abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 november 2006 @ 10:10:49 #101
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_43954505
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 10:08 schreef Napalm het volgende:

[..]

Welke ramp?

Heb jij last gehad van de beperkingen in het GPS systeem bij aanvang van de Irak oorlog?
Het is niet lastig om te bedenken wat voor problemen het transport ter land, zee en lucht gaat krijgen als er geen navigatie meer is.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  Moderator dinsdag 28 november 2006 @ 10:11:24 #102
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_43954517
ik krijg het gevoel dat al die verloren kernbomkoffers een beetje een hoax zijn.

of anders gezegd, ik heb hier nog nooit een woord van geloofd ... zijn geen umd stickjes met gevoelige intel oid die je zomaar bij de taxi op de stoel laat liggen. als er echt zoveel van die dingen kwijt waren dan was er allang 1 ontploft
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 28 november 2006 @ 10:12:21 #103
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_43954530
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 10:11 schreef sp3c het volgende:
ik krijg het gevoel dat al die verloren kernbomkoffers een beetje een hoax zijn.

of anders gezegd, ik heb hier nog nooit een woord van geloofd ... zijn geen umd stickjes met gevoelige intel oid die je zomaar bij de taxi op de stoel laat liggen. als er echt zoveel van die dingen kwijt waren dan was er allang 1 ontploft
De diefstal ervan een hoax, bedoel je?
pi_43954676
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 09:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sure een terrorist zet ff een kofferbom in elkaar, een technisch hoogstandje waar je een universiteit vol kernfysici en een complete industrie voor nodig hebt ..
Een kofferbom? Gewoon een bom met tijdmechanisme in koffer bedoel je? Dat lijkt me toch niet zo ingewikkeld... iets wat een beetje goede terrorist toch wel zelf in elkaar kan knutselen. Als terroristen zelfs bomschoenen kunnen maken/krijgen (net als die Engelse terrorist die dat vliegtuig wou opblazen maar overmeesterd werd door mede-passagiers. Die had zijn bomschoen gewoon hier in ons Amsterdam gekocht!)

Tenzij je een kernbom in een koffer wilt proppen dan heb je inderdaad kernfysici nodig! (Die tevens ook gerust voor een bepaalde prijs een bom voor terroristen maken hoor! Zoals die ene Nederlander die complete handleidingen en enkele onderdelen aan Pakistan verkocht voor een 'zacht' prijsje)

Alleen zijn er niet veel terroristen met genoeg banksaldo... er was er sowieso één die er wel het geld voor had (OBL) maarja, zijn bankrekeningen zijn al enige jaren bevroren door onze 'vriendjes' uit Amerika. Tenminste één van de weinige goede acties tegen terrorisme die de Amerikanen gemaakt hebben.
  Moderator dinsdag 28 november 2006 @ 10:20:47 #105
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_43954706
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 10:12 schreef Yildiz het volgende:

[..]

De diefstal ervan een hoax, bedoel je?
mjah ... trouwens, ik twijfel uberhaupt aan het bestaan van die dingen
  dinsdag 28 november 2006 @ 10:26:27 #106
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_43954822
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 10:04 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Nee, ik heb het gelezen. Daar heb ik geen internetlink van. Maar dat wat ik gelezen heb in de KIJK, strookt dan weer niet met Wired, wat ik dus aangeef. Ik kan het ook verkeerd begrepen hebben, dat geef ik zelfs voortijdig aan.
[..]
De Kijk, dat is natuurlijk een bron waar ik jane's defence voor in de prullenbak gooi
quote:
Man, zelfs in Nederland kun je een granaatwerper kopen, of een flink machinegeweer. Veelal afkomstig uit Joegaslavie. Dat al die vele verloren kernbomkoffers niet verkocht worden, maar door een verzamelaar ergens beschermd worden is ook wel naïef.
Al die verloren kernbomkoffers..
Volgens mij is dat net zo een hoax als Rood Kwik
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 28 november 2006 @ 10:31:42 #107
45206 Pietverdriet
pi_43954953
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 10:19 schreef Scarafax het volgende:

[..]

Een kofferbom? Gewoon een bom met tijdmechanisme in koffer bedoel je? Dat lijkt me toch niet zo ingewikkeld... iets wat een beetje goede terrorist toch wel zelf in elkaar kan knutselen. Als terroristen zelfs bomschoenen kunnen maken/krijgen (net als die Engelse terrorist die dat vliegtuig wou opblazen maar overmeesterd werd door mede-passagiers. Die had zijn bomschoen gewoon hier in ons Amsterdam gekocht!)

Tenzij je een kernbom in een koffer wilt proppen dan heb je inderdaad kernfysici nodig! (Die tevens ook gerust voor een bepaalde prijs een bom voor terroristen maken hoor! Zoals die ene Nederlander die complete handleidingen en enkele onderdelen aan Pakistan verkocht voor een 'zacht' prijsje)

Alleen zijn er niet veel terroristen met genoeg banksaldo... er was er sowieso één die er wel het geld voor had (OBL) maarja, zijn bankrekeningen zijn al enige jaren bevroren door onze 'vriendjes' uit Amerika. Tenminste één van de weinige goede acties tegen terrorisme die de Amerikanen gemaakt hebben.
We hebben het over een kernbom in een koffer.
Een draagbare kernbom maken is niet iets wat een doorsnee kernfysicus ff voor elkaar krijgt. Niet voor niets waren de eerste ICBM´s ook geschikt voor ruimtevaart, die kernkoppen waren nogal groot.
Een beginnende atoomstaat met een industrueel complex, een faculteit vol fysicy en een bouwplan van meneer Khan krijgt het voor elkaar om een atoombom te bouwen (Pakistan bijvoorbeeld) maar een bom zo klein en licht maken dat je hem kan dragen is een kunststukje waar je een supermacht voor moet zijn met een paar nobelprijswinnaars.
  dinsdag 28 november 2006 @ 10:33:26 #108
45206 Pietverdriet
pi_43954999
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 10:20 schreef sp3c het volgende:

[..]

Staan bij mij op hetzelfde lijstje als Rood Kwik en Fusiewapens zonder Atoombom als trigger.
pi_43955401
quote:
Op maandag 27 november 2006 22:01 schreef Napalm het volgende:

[..]

Met de wapenwedloop kocht Reagan toch anders mooi het einde der communistische Sovjet-Unie.
Neuh, dat lag meer aan de economie van de Sovjet-Unie zelf dan de wapenwedloop van Reagan. Hij zal het hoogstens enkele jaren bespoedigd hebben.
  dinsdag 28 november 2006 @ 11:04:22 #110
45206 Pietverdriet
pi_43955720
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 10:50 schreef Monidique het volgende:

[..]

Neuh, dat lag meer aan de economie van de Sovjet-Unie zelf dan de wapenwedloop van Reagan. Hij zal het hoogstens enkele jaren bespoedigd hebben.
"Het storte als een kaartenhuis in elkaar omdat het een kaartenhuis was."
Thomas Reed, Secretary of the Air Force, Director of the National Reconnaissance Office, Assistant to the Secretary and Deputy Secretary of Defence, en Special Assistant to President Reagan for National Security Policy.
Verder heeft meneer kernwapens getest in Livermore.
Hij heeft een intressant boek geschreven "At the Abyss: An Insider's History of the Cold War "
  zaterdag 10 februari 2007 @ 11:46:26 #112
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_46167427
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 13:16 schreef zakjapannertje het volgende:
surprise surprise:

Rusland richt weer raketten op Europa
Uit dat artikel is ook goed te halen hoe erg ze Europa als bedrijging zien

quote:
Rusland kan de kloof met het Amerikaanse kernarsenaal ‘asymmetrisch’ dichten door relatief goedkope raketten voor korte en middellange afstand op Europa te richten. (NRC). De Russische media maken zich namelijk grote zorgen om de Amerikaanse radarstations in Tsjechië en Polen t.b.v. een raketschild.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zaterdag 10 februari 2007 @ 12:16:22 #113
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_46168153
http://www.nos.nl/nos/art(...)1C74D008A721D0C.html

Kom op Amerika, schiet eens op met dat raketschild!
  zaterdag 10 februari 2007 @ 12:19:38 #114
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_46168254
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 12:16 schreef Finder_elf_towns het volgende:

Afgaande op die radartests tussen de Amerikaanse systemen en die van Thales, denk ik dat je nog even moet wachten totdat het eergevoel wat afgenomen is.
  Moderator zaterdag 10 februari 2007 @ 12:33:50 #115
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_46168664
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 12:16 schreef Finder_elf_towns het volgende:

och
quote:
NEDERLAND HEEFT EEN ANTWOORD OP BALLISTISCHE RAKETTEN

07-12-2006 20:00
MINDEF

De Koninklijke Marine heeft een succesvolle test uitgevoerd met het prototype van de gemodificeerde luchtwaarschuwingsradar SMART-L, aan boord van het luchtverdedigings- en commandofregat (LCF) Hr.Ms. Tromp, op de kaart gezet. Tijdens een beproeving in de Stille Oceaan bij de Hawaiaanse eilanden bleek de roterende SMART-L vroeg in de avond van 7 december (NL tijd) het signaal op te kunnen pikken van een ballistische raket, die op vierhonderd kilometer afstand door de Amerikanen was afgevuurd.

De radar bleek in staat het projectiel tot buiten de dampkring te volgen en zijn baan volledig te berekenen. Deze informatie is een absolute voorwaarde om iets tegen een ballistische raketaanval te doen. De beproeving betrof de nieuwe mogelijkheden van de SMART-L, oorspronkelijk ontworpen om te ‘kijken’ tot op maximaal dertig kilometer hoogte. Die afstand is nu verveelvoudigd. Wat dat betreft schreef Nederland radargeschiedenis.

Tactische ballistische raketten vormen wereldwijd een toenemend gevaar voor bijvoorbeeld grote steden of uitgezonden troepen in missiegebieden. Ook de Verenigde Staten en Japan zijn in staat ballistisch gevaar buiten de dampkring op te ruimen. Het is van groot belang ballistische raketten zo hoog en ver mogelijk van de bewoonde wereld te vernietigen. Niet alleen omdat ze op weg naar boven een lagere snelheid hebben waardoor het minder lastig is ze te ‘pakken’, maar ook vanwege de brokstukken. Dit zogenoemde debris verbrandt in de dampkring op weg naar de aarde en richt daar zodoende geen schade aan.

Missile Defense Test Aborts: Pentagon
By AGENCE FRANCE-PRESSE
Posted 12/07/06 19:33

A U.S. missile defense test in the Pacific aborted Dec. 7 when one of two interceptor missiles failed to fire from a U.S. Aegis class cruiser, the Pentagon said.
The Pentagon’s Missile Defense Agency blamed the setback on an “incorrect system setting” aboard the guided missile cruiser Lake Erie which was supposed to launch the missiles almost simultaneously at two targets.
”The incorrect configuration prevented the fire control system aboard the ship from launching the first of the two interceptor missiles,” the agency said in a statement.
“Since a primary test objective was a near-simultaneous launch of two missiles against two different targets, the second interceptor missile was intentionally not launched,” it said.
A target ballistic missile had already been launched from the Pacific Missile Range in Kauai, Hawaii, and a Navy aircraft launched the second target, a mock aircraft.
The Lake Erie, the destroyer Hopper and the Royal Netherlands Navy frigate TROMP tracked the targets until they fell in the ocean.
The missiles that were supposed to intercept them were an SM-3 and an SM-2 missile.

Voor aanvullende berichtgeving zie:
http://www.mda.mil/mdalink/pdf/06fyi0090.pdf
interceptors voor kopen en in het Ijsselmeer leggen?

Ijsselmeer Flottielje!!!
  zaterdag 10 februari 2007 @ 12:38:25 #116
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_46168800
Precies, dat was die radar van Thales toch?
  Moderator zaterdag 10 februari 2007 @ 12:41:46 #117
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_46168895
Thales Nederland ja

de Amerikanen willen het kopen ... maar dat mag niet (van de Amerikaanse regering niet)
pi_46169189
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 11:46 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Uit dat artikel is ook goed te halen hoe erg ze Europa als bedrijging zien

[..]

niet zonder reden dat de Russen zo bezig zijn met de militarisering van Oost-Europa, de westelijke weg naar het economisch en politieke hart van Rusland, Moskou, ligt nu weer open nl.

zaterdag 10 februari 2007 @ 16:14:08 #119
154726 ArendBarend
Spread the hype!
pi_46174642
over 30 jaar wonen er alleen maar moslims in europa, lijkt me niet dat iran 'ons' dan nog gaat aanvallen
Ouderdom is ook slecht voor de gezondheid!
  maandag 12 februari 2007 @ 00:11:29 #120
21467 franske19
Hit the deck!
pi_46225153
Denk dat Israel er wel verstandig aan doet om een raketschild te ontwikkelen. Het fascistische bewind in Teheran wil maar wat graag Israel van de wereldkaart vegen. En dan zijn er nog andere islamofascistische staten die hetzelfde willen. Voor Europa lijkt me dit wat minder noodzakelijk
quote:
Op maandag 27 november 2006 11:57 schreef jogy het volgende:

[..]

Inderdaad, mijn grootste angst is eigenlijk dat Amerika er eentje op Europa gooit en dan zegt 'told you so' .
Dan ben je waarschijnlijk zover doorgeschoten in je Amerika haat dat je het gevoel met de realiteit verloren bent.
pi_46229953
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 13:16 schreef zakjapannertje het volgende:
surprise surprise:

Rusland richt weer raketten op Europa
is dat niet tegen alle verdragen in

Ik dacht dat alle kernmachten hun raketten gericht hadden op een stuk zee
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_46229988
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 12:50 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

niet zonder reden dat de Russen zo bezig zijn met de militarisering van Oost-Europa, de westelijke weg naar het economisch en politieke hart van Rusland, Moskou, ligt nu weer open nl.

[afbeelding]
waarom zouden wij in godsnaam rusland binnen gaan vallen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  maandag 12 februari 2007 @ 10:08:56 #123
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_46230538
quote:
Op maandag 12 februari 2007 00:11 schreef franske19 het volgende:
Dan ben je waarschijnlijk zover doorgeschoten in je Amerika haat dat je het gevoel met de realiteit verloren bent.
Ik haat ze niet hoor. Ik zie ze er gewoon voor aan om het al dan niet stiekem te doen. Mischien wachten ze tot de economie van de VS implodeert voordat ze openlijk raar gaan doen. Ah joh. Lekker belangrijk wat die knakkers doen.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_46231845
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 10:20 schreef sp3c het volgende:

[..]

Ze bestaan vast wel. Er bestaan tienduizenden kernbommen momenteel, er zullen heus wel een paar in een koffer zitten
pi_46233398
quote:
Op maandag 12 februari 2007 09:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

is dat niet tegen alle verdragen in

Ik dacht dat alle kernmachten hun raketten gericht hadden op een stuk zee
Rusland meent dat er een gewoonte is ontstaan dat je verdragen eenzijdig kan opzeggen nadat Amerika het ABM-akkoord heeft opgezegd
quote:
Hoewel Ruslands defensiebudget steeg van 8 miljard dollar in 2001 tot 31 miljard nu, is dat slechts een twintigste van het Amerikaanse. Ivanov wil daarom af van het uit 1987 stammende INF-akkoord tegen kernwapens voor de korte en middellange afstand in Europa: een ‘fout’. Eerder behield Ivanov zich het recht voor akkoorden eenzijdig op te zeggen, zoals de VS in 2002 het ABM-akkoord schrapten, dat een raketschild verbiedt.
pi_46233485
quote:
Op maandag 12 februari 2007 12:13 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Rusland meent dat er een gewoonte is ontstaan dat je verdragen eenzijdig kan opzeggen nadat Amerika het ABM-akkoord heeft opgezegd
[..]
forse stijging
Kunt wel zien waar die gasdollars heen gaan.
pi_46233610
quote:
Op maandag 12 februari 2007 09:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

waarom zouden wij in godsnaam rusland binnen gaan vallen
als je buurlanden van Rusland inwikkelt in een alliantie die tegen Rusland was opgericht en als je raketten plaatst praktisch naast Moskou doet dat het Russisch vertrouwen in het Westen geen goed, ze voelen zich nu nl. bedreigd, ook al bestaat er hier niet direct een aanleiding om Rusland binnen te vallen
  maandag 12 februari 2007 @ 12:50:04 #128
45206 Pietverdriet
pi_46234435
Putin trok zaterdag hier in München flink van leer tegen het NAVO beleid en de manier van optreden van de VS in de internationale betrekkingen
pi_46236460
quote:
Op maandag 12 februari 2007 12:19 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

als je buurlanden van Rusland inwikkelt in een alliantie die tegen Rusland was opgericht en als je raketten plaatst praktisch naast Moskou doet dat het Russisch vertrouwen in het Westen geen goed, ze voelen zich nu nl. bedreigd, ook al bestaat er hier niet direct een aanleiding om Rusland binnen te vallen
tja ze zijn EU lid en zo niet meer onder de invloedsfeer van rusland.
  Moderator maandag 12 februari 2007 @ 14:15:41 #130
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_46236749
quote:
Op maandag 12 februari 2007 11:16 schreef AIRmichael het volgende:

[..]

Ze bestaan vast wel. Er bestaan tienduizenden kernbommen momenteel, er zullen heus wel een paar in een koffer zitten
nou dat zal me een flinke koffer zijn dan!!!

niet zo'n ding waar die besnorde mannekes iedere dag mee in de trein zitten denk ik
pi_46240303
quote:
Op maandag 12 februari 2007 14:15 schreef sp3c het volgende:

[..]

nou dat zal me een flinke koffer zijn dan!!!

niet zo'n ding waar die besnorde mannekes iedere dag mee in de trein zitten denk ik
Tvalt mee hoor, ze zijn veel lichter geworden. Je zult dan toch wel een halve stad mee kunnen opblazen.
pi_46289954
quote:
Polen twijfelen over raketschild

Door correspondemt Thijs Papôt

13-02-2007

Veel sussende en relativerende reacties de afgelopen dagen naar aanleiding van de kritiek van de Russische president Poetin aan het adres van de Verenigde Staten. Die zouden volgens Poetin hun wil aan de rest van de wereld opleggen door middel van hun militaire dominantie. Rusland lijkt vooral getergd door de Amerikaanse plannen voor de bouw van een zogenoemd raketschild in Polen en Tsjechië. Maar de kwestie is in Polen zelf nog geen uitgemaakte zaak.

Stonden de Amerikaanse kruisraketten tijdens de Koude Oorlog nog op 'veilige' afstand van Rusland, binnenkort nadert het Amerikaanse defensiesysteem mogelijk tot aan de Oost-Poolse grens. Ondergrondse raketsilo's in Polen moeten samen met een radarsysteem in Tsjechië een nieuwe verdedigingslinie vormen tegen een mogelijke nucleaire aanval gericht op de Verenigde Staten.

Ergenis
Niet vanuit Rusland, het gevaar komt tegenwoordig immers uit nieuwe 'schurkenstaten' als Iran en Noord-Korea. Maar het plan heeft in Moskou wel tot grote ergernis geleid. Militaire aanwezigheid van de Amerikanen in de voormalige Russische invloedsferen is voor Moskou nog altijd een open zenuw, zo bleek ook afgelopen zaterdag weer tijdens de internationale veiligheidsconferentie in München. Daar verweet Poetin de Amerikanen militaire wereldhegemonie na te streven, onder meer door Centraal Europa te bewapenen.

De Poolse regering, mede door het onverwachte vertrek van defensieminister Radek Sikorski zelf niet vertegenwoordigd in München, houdt zich vooralsnog op de vlakte. Maar eensluidend lijkt het enthousiasme over het raketschild in Polen niet te zijn. Zo zal de conservatieve Recht en Rechtvaardigheidspartij van premier Jaroslaw Kaczysnski eerst de kleine coalitiepartijen over de streep moeten trekken. Zij zijn bang dat Polen een terroristische aanval riskeert, als gevolg van de Amerikaanse militaire aanwezigheid.

De Poolse veiligheidsexpert Wojciech Luczak noemt die vrees "gegrond". Het raketschild brengt risico's met zich mee. "En wat als er daadwerkelijk een nucleaire raket uit Iran of Noord-Korea wordt onderschept boven Pools grondgebied. De gevaren van een mogelijke ontploffing en straling die dat gevolg heeft, zijn ook iets om over na te denken,"aldus Luczak.

Impuls
Wie ook die potentiële vijand mag zijn, de kritiek vanuit het Kremlin wordt vooralsnog niet in deze afwegingen meegenomen, zo lijkt het. Maar schijn bedriegt zegt, defensie-expert Wojciech Luczak. "Polen verwacht een Amerikaanse impuls in de technologie van het Poolse defensieapparaat. Want Polen moet zich ook kunnen beschermen tegen de omringende landen. Natuurlijk maken wij ons zorgen over Rusland, dat een militaire basis heeft in de aangrenzende Russische enclave Kaliningrad."

Polen wil boter bij de vis. Naar verluidt door middel van de stationering van middellange en korte afstandraketten, zoals de patriotraket. De kritiek vanuit Moskou dat Amerikaanse aanwezigheid in Polen zich wel degelijk op Rusland concentreert, lijkt daarmee te worden gerechtvaardigd. De Poolse politicoloog Roman Kuzniar vindt dat Polen zich onnodig vijanden op de hals haalt. "Als Rusland al een gevaar zou zijn voor Polen, dan kunnen we ons toch in NAVO-verband verdedigen? De bilaterale afspraken met de VS rond het raketschild getuigen niet van veel vertrouwen in het NAVO -lidmaatschap."

Maatregelen
Vorige maand zinspeelde Poetin al op, nader te concretiseren, "maatregelen" tegen Polen, wanneer het raketschild er toch komt. Maar het valt te betwijfelen of de huidige anti-Russische regering rond de tweelingbroers Kaczynski zich daar veel van aan zal trekken. Zo warm waren de banden met Moskou toch al niet. Nog altijd is er geen oplossing voor het importverbod van Poolse vlees naar Rusland en het Poolse veto van een handelsverdrag tussen Rusland en de EU. Werd er dit weekend gewaarschuwd voor een nieuwe Koude Oorlog, tussen Polen en Rusland moet de vorige eigenlijk nog worden beëindigd.
http://www.wereldomroep.nl/actua/europa/act20070213_raketschild
pi_46294528
quote:
goed stukje maar ik denk dat rusland maar moet eens gaan accepteren dat aldie landen bij de navo/EU horen
en zich daarom ook meer naar westerse maatstaven laat bewapenen en politiek voeren.

DE SU tijd is voorbij
pi_46363712
quote:
Amerikaanse raketten op Poolse bodem

vr 16/02/07 - Polen stemt in met de plaatsing van tien Amerikaanse raketten op zijn grondgebied. Dat heeft premier Jaroslaw Kaczynski gezegd.

Met deze beslissing spreekt Polen zich duidelijk uit voor de installatie van een Amerikaans rakettenschild in Europa.

Volgens premier Kaczynski zijn er wel ongemakken en gevaren verbonden aan het rakettenschild, maar zal het ook de veiligheid van Polen verhogen.

Eerder had ook Tsjechië zich al akkoord verklaard met de plaatsing van een radar voor dat rakettenschild.

Met het rakettenschild willen de Verenigde Staten zich beschermen tegen aanvallen van bijvoorbeeld Iran of Noord-Korea. De Amerikanen trekken voor het project 1,6 miljard dollar uit.

Rusland is erg geïrriteerd over de Amerikaanse plannen voor een wapensysteem in Europa.
http://www.vrtnieuws.net/(...)216polen/index.shtml
pi_46415770
quote:
Poetin haalt opnieuw uit naar bewind Bush

Vrijdag 16 februari 2007 - AMMAN - De VS spelen bewust hun anti-Russische troefkaart om binnenlandse problemen te verhullen en de defensie-uitgaven te kunnen verhogen. Dat heeft de Russische president Wladimir Poetin op bezoek in Jordanië gezegd.
"Sommige partijen gebruiken een niet-bestaande Russische dreiging als argument om van het Congres meer geld te krijgen voor militaire activiteiten in Irak en Afghanistan, en voor dure raketsystemen", aldus Poetin.

Woensdag verklaarde de Amerikaanse minister van Defensie Gates dat het VS-leger sterk genoeg moet zijn om andere grote legermachten aan te kunnen. Gates pleitte ook voor speciale anti-terreur eenheden. Hij gaf de 'onvoorspelbare ontwikkelingen' in Rusland, Noord-Korea, Iran en China als reden.

Poetin verdedigde in Jordanië zijn anti-Amerikaanse rede, vorig weekeinde in München. Volgens hem wordt ook in andere landen zo over de VS gedacht. Poetin zei dat de VS hun wil aan andere landen opleggen en internationale wetten negeren. Het VS-plan om een anti-raket-raketsysteem in Tsjechië en Polen neer te zetten keurde Poetin scherp af. Zijn minister van Buitenlandse Zaken Lavrov heeft president Bush om opheldering gevraagd over Gates' opmerkingen. Lavrov staat 'perplex' van die uitspraken.

De Russen krijgen intussen steun van de Duitse liberale ex-minister van Buitenlandse Zaken Hans-Dietrich Genscher. Volgens Genscher is het juist dat Poetin vraagtekens plaatst bij het raketsysteem. Poetin neemt stelling in tegen mondiale overheersing door de VS. Dat is terecht en dat heeft niets met een nieuwe Koude Oorlog te maken, zegt Genscher in Die Tageszeitung. Volgens hem moet ook de NAVO zich vragen stellen bij het anti-raket-raketsysteem. Zoiets gevoeligs kan niet geregeld worden tussen de VS, Tsjechië en Polen, meent Genscher.
http://www.bndestem.nl/buitenland/article1119886.ece
  Donald Duck held zondag 18 februari 2007 @ 01:06:53 #136
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_46415954
rusland is dan niet echt te vertrouwen. waarom maken zij zich zo druk over het raketschild? zijn ze bang dat ze met hun raketten nu niet meer europa en amerika kunnen treffen?
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zondag 18 februari 2007 @ 01:11:29 #137
93744 Finder_elf_towns
pi_46416048
quote:
Op zondag 18 februari 2007 01:06 schreef __Saviour__ het volgende:
rusland is dan niet echt te vertrouwen. waarom maken zij zich zo druk over het raketschild?
Poetin wil ongestoord Europa in marcheren. De plaats van de opmerkingen (Jordanië) is ook wel opvallend. Het geeft meer gewicht aan de Russisch-Arabische samenzweringstheoriën (een gelijke verdeling van Europa in ruil voor een niet-aanvalsverdrag tussen de Islam en Rusland). Het daadwerkelijke bewijs voor zulke theoriën is nog minder dan flinterdun, maar het gedrag van Rusland de laatste maanden is zeer vreemd. Alsof ze stapsgewijs de druk opvoeren en zo een niet-bestaand conflict in het leven roepen.
pi_46416413
quote:
rusland is dan niet echt te vertrouwen.
anderzijds vertrouwt Rusland het Westen ook niet, gezien de recente uitval richting Amerika door Poetin
quote:
waarom maken zij zich zo druk over het raketschild? zijn ze bang dat ze met hun raketten nu niet meer europa en amerika kunnen treffen?
ze zijn bang dat het Westen nu zonder al te veel nadelige gevolgen voor henzelf Rusland kunnen bedreigen aangezien ze zelf niet meer door Russische raketten getroffen zouden kunnen worden, dat NAVO-rakettenschild in de achtertuin van Rusland maakt Rusland zo afhankelijker van het Westen en dat bevalt niemand in het Kremlin
pi_46422641
quote:
Op zondag 18 februari 2007 01:31 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

anderzijds vertrouwt Rusland het Westen ook niet, gezien de recente uitval richting Amerika door Poetin
[..]

ze zijn bang dat het Westen nu zonder al te veel nadelige gevolgen voor henzelf Rusland kunnen bedreigen aangezien ze zelf niet meer door Russische raketten getroffen zouden kunnen worden, dat NAVO-rakettenschild in de achtertuin van Rusland maakt Rusland zo afhankelijker van het Westen en dat bevalt niemand in het Kremlin
dat is natuurlijk onzin rusland kan ons nog steeds plat nuken die systemen halen hooguit 100 raketten uit de lucht.
  zondag 18 februari 2007 @ 13:19:31 #140
93744 Finder_elf_towns
pi_46422773
Rusland is arm, maar kan nog steeds een bizarre hoeveelheid ellende aanrichten. We moeten ons daarom kunnen verdedigen.
pi_46439066
quote:
Op zondag 18 februari 2007 13:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

dat is natuurlijk onzin rusland kan ons nog steeds plat nuken die systemen halen hooguit 100 raketten uit de lucht.
een nieuwe wapenwedloop dus krijg je dan: NAVO overweegt raketafweer voor Europa
pi_46439551
quote:
Berlijn kritisch over raketschild in Oost-Europa

BERLIJN (ANP) - De Duitse minister van Buitenlandse Zaken, Frank-Walter Steinmeier, heeft de Amerikaanse plannen bekritiseerd om in Polen en Tsjechië een raketschild tegen langeafstandsraketten te bouwen.

,,Aangezien de plaatsen van stationering Rusland dicht naderen, had men ook met Rusland moeten praten'', aldus de sociaaldemocraat in een interview dat de krant Handelsblatt maandag publiceert.

Ook zette Steinmeier vraagtekens bij de Amerikaanse redenering dat het raketschild nodig zou zijn tegen een veronderstelde bedreiging door Iraanse raketten. Volgens de minister ligt Oost-Europa buiten de reikwijdte van de huidige Iraanse raketten.

Faliekant tegen

Rusland is faliekant tegen de bouw van het verdedigingssysteem. President Vladimir Poetin verweet de VS vorige week de militaire wereldhegemonie na te streven.

De Duitse minister van Defensie Franz Josef Jung zei op zijn beurt in de Neue Osnabrücker Zeitung dat de kwestie van het raketschild moet worden besproken in de NAVO-Rusland-Raad die maandelijks op diplomatiek niveau bijeenkomt in Brussel.

,,Met het oog op de gemeenschappelijke veiligheidsbelangen moeten wij ook in de toekomst ervoor zorgen dat de NAVO en Rusland als partners verder gaan'', aldus de christendemocraat.
http://www.nrc.nl/anp/bui(...)child_in_Oost-Europa
pi_46439597
Ik ben er ook niet zo voor. Het creëert juist omstandigheden dat het nodig is.
pi_46450692
Rusland gaat bij een Europees akkoord ook weer flink investeren in haar wapens. De geschiedenis heeft ons geleerd dat dergelijke investeringen averechts werken voor internationale betrekkingen en de veiligheid in de wereld.
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
pi_46452885
quote:
Op zondag 18 februari 2007 13:19 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Rusland is arm, maar kan nog steeds een bizarre hoeveelheid ellende aanrichten. We moeten ons daarom kunnen verdedigen.
Daar ben ik het opzich wel mee eens, maar het probleem is dat er geen zuivere defensieve wapens bestaan. Immers stel dat je een goed werkend raketschild zou hebben, dan zijn de raketten van je vijand waardeloos en kun je die van jou straffeloos inzetten.
Daarom gaat er van zo'n schild ook een sterke offensieve werking uit.
Iets anders is het natuurlijk al je je tegen de schurkenstaten zolas N-korea of Iran wil verdedigen, maar een schild maakt geen onderscheid, het controleert niet van wie de raket afkomstig is.

Een oplossing zou zijn een verdrag, waarbij waarnemers elkaars installaties mogen controleren en zo het aantal offensieve wapens te beperken.
Misschien is het ook mogelijk de technologie met de russen te delen, maar misschien ook niet, omdat het nu wel een erg corrupt zooitje is.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_46453361
quote:
Op maandag 19 februari 2007 09:58 schreef ImmovableMind het volgende:
Rusland gaat bij een Europees akkoord ook weer flink investeren in haar wapens. De geschiedenis heeft ons geleerd dat dergelijke investeringen averechts werken voor internationale betrekkingen en de veiligheid in de wereld.
dat doen ze al ze zijn van 5 miljard begin poetin naar 35 miljard gegroeid
  maandag 19 februari 2007 @ 12:06:55 #148
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_46453468
quote:
Op maandag 19 februari 2007 12:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

En dat is nog maar 1/20ste van wat de VS doet.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_46456004
quote:
Op maandag 19 februari 2007 12:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Zolang de Russische economie in hetzelfde percentage door blijft groeien ? Maar dit is vast niet het geval in Rusland
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
  Moderator maandag 19 februari 2007 @ 20:01:55 #150
8781 crew  Frutsel
pi_46468102
Rusland dreigt Polen en Tsjechië met raketaanval

Novum/AP) - Een van Ruslands hoogste generaals, Nikolai Solovtsov, heeft maandag Polen en Tsjechië gedreigd eventueel doelwit te worden van Russische raketten. Dit als zij instemmen met de installatie van een Amerikaans raketschild tegen langeafstandsraketten op hun grondgebied. De Russische president Vladimir Poetin zei dat hij de intenties van de Amerikanen niet vertrouwt en dreigde met vergeldingsacties.

Eerder lieten Polen en Tsjechië weten voorstander te zijn van de installatie en dat zij waarschijnlijk met het Amerikaanse verzoek zullen instemmen.

De Tsjechische regering benadrukte maandag dat de installatie van het raketschild niet is gericht tegen Rusland. Volgens het Witte Huis wil de VS met de plaatsing van de componenten van het raketschild in Polen en Tsjechië het oosten van de Verenigde Staten en Europa beschermen tegen eventuele agressie van 'schurkenstaten' als Iran.

De directeur van het raketafweerprogramma van het Pentagon, Henry Obering, heeft gezegd dat het onmogelijk is dat de schilden de honderden raketten die Rusland tot zijn beschikking heeft, kan uitschakelen. Solovtsov veegde deze rechtvaardiging echter van tafel door te stellen dat de VS in de toekomst het schild zouden kunnen uitbreiden en geavanceerdere versies zouden kunnen installeren.

De Amerikaanse plannen hebben tot woede geleid bij de Russen. Zij zijn van mening dat de plaatsing van de raketschilden tot een nieuwe wapenwedloop tussen de VS en Rusland zou kunnen leiden, omdat de Amerikanen beter beschermd zouden kunnen zijn tegen een eventuele Russische aanval dan andersom het geval is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')