Rita gaat er een nachtje over slapen en komt binnen nu en een paar dagen met het volgende ongeleide projectiel.quote:Op dinsdag 28 november 2006 23:06 schreef Asskicker14 het volgende:
[..]
Die kop van Verdonk in het interview na het crisisberaad stond op onweer, een soortgelijke blik die ze had aan het einde van het spoeddebat. Het lijkt me niet dat ze het uitgepraat hebben. Verdonk zal zich wel vernederd voelen en dit gaat zeker nog een staartje krijgen.
Nog slecht getimed ook. Ze kwam nioet voor niks te laat, maar ze had om 1 minujut over 6 moeten starten zodat ze live zou worden doorgeprikt. Nu was de ster bezig.quote:Op dinsdag 28 november 2006 22:47 schreef Mike het volgende:
Het is duidelijk dat Verdonk een flinke nederlaag heeft geleden en dat ze de VVD behoorlijk wat schade heeft toegebracht. Hoe kan iemand haar nu adviseren om een persconferentie zoals die van vanmiddag te houden?![]()
Hoog tijd dat ze haar eigen partijtje begint.quote:Op woensdag 29 november 2006 01:52 schreef venomsnake het volgende:
Zolang Verdonk daar rondloopt zul je dit gedonder houden..![]()
Ja hoor lijkt me ook duidelijk. De VVD is haar veel te soft. Ze is denk ik veel liever een rechtse splinter met dromen van meer. Zoals Eerdmans, Nawijn en Pastors.quote:Op woensdag 29 november 2006 01:59 schreef golfer het volgende:
[..]
Hoog tijd dat ze haar eigen partijtje begint.
Lijkt mij onvermijdelijk dat dat ook gaat gebeuren, gezien haar uitspraken over de 'Verdonk-richting'. What ever dat ook moge zijn.
Yes. Remkes, way to go...quote:Minister Remkes (Binnenlandse Zaken) haalde hard uit naar het idee voor een speciale partijcommissie: ‘Commissies zijn schuilkelders voor ruggengraatloze politici. Verdonk moet gewoon besluiten wat ze wil.’
complete artikelquote:De Rita-show is amper voorbij, of Mark Rutte moet iets verderop in de Oude Zaal van de Tweede Kamer vijf vertrekkende VVD-Kamerleden toespreken. Nog even ziet hij kans in een hoekje te overleggen met erelid Frits Bolkestein. Dan moet hij op, om staande achter de microfoon in het hart van de zaal, afscheid te nemen van onder anderen zijn voorganger Jozias van Aartsen.
Op de plek waar zo veel parlementaire geschiedenis ligt, is de stemming surrealistisch. Een deel van de aanwezigen heeft de televisiespeech van ‘IJzeren Rita’ gemist. Maar het nieuws spreekt zich rond als wildvuur.
Oud-VVD-Kamerlid Jan Kees Wiebenga is sprakeloos en zoekt zichtbaar naar zijn evenwicht. Iedereen beseft dat Verdonk het afscheidsfeest met een harde knal verstoord heeft. Terwijl Rutte woorden van waardering spreekt over de vertrekkende collega’s Van Aartsen, Balemans, Hofstra, Örgü en De Vries, is er maar één onderwerp dat de aandacht van de zaal vasthoudt.
‘Ik zeg het niet vaak, maar nu heb ik er geen ander woord voor: godverdomme!’, vloekt Ed van der Sande, die ook niet terugkeert in de nieuwe VVD-fractie. ‘Het is duidelijk dat we de kelk helemaal moeten leegdrinken, tot op de bodem.’
Een andere genodigde analyseert dat de timing van Verdonk veelzeggend is voor haar karakter: ‘Ze heeft niet het fatsoen om deze vijf collega’s een behoorlijk afscheid te gunnen. Het mens is zó egocentrisch.’
Veelvuldig valt de term ‘LPF-achtige toestanden’. Het kan toch niet zo zijn dat de zwaargewichten in de partij dit soort ongeleide acties zullen blijven gedogen?
De Haagse wethouder Frits Huffnagel noemt het ‘schandalig’ dat Verdonk zonder overleg met de partij helemaal los ging in Plein Negentien. ‘Het is een soap. Ik krijg er een beetje vieze smaak van in mijn mond. Alsjeblieft Rita, doe dit toch niet op deze manier.’
En dan is daar ineens de hoofdpersoon van alle bespiegelingen. Alsof er niets is gebeurd, neemt Verdonk met een gezellig babbeltje afscheid van Jozias van Aartsen.
‘Naar omstandigheden gaat het goed met mij’, antwoordt ze. ‘Maar het is wel heavy.’ Ze beseft dat ze omringd wordt door collega’s die hels zijn over haar optreden. ‘Maar er zijn in het land heel veel mensen die mij steunen. Ik wil graag verantwoording dragen voor die 620 duizend kiezers.’
Bleek toch meer een Koersk te zijnquote:Op dinsdag 28 november 2006 23:00 schreef venomsnake het volgende:
Die Koers Verdonk is van korte duur geweest..![]()
Hier komt... Rita!quote:Op woensdag 29 november 2006 08:23 schreef SCH het volgende:
Wie in de gelegenheid is: de tv-recensie in de Volkskrant is echt hilarisch, zal kijken of ik hem online kan vinden.
quote:Draak Rita verliest opnieuw een kop
Analyse Philippe Remarque
De tweede poging van Rita Verdonk om leider van de VVD te worden, is dinsdagavond gesneuveld in de liberale fractiekamer aan het Binnenhof. Het wachten is op de volgende poging.
Vijf uur voor de beslissing viel, pleegde Verdonk een regelrechte coup. Niet Mark Rutte, maar zij is de ware leider van de VVD, betoogde ze in café Plein Negentien. Dat was wel bewezen door haar 620 duizend voorkeursstemmen.
Maar ze voelde zich niet sterk genoeg staan om het zo hard te zeggen en het leiderschap ook echt op te eisen. De Plein Negentien-putsch bleef zonder tanden. Verdonk beweerde dat ze loyaal zou blijven aan Mark Rutte. Een onafhankelijke commissie met VVD-groten moest intussen gaan beslissen wat deze ‘unieke situatie’ betekent.
Een ‘handreiking aan de partij’, noemden Verdonks tegenstanders deze omweg. Maar wat uit het onderzoek had moeten komen, stond voor Verdonk vast, zo maakte ze op alle manieren duidelijk: de kiezer heeft gesproken, het is 620 duizend voorkeurstemmen voor de ‘koers-Verdonk’ tegenover ‘veertig partijbonzen’ die slechte dingen over haar hadden gezegd en geen gevolg wilden geven aan de verkiezingsuitslag. ‘Zo kan het niet doorgaan’ in de VVD, aldus Verdonk, die erkende op den duur partijleider te willen zijn.
Het is duidelijk: IJzeren Rita wil de baas worden. Ze gebruikt daarvoor haar recordaantal voorkeurstemmen, zoals zij en haar getrouwen al besloten op de avond in mei dat ze de lijsttrekkersverkiezing nipt van Rutte verloor. Weer stelt ze zich nu op als de kampioen van het volk, die niet wordt gepruimd door de partij-elite.
Na de fractievergadering was er van haar harde taal echter niets meer over. Ze bleek een grote nederlaag te hebben geleden. Rutte blijft de baas. De commissie komt er niet. Hoogstens zal een reeds eerder afgesproken evaluatie ook gaan over de ‘cultuur in de partij’ en het ‘luisteren naar de kiezer’.
Verdonk is dinsdag niet in staat gebleken de macht aan Mark Rutte te ontfutselen. Die werd in mei door de leden als leider aangewezen en na de verloren verkiezingen unaniem tot fractievoorzitter gekozen. Formeel gezien heeft Verdonk dus geen poot om op te staan.
Maar dat betekent allerminst dat Rutte er nu florissant voorstaat. Hij heeft weer een kop van de draak kunnen afhakken. Maar hoeveel er over zijn, is ongewis. Het beest doden kan hij niet.
Rita Verdonk blijft de nummer twee. Sinds vandaag is duidelijk dat ze zichzelf als de legitieme leider van de VVD beschouwt. Dat is een explosieve situatie. Een partij die rust en herstel van vertrouwen nastreeft, zou zo iemand uit de gelederen verwijderen. Dat geldt temeer voor de VVD-top, die Verdonk niet als leider wil.
Toch is het vrijwel onmogelijk om Verdonk uit de fractie te zetten. Omgerekend is het aantal voorkeurstemmen dat zij behaalde goed voor tien zetels. De VVD kan het zich nauwelijks permitteren de wil van de kiezer zo te negeren.
Als Verdonk zou moeten vertrekken, zou ze haar eigen partij kunnen beginnen en zou de VVD uiteen kunnen vallen. De partij bestaat van oudsher juist uit een liberale en een conservatieve vleugel. Zij was op haar sterkst op momenten dat die twee lijnen in één leider waren belichaamd, zoals bij Wiegel en Bolkestein. Wil Mark Rutte het op zijn geweten hebben die balans voorgoed te verstoren?
Zo blijft een patstelling bestaan. Verdonk kan Rutte er niet uitgooien. Rutte kan Verdonk er niet uitgooien. Maar geen van beiden accepteert het leiderschap van de ander. Hoe lang kan dat goed gaan?
Die waren inderdaad veelzeggend, ze laat zich daar huldigen alsof ze zojuist Europees Kampioen schaatsen geworden was. Het was alleen nog wachten op het moment dat ze per slee door Thialf gereden werd.quote:Op dinsdag 28 november 2006 23:00 schreef Asskicker14 het volgende:
Die beelden met Rita 'Miss Voorkeurstemmen' Verdonk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |