Op zondag 26 november 2006 20:21 schreef MPG het volgende:Gisteren was hier een column aan gewijd op de voorpagina van dagblad De Limburger:
Aanranding Dat hij werkelijk overal opduikt, daar was ik langzamerhand aan gewend. Hoewel het werkwoord ‘wennen’ misschien iets te veel van acceptatie in zich heeft. Ik druk me zorgvuldiger uit als ik zeg dat ik stilaan mijn ergste verbazing kon onderdrukken, wanneer het alomtegenwoordige fenomeen Jan Smit zich weer eens liet zien of horen. Al bleef ik het opmerkelijk vinden hoe snel de publieke opinie over hem is omgeslagen. Nog niet eens zo heel lang geleden werd de muziek van Jan Smit vooral gebruikt als laxeermiddel. Mensen lieten testamentair vastleggen dat nabestaanden die het waagden om tijdens een uitvaart of crematie ‘Ik zing dit lied voor jou alleen’ te draaien subiet onterfd dienden te worden. Nu is het ventje uit Volendam plotsklaps de nationale knuffelbeer. Een tv-presentator noemde hem deze week „de koning Midas van de lichte muziek. Alles wat hij aanraakt, wordt goud.” In werkelijkheid gaat het nog verder: alles wat Jan Smit aanraakt, wordt platina. Of dubbelplatina.
Nu is er echter een grens overschreden. Sinds kort verschijnt Jan vlak voor het journaal op de nationale tv, gekleed in niet meer dan een C&Aonderbroek. En - nog erger - met dezelfde minimale kledij hangt Jan ook in zo ongeveer elk Nederlands bushokje.
Jan Smit in een onderbroek! Een oranje nog wel. Met een lijf dat glimt als de palingen die door zijn plaatsgenoten uit de omringende wateren worden gevist.
Begrijp me goed, ik misgun vrouwen hun visuele genoegens niet. Maar daar is hier ook geen sprake van. Dit is een belediging voor hun goede smaak. Het wordt bijna aanranding voor hen die moeten wachten op een vertraagde bus. Waar moeten ze kijken? Zo’n meer dan levensgrote, blote Jan is je reinste seksuele intimidatie.
Ondertussen blijven beleidsmakers maar roepen dat er meer gebruik gemaakt moet worden van het openbaar vervoer. Ja, geen wonder dat iedereen de auto pakt! Welke buitenlander wil nog integreren als dit de Nederlandse cultuur is? En hoe leg ik mijn kinderen uit dat zij geen vuil op straat mogen gooien als een paar meter verderop wel een zo goed als spiernaakt product van generatieslange inteelt aan de boorden van het IJsselmeer mag hangen?
Paul van der Steen
p.van.der.steen(at)mgl(punt)nl