abonnement Unibet Coolblue
pi_46873988
Hee, jij zegt ik ben 'al' 21, terwijl ik denk je bent 'pas' 21.

Na één jaar HBO Engels kun je volgens mij prima overstappen naar de universiteiten. Ben je gemotiveerd en denk je dat je het niveau aankan, ga er dan voor. Bovendien is het echt zo dat je met een universtaire graad meer mogelijkheden hebt dan met HBO Engels. Ik zou dan wel voor een master gaan en niet 'alleen' een bachelor.
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog (Gummbah)
  zaterdag 3 maart 2007 @ 12:45:17 #227
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_46874196
Ben het helemaal eens met Zina.

Er zijn zat studenten aan de uni die nog ouder zijn dan jij wanneer ze beginnen. Een studie Engels duurt vier jaar (toegegeven, de meeste studenten doen er wel iets langer over), dus je zou ongeveer 25, 26 zijn wanneer je dan 'klaar' bent. Prima leeftijd om het onderwijs in te stappen, lijkt me.

Ik was 19 toen ik voor het eerst les ging geven, dat was erg leuk, maar bracht ook heus wel het een en ander aan problemen met zich mee.
Afrika Paprika
pi_46902691
Ik moet hier toch echt eens vaker lezen.
Zelf ben ik eerste jaars deeltijd (hbo lerarenopleiding Geschiedenis), en bezig met m'n tweede stage. Hoop volgend schooljaar m'n studie af te ronden.

Ik loop stage op een vmbo school (met ook een mbo afdeling) en geef in 2 klassen (2e klas) les in het vak Mens&Maatschappij. Tis thema onderwijs, en er zijn geen boeken voor 'mijn' vak. Dus we maken het lesmateriaal zelf. Of nouja, 'we'... Ik schrijf de lesbrieven, en mijn begeleidster kijkt ze na en dan gaan ze naar repro.
Leuke stage, vooral omdat ik zelf het lesmateriaal maak. Gaat wel veel tijd in zitten, maar het is heel leerzaam en staat natuurlijk ook leuk op je CV.
Heb twee klassen, en in eentje gaat het prima, en de andere is erg moeilijk. Gelukkig niet alleen bij mij, deze klas is geen 'groep'. Het zijn gewoon geen vriendjes van mekaar. De verwensingen over en weer, tegen elkaars stoel aantrappen, als ze langslopen iemand een tik geven... En bij de helft van de leerlingen is er thuis wel iets mis. Van gescheiden ouders tot gevangenis.
Tel daarbij op dat alle niveaus van het vmbo door elkaar zitten in één klas, en dan snap je dat het lesgeven soms best lastig is. Ben nu een week of 5 bezig, en ik krijg ze nog wel
Kleur buiten de lijntjes.
  zondag 4 maart 2007 @ 14:35:47 #229
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_46904679
quote:
Op zondag 4 maart 2007 13:21 schreef ilsepielse het volgende:
Ik moet hier toch echt eens vaker lezen.
Je mag ook best vaker posten
quote:
Dus we maken het lesmateriaal zelf. Of nouja, 'we'... Ik schrijf de lesbrieven, en mijn begeleidster kijkt ze na en dan gaan ze naar repro. Leuke stage, vooral omdat ik zelf het lesmateriaal maak. Gaat wel veel tijd in zitten, maar het is heel leerzaam en staat natuurlijk ook leuk op je CV.
Inderdaad. Het geeft me ook altijd voldoening als de leerlingen met plezier aan mijn opdrachten aan het werken zijn. En als het niet zo is, heb je weer verbeterpuntjes.
quote:
Heb twee klassen, en in eentje gaat het prima, en de andere is erg moeilijk. Gelukkig niet alleen bij mij, deze klas is geen 'groep'. Het zijn gewoon geen vriendjes van mekaar. De verwensingen over en weer, tegen elkaars stoel aantrappen, als ze langslopen iemand een tik geven... En bij de helft van de leerlingen is er thuis wel iets mis. Van gescheiden ouders tot gevangenis.
Da's wel heavy ja.
quote:
Tel daarbij op dat alle niveaus van het vmbo door elkaar zitten in één klas, en dan snap je dat het lesgeven soms best lastig is.
Dat hebben wij in leerjaar 1 en 2. Dan zitten basis, kader en TG bij elkaar. Aangezien kader/TG toch hetzelfde niveau is, is het inderdaad best moeilijk om te differentieren tussen basis aan de ene kant, en kader/TG aan de andere kant.
.
pi_46937782
Hallo allemaal!
Ik lees al een tijdje mee en zal vanaf nu misschien ook af en toe wat posten. Ik ga namelijk volgend jaar de master Nederlandse taal: educatie en communicatie volgen aan de UU. Of beter gezegd, ik ga waarschijnlijk een pré-master volgend die daar aan vooraf gaat. Ik heb namelijk een bachelor Taalwetenschap, dus sluit niet helemaal aan.
Wat ik me een beetje af zat te vragen.. je hebt als docent niet echt mogelijkheden om na een tijdje iets anders te gaan doe in dezelfde richting, of wel? Er zijn voor zover ik me kan bedenken geen doorgroeimogelijkeden, toch? Nou vind ik dat op zich helemaal niet erg, maar ik kan me voorstellen dat als je twintig of dertig jaar voor de klas staat dat je dan toch een keer iets anders wil.. Zijn er dan een beetje mogelijkheden of niet?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_46943178
Naamah, wat ik zo hoor en zie om mij heen is dat een aantal docenten doorstroomt in het ontwerpen van onderwijs en dergelijke. Ze gaan bij bv. een APS werken. Wat mij nog wel leuk lijkt is doorstromen richting leerlingbegeleiding, decaan ofzoiets.. O ja, ook bij uitgeverijen werken docenten nog wel eens om boeken te ontwerpen..

Maar eerst dit maar eens afmaken, en dan zie ik wel verder..

Ik ben de hele vakantie aan het stressen geweest lijkt het wel. Gevolg, ik kom er weer eens moe en hopeloos in de put uit... Ik vind het echt vervelend, maar weet ook niet niet hoe ik het beter aan kan gaan pakken.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_47007464
Ik volg nu een snuffelstage aan een middelbare school en moet morgen m'n eerste les geven en ik vind het toch nog doodeng. Ik heb vooral moeite om die interactie met de kinderen op gang te krijgen. Nu geef ik morgen een stuk les over war poetry, dat is voornamelijk geschiedenis en achtergrondinfo over de dichters, en dus ebst saai en het is niet de bedoeling dat ik alleen maar aan het praten ben en ik kan geen interessante vragen bedenken waardoor de kids mee willen denken en leuk hun vingertjes opsteken of zo .
Tap tap tap
pi_47021689
Kun je niet iets met de gedichten doen van de dichters? Dan wordt het misschien al wat interessanter
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_47025951
Hebben jullie net Eenvandaag gezien? Was een reportage op over een vader, zoon, dochter, alledrie docent met hun visie op het nieuwe leren en dergelijke..

Ik vond het erg boeiend.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 7 maart 2007 @ 21:32:36 #235
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_47031843
Niet gezien. Zal vast nog wel ergens online gezet worden, neem ik aan.
.
pi_47035510
Als iemand van jullie nog scholen in de Randstad weet die voor komend schooljaar een docente Klassieke Talen / KCV zoeken, dan houd ik me aanbevolen...

Een baan vinden buiten het onderwijs blijkt zo ongeveer onmogelijk te zijn. Nou ligt dat misschien ook wel aan mijn eisenpakketje: het moet leuk zijn én niet minder verdienen dan nu, dat schijnt te veel gevraagd te zijn. En als ik dan een vacature zie die me leuk lijkt, willen ze mij niet.

Mocht ik inderdaad vóór het nieuwe schooljaar geen andere baan kunnen vinden, wil ik op z'n minst weg bij de huidige school. En dan wil ik op een nieuwe school ook echt wel weer m'n best doen om er iets van te maken, want in principe vind ik lesgeven gewoon leuk, en is het tenminste iets dat ik kan Maar m'n huidige school ben ik zo enorm zat, daar wil ik echt niet langer blijven dan strikt noodzakelijk.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_47036045
Herkenning! Ik hoef ook niet koste wat kost weg uit het onderwijs, en ga deze leuke baan dus inderdaad niet opgeven voor een kassajufbaantje bij een supermarkt, oid. Maar in "echte" banen in andere sectoren krijg ik vooralsnog geen voet aan de grond. Dat is hier ook een reden om uit het onderwijs weg te willen, want ik denk dat het alleen maar moeilijker wordt naarmate ik langer in het onderwijs blijf. Ik wil nu graag wat werkervaring opdoen in andere richtingen, zodat ik in de toekomst vrij kan kiezen of ik zin heb om les te geven, in plaats van dat ik wel moet omdat ik nergens anders aan de bak kom.

Ik zou me uitstekend vermaken als ik nu nog een jaar ga lesgeven, of nog twee, of nog drie. Maar als werkgevers al 'not impressed' zijn bij zeven jaar onderwijservaring, gok ik dat het mijn cv niet echt aantrekkelijker maakt als daar straks tien jaar staan. Vandaar dat ik toch wel graag iets anders wil nu, ook al vermaak ik me op zich nog opperbest.

Als ik niks anders vind (en die kans is hier net zo groot als bij jou) zou het weleens kunnen dat ik ook van school ga switchen. Mijn huidige school vind ik heerlijk, maar ik ga mezelf niet nog een jaar met mijn huidige volstrekt incompetente en bijzonder onprettige collega aandoen. In een kleine sectie (drie man) drukt zoiets echt een enorme stempel. Als deze dame een vast contract krijgt, ben ik weg
pi_47037093
Ik heb het idee dat de mensen die sollicitanten selecteren ook echt een flauw idee hebben wat het is om docent te zijn, en welke capaciteiten en competenties (blurg! ik word zo flauw van die woorden!) een docent in huis heeft. Ik heb in m'n CV zelfs een soort extra uitleg staan over mijn functie-inhoud, want ik krijg het idee dat ze denken dat ik een kleuterjuf ben ofzo.

En collega's kunnen inderdaad erg sfeerbepalend zijn. Ik heb enorm leuke collega's, het vaste groepje "jonge docenten" (oftewel iedereen die jonger is dan 40 ), maar ie-de-reen wil weg. Uit het onderwijs, naar een andere school, maakt niet uit, als we hier maar weg komen. Enorm jammer, want daardoor gaan ook bijna alle gesprekken over dat onderwerp, en dat is ook niet goed voor de sfeer

Volgens mij kom ik ook bijna alleen maar in dit topic langs als ik iets te klagen heb trouwens! Maar de leuke dingen die op m'n werk gebeuren hebben vooral met leerlingen te maken, en zijn zo specifiek dat ik ze niet hier kan navertellen i.v.m. herkenning. Het lucht wel heel erg op om hier af en toe m'n frustraties te kunnen uiten, jullie snappen me tenminste

[ Bericht 20% gewijzigd door imago op 07-03-2007 23:13:48 ]
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  donderdag 8 maart 2007 @ 17:03:13 #239
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_47058290
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 23:07 schreef imago het volgende:
Ik heb het idee dat de mensen die sollicitanten selecteren ook echt een flauw idee hebben wat het is om docent te zijn, en welke capaciteiten en competenties een docent in huis heeft
Eens! Ergens in oktober is er een nieuwe docente gekomen, die had "enorm veel ervaring op het gebied van vervangen". Nou, ik weet nu waarom hoor. Bij haar is het voortdurend een énorme puinhoop, op alle fronten. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het gebeurt daar. Over een week of 2 is haar vervanging afgelopen, dus dan hobbelt ze weer vrolijk naar de volgende school. En de docent die terugkomt, kan puin ruimen. Ik heb ook wel eens iemand gehad die "een kei was in de VMBO bovenbouw". Nou, dat heb ik geweten. "Heel erg gericht op projectonderwijs", uhu... En zo kan ik nog wel even door gaan.
.
pi_47059149
Dat "een flauw idee" moet natuurlijk "geen flauw idee zijn", maar dat snapte je al

Ik doelde meer op mensen buiten het onderwijs die niet snappen dat ik heus wel meer kan dan lesgeven wanneer ik ook daadwerkelijk op een baan buiten het onderwijs solliciteer. Maar je hebt misschien wel gelijk dat ook binnen het onderwijs niet altijd even goed geselecteerd wordt
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  donderdag 8 maart 2007 @ 18:24:06 #241
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_47061303
quote:
Op donderdag 8 maart 2007 17:26 schreef imago het volgende:
Dat "een flauw idee" moet natuurlijk "geen flauw idee zijn", maar dat snapte je al
Uiteraard. En anders hebben we dit nodig, als het idee wat té flauw is..

.
pi_47068822
quote:
Op donderdag 8 maart 2007 17:03 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Eens! Ergens in oktober is er een nieuwe docente gekomen, die had "enorm veel ervaring op het gebied van vervangen". Nou, ik weet nu waarom hoor.
Die collega-from-hell van me is aangenomen omdat ze zo'n enorme bagage had, allerhande studies en een promotie, enorm gestudeerd type. Jammer dat ze EN geen idee heeft hoe met dertienjarigen om te gaan, EN helemaal geen zin heeft om aan dertienjarigen simpele basisdingen uit te leggen.

Trouwens, imago, qua jonge docenten kan het wel anders. De meeste van mijn jonge collega's zijn enthousiast en gaan er echt voor. Superleuke lui over het algemeen, ik moet nog maar zien dat ik zulke collega's op een eventuele nieuwe werkplek ook weer vind
pi_47092964
Een klasgenootje van me (3e jaar lerarenopleiding) heeft sinds kort gewoon een baan. Een grotemensenbaan. En ik ben jaloers.
Mon 'en!
pi_47318460
Dat kan voor jou ook niet lang meer duren bloempjuh. Lerarentekort he, en het wordt de komende jaren alleen maar groter

Ik twijfel of ik op m'n huidige school moet blijven. Het werken met de collega die ik hierboven beschreef is een ware ramp en desondanks bestaat de kans dat de schoolleiding haar gaat houden om de simpele reden dat ze betwijfelen of ze iemand anders kunnen vinden voor mijn vak. Ik had eigenlijk voor mezelf uitgemaakt dat ik mezelf niet nog een schooljaar met haar ga aandoen en dacht dus: gaat zij, dan blijf ik, blijft zij, dan ben ik weg. Maar dat zul je altijd zien: net als je voor jezelf zo'n besluit hebt genomen loopt het ineens superlekker in al je klassen, is het met je andere collega's nog leuker dan het tot nu toe al was, etc etc.

Nouja. Ik wacht eerst maar even af wat de schoolleiding besluit. En pakt dat verkeerd uit, dan weet ik ook wel dat ik het op de drie andere scholen waar ik heb gewerkt net zo goed prima naar m'n zin had, dus ik verwacht op een nieuwe school ook snel weer m'n draai te vinden. En misschien heb ik daar dan nog minder reistijd ook

imago, nog aan het solliciteren? Je hebt zeker geen interesse in een onderwijsbaan in het oosten van het land he?
  vrijdag 16 maart 2007 @ 20:01:50 #245
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_47348509
Mevrouw Duits is nog steeds bezig in mijn mentorklasje. Het kwam al vaker tot confrontaties tussen haar en de klas. De versies van de leerlingen en haar versie op gebeurtenissen stonden soms haaks op elkaar. Voor mij als mentor erg moeilijk. Wie moet je geloven? Je (nieuwe) collega, of je mentorleerlingen? En je weet dat leerlingen soms ook wel es de zaak kunnen aandikken, alhoewel ze bleven herhalen dat ze eerlijk tegen me waren.
Aan de andere kant wil je de collega ook niet afvallen. Vandaag blijkt dat ze dus inderdaad bij de teamleider heeft toegegeven dat ze de zaken soms anders heeft voorgespiegeld dan ze in werkelijkheid waren gebeurd en mijn mentorleerlingen dus tóch gelijk hadden.. Vind het toch wel een beetje erg rot. Door dat mensch begon ik serieus te twijfelen aan leerlingen die ik van te voren 100 % vertrouwde. Pfff..

[ Bericht 3% gewijzigd door Baba-O-Riley op 16-03-2007 20:11:15 ]
.
pi_47349133
Ah, dat is kut Baba....die van ons geeft ook altijd totaal andere versies van gebeurtenissen dan de leerlingen, verwijt ons al tijden dat wij haar om opheldering vragen als leerlingen hebben geklaagd en vindt dat daar een blijk van wantrouwen uit spreekt. Alsof het heel erg vreemd is dat er enig wantrouwen rijst als aanvankelijk de leerlingen (ook de meest brave en betrouwbare) collectief klaagden, nu niet meer klagen omdat ze tegenwoordig allemaal een negen gemiddeld staan, en ze inmiddels twee maanden nadat hij het voor het eerst vroeg nog steeds niet haar repetities aan de sectievoorzitter heeft gegeven omdat er bij die prachtige gemiddeldes toch wel enige vermoedens rijzen van een eh, nogal soepele stijl van nakijken

Het is eigenlijk 1 grote slapstick en later zal ik hier ongetwijfeld hartelijk om lachen. Voor nu geeft het nogal een verzwaring van mijn werkdruk en een sterke daling van mijn werkplezier. Wat mij betreft loost de school haar zo snel mogelijk en gaat ze lesgeven ergens in een grote vaksectie, want in een sectie die zo klein is als de onze drukt zo iemand gewoon een enorme stempel.

Denk je niet dat die nieuwe collega Duits aan het eind van dit schooljaar waarschijnlijk wel weggaat?
pi_47349415
Lijkt mij inderdaad vervelend Baba..

Ik heb zo'n klas, waar het met vlagen gewoon echt niet lukt.. En dat valt heel erg samen met periodes waarin ik echt zwaar klote in mijn vel zit..
Afgelopen twee weken ging het dus weer flink mis, en nu moet ik volgende week zien dat ik het op de een of andere manier weer goed krijg. Ik heb fouten gemaakt, de klas evengoed, die waren ook gewoon op etteren uit. Ik vind het erg moeilijk zo, heb het er al met meerdere collega's over gehad, en weet nog niet precies hoe het allemaal het beste aangepakt kan worden.. Mijn coach zou er dinsdag als ik ze weer heb bij komen zitten, maar ik weet nog niet of het verstandig is, dan moeten we de klas wel geod duidelijk kunnen maken waarom..

Met zulk soort dingen kan ik ergens wel begrijpen dat veel beginnende docenten snel stoppen. Het lesgeven vind ik echt leuk, maar nu 2 van mijn 3 klassen echt pittig zijn, vraag ik me toch regelmatig af waar ik aan begonnen ben...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_47350252
Dat kan ik me voorstellen. En het zou zonde zijn als enthousiaste jonge mensen weer stoppen terwijl ze bij een iets andere start zouden zijn gebleven: ik had ook wel 1 moeilijke klas in mijn beginjaar maar daar stonden zes prettige tegenover. En ik heb flink wat aangeprutst toen, wat bij lastigere klassen volledig uit de hand had kunnen lopen.

Daarom is het belangrijk dat je in het begin ook wat makkelijkere klassen hebt, die ook weleens druk zijn en ook weleens geen zin hebben maar waar het niet echt uit de hand loopt. Dan kun je rustig leren hoe dat aan te pakken, zodat je het jaar daarop ook iets lastiger klassen aankunt.

De school waar ik nu werk heeft een beleid dat aan nieuwe collega's per definitie niet die klassen worden gegeven waarvan men verwacht dat ze lastig zullen zijn. Vind ik wel een goed plan. Natuurlijk hoef je niet totaal in de watten te worden gelegd met alleen maar engeltjes, maar je moet wel voorkomen dat mensen die op zich enthousiast zijn direct weer afknappen omdat het eerste jaar echt te zwaar was.
  vrijdag 16 maart 2007 @ 20:52:43 #249
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_47350340
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 20:18 schreef thaleia het volgende:
Het is eigenlijk 1 grote slapstick en later zal ik hier ongetwijfeld hartelijk om lachen. Voor nu geeft het nogal een verzwaring van mijn werkdruk en een sterke daling van mijn werkplezier.
Kan ik me heel goed voorstellen ja.
quote:
Denk je niet dat die nieuwe collega Duits aan het eind van dit schooljaar waarschijnlijk wel weggaat?
Met een beetje geluk wel ja.
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 20:26 schreef teigan het volgende:
Ik heb zo'n klas, waar het met vlagen gewoon echt niet lukt.. En dat valt heel erg samen met periodes waarin ik echt zwaar klote in mijn vel zit..Afgelopen twee weken ging het dus weer flink mis, en nu moet ik volgende week zien dat ik het op de een of andere manier weer goed krijg. Ik heb fouten gemaakt, de klas evengoed, die waren ook gewoon op etteren uit
De werkrelatie tussen jou en de klas is nu verstoord en daar zal eerst wat aan moeten gebeuren. Ik weet niet in hoeverre de klas écht niet wil, maar een optie zou kunnen zijn om volgende week gewoon eens even de boeken aan de kant te schuiven, je stoel midden in de klas te zetten en met de klas open een gesprek voeren over de gang van zaken. Geef aan dat jij het niet leuk vindt zoals de zaken nu gaan, dat je fouten hebt gemaakt en dat iedereen die kan maken ("docenten zijn nét mensen"), laat de klas vertellen hoe zij er over denken en probeer samen aan een oplossing te werken. "Jongens, we kunnen nu wel vervelend naar elkaar gaan zitten doen tot het einde van het schooljaar, maar dat willen we allebei toch niet?". Ben je er een beetje huiverig voor - wat ik me goed kan voorstellen, dan zou je er voor kunnen kiezen om ze een klein evaluatieformuliertje te laten invullen. Bijvoorbeeld:
"Wat vind je van jouw gedrag in de les?"
"Wat vind je dat er verbeterd kan worden in mijn les?"
"Zijn er dingen die ik persoonlijk zou kunnen verbeteren?"
Iets in die geest. Dan kun je naderhand, bij het genot van een kopje thee met koekje, eens rustig nalezen wat de leerlingen drijft.
quote:
Ik vind het erg moeilijk zo, heb het er al met meerdere collega's over gehad, en weet nog niet precies hoe het allemaal het beste aangepakt kan worden.. Mijn coach zou er dinsdag als ik ze weer heb bij komen zitten, maar ik weet nog niet of het verstandig is, dan moeten we de klas wel geod duidelijk kunnen maken waarom..
Is de klas ook bij andere docenten druk/vervelend? Als dat zo is, zou de mentor misschien op de hoogte gebracht kunnen worden. Hij heeft vast wel tips.
quote:
Met zulk soort dingen kan ik ergens wel begrijpen dat veel beginnende docenten snel stoppen. Het lesgeven vind ik echt leuk, maar nu 2 van mijn 3 klassen echt pittig zijn, vraag ik me toch regelmatig af waar ik aan begonnen ben...
Toen ik begon (vervanging) had ik 4 klassen, 3 klassen waren erg pittig. Toen heb ik me inderdaad dat ook een aantal keren afgevraagd. "Dit wilde ik toch altijd? Waarom valt het nu dan zo zwaar tegen?". Maar nu ben ik blij dat ik toen doorgezet heb. En dat moet jij ook doen!
.
pi_47350833
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 20:52 schreef Baba-O-Riley het volgende:


De werkrelatie tussen jou en de klas is nu verstoord en daar zal eerst wat aan moeten gebeuren. Ik weet niet in hoeverre de klas écht niet wil, maar een optie zou kunnen zijn om volgende week gewoon eens even de boeken aan de kant te schuiven, je stoel midden in de klas te zetten en met de klas open een gesprek voeren over de gang van zaken. Geef aan dat jij het niet leuk vindt zoals de zaken nu gaan, dat je fouten hebt gemaakt en dat iedereen die kan maken ("docenten zijn nét mensen"), laat de klas vertellen hoe zij er over denken en probeer samen aan een oplossing te werken. "Jongens, we kunnen nu wel vervelend naar elkaar gaan zitten doen tot het einde van het schooljaar, maar dat willen we allebei toch niet?". Ben je er een beetje huiverig voor - wat ik me goed kan voorstellen, dan zou je er voor kunnen kiezen om ze een klein evaluatieformuliertje te laten invullen. Bijvoorbeeld:
"Wat vind je van jouw gedrag in de les?"
"Wat vind je dat er verbeterd kan worden in mijn les?"
"Zijn er dingen die ik persoonlijk zou kunnen verbeteren?"
Iets in die geest. Dan kun je naderhand, bij het genot van een kopje thee met koekje, eens rustig nalezen wat de leerlingen drijft.

Is de klas ook bij andere docenten druk/vervelend? Als dat zo is, zou de mentor misschien op de hoogte gebracht kunnen worden. Hij heeft vast wel tips.
De coordinator van de klas heeft ze na mijn les van woensdag nog gesproken. Hij heeft het er met ze over gehad hoe het nu ging, en wat er van mijn kant misging.. Daar kwamen een aantal dingen uit die ik zelf ook wel inzag, en sommigen die mij wel aan het denken hebben gezet. Ook hij vond dat er een gesprek moest komen, waar hij ook bij wilde zijn als ondersteuning voor mij. De bedoeling was dat er een paar leerlingen langs zouden lopen gisteren om daarvoor een afspraak te maken. Er is alleen dus niemand langsgeweest, en voorzover ik de klas gezien heb deden ze ook afstandelijk voor mijn gevoel.
Het loopt bij hun met vlagen wel leuk, en de laatste weken was het weer niets, en dat komt ook deels doordat ik enorm slecht in mijn vel zat de laatste weken. Ook is er een les gefilmt, en degene die filmde vond ze wel heel druk... (ongelooflijk dat ik zo lief bleef vond ze).. Dat heb ik me nogal aangetrokken, en daardoor ben ik de les erna dus heel erg gespannen erin gestapt, en liep het helemaal mis. Ze zijn niet alleen bij mij druk, maar juist doordat ik nog weinig ervaring heb, en mijn zwakke punten makkelijk te vinden zijn loopt het bij mij wat vaker mis denk ik.

Ik moet voor mijn opleiding de klas nog een Vragenlijst Interpersoonlijk Leraarsgedrag laten invullen, ik ben ook erg benieuwd wat eruit komt.
quote:
Toen ik begon (vervanging) had ik 4 klassen, 3 klassen waren erg pittig. Toen heb ik me inderdaad dat ook een aantal keren afgevraagd. "Dit wilde ik toch altijd? Waarom valt het nu dan zo zwaar tegen?". Maar nu ben ik blij dat ik toen doorgezet heb. En dat moet jij ook doen!
Ik wil ook zeker niet stoppen hiermee. Ik merk nu wel dat ik echt moet gaan leren om dingen makkelijker van me af te laten glijden. Het vreet aan mij, en daardoor wordt het dan steeds minder. "Gelukkig" was de les van woensdag de druppel die de emmer deed overlopen, en ben ik weer even heel hard bezig met mezelf genoeg rust en dergelijke te gunnen. Ik denk/hoop dat ik volgende week weer met een beter humeur/zelfbeeld de klas inkom.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')