Leerlingen voelen dat inderdaad haarfijn aan. Ik merk het zelf ook op de manier waarop ik de klas binnen kom. Kom ik de klas "gestresst" binnen, dan voel je de reactie van de klas al. "Oh, hij heeft slechte zin" en dan zijn ze zelf ook wat prikkelbaar. Kom ik op mijn dooie gemakje binnen, zwiep de deur uit de scharnieren en galm "Goedemorgen, wat is het vandaag toch weer een heerlijke dag om kennis te absorberen!" (of iets anders quasi-filosofisch ) naar binnen, dan merk je dat de klas al heel anders reageert. Als ik slechte zin heb, probeer ik dat altijd te verbergen als ik naar binnen loop, want anders krijg je die vicieuze cirkel. Lukt niet altijd natuurlijk, mja... Ik zeg het soms ook wel eens, zo van: "Ik kan niet al te veel hebben vandaag, luitjes, dus laten we het gezellig houden" - en dan merk je dat ze daar wel begrip voor hebben.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 21:08 schreef teigan het volgende:
daardoor ben ik de les erna dus heel erg gespannen erin gestapt, en liep het helemaal mis
Ik ben niet zo kapot van die lijst. Ik vind het fijner als de leerlingen hun ervaringen in hun eigen woorden opschrijven - en niet bij meerkeuze stellingen zitten te twijfelen tussen "beetje goed" en "tamelijk goed".quote:Ik moet voor mijn opleiding de klas nog een Vragenlijst Interpersoonlijk Leraarsgedrag laten invullen, ik ben ook erg benieuwd wat eruit komt.
Helaasquote:Op donderdag 15 maart 2007 22:38 schreef thaleia het volgende:
imago, nog aan het solliciteren? Je hebt zeker geen interesse in een onderwijsbaan in het oosten van het land he?
Ik heb binnenkort ook mondelingen. Op onze school doen we het in duo's, dus twee leerlingen die tegelijkertijd mondeling hebben. Ze zijn op stage geweest, dus daar laat ik hen over praten en ze hebben een leesdossier moeten aanleggen. Ik laat hen dus voornamelijk elkaar ondervragen. Ik oefen een beetje in de klas, maar niet gigantisch veel. Vloeiend Engels spreken leer je toch niet meer in 2 wekenquote:Op zondag 18 maart 2007 20:01 schreef Roellio het volgende:
Een collega van me is ziek. Nu heb ik de dubieuze eer toebedeeld gekregen om haar V4 klas in 2 weken klaar te stomen voor het mondeling Engels. Ze hebben nog niets gedaan want ze hebben al weken geen les.
Nee, dat doe ik ook niet. Ik doe het in de periode tot de examens, en laten we eerlijk zijn, zó lang is dat niet meer, vrij rustig aan. Ik oefen wel wat examens met ze, maar ik ga écht niet élke les examens oefenen. Sowieso omdat de meeste leerlingen toch een dikke voldoende gaan halen op hun examen, en de leerlingen die wat zwakker zijn, die kunnen op aanvraag nog extra oefenmateriaal krijgen voor thuis. Ik ga die klassen dus écht geen tientallen suffe examenteksten door de strot duwen. Soms haal ik wat materiaal van de BBC af, waar ik wat mee doe. Dat is wat realistischer en leuker voor ze.quote:Mensen nog tips w.b.t. het schriftelijk examen voorbereiden met ze? Wekenlang examenbundels doorploegen is niet erg motiverend voor mij en zeker niet voor m'n leerlingen.
Eerste jaren algemeen en vervolgens specialiseren. Tevens doe ik een minor Bewegingsonderwijs.quote:Op zondag 18 maart 2007 19:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ah, da's leuk Welk vak?
Als de klas voor problemen bij jou zorgt, en dan komt opeens zo'n coach zeggen: "Het is een hele leuke klas", dan klopt er toch iets niet. Of de coach weet niet wat het voor klas is, of de klas is opeens poeslief. En dan klopt er ook iets niet. Doet me denken aan het beoordelingsgesprek van mij. Directeur kwam kijken in de moeilijkste klas, waar ik veel moeite mee had en dit ook aan gaf. Tijdens het bezoek waren ze allemaal super bezig, goed aan het werk, goeie vragen stellen, etc. Daarna de directeur: "Wat een leuke klas zeg, ik snap niet dat je daar problemen mee hebt". Haal die kleppen van je ogen af!quote:Op dinsdag 20 maart 2007 17:18 schreef teigan het volgende:
Mijn coach is wezen kijken en vond het een hele leuke klas
Ja, pas wel op dat je het nu niet te losjes gaat aanpakken he, zo van: oh, ze zijn nu lief, nu laat ik ze wat vrijer. Mevrouw Duits (inmiddels een beroemdheid hier volgens mij ) deed dat na een stevige preek mijnerzijds aan mijn mentorklas. "Oh wat werkten ze vandaag lekker, ik heb spelletjes met ze gedaan na een half uur". Dan denk ik bij mezelf: "Je wílt het gewoon níet snappen he...."quote:, en het ging ook gewoon lekker. Zo wil ik het jaar best met ze volmaken!
Of ik de rest van m'n leven fulltime voor de klas wil staan. Ik heb al een opleiding zo goed als afgerond, ik ga denk ik eerst daarmee verder en als ik geen baan kan vinden kan ik altijd nog de educatieve master doen. Ik ben bang dat lesgeven gewoon teveel is voor me, ik moet een 9 tot 6 baantje hebben ofzo . Ik ben niet zo van het multi-tasken. Al die vergaderingen en projecten enzo . Het lesgeven zelf vind ik wel leuk, maar er komt zo verschrikkelijk veel bij kijken.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 11:47 schreef teigan het volgende:
Waar twijfel je dan aan Cherrylips?
Ligt er ook een beetje aan of je op alles "ja" zegt wat je gevraagd wordt, denk ik.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 11:51 schreef CherryLips het volgende:
Het lesgeven zelf vind ik wel leuk, maar er komt zo verschrikkelijk veel bij kijken.
Ach, dat heb ik wel eens als de klas een proefwerk aan het maken is, of zelfstandig aan het werk is. Soms kijk ik dan wel eens naar al die hard nadenkende kopjes en dan denk ik: "wat heb ik toch een leuke baan"quote:Op maandag 2 april 2007 19:14 schreef thaleia het volgende:
nu verlang ik soms naar een baan waarbij je af en toe verveeld uit het raam kunt staren en wat wegdromen.
Laten we dan hopen dat Nachtmerrie uit de sectie gekukeld wordt. Ik zeg maar niks meer over Mevrouw Duitsquote:Ik hoor morgen of Wandelende Nachtmerrie volgend jaar nog in mijn sectie blijft. Zo nee, dan wil ik graag blijven waar ik nu werk. Zo ja, dan ga ik toch eens wat rondkijken in m'n eigen woonplaats. Het hangt voor mij dus van morgen af of ik wel of niet weer aan het solliciteren sla.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |