abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43990812
Je hoort geen geheime informatie van de AIVD te publiceren, dus laat die 2 journalisten nog maar even vastzitten (hadden ze maar beter na moeten denken toen zie die info publiceerden).
Are you nuts??
pi_43991141
quote:
Op woensdag 29 november 2006 14:12 schreef whosvegas het volgende:
Je hoort geen geheime informatie van de AIVD te publiceren, dus laat die 2 journalisten nog maar even vastzitten (hadden ze maar beter na moeten denken toen zie die info publiceerden).
Ze hadden idd ook gewoon kunnen laten weten dat ze geheime info hadden en klaar.
pi_43991313
quote:
Totaal niet mee eens. Als de informatie die de AIVD heeft die zo belangrijk is dat journalisten er niet over mogen publiceren, dan moet de AIVD zorgen dat die informatie niet naar buiten kan komen. Het is dus al in een veel eerder stadium mis gegaan en de journalisten hebben enkel de informatie die via het lek naar buiten kwam gepubliceerd, logisch, dat is hun werk. De AIVD is dus zelf de veroorzaker geweest van dit probleem, en daarom zou er ook enkel gewezen moeten worden naar de AIVD voor een oplossing.

Overigens plaats ik deze zaak in een veel groter perspectief, bij ministerie van justitie is men zeer laks met het beveiligen van informatie. Eerst een OvJ die zijn PC bij het grof vuil zet, toen weer een USB-stick waarop geheime informatie en nu weer een lek bij de AIVD.
pi_43991352
quote:
Op woensdag 29 november 2006 14:26 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Totaal niet mee eens. Als de informatie die de AIVD heeft die zo belangrijk is dat journalisten er niet over mogen publiceren, dan moet de AIVD zorgen dat die informatie niet naar buiten kan komen. Het is dus al in een veel eerder stadium mis gegaan en de journalisten hebben enkel de informatie die via het lek naar buiten kwam gepubliceerd, logisch, dat is hun werk. De AIVD is dus zelf de veroorzaker geweest van die probleem, en daarom zou er ook enkel gewezen moeten worden naar de AIVD voor een oplossing.

Overigens plaats ik deze zaak in een veel groter perspectief, bij ministerie van justitie is men zeer laks met het beveiligen van informatie. Eerst een OvJ die zijn PC bij het grof vuil zet, toen weer een USB-stick waarop geheime informatie en nu weer een lek bij de AIVD.
Nee, dat is het niet.
pi_43991437
quote:
Op woensdag 29 november 2006 14:27 schreef -scorpione- het volgende:
Nee, dat is het niet.
Natuurlijk wel een journalist mag publiceren over informatie die zij hebben. Het probleem zit bij een overheid die beveiliging van informatie niet serieus neemt, niet bij de journalisten. Anders wordt het natuurlijk als het gestolen informatie betreft, maar daar is geen sprake van. Overigens moet er zelfs in dat geval naar de AIVD gewezen worden, zij moeten hun informatie beschermen.
pi_43991560
quote:
Op woensdag 29 november 2006 14:30 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Natuurlijk wel een journalist mag publiceren over informatie die zij hebben. Het probleem zit bij een overheid die beveiliging van informatie niet serieus neemt, niet bij de journalisten.
Mag publiceren denken ze, omdat ze persvrijheid te breed interpreteren en denken dat ze niet aan ethische of fatsoensnormen gebonden zijn en een individuele vrijstaat zijn. Het is goed met ze, ze hebben ook een verantwoordelijkheid en die houdt niet in alle info klakkeloos te publiceren die je kunt krijgen, helemaal niet als het info is waar geen burger wat aan heeft of wil weten. We hebben niet voor niets geheime diensten de mogelijkheid gegeven bepaalde info niet vrij te geven omdat hun werk dan effectiever wordt, dus dan is het helemaal niet de taak van een journalist om proberen zulke info toch boven water te krijgen en alsnog te publiceren.
pi_43991761
quote:
Op woensdag 29 november 2006 14:34 schreef -scorpione- het volgende:Het is goed met ze, ze hebben ook een verantwoordelijkheid en die houdt niet in alle info klakkeloos te publiceren die je kunt krijgen, helemaal niet als het info is waar geen burger wat aan heeft of wil weten. We hebben niet voor niets geheime diensten de mogelijkheid gegeven bepaalde info niet vrij te geven omdat hun werk dan effectiever wordt, dus dan is het helemaal niet de taak van een journalist om proberen zulke info toch boven water te krijgen en alsnog te publiceren.
Journalisten hebben ondermeer de taak te publiceren over zaken die de veiligheid in gevaar brengen. Als 2 journalisten informatie kunnen ontfutselen aan de AIVD, dan moeten criminelen dat ook kunnen. Met de lakse houding tegenover informatieveiligheid maakt de AIVD zichzelf dus overbodig.
  woensdag 29 november 2006 @ 14:40:42 #98
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_43991776
quote:
Hebben ze niet gedaan, wie lezen kan heeft duidelijk voordelen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_43991806
quote:
Op woensdag 29 november 2006 14:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Hebben ze niet gedaan, wie lezen kan heeft duidelijk voordelen.
Precies, de informatie was gelekt en dus feitelijk als openbaar. Bovendien hadden ze als doel een lek bij de AIVD aan te tonen.
pi_43992672
quote:
Op woensdag 29 november 2006 14:40 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Journalisten hebben ondermeer de taak te publiceren over zaken die de veiligheid in gevaar brengen. Als 2 journalisten informatie kunnen ontfutselen aan de AIVD, dan moeten criminelen dat ook kunnen. Met de lakse houding tegenover informatieveiligheid maakt de AIVD zichzelf dus overbodig.
Ontfutselen is heel wat anders dan publiceren. En journalisten horen zich bezig te houden met info te zoeken die ze kunnen gebruiken voor publicatie en niet als detectives lekken te gaan ontdekken, dat is voor andere beroepen.
pi_43992695
quote:
Op woensdag 29 november 2006 14:41 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Precies, de informatie was gelekt en dus feitelijk als openbaar. Bovendien hadden ze als doel een lek bij de AIVD aan te tonen.
pi_43993155
quote:
Op woensdag 29 november 2006 15:11 schreef -scorpione- het volgende:

[..]

Ontfutselen is heel wat anders dan publiceren. En journalisten horen zich bezig te houden met info te zoeken die ze kunnen gebruiken voor publicatie en niet als detectives lekken te gaan ontdekken, dat is voor andere beroepen.
Nee, dat zou de AIVD intern moeten doen..maar dat doen ze niet...en dat mag best overgebracht worden naar de burger.

We betalen veel geld voor een inlichtingendienst die de maatschappij controleert, dan mag die maatschappij er ook vanuit gaan dat die dienst zeer zorgvuldig omgaat met verkregen informatie. Doen ze dat niet dan moet die dienst daar keihard op afgerekend worden. Niet een paar journalisten die het falen van die dienst aantonen.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_43993569
quote:
Op woensdag 29 november 2006 15:28 schreef wonko het volgende:

[..]

Nee, dat zou de AIVD intern moeten doen..maar dat doen ze niet...en dat mag best overgebracht worden naar de burger.

We betalen veel geld voor een inlichtingendienst die de maatschappij controleert, dan mag die maatschappij er ook vanuit gaan dat die dienst zeer zorgvuldig omgaat met verkregen informatie. Doen ze dat niet dan moet die dienst daar keihard op afgerekend worden. Niet een paar journalisten die het falen van die dienst aantonen.
Ik ben niet tegen een harde pak, dat heb ik allang gemeld. Alleen deze aanpak hebben we niets aan.
pi_43995027
quote:
Op woensdag 29 november 2006 15:42 schreef -scorpione- het volgende:

[..]

Ik ben niet tegen een harde pak, dat heb ik allang gemeld. Alleen deze aanpak hebben we niets aan.
De aanpak dat journalisten aantonen dat een inlichtingendienst totaal niet om kan gaan met zeer vertrouwelijke gegevens? Ik vind dat uitermate nuttig.
  woensdag 29 november 2006 @ 16:55:00 #105
262 Re
Kiss & Swallow
pi_43996238
het past wel in de salami techniek om langzaam onze verworven vrijheden te laten verdwijnen
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_43996518
Ben benieuwd of dit gaat lukken. Het gaat steeds meer op farce majeur lijken.

http://www.nu.nl/news/902(...)_gijzelingszaak.html
  woensdag 29 november 2006 @ 17:07:55 #107
45206 Pietverdriet
pi_43996665
quote:
Op woensdag 29 november 2006 16:55 schreef Re het volgende:
het past wel in de salami techniek om langzaam onze verworven vrijheden te laten verdwijnen
Iets waar ik me ernstig zorgen over maak.
Al je surf gegevens worden gelogt, als je lokaties in netwerken worden gelogt, je email, je SMS verkeer, als je cel-handovers in het GSM netwerk (dus waar je heen gaat) worden gelogt, met wie je belt, wie jouw belt, al je bank transacties..
De volledige bewakingsstaat waarbij de stasi amateurs bij lijken.
  woensdag 29 november 2006 @ 17:25:04 #108
262 Re
Kiss & Swallow
pi_43997221
quote:
Op woensdag 29 november 2006 17:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Iets waar ik me ernstig zorgen over maak.
Al je surf gegevens worden gelogt, als je lokaties in netwerken worden gelogt, je email, je SMS verkeer, als je cel-handovers in het GSM netwerk (dus waar je heen gaat) worden gelogt, met wie je belt, wie jouw belt, al je bank transacties..
De volledige bewakingsstaat waarbij de stasi amateurs bij lijken.
maak je geen zorgen joh, alles voor de veiligheid, je hebt toch niets te verbergen ofzo

hoe heet die film ook alweer met die rat in een kooitje wat over meneer zijn gezicht wordt geplaatst? , ow nee dat mag je nooit aanhalen dat is immers fictie enzo
  woensdag 29 november 2006 @ 17:27:21 #109
52513 whosvegas
The Trickster
pi_43997280
quote:
Op woensdag 29 november 2006 14:26 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Totaal niet mee eens. Als de informatie die de AIVD heeft die zo belangrijk is dat journalisten er niet over mogen publiceren, dan moet de AIVD zorgen dat die informatie niet naar buiten kan komen. Het is dus al in een veel eerder stadium mis gegaan en de journalisten hebben enkel de informatie die via het lek naar buiten kwam gepubliceerd, logisch, dat is hun werk. De AIVD is dus zelf de veroorzaker geweest van dit probleem, en daarom zou er ook enkel gewezen moeten worden naar de AIVD voor een oplossing.

Moet alles dan wijken voor de pers vrijheid?
Dat de AIVD en het ministerie van justitie hun zaakjes beter voor elkaar moeten hebben, dat ben ik met je eens. Maar de pers heeft ook een verantwoordelijkheid, vind ik.
Are you nuts??
  woensdag 29 november 2006 @ 17:30:49 #110
262 Re
Kiss & Swallow
pi_43997366
quote:
Op woensdag 29 november 2006 17:27 schreef whosvegas het volgende:

[..]

Dat de AIVD en het ministerie van justitie hun zaakjes beter voor elkaar moeten hebben, dat ben ik met je eens. Maar de pers heeft ook een verantwoordelijkheid, vind ik.
ja de verantwoordelijkheid om wat ter oren komt publiekelijk te maken, zonder daar zelf slachtoffer van te worden
pi_43997549
quote:

[..]

De verantwoordelijkheid om de burgers in te lichten over het falen van overheidsdiensten. Dat moet de pers doen. De staat moet niet van zijn eigen probleem het probleem maken van mensen die problemen signaleren.
  woensdag 29 november 2006 @ 17:39:44 #112
52513 whosvegas
The Trickster
pi_43997613
quote:
Op woensdag 29 november 2006 14:30 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Natuurlijk wel een journalist mag publiceren over informatie die zij hebben. Het probleem zit bij een overheid die beveiliging van informatie niet serieus neemt, niet bij de journalisten. Anders wordt het natuurlijk als het gestolen informatie betreft, maar daar is geen sprake van. Overigens moet er zelfs in dat geval naar de AIVD gewezen worden, zij moeten hun informatie beschermen.
Hier ben ik het niet eens. Journalisten scoren zo, over de ruggen van slachtoffers van criminelen. Natuurlijk is de overheid verantwoordelijk voor het lekken van gevoelige info, maar dat geeft journalisten nog niet het recht om alles dan ook maar te gaan publiceren
Dus het is een goede zaak dat die 2 journalisten vast zitten.
Are you nuts??
  woensdag 29 november 2006 @ 17:42:54 #113
52513 whosvegas
The Trickster
pi_43997701
quote:
Op woensdag 29 november 2006 17:37 schreef wonko het volgende:

[..]

De verantwoordelijkheid om de burgers in te lichten over het falen van overheidsdiensten. Dat moet de pers doen. De staat moet niet van zijn eigen probleem het probleem maken van mensen die problemen signaleren.
Dat is goed dat daar over geschreven wordt. Maar dat alle informatie op straat komt te liggen vind ik niet goed. Daarmee breng je levens in gevaar en frustreer je onderzoeken.
Are you nuts??
pi_43997874
quote:
Op woensdag 29 november 2006 17:42 schreef whosvegas het volgende:

[..]

Dat is goed dat daar over geschreven wordt. Maar dat alle informatie op straat komt te liggen vind ik niet goed. Daarmee breng je levens in gevaar en frustreer je onderzoeken.
Dat die info op straat kwam te liggen is de AIVD verwijtbaar. De journalisten hebben een paar quotes geplubiceerd voor zover ik weet.
  woensdag 29 november 2006 @ 17:51:33 #115
45206 Pietverdriet
pi_43998001
Straks wil de politie niet dat je schrijft over misdaden en het falen van de poltie deze op te lossen, je frustreerd dan het onderzoek.
pi_43998675
pi_44001576
Staatsgeheimen publiceren/ openmaken/ lezen is nou eenmaal strafbaar en verboden klaar. Laat ze maar lekker branden. Telegraaf, dat is niet eens een krant. Veredeld roddelblad. Die gaan wel praten reken daar maar op.
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
  woensdag 29 november 2006 @ 19:48:30 #118
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44001781
quote:
Op woensdag 29 november 2006 14:21 schreef -scorpione- het volgende:

[..]

Ze hadden idd ook gewoon kunnen laten weten dat ze geheime info hadden en klaar.
Heb je een bron of aanwijzing dat ze dat niet gedaan hebben?

Daarnaast is er vóór publicatie van het artikel overlegd met justitie geweest. Iets wat je al helemaal niet hoeft te verwachten van journalisten.
quote:
Op woensdag 29 november 2006 17:03 schreef wonko het volgende:
Ben benieuwd of dit gaat lukken. Het gaat steeds meer op farce majeur lijken.

http://www.nu.nl/news/902(...)_gijzelingszaak.html
Hmm. Ik dacht dat dat vandaag was. Ik wacht het toneelstuk nog even af.
quote:

[..]

En dan gaat de overheid zeker voor ons beslissen wat goed is voor ons om te lezen, en wat niet.
Dank je de koekoek.
quote:
Op woensdag 29 november 2006 13:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]
[.. verhaal over hoe de overheid faalt met betrekking tot omgang met (persoons)informatie..]
[..]
Ik ben zelf gewend met zeer gevoelige informatie te werken, en wat er gebeurt kan niet, en mag niet.
Als je kijkt naar NEN7510, wat de overheid verplicht steld voor bv een doorsnee huisarts te doen heeft aan informatie beveiliging dan is het absurt hoe inlichtingendiensten, justitie en defensie met data omgaan, data die veel en veel gevoeliger ligt.
En dan hebben we nog de stemcomputers, welke volgens de overheid veilig waren, totdat de media er héél, héél dik bovenop lag en het voor iedereen onomstotelijk vaststond dat het onveilig was. Of het nieuwe paspoort wat af te luisteren valt, of de lekken binnen de digitale belastingdienst, of de aanfluiting betreffende DigID. Jaja, onze overheid kan er wat van...

[ Bericht 13% gewijzigd door Yildiz op 29-11-2006 19:56:39 ]
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  donderdag 30 november 2006 @ 12:31:28 #119
45206 Pietverdriet
pi_44020093
En ze zijn vrij
quote:
Telegraaf-journalisten op vrije voeten

DEN HAAG (ANP) - De twee door justitie gegijzelde Telegraaf-journalisten komen donderdag vrij. Dat heeft de raadkamer van de rechtbank in Den Haag donderdag beslist. Dat liet de hoofdredactie van De Telegraaf weten.

De twee door justitie gegijzelde Telegraaf-journalisten komen donderdag vrij. Dat heeft de raadkamer van de rechtbank in Den Haag donderdag beslist. Dat liet de hoofdredactie van De Telegraaf weten. ANP Photo
Bart Mos en Joost de Haas werden door justitie gegijzeld omdat ze weigeren te onthullen wie staatsgeheime dossiers van de AIVD aan hen heeft doorgespeeld. In de dossiers stond informatie over topcrimineel Mink K.
Telegraaf hoofdredacteur Eef Bos reageerde opgelucht. ,,Mijn eerste gevoel is fantastisch. ,,De twee mannen hebben hele vervelende dagen achter de rug en hun naaste familie ook. Ze zijn buitengewoon opgelucht. Dit is een ontzettend prettig moment.'' Bos bedankte de andere media voor hun solidariteit.
Hij kon nog niet zeggen wanneer Mos en De Haas naar buiten komen. ,,Ze hoeven in elk geval niet veel spullen te pakken.'' De familie van de twee wacht voor de poorten van de Scheveningse gevangenis. De vrouw van De Haas noemt het absurd wat is gebeurd. Zij riep de leden van de Tweede Kamer op met duidelijk wetgeving te komen over het verschoningsrecht voor journalisten
pi_44020119
Mooi zo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')