Je mag ook best vaker postenquote:Op zondag 4 maart 2007 13:21 schreef ilsepielse het volgende:
Ik moet hier toch echt eens vaker lezen.
Inderdaad. Het geeft me ook altijd voldoening als de leerlingen met plezier aan mijn opdrachten aan het werken zijn. En als het niet zo is, heb je weer verbeterpuntjes.quote:Dus we maken het lesmateriaal zelf. Of nouja, 'we'... Ik schrijf de lesbrieven, en mijn begeleidster kijkt ze na en dan gaan ze naar repro. Leuke stage, vooral omdat ik zelf het lesmateriaal maak. Gaat wel veel tijd in zitten, maar het is heel leerzaam en staat natuurlijk ook leuk op je CV.
Da's wel heavy ja.quote:Heb twee klassen, en in eentje gaat het prima, en de andere is erg moeilijk. Gelukkig niet alleen bij mij, deze klas is geen 'groep'. Het zijn gewoon geen vriendjes van mekaar. De verwensingen over en weer, tegen elkaars stoel aantrappen, als ze langslopen iemand een tik geven... En bij de helft van de leerlingen is er thuis wel iets mis. Van gescheiden ouders tot gevangenis.
Dat hebben wij in leerjaar 1 en 2. Dan zitten basis, kader en TG bij elkaar. Aangezien kader/TG toch hetzelfde niveau is, is het inderdaad best moeilijk om te differentieren tussen basis aan de ene kant, en kader/TG aan de andere kant.quote:Tel daarbij op dat alle niveaus van het vmbo door elkaar zitten in één klas, en dan snap je dat het lesgeven soms best lastig is.
Eens! Ergens in oktober is er een nieuwe docente gekomen, die had "enorm veel ervaring op het gebied van vervangen". Nou, ik weet nu waarom hoor. Bij haar is het voortdurend een énorme puinhoop, op alle fronten. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het gebeurt daar. Over een week of 2 is haar vervanging afgelopen, dus dan hobbelt ze weer vrolijk naar de volgende school. En de docent die terugkomt, kan puin ruimen. Ik heb ook wel eens iemand gehad die "een kei was in de VMBO bovenbouw". Nou, dat heb ik geweten. "Heel erg gericht op projectonderwijs", uhu... En zo kan ik nog wel even door gaan.quote:Op woensdag 7 maart 2007 23:07 schreef imago het volgende:
Ik heb het idee dat de mensen die sollicitanten selecteren ook echt een flauw idee hebben wat het is om docent te zijn, en welke capaciteiten en competenties een docent in huis heeft
Uiteraard. En anders hebben we dit nodig, als het idee wat té flauw is..quote:Op donderdag 8 maart 2007 17:26 schreef imago het volgende:
Dat "een flauw idee" moet natuurlijk "geen flauw idee zijn", maar dat snapte je al
Die collega-from-hell van me is aangenomen omdat ze zo'n enorme bagage had, allerhande studies en een promotie, enorm gestudeerd type. Jammer dat ze EN geen idee heeft hoe met dertienjarigen om te gaan, EN helemaal geen zin heeft om aan dertienjarigen simpele basisdingen uit te leggen.quote:Op donderdag 8 maart 2007 17:03 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Eens! Ergens in oktober is er een nieuwe docente gekomen, die had "enorm veel ervaring op het gebied van vervangen". Nou, ik weet nu waarom hoor.
Kan ik me heel goed voorstellen ja.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 20:18 schreef thaleia het volgende:
Het is eigenlijk 1 grote slapstick en later zal ik hier ongetwijfeld hartelijk om lachen. Voor nu geeft het nogal een verzwaring van mijn werkdruk en een sterke daling van mijn werkplezier.
Met een beetje geluk wel ja.quote:Denk je niet dat die nieuwe collega Duits aan het eind van dit schooljaar waarschijnlijk wel weggaat?
De werkrelatie tussen jou en de klas is nu verstoord en daar zal eerst wat aan moeten gebeuren. Ik weet niet in hoeverre de klas écht niet wil, maar een optie zou kunnen zijn om volgende week gewoon eens even de boeken aan de kant te schuiven, je stoel midden in de klas te zetten en met de klas open een gesprek voeren over de gang van zaken. Geef aan dat jij het niet leuk vindt zoals de zaken nu gaan, dat je fouten hebt gemaakt en dat iedereen die kan maken ("docenten zijn nét mensen"), laat de klas vertellen hoe zij er over denken en probeer samen aan een oplossing te werken. "Jongens, we kunnen nu wel vervelend naar elkaar gaan zitten doen tot het einde van het schooljaar, maar dat willen we allebei toch niet?". Ben je er een beetje huiverig voor - wat ik me goed kan voorstellen, dan zou je er voor kunnen kiezen om ze een klein evaluatieformuliertje te laten invullen. Bijvoorbeeld:quote:Op vrijdag 16 maart 2007 20:26 schreef teigan het volgende:
Ik heb zo'n klas, waar het met vlagen gewoon echt niet lukt.. En dat valt heel erg samen met periodes waarin ik echt zwaar klote in mijn vel zit..Afgelopen twee weken ging het dus weer flink mis, en nu moet ik volgende week zien dat ik het op de een of andere manier weer goed krijg. Ik heb fouten gemaakt, de klas evengoed, die waren ook gewoon op etteren uit
Is de klas ook bij andere docenten druk/vervelend? Als dat zo is, zou de mentor misschien op de hoogte gebracht kunnen worden. Hij heeft vast wel tips.quote:Ik vind het erg moeilijk zo, heb het er al met meerdere collega's over gehad, en weet nog niet precies hoe het allemaal het beste aangepakt kan worden.. Mijn coach zou er dinsdag als ik ze weer heb bij komen zitten, maar ik weet nog niet of het verstandig is, dan moeten we de klas wel geod duidelijk kunnen maken waarom..
Toen ik begon (vervanging) had ik 4 klassen, 3 klassen waren erg pittig. Toen heb ik me inderdaad dat ook een aantal keren afgevraagd. "Dit wilde ik toch altijd? Waarom valt het nu dan zo zwaar tegen?". Maar nu ben ik blij dat ik toen doorgezet heb. En dat moet jij ook doen!quote:Met zulk soort dingen kan ik ergens wel begrijpen dat veel beginnende docenten snel stoppen. Het lesgeven vind ik echt leuk, maar nu 2 van mijn 3 klassen echt pittig zijn, vraag ik me toch regelmatig af waar ik aan begonnen ben...
De coordinator van de klas heeft ze na mijn les van woensdag nog gesproken. Hij heeft het er met ze over gehad hoe het nu ging, en wat er van mijn kant misging.. Daar kwamen een aantal dingen uit die ik zelf ook wel inzag, en sommigen die mij wel aan het denken hebben gezet. Ook hij vond dat er een gesprek moest komen, waar hij ook bij wilde zijn als ondersteuning voor mij. De bedoeling was dat er een paar leerlingen langs zouden lopen gisteren om daarvoor een afspraak te maken. Er is alleen dus niemand langsgeweest, en voorzover ik de klas gezien heb deden ze ook afstandelijk voor mijn gevoel.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 20:52 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De werkrelatie tussen jou en de klas is nu verstoord en daar zal eerst wat aan moeten gebeuren. Ik weet niet in hoeverre de klas écht niet wil, maar een optie zou kunnen zijn om volgende week gewoon eens even de boeken aan de kant te schuiven, je stoel midden in de klas te zetten en met de klas open een gesprek voeren over de gang van zaken. Geef aan dat jij het niet leuk vindt zoals de zaken nu gaan, dat je fouten hebt gemaakt en dat iedereen die kan maken ("docenten zijn nét mensen"), laat de klas vertellen hoe zij er over denken en probeer samen aan een oplossing te werken. "Jongens, we kunnen nu wel vervelend naar elkaar gaan zitten doen tot het einde van het schooljaar, maar dat willen we allebei toch niet?". Ben je er een beetje huiverig voor - wat ik me goed kan voorstellen, dan zou je er voor kunnen kiezen om ze een klein evaluatieformuliertje te laten invullen. Bijvoorbeeld:
"Wat vind je van jouw gedrag in de les?"
"Wat vind je dat er verbeterd kan worden in mijn les?"
"Zijn er dingen die ik persoonlijk zou kunnen verbeteren?"
Iets in die geest. Dan kun je naderhand, bij het genot van een kopje thee met koekje, eens rustig nalezen wat de leerlingen drijft.
Is de klas ook bij andere docenten druk/vervelend? Als dat zo is, zou de mentor misschien op de hoogte gebracht kunnen worden. Hij heeft vast wel tips.
Ik wil ook zeker niet stoppen hiermee. Ik merk nu wel dat ik echt moet gaan leren om dingen makkelijker van me af te laten glijden. Het vreet aan mij, en daardoor wordt het dan steeds minder. "Gelukkig" was de les van woensdag de druppel die de emmer deed overlopen, en ben ik weer even heel hard bezig met mezelf genoeg rust en dergelijke te gunnen. Ik denk/hoop dat ik volgende week weer met een beter humeur/zelfbeeld de klas inkom.quote:Toen ik begon (vervanging) had ik 4 klassen, 3 klassen waren erg pittig. Toen heb ik me inderdaad dat ook een aantal keren afgevraagd. "Dit wilde ik toch altijd? Waarom valt het nu dan zo zwaar tegen?". Maar nu ben ik blij dat ik toen doorgezet heb. En dat moet jij ook doen!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |