Nou ja, dat was niet eerlijk van jou om dit als bewijs tegen het bestaan van monotheïstische God te voeren. Het gaat allemaal over de zelf gedefinieerde God van Spinoza. Stel je voor dat ik dit niet had gelezen dan denk de meesten hier op het forum dat er een bewijs is tegen het bestaan van monotheïstische God. Bovendien zijn zijn stellingen op een aantal punten discussieerbaar.quote:Op dinsdag 28 november 2006 08:29 schreef speknek het volgende:
[..]
Kijk da's een goede tegenwerping!
God kan alles doen als Hij dat wil. Hij wil iets niet omdat Hij voor het goede kiest, dat is dus nog steeds Zijn wil.quote:Je komt dan alleen, mijns insziens, tot een probleem. God is (neem ik aan) nog steeds almachtig, maar kan geen slechte dingen doen, hij heeft immers alleen goede eigenschappen. Dit beperkt zijn wil, en hij heeft dus geen (volledig) vrije wil.
Ik ben benieuwdquote:(volgens mij zitten hier nog sterkere beperkingen aan vast, maar ik zit nu op m'n werk, dus heb er even geen tijd voor)
Weer zo een topic door een moslimquote:Op woensdag 29 november 2006 21:25 schreef Aslama het volgende:
Uit een ander topic:
"het einde van religie is nabij"
Nu het vervolg:
[..]
Nou ja, dat was niet eerlijk van jou om dit als bewijs tegen het bestaan van monotheïstische God te voeren. Het gaat allemaal over de zelf gedefinieerde God van Spinoza. Stel je voor dat ik dit niet had gelezen dan denk de meesten hier op het forum dat er een bewijs is tegen het bestaan van monotheïstische God. Bovendien zijn zijn stellingen op een aantal punten discussieerbaar.
[..]
God kan alles doen als Hij dat wil. Hij wil iets niet omdat Hij voor het goede kiest, dat is dus nog steeds Zijn wil.
[..]
Ik ben benieuwd.
Als je een gebeurtenis binnen een religieuze context bekijkt, dan bestaat er een aanvaardbare reden voor de mens waarom iets gebeurt, vanuit de religie bekeken .quote:Op woensdag 29 november 2006 21:34 schreef digitaLL het volgende:
Wat bepaald dat god voor het goede kiest ?
Gezien de ellende op de wereld is het een god die geniet van de ellende, blijkbaar kiest ie daarvoor als hij almachtig is.
Oneindig is een concept. De mens kan ermee werken dus eigenlijk ook begrijpen.quote:Op woensdag 29 november 2006 21:46 schreef redunzl het volgende:
Immanuel Kant:
Iets als oneindigheid kunnen wij echter niet bevatten, dus ook God niet. Een godsbewijs met behulp van de theoretische rede is niet mogelijk. Dit wil niet zeggen dat Hij niet bestaat, alleen dat ons logische verstand 'm niet kan bevatten. We kunnen het godsbestaan niet bewijzen, we moeten het wél postuleren. In het godsbestaan kunnen wij alleen maar geloven.
Je kunt rationeel beredeneren waarom iets aanvaardbaar is, uiteraard vanuit de religie bekeken.quote:Op woensdag 29 november 2006 21:58 schreef Triggershot het volgende:
Wie bepaald wat aanvaardbaar is dan?
Goed of slecht topic?quote:Op woensdag 29 november 2006 21:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Weer zo een topic door een moslim
quote:Tvp
Geef eens een "rationeel" redenering waarom een dodelijk ziekte, positief zou kunnen zijn?quote:Op woensdag 29 november 2006 22:04 schreef Aslama het volgende:
[..]
Je kunt rationeel beredeneren waarom iets aanvaardbaar is, uiteraard vanuit de religie bekeken.
Noem een voorbeeld waarom iemand ziek is.
Vanuit de Islam worden je zonden vergeven als je geduld hebt in je ziek zijn bijvoorbeeld. Dus ziek zijn is vanuit de religie bekeken eigenlijk wel goed. Je kunt nog andere voordelen bedenken waarom ziek zijn niet slecht is.
Je gaat uiteindelijk dood. De manier waarop God het wil doet het imo niet toe zolang je tevreden bent. Op een natuurlijke manier doodgaan is geen garantie voor de paradijs. Zolang je ziek en geduldig bent worden je zonden vergeven dus wie weet ben je helemaal clean als je doodgaat door ziekte.quote:Op woensdag 29 november 2006 22:08 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Geef eens een "rationeel" redenering waarom een dodelijk ziekte, positief zou kunnen zijn?
Nou zo'n reactie blijft wel komen hoor, maak je maar geen zorgenquote:Op woensdag 29 november 2006 22:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik vind het een goed topic, maar reageer alvast voor al die users die zo reageren
En als je nu eens niet gelovig bent en dodelijk ziek bent?quote:Op woensdag 29 november 2006 22:15 schreef Aslama het volgende:
[..]
Je gaat uiteindelijk dood. De manier waarop God het wil doet het imo niet toe zolang je tevreden bent. Op een natuurlijke manier doodgaan is geen garantie voor de paradijs. Zolang je ziek en geduldig bent worden je zonden vergeven dus wie weet ben je helemaal clean als je doodgaat door ziekte.
ach ja, ik probeerde het toch maarquote:Op woensdag 29 november 2006 22:15 schreef Aslama het volgende:
[..]
Nou zo'n reactie blijft wel komen hoor, maak je maar geen zorgen![]()
Wat bedoel je met een bewuste God?quote:Op woensdag 29 november 2006 22:10 schreef digitaLL het volgende:
Is de god een bewuste god ?
Is goed hoor. Ik ben toch geduldig dus krijg ishaAllah een beloning omdat je mij pestquote:Op woensdag 29 november 2006 22:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
ach ja, ik probeerde het toch maar
Bron?quote:Op woensdag 29 november 2006 22:18 schreef Aslama het volgende:
[..]
Is goed hoor. Ik ben toch geduldig dus krijg ishaAllah een beloning omdat je mij pest![]()
Dan mag je jezelf voorlopig gelukkig prijzen dat je nog niet helemáál dood bent, want daarna wordt het dan alleen nog maar ergerquote:Op woensdag 29 november 2006 22:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En als je nu eens niet gelovig bent en dodelijk ziek bent?
Misschien wordt ie dan gelovig.quote:Op woensdag 29 november 2006 22:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En als je nu eens niet gelovig bent en dodelijk ziek bent?
Whehe, goeiequote:Op woensdag 29 november 2006 22:20 schreef Petera het volgende:
[..]
Dan mag je jezelf voorlopig gelukkig prijzen dat je nog niet helemáál dood bent, want daarna wordt het dan alleen nog maar erger![]()
Een god die zich bewust is van de mens, het heelal.quote:Op woensdag 29 november 2006 22:17 schreef Aslama het volgende:
Wat bedoel je met een bewuste God?
Geduldig zijn is een gebod. Als je een gebod verricht krijg je beloning. Bron is overal te vinden in de Koran/Hadieth.quote:
Dat kiest de ongelovige zelf toch.quote:Op woensdag 29 november 2006 22:22 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Kan ook averechtse affect hebben he.
Dus je bent bereid geduldig te zijn voor een onwaarneembaar doel?quote:Op woensdag 29 november 2006 22:22 schreef Aslama het volgende:
[..]
Geduldig zijn is een gebod. Als je een gebod verricht krijg je beloning. Bron is overal te vinden in de Koran/Hadieth.
niet om ziek te worden.quote:Op woensdag 29 november 2006 22:23 schreef Aslama het volgende:
[..]
Dat kiest de ongelovige zelf toch.
Ik denk het wel, Hij is Alwetend.quote:Op woensdag 29 november 2006 22:21 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Een god die zich bewust is van de mens, het heelal.
Ziek zijn kan een aanleiding zijn om gelovig te zijn, de zieke mag kiezen. Hij krijgt dus de kans om bij het rechte eind te zijn door ziek te zijn. Het is maar een mogelijke reden hoor ..quote:
Onwaarneembaar doel?quote:Op woensdag 29 november 2006 22:23 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dus je bent bereid geduldig te zijn voor een onwaarneembaar doel?
Maar als je niet gelovig bent, denken aan een God die je zo laat lijden, zal toch geen goed effect hebben?quote:Op woensdag 29 november 2006 22:28 schreef Aslama het volgende:
[..]
Ziek zijn kan een aanleiding zijn om gelovig te zijn, de zieke mag kiezen. Hij krijgt dus de kans om bij het rechte eind te zijn door ziek te zijn. Het is maar een mogelijke reden hoor ..
Niet perse, hangt van de persoon af.quote:Op woensdag 29 november 2006 22:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar als je niet gelovig bent, denken aan een God die je zo laat lijden, zal toch geen goed effect hebben?
In alle gevallenquote:Op woensdag 29 november 2006 22:32 schreef Aslama het volgende:
[..]
Niet perse, hangt van de persoon af.
Ik zei toch vanuit de religie bekeken?quote:
Juistquote:
Dan zou je als bewijs tegen het bestaan van god kunnen aandragen dat alles wat bewustzijn heeft een materiele vorm heeft. Er bestaat geen bewustzijn zonder materie.quote:Op woensdag 29 november 2006 22:25 schreef Aslama het volgende:
Ik denk het wel, Hij is Alwetend.
Uiteraard, maar ik denk dat de users zich afvragen wat voor elementen van de religie jou trekkenquote:Op woensdag 29 november 2006 22:33 schreef Aslama het volgende:
[..]
Ik zei toch vanuit de religie bekeken?
Hoe wil je dat bewijzen?quote:Op woensdag 29 november 2006 22:34 schreef digitaLL het volgende:
Er bestaat geen bewustzijn zonder materie.
Het is eenvoudig te falsificeren door ook maar 1 bewuste niet materiele vorm aan te tonen.quote:Op woensdag 29 november 2006 22:36 schreef Triggershot het volgende:
Hoe wil je dat bewijzen?
straffen wil nog weleens een gunstig effect hebben, of het nou door mensen of door God wordt gedaan, mits de gestrafte zich ervan bewust is waarom hij gestraft wordt, en laat dat laatste nou net het probleem zijn als God zijn boodschap verspreidt in de vorm van eeuwenoude heilige boeken.quote:Op woensdag 29 november 2006 22:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar als je niet gelovig bent, denken aan een God die je zo laat lijden, zal toch geen goed effect hebben?
Die zijn er een heleboel. Maar ik ben hier niet de Moellah, dat ben jijquote:Op woensdag 29 november 2006 22:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Uiteraard, maar ik denk dat de users zich afvragen wat voor elementen van de religie jou trekken
Je kunt iets immaterieels waarnemen en vaststellen dat het geen bewustzijn heeft?quote:Op woensdag 29 november 2006 22:38 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Het is eenvoudig te falsificeren door ook maar 1 bewuste niet materiele vorm aan te tonen.
+ als ik jou straf, zal je het vast wel door hebben.. Zal je het door hebben als een niet gelovige dat God je straft?quote:Op woensdag 29 november 2006 22:38 schreef Petera het volgende:
[..]
straffen wil nog weleens een gunstig effect hebben, of het nou door mensen of door God wordt gedaan, mits de gestrafte zich ervan bewust is waarom hij gestraft wordt, en laat dat laatste nou net het probleem zijn als God zijn boodschap verspreidt in de vorm van eeuwenoude heilige boeken.
Stagfirullahquote:Op woensdag 29 november 2006 22:39 schreef Aslama het volgende:
[..]
Die zijn er een heleboel. Maar ik ben hier niet de Moellah, dat ben jij. Dus vertel maar ..
Hoe kun je vaststellen dat het dat wel heeft ?quote:Op woensdag 29 november 2006 22:40 schreef Triggershot het volgende:
Je kunt iets immaterieels waarnemen en vaststellen dat het geen bewustzijn heeft?
Niet, maar er is geen sprake van het uitsluiten.quote:Op woensdag 29 november 2006 22:44 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Hoe kun je vaststellen dat het dat we heeft ?
En dat gevoel is ..quote:Op woensdag 29 november 2006 22:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Stagfirullah
Bij mij is het bijvoorbeeld gevoel na al-wudu
MasjaAllahquote:
Wa lekquote:Op woensdag 29 november 2006 22:52 schreef Aslama het volgende:
[..]
MasjaAllahWeten ze dat maar ..
Aslama lapen gaat![]()
Salaam![]()
InshaAllah is "Als het de wil van God is"quote:Op woensdag 29 november 2006 23:21 schreef StupidByNature het volgende:
Damn, compleet off topic, maar wat is het verschil tussen inshallah en masjallah? Is het dat mashallah ook kan betekenen "het was fijn"? (sorry, taalverslaafde...)
Het ligt nogal voor de hand dat die mensen uitgaan van dát godsbeeld, aangezien het overeenkomt met het beeld dat gelovige Christenen, Moslims en Joden verspreiden:quote:Op donderdag 30 november 2006 11:57 schreef FuifDuif het volgende:
Het valt me toch iedere keer weer op dat er mensen zijn die trachten het bestaan van God (lees: EEN god) te verwerpen door te wijzen naar het lijden van de mens. Zij slaan de plank echter goed mis, daar zij niet het bestaan van (een) God verwerpen, maar het beeld dat zij van die God hebben. Namelijk het beeld van een God die een besef heeft van goed en kwaad en dus zou moeten ingrijpen op basis van dat besef en het beeld dat die God uberhaupt de mogelijkheden heeft om te interveniëren en het idee dat God gelijk een bewust mens rationeel en logisch redeneert en handelt.
Dan ben je simpelweg dom dat je bij voorbaat al uitgaat van die betekenis. Het begrip God is een vaag begrip, dus ga dan ook niet op eigen initiatief een invulling geven aan het godsbeeld wanneer iemand het woord God gebruikt, maar waarbij niet bekend is om welke God het gaat.quote:Op donderdag 30 november 2006 12:27 schreef Petera het volgende:
[..]
Het ligt nogal voor de hand dat die mensen uitgaan van dát godsbeeld, aangezien het overeenkomt met het beeld dat gelovige Christenen, Moslims en Joden verspreiden:
God zou almachtig zijn en zou derhalve als Hij bestond ook mogelijkheid hebben om in te grijpen
God zou alwetend zijn en zou derhalve besef hebben van goed en kwaad.
Overigens beweren die mensen dus inderdaad meestal niet dat er geen enkele god bestaat. Ze beweren dat God niet bestaat, de God waar Christenen, Moslims en Joden in geloven en aan wie doorgaans door die groepen gelovigen ook eigenschappen worden toegekend.
je kun wel degelijk uitspraken doen of de god van de rooms katholieken bestaat of niet. Over vage dingen zijn nooit zinnige uitspraken te doen, ook niet of ze bestaan...quote:Op donderdag 30 november 2006 12:30 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dan ben je simpelweg dom dat je bij voorbaat al uitgaat van die betekenis. Het begrip God is een vaag begrip, dus ga dan ook niet op eigen initiatief een invulling geven aan het godsbeeld wanneer iemand het woord God gebruikt, maar waarbij niet bekend is om welke God het gaat.
Correctie: dan zijn ze simpelweg dom omdat ze al uitgaan van die betekenis.quote:Op donderdag 30 november 2006 12:30 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dan ben je simpelweg dom dat je bij voorbaat al uitgaat van die betekenis. Het begrip God is een vaag begrip, dus ga dan ook niet op eigen initiatief een invulling geven aan het godsbeeld wanneer iemand het woord God gebruikt, maar waarbij niet bekend is om welke God het gaat.
Welke criteria moet men hanteren om een subject het predikaat 'vaag' te kunnen toegeschrijven? Kortom, wat is de definitie van 'vaag'? Lijkt me wel een zeer belangrijke kwestie als je de eigenschap 'vaag' aan God toeschrijft.quote:Op donderdag 30 november 2006 12:30 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
...Nu ben ik natuurljk meteen ontzettend nieuwsgierig naar jouw godsbeeld.quote:Op donderdag 30 november 2006 12:30 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nou, eerlijk gezegd vind ik heel veel aannames wat te makkelijk, dat bijvoorbeeld ook lijden met als kwaad wordt geidentificeerd. Pijn staat gelijk aan lijden, maar wat is lijden dan? Een paar atomen die botsen met elkaar en vanuit die metafysische ervaring link jij het met het kwaad? Het is allemaal niet zo makkelijk.quote:Ik meen ook dat Leibniz' idee van de best mogelijke wereld gestoeld is op zijn monaden, iets waar je dus rationalistisch voor moet denken. Afgezien dat het sowieso niet heel serieus meer genomen wordt na Voltaire's Candide.. Maar ik neem aan dus dat jij dat te gemakkelijk vindt Friek?
Op het moment dat hij een steen maakt die zo zwaar is dat hij em zelf niet kan optillen is hij daardoor niet meer almachtig. Daarvoor nog welquote:Op donderdag 30 november 2006 15:35 schreef Seneca het volgende:
Het lijkt me heel simpel. Aangezien God almachtig is, is iedere uitspraak over God waar.
Bijvoorbeeld:
- God kan een steen maken die zo zwaar is dat hij hem zelf niet kan optillen
- God kan iedere steen optillen
Deze twee uitspraken zijn allebei waar, want God is almachtig, maar zijn in contradictie met elkaar. Een contradictie heeft in de logica geen informatiewaarde (dwz je kunt uit een contradictie alles afleiden, oftewel a ^ !a -> b)
Derhalve heeft het concept van een almachtige entiteit binnen de logica geen enkele informatiewaarde, omdat alle uitspraken die je binnen dat kader over zo'n entiteit kunt doen, in contradictie met elkaar zijn, en dus geen enkele informatiewaarde hebben. Maw, je kunt de logica niet gebruiken om uitspraken met enige informatiewaarde over God te ontlenen.
Om een lang verhaal kort te maken:
Als God almachtig is, valt hij niet onder de wetten van de logica. Je kunt diezelfde logica dan niet gebruiken om het bestaan van een almachtige God te weerleggen.
Laten we het tweede gedeelte de eerste zin onder de loep nemen: “een steen die God zelf niet kan optillen”. Dit is in tegenspraak met de eigenschap Almacht: God kan elke steen optillen. Als je deze zin ergens gebruikt dan ga je in feite niet uit van Almacht. Een logisch gevolg hiervan is een contradictie, maar die krijg je niet door de eigenschap “Almacht” zelf maar omdat je die contradictie bewust introduceert.quote:Op donderdag 30 november 2006 15:35 schreef Seneca het volgende:
Het lijkt me heel simpel. Aangezien God almachtig is, is iedere uitspraak over God waar.
Bijvoorbeeld:
- God kan een steen maken die zo zwaar is dat hij hem zelf niet kan optillen
- God kan iedere steen optillen
Deze twee uitspraken zijn allebei waar, want God is almachtig, maar zijn in contradictie met elkaar. Een contradictie heeft in de logica geen informatiewaarde (dwz je kunt uit een contradictie alles afleiden, oftewel a ^ !a -> b)
Derhalve heeft het concept van een almachtige entiteit binnen de logica geen enkele informatiewaarde, omdat alle uitspraken die je binnen dat kader over zo'n entiteit kunt doen, in contradictie met elkaar zijn, en dus geen enkele informatiewaarde hebben. Maw, je kunt de logica niet gebruiken om uitspraken met enige informatiewaarde over God te ontlenen.
Om een lang verhaal kort te maken:
Als God almachtig is, valt hij niet onder de wetten van de logica. Je kunt diezelfde logica dan niet gebruiken om het bestaan van een almachtige God te weerleggen.
Aangezien je ook niet kan bewijzen of dat het knibbelknabbelknuisjehuisje ooit heeft bestaan en dit wel een onzinnige vraag is, kan je het bestaan van een God die via een brandende struik praat wel degelijk gelijk stellen aan onzin.quote:Op donderdag 30 november 2006 22:11 schreef HetUltiemeKonijntjuh het volgende:
God is niet meer dan een theorie, en dat zal altijd zo zijn. De theorie valt niet te bewijzen, dus het kan geen feit worden, en het kan ook niet ongelijk worden gesteld, dus is het ook geen onzin.
Soort van "innocent until proven guilty" als je begrijpt wat ik bedoel
Dat is ook de contradictiequote:Op donderdag 30 november 2006 19:22 schreef ArendBarend het volgende:
[..]
Op het moment dat hij een steen maakt die zo zwaar is dat hij em zelf niet kan optillen is hij daardoor niet meer almachtig. Daarvoor nog wel
God is ook onveranderlijk (zie de Bijbel)quote:Op donderdag 30 november 2006 23:54 schreef ArendBarend het volgende:
Als hij almachtig is, betekent dat niet dat hij dat straks ook nog is
Je logica klopt niet.quote:Op donderdag 30 november 2006 23:35 schreef Seneca het volgende:
Je zegt het zelf al: het concept almachtig is in contradictie met zichzelf. Als God elke steen kan optillen, volgt daaruit dat hij geen steen kan maken die zo zwaar is dat hij hem zelf niet kan optillen, dus is hij niet almachtig.
Anders verwoord:
Als iemand almachtig is, dan kan hij alles. God is almachtig, dus kan hij alles. God kan alles, dus hij kan een steen maken die zo zwaar is dat hij hem zelf niet kan optillen. God kan deze steen niet optillen, dus er is tenminste een iets wat God niet kan. Er is tenminste een iets wat God niet kan, dus God kan niet alles. God kan niet alles, dus hij is niet almachtig. Maar God is wel almachtig: contradictie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |