2 waarnemers staan naast elkaar op aarde. Op een bepaalt moment "schieten" ze een foton af. Deze verwijdert zich van beide met 300.000km/sec. Voor elke seconde die ze op hun klok tellen verwijdert het foton dus 300.000km.quote:Op dinsdag 12 december 2006 17:15 schreef Seneca het volgende:
Waar blijven je aantoning en je formule, Rude?
Dit is een vraag. Ik vroeg om een antwoord.quote:Op dinsdag 12 december 2006 17:17 schreef rudeonline het volgende:
[..]
2 waarnemers staan naast elkaar op aarde. Op een bepaalt moment "schieten" ze een foton af. Deze verwijdert zich van beide met 300.000km/sec. Voor elke seconde die ze op hun klok tellen verwijdert het foton dus 300.000km.
Nu stapt 1 van de waarnemers in een raket en vertrekt naar een andere planeet. Gedurende zijn hele reis zal het foton continue met 300.000km/sec van hem verwijderen. Na deze reis komt de reiziger terug op aarde.
Omdat hij zeer "snel" reisde is hij bij terugkomst 1 jaar ouder geworden. De achterblijver is 10 jaar ouder geworden als hij de reiziger weer ziet.
Wie van de 2 waarnemers heeft de meeste km afgelegd t.o.v. het foton?
Ik zou zeggen, kom maar eens met een bron voor die metingen van je. Die heb ik namelijk nog nooit gezien. En voor de derde maal, waar blijft je formule?quote:Op dinsdag 12 december 2006 17:26 schreef rudeonline het volgende:
Ik heb je al meerdere malen verteld hoe ik aan die aannames kom. Het is namelijk gebleken dat "bewegende" klokken trager lopen. Het enige verschil wat ik maak is dat de lichtsnelheid niet de maximale snelheid is maar juist de minimale snelheid, als je iets van de RT weet dan moet je toch duidelijk zijn dat lengtecontractie en tijdsdilatatie gemeten feiten zijn. Mijn interpretatie van die metingen is anders als die van jullie. Overigens kan ik op dit forum niet veel meer doen dan een gedachte experiment. Als je meer verwacht dan zul je niet via een forum met me in discusie moeten gaan.
Wij bewegen met 300.000km/sec door de ruimte/tijd, een reiziger verwijdert zich met 299.999km/sec van ons af.quote:Op dinsdag 12 december 2006 17:37 schreef Seneca het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, kom maar eens met een bron voor die metingen van je. Die heb ik namelijk nog nooit gezien. En voor de derde maal, waar blijft je formule?
Da's geen formule kerel, dat is goochelen met getallen op een kinderlijk eenvoudige manier. Daarbij, jij stelt dat 300.000 net zo goed 299.000 kan zijn, dus het snelheidsverschil is 0 volgens jou.quote:Op dinsdag 12 december 2006 17:51 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wij bewegen met 300.000km/sec door de ruimte/tijd, een reiziger verwijdert zich met 299.999km/sec van ons af.
300.000km/sec - 299.000km/sec = 1km/sec.
t.o.v. ons gaat de reiziger 1km/sec. Als hij 300.000km heeft afgelegd gaat er voor ons 1sec voorbij.
1sec voor hem duurt voor ons 300.000sec.
1sec voor ons is voor hem slechts 1/300.000 sec.
Wat is het verschil?quote:Op dinsdag 12 december 2006 17:52 schreef ArendBarend het volgende:
Dat is geen formule, dat is een som
Correctquote:Op dinsdag 12 december 2006 17:51 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Wij bewegen met 300.000km/sec door de ruimte/tijd, een reiziger verwijdert zich met 299.999km/sec van ons af.
Hoe kom je aan die getallen? Heb je metingen waaruit die getallen komen? Zo ja, waar is je bron voor die metingen? Of heb je een formule waar je die getallen uit af kunt leiden? Zo ja, waar blijft je formule?quote:t.o.v. ons gaat de reiziger 1km/sec. Als hij 300.000km heeft afgelegd gaat er voor ons 1sec voorbij.
1sec voor hem duurt voor ons 300.000sec.
1sec voor ons is voor hem slechts 1/300.000 sec.
Maar het is nou juist het idee van een theorie om zoiets theoretisch af te leiden. En niet te zeggen "euj, dat volgt uit metingen, dus dat is een feit".quote:Op dinsdag 12 december 2006 17:26 schreef rudeonline het volgende:
Ik heb je al meerdere malen verteld hoe ik aan die aannames kom. Het is namelijk gebleken dat "bewegende" klokken trager lopen. Het enige verschil wat ik maak is dat de lichtsnelheid niet de maximale snelheid is maar juist de minimale snelheid, als je iets van de RT weet dan moet je toch duidelijk zijn dat lengtecontractie en tijdsdilatatie gemeten feiten zijn. Mijn interpretatie van die metingen is anders als die van jullie. Overigens kan ik op dit forum niet veel meer doen dan een gedachte experiment. Als je meer verwacht dan zul je niet via een forum met me in discusie moeten gaan.
Oh mijn Godquote:
Ja, hij houdt de spanning er wel in zegquote:Op dinsdag 12 december 2006 17:54 schreef Seneca het volgende:
En waar blijft het antwoord op Haushofer's vraag?
We blijven het gewoon net zo lang vragen tot hij met een echt antwoord komt. Ik word een beetje moe van dat ontwijkende gedrag van Rude.quote:Op dinsdag 12 december 2006 17:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, hij houdt de spanning er wel in zeg![]()
Een steen van 2kg valt eigenlijk iets sneller. Dat heeft er mee te maken dat een grotere massa een iets grotere zwaartekracht ondervindt. Zo zal een steen van 1kg op de maan ook iets trager vallen dan een steen op aarde. Op aarde is dit verschil tussen een steen van 1 of 2kg nauwelijks te meten.quote:Op dinsdag 12 december 2006 17:52 schreef Haushofer het volgende:
Ja, ik ben ook benieuwd waar die formule vandaan komt. Ik bedoel, als je de RT zo afwijst, dan kan net zo goed gelden E=hopjesvla, met hopjesvla in eenheden van energie natuurlijk.
En welke steen valt sneller? Die van 1 kg of die van 2 kg? En waarom?
Toch zou dat enorm kunnen helpen in het voeren van deze discussie.quote:2 waarnemers staan naast elkaar op aarde. Op een bepaalt moment "schieten" ze een foton af. Deze verwijdert zich van beide met 300.000km/sec. Voor elke seconde die ze op hun klok tellen verwijdert het foton dus 300.000km.
Nu stapt 1 van de waarnemers in een raket en vertrekt naar een andere planeet. Gedurende zijn hele reis zal het foton continue met 300.000km/sec van hem verwijderen. Na deze reis komt de reiziger terug op aarde.
Omdat hij zeer "snel" reisde is hij bij terugkomst 1 jaar ouder geworden. De achterblijver is 10 jaar ouder geworden als hij de reiziger weer ziet.
http://video.google.com/videoplay?docid=6926891572259784994&q=moon+featherquote:Op dinsdag 12 december 2006 18:06 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Een steen van 2kg valt eigenlijk iets sneller. Dat heeft er mee te maken dat een grotere massa een iets grotere zwaartekracht ondervindt. Zo zal een steen van 1kg op de maan ook iets trager vallen dan een steen op aarde. Op aarde is dit verschil tussen een steen van 1 of 2kg nauwelijks te meten.
Men zal hier zeggen dat alle massa in vacuum met dezelfde snelheid valt. Maar heel exact gesproken klopt dit niet.
Sinds wanneer doe jij aan discussieren?quote:Op dinsdag 12 december 2006 18:07 schreef rudeonline het volgende:
En hier gaat niemand een antwoord op geven..
[..]
Toch zou dat enorm kunnen helpen in het voeren van deze discussie.
Ze hebben geen van beide afstand afgelegd ten opzichte van het foton, het foton heeft afstand afgelegd van hen.quote:Op dinsdag 12 december 2006 18:07 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Maar waarom zeggen heel accurate experimenten dan dat dit wel het geval is ? En dat elke massa dezelfde valversnelling ondervindt? Een grotere massa ondervindt meer zwaartekracht, maar is ook trager; het duurt dus even voordat deze een bepaalde snelheid heeft bereikt. Deze 2 effecten blijken elkaar exact op te heffen, zodat elk object dezelfde versnelling ondervindt. Dat laatste punt, namelijk traagheid, negeer jij compleet. Da's ook logisch; je hebt er nog nooit een woord over gerept. Denk daar maar es over na.quote:Op dinsdag 12 december 2006 18:06 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Een steen van 2kg valt eigenlijk iets sneller. Dat heeft er mee te maken dat een grotere massa een iets grotere zwaartekracht ondervindt. Zo zal een steen van 1kg op de maan ook iets trager vallen dan een steen op aarde. Op aarde is dit verschil tussen een steen van 1 of 2kg nauwelijks te meten.
Men zal hier zeggen dat alle massa in vacuum met dezelfde snelheid valt. Maar heel exact gesproken klopt dit niet.
Ik denk dat een mooi bewijs is dat Rude zelfs geen kaas heeft gegeten van basale natuurkunde. Als hij zelfs het resultaat van dit soort relatief eenvoudige experimenten al niet accuraat kan voorspellen, wat zegt dat dan over de geloofwaardigheid van zijn theorie, die experimenten probeert te verklaren die vele malen complexer zijn?quote:Op woensdag 13 december 2006 00:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar waarom zeggen heel accurate experimenten dan dat dit wel het geval is ? En dat elke massa dezelfde valversnelling ondervindt? Een grotere massa ondervindt meer zwaartekracht, maar is ook trager; het duurt dus even voordat deze een bepaalde snelheid heeft bereikt. Deze 2 effecten blijken elkaar exact op te heffen, zodat elk object dezelfde versnelling ondervindt. Dat laatste punt, namelijk traagheid, negeer jij compleet. Da's ook logisch; je hebt er nog nooit een woord over gerept. Denk daar maar es over na.
Als je deze post leest, that is.![]()
quote:Op dinsdag 12 december 2006 17:51 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Schaam je Senecaquote:
Nou ja, wat Rude nu in mijn ogen doet is zonder fatsoenlijke reden stellen dat iets niet deugt ( alles valt even snel naar beneden, afgezien van luchtwrijving ed ), maar dat het effect zo klein is dat het niet na te meten is.quote:Op woensdag 13 december 2006 12:13 schreef Seneca het volgende:
[..]
Ik denk dat een mooi bewijs is dat Rude zelfs geen kaas heeft gegeten van basale natuurkunde. Als hij zelfs het resultaat van dit soort relatief eenvoudige experimenten al niet accuraat kan voorspellen, wat zegt dat dan over de geloofwaardigheid van zijn theorie, die experimenten probeert te verklaren die vele malen complexer zijn?
quote:Op woensdag 13 december 2006 13:20 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
[..]
Schaam je Seneca
300.000km/sec - 299.000km/sec != 1km/sec.
300.000km/sec - 299.000km/sec = 1.000km/sec.
Jupquote:
Haha. Je vraagt dus om een antwoord op:quote:Op dinsdag 12 december 2006 18:07 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Zoek het verschil met:quote:Op dinsdag 12 december 2006 17:17 schreef rudeonline het volgende:
[..]
2 waarnemers staan naast elkaar op aarde. Op een bepaalt moment "schieten" ze een foton af. Deze verwijdert zich van beide met 300.000km/sec. Voor elke seconde die ze op hun klok tellen verwijdert het foton dus 300.000km.
quote:Op dinsdag 28 november 2006 16:52 schreef rudeonline het volgende:
[Stel ik vertrek vanaf de aarde met een ruimteschip naar een sterrenstelsel op 10 lichtjaar afstand van de aarde. Ik doe dit met een gemiddelde snelheid van 80% van de lichtsnelheid.
Gezien vanuit de aarde doe ik daar
t = s / v
t = 10 / 0,8 = 12,5 jaar over
Volgens de formule van tijd dilatatie
t' = t * Sqrt(1-v2)
is de verstreken tijd op het schip echter
12,5 * Sqrt(1-(0,8*0,8) = 12,5 * 0,6 = 7,5 jaar
Kortom, de persoon aan boord van het ruimteschip doet er bij 80%c slechts 7,5 jaar over om 10 lichtjaar te overbruggen. ( ging hij dan sneller dan het licht?)
Nog iests duidelijker komt dat op het volgende neer..
Een persoon die vanaf een ster hier 10 lichtjaar vandaan met 80%c naar ons toe komt vliegen doet daar zelf 7,5 jaar over terwijl wij 12,5 jaar moeten wachten.]
Hier was ik gebleven.
Ik wou weten of bovenstaande voorbeeld exact is wat de wetenschap beweert.
Dit komt van pagina 1, de reacties (lees: weerleggingen) daarop gaan door t/m pagina 3 of 4, en nu kom je weer terug op dezelfde vraagquote:Op dinsdag 28 november 2006 17:41 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Het klopt dus. Mooi, dan kunnen we hier dan onze eigen interpretatie aan gaan geven.
Iedere seconde leggen wij t.o.v. het licht 300.000km af. De richting hiervan is onbepaald. Licht lijkt immers in alle richtingen tegelijk te gaan. Laten we voor het gemak eens 1 richting aanhouden. Deze richting nemen zowel de ruimtereiziger als de aardbewoner als hun bewegingsrichting door de ruimte/tijd.
Na 1 jaar hebben beide personen dan 1 lichtjaar afgelegd t.o.v. het licht.
Als bij beide personen nu 2 verschillende tijden worden gemeten, dan zal de aardbewoner,
12.5 jaar x 300.000km/sec hebben bewogen.
De reiziger,
7.5 jaar x 300.000km/sec.
De persoon met de minste tijd op de klok heeft dus t.o.v. het licht minder km afgelegd.
Mjah het gebruikelijke patroonquote:Op woensdag 13 december 2006 17:07 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Haha. Je vraagt dus om een antwoord op:
[..]
Zoek het verschil met:
[..]
[..]
Dit komt van pagina 1, de reacties (lees: weerleggingen) daarop gaan door t/m pagina 3 of 4, en nu kom je weer terug op dezelfde vraag. Alhoewel dit natuurlijk geen verassing is, moet ik toch even het volgende kwijt:
Triest. Diep triest.
Dat blijkt wel weer jaquote:Op woensdag 13 december 2006 21:24 schreef Haushofer het volgende:
Ach, het kan allemaal in Tru ej, niks is hier te gek
Je voorbeeld is geen omkering van een bestaande stelling. De klassieke mechanica van newton beweert dat beide stellingen waar zijn. Op het moment dat je de appel laat vallen valt de appel naar de aarde, maar de aarde valt ook naar de appel. Door het verschil in massa is die laatste verplaatsing echter nauwelijks merkbaar.quote:Op donderdag 14 december 2006 10:46 schreef ThaMadEd het volgende:
Even een andere vraag tussendoor (ik heb me nog niet erg in RT verdiept, dus kan niet aangeven wat voor fouten Rude allemaal maakt), maare stel dat jouw theorie waar is. Wat voor wezenlijke verschillen zou dat brengen? Het enige wat verandert is niet dat het licht beweegt maar dat wij bewegen. Kunnen we daar iets mee? Lost het problemen op? Geeft het nieuwe inzichten? Volgens mij verandert het niks.
Ik kan bijv. ook beweren dat niet de appel naar de aarde valt, maar de aarde naar de appel. Gewoon het omkeren van een bestaande stelling. Maar lost dat iets op? Nee, het voegt niets toe, het geeft hoogstens een nieuw inzicht![]()
En als er nou een peer naast de appel vloog, valt deze dan richting de appel of richting de aarde? Dat is het verschil dat je maakt door die stelling om te draaien; en je kunt zien dat geen enkele peer richting de appel valt.quote:Op donderdag 14 december 2006 10:46 schreef ThaMadEd het volgende:
Even een andere vraag tussendoor (ik heb me nog niet erg in RT verdiept, dus kan niet aangeven wat voor fouten Rude allemaal maakt), maare stel dat jouw theorie waar is. Wat voor wezenlijke verschillen zou dat brengen? Het enige wat verandert is niet dat het licht beweegt maar dat wij bewegen. Kunnen we daar iets mee? Lost het problemen op? Geeft het nieuwe inzichten? Volgens mij verandert het niks.
Ik kan bijv. ook beweren dat niet de appel naar de aarde valt, maar de aarde naar de appel. Gewoon het omkeren van een bestaande stelling. Maar lost dat iets op? Nee, het voegt niets toe, het geeft hoogstens een nieuw inzicht![]()
Het gaat nog verder: als je de relativiteitstheorie voor de rest wel aanhoudt ( zoals Rude doet ), dan zou je moeten concluderen dat alles met de lichtsnelheid gaat.quote:Op donderdag 14 december 2006 11:16 schreef trancethrust het volgende:
[..]
En als er nou een peer naast de appel vloog, valt deze dan richting de appel of richting de aarde? Dat is het verschil dat je maakt door die stelling om te draaien; en je kunt zien dat geen enkele peer richting de appel valt.
Zelfde probleem met Rude's lichtsnelheid is 0; dan kunnen alleen mensen die "naar het licht toe" bewegen dat licht opvangen. Echter, als je 2 mensen rond een lichtbron zet, zien ze beiden licht. Tegenspraak; dus lichtsnelheid is niet 0.
hee, bedankt, daar had ik nooit bij stilgestaan. Nog meer van dit soort openbaringen? (voor mij dan...)quote:Op donderdag 14 december 2006 11:09 schreef Seneca het volgende:
[..]
Je voorbeeld is geen omkering van een bestaande stelling. De klassieke mechanica van newton beweert dat beide stellingen waar zijn. Op het moment dat je de appel laat vallen valt de appel naar de aarde, maar de aarde valt ook naar de appel. Door het verschil in massa is die laatste verplaatsing echter nauwelijks merkbaar.
De relativiteitstheorie houdt niet in dat "alles maar relatief is", iets waarvan Rudeonline heilig van overtuigt is.quote:Op donderdag 14 december 2006 11:59 schreef proteus het volgende:
[..]
hee, bedankt, daar had ik nooit bij stilgestaan. Nog meer van dit soort openbaringen? (voor mij dan...)
Ik zou het trouwens geweldig vinden als iemand rude zn eigen tv-programma zou geven.quote:Op donderdag 14 december 2006 12:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De relativiteitstheorie houdt niet in dat "alles maar relatief is", iets waarvan Rudeonline heilig van overtuigt is.
Samen met Chrut:quote:Op donderdag 14 december 2006 13:39 schreef Seneca het volgende:
[..]
Ik zou het trouwens geweldig vinden als iemand rude zn eigen tv-programma zou geven.
"Rude's wondere wereld" of zoiets
Dat weet ik, ik doe natuurkunde 2quote:Op donderdag 14 december 2006 11:09 schreef Seneca het volgende:
[..]
Je voorbeeld is geen omkering van een bestaande stelling. De klassieke mechanica van newton beweert dat beide stellingen waar zijn. Op het moment dat je de appel laat vallen valt de appel naar de aarde, maar de aarde valt ook naar de appel. Door het verschil in massa is die laatste verplaatsing echter nauwelijks merkbaar.
Omdat zowel de aarde als de appel naar elkaar toe bewegen, is de werkelijke versnelling van de appel (ten opzichte van de aarde!) dus iets groter dan wanneer je alleen rekening houdt met de aantrekkingskracht van de aarde op de appel. De aantrekkingskracht van de appel op de aarde is echter zo miniscuul dat dit eigenlijk altijd in berekeningen wordt weggelaten.quote:Op donderdag 14 december 2006 17:07 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Dat weet ik, ik doe natuurkunde 2![]()
Eigenlijk was het dus een mega dom voorbeeldMaar ik bedoel meer te zeggen van: het resultaat is hetzelfde, en het enige wat hij doet is een beetje goochelen met dingen, terwijl het voor het resultaat geen enkel verschil maakt
Maar valt de aarde überhaupt wel naar de appel? De aarde trekt met Fz = m x g aan de appel en die kracht is veel groter dan de kracht waarmee de appel aan de aarde trekt. Is het dan niet eerder zo dat die kracht voor een (zeer minimale) vertraging van zijn val zorgt? Dat Fz (aarde aan appel) = m( appel) x g - Fz (appel aan aarde). En dat de aarde dus helemaal niet verschuift? Of mag je dat niet zo stellen? Nja ik zie vanzelf het antwoord wel
Schaam jequote:Op donderdag 14 december 2006 17:46 schreef Seneca het volgende:
[..]
Omdat zowel de aarde als de appel naar elkaar toe bewegen, is de werkelijke versnelling van de appel (ten opzichte van de aarde!) dus iets groter dan wanneer je alleen rekening houdt met de aantrekkingskracht van de aarde op de appel. De aantrekkingskracht van de appel op de aarde is echter zo miniscuul dat dit eigenlijk altijd in berekeningen wordt weggelaten.
Wanneer je de snelheid van de appel en de aarde echter meet ten opzichte van een derde, stilstaand punt, gaat je verhaal hierboven niet op.
Jaja, de versnelling dus.quote:Op donderdag 14 december 2006 18:29 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Schaam jeDie kracht is even groot.
Das beterquote:Op donderdag 14 december 2006 18:32 schreef Seneca het volgende:
[..]
Jaja, de versnelling dus.
Ik moet echt ophouden met dit soort dingen te posten als ik eigenlijk tentamens moet leren...
o, is de valversnelling op de maan dan ook 9.8m/sec2 ?quote:Op dinsdag 12 december 2006 23:12 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
http://video.google.com/videoplay?docid=6926891572259784994&q=moon+feather
Ziedaar, je 'theorie' is nog een keer ontkracht.
Nope. Daar gaat het experiment ook niet over. Het punt is dat 2 objecten tegelijk neerkomen, ongeacht hun massa. Luchtweerstand kan dit natuurlijk wel beinvloeden maar aangezien er geen lucht is op de maanquote:Op donderdag 14 december 2006 19:04 schreef rudeonline het volgende:
[..]
o, is de valversnelling op de maan dan ook 9.8m/sec2 ?
Volgens mij is hij toch echt anders..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |