abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 april 2007 @ 09:17:34 #151
78918 SeLang
Black swans matter
pi_48564692
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 21:07 schreef Vincenski het volgende:

[..]

Ben al benieuwd als China zn dollarreserves opeens gaat verkopen, zal me niks verbazen als de dollarkoers helemaal doorschiet en dan heeft VS groot probleem gok ik...
Dat doet de Chinezen veel meer pijn dan de Amerikanen dus dat zullen ze niet doen.
Sterker nog, het zijn de Amerikanen zelf die de US$ omlaag drukken en de Chinezen die hem ondersteunen.
Beiden handelen uit eigenbelang
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 21 april 2007 @ 09:19:59 #152
78918 SeLang
Black swans matter
pi_48564707
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 21:49 schreef __Saviour__ het volgende:
Amerika zal Europa wel meesleuren in de val
Als Amerika instort dan gaat de hele wereld in een diepe recessie, China voorop.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 21 april 2007 @ 09:34:41 #153
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_48564850
maar waarom is dat slecht? ik bedoel wat maakt het uit of de hele wereld in een recessie gaat? SOms is het wel goed als de boel eens opgeschud wordt en alle valse lucht eruit gaat.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_48565006
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 09:34 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
maar waarom is dat slecht? ik bedoel wat maakt het uit of de hele wereld in een recessie gaat? SOms is het wel goed als de boel eens opgeschud wordt en alle valse lucht eruit gaat.
Als je zelf niet een van die miljoenen nieuwe werklozen bent en er verder niet financieel op achteruit gaat wel ja.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  zaterdag 21 april 2007 @ 10:20:28 #155
78918 SeLang
Black swans matter
pi_48565325
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 09:34 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Dat is ook niet noodzakelijk slecht, het is gewoon een onvermijdelijk deel van een economische cyclus.

We zitten momenteel in een overdrijvingsfase met bubbles in de Huizen-, commodities- en aandelenmarkten. Je ziet ook nu weer -zoals altijd tijdens markttoppen- dat risico's te laag worden ingeschat op allerlei vlakken.
Bijvoorbeeld:
- Onrealistisch hoge huizenprijzen (in NL 8x bruto modaal voor een gemiddeld huis terwijl huizen historisch gezien slechte investeringen zijn die hooguit de inflatie bijhouden)
- Record schulden
- Record lage spaarquotes
- Overinvesteringen + onroerendgoed bubble in China
- Banken die momenteel heel weinig geld reserveren voor de 'stroppenpot'
- 125% hypotheken in de USA waarbij zelfs de rente niet meer geheel hoeft worden betaald (schuld wordt steeds groter)
- Veel te hoge prijzen die momenteel worden betaald voor overnames (waarvan historisch gezien ca 50% mislukt)
- Leveraged buyouts door private equity van tientallen miljarden (alweer een deja vu)
- etc

Elke zoveel jaar moeten deze excessen worden opgeheven, daarna is weer een expansie mogelijk.
Niks mis mee, maar wees een beetje voorbereid.
Warren Buffett vergeleek het met het sprookje van Assepoester: Iedereen is in feeststemming, maar op klokslag middernacht verandert iedereen weer in muizen en pompoenen.
Mijn reisverslagen
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 april 2007 @ 11:18:48 #156
862 Arcee
Look closer
pi_48566282
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 10:20 schreef SeLang het volgende:
- 125% hypotheken in de USA waarbij zelfs de rente niet meer geheel hoeft worden betaald (schuld wordt steeds groter)
Ik zag laatst een item over de hypotheekcrisis in de US en daarin werd verteld dat er mensen zijn die zelfs niet in staat waren om de eerste maandelijkse aflossing van hun nieuwe hypotheek op te hoesten.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  zaterdag 21 april 2007 @ 11:22:57 #157
78918 SeLang
Black swans matter
pi_48566348
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 11:18 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ik zag laatst een item over de hypotheekcrisis in de US en daarin werd verteld dat er mensen zijn die zelfs niet in staat waren om de eerste maandelijkse aflossing van hun nieuwe hypotheek op te hoesten.
Dat is precies wat ik bedoel.
Als je je gezond verstand gebruikt zie je duidelijk dat er iets mis is.
Toch vindt een grote hoeveelheid mensen dit normaal.
Dit soort verschijnselen (en vooral het normaal vinden) kenmerkt alle bubbles.

[ Bericht 2% gewijzigd door SeLang op 21-04-2007 11:51:44 ]
Mijn reisverslagen
pi_48566882
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 23:57 schreef American_Nightmare het volgende:
Ik zou maar niet gaan beleggen als ik jullie was

De hoge euro geen gevaar.. ook niet voor bedrijven die exporteren naar de VS zeker?
Alle bedrijven die exporteren buiten de EU

Lage dollarkoers is gewoon kut
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_48569669
De meeste handel is in dollars, dus import wordt voor bedrijven goedkoper, en dat drukt ook weer de exportprijs.
pi_48569697
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 10:20 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is ook niet noodzakelijk slecht, het is gewoon een onvermijdelijk deel van een economische cyclus.

We zitten momenteel in een overdrijvingsfase met bubbles in de Huizen-, commodities- en aandelenmarkten. Je ziet ook nu weer -zoals altijd tijdens markttoppen- dat risico's te laag worden ingeschat op allerlei vlakken.
Bijvoorbeeld:
- Onrealistisch hoge huizenprijzen (in NL 8x bruto modaal voor een gemiddeld huis terwijl huizen historisch gezien slechte investeringen zijn die hooguit de inflatie bijhouden)
- Record schulden
- Record lage spaarquotes
- Overinvesteringen + onroerendgoed bubble in China
- Banken die momenteel heel weinig geld reserveren voor de 'stroppenpot'
- Veel te hoge prijzen die momenteel worden betaald voor overnames (waarvan historisch gezien ca 50% mislukt)
- Leveraged buyouts door private equity van tientallen miljarden (alweer een deja vu)
- etc

Elke zoveel jaar moeten deze excessen worden opgeheven, daarna is weer een expansie mogelijk.
Niks mis mee, maar wees een beetje voorbereid.
Warren Buffett vergeleek het met het sprookje van Assepoester: Iedereen is in feeststemming, maar op klokslag middernacht verandert iedereen weer in muizen en pompoenen.
Goede analyse .

Vergeet de geldpers niet, die drukt er jaarlijks zo'n 8 (eurozone) tot 12% (US) bij. Normaliter zou je op 4,5% moeten zitten (inflatie + hogere productiviteit).
pi_48570532
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 13:38 schreef pberends het volgende:
De meeste handel is in dollars, dus import wordt voor bedrijven goedkoper, en dat drukt ook weer de exportprijs.
De meeste producten die geexporteerd worden komen uit de EU.
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_48571353
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 14:09 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

De meeste producten die geexporteerd worden komen uit de EU.
Volgens mij begrijp je het niet helemaal. De producten die de EU exporteert worden natuurlijk deels gemaakt van geimporteerde goederen.
pi_48571365
De meeste producten niet.
pi_48571922
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 14:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
De meeste producten nietwel.
Bij bijna elk product is olie nodig, en dat moet meestal toch geimporteerd worden. En nog veel meer stoffen.
pi_48572144
Maar de verkoop prijs is in Euro's.

Volgens jou theorie worden alleen producenten er beter van.

Je theorie slaat sws al nergens op maar ok
pi_48572675
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 14:46 schreef pberends het volgende:

[..]

Volgens mij begrijp je het niet helemaal. De producten die de EU exporteert worden natuurlijk deels gemaakt van geimporteerde goederen.
Je en een heeeel klein deel daarvan zal uit de VS komen. Dat heeft inderdaad een gunstig effect op de verkoopprijs, maar dit is te verwaarlozen van het effect van de zwakke dollar. Maar dat begrijp je hopelijk allemaal zelf ook wel
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  zaterdag 21 april 2007 @ 16:28:30 #167
78918 SeLang
Black swans matter
pi_48573996
Ik meen dat iets van 80% van de import/ export van EU landen is naar andere landen binnen de EU. Dit is één van de argumenten voor de euro als gemeenschappelijke munt. De eurozone als geheel is daardoor relatief ongevoelig voor schommelingen in de EUR/US$. Echter die overige ~20% is wel nog steeds 20%. Daarnaast zijn er ook nog indirecte effecten zoals aandelenmarkten die weer het consumentenvertrouwen beinvloeden etc, rentemarkten, etc.

Als je kijkt naar de Nederlandse beursgenoteerde bedrijven dan zijn die gemiddeld zeer dollargevoelig, waarbij de correlatie met de US$ meestal positief is (hoge $ = hogere winst, lager $ = lagere winst). Daarnaast is de AEX zeer sterk gecorreleerd met de Amerikaanse beurzen en daarmee met de Amerikaanse economie.

Een lage dollar is over het algemeen goed voor Amerikaanse bedrijven, maar dat geldt slechts tot het moment dat dit zich gaat vertalen in oplopende inflatie door duurder wordende import en daarmee samengaande rentestijging. De belangrijkste landen waar vanuit de USA goederen importeert hebben meestal hun munt min of meer aan de US$ gekoppeld. Dat is de reden dat de enorme hoeveelheid dollars die per dag worden 'bijgedrukt' (zo'n 2-3 miljard per DAG) niet tot veel inflatie leidt. Dit is ook de reden van de stijging van een munt als de euro, omdat de $ gekoppelde landen hun munt (nog) sterker inflateren dan de euro.

Deze gunstige situatie voor de USA (bijna onbeperkt geld kunnen bijdrukken zonder veel inflatie te veroorzaken) gaat ooit een einde aan komen, maar het is moeilijk te voorspellen wanneer precies. De grootste kopers van US$ zijn Japan, China, Taiwan en Z.Korea (in die volgorde) en zij hebben er belang bij om hun eigen munt te laag te houden door veel dollars (in de vorm van vooral T-bonds) te kopen. Deze situatie kan nog lang voortduren.

Toch kun je wel een keerpunt voorzien: De Chinese binnenlandse ecomomie stelt nog steeds weinig voor maar groeit zeer snel. Als die economie uiteindelijk groter is gegroeid zal China minder op export aangewezen zijn en meer geld binnenlands investeren. Dat betekent minder dollars opnemen of zelfs verkopen (momenteel bezit China meer dan 1000 miljard in foreign currency, de overgrote meerderheid in US$, en dit neemt momenteel jaarlijks met een paar honderd miljard toe). Japan is het uiteenspatten van de grote bubble eind jaren '80 nog steeds niet teboven en de Japanse economie groeit nog steeds nauwelijks. Ook dat wordt ooit beter en dan zal er ook minder vraag naar US$ zijn vanuit Japan.

Een andere belangrijke factor zijn de zogenaamde 'carry trades'. In het kort betekent dit lenen in een munt met lage rente, converteren naar een munt met hoge rente en dan uitlenen tegen die hogere rente. Vooral veel Aziatische munten hebben lage rente (1-2%) terwijl de USA tot de hoogste behoort (~5%). Deze carry trades worden niet alleen door instituten gedaan maar zelfs particulieren; veel van mijn collegas hier in Taiwan converteren hun Taiwanese geld naar US$ omdat ze dan 5% rente krijgen in plaats van 1.5-2%. Het risico is beperkt want de Taiwanese munt is semi gekoppeld aan de US$.
Het is makkelijk te raden wat er gebeurt als de rente in die Aziatische landen stijgt (bijvoorbeeld door robuuste economische groei): de US$ worden weer teruggewisseld in lokale valuta. Gezien de grote hoeveelheid geld waar het hier om gaat kan het een enorme invloed hebben op de US$ koers.

[ Bericht 1% gewijzigd door SeLang op 21-04-2007 16:33:43 ]
Mijn reisverslagen
  zaterdag 21 april 2007 @ 16:36:06 #168
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_48574215
Hoorde gister volgens mij ook dat gister voor het eerst op een dag meer euros verhandeld waren dan dollars, weet niet wat dat precies wil zeggen? (Had maar 6,3 voor dat onderdeel )
  zaterdag 21 april 2007 @ 16:40:02 #169
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_48574322
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 16:28 schreef SeLang het volgende:

Als je kijkt naar de Nederlandse beursgenoteerde bedrijven dan zijn die gemiddeld zeer dollargevoelig, waarbij de correlatie met de US$ meestal positief is (hoge $ = hogere winst, lager $ = lagere winst). Daarnaast is de AEX zeer sterk gecorreleerd met de Amerikaanse beurzen en daarmee met de Amerikaanse economie.

Wisselkoers beinvloedt vooral lowtechindustrieën
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  zaterdag 21 april 2007 @ 16:46:09 #170
78918 SeLang
Black swans matter
pi_48574468
quote:
Uiteraard.
Bijna alle 'commodity' industrieen zijn zeer dollargevoelig
Mijn reisverslagen
pi_48574491
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 16:28 schreef SeLang het volgende:
Ik meen dat iets van 80% van de import/ export van EU landen is naar andere landen binnen de EU. Dit is één van de argumenten voor de euro als gemeenschappelijke munt. De eurozone als geheel is daardoor relatief ongevoelig voor schommelingen in de EUR/US$. Echter die overige ~20% is wel nog steeds 20%. Daarnaast zijn er ook nog indirecte effecten zoals aandelenmarkten die weer het consumentenvertrouwen beinvloeden etc, rentemarkten, etc.

Een lage dollar is over het algemeen goed voor Amerikaanse bedrijven, maar dat geldt slechts tot het moment dat dit zich gaat vertalen in oplopende inflatie door duurder wordende import en daarmee samengaande rentestijging. De belangrijkste landen waar vanuit de USA goederen importeert hebben meestal hun munt min of meer aan de US$ gekoppeld. Dat is de reden dat de enorme hoeveelheid dollars die per dag worden 'bijgedrukt' (zo'n 2-3 miljard per DAG) niet tot veel inflatie leidt. Dit is ook de reden van de stijging van een munt als de euro, omdat de $ gekoppelde landen hun munt (nog) sterker inflateren dan de euro.

Deze gunstige situatie voor de USA (bijna onbeperkt geld kunnen bijdrukken zonder veel inflatie te veroorzaken) gaat ooit een einde aan komen, maar het is moeilijk te voorspellen wanneer precies. De grootste kopers van US$ zijn Japan, China, Taiwan en Z.Korea (in die volgorde) en zij hebben er belang bij om hun eigen munt te laag te houden door veel dollars (in de vorm van vooral T-bonds) te kopen. Deze situatie kan nog lang voortduren.

Toch kun je wel een keerpunt voorzien: De Chinese binnenlandse ecomomie stelt nog steeds weinig voor maar groeit zeer snel. Als die economie uiteindelijk groter is gegroeid zal China minder op export aangewezen zijn en meer geld binnenlands investeren. Dat betekent minder dollars opnemen of zelfs verkopen (momenteel bezit China meer dan 1000 miljard in foreign currency, de overgrote meerderheid in US$, en dit neemt momenteel jaarlijks met een paar honderd miljard toe). Japan is het uiteenspatten van de grote bubble eind jaren '80 nog steeds niet teboven en de Japanse economie groeit nog steeds nauwelijks. Ook dat wordt ooit beter en dan zal er ook minder vraag naar US$ zijn vanuit Japan.

Een andere belangrijke factor zijn de zogenaamde 'carry trades'. In het kort betekent dit lenen in een munt met lage rente, converteren naar een munt met hoge rente en dan uitlenen tegen die hogere rente. Vooral veel Aziatische munten hebben lage rente (1-2%) terwijl de USA tot de hoogste behoort (~5%). Deze carry trades worden niet alleen door instituten gedaan maar zelfs particulieren; veel van mijn collegas hier in Taiwan converteren hun Taiwanese geld naar US$ omdat ze dan 5% rente krijgen in plaats van 1.5-2%. Het risico is beperkt want de Taiwanese munt is semi gekoppeld aan de US$.
Het is makkelijk te raden wat er gebeurt als de rente in die Aziatische landen stijgt (bijvoorbeeld door robuuste economische groei): de US$ worden weer teruggewisseld in lokale valuta. Gezien de grote hoeveelheid geld waar het hier om gaat kan het een enorme invloed hebben op de US$ koers.
Taiwan gaat dus de zelfde kant op als Argentinie en Ecuador over een tijdje
  zaterdag 21 april 2007 @ 16:47:25 #172
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_48574506
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 16:46 schreef SeLang het volgende:

[..]

Uiteraard.
Bijna alle 'commodity' industrieen zijn zeer dollargevoelig
Kdacht altijd dat nederland inzette op hightech en diensten, en niet zozeer op lowtech.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  zaterdag 21 april 2007 @ 16:48:57 #173
78918 SeLang
Black swans matter
pi_48574545
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 16:36 schreef Vincenski het volgende:
Hoorde gister volgens mij ook dat gister voor het eerst op een dag meer euros verhandeld waren dan dollars, weet niet wat dat precies wil zeggen? (Had maar 6,3 voor dat onderdeel )
Ja dat ging volgens mij over obligaties in euros.
De euro wordt een steeds belangrijker munt en steeds meer landen vergroten daarom hun reserves in euros (ten koste van US$).
Mijn reisverslagen
pi_48632098
Ik heb nog een hoeveelheid aan dollars op een internetrekekening staan die ik heb verkregen met pokerwinsten. Toen de Dollar een tijdje onder de 1,30 op 1,29 stond heb ik gedacht aan uitcashen maar uiteindelijk toch niet gedaan. Denken jullie dat de dollar ooit nog onder de 1,30 komt? Of is het gewoon zo snel mogelijk uitcashen voor 1,36 voordat die nog verder valt?
<a href="http://www.cybernations.net/nation_drill_display.asp?Nation_ID=134818" rel="nofollow" target="_blank">http://www.cybernations.n(...)asp?Nation_ID=134818</a>
  maandag 23 april 2007 @ 14:25:17 #175
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_48632304
Op middellange-termijn ziet 't er niet echt goed uit voor de dollar. Ik zou zeggen: of nu uit laten betalen, of tien jaar vastzetten. Hou ook rekening met bankkosten in dat laatste geval.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')