Het effect is idd deels toe te schrijven aan het weggevallen van het strategisch element. Maar er is meer aan de hand denk ik..... er is een duidelijk trend in de beweging van het electoraat.....quote:Maurice de Hond peilt vrolijk door
zondag 26 november 2006 13:30
(Novum) - Als nu verkiezingen zouden worden gehouden, winnen de SP en de Partij voor de Vrijheid (PVV) van Geert Wilders nog meer zetels dan zij afgelopen woensdag deden bij de Tweede Kamerverkiezingen. Dat blijkt zondag uit een peiling van Maurice de Hond. Volgens De Hond groeien SP en PVV omdat het effect van strategisch stemmen voor een belangrijk deel is weggevallen. Ook trekken de twee winnende partijen volgens de opiniepeiler extra kiezers aan.
De SP zou vijf zetels meer krijgen en uitkomen op dertig zetels. De PVV komt in de peiling van Maurice de Hond uit op dertien zetels. Dat zijn er vier meer dan bij de verkiezingen woensdag. De dag voor de verkiezingen had De Hond de SP ingeschat op 23 zetels en de PVV op vijf.
De grootste partij CDA verliest in de peiling drie zetels en komt uit op 38. De PvdA daalt met vier zetels naar 29 zetels.
De peiling van De Hond is de eerste na de verkiezingen van woensdag. Het televisieprogramma Nova Politiek bracht vrijdag geen Politieke Barometer. De resultaten van de peiling zijn volgens De Hond van belang voor de Provinciale Statenverkiezingen van maart.
bron
De kans dat de SP na regerinsdeelname gaat verliezen lijkt mij ook erg groot. De partij trekt nl traditiegetrouw veel proteststemmers aan, en die krijg je vaker als je in de oppositie zit...Benieuwd dus.quote:Op maandag 27 november 2006 12:19 schreef FonsvdB het volgende:
Voorwaarde is wel dat als de SP in de regering komt, ze dat niet gaan verprutsen. Anders is de PvdA volgende verkiezingen vast meteen weer heel groot.
Goed punt.quote:Op maandag 27 november 2006 12:25 schreef thabit het volgende:
Niet zo verwonderlijk zo vlak na de verkiezingsuitslag lijkt me. Nu mensen zien dat dat soort partijen ook opeens stemmen trekken willen ze er natuurlijk allemaal op stemmen.
Zelden dat we het eens zijn.quote:Op maandag 27 november 2006 12:15 schreef EchtGaaf het volgende:
De verkiezingsuitslag is echt helemaal niet verwarrend als het aan mij ligt. De partij van Wilders en de SP hebben een grote gemeenschappelijke deler. Ze zijn het erg oneens met het regeringsbeleid geweest, en stemmen uit protest op een uitgesproken partij. Een verschuiving naar extremen dus. De partij van Wilders en de SP zijn beide behoorlijk conservatief. Ze houden niet van grootschalige veranderingen en houden juist van kleinschalige oplossingen. Eenvoudige oplossingen en geen poespas en vooral duidelijke taal. Hebben lak aan Europa en nog meer aan de Euro.....Er woedt een veenbrand als gevolg van het nog steeds in stand zijn van een bestuurlijke elite. Het signaal van Fortuyn is slechts gedeeltelijk opgepakt....
De kiezer lijkt verder niet zo heel veel vertrouwen te hebben dat signaal van de kiezers afgelopen woensdag wel zo goed wordt opgepakt bij de formatie. Mijzelf incluis, als ik zie hoe dom Zalm zich uitliet en erg de neiging had om nu al de handdoek in de ring te gooien en "nieuwe verkiezingen" in de mond te nemen..(want dat zou de VVD niet slecht uitkomen)
Ik verwacht dat komende tijd de SP en PVV nog verder zullen opstomen.
Anyone?
Peilingen zijn ook hooguit een indicatie en tussentijds niet zonder betekenis voor wat betreft het draagvlak van het kabinetsbeleid. Soms een goede soms een niet zo goede. Deze peiling toont in ieder geval dat de verkiezingsuitslag voor wat betreft de SP en Wilders door de kiezer met instemming wordt begroet. Met name in het geval van Wilders is dat wat zorgwekkend. Ik bedoel dat het sluimerende draagvlak voor die partij nog groter is dan het concrete draagvlak dat de verkiezingsuitslag heeft opgeleverd.quote:Op maandag 27 november 2006 12:49 schreef dVTB het volgende:
De peilingen zaten er voor de verkiezingen weer ver naast. Nu begrijp ik sowieso het nut van peilingen 4 dagen na de verkiezingen al niet, maar ik neem ze hoe dan ook met een flinke korrel zout.
Persoonlijk vind ik de groei van de SP veel zorgwekkender. Het mogen dan wel geen communisten meer zijn, het jatten, of inkomenspolitiek zoals ze het zelf liever noemen is een grote bedreiging voor ons land. Gelukkig hebben ze nu nog maar 25 zetels.quote:Op maandag 27 november 2006 12:58 schreef Argento het volgende:
[..]
Deze peiling toont in ieder geval dat de verkiezingsuitslag voor wat betreft de SP en Wilders door de kiezer met instemming wordt begroet. Met name in het geval van Wilders is dat wat zorgwekkend.
En dat zijn ze ook.quote:Op maandag 27 november 2006 14:46 schreef Schepseltje het volgende:
Ze worden weggezet als xenofoben en verzuurde onderbuikstemmers,
Lijkt me niet zo moeilijk met de PvdA in de vrije val.quote:Op maandag 27 november 2006 15:16 schreef venomsnake het volgende:
Zou mooi zijn als de SP bij de volgende verkiezingen groter wordt als de PVDA..![]()
Wilders is gewoon een schreeuwlelijk die nog moet bewijzen dat hij zijn partij bijelkaar kan houden, aan de top komen is eenvoudiger dan er te blijven zegt men. De SP heeft bewezen dat ze lang kunnen blijven bestaan (iig met Marijnissen) en groeit daarnaast ook nog keer op keer, dat vind ik zorgwekkender dan een Wilders.quote:Op maandag 27 november 2006 12:58 schreef Argento het volgende:
[..]
Peilingen zijn ook hooguit een indicatie en tussentijds niet zonder betekenis voor wat betreft het draagvlak van het kabinetsbeleid. Soms een goede soms een niet zo goede. Deze peiling toont in ieder geval dat de verkiezingsuitslag voor wat betreft de SP en Wilders door de kiezer met instemming wordt begroet. Met name in het geval van Wilders is dat wat zorgwekkend. Ik bedoel dat het sluimerende draagvlak voor die partij nog groter is dan het concrete draagvlak dat de verkiezingsuitslag heeft opgeleverd.
Ach, die heeft z'n eerste hartaanval al gehad.quote:Op maandag 27 november 2006 15:33 schreef MrBadGuy het volgende:
Wilders is gewoon een schreeuwlelijk die nog moet bewijzen dat hij zijn partij bijelkaar kan houden, aan de top komen is eenvoudiger dan er te blijven zegt men. De SP heeft bewezen dat ze lang kunnen blijven bestaan (iig met Marijnissen) en groeit daarnaast ook nog keer op keer, dat vind ik zorgwekkender dan een Wilders.
Zeer trieste opmerking.quote:Op maandag 27 november 2006 15:40 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ach, die heeft z'n eerste hartaanval al gehad.
Mao is al dood, dus het zal moeilijk moeilijk worden een geschikte opvolger te vinden. Misschien kan Chávez het erbij doen.quote:Op maandag 27 november 2006 15:44 schreef venomsnake het volgende:
Maar binnen de SP zijn ze ook niet achterlijk en zijn ze druk op zoek naar een opvolger, iemand met dezelfde kennis, charisma, babbel en leiderskwaliteiten.
Nou betwijfel ik of nieuwe verkiezingen de VVD erg veel goed zouden doen... Of het CDA, of de PvdA. Een mislukte formatie zou alleen het vertrouwen in de gevestigde partijen nog meer ondermijnen.quote:Op maandag 27 november 2006 12:15 schreef EchtGaaf het volgende:
De kiezer lijkt verder niet zo heel veel vertrouwen te hebben dat signaal van de kiezers afgelopen woensdag wel zo goed wordt opgepakt bij de formatie. Mijzelf incluis, als ik zie hoe dom Zalm zich uitliet en erg de neiging had om nu al de handdoek in de ring te gooien en "nieuwe verkiezingen" in de mond te nemen..(want dat zou de VVD niet slecht uitkomen)
Was wel de betrouwbaarste peiling met verkiezingen. Voor de rest vertrouw ik hem niet trouwens.quote:Op maandag 27 november 2006 19:52 schreef PwnZ0rs het volgende:
Lol Peiling van de Hond
Wie neemt die nog serieus
Maar het electoraal landschap kan er over een half jaar heel anders uitzien.....En met misschien Verdonk als lijsttrekker: nieuwe ronde nieuwe kansen.quote:Op maandag 27 november 2006 18:55 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Nou betwijfel ik of nieuwe verkiezingen de VVD erg veel goed zouden doen... Of het CDA, of de PvdA. Een mislukte formatie zou alleen het vertrouwen in de gevestigde partijen nog meer ondermijnen.
hun visitekaartje hadden ze al afgegeven in juni 2005 bij het referendum over de Europese Grondwet.quote:Op maandag 27 november 2006 21:53 schreef JohnDope het volgende:
De Elite gaat genade klappen krijgen. Ik zit met sensatie te wachten op de eerste radicale-anti-europa-statements van de SP.
Jan Marijnissen??quote:We hebben een voordeel en een nadeel. Het voordeel is: er kan nu niet weer een anti-elitaire-leider doodgeschoten worden, dat valt zelfs de grootste tunnelvisionair van het land op.
Als je een keer bent gedotterd (duidt een coronaire aandoening) hoeft dat perse niet te betekenen dat je een zwak hart hebt. Een dood door een hartaanval is imo een natuurlijke dood.quote:Het nadeel is: Jan M heeft een zwakhart. Dus wanneer jan op eens per ongeluk toevallig op een belangrijk moment een hartaanval krijgt dan zal het als een natuurlijke dood worden afgedaan.
Ja maar toen was nog niet 'echt', nu heeft de SP ook daadwerkelijk wat te vertellen en kunnen ze al met 1 oneliner een hoop paniek onder de elite veroorzaken.quote:Op maandag 27 november 2006 22:05 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
hun visitekaartje hadden ze al afgegeven in juni 2005 bij het referendum over de Europese Grondwet.
[..]
Jan Marijnissen??
[..]
Als je een keer bent gedotterd (duid een coronaire aandoening) hoeft dat perse niet te betekenen dat je een zwak hart hebt. Een dood door een hartaanval is imo een natuurlijke dood.
Aardig overigens dat de Grote Verliezer het volgende daarover te zeggen had:quote:Op maandag 27 november 2006 12:41 schreef Napalm het volgende:
[..]
Zelden dat we het eens zijn.
The Economist noemde het van het weekend ook gewoon een duidelijke zege voor de conservatieve partijen.
Je mag dan toch hopen dat er dan een lijkschouwing plaats gaat vinden. Zeker als er sprake is van verdachte omstandigheden. Meestal kan wel een doodsoorzaak worden aangewezen, en daarmee ook of er wel of geen sprake is van een natuurlijke dood, toch?quote:Op maandag 27 november 2006 22:06 schreef JohnDope het volgende:
[..]
hij zal niet de eerste zijn die op een cruciaal moment opeens toevallig aan een hartaanval sterft wat vervolgens als een natuurlijke dood wordt afgedaan.![]()
Ik heb er ook geen verstand van, maar iemand met een 'lidteken' op zijn hart schijn je makkelijk een zetje te kunnen geven zonder dat er verdachte omstandigheden zijn.quote:Op maandag 27 november 2006 22:11 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Je mag dan toch hopen dat er dan een lijkschouwing plaats gaat vinden. Zeker als er sprake is van verdachte omstandigheden. Meestal kan wel een doodsoorzaak worden aangewezen, en daarmee ook of er wel of geen sprake is van een natuurlijke dood, toch?
Eea doordat de kiezer iha niet goed in staat is om de rol van het regerinsbeleid tav economie te duiden. Als de economie vlak voor de verkiezingen niet zo aantrok, dan had de uitslag er totaal anders uitgezien.quote:Op maandag 27 november 2006 13:20 schreef dVTB het volgende:
De meeste peilingen zaten er bij de grootste partijen wel 3-4 zetels naast. Verder heeft Balkenende zich 4 jaar lang geen bal aangetrokken van zijn impopulariteit in de peilingen. Uit de peilingen van Maurice de Hond bleek 1-2 jaar geleden nog dat het vertrouwen in de politiek tot een absoluut dieptepunt was gezakt en dat Balkenende het rapportcijfer 4 kreeg. Toch is hij nu herkozen.
Maasapsychologie. Elkaar na-echolalien. Kudde-effect van het electoraat. Demagogie door politici als aansturing (het economisch herstel komt door onsquote:Als uit bovenstaande peilingen één ding blijkt, is dat het bandwagon-effect inderdaad bestaat. Meer niet.
Zeker. Je bent natuurlijk wel extra kwetsbaar als je een litteken op je hart heb. Maar als je een litteken op je hart hebt, dan duidt dat op afgestroven weefsel van de harspier. Er heeft dan idd een infarct plaatgevonden. Maar ik weet niet of Marijnnissen daadwerkelijk een infarct had doorgemaakt. Dat hoeft namelijk niet. Het hart kan korstsondig een lichtgebrek aan zuurstof hebben gehad waardoor hij klachten kreeg. Een snelle interventie (PTCA-procedure) heeft waarschijnlijk bij hem erger voorkomen. Hij heeft stents gekregen en die zijn overigens wel op rontgenfotoos te zien. Bij authopsie is dat zeker helder te krijgen....quote:Op maandag 27 november 2006 22:14 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ik heb er ook geen verstand van, maar iemand met een 'lidteken' op zijn hart schijn je makkelijk een zetje te kunnen geven zonder dat er verdachte omstandigheden zijn.
nee dat is niet bij autopsie helder te krijgen. Binnen de Elite gaan miljarden om als zij een hart-attack willen faken bij iemand die al een hart-probleem heeft gehad, dan komen ze daar gewoon mee weg.quote:Op maandag 27 november 2006 22:21 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Zeker. Je bent natuurlijk wel extra kwetsbaar als je een litteken op je hart heb. Maar als je een litteken op je hart hebt, dan duidt dat op afgestroven weefsel van de harspier. Er heeft dan idd een infarct plaatgevonden. Maar ik weet niet of Marijnnissen daadwerkelijk een infarct had doorgemaakt. Dat hoeft namelijk niet. Het hart kan korstsondig een lichtgebrek aan zuurstof hebben gehad waardoor hij klachten kreeg. Een snelle interventie (PTCA-procedure) heeft waarschijnlijk bij hem erger voorkomen. Hij heeft stents gekregen en die zijn overigens wel op rontgenfotoos te zien. Bij authopsie is dat zeker helder te krijgen....
De grootste angst is dat de elite idd eea wegfaken, ja. Ik ben bang dat Pim Fortuyn ook niet door een eenling als Volkert van der G. is omgelegd. Ik geloof nog steeds dat Volkert opdracht heeft gehad van hogerhand (de elite wilde geen plek voor Fortuyn) Ik vrees dat het nodige onder de pet is gebleven, niet?quote:Op maandag 27 november 2006 22:26 schreef JohnDope het volgende:
[..]
nee dat is niet bij autopsie helder te krijgen. Binnen de Elite gaan miljarden om als zij een hart-attack willen faken bij iemand die al een hart-probleem heeft gehad, dan komen ze daar gewoon mee weg.
Zeker. En dat is nodig ook. Ik vertrouw de Elite ook niet........quote:We zullen zien, de tijd zal het uitwijzen....Laten we hopen dat iedereen scherp blijft.
Waarom stem je er dan op?quote:Op maandag 27 november 2006 22:32 schreef EchtGaaf het volgende:
Zeker. En dat is nodig ook. Ik vertrouw de Elite ook niet........
Omdat het alternatief niet of blanco stemmen is........lastig.....hoe ben jij daarmee omgegaan?quote:
Of Volkert van der Graaf inderdaad geen eenling was is onduidelijk, maar dat er vanalles onder de pet is gebleven staat vast. Kijk bijvoorbeeld maar eens op www.standejong.nl/volkert/index.htmlquote:Op maandag 27 november 2006 22:32 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik vrees dat het nodige onder de pet is gebleven, niet?
Harstikke bedank. Meteen lezen.....quote:Op maandag 27 november 2006 22:35 schreef Rechtsliberaal het volgende:
[..]
Of Volkert van der Graaf inderdaad geen eenling was is onduidelijk, maar dat er vanalles onder de pet is gebleven staat vast. Kijk bijvoorbeeld maar eens op www.standejong.nl/volkert/index.html
Ik stem niet. Ben me er zeer van bewust dat dat niet genoeg is maar het is in elk geval iets. Als een groot deel van het electoraat zou ophouden met stemmen heeft die so-called 'Elite' een groot probleem.quote:Op maandag 27 november 2006 22:35 schreef EchtGaaf het volgende:
Omdat het alternatief niet of blanco stemmen is........lastig.....hoe ben jij daarmee omgegaan?
Lees vooral eens het volgende artikel: www.standejong.nl/archief/2003/2003_18_commvdhaak.pdfquote:Op maandag 27 november 2006 22:36 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Harstikke bedank. Meteen lezen.....![]()
Thanksquote:Op maandag 27 november 2006 22:40 schreef Rechtsliberaal het volgende:
[..]
Lees vooral eens het volgende artikel: www.standejong.nl/archief/2003/2003_18_commvdhaak.pdf
Als niet-PDF ook te lezen op: www.geocities.com/mediacontrole/artikel4302.html
En dat is idd waar.......Zonder mandaat heb je niets te vertegenwoordigen laat staan te regeren.....quote:Op maandag 27 november 2006 22:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ik stem niet. Ben me er zeer van bewust dat dat niet genoeg is maar het is in elk geval iets. Als een groot deel van het electoraat zou ophouden met stemmen heeft die so-called 'Elite' een groot probleem.
Om u te dienen.quote:Op maandag 27 november 2006 22:46 schreef EchtGaaf het volgende:
En dat is idd waar.......Zonder mandaat heb je niets te vertegenwoordigen laat staan te regeren.....
Intussen wordt het wel een van mijn kernpunten........Staat, bestel,democratie, kiesstelsel, economisch systeem.....
ik hoop je nog vaak hier tegen te komen....![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |