar een grijntje symphatie opbrengen voor een serieverkrachter.
    Uitsluitend een rechter kan bepalen hoe eea bij Johan is....Ik kan en zal daar geen uitspraken over doen. Ik heb er wel mijn gedachten over uiteraard gebaseerd op datgene wat ik er over gelezen heb en datgene wat ik over de materie iha weet......Dat maakt dat het ene geval (als deze) bepaald niet het andere behoeft te zijn...Alle zaken hebben 1 grote overeenkomst: tw. dat elke zaak uniek is, zo ook deze.....

Ontoerekeningsvatbaar wil zeggen dat de daad aan de veroordeelde niet kan worden aangerekend, omdat bij persoon te kampen heeft met een psychische stoornis/ziekte. Dat maakt dat de vrije wil dus is aangetast...Er is dan geen sprake van een keuzevrijheid van de dader ten tijde van het delict.....Zoiets kan bijvoorbeeld optreden bij schizofrenie, bij een asps, aangetaste gewetenfunctie en impulsiviteit en een scale aan andere mogelijkheden....Moeilijk terrein....diagnostiek en extrapolatie van evt gevolgens van stoornissen naar het moment van het delict.....Dergelijk specialisten gaan nooit over een nacht ijs....De Nederlandse rechtspraak acht ik zorgvuldig als het gaat om dergelijke problematiek....De middelen die er zijn om eea te toetsen ook...De gehele rechstpraak hier in NL heb ik hoog staan, zeker ook in deze gevallen...

Vind je ontoerekeningsvatbaarheid geen excuus? Wil je zo'n persoon dan ten alle tijden de volle mep geven als het om de sanctie gaat? .Ik niet zo...Maakt dat niet dat we terughoudend moeten zijn om verdachten over een kam te scheren?.....Ik vind dat we ten alle tijden naar het levensverhaal moeten kijken, naar de persoon en omstandigheden waarbinnen een vermeend delict heeft plaatsgevonden......Het staat zelden op zichzelf, nogmaals elk geval is uniek te noemen...(en dat is de reden dat de Rechterlijke Macht zeer terughouden is met het gebruik van computers bij het bepalen van de strafmaat; het blijft mensenwerk en terecht...)

Uiteraard is de daad zelfs bijzonder ongewenst....ik geloof niet dat er mensen zijn die misdaad wenselijk vinden....
    quote:
    En ik vind niet ieder delict moreel verwerpelijk hoor, zeker niet zelfs. Maar verkrachters en incestplegers e.d. voeren bij mij toch wel de ranglijst aan. Dat is van een totaal andere orde dan de dief, de wildplasser, de beschonken bestuurder en het cocaine dealertje.
    Zeker is er een rangorde mbt ernst als het gaat om delicten. Het ene delict is idd verwerpelijker dan de ander. Dit blijkt ook uit de diversiteit aan maximumstraffen die op verschillende delicten staan. (WvS). Verkrachting wordt ook hier in Nederland bijzonder zwaar gestraft. Maximale celstraf: 12 jaar. Dat is niet niks....Bij ontoerekingsvatbaarheid ben je niet automatisch beter af.....integendeel.....TBS met dwangverpleging heeft een open eind als het gaat om duur want het kan steeds weer worden verlengd, in het ergste geval kan het uitdraaien op een longstay-scenario en dat betekent in de praktijk dus levenslang......En dan ben je helemaal goed zuur.....

[ Bericht 0% gewijzigd door EchtGaaf op 07-01-2007 21:42:35 ]
    pi_45123517
    quote:
    Op zondag 7 januari 2007 17:50 schreef DaveHarris het volgende:
    Ontoerekenignsvatbaar of niet.. De daden bliven even verwerpelijk. Geen enkel excuus kan bij mij ook maar een grijntje symphatie opbrengen voor een serieverkrachter. En ik vind niet ieder delict moreel verwerpelijk hoor, zeker niet zelfs. Maar verkrachters en incestplegers e.d. voeren bij mij toch wel de ranglijst aan. Dat is van een totaal andere orde dan de dief, de wildplasser, de beschonken bestuurder en het cocaine dealertje.
    Ontoerekingsvatbaar zal hij waarschijnlijk zeker niet verklaard worden, gebeurt slechts zelden, en volgens mij al helemaal nooit bij verkrachtingszaken, gedeeltelijk of verminderd toerekeningsvatbaar is wel mogelijk.
    🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
    pi_45138432
    quote:
    Op zondag 7 januari 2007 20:37 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

[..]
    Uiteraard zal de rechter alle facetten van de zaak mee nemen in het uiteindelijke oordeel. We wonen immers niet in een bananenrepubliek. Maar ik als simpele burger heb helemaal neits met termen als ontoerekeningsvatbaarheid en dergelijke. Ik lees/hoor wat iemand gedaan heeft en spreek mijn afschuw uit over de daad zelf. Eventuele verzachtende omstandigheden, achtergronden of motieven doen voor mij niets van de daad af. Noodweer excess, ontoerekeningsvatbaar of wat dan ook; een moord blijft een moord en een verkrachting een verkrachting. En in zulke gevallen kan ik geen medeleven of compassie met de dader hebben; slechts met de familie van de dader. Zeker in dit geval aangezien meneertje uit een goed milieu blijkt te komen; hun leven zal ook totaal verwoest zijn.
    eeeh
    pi_45139228
    quote:
    Op maandag 8 januari 2007 12:02 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

Uiteraard zal de rechter alle facetten van de zaak mee nemen in het uiteindelijke oordeel. We wonen immers niet in een bananenrepubliek.
    Ja, gelukkig leven we hier in en rechtstaat. Met professionele rechters die er lang voor hebben gestudeerd. Ik prijs dan ook het Nederlandse rechtssysteem. ik ben echt blij dat we hier geen juryrechtspraak hebben...
    quote:
    Maar ik als simpele burger heb helemaal neits met termen als ontoerekeningsvatbaarheid en dergelijke.
    Komt dat misschien omdat je het begrip niet zo goed kan voorstellen? Dit hebben namelijk veel mensen......ik zal het daarom mensen niet kwalijk nemen hoor, het is ook ontzettend ingewikkelde materie. Ik heb mezelf ver bovengemiddeld in verdiept en kom daarom makkelijker tot nuance... Veel mensen kunnen zich weinig of niets voorstellen dat iemand psychisch lijdt aan welke vorm dan ook. Omdat iemand geboren is met mentale gebreken...... Of psychische aandoeningen heeft opgelopen in het leven..... De opvoeding, de school (pesten!!) of iemand loopt een trauma op (ptss). Dit alles kan ertoe leiden dat zo'n iemand anders gaat reageren, een ander normen-en waardenkaders ontwikkeld. Ook kan iemand een beperkte gewetensfunctie hebben ontwikkeld. Ook zijn er aanwijzingen dat het stress-systeem bij delinquenten biologisch niet zo goed is ontwikkeld. Prof. Buikhuizen had in de jaren 70 daar eea in aangetoond...en mag op hernieuwd belangstelling kan rekenen...Dat maakt dat "geschonden" mensen anders in het leven staan, anders reageren...dan gezonde mensen...Ze gaan makkelijker de fout in.....

Maar ik maakt wel onderscheid. Er zijn mensen die niet (psychisch) geschonden zijn en toch de fout ingaan. Ze zijn behept door het kwade....Niettemin blijft het een groot wetenschappelijk dilemma : soms is het bij een individu erg duidelijk, soms is er sprake van een grensgeval......Soms erg moeilijk aan te geven...

Vanuit religieus perspectief: (voor degene die het lezen willen uiteraard).

Vanuit mijn geloof is er eigenlijk geen dilemma. Sterker nog : het is van tweeen-een....: of je handelt met volledige vrije wil en neigt tot het kwade, of iemand is psychisch ziek en de vrij wil is aangetast. Beide gevallen zijn namelijk het gevolg van de zondeval....iedereen is namelijk in zonde ontvangen....Iedereen kan geneigd zijn tot het kwaad, iedereen is in beginsel vatbaar voor psychische aandoeningen. Het frappante is dat niemand het eigenlijk wilt, en toch gebeurt het, ondanks de forse sancties die erop staan.....De rol van de satan is die van een briesende leeuw en slachtoffers maakt.....: slechts een doel mensen de fout inlokken en levens kapot te maken....
    quote:
    Ik lees/hoor wat iemand gedaan heeft en spreek mijn afschuw uit over de daad zelf. Eventuele verzachtende omstandigheden, achtergronden of motieven doen voor mij niets van de daad af. Noodweer excess, ontoerekeningsvatbaar of wat dan ook; een moord blijft een moord en een verkrachting een verkrachting.
    Zeker,de misdrijven die je noemt zijn bijzonder ernstig. Dit zal ik nooit willen bagatelliseren.....Toch blijf ik vinden dat je wel naar iemands achtergrond moet kijken. Het ene gevalletje is echt het andere niet....

Ik geloof echt dat er trieste gevallen zijn ( zoals deze). Vanuit puur rationeel oogpunt kom ik niet weg hoe iemand met alle kansen van de wereld zo de fout in kan gaan (als het allemaal wel waar is, rechter moet immers nog uitspreken)
    quote:
    En in zulke gevallen kan ik geen medeleven of compassie met de dader hebben; slechts met de familie van de dader. Zeker in dit geval aangezien meneertje uit een goed milieu blijkt te komen; hun leven zal ook totaal verwoest zijn.
    Ik probeer compassie te scheiden. Ik zie persoon en evt daad als twee gescheiden dingen. ik kan compassie hebben met een persoon en tegelijkertijd de daad verafschuwen. Uiteraard heb je met een persoon meer compassie dan bij de ander. De een doet je meer dan de ander.....Daar ben je mens voor.

Met de mijn wetenschap dat ieder mens ooit de fout in kan gaan (deel ik met Peter de Vries) sterkt mij het scheiden van de persoon zelf en de daden waarvoor ieder individu in beginsel verantwoordelijk voor is.......

Wat dat betreft heb ik een belangrijke eigenschap in huis, welke geen enkele strafrechtadvocaat kan ontberen (persoon en daad te scheiden). Simpel , omdat je je werk anders niet kan doen....Ik vele gevallen bestudeerd, en zie hoe gewone mensen met de beste bedoelingen in het leven vroeg of laat op een onbegrijpelijke manier de fout in kunnen gaan......Pas als je het verhaal leest, denkt en duidt in het perspectief van de wetenschap worden dingen soms wel duidelijk...

Uiteraard zullen de ouders het zwaar hebben. Ik veel medelijden met hun, maar ook met Johan (zwaar gepest op school, doet niemand goed....). Dit kan nooit de bedoeling zijn geweest om zo te verongelukken. Hij heeft nog een heel leven voor zich.... Uiteraard wil ik nooit voorbij gaan aan de slachtoffers die voorlopig geen gezicht hebben, zolang hij slechts een verdachte is....

Uiteindelijk blijven er dus alleen slachtoffers over......

[ Bericht 0% gewijzigd door EchtGaaf op 08-01-2007 16:51:04 ]
    pi_45648858
    geen nieuws?
    [b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
    Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
    pi_45656904
    quote:
    Op woensdag 24 januari 2007 23:28 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
    geen nieuws?
    Nee, er is geen nieuws.....

Het laatste nieuws was dat Johan op 13 november was voorgeleid aan de rechter-commissaris die als het goed is een beslissing nam over de verlenging van het voorrarrest....De uitkomst van de beslissing had kennelijk het nieuws niet meer gehaald en dat vind ik toch wel opmerkelijk....

Volgens mij zijn er in hoofdlijnen drie scenario's mogelijk (met de grootst mogelijke reserves, ik ben zelf geen jurist)

Scenario 1:

Rechter-Commissaris is van mening dat het Openbaar Ministerie geen zaak heeft en heeft Johan op 13 november weer in vrijheid laten stellen ......

Kans op dit scenario: bijzonder klein tot nihil. Het Openbaar Ministerie (OM ) heeft na de aanhouding van Johan in Brazilië in juni jl bevestigd dat Johan verdacht wordt van 4 verkrachtingen. OM is tot die tijd (en nog steeds trouwens) zeer zwijgzaam geweest over de verdenkingen tegen Johan. Reden: verdachte niet wijzer maken dan hij is en niet laten weten wat het OM reeds tegen hem had verzameld aan bewijsmateriaal. Dat zou hem minder kans geven in het verzinnen van alibi's. Gelet op het feit dat politie begin april zo'n grote zoekactie op touw heeft gezet, te beginnen met een zeer ongebruikelijk politiebericht met naam en foto, is het bepaald niet onaannemelijk dat de zaak aanzienlijk groter is dan de vier gevallen die het OM tot nu toe wilde toegeven...(zeer tegen de zin, want Braziliaanse politie praatte haar mond voorbij tegen de pers...)

Daar het alle schijn heeft dat dit een grote zaak is, lijkt in vrijheidstelling dus een te verwaarlozen optie.

Scenario 2

Rechter-Commissaris is van mening dat het Openbaar Ministerie wel een zaak heeft maar geen grond ziet om Johan zijn strafzaak in voorarrest af te laten wachten......

Kans op dit scenario: 0. Johan werd als gevaarlijk omschreven en het feit dat hij zo ver wegvluchtte lijkt dit een te verwaarlozen optie.

Scenario 3

Rechter-Commissaris is van mening dat het Openbaar Ministerie wel een zaak heeft en had besloten om het voorarrest van Johan te verlengen. Dit kan hangende het vooronderzoek tot maximaal 14 dagen + 3 x 30 dagen, voor de aanvang van het proces . Indien het onderzoek nog niet is afgerond dan vind er altijd een proforma (regie) zitting plaats... Het heeft er alles van weg dat het toch om een omvangrijke zaak gaat......(De Telegraaf sprak eerder van een gerucht dat het om ongeveer 15 gevallen zou gaan.....)....Het hoeft dan geen betoog dat politie en justitie veel tijd nodig te heeft om de gehele zaak zo goed mogelijk juridisch rond te krijgen. Forensisch onderzoek kost sowieso veel tijd. NFI moet technisch onderzoek doen (indien mogelijk) , vermeende slachtoffers en getuigen moeten worden gehoord in het uiterste geval voor 15 gevallen.....Het zou mij niets verbazen dat ze die periode van 3 x 30 dagen gewoon hard nodig hebben.
    Het zou mij dus niet verbazen dat in eerste instantie dus een proforma zitting volgt, zodat het onderzoek daarna verder kan worden voortgezet....

Als bovenstaande klopt, dan verwacht ik dat de uiterlijk datum van de (proforma) rechtzaak:

13 november 2006+ 14 dagen + 3 x 30 dagen = voor 26 februari a.s.

Kans op dit scenario acht ik bijzonder groot.

Ik verwacht dus nieuws rond 26 februari a.s.

[ Bericht 0% gewijzigd door EchtGaaf op 25-01-2007 15:43:37 ]
    pi_45663751
    Vorig bericht ge-edit. Ik vergat 14 dagen......
    pi_46340977
    DEN HAAG - De rechtbank in Den Haag begint woensdag 21 februari aan de strafzaak tegen de van zedenmisdrijven verdachte J. S. Het Openbaar Ministerie (OM) beschuldigt de 25-jarige S. van vier zeer gewelddadige verkrachtingen en een poging daartoe. Die hadden vorig jaar plaats in Noordwijk, Amsterdam en Almere. Dit is een pro-formal zitting.

Dit las ik net op nu.nl voor 5 andere soortgelijk zaken kan hij nog niet vervolgd worden. Omdat Brazilie hem hiervoor niet uitleverd heeft.
    pi_46343628
    quote:
    Op donderdag 15 februari 2007 19:10 schreef ferrari_rood het volgende:
    DEN HAAG - De rechtbank in Den Haag begint woensdag 21 februari aan de strafzaak tegen de van zedenmisdrijven verdachte J. S. Het Openbaar Ministerie (OM) beschuldigt de 25-jarige S. van vier zeer gewelddadige verkrachtingen en een poging daartoe. Die hadden vorig jaar plaats in Noordwijk, Amsterdam en Almere. Dit is een pro-formal zitting.
    Nou, Ferrari ik had toch wel gelijk met met mijn scenario en de deadline van 26 feb a.s , he?
    quote:
    Dit las ik net op nu.nl voor 5 andere soortgelijk zaken kan hij nog niet vervolgd worden. Omdat Brazilie hem hiervoor niet uitleverd heeft.
    O ja, das waar ook. Dat ging om vier gevallen idd.

Hoewel de zaak nog niet inhoudelijk wordt behandelt ben ik wel benieuwd wat het OM allemaal te melden heeft over de stand vanzaken mbt het onderzoek....

Nou erg benieuwd wat voor nieuws er uit komt en hoe het gaat aflopen....

Nou Ferrari, ik weet niet of je naar de rechtzaak wilt gaan even los of dat je dat wel aankan...Het zal jou ook niet ongemoeid laten, zeker nu vermeende zaak qua omvang en werkwijze stukje bij beetje concreter begint te worden .........Ik hoop maar dat je er goed mee kan opgaan en ook weer los kan laten....

Ik wens alle betrokkenen veel sterkte toe....

[ Bericht 11% gewijzigd door EchtGaaf op 15-02-2007 20:56:10 ]
    pi_46344316
    quote:
    Johan S. bedwelmde zijn slachtoffers

Gepubliceerd op 15 februari 2007, 17:28

sassenheim/den haag - De Sassenheimse zedenverdachte Johan S. die wordt verdacht van vier verkrachtingen en een poging daartoe, bedwelmde zijn slachtoffers met een verdovend middel.

Daarna misbruikte hij de vrouwen in een auto op een afgelegen plek, waarbij hij zich agressief gedroeg. Dat blijkt uit de dagvaarding die het openbaar ministerie (OM) heeft vrijgegeven.

S. vond twee van zijn slachtoffers in Noordwijk, drie andere vrouwen vrouwen verkrachtte hij in Amsterdam, Almere en elders, meldt het OM.

Woensdag moet de 25-jarige man - geboren in Leiden, woonachtig in Sassenheim - verschijnen voor de rechtbank in Den Haag. Tijdens een pro forma zitting wordt dan het verdere verloop van het proces bepaald.

De zaak tegen S. kreeg landelijke bekendheid nadat april vorig jaar zijn volledige naam en pasfoto door justitie openbaar werden gemaakt. Na een maandenlange speurtocht werd S. in Brazilië gearresteerd, waar hij drie maanden in de cel zat voordat hij werd uitgeleverd.

bron
    Triest.
    pi_46347130
    Dit was dus het belangrijke nieuws vandaag op me verjaardag. Had eigenlijk op ander nieuws gehoopt. Maar je had het idd goed qua tijd. Ben zeer benieuwd wat er allemaal gezegd gaat worden.
    pi_46348129
    quote:
    Op donderdag 15 februari 2007 21:50 schreef ferrari_rood het volgende:
    Dit was dus het belangrijke nieuws vandaag op me verjaardag.
    Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag.
    quote:
    Had eigenlijk op ander nieuws gehoopt.
    Dat kan ik begrijpen , ja....
    quote:
    Maar je had het idd goed qua tijd. Ben zeer benieuwd wat er allemaal gezegd gaat worden.
    Ja, inderdaad. Volgens mij wordt in een proforma zitting de huidige staat van het onderzoek doorgenomen...

Ik vermoed trouwens dat het proforma zijn van de zitting te maken heeft met die 5 of 6 extra gevallen waarvoor Johan in dit stadium nog niet kan worden vervolgd. Dat ligt volgens mij juridisch best ingewikkeld.(moet ik me nog ff in verdiepen)......Nederland schijnt dit nog met Brazilie te moeten regelen( ), omdat destijd het uitleveringsverzoek ging om 4 ipv 10 gevallen......Johan is tenslotte aangehouden voor die vier gevallen ipv 10 gevallen.....

Ik ben benieuwd of het onderzoek naar de eerste vier gevallen inmiddels is afgerond. Afhankelijk daarvan zal best iets worden gezegd, over de werkwijze etc..

Ik las elders dat de rechter wel vermeende slachtoffers op de zitting verwacht (ik denk dat ie bedoelt op de publieke tribune) en dat ze hadden afgesproken niet met de pers te zullen praten.....

Ik ben ook benieuwd wat de rechter over Johan in dit stadium zal beslissen....(psychiatrisch onderzoek ja danwel nee.....)

Het lijkt mij een hele zware confrontatie.....voor alle betrokkenen...
    pi_46365713
    tvp, interessante zaak dit.

Ik heb ergens gelezen (Telegraaf ofzo) dat de politie in Brazilië zich verbaasde over de aalglibberige en dubbelzinnige antwoorden van Stellingwerf op vragen. Zo zal hij zich misschien ook tijdens het proces gedragen. Het lijkt me sowieso geen jongen die spijt gaat betuigen.
    pi_46366415
    quote:
    Op vrijdag 16 februari 2007 13:29 schreef Soul79 het volgende:

Ik heb ergens gelezen (Telegraaf ofzo) dat de politie in Brazilië zich verbaasde over de aalglibberige en dubbelzinnige antwoorden van Stellingwerf op vragen. Zo zal hij zich misschien ook tijdens het proces gedragen.
    Ik heb dat interview ook gelezen....Hij leek mij eerlijk gezegd ook verward....Misschien dat hij nu in minder vreemde omgeving wat stabieler gaat reageren....
    quote:
    Het lijkt me sowieso geen jongen die spijt gaat betuigen.
    Dat is erg moeilijk te zeggen. Heeft hij psychische aandoeningen of niet? De vraag is of de rechter hem laat onderzoeken daarop. Misschien komt dat wel aan de orde bij de komende proforma zitting. Benieuwd dus.. Vaak zie je bij verkrachters dat ze wel lijden aan een antisociale persoonlijkheidsstoornis (asps) en andere persoonlijkheidsstoornissen (narcisme , inadequate persoonlijkheid) Mensen met asps zijn meestal mensen met mindere spijtgevoelens...en niet goed kunnen beoordelen wat goed en kwaad is....Verkrachters zien namelijk vaak niet de verkrachting niet als een verkrachting....Ze voeren vaak aan dat meisjes/vrouwen vrijwillig zijn meegegaan.....Daar zit nou net de crux....daar hangt de hele juridische definitie van verkrachting aan.....het draait om de te bewijzen "onvrijwilligeheid". Het zijn lastige casussen....
    pi_46366987
    In dat stuk in het Leids Dagblad stond trouwens dat de dagvaarding is vrijgegeven. Alleen aan het Leids Dagblad dan? Zie hem niet op internet staan ofzo.
    pi_46367449
    quote:
    Op vrijdag 16 februari 2007 14:05 schreef Soul79 het volgende:
    In dat stuk in het Leids Dagblad stond trouwens dat de dagvaarding is vrijgegeven.
    Ja, dat vroeg ik mij ook af......wat dat nu eigenlijk precies inhoud.....Ik neem idd aan dat het een stuk is waarin precies de aanklacht is omschreven waarvan Johan nou precies van wordt verdacht....Maar of het stuk daadwerkelijk circuleert in de media weet ik niet...
    quote:
    Alleen aan het Leids Dagblad dan? Zie hem niet op internet staan ofzo.
    Ik zal ook ff zoeken......Komende dagen de kranten ff goed in gaten houden...

Ik kan me trouwens voorstellen dat er pas verslag wordt gedaan als de zitting de komende woensdag heeft plaatsgevonden....

De zitting vindt trouwens in de late namiddag plaats en kan dus nooit lang duren........Volgens mij is het een gewone regiezitting, meer een formaliteit waarbij gerechtelijke procedure zal worden besproken...Er zal denk ik bijzonder weinig inhoudelijke zaken aan de orde komen...Oficier zal denk ik de voorlopige aanklacht voorlezen (vier gevallen en een poging tot verkrachting en zal vermoedelijk iets zeggen over de overige 5 a 6 gevallen waarvoor hij nog niet kan worden vervolgd....Rechter zal vermoedelijk beslissen of er een aanvullend psychiatrisch onderzoek nodig is, dit in het kader van de beoordeling of bij bewezen feiten Johan al dan niet toerekeinigsvatbaar is geweest tentijde van de vermeende delicten........(Pieter Baan Centrum onderzoek of een ambulant psychiatrisch onderzoek door psychiater en psycholoog)...

De rechter zal vermoedelijk ook gelasten dat het voorarrest weer met 90 dagen wordt verlengd en een de datum van het volgende zitting bekend maken. En waarschijnlijk ook kunnen aangeven of dat weer een pro fromazitting is of inhoudelijke zitting.....Hangt er denk ik ook vanaf als de overige 5 of 6 gevallen kunnen wordne aangebracht...Dat ligt best ingwikkeld...

Ik denk dat het een langdurige zaak gaat worden.....Ik verwacht dat de zaak pas inhoudelijk wordt behandeld als alle gevallen door het OM kunnen worden aangebracht......

[ Bericht 1% gewijzigd door EchtGaaf op 16-02-2007 14:25:00 ]
    pi_46381355
    quote:
    Op donderdag 15 februari 2007 19:10 schreef ferrari_rood het volgende:
    Aanvullend:
    quote:
    In vijf soortgelijke zaken kan justitie de man vooralsnog niet vervolgen. De Braziliaanse autoriteiten leverden Stellingwerf begin november vorig jaar uit aan Nederland, maar de uitlevering heeft geen betrekking op deze zaken. Volgens een woordvoerster van het OM loopt daarvoor een aanvullend uitleveringsverzoek. Zodra Brazilië toestemt, kan justitie hem voor in totaal tien zaken vervolgen.

bron
    Bijzonder merkwaardig is dat Brazilie eerst toestemming moet verlenen dmv een antwoord op een "aanvullend uitleveringsverzoek" ( Johan is toch al uitgeleverd?, dit heb ik nog nooit gehoord) voor die vijf aanvullende zaken alvorens die zaken hier kunnen worden behandeld?..Te meer erg merkwaardig daar ook die vermeende vijf aanvullende gevallen dan waarschijnlijk hier in den lande hebben plaatsgevonden.... Wat heeft Brazilie daar mee te maken, zou ik zeggen?....Ik vraag mij namelijk af of een verdachte die nog niet is veroordeeld nog een keer kan worden aangehouden voor die vijf extra gevallen Zo ja, dan lijkt mij dat verzoek aan Brasil niet nodig.....Maaruh zo eenvoudig als ik dit stel zal het waarschijnlijk niet zijn, ik ben geen specialist op dit terrein....

Verder vraag ik me af of OM destijds het uitlveringsverzoek om strategische redenen beperkt heeft tot die eerste vier gevallen of dat in eerste instantie vier gevallen redelijk hard te maken zouden zijn en in een later stadium de overige 5 gevallen redelijk hard hebben kunnen krijgen gaandeweg het onderzoek......Of speelde justitie puur op safe door voorlopig maar van vier gevallen uit te gaan

Interessante casuistiek....Wie het (juridisch) weet mag het zeggen....
    pi_46392577
    Er is nergens te lezen hoe laat de proforma zitting begint. btw jfs is binnenkort ook jarig dacht de 27 heeft hij voor zijn verjaardag tenminste nog iets van zijn rechtzaak gehoord.
    pi_46395589
    quote:
    Op zaterdag 17 februari 2007 10:38 schreef ferrari_rood het volgende:
    Er is nergens te lezen hoe laat de proforma zitting begint.
    Jawel. 16.15 's-middags.

Zie Juridisch Dagblad:
    Link : http://juridischdagblad.nl/content/view/4613/53/

Ik neem aan dat de zitting openbaar is, als je wilt kun je er naar toe. (publieke tribune).
    quote:
    btw jfs is binnenkort ook jarig dacht de 27
    Nee, hij wordt 26 jaar over anderhalve week. Hij is van 1981. Eigenlijk wel wrang, maar misschien ook wel gelukkig, kan mij voorstellen dat hij wil weten waar hij aan toe is....
    quote:
    heeft hij voor zijn verjaardag tenminste nog iets van zijn rechtzaak gehoord.
    Ja, ik moest daar ook aan denken. Heel erg als iemand zo belandt. Ik ken hem niet persoonlijk, maar heb wel ongeveer een beeld van de jongen gekregen..... ik geloof best dat hij uiteindelijk niet het type was voor leraar op een middelbare school en het steeds niet lang volhield. (zeker niet als jij stelde dat hij sociaal zwakker is) . Niet raar dat hij hoopte te promoveren om mogelijk aan baan in de wetenschap te ambieren. Ik geloof eigenlijk wel dat hij daarvoor een type is dat ervoor geschikt zou zijn....Jammer dat het zo gelopen is, hij had denk ik een mooie toekomst kunnen hebben met zoveel talent.... Het heeft niet zo mogen zijn, wellicht tot groot verdriet van zijn ouders en verdere familie.. Ik hoop maar dat er duidelijkheid komt, hoe het komt hoe hij zo verzeild is geraakt....Ik denk dat jij daar ook erg benieuwd naar bent......

[ Bericht 4% gewijzigd door EchtGaaf op 17-02-2007 12:56:30 ]
    pi_46404460
    quote:
    Op vrijdag 16 februari 2007 13:29 schreef Soul79 het volgende:

Ik heb ergens gelezen (Telegraaf ofzo) dat de politie in Brazilië zich verbaasde over de aalglibberige en dubbelzinnige antwoorden van Stellingwerf op vragen. Zo zal hij zich misschien ook tijdens het proces gedragen. Het lijkt me sowieso geen jongen die spijt gaat betuigen.
    Kun je dit nog terug vinden? Zou ik graag willen lezen.
    pi_46406484
    quote:
    Op zaterdag 17 februari 2007 18:31 schreef Omkron het volgende:

[..]

Heb ik al eens geprobeerd, maar kan het niet terugvinden. Was wel interessant artikel, niet alleen de Braziliaanse politieinspecteur die hem ondervraagd had kwam aan het woord, maar ook een paar van zijn slachtoffers (dacht ik). Waarvan er 1 nota bene nu nog steeds zei: tja, hij was een lekker ding, daarom ging ik met hem mee.

Misschien kan EchtGaaf het artikel nog achterhalen, die weet veel van de zaak af.
    pi_46409599
    quote:
    Op dinsdag 12 december 2006 01:17 schreef An24 het volgende:

[..]

Niet alleen daar.

Ook hier zal hij, als hij veroordeelt wordt geen zeepjes moeten rapen. Of hij wordt op een bijzondere afdeling geplaatst. Niets bekent nog verder?
    en toch ironisch dat een zede deliquent zo gehaat wordt en al die gasten die er overheen zouden gaan dat zelf dan dus ook zijn .....
    <a href="http://www.youtube.com/watch?v=oAVjF_7ensg" rel="nofollow" target="_blank">“We simply do not understand our place in the universe and have not the courage to admit it”</a>
    pi_46413734
    quote:
    Op zaterdag 17 februari 2007 18:31 schreef Omkron het volgende:

quote:
    Op zaterdag 17 februari 2007 19:44 schreef Soul79 het volgende:

Misschien kan EchtGaaf het artikel nog achterhalen, die weet veel van de zaak af.
    Heb 'n introotje gevonden die ik ff zo gauw kan vinden.....ik moet ff doorzoeken...

http://crimesite.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=1885
    pi_46415341
    quote:
    Op zaterdag 17 februari 2007 21:15 schreef dontcare het volgende:

[..]

en toch ironisch dat een zede deliquent zo gehaat wordt en al die gasten die er overheen zouden gaan dat zelf dan dus ook zijn .....
    Laatst op National een docu gezien over Pelican Bay.. Maximum security.. niet best..

40% kreeg vroeg of laat te maken met verkrachting.. klein en groot. Maar volgens mij zijn het de zede deliquenten met slachtoffers onder de 18 die geen leven meer hebben.
    pi_46415526
    quote:
    Op zaterdag 17 februari 2007 23:38 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

[..]

Heb 'n introotje gevonden die ik ff zo gauw kan vinden.....ik moet ff doorzoeken...

http://crimesite.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=1885
    Dank voor de link. Ik heb hem even doorgelezen.. lijkt op een vertaling via bablefish of iets dergelijks.. veel wijzer wordt ik er niet van iig.
    pi_46419040
    quote:
    Op zondag 18 februari 2007 00:46 schreef Omkron het volgende:

[..]

Dank voor de link. Ik heb hem even doorgelezen.. lijkt op een vertaling via bablefish of iets dergelijks.. veel wijzer wordt ik er niet van iig.
    Nou idd, die site maakt zich op die manier behoorlijk belachelijk........Erg informatief is het niet erg nee, en dat ff doorzoeken hielp mij ook niet echt.......

Dus ik probeer mijn geheugen maar ff op te frissen, het Telegraaf artikel was van 1 juli jl. (dus lees het met de nodige reserves) , en probeer ff een korte samenvatting weer te geven:

[samenvatting]

Het interview vond plaats in de miljoenenstad Curitiba op het politiebureau enkele dagen na de arrestatie van Johan. Aanwezig waren, een of twee journalisten van de Telegraaf, Johan, en een rechercheur die aldaar met de zaak was belast. Johan maakte een paranoide indruk...maar werd omschreven als hyperintelligent..

Het artikel toont een gecensuurde foto van Johan in een strak blauw T-shirtje en zat geboeid met de handen op rug geboeid zittende op een soort van een bureaustoel......Hij zag een wat verwilderd uit, had een baardje en zijn haar was langer dan op die modellenfoto's (had geen stekeltjeshaar meer)........

Johan zelf was amper aan het woord geweest. Het leek erop dat de journalisten niet uitgebreid met Johan mochten spreken en dat ze vermoedelijk alleen vragen aan de rechecheur mochten stellen. Kennelijk was contact wel even mogelijk, Johan meldde dat "er een machtige organisatie op hem had gemunt, waarvoor hij op vlucht was"...Hij gaf niet aan wat voor een soort organisatie dat zou zijn.....Hij gaf aan onschuldig te zijn..Tijdens het interview mocht hij even met zijn thuisfront bellen.....het werd een nogal emotioneel gesprek met zijn moeder...Hij wilde zo snel mogelijk naar Nederland worden uitgeleverd...Verder gaf Johan aan, dat hij met meerdere gevangenen in ene krappe cel doorbracht onder vreselijke omstandigheden en dat de celgenoten nogal agressief tegen hem deden......

De rechercheur liet aan de jounalisten een bizar vluchtplan van Johan zien....Vrij onbegrijpelijk omschreven (maakte ook gebruik van geheimschrift van voor een ander onbegrijpelijke cijfer en letterreeksen ) , die vermoedelijk alleen Johan kon begrijpen.....De rechercheur die kan bogen over jarenlange ervaring, zie dat hij nog nooit zoiets had meegemaakt.....

Het artikel maakte ook melding dat Johan vaker verre buitenlandse reizen had gemaakt....

Verder meldde het artikel dat academici een privilege met als recht op een eigen cel..... (of Johan die ook daadwerkelijk heeft gehad is nooit duidelijk geworden....)

[/samenvatting]

Nou ja, dit was mij zo ongeveer bijgebleven....

[ Bericht 0% gewijzigd door EchtGaaf op 18-02-2007 20:53:58 ]
    pi_46440381
    Kan iedereen naar die pro forma zitting? En hoe werkt dat precies. Moet ik daar een uur van te voren zijn? En geef ik daar aan dat ik bij de pro forma zitting van Johan S. wil zijn.

[ Bericht 63% gewijzigd door tongytongylickylicky op 19-02-2007 10:28:36 ]
    Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
    Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
    :{²
    pi_46451882
    quote:
    Op zondag 18 februari 2007 21:44 schreef tongytongylickylicky het volgende:
    Kan iedereen naar die pro forma zitting? En hoe werkt dat precies. Moet ik daar een uur van te voren zijn? En geef ik daar aan dat ik bij de pro forma zitting van Johan S. wil zijn.
    Ja, hoor.. Je kan daar gewoon naar toe. Hier vind je alle informatie voor deze zaak als je er naar toe wilt. Succes alvast

http://www.rechtspraak.nl(...)21+februari+2007.htm

[ Bericht 15% gewijzigd door EchtGaaf op 19-02-2007 11:14:51 ]
    pi_46452201
    quote:
    Op maandag 19 februari 2007 11:02 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ja, hoor.. Je kan daar gewoon naar toe. Hier vind je alle informatie voor deze zaak als je er naar toe wilt. Succes alvast

Attentie: update vorige post..
    pi_46452211
    quote:
    Op maandag 19 februari 2007 11:02 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ja, hoor.. Jan kan daar gewoon naar toe. Hier vind je alle informatie voor deze zaak als je er naar toe wilt. Succes..:

Bedankt! Deze dader/ jongen is een erg interessant studieobject Ff een uurtje eerder weg van werk en dan eventjes langs in Den Haag.

Maar er wordt in die pro forma alleen vastgesteld dat hij nog langer vast moet zitten. Zal hij zlef ook aanwezig zijn?
    Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
    pi_46452791
    quote:
    Op maandag 19 februari 2007 11:15 schreef tongytongylickylicky het volgende:

[..]

Bedankt! Deze dader/ jongen is een erg interessant studieobject Ff een uurtje eerder weg van werk en dan eventjes langs in Den Haag.
    Ja, inderdaad. Maar erg triest als iemand zo terecht komt....
    quote:
    Maar er wordt in die pro forma alleen vastgesteld dat hij nog langer vast moet zitten. Zal hij zelf ook aanwezig zijn?
    In deze zitting komt inderdaad aan de orde of het voorarrest wordt verlengd. De maximale termijn van 3 x 30 dagen wordt binnen enkele dagen overschreden.......bovendien schrijft de wet voor dat binnen 106 dagen (na voorgeleiding aan RC) de rechtszaak moet zijn aangevangen..... Vaak komt voor dat onderzoek nog niet binnen die tijd is afgerond, dan neemt men de toevlucht voor ene zg regiezitting waarbij de zaak summier aan de orde en eerder een procedureel karakter heeft....

In deze zaak is dat niet ander...Het zou gaan om ongeveer 10 gevallen waarvan er zo'n 5 gevallen (nog) niet inhoudelijk kunnen worden behandeld wegens juridische-technische problemen. (aanvullend uitleveringsverzoek aan Brazilie schijnt nog nodig te zijn voor vijf gevallen). Ik kan mij een beetje voorstellen dat men wacht totdat ook die vijf aanvullende gevallen voor de rechter kunnen worden gebracht, zodat het geheel in 1 keer kan worden behandeld......Na de 1e proforma zitting dient binnen 90 dagen weer een zitting te volgen. Dat kan weer een proformazitting zijn als men nog niet zo ver is.......

....Ik heb eerder op TV proformazitingen gezin, die van Volkert van der G, en Mohammed B. Mij viel op dat er wel degelijk inhoudelijke dingetjes op de proppen kwamen. (het was inhoudelijker dan gedacht....) De officier van justitie las als ik mij dat goed herinner de (voorlopige) aanklacht voor en de advoca(a)ten kwamen ook aan het woord. Dus voor een deel komt er wellicht toch inhoudelijk dingen aan bod....En de status qua van het onderzoek komt aan de orde....daar zal best iets over worden verteld.....Evt komt de verdacht zelf ook aan het wordt..(als ie dat wilt tenminste)

Volgens mij kan de rechter in dit stadium besluiten of er een psychiatrisch onderzoek naar verdachte nodig is, als er twijfels zijn over de geestelijke toestand van de verdachte tijdens het begaan van de vermeende delict(en).....De verdachte wordt dan voor zo'n 6 weken ter bservatie opgenomen in het Pieter Baan Centrum.......(de rechter kan overigens ook besluiten tot ambulant onderzoke door psycholoog of psychiater...).....

Ik ben ook benieuwd of Johan er zelf ook bij zal zijn. Ik weet niet hoe hij eronder is, en hoe het nu met hem gaat... Het is volgens mij in beginsel niet verplicht, tenzij de rechter dat beslist. Volgens het bericht zouden er ook vermeende slachtoffers bij de zitiing aanwezig zijn....Het lijkt mij erg heftig allemaal....

Uiteraard zal verlenging van het voorarrest aan de orde komen en wellicht een datum van de volgende (regie)zitting....

[ Bericht 2% gewijzigd door EchtGaaf op 19-02-2007 11:50:40 ]
    pi_46452963
    quote:
    Op maandag 19 februari 2007 11:38 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]
    -verhaal-
    Ik hou jullie op de hoogte, probeer daar rond half 4 te zijn, lijkt mij redelijk op tijd. Hier op me werk (Koninklijke Marechaussee) zeiden ze dat een half uur voldoende is.
    pi_46452987
    quote:
    Op maandag 19 februari 2007 11:45 schreef tongytongylickylicky het volgende:

[..]

Ik hou jullie op de hoogte, probeer daar rond half 4 te zijn, lijkt mij redelijk op tijd. Hier op me werk (Koninklijke Marechaussee) zeiden ze dat een half uur voldoende is.
    Bedank alvast. Ik ben benieuwd
    pi_46454419

[ Bericht 100% gewijzigd door F_r op 19-02-2007 12:50:40 ]
    pi_46454510
    Jammer dat ik niet meer in Den Haag woon anders was ik ook wel even langs de zitting gegaan. Heb immers carnaval vakantie. Ik ben zeker erg benieuwd wat er nu allemaal is gebeurd en wat er verder nog gaat gebeuren.

btw echt gaaf ik bedoelde de 27e=27februari ik weet wel dat hij uit 1981 komt.
    pi_46456959
    Ik ben nu dus 99% aanezig. Uurtje eerder weg bij werk en 15:30 in Den-Haag.
    pi_46466281
    quote:
    Op maandag 19 februari 2007 12:50 schreef ferrari_rood het volgende:
    Jammer dat ik niet meer in Den Haag woon anders was ik ook wel even langs de zitting gegaan. Heb immers carnaval vakantie. Ik ben zeker erg benieuwd wat er nu allemaal is gebeurd en wat er verder nog gaat gebeuren.
    Ja, en voor mij is het ook een pokke-eind en ook nog eens terug in de spits moetend gezien het late tijdstip in de middag..... Vind dat wel jammer.....Anders ging ik er zeker heen....
    quote:
    Op maandag 19 februari 2007 12:50 schreef ferrari_rood het volgende:
    btw echt gaaf ik bedoelde de 27e=27februari ik weet wel dat hij uit 1981 komt.
    sorry dat ik je verkeerd begreep.
    pi_46466349
    quote:
    Op maandag 19 februari 2007 19:23 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

sorry dat ik je verkeerd begreep.
    Heb je misschien ergens een overzicht (behalve de OP) waar ik nog snel alles kan doornemen/ uitprinten. Wil wat papierwerk meenemen woensdag.
    pi_46466575
    quote:
    Op maandag 19 februari 2007 19:25 schreef tongytongylickylicky het volgende:

[..]

Heb je misschien ergens een overzicht (behalve de OP) waar ik nog snel alles kan doornemen/ uitprinten. Wil wat papierwerk meenemen woensdag.
    Oei, een overzicht......Ik zal wel wat voor je opzoeken. Kom later op de avond hierop terug.

Leuk dat jij gaat. Ik ben best benieuwd.
    pi_46466689
    quote:
    Op maandag 19 februari 2007 19:29 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Oei, een overzicht......Ik zal wel wat voor je opzoeken. Kom later op de avond hierop terug.

Leuk dat jij gaat. Ik ben best benieuwd.
    Ik heb het verhaal ook gevolgd in de nieuwe revu en wil altijd al eens een zaak volledige volgen. Dit is dus me kans. Vraag me alleen af wanneer de zaak echt gaat beginnen.
    pi_46467654
    quote:
    Op maandag 19 februari 2007 19:32 schreef tongytongylickylicky het volgende:

[..]

Ik heb het verhaal ook gevolgd in de nieuwe revu en wil altijd al eens een zaak volledige volgen. Dit is dus me kans.
    Ja inderdaad. (ik zou ook graag een zaak als toeschouwer willen volgen..) En dan kan je het beste een zaak nemen, die je het meest interesseert. Vooral ook in de juridische sfeer. Maar vooral ook hoe iemand zo terecht kan komen. De persoon achter deze verdacht interesseert mij wel. De casus psychologisch te duiden, is hooguit gissen, maar het is vermoedelijk een verhaal wat niet op zichzelf staat...Dat maakt het ook erg tragisch...Waarom "verongelukken" dit soort mensen die ogenschijnlijk goeie kansen hadden.....
    quote:
    Vraag me alleen af wanneer de zaak echt gaat beginnen.
    De inhoudelijk zaak? .....Nou in ieder geval gaat dat nog wel maanden duren volgens mij....Ik verwacht dat het ook sterk afhangt hoe snel de Brazilliaanse autoriteiten het "aanvullend" uitleveringsverzoek zullen beantwoorden......Dat alleen al duurt al gauw maanden...

Juridisch ZEER ingewikkelde zaak....Ga daar maar vanuit...Ik weet dus ook niet in hoeverre politie en justitie die aanvullende 5 gevallen kunnen onderzoeken (verhoren van verdachte, getuigen,vermeende slachtoffers...).....Immers Johan is daar in eerste instantie niet voor uitgeleverd.......Als eerst een postief antwoord uit Brazilie moet komen alvorens het onderzoek vorm gegeven kan worden voor die extra gevallen dan duurt het nog veel veel langer........Nou dan ben je gauw een half jaar verder....

Ik verwacht zelf dat het inhoudelijke zitting niet eerder dan halverwege dit jaar aanvangt.....Eerder pas in het najaar....
    pi_46467976
    quote:
    Op maandag 19 februari 2007 19:52 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ja inderdaad. (ik zou ook graag een zaak als toeschouwer willen volgen..) En dan kan je het beste een zaak nemen, die je het meest interesseert. Vooral ook in de juridische sfeer. Maar vooral ook hoe iemand zo terecht kan komen. De persoon achter deze verdacht interesseert mij wel. De casus psychologisch te duiden, is hooguit gissen, maar het is vermoedelijk een verhaal wat niet op zichzelf staat...Dat maakt het ook erg tragisch...Waarom "verongelukken" dit soort mensen die ogenschijnlijk goeie kansen hadden.....
    [..]

De inhoudelijk zaak? .....Nou in ieder geval gaat dat nog wel maanden duren volgens mij....Ik verwacht dat het ook sterk afhangt hoe snel de Brazilliaanse autoriteiten het "aanvullend" uitleveringsverzoek zullen beantwoorden......Dat alleen al duurt al gauw maanden...

Juridisch ZEER ingewikkelde zaak....Ga daar maar vanuit...Ik weet dus ook niet in hoeverre politie en justitie die aanvullende 5 gevallen kunnen onderzoeken (verhoren van verdachte, getuigen,vermeende slachtoffers...).....Immers Johan is daar in eerste instantie niet voor uitgeleverd.......Als eerst een postief antwoord uit Brazilie moet komen alvorens het onderzoek vorm gegeven kan worden voor die extra gevallen dan duurt het nog veel veel langer........Nou dan ben je gauw een half jaar verder....

Ik verwacht zelf dat het inhoudelijke zitting niet eerder dan halverwege dit jaar aanvangt.....Eerder pas in het najaar....
    Mmmm oke, dan hoop ik maar dat het overmorgen alvast gezellig wordt Ik mag toch wel een kladbok meenemen de zaal in (publieke tribune)?
    pi_46468261
    quote:
    Op maandag 19 februari 2007 19:58 schreef tongytongylickylicky het volgende:

[..]

Mmmm oke, dan hoop ik maar dat het overmorgen alvast gezellig wordt
    Oei, dat kan ik niet beloven..... Hou rekening met emotionele taferelen die kunnen onstaan........(want vermeende slachtoffers schijnen ook te komen die vermoedelijk een plaats krijgen in de zittingszaal.......ik verwacht niet dat zij tussen het publiek worden gezet.....
    quote:
    Ik mag toch wel een kladbok meenemen de zaal in (publieke tribune)?
    Een kladblok zal best mogen denk ik en een pen vast ook........Maar bij twijfels over wat je wel en niet mee moet/mag nemen kan je altijd bellen met het telefoonnummer wat in het bericht van de rechtbank staat.....(misschien moet je wel legitimeren e.d.).

Ondertussen vraag ik mij af wie er allemaal daarheen gaan.....Hij heeft natuurlijk ook familie en wellicht kennissen en vroegere klasgenoten. ik ben ook benieuwd of het de journaals gaat halen....
    pi_46468676
    Als hij er zelf bij is, kan het volgens mij helemaal emotioneel worden. Zou wel eens willen zien wat er van die mooie jongen terecht is gekomen.
    pi_46469391
    quote:
    Op maandag 19 februari 2007 20:13 schreef tongytongylickylicky het volgende:
    Als hij er zelf bij is, kan het volgens mij helemaal emotioneel worden.
    Ja, dat zal veel uitmaken denk ik....
    quote:
    Zou wel eens willen zien wat er van die mooie jongen terecht is gekomen.
    Tja, 't zal niet gemakkelijk zijn....Ik ben vooral benieuwd naar zijn verhaal. Hoe hij tegen alles aankijkt. Wat hij doet met beschuldigingen...

Bij verkrachtingszaken speelt (on)vrijwilligheid een crusiale rol....Vaak ook een wellis nietesspel als het om (on)vrijwilligheid aankomt......Meestal zijn er tenslotte geen anderen bij vermeende delicten bijgeweest......

De rechter rust een hele zware taak , ben blij dat ik niet in zijn schoenen sta........Het lijkt mij een ernstige zaak voor alle betrokkenen (ook voor Johan zelf, ik geloof namelijk niet dat je hier zomaar in verzeild raakt...meestal zit er toch een geschiedenis achter en dus gewoon triest dus...).

[ Bericht 1% gewijzigd door EchtGaaf op 19-02-2007 20:43:05 ]
    pi_46483586
    quote:
    Op maandag 19 februari 2007 20:13 schreef tongytongylickylicky het volgende:
    Als hij er zelf bij is, kan het volgens mij helemaal emotioneel worden. Zou wel eens willen zien wat er van die mooie jongen terecht is gekomen.
    Oja ik zal nog ff kijken voor een overzichtje.......
      dinsdag 20 februari 2007 @ 11:09:07 #82
    111528 Viajero
    Who dares wins
    pi_46484084
    quote:
    Op zaterdag 17 februari 2007 12:48 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Jawel. 16.15 's-middags.

Zie Juridisch Dagblad:
    Link : http://juridischdagblad.nl/content/view/4613/53/

Ik neem aan dat de zitting openbaar is, als je wilt kun je er naar toe. (publieke tribune).
    [..]

Nee, hij wordt 26 jaar over anderhalve week. Hij is van 1981. Eigenlijk wel wrang, maar misschien ook wel gelukkig, kan mij voorstellen dat hij wil weten waar hij aan toe is....
    [..]

Ja, ik moest daar ook aan denken. Heel erg als iemand zo belandt. Ik ken hem niet persoonlijk, maar heb wel ongeveer een beeld van de jongen gekregen..... ik geloof best dat hij uiteindelijk niet het type was voor leraar op een middelbare school en het steeds niet lang volhield. (zeker niet als jij stelde dat hij sociaal zwakker is) . Niet raar dat hij hoopte te promoveren om mogelijk aan baan in de wetenschap te ambieren. Ik geloof eigenlijk wel dat hij daarvoor een type is dat ervoor geschikt zou zijn....Jammer dat het zo gelopen is, hij had denk ik een mooie toekomst kunnen hebben met zoveel talent.... Het heeft niet zo mogen zijn, wellicht tot groot verdriet van zijn ouders en verdere familie.. Ik hoop maar dat er duidelijkheid komt, hoe het komt hoe hij zo verzeild is geraakt....Ik denk dat jij daar ook erg benieuwd naar bent......
    Wat een misselijkmakend persoon ben jij, en symptomatisch van het verwrongen rechtssyteem in Nederland. Helemaal vervuld van medeleven met de dader van verschrikkelijke misdaden zonder aan de slachtoffers maar te denken.

Wat mij betreft is het simpel, geen tweede kans voor deze psychopaat om nog eens tien vrouwenlevens te verwoesten. Zelfs als hij nog maar een keer over de schreef gaat is dat geen tweede kans waard.

Maar mensen zoals jij vinden het prima om nog meer onschuldige slachtoffers te riskeren, als de zielige dader zich maar een beetje beter voelt, de arme jongen..
    It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
    pi_46484324
    quote:
    Op dinsdag 20 februari 2007 10:46 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Oja ik zal nog ff kijken voor een overzichtje.......
    Tips:

1 Lees de twee eerdere topics van dit forum door...

paniekvoetbal rondom verkrachter
    hier staan ook reacties van vroegere klasgenoten van Johan.....

Waar is Johan Frederik Stellingwerf?
    vervolg

Ook diverse reacties van vroegere klasgenoten op geen stijl...

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/013092.html
    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/013126.html
    http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/013135.html

Oja, op www.ad.nl Zoekfunctie: op zijn naam dan vind je 7 artikelen een veel reacties van
    bekenden.....

http://misdaadjournalist.(...)de_jacht_op_ste.html
    pi_46485136
    quote:
    Op dinsdag 20 februari 2007 11:09 schreef Viajero het volgende:

[..]

Wat een misselijkmakend persoon ben jij, en symptomatisch
    Tja, wat is het sterk om op de man te spelen ipv op de bal... ....Die kwalificaties laat ik maar verder voor wat ze zijn ik zal mij niet verlagen om daarin mee te gaan.
    quote:
    van het verwrongen rechtssyteem in Nederland.
    Wat is er vewrongen aan het rechtsysteem van Nederland? Liever het Amerikaanse dan?
    quote:
    Helemaal vervuld van medeleven met de dader van verschrikkelijke misdaden zonder aan de slachtoffers maar te denken.
    Je oordeelt wel, maar geef geen blijkt al mijn bijdragen in deze topics te hebben gelezen....Als je dat eens eerst zou doen, dan zou dat ook sterker zijn en eerder de moeite waard zou zijn om je dan vervolgens van repliek te bedienen.
    quote:
    Wat mij betreft is het simpel, geen tweede kans voor deze psychopaat om nog eens tien vrouwenlevens te verwoesten. Zelfs als hij nog maar een keer over de schreef gaat is dat geen tweede kans waard.
    Niet chique. Deze persoon is nog niet veroordeeld en is verdachte. Laat dat oordeel maar eens aan de rechter over. Of erken je onze rechtstaat niet?
    quote:
    Maar mensen zoals jij vinden het prima om nog meer onschuldige slachtoffers te riskeren, als de zielige dader zich maar een beetje beter voelt, de arme jongen..
    Dit slaat echt nergens op. Eigen verdien je geen reactie. Ik heb in de 3 topic een zeer genuanceerd beeld gegeven hoe ik tegen deze situatie kijk. Ik heb voortdurend in de discussie ook de vinger op de gevoelige plaats gelegd. De crux is de mad/bad discussie, het grote dilemma in de forensische psychologie.....Maar ja, als je dat niet leest, of wilt lezen, dan is elke discussie op voorhand zinloos....

Ik heb overigens in eerdere posten ook mijn medeleven betuigd in de richting van de vermeende slachtoffers...
      dinsdag 20 februari 2007 @ 12:47:19 #85
    111528 Viajero
    Who dares wins
    pi_46486692
    quote:
    Op dinsdag 20 februari 2007 11:47 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Tja, wat is het sterk om op de man te spelen ipv op de bal... ....Die kwalificaties laat ik maar verder voor wat ze zijn ik zal mij niet verlagen om daarin mee te gaan.
    [..]
    Is niet persoonlijk bedoeld, is gericht aan alle mensen met een denkwijze zols jij.
    quote:
    Wat is er vewrongen aan het rechtsysteem van Nederland? Liever het Amerikaanse dan?
    [..]
    Dat er teveel liefde en aandacht naar de dader gaat, en niet genoeg naar het slachtoffer. En vooral het idee dat iedereen een tweede kans moet krijgen, ook al gaat dat ten koste van eventuele nieuwe slachtoffers.

En het Amerikaanse model bevalt me al helemaal niet, omdat daar te weinig word gedaan aan rehabilitatie. Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor rehabilitatie van de meeste criminelen. Als je ze geen tweede kans geeft (wat in de VS dus niet gebeurt) blijven ze criminelen. Alleen moet er wel gekeken worden naar de gevolgen voor de maatschappij. Het Nederlandse uitgangspunt dat iedereen een tweede kans verdient is net zo belachelijk als het Amerikaanse waar niemand een tweede kans krijgt.

Mensen als JFS verdienen in mijn ogen zeker geen tweede kans, het risico is te groot.
    quote:
    Je oordeelt wel, maar geef geen blijkt al mijn bijdragen in deze topics te hebben gelezen....Als je dat eens eerst zou doen, dan zou dat ook sterker zijn en eerder de moeite waard zou zijn om je dan vervolgens van repliek te bedienen.
    [..]
    Al je bijdragen wijzen op een teveel aan empathie met de dader, misschien omdat het psychologisch zo machtig interessant vindt. Ik heb die eerdere topics toen ze nieuw waren gelezen, en volgens mij daar ook al gereageerd.
    quote:
    Niet chique. Deze persoon is nog niet veroordeeld en is verdachte. Laat dat oordeel maar eens aan de rechter over. Of erken je onze rechtstaat niet?
    [..]
    Jij gaat er ook vanuit dat deze jongen allerlei verzachtende zielige achtergronden heeft die hem hiertoe gedreven hebben, ook zonder het vonnis van de rechter af te wachten. Wat is het verschil?
    quote:
    Dit slaat echt nergens op. Eigen verdien je geen reactie. Ik heb in de 3 topic een zeer genuanceerd beeld gegeven hoe ik tegen deze situatie kijk. Ik heb voortdurend in de discussie ook de vinger op de gevoelige plaats gelegd. De crux is de mad/bad discussie, het grote dilemma in de forensische psychologie.....Maar ja, als je dat niet leest, of wilt lezen, dan is elke discussie op voorhand zinloos....

Ik heb overigens in eerdere posten ook mijn medeleven betuigd in de richting van de vermeende slachtoffers...
    Dat siert je, maar je kan niet ontkennen dat je vooral schrijft over hoe zielig je de dader wel niet vindt. Maarja, een meisje dat gewoon haar leven leidt zonder al te veel problemen en dan ineens bruut verkracht wordt is natuurlijk minder interessant dan de gestoorde dader.

Dat begrijp ik ook wel, maar probeer de dader alsjeblieft ook te zien als iemand die heel slecht dingen heeft gedaan, en extreem gevaarlijk is. Hij is niet alleen het slachtoffer van zijn eigen gestoordheid, hij is ook de dader van een aantal brute verkrachtingen. En jij ziet hem vooral als slachtoffer. Dat begrijp ik dus niet.
    It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
    pi_46501510
    quote:
    Op dinsdag 20 februari 2007 12:47 schreef Viajero het volgende:

Is niet persoonlijk bedoeld, is gericht aan alle mensen met een denkwijze zols jij.
    Je schreef letterlijk "Wat een misselijk makend persoon ben jij...." En jij bedoelde dat dan niet persoonlijk?
    quote:
    Dat er teveel liefde en aandacht naar de dader gaat, en niet genoeg naar het slachtoffer. En vooral het idee dat iedereen een tweede kans moet krijgen, ook al gaat dat ten koste van eventuele nieuwe slachtoffers.
    Ik geloof dat de Nederlandse rechtspleging wel degelijk veel rekening houdt met het slachtoffer. Boris Dittrich heeft het voor elkaar gekregen dat slachtoffers ook spreektijd krijgen tijdens het proces. Verder wordt bij een bewezen verklaard delict een sanctie/straf aan de dader opgelegd. Deze boetedoening is ook bedoel als vergelding namens de samenleving en genoegdoening voor het slachtoffer of slachtoffers .... Het doel van de celstraf is bescherming van de samenleving, resocialisatie en boetedoening....

Ik wil het nog een keer herhalen. Uiteraard is het verschrikkelijk wat de vermeende slachtoffers doorgemaakt zouden hebben als het allemaal klopt en bewezen wordt verklaard. Dat laatste vertrouw ik graag de rechter toe, die moet maar beslissen of Johan schuldig is en of Johan ten tijde van de vermeende daden al dan niet geheel toerekeningsvatbaar is geweest.....Ik kan de rechter en andere betrokkenen daarin veel wijsheid toewensen....

Ik deel dus je mening niet dat het Nederlandse rechtssysteem onevenredig veel aandacht geeft om de dader al dan niet ten koste van het slachtoffer. De Nederlandse rechtspraak vind ik dermate uitgebalanceerd in het algemeen van zeer goede kwaliteit te noemen...
    quote:
    En het Amerikaanse model bevalt me al helemaal niet, omdat daar te weinig word gedaan aan rehabilitatie. Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor rehabilitatie van de meeste criminelen.
    Deze opvatting siert je.
    quote:
    Als je ze geen tweede kans geeft (wat in de VS dus niet gebeurt) blijven ze criminelen.
    Ik geloof niet in eens een crimineel altijd een crimineel. Een mens ontwikkeld zich voortdurend gedurende zijn of haar leven....Een aantal criminelen wordt ook behandeld (middels TBS), zij het met wisselend succes. De ene crimineel is te behandelen; de ander weer niet. Echter een TBS-er met dwangverpleging die niet behandeld kan worden, belandt uiteindelijk op de longstay en komt nimmer meer vrij... TBS heeft namelijk een open einde en kan eindeloos worden verlengt.......TBS kan in dergelijke gevallen dus desastreuzer uitpakken dan een zware tijdelijke gevangenisstraf....
    quote:
    Alleen moet er wel gekeken worden naar de gevolgen voor de maatschappij. Het Nederlandse uitgangspunt dat iedereen een tweede kans verdient is net zo belachelijk als het Amerikaanse waar niemand een tweede kans krijgt.
    Dit is niet juist gesteld van je. Het Nederlandse rechtssysteem voorziet niet in de opvatting dat iedere crimineel een tedde kans verdiend.Op zware (levens)delicten staat een maximumstraf van levenslange gevangenisstraf....En in Nederland is levenslange celstraf ECHT levenslang.....

Verder gaf ik aan dat TBS is een aantal gevallen ook levenslang kan betekenen....
    quote:
    Mensen als JFS verdienen in mijn ogen zeker geen tweede kans, het risico is te groot.
    Daar ben ik niet zomaar mee eens. Het ligt helemaal vanaf hoe hij tot de vermeende daden is gekomen.....Mochten de verdachtmakingen door de rechter bewezen worden verklaard, dan zal evt celstraf al dan niet in combinatie met een TBS-behandeling worden opgelegd en dientengevolge de recidivekans fors moeten verminderen. Anders zou immers ook het hele traject maar weinig zin hebben. Nu reageert de een beter op een celstraf en behandeling. Dat is van te voren moeilijk te zeggen of een individu daar baat bij heeft. Bij TBS worden de patiënten voortdurend behandeld en geobserveerd, zodat uiteindelijk een goed schatting van de recidive kans kan worden gedaan....En reken maar, ze gaan zeker niet over 1 nacht ijs......Ze hanteren echt wel het voorzorgsbeginsel....En uiteraard is geen enkel systeem volmaakt ; fouten zullen altijd voor kunnen komen.....

Veelal krijgen verkrachters naast een celstraf ook TBS opgelegd.....Dat laaste krijgen ze niet voor niets...
    quote:
    Al je bijdragen wijzen op een teveel aan empathie met de dader, misschien omdat het psychologisch zo machtig interessant vindt. Ik heb die eerdere topics toen ze nieuw waren gelezen, en volgens mij daar ook al gereageerd.
    Zeker, de ene casus is interessanter dan de ander. Er is in allerlei media veel over deze verdachte verteld. Zo onstaat een beeld van de jongen. Over hoe die was, hoe het op school verging etc.....ik kijk veel verder dan het delict alleen. Ik kijk vooral ook naar de persoon achter de verdachte....

Verdachte heeft imo het niet gemakkelijk gehad op de middelbare school. Je leest overal dat Johan zeer ernstig werd gepest, waarschijnlijk mede omdat hij hoogbegaafde was en misschien sociaal wat zwakker c.q wat anders was of wat anders reageerde.....Ik druk het wel erg zacht uit, als ik stel dat pesten wat doet met een mens, pesten is zo ongeveer wel de ergste afwijzing die iemand een ander kan aandoen... dus ook met deze Johan.....Als je verder naar het levensverhaal kijkt dan meen ik een rode draad te ontdekken en dat is afwijzing...
    quote:
    Jij gaat er ook vanuit dat deze jongen allerlei verzachtende zielige achtergronden heeft die hem hiertoe gedreven hebben, ook zonder het vonnis van de rechter af te wachten. Wat is het verschil?
    Ik heb dat steeds met de grootste reserves gedaan. Immers ik ken de jongen ook niet persoonlijk en moet het doen met beschrijvingen die ik her en der in de media heb gelezen....Ik heb ook steeds gesteld dat DE RECHTER moet bepalen of Johan idd geheel of gedeeltelijk ontoerekeningsvatbaar was bij de vermeende feiten.....De rechter heeft tenslotte de expertise en middelen om dat belangrijke item te kunnen bepalen.

Aangezien dat de verhalen/reactie op GS, AD, HP/deTIJD,REVU, FOK!,De Telegraaf , Idea, etc.etc. etc. iop belangrijke hooflijnen zo consistent zijn , dat het beeld dat ik van die jongen krijg ook duidelijk wordt...Op grond daarvan acht ik het bepaald niet onwaarschijnlijk dat er verzachte omstandigheden voor hem zijn aan te voeren....Dat is mijn inschatting..., nogmaals......Inschatting..... Het is de RECHTER die dat bepaald......

Uiteraard realiseer ik mij dat er in vele dergelijke gevallen een deels van ontoerekeningsvatbaarheid sprake is. Dus een gedeeltelijke aantasting van de vrije wil ten tijde van de vermeende delicten....Laat ik duidelijk zijn, dat ik voor het gedeelte waarin iemand WEL toerekeningsvatbaar wordt verklaar, geacht wordt SCHULDIG te zijn aan de bewezen verklaarde delicten. IK KAN NIET DUIDELIJK GENOEG ZIJN: VERKRACHTING IS HOE DAN OOK ABJECT TE NOEMEN....EN DESASTREUS VOOR DE SLACHTOFFERS.
    quote:
    Dat siert je, maar je kan niet ontkennen dat je vooral schrijft over hoe zielig je de dader wel niet vindt. Maar ja, een meisje dat gewoon haar leven leidt zonder al te veel problemen en dan ineens bruut verkracht wordt is natuurlijk minder interessant dan de gestoorde dader.
    Ik heb meer dan eens mijn medeleven betuigd in de richting van de vermeende slachtoffers. In deze casus hebben de slachtoffers, zonder ze tekort te doen , echter (nog) geen gezicht gekregen. Uiteraard kan ik hun situatie niet bespreken als er in de media tot nu toe vrijwel geen aandacht is besteed aan de vermeende slachtoffers. Wat het bepaald niet minder ernstig maakt......ik realiseer mij al te goed als een meisje of vrouw het slachtoffer wordt van een zedenmisdrijf.....

Het topic gaat bovendien over de verdachte.........

Of ik iets van je wel of niet interessant moet vinden laat ik voor jouw rekening. Ik maak uiteraard mijn afwegingen daarin, ik hoop dat je dat respecteert. ik pleeg dat bij andere namelijk ook te doen.
    quote:
    Dat begrijp ik ook wel, maar probeer de dader alsjeblieft ook te zien als iemand die heel slecht dingen heeft gedaan, en extreem gevaarlijk is. Hij is niet alleen het slachtoffer van zijn eigen gestoordheid, hij is ook de dader van een aantal brute verkrachtingen. En jij ziet hem vooral als slachtoffer. Dat begrijp ik dus niet.
    Mijn opvatting is dat iemand niet zomaar een verkrachter wordt. Daar gaat meestal het nodige in iemands leven aan vooraf....Dat zal hier wel niet anders zijn geweest......

Laat is duidelijk stellen als een verdachte VOLLEDIG toerekeningsvatbaar was ten tijde van het delict, dat verdachte dan uit pure KWADE zin heeft gehandeld. In dergelijk gevallen zie ik de dader dan als een dader en dus niet als slachtoffer.

Laat ik ook duidelijk stellen dat als de dader NIET toerekeningsvatbaar was ten tijde van het delict, dat de dader niet meer uit vrije wil heeft gehandeld. (komt bijv voor bij schizofrenie) In dergelijk gevallen zie ik de dader dan als een slachtoffer......Hij had immers geen keuze.

Een mix van die twee komt uiteraard ook voor......

Uiteraard ben ik benieuwd hoe het hier afloopt.

[ Bericht 0% gewijzigd door EchtGaaf op 21-02-2007 11:20:00 ]
    pi_46521377
    Ben benieuwd.
    pi_46521425
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 12:00 schreef Omkron het volgende:
    Ben benieuwd.
    Ik ook Omkron......Zeer benieuwd...
    pi_46525880
    Ik vertrek nu van werk, jullie krijgen vanavond een samenvatting als ik binnekom en het kan vinden
    pi_46526494
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 14:25 schreef tongytongylickylicky het volgende:
    Ik vertrek nu van werk, jullie krijgen vanavond een samenvatting als ik binnekom en het kan vinden
    Nou veel succes. Ik ben erg benieuwd of het lukt om een plek te bemachtigen. En benieuwd wat je te melden hebt.
    pi_46532361
    Ik ben terug. Even heel snel, voordat ike en verhaal ga typen.

Het was emotioneel, hij was aanwezig (huilend). Een heel verhaal over Brazilie hij is daar zelf verkracht.

Kijk zo even naar NOS/ RTL4/ SBS6/ RTV West.

Ik typ zo mijn verslag
      woensdag 21 februari 2007 @ 18:32:03 #92
    111528 Viajero
    Who dares wins
    pi_46533621
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 17:53 schreef tongytongylickylicky het volgende:
    Ik ben terug. Even heel snel, voordat ike en verhaal ga typen.

Het was emotioneel, hij was aanwezig (huilend). Een heel verhaal over Brazilie hij is daar zelf verkracht.

Kijk zo even naar NOS/ RTL4/ SBS6/ RTV West.

Ik typ zo mijn verslag

Koekje van eigen deeg, ik hoop dat hij nu doorheeft hoeveel leed hij zijn slachtoffers heeft aangedaan.

Oh, sorry. Ik bedoel natuurlijk:

Wat zielig voor die Braziliaanse verkrachter. Die zal wel een heel nare jeugd hebben gehad, ze zullen hem vast gepest hebben vroeger.
    pi_46534223
    Oke komt ie dan, ik had geen pen en papier bij me dus alles moet uit het hoofd:

Ik kwam daar rond 15:30 aan. Kon meteen doorlopen naar boven en voor de zaal (E1) wachten totdat ik naar binnen kon (publieke tribune) Op een gegeven moment na 10/15 minuten kwam er een ouder paar aanlopen. Dat bleken dus zijn ouders te zijn, daar kwam ik pas achter toen ik in de zaal zat. Rond 16:00 werd het steeds drukker en veel pers aanwezig. Veel cameraploegen en schrijvende pers. Rond dat tijdstip kwamen er ook wat jonge dames in groepjes aanlopen, dat leken mij de slachtoffers. Ook zat er de hele tijd al een type rechercheur/ politieagent voor de zaal (die daarna richting publieke tribune ging).

16:20 konden we de zaal in, de camera's werden opgesteld en de officier + rechter kwam binnen. Na 4/5 minuten kan Johan Frederik S. ook binnen met aan zijn zijde 3 agenten. Hij zag er op dat moment redelijk uit.

De recht of officier van justitie begon met de aanklacht, op dit moment 4 verkrachtingen en 1 poging tot. Zijn nog een aantal zaken in onderzoek, en het kunnen er mogelijk meer worden. De advoocaat van Johan ging hier op in en probeerde een aantal aanklachten van de tafel te vegen. Dit werd later niet gehonoreerd doro de rechter.

Toen kwam het verhaal van de advocaat. Het voorlopig arrest van Johan moest geschorst woden, omdat Johan last heeft van post traumatische stress. Hij mist zijn ouders en een vertrouwde omgeving om zich heen. Hij heeft het zwaar in de gevangenis en zit op een speciale afdeling. Hij wil zo snel mogelij kovergeplaats worden naar het Pieter Baan Centrum en dit gaat volgens de OVJ rond half maart ook gebeuren. Johan wou aan alle voorwaarden voldoen om het voorarrest te schorsen. Dat zou betekenen dat hij een enkeldband zou dragen, zijn ouderlijk huis niet uit zou komen enz enz. Hierna kwam de OVJ weer aan het woord en deze vond deze redenen allemaal niet van belang en deze wilde zijn voorarrest ook verlengen. De advocaat vroeg toen of Johan 1 minuut aan het woord zou mogen. Dit werd door de rechter toegestaan.

Johan stond op en pakte een aantal handgeschreven blaadjes uit zijn broekzak. De rechter zei dat hij gewoon kon blijven zitten, dit deed Johan niet, hij las het verhaal staant op. Dit stuk schrijf ik verkort op, pak alleen de hoogtepunten eruit en de dingen die ik nog kan herinneren Hij heeft in de tijd dat hij heeft vastgezeten in Brazilie in 6 verschillende gevangenissen gezeten. Hij heeft daar onder mensonterende omstandigheden gezete, zijn advocaat wou dit niet aankaarten op het moment dat hij daar zat, omdat hij dan nog erger aangepakt zou worden.

Hetgeen wat hij zelf heeft verteld is dat hij de 1e 40 dagen in een kerker heeft gezeten van 5 bij 2m. Hij zat daar met nog 20 mannen, allemaal gehukrt in het pikkedonker. Ze hadden een gat in de vloer om te schijten. Hij zat daar met misdadigers van het ergste niveau. Na 40 dagen mocht hij daaruit, hij kon daglicht niet meer verdragen en was graatmager. Hij werd geketend (aan andere gevangenen) overgebracht naar het gevangenis ziekenhuis. Wat hij vertelde is dat iedereen die bij het ziekenhuis aankwam daar eigenlijk kwam om te sterven er waren namelijk geen doctoren aanwezig. Hij heeft daar mensen dood zien gaan en s'nachts bonkte ze op de deuren van de pijn enz. Ook een oudere man die hem een 'hart onder riem' had gestoken in de kerker storf daar. Toen hij uit het ziekenhuis kwam werd hij geketend acherin een politie auto gegooid en in een soort van container gegooid samen met weer andere gevangen. In die container is hij 3 dagen/ nachten verkracht doro politieagenten. Johan huilt Ze hebben hem daar geprobeerd te castreren, door met een mes tussen zijn ballen te snijden (zoiets was het volgens mij, kon het niet goed verstaan door het huilen) Toen is hij weer overgebracht naar een andere gevangenis en is daar mishandeld/ in elkaar geslagen enz enz. Dit was zijn verhaal, hierna ging de rechters en zijn collega's naar achter, om de schorsing van voorarrest en het gedeeltelijk laten vervallen van het voorarrest.

Na 5 minuten kwam de rechter terug en vertelde dat Johan niet vrijgelaten wordt in afhang van het onderzoek en dat de aanklacht niet komt te vervallen. Hierna werd nog gepraat over een 7-tal getuigen die opgeroepen zijn en dit werd toegestaan.

Dit was mijn verhaal, let niet op de spelfouten en typfouten, heb het even snel voor jullie geschreven. Het was emotioneel, en als het allemaal waar is wat Johan heeft verteld dat is hij al behoorlijk goed (verdient?) gestraft voor zijn daden. De volgende zitting kan nog wel een tijdje duren, i.v.m. de onderzoekn die nog lopen en dat er misschien meer aanklachten bij komen.
    pi_46535350
    Bedankt voor je bijdrage. De volgende keer probeer ik er toch ook bij te zijn. Ik weet even niet wat ik nu moet typen.

[ Bericht 3% gewijzigd door F_r op 21-02-2007 19:44:54 ]
    pi_46537421
    Grof.
    pi_46537701
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 18:54 schreef tongytongylickylicky het volgende:

Verslag
    hartelijk bedankt. Goed verslag. ik kom zo met mijn commentaar

Ik denk de volgende keer bij de inhoudelijke behandeling er ook bij te zijn.

[ Bericht 11% gewijzigd door EchtGaaf op 21-02-2007 20:34:03 ]
    pi_46539342
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 18:54 schreef tongytongylickylicky het volgende:
    Oke komt ie dan, ik had geen pen en papier bij me dus alles moet uit het hoofd:

Ik kwam daar rond 15:30 aan. Kon meteen doorlopen naar boven en voor de zaal (E1) wachten totdat ik naar binnen kon (publieke tribune) Op een gegeven moment na 10/15 minuten kwam er een ouder paar aanlopen. Dat bleken dus zijn ouders te zijn, daar kwam ik pas achter toen ik in de zaal zat.
    Goh dat die oudjes dat nog moeten doorstaan.....Zal wel zwaar geweest zijn voor ze....
    quote:
    16:20 konden we de zaal in, de camera's werden opgesteld en de officier + rechter kwam binnen. Na 4/5 minuten kan Johan Frederik S. ook binnen met aan zijn zijde 3 agenten. Hij zag er op dat moment redelijk uit.
    Hij scheen er inderdaad goed uit te zien. Dit meldde SBS6 op het nieuws. Keurig gekleed, keurige gekapt....De verslaggeefster kon het maar niet indenken dat hij van dergelijke dingen wordt verdacht.....
    quote:
    De recht of officier van justitie begon met de aanklacht, op dit moment 4 verkrachtingen en 1 poging tot. Zijn nog een aantal zaken in onderzoek, en het kunnen er mogelijk meer worden. De advoocaat van Johan ging hier op in en probeerde een aantal aanklachten van de tafel te vegen. Dit werd later niet gehonoreerd doro de rechter.
    SbS6 meldde dat het om totaal 10 feiten en 8 slachtoffers zou gaan.....Op het moment van het eerste uitleveringsverzoek aan Brazilie waren de vier vermeende verkrachtingen en 1 poging ;de zaken die op dat moment bekend waren. Daarna zou het onderzoek verder zijj doorgegaan en kwamen die aanvullende verdenkingen op de proppen waarvoor een aanvullend uitlveringsverzoek aan Brazillie is gedaan. Heeft de rechter of OM ook verteld waarom dat dat nodig is. Ik vind het namelikj nogal raar....
    quote:
    Toen kwam het verhaal van de advocaat. Het voorlopig arrest van Johan moest geschorst woden, omdat Johan last heeft van post traumatische stress.
    Dat kan ik mij zeer goed indenken dat hij last heeft van ptss-klachten. De ontberingen in Brazillie moet wel traumatisch zijn geweest als hij de dood van dichtbij heeft gezien...
    quote:
    Hij mist zijn ouders en een vertrouwde omgeving om zich heen. Hij heeft het zwaar in de gevangenis en zit op een speciale afdeling.
    Wat voor speciale afdeling? Voor geestelijke gezondheidproblemen? Of is hij er fysiek ook slecht aan toe?
    quote:
    Hij wil zo snel mogelijk overgeplaats worden naar het Pieter Baan Centrum en dit gaat volgens de OVJ rond half maart ook gebeuren.
    Ja, die PBC-procedure had ik niet anders dan verwacht. Zeker als je zijn levensverhaal leest en duidt, lijkt er wel wat meer aan de hand te zijn, dat zal uit dat onderzoek dan moeten blijken........ik hoop maar dat ze hem daar goed kunnen onderzoeken en de basis kan vormen voor een eerlijk en passend vonnis....Benieuwd of er diagnoses zullen uitrollen en dat ook duidelijk kan worden of die een rol hebben gespeeld bij de vermeende delicten...

Johan lijkt wel erg cooperatief te zijn, en dat is gunstig voor het onderzoek in het PBC.
    quote:
    Johan stond op en pakte een aantal handgeschreven blaadjes uit zijn broekzak. De rechter zei dat hij gewoon kon blijven zitten, dit deed Johan niet, hij las het verhaal staant op. Dit stuk schrijf ik verkort op, pak alleen de hoogtepunten eruit en de dingen die ik nog kan herinneren Hij heeft in de tijd dat hij heeft vastgezeten in Brazilie in 6 verschillende gevangenissen gezeten. Hij heeft daar onder mensonterende omstandigheden gezete, zijn advocaat wou dit niet aankaarten op het moment dat hij daar zat, omdat hij dan nog erger aangepakt zou worden.

Hetgeen wat hij zelf heeft verteld is dat hij de 1e 40 dagen in een kerker heeft gezeten van 5 bij 2m. Hij zat daar met nog 20 mannen, allemaal gehukrt in het pikkedonker. Ze hadden een gat in de vloer om te schijten. Hij zat daar met misdadigers van het ergste niveau. Na 40 dagen mocht hij daaruit, hij kon daglicht niet meer verdragen en was graatmager. Hij werd geketend (aan andere gevangenen) overgebracht naar het gevangenis ziekenhuis. Wat hij vertelde is dat iedereen die bij het ziekenhuis aankwam daar eigenlijk kwam om te sterven er waren namelijk geen doctoren aanwezig. Hij heeft daar mensen dood zien gaan en s'nachts bonkte ze op de deuren van de pijn enz. Ook een oudere man die hem een 'hart onder riem' had gestoken in de kerker storf daar. Toen hij uit het ziekenhuis kwam werd hij geketend acherin een politie auto gegooid en in een soort van container gegooid samen met weer andere gevangen. In die container is hij 3 dagen/ nachten verkracht doro politieagenten. Johan huilt Ze hebben hem daar geprobeerd te castreren, door met een mes tussen zijn ballen te snijden (zoiets was het volgens mij, kon het niet goed verstaan door het huilen) Toen is hij weer overgebracht naar een andere gevangenis en is daar mishandeld/ in elkaar geslagen enz enz. Dit was zijn verhaal, hierna ging de rechters en zijn collega's naar achter, om de schorsing van voorarrest en het gedeeltelijk laten vervallen van het voorarrest.
    ja mensonterend inderdaad. Hij heeft met dood in ogen gestaan. Hij kan van veel erge dingen worden verdacht, maar dit gun ik geen mens. Geen wonder dat hij ptss klachten heeft......
    quote:
    Dit was mijn verhaal, let niet op de spelfouten en typfouten, heb het even snel voor jullie geschreven.
    Het was emotioneel, en als het allemaal waar is wat Johan heeft verteld dat is hij al behoorlijk goed (verdient?) gestraft voor zijn daden. De volgende zitting kan nog wel een tijdje duren, i.v.m. de onderzoekn die nog lopen en dat er misschien meer aanklachten bij komen.
    Ik hoop dat de rechter inderdaad met het verblijf in Brazallie rekening houdt mocht het komen tot een veroordeling.....

Vraag:

1 is er al een nieuwe procesdatum gepland?
    2 Bekend of dat een weer een proformazitting zal zijn?
    3 Of wordt gewacht met de inhoudelijke behandeling totdat ook die aanvullende vijf gevallen kunnne worden behandeld......

[ Bericht 8% gewijzigd door EchtGaaf op 21-02-2007 21:21:38 ]
    pi_46539788
    Kan echt geen medelijden hebben met hem. Terecht dat hij ook verkracht en vernederd is!

Las trouwens een artikel in het AD maar het is hier al gedeeltelijk beschreven door tonytongy...
    http://www.ad.nl/binnenland/article1111469.ece
    Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit
    pi_46540251
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 21:24 schreef Cyan het volgende:
    Terecht dat hij ook verkracht en vernederd is!
    Nee. Ik wil de vermeende slachtoffers niets te kort doen, maar geloof niet in oog om oog , tand om tand....En ik haast me maar weer te zeggen dat Johan nog niet is veroordeeld doch verdachte is....Laat de rechter recht spreken....

[ Bericht 1% gewijzigd door EchtGaaf op 21-02-2007 21:54:36 ]
    pi_46540423
    quote:
    Op woensdag 21 februari 2007 21:34 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Nee. Ik wil de vermeende slachtoffres niets te kort doen, maar geloof niet in oog om ooog , tand om tand....En ik haast me maar weer te zeggen dat Johan nog niet is veroordeeld doch verdachte is....Laat de rechter recht spreken....
    Dus jij vind dat iemand die vrouwen verkracht en daardoor vernederd er vanaf moet komen met een paar maandjes in de bajes met kabeltv en een uurtje luchten en in het elkaar zetten van wasknijpers? Om daarna zijn leven weer te kunnen oppakken?

Als iemand zo laag is om een vrouw te verkrachten dan vind ik het zeer terecht dat degene hetzelfde mag meemaken. Nu weet hij hoe het voelt om vernederd en verkracht te worden. En nu weet ie ook wat zijn slachtoffers door maken.
    Alleen mensen zonder fantasie vluchten in de realiteit
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')